לחיות גאולה: הבדלים בין גרסאות בדף

 
(5 גרסאות ביניים של משתמש אחר אחד אינן מוצגות)
שורה 11: שורה 11:


===="כל ימי חייך להביא לימות המשיח"====
===="כל ימי חייך להביא לימות המשיח"====
 
{{ערך מורחב|ערכים=[[דבר מלכות שמות]], [[דבר מלכות תולדות]]}}
עבודה זו מרומזת בלשון המשנה{{הערה|ברכות פרק א משנה ה.}} - הדנה אודות חיוב ההזכרה של נס [[יציאת מצרים]] בכל יום - "כל ימי חייך '''להביא''' לימות המשיח"{{הערה|משמעות המילים הפשוטה היא - שמהריבוי בפסוק בתורה "'''כל''' ימי חייך" (דברים טז, ג), לומדים על חיוב הזכרת יציאת מצרים גם לאחרי ביאת המשיח.}}: בלשון זו מרומזת עבודת האדם בזמן הגלות, "כל ימי חייך", שבהם עליו "להביא" ובתוכם לגלות את "ימות המשיח" (ובהתאם לכך, גם הזכרת יציאת מצרים היום קשורה עם שלימות הגאולה שתהיה בימות המשיח){{הערה|שיחת ש"פ שמות תשנ"ב}}. זאת אומרת, שהאדם אינו נשאר פאסיבי בציפיה והמתנה למשיח שיבוא, אלא עליו ליטול חלק בהבאתו על ידי שהוא מתחיל כבר כעת לחיות מעין ימות המשיח{{הערה|שם=חיי שרה|שיחת פרשת חיי שרה [[תשנ"ב]] (תורת מנחם התוועדויות [[תשנ"ב]] חלק א עמוד 298)}}; וכאשר הוא חי כך, זו ההכנה האחרונה המביאה ממילא את המשיח בפועל{{הערה|1=שיחת [http://www.chabadlibrary.org/books/admur/tm/25/16/208.htm ליל ב' דחג הפסח תשי"ט]. וראה שיחת פרשת שמות תשנ"ב סעיף ו.}}.
עבודה זו מרומזת בלשון המשנה{{הערה|ברכות פרק א משנה ה.}} - הדנה אודות חיוב ההזכרה של נס [[יציאת מצרים]] בכל יום - "כל ימי חייך '''להביא''' לימות המשיח"{{הערה|משמעות המילים הפשוטה היא - שמהריבוי בפסוק בתורה "'''כל''' ימי חייך" (דברים טז, ג), לומדים על חיוב הזכרת יציאת מצרים גם לאחרי ביאת המשיח.}}: בלשון זו מרומזת עבודת האדם בזמן הגלות, "כל ימי חייך", שבהם עליו "להביא" ובתוכם לגלות את "ימות המשיח" (ובהתאם לכך, גם הזכרת יציאת מצרים היום קשורה עם שלימות הגאולה שתהיה בימות המשיח){{הערה|שיחת ש"פ שמות תשנ"ב}}. זאת אומרת, שהאדם אינו נשאר פאסיבי בציפיה והמתנה למשיח שיבוא, אלא עליו ליטול חלק בהבאתו על ידי שהוא מתחיל כבר כעת לחיות מעין ימות המשיח{{הערה|שם=חיי שרה|שיחת פרשת חיי שרה [[תשנ"ב]] (תורת מנחם התוועדויות [[תשנ"ב]] חלק א עמוד 298)}}; וכאשר הוא חי כך, זו ההכנה האחרונה המביאה ממילא את המשיח בפועל{{הערה|1=שיחת [http://www.chabadlibrary.org/books/admur/tm/25/16/208.htm ליל ב' דחג הפסח תשי"ט]. וראה שיחת פרשת שמות תשנ"ב סעיף ו.}}.


