לדלג לתוכן

אורח חיים (שולחן ערוך): הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
שמואליק (שיחה | תרומות)
מ. רובין (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
 
(17 גרסאות ביניים של 9 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
#הפניה [[שלחן ערוך#שולחן ערוך אורח חיים]]
{{מקורות}}
[[קובץ:שער צמח צדק.jpg|שמאל|ממוזער|שער שו"ת צמח צדק אורח חיים]]
שולחן ערוך '''אורח חיים''' הוא החלק הראשון ב[[שולחן ערוך]], חיבור שחיבר רבי [[יוסף קארו]] על בסיס ספר הטורים של רבי [[יעקב בן אשר]]. חלק זה מונה שלשה כרכים.
 
חלק זה נתחבר שוב על ידי אדמו"ר הזקן ב[[שולחן ערוך אדמו"ר הזקן]] בציווי [[המגיד ממזריטש]], והוא מונה ארבעה כרכים.
 
==נושא החלק==
כרך זה - עוסק בענייני היומיום כגון: הלכות הקימה בבוקר, [[ברכה|ברכות]], [[תפילה]], [[קריאת שמע]], הלכות סעודה ו[[ברכות הנהנין]], הלכות [[שבת]] ודיני [[קידוש החודש]], [[חגי ישראל|מועדי השנה]] ו[[תענית|תעניות]].
 
לפסקים שבכרך זה ישנם התייחסויות רבות בספרי רבותינו נשיאינו, בפרט ב[[ספר צמח צדק|ספרי הצמח צדק]], בנושאים רבים כגון [[ציצית]] - [[תפילין]] - [[ברכת התורה]] - [[קריאת שמע]] - [[ברכת המזון]] - [[ברכת הזימון]] - [[אכילת מצה]] - [[ספירת העומר]] - [[מלאכת כותב]] - [[עירוי מכלי ראשון]] - [[עשיית ציצית]] - [[מלאכה שאינה צריכה לגופה]] - [[דירת עכו"ם כדירת בהמה]] - [[פסיק רישא]] - [[עירוב חצרות]] - [[כח הכלל]] - [[פיקוח נפש בשבת]] - [[תינוק שנשבה]] - [[מים אחרונים]] - [[חינוך]] - [[קטן]] - [[שינה בסוכה]] - [[מאה ברכות]] - [[מלאכת גוזז]] - [[השוחט]] - [[מלאכת סוחט]] - [[בית הכנסת של כרכים]] - [[מלאכת מלבן]] - [[מלאכת צד]] - [[מלאכת גוזז]] - [[מלאכת דש]] - [[מלאכת קוצר]] - [[תקיעת שופר]], ועוד.
 
