אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(9 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 25: שורה 25:
'''זבה גדולה''' - אישה שראתה דם מחוץ לימי נידתה במשך שלושה ימים רצופים. במקרה כזה עליה לספור [[שבעה נקיים|שבעה ימים נקיים]] שבהם לא תראה, ובסיומם - ליל שמיני - טובלת ונטהרת. במקרה שראתה שוב באמצע שבעת הימים, עליה להתחיל לספור שוב שבעה ימים מהיום הבא.
'''זבה גדולה''' - אישה שראתה דם מחוץ לימי נידתה במשך שלושה ימים רצופים. במקרה כזה עליה לספור [[שבעה נקיים|שבעה ימים נקיים]] שבהם לא תראה, ובסיומם - ליל שמיני - טובלת ונטהרת. במקרה שראתה שוב באמצע שבעת הימים, עליה להתחיל לספור שוב שבעה ימים מהיום הבא.


בנוגע לספירת הימים שהם ימי נידתה וימי זיבתה, לימדו חז"ל ב[[הלכה למשה מסיני]] שבין נידה לנידה ישנם אחד עשר יום, שבהם ראויה להיות זבה{{הערה|נדה עב, ב.}}. ונחלקו הראשונים בפירוש הדברים: לשיטת [[הרמב"ם]]{{הערה|הלכות איסורי ביאה פרק ו הלכה ו.}}, מיד לאחר י"א ימי זיבתה, חוזרים שוב ימי נידתה אפילו לא ראתה דם. ויוצא, לשיטתו, שכל אישה סופרת תמיד ז' ימי נידה וי"א ימי זיבה, ולאחריהם שוב ז' ימי נידה וי"א ימי זיבה וחוזר חלילה{{הערה|בהבנת שיטת הרמב"ם, ובהתאמתה עם מקורות חז"ל, התקשו רבים. ראה באריכות מרכבת המשנה בפתיחה להלכות איסורי ביאה פרק ו. חוות דעת יורה דעה קפג ס"ק ב. פרדס רימונים הקדמה להלכות נדה. ועוד.}}. לשיטת [[רש"י]]{{הערה|נדה נד, א ד"ה רביע. ערכין ח, א ד"ה פתח.}}, [[הרמב"ן]]{{הערה|הלכות נדה שם. חידושי הרמב"ן נדה נד, א.}} ושאר הפוסקים אין חוזרים ימי הנידה גם לאחר שעברו י"א יום, אלא כאשר ראתה. כלומר, מיום י"ט ואילך ישנה לאישה אפשרות להיות נידה, אך רק כאשר תראה יתחילו בפועל שבעת ימי הנידה שוב{{הערה|כדבריהם כתבו הטור והשולחן ערוך סימן קפג, ואדמו"ר הזקן שם.}}.
בנוגע לספירת הימים שהם ימי נידתה וימי זיבתה, לימדו חז"ל ב[[הלכה למשה מסיני]] שבין נידה לנידה ישנם אחד עשר יום, שבהם ראויה להיות זבה{{הערה|נדה עב, ב.}}. ונחלקו הראשונים בפירוש הדברים: לשיטת [[הרמב"ם]]{{הערה|הלכות איסורי ביאה פרק ו הלכה ו.}}, מיד לאחר י"א ימי זיבתה, חוזרים שוב ימי נידתה אפילו לא ראתה דם. ויוצא, לשיטתו, שכל אישה סופרת תמיד ז' ימי נידה וי"א ימי זיבה, ולאחריהם שוב ז' ימי נידה וי"א ימי זיבה וחוזר חלילה{{הערה|בהבנת שיטת הרמב"ם, ובהתאמתה עם מקורות חז"ל, התקשו רבים. ראו באריכות מרכבת המשנה בפתיחה להלכות איסורי ביאה פרק ו. חוות דעת יורה דעה קפג ס"ק ב. פרדס רימונים הקדמה להלכות נדה. ועוד.}}. לשיטת [[רש"י]]{{הערה|נדה נד, א ד"ה רביע. ערכין ח, א ד"ה פתח.}}, [[הרמב"ן]]{{הערה|הלכות נדה שם. חידושי הרמב"ן נדה נד, א.}} ושאר הפוסקים אין חוזרים ימי הנידה גם לאחר שעברו י"א יום, אלא כאשר ראתה. כלומר, מיום י"ט ואילך ישנה לאישה אפשרות להיות נידה, אך רק כאשר תראה יתחילו בפועל שבעת ימי הנידה שוב{{הערה|כדבריהם כתבו הטור והשולחן ערוך סימן קפג, ואדמו"ר הזקן שם.}}.