שורה 29: שורה 29:
עבודה זו משליכה גם על היחס של יהודי ל[[עולם]] ולענייניו: בכל דבר בעולם הוא רואה את מציאותו הפנימית והאמיתית, כיצד דבר זה מגלה את אלוקותו יתברך - "[[אין עוד מלבדו]]" (כפי שיתגלה בשלימות בגאולה); ולכן כל פעולותיו בעניני העולם הם "לשם שמים" ו"[[בכל דרכיך דעהו]]"{{הערה|שיחת ליל [[שמחת תורה]] [[תשנ"ב]] סעיף ב. ראה שם שזהו הדיוק בגרסה בלשון חז"ל (סוף קידושין): "אני '''לא''' נבראתי '''אלא''' לשמש את קוני", על פני הגרסה: "אני נבראתי לשמש את קוני".}}. כמו כן בבואו במגע עם אומות העולם הוא לא חושש ומתפעל מהם, אלא מתנהג בתוקף בעניני היהדות, ומכיר בכך שהעולם מוכן לגאולה וממילא אומות העולם מסייעות לעבודתו (כפי שיתקיים בגאולה, כאשר [[אומות העולם בזמן הגאולה|יתקיימו הייעודים]] "וידעו הגויים כי אני ה'", "והיו מלכים אומניך ושרותיהם מניקותיך"){{הערה|שיחות שבת פרשת קרח תנש"א, שבת פרשת בראשית ושבת פרשת ויגש תשנ"ב.}}.
עבודה זו משליכה גם על היחס של יהודי ל[[עולם]] ולענייניו: בכל דבר בעולם הוא רואה את מציאותו הפנימית והאמיתית, כיצד דבר זה מגלה את אלוקותו יתברך - "[[אין עוד מלבדו]]" (כפי שיתגלה בשלימות בגאולה); ולכן כל פעולותיו בעניני העולם הם "לשם שמים" ו"[[בכל דרכיך דעהו]]"{{הערה|שיחת ליל [[שמחת תורה]] [[תשנ"ב]] סעיף ב. ראה שם שזהו הדיוק בגרסה בלשון חז"ל (סוף קידושין): "אני '''לא''' נבראתי '''אלא''' לשמש את קוני", על פני הגרסה: "אני נבראתי לשמש את קוני".}}. כמו כן בבואו במגע עם אומות העולם הוא לא חושש ומתפעל מהם, אלא מתנהג בתוקף בעניני היהדות, ומכיר בכך שהעולם מוכן לגאולה וממילא אומות העולם מסייעות לעבודתו (כפי שיתקיים בגאולה, כאשר [[אומות העולם בזמן הגאולה|יתקיימו הייעודים]] "וידעו הגויים כי אני ה'", "והיו מלכים אומניך ושרותיהם מניקותיך"){{הערה|שיחות שבת פרשת קרח תנש"א, שבת פרשת בראשית ושבת פרשת ויגש תשנ"ב.}}.


====בתורה====
===בתורה===
{{ערך מורחב|ערכים=[[דבר מלכות ואתחנן]], [[דבר מלכות בלק]], [[דבר מלכות וארא]], [[דבר מלכות תולדות]]}}
הוספה בלימוד התורה בכלל, [[נגלה]] וחסידות, ללא הגבלה (כמו הגילוי לעתיד שיהיה גלוי אלוקי בלי גבול) - ובפרט בעניני משיח וגאולה{{הערה|שם=ואתחנן|שיחת ש"פ ואתחנן הנ"ל}}.
הוספה בלימוד התורה בכלל, [[נגלה]] וחסידות, ללא הגבלה (כמו הגילוי לעתיד שיהיה גלוי אלוקי בלי גבול) - ובפרט בעניני משיח וגאולה{{הערה|שם=ואתחנן|שיחת ש"פ ואתחנן הנ"ל}}.