==תוכן אורח חיים בטור ובשו"ע==
{{שלושה טורים
|
*הלכות הנהגת האדם בבוקר א-ז
*הלכות [[ציצית]] כא-כד
*הלכות [[תפילין]] כה-מה
*הלכות [[ברכות השחר]] ושאר ברכות מו-נז
*הלכות [[קריאת שמע]] נח-פח
*הלכות [[תפילת העמידה|תפילה]] פט-קכז
*הלכות [[נשיאת כפיים]] קכח-קל
*הלכות [[נפילת אפיים]] קלא-קלד
*הלכות [[קריאת התורה|קריאת ספר תורה]] קלה-קמט
*הלכות [[בית הכנסת]] קנ-קנה
*הלכות משא ומתן קנו
*הלכות [[נטילת ידיים]] קנז-קסה
*הלכות [[בציעת הפת]] קסו-קסח
*הלכות דברים הנוהגים בסעודה קסט-קפ
|
*הלכות [[מים אחרונים]] קפא
*הלכות [[ברכת המזון]] קפב-רא
*הלכות [[ברכות הנהנין|ברכת הפירות]] רב-רטז
*הלכות [[ברכות הריח|ברכת הבשמים]] ריז
*הלכות [[ברכת הנסים]] ריח
*הלכות [[ברכות השבח|ברכות הודאות]] ריט-רכב
*הלכות [[ברכה|ברכות]] רכג-רלא
*הלכות [[תפילת מנחה|תפלת המנחה]] רלב-רלד
*הלכות [[תפילת ערבית|קריאת שמע ותפלה של ערבית]] רלה-רלט
*הלכות [[צניעות]] רמ-רמא
*הלכות [[שבת]] רמב-שמד
*הלכות [[ארבע רשויות השבת|רשויות שבת]] שמה-שסה
*הלכות [[עירוב חצרות|עירובין]] שסו-שצה
*הלכות [[תחום שבת|תחומין]] שצו-תז
|
*הלכות [[עירובי תחומין]] תח-תטז
*הלכות [[ראש חודש]] תיז-תכח
*הלכות [[פסח]] תכט-תצד
*הלכות [[יום טוב]] תצה-תקכט
*הלכות [[חול המועד]] תקל-תקמח
*הלכות [[תשעה באב]] ו[[תענית ציבור|שאר תעניות]] תקמט-תקסא
*הלכות תענית תקסב-תקפ
*הלכות [[ראש השנה]] תקפא-תרג
*הלכות [[יום הכיפורים]] תרד-תכד
*הלכות [[סוכה]] תרכה-תרמד
*הלכות [[לולב]] תרמה-תרסט
*הלכות [[חנוכה]] תרע-תרפה
*הלכות [[מגילת אסתר|מגילה]] ו[[פורים]] תרפו-תרצז
}}
 
==דברי הרבי==
הרבי עורר על כך, שהמציאות בדורנו היא, שאפילו אלו הלומדים בהתמדה ובשקידה, ובאופן של "יגעת ומצאת", קשה להשפיע עליהם שילמדו שו"ע או"ח, וכאשר שואלים אותם את השאלה שנשאל מנשה (מאיזה צד יש לבצוע את הלחם) הם אינם יודעים את התשובה, כי התשובה כתובה באיזה סימן בשו"ע אורח חיים, והם כלל לא למדו שו"ע או"ח. וכאשר שואלים אותם "הייתכן", יש להם תשובה מוכנה, כי גם האמורא שאותו שאל מנשה את השאלה האמורה לא ידע את התשובה, הסיבה שהגמרא מספרת את הסיפור האמור היא כדי ללמדנו על גודל ההכרח שבלימוד שו"ע או"ח.
 
[[הרבי]] אמר כי יש להרעיש עולמות ולעשות את הכל שינהיגו בישיבות את לימוד חלק או"ח, ואפילו אם לא רוצים שהלימוד יהיה בזמן סדר הישיבה, כי אז רוצים לעסוק בענינים מיוחדים, ג' בבות וחו"מ, על פי דברי המשנה "הרוצה שיחכים יעסוק בדיני ממונות", אמר הרבי, שילמדו זאת לפחות שלא בסדר הישיבה. באותו זמן שהתלמיד מקבל עבור עצמו לאכול ולשתות ולטייל וכו', לפחות בזמן זה העומד בלאו הכי לרשותו שילמדו או"ח.
 
הרבי אמר כי פירוש המילים "אורח חיים" הוא פירושו כמשמעו: זהו אורח החיים המורה את דרך החיים היום יומיים. ובזה הוא משתנה משאר החלקים. האדם יכול לעבור את כל ימי חייו
מבלי למצוא הזדמנות לפסוק הלכות בעניני "ארבעה אבות נזיקין" וכיוצא בזה, מה שאין כן עניני שו"ע או"ח הם דברים שהאדם חי עמם כל הזמן. אי אפשר שהאדם לא יתעסק
בכל יום ב"שויתי ה' לנגדי תמיד", באמירת "מודה אני לפניך", ב[[תפילת שמונה עשרה]]{{הערה|1=[[התוועדויות]] [[תשמ"ג]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16013&hilite=47448d3b-cbce-4b72-86cc-884f09e9cdc2&st=%D7%94%D7%90%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%90&pgnum=107 עמ' 1282].}}.
 