===מדרבנן===
===מדרבנן===
שורה 73: שורה 73:
מצבה של המלכות כאשר היא יורדת לבריאה, ומשתלשלת ממנה פסולת וחיות לקליפות, מקביל למצבה של אישה נידה היוצא ממנה דם טמא; וכאשר המלכות עולה במקורה באצילות, ומתאחדת עם הספירות שלמעלה ממנה (ששת ה[[מידות (ספירות)|מידות]], [[זעיר אנפין]]), היא כאישה הנטהרת לבעלה. בגלל שינויים אלו בספירת המלכות, התאחדותה עם ספירות ז"א אינה תדירה אלא לפרקים, וזהו ההבדל בין [[יחוד זו"נ]] (התאחדות ז"א ומלכות) ל[[יחוד או"א]] (התאחדות החכמה והבינה) - שיחוד או"א הוא תמידי, ויחוד זו"נ הוא לעיתים. למרות שזהו חסרון ביחוד זו"נ, ישנה בכך גם מעלה, שכאשר היחוד מתחדש ישנה שמחה גדולה ביותר (וזהו השורש לשמחת חתן וכלה, שהיא יחוד זו"נ והיא גדולה ביותר; שלא כאהבת אח ואחות, שהיא יחוד או"א, שאין בה חידוש מיוחד){{הערה|מאמרי אדמו"ר האמצעי דרושי חתונה ח"א ע' קיז.}}.
מצבה של המלכות כאשר היא יורדת לבריאה, ומשתלשלת ממנה פסולת וחיות לקליפות, מקביל למצבה של אישה נידה היוצא ממנה דם טמא; וכאשר המלכות עולה במקורה באצילות, ומתאחדת עם הספירות שלמעלה ממנה (ששת ה[[מידות (ספירות)|מידות]], [[זעיר אנפין]]), היא כאישה הנטהרת לבעלה. בגלל שינויים אלו בספירת המלכות, התאחדותה עם ספירות ז"א אינה תדירה אלא לפרקים, וזהו ההבדל בין [[יחוד זו"נ]] (התאחדות ז"א ומלכות) ל[[יחוד או"א]] (התאחדות החכמה והבינה) - שיחוד או"א הוא תמידי, ויחוד זו"נ הוא לעיתים. למרות שזהו חסרון ביחוד זו"נ, ישנה בכך גם מעלה, שכאשר היחוד מתחדש ישנה שמחה גדולה ביותר (וזהו השורש לשמחת חתן וכלה, שהיא יחוד זו"נ והיא גדולה ביותר; שלא כאהבת אח ואחות, שהיא יחוד או"א, שאין בה חידוש מיוחד){{הערה|מאמרי אדמו"ר האמצעי דרושי חתונה ח"א ע' קיז.}}.


בפרטיות, שינויים אלו בספירת המלכות נעשים מידי חודש בחודשו - שבחצי מהחודש היא רחוקה מז"א, ובחציו היא מתאחדת עימו. עניין זה ניכר ב[[לבנה]], שמקבילה לספירת המלכות, שבחצי מהחודש היא מתרחקת מהשמש ובחציו היא מתקרבת{{הערה|מהלך זה בלבנה נגרם כתוצאה מ[[מיעוט הלבנה]], ומתאים למבואר בתורת החסידות שמהירידה שבמיעוט הלבנה השתלשלה הירידה של חטא עץ הדעת, שהביאה את דם הנידה; ולעתיד לבוא כשיתוקנו הירידות כולן, תהיה הלבנה שלימה תמיד וגם הנידה תטהר.}}. וגם בנידה, שתקופת הווסת שלה שבה רואה דם היא בערך אחת לחודש, כך שבחצי מהחודש היא טמאה ובחציו טהורה. לכן ב[[ראש חודש]], שבו מתחדשת הלבנה, מביאים ב[[קרבן מוסף]] אחת עשרה בהמות, כנגד י"א הימים שבין נידה לנידה{{הערה|ראה לקוטי שיחות חלק י"ד ע' 28 הערה 63, ובמקורות שצויינו שם.}}.
בפרטיות, שינויים אלו בספירת המלכות נעשים מידי חודש בחודשו - שבחצי מהחודש היא רחוקה מז"א, ובחציו היא מתאחדת עימו. עניין זה ניכר ב[[לבנה]], שמקבילה לספירת המלכות, שבחצי מהחודש היא מתרחקת מהשמש ובחציו היא מתקרבת{{הערה|מהלך זה בלבנה נגרם כתוצאה מ[[מיעוט הלבנה]], ומתאים למבואר בתורת החסידות שמהירידה שבמיעוט הלבנה השתלשלה הירידה של חטא עץ הדעת, שהביאה את דם הנידה; ולעתיד לבוא כשיתוקנו הירידות כולן, תהיה הלבנה שלימה תמיד וגם הנידה תטהר.}}. וגם בנידה, שתקופת הווסת שלה שבה רואה דם היא בערך אחת לחודש, כך שבחצי מהחודש היא טמאה ובחציו טהורה. לכן ב[[ראש חודש]], שבו מתחדשת הלבנה, מביאים ב[[קרבן מוסף]] אחת עשרה בהמות, כנגד י"א הימים שבין נידה לנידה{{הערה|ראה לקוטי שיחות חלק י"ד עמוד 28 הערה 63, ובמקורות שצויינו שם.}}.


