לוח השנה העברי – הבדלי גרסאות
צוברענגען משיח (שיחה | תרומות) |
פיסוק וקישורים |
||
| (9 גרסאות ביניים של 8 משתמשים אינן מוצגות) | |||
| שורה 1: | שורה 1: | ||
{{בעבודה מתמשכת}} | {{בעבודה מתמשכת}} | ||
'''הלוח העברי''' הוא לוח שנה שנקבע על ידי [[הלל הנשיא]] בשנת ד'קי"ח ל[[בריאת העולם]]. לוח זה מבוסס על מסלולי ה[[ירח]] ו[[השמש]], כאשר החודשים הינם לפי סיבוב | '''הלוח העברי''' הוא לוח שנה שנקבע על ידי [[הלל הנשיא]] בשנת ד'קי"ח ל[[בריאת העולם]]. לוח זה מבוסס על מסלולי ה[[ירח]] ו[[השמש]], כאשר החודשים הינם לפי סיבוב הלבנה וה[[מועד]]ים והשנים לפי עונות החמה. | ||
חשבונו המדויק של הלוח חשוב לצורך קיום ושמירת המועדים השונים, התלויים בעונת השנה. בזמן [[בית המקדש]] היה הלוח גמיש, וניתן לשינוי על ידי ה[[סנהדרין]] הגדול, אך לאחר ביטול הסנהדרין וביטול מסורת ה[[סמיכה]] בעם ישראל, נקבע הלוח בצורה קבועה לדורות על פי כללים מסוימים. | חשבונו המדויק של הלוח חשוב לצורך קיום ושמירת המועדים השונים, התלויים בעונת השנה. בזמן [[בית המקדש]] היה הלוח גמיש, וניתן לשינוי על ידי ה[[סנהדרין]] הגדול, אך לאחר ביטול הסנהדרין וביטול מסורת ה[[סמיכה]] בעם ישראל, נקבע הלוח בצורה קבועה לדורות על פי כללים מסוימים. | ||
השנה ה[[עברית]] כוללת שנים עשר חודש, וב[[שנה מעוברת]] שלושה עשר. החודש העברי מתחיל במולד הלבנה ונגמר בכסויה. היום העברי מתחיל ונגמר בשקיעת החמה. | השנה ה[[עברית]] כוללת שנים עשר חודש, וב[[שנה מעוברת]] שלושה עשר. החודש העברי מתחיל במולד הלבנה ונגמר בכסויה. היום העברי מתחיל ונגמר בשקיעת החמה. | ||
==שנה== | ==שנה== | ||
===שנת | ===שנת ה[[לבנה]]=== | ||
שנת הלבנה בנויה משנים עשר חודשים, שהם שנים עשר סיבובים מלאים סביב הכדור, | שנת הלבנה בנויה משנים עשר חודשים, שהם שנים עשר סיבובים מלאים סביב הכדור, כל סיבוב לוקח כ29 יום, ו12 שעות, יוצא ששנת הלבנה ארכה 354 ימים. | ||
===שנת החמה=== | |||
שנת החמה, דהיינו סיבובה מסביב הכדור, לוקח כ- 365 יום, יותר ב-11 יום משנת הלבנה, | |||
=== | === שנה עברית === | ||
{{ערך מורחב|ערך=[[שנה מעוברת]]}} | {{ערך מורחב|ערך=[[שנה מעוברת]]}}בלוח העברי, כיוון שהתורה צוותה לקדש את החודש (עפ"י הלבנה), ושהפסח יצא בחודש האביב (עפ"י החמה) צריך לשמור על איזון בין שנת החמה לשנת הלבנה{{הערה|בניגוד - להבדיל, לשנה המוסלמית שנקבעת '''רק''' לפי הלבנה, שימי אידם אינם בעונה קבועה אלא לפעמים בקיץ ולפעמים בחורף. | ||
שנת החמה, | |||
ובניגוד - להבדיל, לשנה הנוצרית (הלוח הלועזי) שנקבע '''רק''' לפי החמה ואין קשר בין תחילת החודש למולד הלבנה}}, בגלל שסיבובו של הירח לוקח מעט יותר מ-29 ימים וחצי, ונשאר פער בין ראש חודש למולד הלבנה של יותר מ-4 שעות מכל שנת לבנה, לכן חודשים מרחשון וכסלו נשארו מחוץ לסבב הקבוע של חודשים מלאים וחסרים לסירוגין אלא הם לפעמים מלאים ולפעמים חסרים: | |||
* שנה ששני החדשים מרחשון וכסלו מלאים נקראת שנה שלימה, | |||
* שנה ששני החדשים מרחשון וכסלו חסרים נקראת שנה חסרה, | |||
