ניגון יחי (זאל שוין זיין די גאולה): הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(7 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 6: שורה 6:
{{להשלים}}
{{להשלים}}
הניגון הוא ניגון יהודי-חסידי כללי שהושר על המילים {{ציטוטון|זאל שוין זיין [[הגאולה האמיתית והשלימה|די גאולה]]}}.
הניגון הוא ניגון יהודי-חסידי כללי שהושר על המילים {{ציטוטון|זאל שוין זיין [[הגאולה האמיתית והשלימה|די גאולה]]}}.
רבי שמואל אליהו מזוואלין הלחין ניגון שחצי מהבית השלישי שלו זהה לניגון זה, ייתכן שניגונו הוא המקור לניגון זה{{הערה|[https://new.machon-modzitz.co.il/songs/%d7%a0%d7%99%d7%92%d7%95%d7%9f-%d7%9c%d7%94%d7%a8%d7%94%d7%a7-%d7%9e%d7%96%d7%95%d7%95%d7%90%d7%9c%d7%99%d7%9f-%d7%96%d7%99%d7%a2/?playlist=true ניגון להרה"ק מזוואלין זי"ע באתר המכון לשימור ותיעוד ניגוני מודז'יץ (דיסק אוצרות ניגוני מודז'יץ ג')], וידאו מודז'יץ - טיש יארצייט כ"ק רבינו שמואל אליהו מזוואלין זי"ע - כ"ו אייר תשפ"ג דקה: 14:58.}}.


המוזיקאי החרדי 'רבי אלתר' התאים את הלחן למילות הפסוק 'ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו'. בציבור החרדי שרים את המנגינה גם על המילים "לא פחות מאלף, אלפיים עוד יותר טוב".
המוזיקאי החרדי 'רבי אלתר' התאים את הלחן למילות הפסוק 'ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו'. בציבור החרדי שרים את המנגינה גם על המילים "לא פחות מאלף, אלפיים עוד יותר טוב".
שורה 11: שורה 13:
בחסידות חב"ד התקבל הניגון והושר - בנוסף למילים המקוריות, "זאל שוין זיין די גאולה" - בגלגולים שונים על מילים שונות:
בחסידות חב"ד התקבל הניגון והושר - בנוסף למילים המקוריות, "זאל שוין זיין די גאולה" - בגלגולים שונים על מילים שונות:
*בשנת [[תשל"א]], כאשר [[פרק אישי (מנהג)|אמר הרבי את]] [[תהלים ע'|פרק ע']] ב[[תהלים]], [[ניגונים על פרקי אדמו"ר שליט"א|חובר לכבודו]] ניגון במנגינה זו ובמילים: {{ציטוטון|יָשִׂישׂוּ וְיִשְׂמְחוּ, בְּךָ כָּל מְבַקְשֶׁיךָ, וְיֹאמְרוּ תָמִיד, יִגְדַּל אֱלֹקים, אֹהֲבֵי יְשׁוּעָתֶךָ. וַאֲנִי עָנִי וְאֶבְיוֹן, אֱלֹקים חוּשָׁה לִּי, עֶזְרִי וּמְפַלְטִי אַתָּה, ה' אַל תְּאַחַר}}.
*בשנת [[תשל"א]], כאשר [[פרק אישי (מנהג)|אמר הרבי את]] [[תהלים ע'|פרק ע']] ב[[תהלים]], [[ניגונים על פרקי אדמו"ר שליט"א|חובר לכבודו]] ניגון במנגינה זו ובמילים: {{ציטוטון|יָשִׂישׂוּ וְיִשְׂמְחוּ, בְּךָ כָּל מְבַקְשֶׁיךָ, וְיֹאמְרוּ תָמִיד, יִגְדַּל אֱלֹקים, אֹהֲבֵי יְשׁוּעָתֶךָ. וַאֲנִי עָנִי וְאֶבְיוֹן, אֱלֹקים חוּשָׁה לִּי, עֶזְרִי וּמְפַלְטִי אַתָּה, ה' אַל תְּאַחַר}}.
*בשנת [[תשל"ח]], לאחר האירוע הבריאותי שעבר [[הרבי]] ב[[ראש חודש כסלו|שמיני עצרת]], הושר הניגון ב[[הקפות]] שנערכו ב[[שמחת תורה]], על המילים "דער רבי זאל געזונט זיין" [בשפת ה[[אידיש]] = הרבי שיהיה בריא], מאוחר יותר - "דער רבי וועט געזונט זיין" [=הרבי יהיה בריא] ומאוחר יותר "דער רבי איז געזונט" [=הרבי הוא בריא]. היו ששרו כך גם לאחר [[כ"ז באדר]] [[תשנ"ב]].
*בשנת [[תשל"ח]], לאחר האירוע הבריאותי שעבר [[הרבי]] ב[[ראש חודש כסלו|שמיני עצרת]], הושר הניגון ב[[הקפות]] שנערכו ב[[שמחת תורה]], על המילים "דער רבי זאל געזונט זיין" [בשפת ה[[אידיש]] = הרבי שיהיה בריא (בתור איחול)], מאוחר יותר - "דער רבי וועט געזונט זיין" [=הרבי יהיה בריא (בתור עובדה)] ומאוחר יותר "דער רבי איז געזונט" [=הרבי הוא בריא]. היו ששרו כך גם לאחר [[כ"ז באדר]] [[תשנ"ב]].
*בהזדמנויות רבות היו מנגנים את הניגון במילים "יחי אדוננו מורנו ורבינו, יחי אדוננו מורנו ורבינו".
*בהזדמנויות רבות היו מנגנים את הניגון במילים "יחי אדוננו מורנו ורבינו, יחי אדוננו מורנו ורבינו".


