חינוך: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 3,096 בתים ,  14 אפריל
(←‏קישורים חיצוניים: קישור לא עובד)
 
(11 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 41: שורה 41:
==התייחסויות הרבי==
==התייחסויות הרבי==
===מעלת העיסוק בחינוך===
===מעלת העיסוק בחינוך===
הרבי דחף ועודד באופן קבוע לעסוק בחינוך{{הערה|ראו לדוגמא אגרות קודש חלק ט"ז עמוד קעד. קונטרס 'המחנך' כפר חב"ד תשמ"ט (מכון ליובאוויטש שע"י צעירי אגודת חב"ד). שערי חינוך. תצלום מענות קודש על קדימה להתעסקות בחינוך על טהרת הקודש - שבועןו כפר חב"ד גליון 1992 עמוד 14.}}, בדגש על חינוך בגיל הצעיר. כך הורה הרבי לדוגמא לשלוחים במשרה מלאה שיפנו זמן לעסוק בחינוך{{הערה|כך לדוגמא הורה הרבי לשליח הראשי בצרפת, הרב [[שמואל אזימוב]].}}, וכאשר היה מי שביקש מהרבי לעזוב את עבודת החינוך ולהקדיש את כל עיתותיו לעסוק ב[[הפצת היהדות]] ו[[הפצת המעיינות]] שלל זאת הרבי{{הערה|"מהו ההכרח לדעתו שאופן שליחותם ומקומה צריכה להיות '''דוקא''' כפי רצונו והיפך רצוני?" (לקוטי שיחות חלק כ"ג עמוד 488).}}, והרבי אף קבע שמעלת עבודת החינוך בדורנו נעלית יותר ממשרת רבנות{{הערה|מכתב מתאריך כ"ב תמוז תשכ"ח לרב [[חיים יעקב שלאממע]], אגרות קודש חלק כ"ה אגרת ט'תקכו. כאשר הרב [[יצחק מאיר הרץ]] השלים את לימודי הדיינות ושאל את הרבי ביחידות האם להמשיך בחינוך או להתמסר לדיינות, הורה לו הרבי "בכל אופן לא לנטוש את עבודת החינוך, משום שחינוך הינו כמו שנוטעים עץ, שהוא נותן פירות ופירי פירות, עד סוף כל הדורות, עד שמשיח יבוא" (קוראים כותבים, שבועון כפר חב"ד גליון 1993 עמוד 21).}}.
הרבי דחף ועודד באופן קבוע לעסוק בחינוך{{הערה|ראו לדוגמה אגרות קודש חלק ט"ז עמוד קעד. קונטרס 'המחנך' כפר חב"ד תשמ"ט (מכון ליובאוויטש שע"י צעירי אגודת חב"ד). שערי חינוך. תצלום מענות קודש על קדימה להתעסקות בחינוך על טהרת הקודש - שבועןו כפר חב"ד גליון 1992 עמוד 14.}}, בדגש על חינוך בגיל הצעיר. כך הורה הרבי לדוגמה לשלוחים במשרה מלאה שיפנו זמן לעסוק בחינוך{{הערה|כך לדוגמה הורה הרבי לשליח הראשי בצרפת, הרב [[שמואל אזימוב]].}}, וכאשר היה מי שביקש מהרבי לעזוב את עבודת החינוך ולהקדיש את כל עיתותיו לעסוק ב[[הפצת היהדות]] ו[[הפצת המעיינות]] שלל זאת הרבי{{הערה|"מהו ההכרח לדעתו שאופן שליחותם ומקומה צריכה להיות '''דוקא''' כפי רצונו והיפך רצוני?" (לקוטי שיחות חלק כ"ג עמוד 488).}}, והרבי אף קבע שמעלת עבודת החינוך בדורנו נעלית יותר ממשרת רבנות{{הערה|מכתב מתאריך כ"ב תמוז תשכ"ח לרב [[חיים יעקב שלאממע]], אגרות קודש חלק כ"ה אגרת ט'תקכו. כאשר הרב [[יצחק מאיר הרץ]] השלים את לימודי הדיינות ושאל את הרבי ביחידות האם להמשיך בחינוך או להתמסר לדיינות, הורה לו הרבי "בכל אופן לא לנטוש את עבודת החינוך, משום שחינוך הינו כמו שנוטעים עץ, שהוא נותן פירות ופירי פירות, עד סוף כל הדורות, עד שמשיח יבוא" (קוראים כותבים, שבועון כפר חב"ד גליון 1993 עמוד 21).}}.