* שנה שבה מרחשון חסר וכסלו מלא נקראת שנה כסדרה. | |||
מכיוון ששנת החמה ארוכה ב11 יום משנת הלבנה וכל כמה שנים נוצר פער משמעותי של כ30 יום בין שנת החמה לשנת הלבנה מעברים את השנה ע"י הוספת חודש אדר א' (כך שבשנה זו יהיו 13 חודשים), שנה זו נקראת שנה מעוברת (שנה לא מעוברת (בת 12 חודשים) נקראת שנה פשוטה) | |||
בעקבות שני סוגי הקביעות הנ"ל קיימות 6 סוגי שנים: | |||
*שנה שלימה פשוטה - בעלת 355 יום, (בגימטריא שנה) | |||
*שנה כסדרה פשוטה - בעלת 354 יום. | |||
*שנה חסרה פשוטה - בעלת 353 יום, | |||
*שנה שלימה מעוברת - בעלת 385 יום, | |||
*שנה כסדרה מעוברת - בעלת 384 יום, | |||
*שנה חסרה מעוברת - בעלת 383 יום. | |||
===מחזור שנים=== | ===מחזור שנים=== | ||
| שורה 27: | שורה 44: | ||
===סיבוב המולד=== | ===סיבוב המולד=== | ||
סיבובו המלא של הירח סביב כל כדור הארץ נמשך עשרים ותשעה ימים, שתים עשרה שעות וארבעים וארבע דקות. אך מכיוון שאין אנו מונים חצאי ימים, לכן ישנם חודשים בני עשרים ותשע יום וחודשים בני שלושים יום לסירוגין. | סיבובו המלא של הירח סביב כל כדור הארץ נמשך עשרים ותשעה ימים, שתים עשרה שעות וארבעים וארבע דקות וחלק דקה אחד (מתוך 18 חלקים בדקה). אך מכיוון שאין אנו מונים חצאי ימים, לכן ישנם חודשים בני עשרים ותשע יום וחודשים בני שלושים יום לסירוגין. | ||
חודש בן עשרים ותשע יום נקרא חודש חסר וחודש בן שלושים יום נקרא חודש מלא, החודשים [[טבת]], [[אדר]] (וב[[שנה מעוברת]] [[אדר ב']]), [[אייר]], [[תמוז]] ו[[אלול]] תמיד חסרים. ו[[תשרי]], [[שבט]], [[אדר א']], [[ניסן]], [[סיוון]] ו[[מנחם אב]] תמיד מלאים. אך חודש [[מר חשון]] וחודש [[כסלו]] פעמים מלאים ופעמים חסרים. | חודש בן עשרים ותשע יום נקרא חודש חסר וחודש בן שלושים יום נקרא חודש מלא, החודשים [[טבת]], [[אדר]] (וב[[שנה מעוברת]] [[אדר ב']]), [[אייר]], [[תמוז]] ו[[אלול]] תמיד חסרים. ו[[תשרי]], [[שבט]], [[אדר א']], [[ניסן]], [[סיוון]] ו[[מנחם אב]] תמיד מלאים. אך חודש [[מר חשון]] וחודש [[כסלו]] פעמים מלאים ופעמים חסרים. | ||
כאשר גם חשוון וגם כסלו מלאים השנה מכונה "שנה | כאשר גם חשוון וגם כסלו מלאים השנה מכונה "שנה שלימה", וכאשר שניהם חסרים מכונה השנה "חסרה", וכאשר אחד מלא והשני חסר נקראת השנה "כסדרה". | ||
===תאריכי החודש=== | ===תאריכי החודש=== | ||
{{ערך מורחב|ערך=[[ראש חודש]]}} | {{ערך מורחב|ערך=[[ראש חודש]]}} | ||
מראה צורת הלבנה בתחילת החודש הוא קטן ובמהלך ה-15 ימים הראשונים לחודש הוא מתמלא ונשלם, ובמהלך ה - 15 יום השניים של החודש הולך הירח ומתכסה עד שביום האחרון לחודש אינו נראה כלל ובראש חודש הבא מתחיל שוב את הסיבוב. | מראה צורת הלבנה בתחילת החודש הוא קטן ובמהלך ה-15 ימים הראשונים לחודש הוא מתמלא ונשלם, ובמהלך ה -15 יום השניים של החודש הולך הירח ומתכסה עד שביום האחרון לחודש אינו נראה כלל ובראש חודש הבא מתחיל שוב את הסיבוב. | ||