שורה 28: שורה 30:
במשך השנה שלאחר מכן המשיכו החסידים לשיר את הניגון עם המילים "זאל שוין זיין די גאולה". במקרים רבים התייחס לכך הרבי בפתיחת ההתוועדות - כאשר התבטא "בהמשך לניגון ששרו עתה..." והחל לדבר בנושא הגאולה. בחורף [[תשנ"ב]], שרו מידי פעם את הניגון עם המילים "'''עס קומט שוין די גאולה, משיח קומט שוין'''" [=מגיע כבר הגאולה, משיח כבר מגיע], בעידודו של הרבי.
במשך השנה שלאחר מכן המשיכו החסידים לשיר את הניגון עם המילים "זאל שוין זיין די גאולה". במקרים רבים התייחס לכך הרבי בפתיחת ההתוועדות - כאשר התבטא "בהמשך לניגון ששרו עתה..." והחל לדבר בנושא הגאולה. בחורף [[תשנ"ב]], שרו מידי פעם את הניגון עם המילים "'''עס קומט שוין די גאולה, משיח קומט שוין'''" [=מגיע כבר הגאולה, משיח כבר מגיע], בעידודו של הרבי.


החל מתחילת שנת [[תשנ"ג]] לאחר הסטרוק של הרבי שהרבי כבר לא היה עם הקהל אלא במרפסת, החלו החסידים לשיר בתדירות מול [[הרבי]] את הניגון עם המילים 'יחי אדוננו' כשהרבי נראה פעמים כמעודד את השירה. ומאז ועד היום הנורא [[ג' בתמוז]] [[תשנ"ד]] היה זה השיר העיקרי ששרו בפני הרבי. בהזדמנויות רבות ראו כיצד מעוניין הרבי לעודד ניגון זה דוקא, ולא אחר.
החל מתחילת שנת [[תשנ"ג]], החלו החסידים לשיר בתדירות מול [[הרבי]] את הניגון עם המילים 'יחי אדוננו' כשהרבי מעודד את השירה. ומאז ועד היום זהו הניגון העיקרי שמנגנים בפני הרבי. בהזדמנויות רבות ראו כיצד מעוניין הרבי לעודד ניגון זה דוקא, ולא אחר.


הניגון מופיע ב[[ספר הניגונים]] ניגון קסד.
הניגון מופיע ב[[ספר הניגונים]] ניגון קסד.