מ החלפת טקסט – ",([א-ת])" ב־", $1"
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
אין תקציר עריכה
 
(15 גרסאות ביניים של 6 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 8: שורה 8:
אצל חסידים ראו את ה[[גאווה]] וה[[ישות]] כדבר המאוס והאסור ביותר.
אצל חסידים ראו את ה[[גאווה]] וה[[ישות]] כדבר המאוס והאסור ביותר.


בחסידות מובא גם שכל ענין של צמיחה והתחדשות הוא על ידי ביטול דווקא, הן ריקבון הגרעין באדמה כהקדמה לצמיחת אילן חדש, הן ריקבון הזרע בגוף האשה{{הערה|ובכללות יותר - טהרת האשה לבעלה היא על ידי העפר דווקא, תכלית הביטול, התוועדויות תשמ"ח חלק ג' עמוד 461.}}.
בחסידות מובא גם שכל ענין של צמיחה והתחדשות הוא על ידי ביטול דווקא, הן ריקבון הגרעין באדמה כהקדמה לצמיחת אילן חדש, הן ריקבון הזרע בגוף האשה{{הערה|וכן טהרת סוטה לבעלה היא על ידי עפר דווקא, תכלית הביטול, התוועדויות תשמ"ח חלק ג' עמוד 461, בשולי הגיליון.}}.
 
הרב [[יואל כהן]] המשיל את הביטול הנצרך מחסיד למכונת כתיבה, בעת ששימש כ[[משפיע]] בישיבת [[תומכי תמימים בדפורד]] עורר את הבחורים להיות בתחושת ביטול כמכונה, כשם שמכונה הכותבת אינה חשה עצמה למציאות אלא רק ככלי להעברת הדברים כך על הבחורים להרגיש עם דברי התורה{{הערה|{{כפר|שלום מגידמן|ר' יואל הנחיל לנו את הרבי|2120|44|תשפ"ה}}}}.


== אופן הביטול ==
== אופן הביטול ==
שורה 18: שורה 20:
===ביטול היש===
===ביטול היש===
ביטול היש היא התבטלות של נברא לבורא, עד כדי הפיכת רצונו העצמי שיהיה כרצונו של [[הקב"ה]], באופן שלמתבטל אין שום רצון משלו. דוגמה לכך היא ביטול ה[[אבות]] ל[[הקב"ה]], שמהות ביטול זה היא כביטול המרכבה לרוכב, שבה נראה בבירור שלמרכבה אין שום דיעה אישית והיא כפופה לדעת הרוכב לגמרי; וכך גם אמר [[אברהם אבינו]] על עצמו ואני עפר ואפר, המורה על ביטול היש - "ונפשי כעפר לכל תהיה" - כעפר שהכל דורכים עליו, אם כי נשארת עדיין ישות מסוימת, שהיא מתבטלת כלפי [[הקב"ה]] - "יש מי שבטל".
ביטול היש היא התבטלות של נברא לבורא, עד כדי הפיכת רצונו העצמי שיהיה כרצונו של [[הקב"ה]], באופן שלמתבטל אין שום רצון משלו. דוגמה לכך היא ביטול ה[[אבות]] ל[[הקב"ה]], שמהות ביטול זה היא כביטול המרכבה לרוכב, שבה נראה בבירור שלמרכבה אין שום דיעה אישית והיא כפופה לדעת הרוכב לגמרי; וכך גם אמר [[אברהם אבינו]] על עצמו ואני עפר ואפר, המורה על ביטול היש - "ונפשי כעפר לכל תהיה" - כעפר שהכל דורכים עליו, אם כי נשארת עדיין ישות מסוימת, שהיא מתבטלת כלפי [[הקב"ה]] - "יש מי שבטל".
ביטול זה מתעורר כתוצאה מהתבוננות באלוקות באופן של [[דעת תחתון]]{{הערה|שם=סהמ אידיש|ספר המאמרים אידיש מאמר ד"ה 'אמר רבה בר רב הונא' סעיף ג', ובמקומות רבים.}}.
'''ביטול היש''' מעלתו היא - '''שבאיכות''' זה ביטול בשלמות, כי ביטול זה נובע מהעבודה של האדם מתוך [[קבלת עול]], שעושה היפך מציאותו, ואז נהיה אלוקות.


