משיח שבכל דור – הבדלי גרסאות
כתית למאור (שיחה | תרומות) תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
אין תקציר עריכה |
||
| (12 גרסאות ביניים של 9 משתמשים אינן מוצגות) | |||
| שורה 2: | שורה 2: | ||
'''משיח שבכל דור''' הינו מונח המיוסד על דברי חז"ל, על כך שבכל דור ישנו אדם החי בזמן ה[[גלות]] הראוי במעלותיו להיות [[משיח]] ומחכה להוראת [[הקב"ה|ה']] ל[[גאולה|גאול]] את [[עם ישראל]] כמלך המשיח. | '''משיח שבכל דור''' הינו מונח המיוסד על דברי חז"ל, על כך שבכל דור ישנו אדם החי בזמן ה[[גלות]] הראוי במעלותיו להיות [[משיח]] ומחכה להוראת [[הקב"ה|ה']] ל[[גאולה|גאול]] את [[עם ישראל]] כמלך המשיח. | ||
מדברי חז"ל מצינו למדים | מדברי חז"ל מצינו למדים סימנים רבים בקשר לזהותו של אותו האדם הראוי להיות משיח ועפי"ז נהגו מבין היהודים לזהות מי מאנשי הדור הוא הראוי להיות משיח. | ||
==מקור== | ==מקור== | ||
דמותו של מלך המשיח, כאדם שחי בדורו ומצפה לגאול את עם ישראל, מופיעה במקורות [[חז"ל]] מיד לאחר חורבן [[בית המקדש השני]]: {{ציטוט|תוכן=מעשה היה ביהודי אחד שהיה עומד, שגעתה פרתו לפניו. עבר ערבי אחד ושמע קולה, אמר לו יהודי יהודי, התר שורך והתר מחרשתך, שחרב בית המקדש. געתה פעם שניה, אמר לו יהודי יהודי, קשור שורך וקשור מחרשתך, שנולד מלך המשיח|מקור=תלמוד ירושלמי ברכות פ"ב ה"ד. מתורגם}}. | דמותו של מלך המשיח, כאדם שחי בדורו ומצפה לגאול את עם ישראל, מופיעה במקורות [[חז"ל]] מיד לאחר חורבן [[בית המקדש השני]]: | ||
{{ציטוט|תוכן=מעשה היה ביהודי אחד שהיה עומד, שגעתה פרתו לפניו. עבר ערבי אחד ושמע קולה, אמר לו יהודי יהודי, התר שורך והתר מחרשתך, שחרב בית המקדש. געתה פעם שניה, אמר לו יהודי יהודי, קשור שורך וקשור מחרשתך, שנולד מלך המשיח|מקור=תלמוד ירושלמי ברכות פ"ב ה"ד. מתורגם}}. | |||
אין הכוונה בהכרח שאותו תינוק הוא המלך המשיח העתיד לגאול בפועל, אלא להורות שמיד עם החורבן העמיד [[הקדוש ברוך הוא]] אדם המוכן וראוי לגאול את ישראל מיד כאשר יזכו לכך.{{הערה|שם חלק ב' עמ' 744 הערה 93; וראה תורת מנחם התוועדויות [[תנש"א]] | אין הכוונה בהכרח שאותו תינוק הוא המלך המשיח העתיד לגאול בפועל, אלא להורות שמיד עם החורבן העמיד [[הקדוש ברוך הוא]] אדם המוכן וראוי לגאול את ישראל מיד כאשר יזכו לכך.{{הערה|שם חלק ב' עמ' 744 הערה 93; וראה תורת מנחם התוועדויות [[תנש"א]] חלק ד עמוד 134 הע' 93}}{{הערה|וראה בספר נצח ישראל למהר"ל פרק כ"ו מבאר ביאור הלידה (שאינה לידה גשמית רק) שאז נעשה ראוי העולם למשיח עיי"ש וראה בספר ישעות משיחו העיון השני פרק א.}}. | ||
על יסוד זה כתב רבי עובדיה מברטנורא{{הערה|בפרושו למגילת רות.}}: "בכל דור ודור נולד אחד מזרע יהודה שהוא ראוי להיות משיח לישראל". | על יסוד זה כתב רבי [[עובדיה מברטנורא]]{{הערה|בפרושו למגילת רות.}}: "בכל דור ודור נולד אחד מזרע יהודה שהוא ראוי להיות משיח לישראל". | ||