באופן כללי, שינויים אלו בספירת המלכות הם בזמן [[בית המקדש]] מול זמן ה[[גלות]], שנמשלה לימי טומאת הנידה וריחוקה מבעלה. בזמן הבית היתה ספירת המלכות מאוחדת עם ז"א, ואז היה העולם ב[[ביטול היש]] וניכר בנבראים שרשם האלוקי, ואילו בזמן הגלות מרוחקת המלכות מז"א, ונגרם הסתר בו לא נראה מקורו האלוקי של העולם, והקליפות יונקים{{הערה|שם=בהז}}.
באופן כללי, שינויים אלו בספירת המלכות הם בזמן [[בית המקדש]] מול זמן ה[[גלות]], שנמשלה לימי טומאת הנידה וריחוקה מבעלה. בזמן הבית היתה ספירת המלכות מאוחדת עם ז"א, ואז היה העולם ב[[ביטול היש]] וניכר בנבראים שרשם האלוקי, ואילו בזמן הגלות מרוחקת המלכות מז"א, ונגרם הסתר בו לא נראה מקורו האלוקי של העולם, והקליפות יונקים{{הערה|שם=בהז}}.
לעתיד לבוא עתידה הנידה להטהר, וזאת מכיוון שאז יאיר בספירת המלכות האור של ז"א באופן קבוע ויחוד זו"נ יהיה תמידי, כך שתפסיק החיות השלילית של יניקת החיצונים ממנה{{הערה|שם=בהז|ביאורי הזוהר ומאמרי אדמו"ר האמצעי דרושי חתונה שם.}}.


===נידה וזבה===
===נידה וזבה===
שורה 84: שורה 82:
הדם היוצא בימי הנידה, כלומר, בזמן הווסת הקבוע לפי טבעה - הוא הרע הקבוע בעולם כפי טבע האדם, וגם כאשר האדם עובד ומבטל אותו על ידי ביטולו, אחת לזמן מה הוא ניעור שוב ונדרשת מלחמה נוספת. וזו עבודת ה[[בינונים]] התמידית, להילחם עם הרע שבטבעם.
הדם היוצא בימי הנידה, כלומר, בזמן הווסת הקבוע לפי טבעה - הוא הרע הקבוע בעולם כפי טבע האדם, וגם כאשר האדם עובד ומבטל אותו על ידי ביטולו, אחת לזמן מה הוא ניעור שוב ונדרשת מלחמה נוספת. וזו עבודת ה[[בינונים]] התמידית, להילחם עם הרע שבטבעם.


אמנם הדם היוצא בימי הזיבה, כלומר, בזמן שאיננו הטבע הרגיל - הוא כאשר האדם נמשך לרע גדול יותר מהסדר הרגיל בעולם, "עבירה גוררת עבירה", והרע אצלו בתוקף גדול יותר. במקרה כזה לא מספיקה עבודת הבינונים הרגילה, ונדרשת עבודה של טהרה בקצה ההפכי - שבעה ימים נקיים רצופים, כלומר, [[תשובה]] המקיפה את כל ענייני האדם מבלי הפסק קל למשך שבעה ימים (שכוללים את כל הזמן){{הערה|לקוטי שיחות חלק ז ע' 317-8. חלק יד ע' 26 ואילך.}}.
אמנם הדם היוצא בימי הזיבה, כלומר, בזמן שאיננו הטבע הרגיל - הוא כאשר האדם נמשך לרע גדול יותר מהסדר הרגיל בעולם, "עבירה גוררת עבירה", והרע אצלו בתוקף גדול יותר. במקרה כזה לא מספיקה עבודת הבינונים הרגילה, ונדרשת עבודה של טהרה בקצה ההפכי - שבעה ימים נקיים רצופים, כלומר, [[תשובה]] המקיפה את כל ענייני האדם מבלי הפסק קל למשך שבעה ימים (שכוללים את כל הזמן){{הערה|לקוטי שיחות חלק ז ע' 317-8. חלק יד עמוד 26 ואילך.}}.
 