מי שעסק בתפקיד זה כמה שנים, הרי זו הוכחה שזו המצוה השייכת לו במיוחד ואסור לו לעזוב אותה, ובמיוחד אם הצליח בעבודתו, וכל ספק בזה מקורו לא מצד הקדושה{{הערה|אגרות קודש חלק כ"ב עמוד 550.}}, ואין בדורנו אף אחד שיכול לקחת על עצמו אחריות לשחרר מישהו ממלאכה זו{{הערה|היכל מנחם חלק ב' עמוד רטז.}}.
מי שעסק בתפקיד זה כמה שנים, הרי זו הוכחה שזו המצוה השייכת לו במיוחד ואסור לו לעזוב אותה, ובמיוחד אם הצליח בעבודתו, וכל ספק בזה מקורו לא מצד הקדושה{{הערה|אגרות קודש חלק כ"ב עמוד 550.}}, ואין בדורנו אף אחד שיכול לקחת על עצמו אחריות לשחרר מישהו ממלאכה זו{{הערה|היכל מנחם חלק ב' עמוד רטז.}}.
שורה 73: שורה 73:
*הגישה הכללית של החינוך צריכה להיות מתוך קירוב, ורק לאחר מכן אפשר לחשוב על שימוש מדוד גם בגישה של 'שמאל דוחה', כשגם השימוש בגישה זו צריך להיות באופן חלש, כפי שרמוז בכך שהיד השמאלית חלשה יותר מהימנית {{הערה|התוועדויות תשמ"ו חלק ג' עמוד 617.}}.
*הגישה הכללית של החינוך צריכה להיות מתוך קירוב, ורק לאחר מכן אפשר לחשוב על שימוש מדוד גם בגישה של 'שמאל דוחה', כשגם השימוש בגישה זו צריך להיות באופן חלש, כפי שרמוז בכך שהיד השמאלית חלשה יותר מהימנית {{הערה|התוועדויות תשמ"ו חלק ג' עמוד 617.}}.
*תלמיד שמחשבתו משוטטת בעת הלימוד, יש לדאוג לו ל[[חברותא]] טובה, ולדאוג ששליבו יהיה [[חפץ]] בלימוד, אם על ידי צירוף [[סיפור חסידי|סיפור]], [[פרס]], וכיוצא בזה{{הערה|ליקוט מענות קודש תשי"ט מענה קלט.}}.
*תלמיד שמחשבתו משוטטת בעת הלימוד, יש לדאוג לו ל[[חברותא]] טובה, ולדאוג ששליבו יהיה [[חפץ]] בלימוד, אם על ידי צירוף [[סיפור חסידי|סיפור]], [[פרס]], וכיוצא בזה{{הערה|ליקוט מענות קודש תשי"ט מענה קלט.}}.
*מוכרח שהעובדים בחינוך יעשו זאת מתוך חשק ורצון{{הערה|1=[http://likras.org/files/2036633153_1987605326.pdf אגרות קודש חלק כ"ג עמוד רפב].}}.


====קבלה למוסדות====
====קבלה למוסדות====
*יש להימנע לחלוטין מהפליה על רקע עדתי בקבלה למוסד{{הערה|אגרות קודש חט"ו מכתב ה'תנא.}}.
*יש להימנע לחלוטין מהפליה על רקע עדתי בקבלה למוסד{{הערה|אגרות קודש חט"ו מכתב ה'תנא.}}.
*לא כדאי לשנות מקום לימוד באמצע שנת הלימודים, ובפרט אצל ילדים קטנים{{הערה|אגרות קודש חלק לו, אגרת יב'רלג. כ' חשון תשד"מ.}}.
*מעבר של תלמיד ממוסד אחד למוסד לימודי אחר, הוא על פי עצת ובהסכמת המוסד החינוכי שבו למד עד עתה.
===הוראות להנהלה===
*לא לומר ביקורת על המורה בפני התלמידים{{הערה|1=[http://likras.org/files/2036633153_1987605326.pdf אגרות קודש חכ"א עמ' רעט.}}.
*יש להימנע משביתה, הפוגעת אנושות בחינוך התלמידים במספר היבטים{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/1200840055 אגרות קודש חלק י' אגרת ג'יח], [https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15848&st=&pgnum=229 שערי הלכה ומנהג יורה דעה עמוד רלב], וראו בספר 'דרכי החיים' ח"א ע' מז ואילך. הרב יוסף שמחה גינזבורג, [http://www.chabad.org.il/Questions/PrintQuestion.asp?ArticleID=582&CategoryID=68 שביתת מורים במערכת החינוך].}}.