וכן בשו"ת [[חתם סופר]]{{הערה|חלק ו', סימן צ"ח ד"ה הריני נזיר.}}: "ומיום שחרב בית המקדש, מיד נולד אחד הראוי בצדקתו להיות גואל, ולכשיגיע הזמן יגלה אליו ה' יתברך וישלחו.. ובעוונותינו כי רבו כבר כמה וכמה מתו ולא זכינו שיערה עליהם רוחו של משיח גם כי הם ראוים לכך, אבל הדור לא היה ראוי, אולם כשיגיע אם ירצה ה' יגלה אליו ה' כמו למשה בסנה וישלחהו". | וכן בשו"ת [[חתם סופר]]{{הערה|חלק ו', סימן צ"ח ד"ה הריני נזיר.}}: "ומיום שחרב בית המקדש, מיד נולד אחד הראוי בצדקתו להיות גואל, ולכשיגיע הזמן יגלה אליו ה' יתברך וישלחו.. ובעוונותינו כי רבו כבר כמה וכמה מתו ולא זכינו שיערה עליהם רוחו של משיח גם כי הם ראוים לכך, אבל הדור לא היה ראוי, אולם כשיגיע אם ירצה ה' יגלה אליו ה' כמו למשה בסנה וישלחהו". | ||
בפרי צדיק לרבי צדוק הכהן מלובלין{{הערה|פרשת דברים, אות י"ג.}}: "בכל דור יש [[נפש]] אחת שראויה להיות משיח אם יהיה הדור זכאי" ומכיוון שונה כתב הרד"ק{{הערה|בפירושו לתהלים פט, מח}} "בכל דור ודור יתאוה מי מזרע דוד שתהיה בימיו הישועה ויהיה הוא מלך המשיח". | בפרי צדיק לרבי צדוק הכהן מלובלין{{הערה|פרשת דברים, אות י"ג.}}: "בכל דור יש [[נפש]] אחת שראויה להיות משיח אם יהיה הדור זכאי" ומכיוון שונה כתב הרד"ק{{הערה|בפירושו לתהלים פט, מח}} "בכל דור ודור יתאוה מי מזרע דוד שתהיה בימיו הישועה ויהיה הוא מלך המשיח". | ||
כהוכחה לכך, כתב הרבי אל יהודי שתמה על ששמע מרב בית הכנסת שלו "אשר בכמה דורות, כולל גם [[דורנו]], חי איש המתאים על פי התכונה שלו, להיות [[משיח צדקנו]].. ובפרט בדורנו האחרון"{{הערה|לשון הרבי במכתב}} ש"מוכרח הדבר גם מנוסח ה'אני מאמין'.. "אחכה לו בכל יום שיבוא", שזה אפשרי רק באם כמה שנים לפני זה נולד ונתגדל"{{הערה|שם=כ"ח ניסן תשכ"ה|מכתב מתאריך כ"ח ניסן תשכ"ה, נדפס בקובץ התוועדות שי"ל לאחרון של פסח תש"פ}}. במקום אחר ביאר הרבי בקשר ללידת משיח מיד לאחר החורבן{{הערה|[[ליקוטי שיחות]] חלק כ"ט דברים ע' 14.}}: שדבר זה מוכרח הוא כי מאחר שכשישראל עושין [[תשובה]] "מיד הן נגאלין"{{הערה|רמב"ם הלכות תשובה פרק ז הלכה ה.}} והרי משיח הוא ילוד אשה שימלוך על ישראל, בהכרח אם כן שמיד ברגע שלאחרי החורבן, יהיה אחד הראוי להיות משיח כדי שתוכל להיות הגאולה - "מיד" כשעושין תשובה". | כהוכחה לכך, כתב הרבי אל יהודי שתמה על ששמע מרב בית הכנסת שלו "אשר בכמה דורות, כולל גם [[דור השביעי|דורנו]], חי איש המתאים על פי התכונה שלו, להיות [[משיח צדקנו]].. ובפרט בדורנו האחרון"{{הערה|לשון הרבי במכתב}} ש"מוכרח הדבר גם מנוסח ה'אני מאמין'.. "אחכה לו בכל יום שיבוא", שזה אפשרי רק באם כמה שנים לפני זה נולד ונתגדל"{{הערה|שם=כ"ח ניסן תשכ"ה|מכתב מתאריך כ"ח ניסן תשכ"ה, נדפס בקובץ התוועדות שי"ל לאחרון של פסח תש"פ}}. במקום אחר ביאר הרבי בקשר ללידת משיח מיד לאחר החורבן{{הערה|[[ליקוטי שיחות]] חלק כ"ט דברים ע' 14.}}: שדבר זה מוכרח הוא כי מאחר שכשישראל עושין [[תשובה]] "מיד הן נגאלין"{{הערה|רמב"ם הלכות תשובה פרק ז הלכה ה.}} והרי משיח הוא ילוד אשה שימלוך על ישראל, בהכרח אם כן שמיד ברגע שלאחרי החורבן, יהיה אחד הראוי להיות משיח כדי שתוכל להיות הגאולה - "מיד" כשעושין תשובה". | ||