כיסוי והעלם הירח בחציו השני של החודש אינו חסרון, כי אם כן לכאורה החל מט"ו לחודש המיספור של התאריך היה אמור לרדת לי"ד, י"ג וכו', אלא אדרבה כיסוי הירח בחצי השני נמשל להתקרבות התלמיד אל רבו, גם אם התלמיד עצמו משמש כרב לתלמידים בהגיעו לרבו הוא מתבטל ואינו מורגש, כך גם הירח שמעצמו אין לו אור כלל אלא מקבל מהשמש ומחזיר את האור לעולם, בחצי החודש הראשון הוא מתרחק ממקורו - השמש ולכן הוא יותר נראה, ואילו בחצי השני הוא מתקרב לשמש ולכן אינו נראה אך כמובן שאין זה חסרון אלא אדרבה מעלה{{הערה|דבר מלכות ש"פ וישלח תשנ"ב}}. | כיסוי והעלם הירח בחציו השני של החודש אינו חסרון, כי אם כן לכאורה החל מט"ו לחודש המיספור של התאריך היה אמור לרדת לי"ד, י"ג וכו', אלא אדרבה כיסוי הירח בחצי השני נמשל להתקרבות התלמיד אל רבו, גם אם התלמיד עצמו משמש כרב לתלמידים בהגיעו לרבו הוא מתבטל ואינו מורגש, כך גם הירח שמעצמו אין לו אור כלל אלא מקבל מהשמש ומחזיר את האור לעולם, בחצי החודש הראשון הוא מתרחק ממקורו - השמש ולכן הוא יותר נראה, ואילו בחצי השני הוא מתקרב לשמש ולכן אינו נראה אך כמובן שאין זה חסרון אלא אדרבה מעלה{{הערה|דבר מלכות ש"פ וישלח תשנ"ב}}. | ||
| שורה 44: | שורה 61: | ||
==יממה== | ==יממה== | ||
חלוקת היממה לשעות יכולה להיעשות או לפי חלוקה של 'שעות זמניות' או לפי ה' | חלוקת היממה לשעות יכולה להיעשות או לפי חלוקה של 'שעות זמניות' או לפי ה'שעות האמצעיות'. | ||
היום העברי מתחיל ונגמר בשקיעת החמה, [[מצוות]] רבות תלויות ומכוונת לזמן מסוים כמו תפילות שלכל [[תפילה]] זמן מסוים בלבד, לצורך כך מדפיסים לוחות לכל השנה ובו פרטי הזמנים של כל יום. | היום העברי מתחיל ונגמר בשקיעת החמה, [[מצוות]] רבות תלויות ומכוונת לזמן מסוים כמו תפילות שלכל [[תפילה]] זמן מסוים בלבד, לצורך כך מדפיסים לוחות לכל השנה ובו פרטי הזמנים של כל יום. | ||
| שורה 55: | שורה 72: | ||
===שעות אמצעיות=== | ===שעות אמצעיות=== | ||
שונה מכך הוא השעות האמצעיות בהם מחשבים 24 שעות לכל יממה בשווה, חישוב זה תלוי במהלך המזלות שהילוכם הוא לפי סדר ברור של 24 שעות ביממה. | שונה מכך הוא השעות האמצעיות בהם מחשבים 24 שעות לכל יממה בשווה, חישוב זה תלוי במהלך המזלות שהילוכם הוא לפי סדר ברור של 24 שעות ביממה. | ||
ואכן מוצאים בדברים מסויימים שחישוב השעות הוא לפי שעות אלו.{{הערה| | ואכן מוצאים בדברים מסויימים שחישוב השעות הוא לפי שעות אלו.{{הערה|ראו לדוגמה שולחן ערוך אורח חיים סימן רע"א בנוגע לא לעשות [[קידוש]] בליל שבת בין בשעה השביעית.}} | ||
===שקיעת החמה=== | ===שקיעת החמה=== | ||
| שורה 62: | שורה 79: | ||
===בין השמשות=== | ===בין השמשות=== | ||
זמן המעבר שמהיום ללילה, ויש בזה (בכללות) ד' שיטות{{הערה|סידור תהלת ה', סדר הכנסת שבת.}}: א. שמתחיל 18 דקות לפני השקיעה. ב. מהשקיעה ועד 18 דקות אחריה. ג. | זמן המעבר שמהיום ללילה, ויש בזה (בכללות) ד' שיטות{{הערה|סידור תהלת ה', סדר הכנסת שבת.}}: א. שמתחיל 18 דקות לפני השקיעה. ב. מהשקיעה ועד 18 דקות אחריה. ג. מ-18 ועד 20 דקות אחרי השקיעה. ד. זמן ר"ת - שנגמר 72 דקות אחרי השקיעה. | ||
