שמעון – הבדלי גרסאות
ספירת המלכות (שיחה | תרומות) מ עיצוב |
|||
| (8 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות) | |||
| שורה 1: | שורה 1: | ||
{{קשר חב"די|סיבה=יש להרחיב על כך יותר, ישנן | {{קשר חב"די|סיבה=יש להרחיב על כך יותר, ישנן 4 שורות בלבד.}} | ||
[[קובץ:ראובן ושמעון.jpg|250px|ממוזער|שמאל|קברו של שמעון בארבל, סמוך לאחיו [[ראובן]], [[לוי]], [[יהודה]], ואחותו [[דינה]], לפי מסורות שונות.]] | [[קובץ:ראובן ושמעון.jpg|250px|ממוזער|שמאל|קברו של שמעון בארבל, סמוך לאחיו [[ראובן]], [[לוי]], [[יהודה]], ואחותו [[דינה]], לפי מסורות שונות.]] | ||
'''שמעון''' היה בנו השני של [[יעקב אבינו]] מאשתו [[לאה]], ואבי בני שבט שמעון. | '''שמעון''' היה בנו השני של [[יעקב אבינו]] מאשתו [[לאה]], ואבי בני שבט שמעון. | ||
| שורה 9: | שורה 9: | ||
==מעשה שכם== | ==מעשה שכם== | ||
{{ערך מורחב|מעשה שכם ודינה}} | {{ערך מורחב|ערך=[[מעשה שכם ודינה]]}} | ||
לאחר שהתיישב יעקב ב[[שכם]], חטף שכם את [[דינה]] אחותו במטרה להתחתן איתה, שכם וחמור אביו הגיעו ל[[יעקב אבינו]] וניסו לשכנע אותו להסכים לנישואים ולשתף פעולה בינם לבינו. שמעון ואחיו [[לוי]] הסכימו לרעיון, אולם התנו את הנישואים בכך ששכם וכל בני עירו יעברו [[ברית מילה]]. ביום השלישי לברית המילה, נכנסו שמעון ולוי לשכם והרגו את שכם, חמור ושאר בני העיר. יעקב שמע על כך והוכיח את השניים על מעשה זה. | לאחר שהתיישב יעקב ב[[שכם]], חטף שכם את [[דינה]] אחותו במטרה להתחתן איתה, שכם וחמור אביו הגיעו ל[[יעקב אבינו]] וניסו לשכנע אותו להסכים לנישואים ולשתף פעולה בינם לבינו. שמעון ואחיו [[לוי]] הסכימו לרעיון, אולם התנו את הנישואים בכך ששכם וכל בני עירו יעברו [[ברית מילה]]. ביום השלישי לברית המילה, נכנסו שמעון ולוי לשכם והרגו את שכם, חמור ושאר בני העיר. יעקב שמע על כך והוכיח את השניים על מעשה זה. | ||
לאחר סיפור [[מכירת יוסף]] וירידתו ל[[מצרים]], מאשר ירדו האחים לקנות אוכל, ביקש יוסף להפריד בין שמעון ולוי, בתירוץ שכאשר הם היו יחד - הרגו עיר שלימה, והוא אינו רוצה להסתכן בכך. | לאחר סיפור [[מכירת יוסף]] וירידתו ל[[מצרים]], מאשר ירדו האחים לקנות אוכל, ביקש יוסף להפריד בין שמעון ולוי, בתירוץ שכאשר הם היו יחד - הרגו עיר שלימה, והוא אינו רוצה להסתכן בכך. | ||
לפני פטירת יעקב ברך את בניו, וגם אז הוכיח את שמעון ו[[לוי]] על מעשה שכם. | לפני פטירת יעקב ברך את בניו, וגם אז הוכיח את שמעון ו[[לוי]] על מעשה שכם. | ||
לאחר המעשה נישא שמעון לדינה, היא 'הכנענית' הנזכרת במניין בני ישראל<ref>כן ברוב המדרשים. אמנם בספר הישר (הובא בסה"ד) כתב שהייתה אשתו הראשונה (ממנה נולדו ימואל ימין וכו'), ואשתו ה'כנענית' הייתה כנענית ממש בשם בונה.</ref>. | |||
==בחסידות== | ==בחסידות== | ||
בתורת החסידות מוסבר כי עניינו של שבט שמעון הוא עניין ה[[שמיעה]], בשונה מראובן שעניינו הוא [[ראיה]]{{הערה|[[תורה אור]] פרשת ויצא כ"ג, ע"א}}. כלומר, [[עבודת ה']] של שמעון הינה עבודה מתוך [[יראה]], כאשר לא רואים בבירור את האלוקות וחשים ריחוק הערך. | |||
בתורת החסידות מוסבר כי עניינו של שבט שמעון הוא עניין ה[[שמיעה]], בשונה מראובן שעניינו הוא [[ראיה]]{{הערה|[[תורה אור]] פרשת ויצא כ"ג, ע"א }}. כלומר, [[עבודת ה']] של שמעון הינה עבודה מתוך [[יראה]], כאשר לא רואים בבירור את האלוקות וחשים ריחוק הערך. | |||
שמעון היה ב[[עולם הבריאה]] ועבודתו העלתה בירורים ל[[עולם האצילות]], כשאר השבטים{{הערה| [[תורה אור]] פרשת וישב כ"ח, ע"א}}. מקור דרגתו של שמעון הינה מדרגת ה[[מחשבה]] ולא מדרגת ה[[דיבור]], ולכן היה מבני [[לאה]]{{הערה| | שמעון היה ב[[עולם הבריאה]] ועבודתו העלתה בירורים ל[[עולם האצילות]], כשאר השבטים{{הערה|[[תורה אור]] פרשת וישב כ"ח, ע"א}}. מקור דרגתו של שמעון הינה מדרגת ה[[מחשבה]] ולא מדרגת ה[[דיבור]], ולכן היה מבני [[לאה]]{{הערה|[[תורה אור]] פרשת ויצא כ"ג, ע"א}}. | ||
==בניו== | ==בניו== | ||
* | *ימואל | ||
* | *ימין | ||
* | *אוהד | ||
* | *יכין | ||
*צוחר | |||
*שאול בן הכנענית (דינה) | |||
{{השבטים|שמעון}} | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:חומש בראשית]] | [[קטגוריה:חומש בראשית]] | ||
[[קטגוריה:השבטים]] | [[קטגוריה:השבטים]] | ||
[[קטגוריה:אישים שהגיעו לגיל 120]] | |||