שורה 48: שורה 49:


===שיבת השופטים===
===שיבת השופטים===
{{ערך מורחב|דבר מלכות שופטים}}
מיעודי הגאולה הוא נבואת הנביא{{הערה|ישעיה א, כו}} "ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה". ענינו של "[[שופט]]" הוא שפוסק הדין על הנידון בדרך ציווי וגזירה (והוא גילוי באופן [[מלמעלה למטה]] שהגלוי מובדל מהמקבל ומכריח אותו). "[[יועץ]]" עניינו לייעץ לאדם שיתיישב ויתקבל בנפשו (והוא על דרך [[נביא]] שהגילוי האלוקי מתיישב בנפשו).  
מיעודי הגאולה הוא נבואת הנביא{{הערה|ישעיה א, כו}} "ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה". ענינו של "[[שופט]]" הוא שפוסק הדין על הנידון בדרך ציווי וגזירה (והוא גילוי באופן [[מלמעלה למטה]] שהגלוי מובדל מהמקבל ומכריח אותו). "[[יועץ]]" עניינו לייעץ לאדם שיתיישב ויתקבל בנפשו (והוא על דרך [[נביא]] שהגילוי האלוקי מתיישב בנפשו).  


שורה 57: שורה 59:
ובכללות יותר: "שופטיך ויועציך" לשון רבים הם הם ה"יועציך" הפרטיים של כל אחד - קיום ציווי המשנה "[[עשה לך רב]]"{{הערה|שיחת ש"פ שופטים תנש"א סוף ס"ז.}}.
ובכללות יותר: "שופטיך ויועציך" לשון רבים הם הם ה"יועציך" הפרטיים של כל אחד - קיום ציווי המשנה "[[עשה לך רב]]"{{הערה|שיחת ש"פ שופטים תנש"א סוף ס"ז.}}.


ובפרטיות יש לכל יהודי בנפשו את השופט והיועץ הוא נפשו האלוקית ועליו להעמיד את השופט "בכל שעריך" בכל שערי הנפש - בכל החושים - [[ראיה]] [[שמיעה]] [[ריח]] ו[[דיבור]] ובכל האברים (על ידי [[לימוד התורה]] בשכל - "שופט", ועל ידי המידות שבלב - "יועץ")
ובפרטיות יש לכל יהודי בנפשו את השופט והיועץ הוא נפשו האלוקית ועליו להעמיד את השופט "בכל שעריך" בכל שערי הנפש - בכל החושים - [[ראיה]] [[שמיעה]] [[ריח]] ו[[דיבור]] ובכל האברים (על ידי [[לימוד התורה]] בשכל - "שופט", ועל ידי המידות שבלב - "יועץ").


על ידי זה נעשים בני ישראל לכלי מוכשר לייעוד של "ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועציך כבתחילה".{{הערה|שיחת שבת פרשת שופטים תנש"א.}}
על ידי זה נעשים בני ישראל לכלי מוכשר לייעוד של "ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועציך כבתחילה".{{הערה|שיחת שבת פרשת שופטים תנש"א.}}
שורה 101: שורה 103:
*[[ניצוץ משיח]]
*[[ניצוץ משיח]]
*[[עבודת הגלות]]
*[[עבודת הגלות]]
*[[הזמן גרמא]]


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
שורה 109: שורה 112:
*[http://chabad.info/magazine/%D7%9B%D7%9F-%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%9C%D7%99-%D7%9C%D7%97%D7%9C%D7%95%D7%98%D7%99%D7%9F-%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%92%D7%90%D7%95%D7%9C%D7%94/ כן, ריאלי לחלוטין לחיות גאולה!] ראיון עם הרב [[שלום בער שפירא]], מתוך [[שבועון בית משיח]] - ח' בכסלו תשע"ז {{אינפו|}}
*[http://chabad.info/magazine/%D7%9B%D7%9F-%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%9C%D7%99-%D7%9C%D7%97%D7%9C%D7%95%D7%98%D7%99%D7%9F-%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%92%D7%90%D7%95%D7%9C%D7%94/ כן, ריאלי לחלוטין לחיות גאולה!] ראיון עם הרב [[שלום בער שפירא]], מתוך [[שבועון בית משיח]] - ח' בכסלו תשע"ז {{אינפו|}}


{{גאולה ומשיח}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{תבנית:גאולה ומשיח}}


[[קטגוריה:מגלות לגאולה]]
[[קטגוריה:מגלות לגאולה]]
31,419

עריכות