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:אורח חיים]]

גרסה אחרונה מ־05:36, 28 במאי 2025

שער שו"ת צמח צדק אורח חיים

שולחן ערוך אורח חיים הוא החלק הראשון בשולחן ערוך, חיבור שחיבר רבי יוסף קארו על בסיס ספר הטורים של רבי יעקב בן אשר. חלק זה מונה שלשה כרכים.

חלק זה נתחבר שוב על ידי אדמו"ר הזקן בשולחן ערוך אדמו"ר הזקן בציווי המגיד ממזריטש, והוא מונה ארבעה כרכים.

נושא החלק[עריכה | עריכת קוד מקור]

כרך זה - עוסק בענייני היומיום כגון: הלכות הקימה בבוקר, ברכות, תפילה, קריאת שמע, הלכות סעודה וברכות הנהנין, הלכות שבת ודיני קידוש החודש, מועדי השנה ותעניות.

לפסקים שבכרך זה ישנם התייחסויות רבות בספרי רבותינו נשיאינו, בפרט בספרי הצמח צדק, בנושאים רבים כגון ציצית - תפילין - ברכת התורה - קריאת שמע - ברכת המזון - ברכת הזימון - אכילת מצה - ספירת העומר - מלאכת כותב - עירוי מכלי ראשון - עשיית ציצית - מלאכה שאינה צריכה לגופה - דירת עכו"ם כדירת בהמה - פסיק רישא - עירוב חצרות - כח הכלל - פיקוח נפש בשבת - תינוק שנשבה - מים אחרונים - חינוך - קטן - שינה בסוכה - מאה ברכות - מלאכת גוזז - השוחט - מלאכת סוחט - בית הכנסת של כרכים - מלאכת מלבן - מלאכת צד - מלאכת גוזז - מלאכת דש - מלאכת קוצר - תקיעת שופר, ועוד.

תוכן אורח חיים בטור ובשו"ע[עריכה | עריכת קוד מקור]

דברי הרבי[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרבי עורר על כך, שהמציאות בדורנו היא, שאפילו אלו הלומדים בהתמדה ובשקידה, ובאופן של "יגעת ומצאת", קשה להשפיע עליהם שילמדו שו"ע או"ח, וכאשר שואלים אותם את השאלה שנשאל מנשה (מאיזה צד יש לבצוע את הלחם) הם אינם יודעים את התשובה, כי התשובה כתובה באיזה סימן בשו"ע אורח חיים, והם כלל לא למדו שו"ע או"ח. וכאשר שואלים אותם "הייתכן", יש להם תשובה מוכנה, כי גם האמורא שאותו שאל מנשה את השאלה האמורה לא ידע את התשובה, הסיבה שהגמרא מספרת את הסיפור האמור היא כדי ללמדנו על גודל ההכרח שבלימוד שו"ע או"ח.

הרבי אמר כי יש להרעיש עולמות ולעשות את הכל שינהיגו בישיבות את לימוד חלק או"ח, ואפילו אם לא רוצים שהלימוד יהיה בזמן סדר הישיבה, כי אז רוצים לעסוק בענינים מיוחדים, ג' בבות וחו"מ, על פי דברי המשנה "הרוצה שיחכים יעסוק בדיני ממונות", אמר הרבי, שילמדו זאת לפחות שלא בסדר הישיבה. באותו זמן שהתלמיד מקבל עבור עצמו לאכול ולשתות ולטייל וכו', לפחות בזמן זה העומד בלאו הכי לרשותו שילמדו או"ח.

הרבי אמר כי פירוש המילים "אורח חיים" הוא פירושו כמשמעו: זהו אורח החיים המורה את דרך החיים היום יומיים. ובזה הוא משתנה משאר החלקים. האדם יכול לעבור את כל ימי חייו מבלי למצוא הזדמנות לפסוק הלכות בעניני "ארבעה אבות נזיקין" וכיוצא בזה, מה שאין כן עניני שו"ע או"ח הם דברים שהאדם חי עמם כל הזמן. אי אפשר שהאדם לא יתעסק בכל יום ב"שויתי ה' לנגדי תמיד", באמירת "מודה אני לפניך", בתפילת שמונה עשרה[1].

הערות שוליים