ובאחד משיחותיו תיאר הרבי{{הערה|[[דבר מלכות]] שבת [[פרשת תזריע מצורע]] [[תנש"א]] }} {{ציטוטון|משיח נמצא בעולם בזמן ומקום הגלות, ובמצב של גלות, שסובל תחלואי הגלות, ומצפה בקוצר רוח ובכליון עיניים להתגלות (מההעלם בזמן ומצב הגלות), דמלך המשיח גואל את ישראל בגאולה האמיתית והשלימה שאין אחרי' גלות, כפסק דין [[הרמב"ם]] "יעמוד מלך מבית דוד וכו'}}. | ובאחד משיחותיו תיאר הרבי{{הערה|[[דבר מלכות]] שבת [[פרשת תזריע מצורע]] [[תנש"א]] }} {{ציטוטון|משיח נמצא בעולם בזמן ומקום הגלות, ובמצב של גלות, שסובל תחלואי הגלות, ומצפה בקוצר רוח ובכליון עיניים להתגלות (מההעלם בזמן ומצב הגלות), דמלך המשיח גואל את ישראל בגאולה האמיתית והשלימה שאין אחרי' גלות, כפסק דין [[הרמב"ם]] "יעמוד מלך מבית דוד וכו'}}. | ||
==גדרו של המשיח שבכל דור== | ==גדרו של המשיח שבכל דור== | ||
היות ומלך המשיח כשיתגלה צריך שיתקיימו בו סימני המשיח כפי שכתבם [[הרמב"ם]] בהלכות מלכים{{הערה|פרק י"א}} ממילא אותו אדם הראוי להיות משיח עליו | היות ומלך המשיח כשיתגלה צריך שיתקיימו בו סימני המשיח כפי שכתבם [[הרמב"ם]] בהלכות מלכים{{הערה|פרק י"א}} ממילא אותו אדם הראוי להיות משיח עליו להיות ראוי שיתקיימו בו גדרים אלו (אמנם, הגדרים והסימנים של [[בחזקת משיח]] ו[[משיח ודאי]] עדיין לא התקיימו בו שלכן הוא רק 'ראוי' להיות משיח). | ||
ולכן אותו אדם הראוי להיות משיח עליו להיות: | ולכן אותו אדם הראוי להיות משיח עליו להיות: | ||
| שורה 39: | שורה 40: | ||
===בדורנו=== | ===בדורנו=== | ||
{{ערך מורחב|ערך=[[הרבי מליובאוויטש כמלך המשיח]]}} | {{ערך מורחב|ערך=[[הרבי מליובאוויטש כמלך המשיח]]}} | ||
'''[[הרבי מליובאוויטש]]''' מוגדר '''כ[[מלך המשיח]]''' העתיד [[הגאולה|לגאול]] את [[עם ישראל]]. ההכרה ברבי כמלך המשיח, פורסמה על ידי רבני חב"ד ואחרים ב[[פסק הדין שהרבי הוא מלך המשיח|פסק דין]] [[הלכה|הלכתי]] המסתמך על פסיקת ההלכה ועל התייחסויותיו של הרבי עצמו לנושא. | |||
החל מהשנים [[תנש"א]], [[תשנ"ב]] ו[[תשנ"ג]], כאשר החלה התקופה המוגדרת על ידי הרבי כ"התגלות המשיח" והתחלת [[פעולות משיח בזמן הגלות|פעולתו בעולם]], החלה האמונה לקבל ביטוי פומבי בשירת "[[יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד]]" אל מול הרבי ובדרכים נוספות. | |||
האמונה שהרבי משיח הפכה לפופולרית בעקבות קמפיינים פרסומיים באמצעים שונים, שהתפרסמו (וממשיכים להתפרסם) בעידוד הרבי. | |||
במכתב דלעיל{{הערה|שם=כ"ח ניסן תשכ"ה}} כותב הרבי שההכרח למציאות משיח בכל דור הוא "בפרט בדורנו". | במכתב דלעיל{{הערה|שם=כ"ח ניסן תשכ"ה}} כותב הרבי שההכרח למציאות משיח בכל דור הוא "בפרט בדורנו". | ||
בשיחת פרשת תזריע מצורע | בשיחת פרשת תזריע מצורע תנש"א, מביא הרבי את דברי הגמרא על כך שהתלמידים זיהו את רבם כמשיח ומשליך את הדברים בנוגע אלינו: {{ציטוטון|ואנן (חסידים) נעני אבתרייהו (בנוגע לרבותינו נשיאינו, ובפרט כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו) - יוסף שמו, שנאמר "יוסיף אדנ-י שנית ידו גו' ואסף נדחי ישראל גו'", יצחק שמו, שנאמר "אז ימלא שחוק פינו".}}. | ||