===שכר לימוד===
===שכר לימוד===
שורה 115: שורה 122:
*הרב שבתי סלבטיצקי, '''הטובים לחינוך''', מכון הפרשה בחיי, שיעור 81 פרשת ואתחנן תשפ"ב
*הרב שבתי סלבטיצקי, '''הטובים לחינוך''', מכון הפרשה בחיי, שיעור 81 פרשת ואתחנן תשפ"ב
*ר' [[יואל כהן]], '''[https://chabadpedia.co.il/images/9/90/%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A_%D7%97%D7%91%D7%93%D7%99_%D7%9E%D7%94%D7%95_%D7%A8_%D7%99%D7%95%D7%90%D7%9C.pdf חינוך חב"די מהו?]''', בהוצאת [[איגוד המלמדים (קראון הייטס)|איגוד המלמדים]], סיון תשפ"ג
*ר' [[יואל כהן]], '''[https://chabadpedia.co.il/images/9/90/%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A_%D7%97%D7%91%D7%93%D7%99_%D7%9E%D7%94%D7%95_%D7%A8_%D7%99%D7%95%D7%90%D7%9C.pdf חינוך חב"די מהו?]''', בהוצאת [[איגוד המלמדים (קראון הייטס)|איגוד המלמדים]], סיון תשפ"ג
*'''The Chinuch Letters''', הרב גרשון אבצן, ליקוט ממכתבי הרבי בנושאי חינוך, אלול תשפ"ד
*'''Teachings of the Rebbe on Chinuch''', הוראות הרבי על הורות וחינוך
*'''The Education Imperative''' (הציווי החינוכי), הרב נחום קפלן, הוצאות 'ארכיון החסידות'
*'''The Educator's Privilege''' (זכותו של המחנך), הוצאת קה"ת


== קישורים חיצוניים ==
== קישורים חיצוניים ==
שורה 123: שורה 134:
*הרב רפאל אברהם דובקין, '''[https://chabad.info/wp-content/uploads/2021/06/09-06-2021-12-05-34-שערי-ישיבה-ספר-העשריםpdf.pdf מצוות חינוך במהלך הדורות ובתורת רבותינו נשיאינו]''', שערי ישיבה תשפ"א עמוד 682
*הרב רפאל אברהם דובקין, '''[https://chabad.info/wp-content/uploads/2021/06/09-06-2021-12-05-34-שערי-ישיבה-ספר-העשריםpdf.pdf מצוות חינוך במהלך הדורות ובתורת רבותינו נשיאינו]''', שערי ישיבה תשפ"א עמוד 682
*שניאור אשכנזי, '''[https://chabadpedia.co.il/images/1/1e/%D7%9C%D7%94%D7%96%D7%94%D7%99%D7%A8_%D7%92%D7%93%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%9D_%D7%A2%D7%9C_%D7%94%D7%A7%D7%98%D7%A0%D7%99%D7%9D.pdf להזהיר גדולים על הקטנים]''', השיטה החינוכית המצליחה - שיעור לל"ג בעומר תשפ"ג
*שניאור אשכנזי, '''[https://chabadpedia.co.il/images/1/1e/%D7%9C%D7%94%D7%96%D7%94%D7%99%D7%A8_%D7%92%D7%93%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%9D_%D7%A2%D7%9C_%D7%94%D7%A7%D7%98%D7%A0%D7%99%D7%9D.pdf להזהיר גדולים על הקטנים]''', השיטה החינוכית המצליחה - שיעור לל"ג בעומר תשפ"ג
*הרב יוחנן מרוזוב, '''[https://drive.google.com/file/d/1tY152E4vG3l9cERm5eyzrpC1lVhjJNrC/view האם יש חיוב חינוך בהידור מצוה]''', קובץ הערות וביאורים אהלי תורה גליון א'רמז פרשת תרומה תשפ"ד עמוד 43
*'''[https://77012.blogspot.com/2024/05/blog-post_89.html צפו בהרצאה מאלפת על חינוך הילדים על טהרת הקודש • הרב יוסף יצחק אופן]''', באתר '[[לחלוחית גאולתית]]' {{לחלוחית}}
*'''[https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/5784250/jewish/Education-Chinuch.htm חינוך] {{*}} [https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/5784224/jewish/Teacher-Rav.htm רב - מבט פנימי] {{*}} [https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/5784342/jewish/Parenting-Horim.htm הורות והשפעתה החינוכית]''', מתוך הספר 'אנשי המילה' {{בית חבד}} (אנגלית)
*'''[https://drive.google.com/file/d/1zFSqpHJ2CC948G5yOJQ3Rq6VAzNbbLtJ/view מלמד תינוקות החובט בתלמידים יותר מידי - מעבירין אותו]''', הערות וביאורים אהלי תורה גליון א'רסו פרשת תצוה ה'תשפ"ה עמוד 57


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:חינוך]][[קטגוריה:אורח חיים]]
[[קטגוריה:חינוך]]
[[קטגוריה:אורח חיים]]
[[en:Chinuch (Education)]]
32,812

עריכות