וכן ישנן 3 שיטות בהלכה כיצד להתייחס לזמן זה{{הערה|לקוטי שיחות יב עמ' 81.}}: א. שהוא ספק יום ספק לילה. ב. שאינו יום וגם אינו לילה. ג. שהוא גם יום וגם לילה. אחת הדוגמאות לנפקא מינה בין השיטות היא מדבר חייבים לעשותו ביום (כגון ברית מילה): לפי הסברא השלישית יהיה מותר לעשותו בין השמשות, מה שאין כן לפי הסברא הראשונה והשניה. | וכן ישנן 3 שיטות בהלכה כיצד להתייחס לזמן זה{{הערה|לקוטי שיחות יב עמ' 81.}}: א. שהוא ספק יום ספק לילה. ב. שאינו יום וגם אינו לילה. ג. שהוא גם יום וגם לילה. אחת הדוגמאות לנפקא מינה בין השיטות היא מדבר חייבים לעשותו ביום (כגון ברית מילה): לפי הסברא השלישית יהיה מותר לעשותו בין השמשות, מה שאין כן לפי הסברא הראשונה והשניה. | ||
| שורה 79: | שורה 96: | ||
עם התפתחות הדפוס, מלבד ציון התאריכים והמועדים, החלו לוחות השנה לשמש כלוח כולל בו הודפסו תזכורות שימושיות, פרסומות ועוד, ולאורך השנים היו לוחות שההוספות שבהם הלכו והצטברו עד שיש לוחות שהפכו לספרים של ממש. | עם התפתחות הדפוס, מלבד ציון התאריכים והמועדים, החלו לוחות השנה לשמש כלוח כולל בו הודפסו תזכורות שימושיות, פרסומות ועוד, ולאורך השנים היו לוחות שההוספות שבהם הלכו והצטברו עד שיש לוחות שהפכו לספרים של ממש. | ||
כבר | כבר ב[[ריגה|ריגא]] בשנת [[תרצ"ד]] החלו להתפרסם לוחות שנה ייעודיים לציבור החב"די, בשם 'לוח המזכיר' ו'לוח החיים'{{הערה|1=ראו [il.bidspirit.com/ui/lotPage/kedem/source/catalog/auction/29598/lot/164679/%D7%9C%D7%95%D7%97-%D7%94%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D-%D7%A8%D7%99%D7%92%D7%90-%D7%AA%D7%A8%D7%A6-%D7%93-%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%AA?lang=he אתר בית המכירות קדם].}}. | ||
במתכונת של לוחות שנה, הדפיס הרבי בעצמו את [[לוח היום יום]] ואת לוח השנה היומי לתלמידים [[From Day to Day]]. | במתכונת של לוחות שנה, הדפיס הרבי בעצמו את [[לוח היום יום]] ואת לוח השנה היומי לתלמידים [[From Day to Day]]. | ||
| שורה 86: | שורה 103: | ||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== | ||
*'''[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/1082741 כל מה שרציתם לדעת על לוח השנה היהודי]''' {{בית חב"ד}} | *'''[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/1082741 כל מה שרציתם לדעת על לוח השנה היהודי]'''{{הערה|1=[https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/4624325/jewish/17-Jewish-Calendar-Facts.htm גירסה אנגלית מורחבת: 17 עובדות על לוח השנה היהודי] (אנגלית)}} {{בית חב"ד}} | ||
*'''[http://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/2420335#utm_medium=email&utm_source=93_subscription_he&utm_campaign=he&utm_content=content מדוע חודש כסלו לפעמים מלא ולפעמים חסר?]''' {{בית חבד}} | *'''[http://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/2420335#utm_medium=email&utm_source=93_subscription_he&utm_campaign=he&utm_content=content מדוע חודש כסלו לפעמים מלא ולפעמים חסר?]''' {{בית חבד}} | ||