יסוד דא"ק: הבדלים בין גרסאות בדף

 
(10 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 2: שורה 2:


==שורש המצוות==
==שורש המצוות==
מבואר כי ענין [[מלכות דא"ק]] הוא השורש ל[[מלכות דאצילות]] שהוא מקור [[נשמה|נשמות]] ישראל. וענין יסוד ד[[אדם קדמון]] הוא שורש לענין ה[[מצוות]].
מבואר כי ענין [[מלכות דא"ק]] הוא השורש ל[[מלכות דאצילות]] שהוא מקור [[נשמה|נשמות]] ישראל. וענין יסוד ד[[אדם קדמון]] הוא שורש לענין ה[[מצוות]]. {{מקור}}


==בבחינת יוסף==
==בבחינת יוסף==
ענין [[יוסף]] הוא בבחינת יסוד דא"ק, לעומת ה[[שבטים]] שענינם הוא [[מלכות דא"ק]]. וזהו ענין "ויוסף הורד מצרימה" שיסוד ד[[אדם קדמון]] ירד עד בחינת גרון ד[[אריך אנפין]] ד[[קליפה]] שהוא ענין [[פרעה]], העורף העליון. וענין שר המשקים ושר הטבחים ושר האופים שהם ג' שרי פרעה הוא שהם יונקים מן העורף. וכשנתעלה יוסף בירר וחתך יניקת ג' שרי פרעה מן העורף, לבלתי יוכלו להמשיך שפע לעורף עוד. וזהו "כי רוממות אל" המשיך בגרון בג' שרים דקדושה, ועל ידי זה היה חרב פיפיות להפריד יניקת ג' שרי פרעה, ולברר בחינת אחוריים ד[[אריך אנפין]].
באופן כללי, [[יוסף הצדיק]] הוא בבחינת יסוד{{הערה|כמ"ש "וצדיק יסוד עולם".}}. בזמן הזה, הוא בבחינת יסוד ד[[אצילות]], ולעתיד לבוא יתעלה להיות בבחינת '''יסוד דא"ק'''. דבר זה מרומז בפסוק:{{ציטוטון|והיה אור הלבנה כאור החמה}}{{הערה|ליקוטי תורה פרשת צו, י', ג'.}}.
 
ענין [[יוסף הצדיק|יוסף]] הוא בבחינת יסוד דא"ק, לעומת ה[[שבטים]] שעניינם הוא [[מלכות דא"ק]]. על פי חלוקה זו, מוסבר הפסוק {{ציטוטון|ויוסף הורד מצרימה}}: יסוד ד[[אדם קדמון]] ירד עד בחינת [[פרעה]], העורף העליון{{הערה|זוהי בחינת גרון דאריך אנפין דקליפה}}. מבחינת פרעה זה, יונקות דרגות "שר המשקים", "שר הטבחים" ו"שר האופים", ומשפיעות את האור האלוקי למקום הקליפות. כאשר יוסף מתעלה לדרגתו בא"ק, הוא חותך את יניקת ג' שרי פרעה מן העורף, וגורם לכך שההשפעה תגיע רק באופן פנימי (לבני ישראל) ולא בדרך [[אחוריים]] (למצריים).
{{מקור}}


==המשכה של עולם התיקון==
==המשכה של עולם התיקון==
ענין [[ז' מלכין קדמאין]] של [[עולם התוהו]] הוא מן [[מלכות דא"ק]]. שכיוון שהיו מלכים מובן כי ענינם היה ה[[מלוכה]] ושורש הוא מן [[מלכות דא"ק]]. ומלך השמיני שהוא הדר, שבו לא נאמר "וימת" הוא המשכה מיסוד דא"ק, שהוא השורש ל[[עולם התיקון]], בבחינת [[שם מ"ה]].
ענין [[ז' מלכין קדמאין]] של [[עולם התוהו]] נמשך מ[[מלכות דא"ק]]{{הערה|שכיוון שהיו מלכים מובן כי ענינם היה המלוכה, כלומר ששורשם הינו מבחינת מלכות.}}. לעומת זאת, המלך השמיני (הדר), נמשך מיסוד דא"ק, ובשל כך לא נאמר בו "וימת". כי מוות רומז על ה[[שבירת הכלים|שבירה]], ואילו הדר הוא משורש נעלה יותר ובו אין את עניין השבירה אלא דווקא את עניין ה[[תיקון]], והוא תחילת [[עולם התיקון]]. {{מקור}}
 
==קישורים חיצוניים==
*[http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=43365&st=&pgnum=286&hilite= סידור עם דא"ח שער המילה קלט, ד ואילך]


==ראו גם==
==ראו גם==
שורה 14: שורה 20:
[[קטגוריה:א"ק]]
[[קטגוריה:א"ק]]
[[קטגוריה:ספירות]]
[[קטגוריה:ספירות]]
[[קטגוריה:ערכים בחסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:ספירת היסוד]]
[[קטגוריה:ספירת היסוד]]
3,489

עריכות