8,445
עריכות
ברכת הגאולה (שיחה | תרומות) |
|||
(גרסת ביניים אחת של אותו משתמש אינה מוצגת) | |||
שורה 32: | שורה 32: | ||
==מעיקרי הדת== | ==מעיקרי הדת== | ||
הכופר באמונה זו | הכופר באמונה זו נחשב כלופר בתורה ובנותנה ובכל הנביאים שהתנבאו בכך{{הערה|האם דינו רק כופר או גם אפיקורס ראה {{קישור אוצר 770|99|274|B|לקוטי שיחות כרך י"ח במדבר}} וראה בלקוטי שיחות חלק ל"ד שם שע"כ גם אפיקורס יש לו שהרי מפרש חלק ממצוות ה' שלא כפשוטן עיי"ש}}, הרמב"ם{{הערה|שם=רמ}} מבאר שהאמונה במשיח היא מיסודי הדת והיא אחד מ[[י"ג עיקרים]], יש החולקים על הרמב"ם בקביעה זו{{הערה|שם=חתם סופר שנ"ו|1=שו"ת חת"ם סופר [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1839&st=&pgnum=293 חלק יורה דעה סימן שנ"ו]}}{{הערה|שם=עיקרים|[http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/ikarim/a1-2.htm#1 ספר העקרים בתחילתו].}}, לטענתם אמונה זו לא נחשב ליסוד דת אך החולק עליה הוא "כופר" ככופר בשאר דברי התורה. | ||
יש שביארו{{הערה|שם=אבארבנל|1=ראש אמנה לאברבנאל פרק שלישי הספק החמישי [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=34946&st=&pgnum=42 ובפרק הארבע עשר]}} שיטתו של [[הרמב"ם]] בכמה אופנים: | יש שביארו{{הערה|שם=אבארבנל|1=ראש אמנה לאברבנאל פרק שלישי הספק החמישי [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=34946&st=&pgnum=42 ובפרק הארבע עשר]}} את שיטתו של [[הרמב"ם]] בכמה אופנים: | ||
*א. ימות המשיח הוא פרט ב"[[שכר ועונש]]" שהוא אחד מי"ג העיקרים. | *א. ימות המשיח הוא פרט ב"[[שכר ועונש]]" שהוא אחד מי"ג העיקרים. | ||
*ב. | *ב. מטרת הי"ג היא לשלול את את טענות הקובלים על חוסר צדק במצב בו צדיק סובל ורשע נהנה, לפירו זה העיקר השנים עשר (והשלש עשר - [[תחיית המתים]]) משלימים את האמונה בהשגחה. | ||
*ג. | *ג. האמונה במשיח נחשבת לעיקר ויסוד בשל כך שהיא מיוסדת על פסוקי התורה ועל נבואת משה רבינו, בנוסף היא נבואת כל הנביאים{{הבהרה}}, משום כך היא עיקר התורה והכופר בה כופר ב'''כל''' התורה כולה{{הערה|בחתם סופר שם טוען שבזה אינו עיקר בפני עצמו.}}. | ||
*הרבי מבאר - שטעמו של [[הרמב"ם]] הוא על פי הגדרתו שלו את המלך המשיח - שביאת המשיח אינו רק יעוד טוב שייעדו ה' לבוא לעם ישראל, אלא הוא גדר בנצחיות התורה כאמור לעיל (שעתידה להתקיים בשלמותה) לכן הוא פרט נוסף בעיקרי הדת שהתורה נצחית{{הערה|שם=לקו"ש חי בלק}}. | *הרבי מבאר - שטעמו של [[הרמב"ם]] הוא על פי הגדרתו שלו את המלך המשיח - שביאת המשיח אינו רק יעוד טוב שייעדו ה' לבוא לעם ישראל, אלא הוא גדר בנצחיות התורה כאמור לעיל (שעתידה להתקיים בשלמותה) לכן הוא פרט נוסף בעיקרי הדת שהתורה נצחית{{הערה|שם=לקו"ש חי בלק}}. | ||
====ראיה משיטת רבי הלל==== | ====ראיה משיטת רבי הלל==== | ||
טענתם של החולקים | טענתם של החולקים היא משיטתו של [[מלך המשיח#שיטת רבי הלל|רבי הלל]] ש"אין משיח לישראל שכבר אכלוהו בימי חזקיה", אף שההלכה לא נפסקה כמותו והסובר כן היום נחשב ככופר לדברי הרמב"ם, אמנם אם האמונה במשיח הוא עיקר התורה איך נמצא חולק על זה{{הערה|שם=חתם סופר שנ"ו}}. ואם החולק על מציאות המשיח דינו כ"כופר" איך צטטו את רבי הלל החולק על זה ועוד בתואר 'רבי'{{הערה|שם=עיקרים}}. | ||
יש הטוענים שהמונח כופר חל רק לביאורים שכוונתו הייתה לשלול לגמרי את ביאתו של המשיח (ראה המתבאר בערך [[מלך המשיח#שיטת רבי הלל|מלך המשיח]]), | |||
אמנם לפי | יש שמבארים שגם לפירושים אלו, אף שטעותו הייתה בעיקרי הדת דינו לא נחשב ככופר מכיוון שטעותו הגיעה מתוך לימוד הפסוקים וטעותו חלה בלימוד הכתוב וממילא נחשב לאנוס ולא נחשב כחולק על עיקרי האמונה וכופר{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1375&st=&pgnum=109 שו"ת הרדב"ז חלק ד תשובה א'רנח] וב[http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/ikarim/a1-2.htm#1 עיקרים בתחילתו] והעיקרים עצמו חלק על זה וס"ל שאילו היה זה עיקר והוא אינו מאמין בו היה דינו ככופר. ובלקוטי שיחות חלק לד הערה 42 מציין שכמו כן האומר שמשיח לא יבוא ח"ו מפני שגרם החטא שאינו כופר שהרי אינו חולק על הנבואה אמנם מצד גדר המצווה שבמשיח כופר הוא עיין שם.}}. | ||
לפי הפירוש שדברי רבי הלל לא באו לשלול את עצם ביאת המשיח אלא טעם ביאת משיח, לפירושם הוא סובר שביאתו של המשיח לא תתרחש עקב זכויותיהם של ישראל משום שזכויותיהם אבדו כבר בזמן חזקיהו, אין כלל ראיה או קושיה מדבריו לסוגיה זו{{הערה|שם=אבארבנל}}. | |||
==במנין המצוות== | ==במנין המצוות== |