===ביטול במציאות===
===ביטול במציאות===
לעומת זאת ישנו הביטול במציאות, והיינו, שכלל אינו מציאות אפילו לא מציאות שבטלה, והוא כדגים שבים שכלל אינם נחשבים מציאות לעצמם{{הערה|וכך היא ההלכה לגבי מקוה, שהם נכללים בחשבון המ' סאה ואף עושים מקוה בעין הדג - זבחים כב, ב.}}. והיא דרגת ביטולו של [[משה רבינו]] שאמר: "ונחנו מה" - ביטול גמור מכל וכל, שהוא כלל לא נמצא במציאות.
לעומת זאת ישנו הביטול במציאות, והיינו, שכלל אינו מציאות אפילו לא מציאות שבטלה, והוא כדגים שבים שכלל אינם נחשבים מציאות לעצמם{{הערה|וכך היא ההלכה לגבי מקוה, שהם נכללים בחשבון המ' סאה ואף עושים מקוה בעין הדג - זבחים כב, ב.}}. והיא דרגת ביטולו של [[משה רבינו]] שאמר: "ונחנו מה" - ביטול גמור מכל וכל, שהוא כלל לא נמצא במציאות.
ביטול זה מתעורר כתוצאה מהתבוננות באלוקות באופן של [[דעת עליון]]{{הערה|שם=סהמ אידיש}}
'''ביטול במציאות''' - מעלתו היא '''שבכמות''' זה ביטול בשלימות, כי ביטול זה כל כולו ביטול בלי שום מנגד, ואין שום מציאות אחרת מלבד [[הקב"ה]] מלכתחילה.
==הביטול בגאולה==
[[לעתיד לבוא]]  יהיה את הביטול גם בכמות וגם באיכות, כי נאמר שה[[נשמה]] תהיה ניזונת מה[[גוף]],  כי '''ביטול במציאות''' - זה ה[[נשמה]] שכל מציאותה [[אלוקות]] ובטלה בתכלית ו'''ביטול היש''' -זה הגוף - שלמרות שמצד הגוף הוא אינו בטל אל ה[[קב"ה]] בתכלית, תפקידינו הוא להיות בביטול מתוך קבלת עול,
אמנם, [[לעתיד לבוא]] '''ביטול היש''' (גוף) יהיה נעלה מה[[נשמה]]  כי בביטול היש יהיה את שני המעלות, הן ביטול מתוך קבלת עול, והן ביטול שכל כולה וכל מציאותה זה אלוקות, מה שאין כן בנשמה שאין לה את המעלה של עבודת [[קבלת עול]], כי היא מלכתחילה כך.


==יין ושמן==
==יין ושמן==
שורה 27: שורה 42:
== ראו גם ==
== ראו גם ==
*[[אתכפיא]]
*[[אתכפיא]]
* [[דעת עליון ודעת תחתון]]
==לקריאה נוספת==
*'''עס איז ניטא קיין איך''', פתגמים קצרים מדא"ח, שבועון כפר חב"ד גליון 1850 עמוד 12


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*''''[http://www.chabad.org.il/Concepts/Item.asp?ArticleID=80&CategoryID=200 ביטול]''' באתר צעירי אגודת חב"ד
*''''[http://www.chabad.org.il/Concepts/Item.asp?ArticleID=80&CategoryID=200 ביטול]''' באתר צעירי אגודת חב"ד
*'''[https://chabad.info/video/rebbe/dailyvideo/678679/ רבי יומי: ביאור נפלא על מידת הענווה והביטול]''' {{וידפו}}
*'''[https://drive.google.com/file/d/13teeABM2GZKrPG2mYRHSJu21LM0i9cW7/view דרגות בביטול]''', הערות התמימים ואנ"ש מוריסטון י"א ניסן תשפ"ג, עמוד מה


{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:עבודת ה']]
[[קטגוריה:עבודת ה']]
[[קטגוריה:נפש]]
[[קטגוריה:נפש]]
[[קטגוריה:חסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
{{הערות שוליים}}
[[en:Bitul (Self-Nullification)]]