==לעתיד לבוא==
במדרש תהלים{{הערה|מזמור קמו.}} נאמר ש[[לעתיד לבוא]] יתיר הקב"ה את איסור הנדה. ואין הכוונה בזה שתתבטל המציאות של דם הנדה, אלא שיהיה דם ויהיה טהור{{הערה|שיחת [[י"ט כסלו]] [[תשכ"ג]]. וכן משמע מלקוטי שיחות חי"ד שם. ולא כמו שכתב בשו"ת לב חיים ח"א סימן לב.}}. וכותב הרבי{{הערה|אגרות קודש חלק ג' עמוד קנג.}}, שדבר זה יתקיים ב[[ימות המשיח#שינוי הטבע בימות המשיח|תקופה הראשונה בימות המשיח]]. וזאת{{הערה|הבא לקמן על פי משמעות המדרש תהלים שם. והמבואר בביאורי הזהר לרבי [[הצמח צדק]] עמוד תתקמה, ובליקוטי שיחות חלק י"ד עמוד 27 הערה 59.}} מחמת שאז תועבר רוח הטומאה מן הארץ{{הערה|זכריה יג , ב.}}.
 
הטעם הפנימי להתרת איסור הנדה על פי החסידות, הוא מכיוון שאז יאיר בספירת המלכות האור של ז"א באופן קבוע ויחוד זו"נ יהיה תמידי, כך שתפסיק החיות השלילית של יניקת החיצונים ממנה{{הערה|שם=בהז|ביאורי הזוהר ומאמרי אדמו"ר האמצעי דרושי חתונה שם.}}.
 
אמנם, ישנם מאמרי [[חז"ל]] מהם עולה שאיסור הנדה לא יתבטל לעתיד לבוא{{הערה|יומא עח, א. ירושלמי שקלים פרק ו' הלכה ב'. מדרש תהלים מזמור עג.}}. ואף את המדרש בו מבואר שיתבטל איסור הנדה, יש שפירשוהו בצורה שונה{{הערה|ראה ישועות משיחו חלק ב' העיון הרביעי פרק ג', שביאר את המדרש בשני אופנים: או שהכוונה שיזהרו מזה מעצמם ללא צורך שבציווי ואזהרה על כך, או שכוונת המדרש לשלול שלעתיד לבוא יאסרו [[אומות העולם]] אף הם באיסור הנדה.}}.


==ראו גם==
==ראו גם==
*[[הפסק טהרה ושבעה נקיים]]
*[[טהרת המשפחה]]
*[[טהרת המשפחה]]


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
*שולחן ערוך אדמו"ר הזקן, חלק יורה דעה, הלכות נדה. [במהדורת קה"ת החדשה - חלק חמישי, יורה דעה, עמ' רכט ואילך].
*'''קיצור דיני טהרה''', בהוצאת קה"ת
*'''קיצור דיני טהרה''', בהוצאת קה"ת
*הרב [[יקותיאל פרקש]], [[טהרה כהלכה (ספר)|טהרה כהלכה]], ב' חלקים
*הרב [[יקותיאל פרקש]], [[טהרה כהלכה (ספר)|טהרה כהלכה]], ב' חלקים
שורה 98: שורה 105:
{{הלכה}}
{{הלכה}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מצוות לא תעשה]]
[[קטגוריה:מצוות]]
[[קטגוריה:טהרה]]
[[קטגוריה:טומאות]]
[[קטגוריה:הבית היהודי]]
[[קטגוריה:פרשת מצורע]]
[[קטגוריה:פרשת מצורע]]
[[קטגוריה:פרשת קדושים]]
[[קטגוריה:פרשת קדושים]]
[[קטגוריה:יורה דעה]]
[[קטגוריה:יורה דעה]]