בשיחות אחרות{{הערה|דבר מלכות שבת פרשת משפטים [[תשנ"ב]] (הע' 148), "שבראשי תיבות ד"מיד" נרמזים ג' התקופות השייכות לכ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו, ועל סדר הקרבה אלינו - משיח (מנחם שמו) יוסף יצחק, דובער (שמו השני של כ"ק אדמו"ר)". ועל דרך זה גם בדבר מלכות שבת פרשת יתרו (הע' 96), ותצוה (הע' 81), תשנ"ב.}} מתעכב הרבי על דברי חז"ל{{הערה|סנהדרין צח, ב. "יש אומרים מנחם בן חזקיה שמו"}} ש"מנחם שמו" - שמו של נשיא דורנו. ובכמה מקומות{{הערה|שיחת שבת פרשת תרומה תש"נ. וראה גם שיחת שבת פרשת האזינו תנש"א, "מנחם מענדל, שמו של משיח צדקנו וכינוי השם".}} מוסיף גם בנוגע לשמו השני מענדל, שהוא בגימטריא "צדק", ש"צדק" הוא שמו של משיח{{הערה|על פי הפסוק (ישעי' יא, ה) "והיה צדק אזור מתניו".}}. | בשיחות אחרות{{הערה|דבר מלכות שבת פרשת משפטים [[תשנ"ב]] (הע' 148), "שבראשי תיבות ד"מיד" נרמזים ג' התקופות השייכות לכ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו, ועל סדר הקרבה אלינו - משיח (מנחם שמו) יוסף יצחק, דובער (שמו השני של כ"ק אדמו"ר)". ועל דרך זה גם בדבר מלכות שבת פרשת יתרו (הע' 96), ותצוה (הע' 81), תשנ"ב.}} מתעכב הרבי על דברי חז"ל{{הערה|סנהדרין צח, ב. "יש אומרים מנחם בן חזקיה שמו"}} ש"מנחם שמו" - שמו של נשיא דורנו. ובכמה מקומות{{הערה|שיחת שבת פרשת תרומה תש"נ. וראה גם שיחת שבת פרשת האזינו תנש"א, "מנחם מענדל, שמו של משיח צדקנו וכינוי השם".}} מוסיף גם בנוגע לשמו השני מענדל, שהוא בגימטריא "צדק", ש"צדק" הוא שמו של משיח{{הערה|על פי הפסוק (ישעי' יא, ה) "והיה צדק אזור מתניו".}}. | ||
| שורה 53: | שורה 61: | ||
==לקריאה נוספת== | ==לקריאה נוספת== | ||
*הרב [[יששכר דוד קלויזנר]], '''משיח שבכל דור''', [[נחלת הר חב"ד]], [[תשנ"ב]]. | *הרב [[יששכר דוד קלויזנר]], '''משיח שבכל דור''', [[נחלת הר חב"ד]], [[תשנ"ב]]. | ||
*'''משיח שבכל דור''', משה שלזינגר, מגזין 'ובאותו הזמן' חודש מנחם אב תשפ"א ע' 6-16. | |||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== | ||
*הרב [[שלום דובער וולף (צפת)|שלום דובער וולף]], [http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=76428 "משיח שבכל דור" ● סקירה תורנית] {{אינפו}} | *הרב [[שלום דובער וולף (צפת)|שלום דובער וולף]], [http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=76428 "משיח שבכל דור" ● סקירה תורנית] {{אינפו}} | ||
*'''[https://chabad.info/wp-content/uploads/2021/01/17-01-2021-17-58-50-%D7%94%D7%AA%D7%A7%D7%A9%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%99%D7%97%D7%99%D7%93%D7%94-.pdf התקשרות היחידה]''', שער ב' - "נשיא הדור משיח שבדור", בהוצאת [[את"ה העולמי]] יו"ד שבט תשפ"א {{אינפו}}{{PDF}} | |||
{{הערות שוליים | {{גאולה ומשיח}} | ||
{{הערות שוליים}} | |||
[[קטגוריה:מלך המשיח]] | [[קטגוריה:מלך המשיח]] | ||