מוחין: הבדלים בין גרסאות בדף

הנחה (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
ב. שורה (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
 
(23 גרסאות ביניים של 8 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{להשלים|כל הערך=כן}}
ה'''מוחין''' הוא כינוי לספירות או לכוחות (-בנפש האדם) [[חכמה]] [[בינה]] ו[[דעת]]. משכנם של המוחין באדם הוא במוח שבראש. המוחין הם ראשית הכוחות פנימיים.


פעמים שמכונים '''שלש אמות''' על שם היותם מקור ההשפעה לכוחות שלמטה מהם - ה[[מידות (ספירות)|מדות]].


==מוחין בעצם==
מוחין בעצם היא דרגה של לימוד, הבנה ו[[התבוננות]] בעיניניי ההשכלה עצמה, בלי קשר להשפעה על ה[[מידות (ספירות)|מידות]] שבלב, בשונה ממוחין השייכים למידות שזוהי התבוננות בעניינים שבהכרח מביאים לרגש שבלב ולמעשה בפועל ב[[שלושה לבושים|שלושת הלבושים]] מחשבה דיבור ומעשה.


הרבי הורה להתחיל להתעסק בלימוד [[חסידות]] בעניינים שנחשבים למוחין בעצם, שאין להם השפעה ושייכות למידות כנ"ל, וזאת כתוצאה מהזמן המיוחד בו נמצאים. בשיחה זו אף הפנה לכמה מקומות בתורת רבותינו נשיאנו בה מבוארת עבודה זו, ועניינים אלו{{הערה|שבת פרשת לך לך תשנ"ב}}.


==מוחין ביחס למדות==
בהמשך לזה, יצויין, כי עבודה זו של לימוד והתבוננות בעניינים ששייכים למוחין בעצם, הינה בעצם עבודה השייכת ל[[זמן הגאולה]] שאז יהיה כיבוש ג' ארצות שבעבר הירדן המרמזות (ע"פ חסידות) לג' המוחין חב"ד וכפי שהם לעצמם{{הערה|בניגוד לכיבוש ז' ארצות שבארץ ישראל, בזמן הגלות המרמזות לשבע המדות שבלב ולמוחין חב"ד השייכות אליהן}}.
===המוחין - לעצמם, מדות - זולת ===
מצב ה[[נפש]] בדרגת המוחין היא, שאינה עומדת בתנועה של קישור עם זולת
בשונה מהנפש כשהיא מתפעלת במדות שבלב שהנפש נמצאת בתנועת קישור עם הזולת


כלומר:
==מוחין השייכים למידות==
מוחין השייכים למידות הם הדרגה הנמוכה בחלקים [[חכמה]]-[[בינה]]-[[דעת]], כפי שהם נמשכים לפעול במידות.


במדות ענינם - מאדם לזולתו מה אני חש כלפי הזולת (אהבה שנאה וכו'), הנפש נמצאת בתנועה של התקשרות לזולת.
ב[[תורת החסידות]] מבואר{{הערה|המקום הראשון בו נכתב דבר זה הוא בפ"ג בלקוטי אמרים}} כי ב[[נפש]] האדם המשתלשלת מעולמות הרוחניים [[שכל]] ו[[מידות (ספירות)|מדות]] כמו בעולמות הרוחניים שבהם [[עשר ספירות]] הנחלקות לשניים [[מוחין]] ו[[מידות (ספירות)|מדות]].
לעומת מוחין שעניינם - האדם עם עצמו - אינה נמצאת ב'''תנועה''' של התקשרות בזולת


ההבדל בא לידי ביטוי בכמה מאפיינים
במוחין ישנם ג' מוחין: [[חכמה]], [[בינה]], ו[[דעת]]. במדות ישנם שבעה מדות: [[חסד]], [[גבורה]], [[תפארת]], [[נצח]], [[הוד]] [[יסוד]], [[מלכות]].
*פעולת המדות (להתחסד ולרחם וכו') היא מהאדם על זולתו. לעומת המוחין שפעולתם - הבנה והשגה - אינה דווקא כשישנו זולת.
*


==ראה גם==
המוחין הינם הכלי דרכו מובן כיצד צריך להיות הדבר והמדות הינם ההמשכה לאותו הדבר.


== הערות שוליים==
בנפש האדם המוחין מבינים מהו [[טוב]] ומהו [[רע]] בשבילו ומיד נרגש בלב ההמשכה לאותו דבר או הרתיעה.
[[קטגוריה|ערכים בחסידות]]
 
ישנה דרגא נעלית יותר במוחין, שהם משכילים ומתבוננים בענין ללא שיש לאדם שייכות ומשיכה אליהם זהו 'מוחין בעצם', לעומתם, בנידוננו מדובר על מוחין השייכים למדות שזהו ההבנה וההתבוננות בדברים הגורמים משיכה או רתיעה מהדבר בו הוא מבין, מתבונן, ומתרגש.
 
בחסידות מבואר שארץ ישראל היא ארץ שבעה עממין ותפקידם של בני ישראל בכיבוש הארץ בזמן הגלות הוא לכבוש את שבעת המדות הרמוזים בשבעה עממין אלו, והכוונה בזה לכבוש את המשיכה והיראה מענייני העולם לעבודת ה' ולעשות מהם 'ארץ ישראל' 'ארץ'-מלשון רצון שרצתה לעשות רצון קונה. אך לעת"ל יהיה גם כיבוש ג' ארצות שבעבר הירדן שמרמזים על ג' המוחין חב"ד כפי שהם לעצמם, שהכיבוש של ארץ ישראל- שבעת המדות נעשה על ידי המוחין חב"ד, אך אין בזה כיבוש של המוחין עצמם, והעבודה דלעת"ל היא העבודה דכיבוש המוחין חב"ד עצמם לעבודת ה'.
 
==ראו גם==
* [[מוחין ומידות]]
 
{{ספירות}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:ספירות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]