שינויים
←בניו: נכדו מאיר (בן של ישראל),היה רשום כבנו
[[תמונהקובץ:הרב הלר.jpg|leftשמאל|thumbממוזער|350px250px|הרב העלער]]הרב '''יוסף אברהם העלרהלוי הלר''' ('''העלער'''; יליד שנת [[תש"ז]], 1947) הוא ראש [[כולל מנחם]] שעל ידי [[מזכירות אדמו"ר שליט"א]] ו[[מורה צדק|מו"צ]]בשכונת [[קראון הייטס]].
==תולדות חיים=====נעוריו===[[קובץ:הרב הלר התרת נדרים.jpg|ממוזער|הרב '''יוסף אברהם הלוי הלר''' הוא ראש לצד הרבי במעמד [[כולל מנחםהתרת נדרים]], כ"ט אלול תש"נ]] שעל ידי נולד לאביו הרב דוד הלוי הלר{{הערה|מתלמידיו של הרב [[מזכירות אדמויחיאל יעקב ויינברג]], בעל ה"שרידי אש". שימש כראש הקהל של קהילת לוגאנו בשווייץ וכראש ישיבת "ר שליטירחי כלה"אבאירופה, בערוב ימיו עבר להתגורר בבורו פארק.}} המיוחס בן אחר בן לרבי [[יום טוב ליפמן הלוי הלר]] ובעל ה[[מורה צדק|מו"צתוספות יום טוב]] בשכונת . הרב [[קראון הייטסיצחק זאב סולובייצ'יק]], "הרב מבריסק", היה בקשרי ידידות עם אביו ונהג להתארח בבית המשפחה לעיתים תכופות, כאשר היה מגיע לנוח מחמת מחלת ראות ממנה סבל. הרב מבריסק השפיע רבות על הרב הלר, ודרכו התקרב אל דרך הלימוד של בריסק.
הרב הלר נשא לאשה את מרת שרה טשונא יהודית. לאחר חתונתו עבד תקופה קצרה בישיבה בניו הייבי, ולאחר מכן התחיל לעבוד בכולל לצד הרב פטירתה בי"א סיון [[זלמן שמעון דבורקיןתשנ"ב]] וכשנפטר נישא הרב דבורקין בתשמבשנית בשנת [[תשע"ה נעשה באופן ממיילא כראש הכוללג]].
לאחר מכן לימד הרב הלר תקופה קצרה בישיבת [[בית דוד שלמה]] בניו הייבן ועמד בראשות הישיבה ב[[תומכי תמימים מוריסטון|מוריסטון]]. לאחר מכן נכנס בצוות הנהלת ה[[כולל מנחם|כולל שעל ידי המזכירות]], לצד רב ה[[שכונה]] הרב [[זלמן שמעון דבורקין]], כאשר הרב הלר מונה להיות מוסר השיעורים. בזמן זה "[[שימוש|שימש]]" רבות אצל הרב דבורקין וקיבל ממנו [[מנהגי חב"ד]] רבים, כמו גם את דרך הפסיקה המקובלת אצל רבני חב"ד מדורות. כשנפטר הרב דבורקין בשנת תשנ"ג התאלמן מרעייתו הרבנית יהודית טשובנא ע[[תשמ"ה]] התמנה הרב הלר לכהן תחתיו כראש הכולל, תפקיד בו הינו מכהן עד היום. והתחתן שוב לאחר שחיתן את כל ילדיו בתשעכאשר הוצע לו לכהן כראש ישיבת [[תורת אמת]] ב[[ירושלים]] אמר [[הרבי]] כי "'''אין מי שימלא מקומו כאן'''"ג.
בשנת [[תשמ"ו]] נבחר כחבר ב[[בית דין צדק קראון הייטס]] בבחירות חוזרות החוזרות לרבנות ה[[שכונה]], לאחר שהרב שבהוראת [[הרבי]] נשאר רב קהילת חב"ד ב[[פתח תקוה]] הרב [[דוד חנזין]] מפתח תקוה- שנבחר בבחירות הראשונות, שנבחר לרב השכונה נשאר בתפקידו הקודם בהוראת . על פי השמועה התבטאה עליו אז [[הרבנית חיה מושקא (אשת אדמו"ר שליט"א)|הרבנית חיה מושקא]] כי הרב הלר הינו "'''א פיינער יונגערמאן'''" (= אברך מיוחד){{הערה|יש טוענים ששמעה זאת מפי [[הרבי]].}}.
לאחר [[ג' תמוז תשנ"ד]] כתב הרב הלר {{דרוש מקור}} כי ישנה 'פרשה פתוחה' וישנה 'פרשה סתומה', ועניני משיח הם בכלל מאז פרישתו מהבידברים הסתומים שאין אנחנו יכולים להבין בהם - תוך תמיהה על המורים בעניינים משיח וגאולה שלא זכינו בהם לדברי הש"ד בשנת תנשך והט"א הפסיק כמעט להביע דיעה פולטית או כל ענין ששייך למחלוקת בין צדדיםז, אלא אם כן נוגע לעניני יראת שמים לדעתוכאשר בענייני הלכה יראים אלו מלפסוק בעצמם.
החל משנת [[תש"ע]], בעקבות פסק-דין שהוציא בית הדין המיוחד ליישוב המחלוקת שהתגלעה ברבנות [[קראון הייטס]]{{הערה|1=לקריאת [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=54133 הפסק], [[חב"ד אינפו]].}}, הרב הלר הינו צאצא ישיר להרב ר' אינו משמש יותר רשמית כחבר בבית הדין ובמקומו מונה הרב [[יום טוב ליפמן הלריוסף ישעיה ברוין]], בעל ה'תוספות יום טוב'. מני אז אינו עונה על שאלות בדיני ממונות.
==השקפותיודרכו התורנית=={{ערך חסר}}מאז עזב את תפקידו בבד"צ דשכונת קראון הייטס בשנת תנש"א כמעט לא מתערב בענינים פולטיים. אך לא נמנע מלתת שיחות בעניני השקפה בפני אברכי הכולל. בשיחותיו נותן דגש חזק על הצורך לייסד את חיי הבית על לימוד התורה כיסוד חייו של חסיד. הרב העלער מביע בשיחותיו התנגדות חריפה לכל עניני מודנזציה הנקרא בלשונו התייוונות.מעורר באופן תדיר שחסיד חב"ד הינו מי שמהדר במצוות. אחרת לא ראוי להימנות על עדת החסידים.
נוהג למסור שיעור על פרשת השבוע בשבת בכולל, המיוסד על דברי גדולי החסידות בדורות הראשונים. ==מפסקיו המפורסמים== בספרו '''הלכתא למשיחא''' שיצא לאור בקיץ תשנ"ב פסק כי [[קבלת המלכות]] של [[הרבי כמלך המשיח]] הינה מצוות עשה מדאורייתא. ואחר [[ג' תמוז]] כתב שביאת [[משיח]] הוא פרשה סתומה בתורה, ואין אנו יכולים לפסוק בו הלכות. פוסק להתיר שתיית מים בלתי מסוננים בברזים בברוקלין. הרב הלר פסק שהתולעים הנמצאים במים הינם בטלים למים ולא חל עליהם איסור (כדעתם של הרב [[אברהם אזדבא]] והרב [[יצחק רייטפורט]] ובניגוד לדעתם המחמירה של הרב [[אהרן יעקב שווי]] והרב [[יוסף ישעיה ברוין]]). פסק (יחד עם רבנים נוספים כהרב [[יוסף ישעיה ברוין]], הרב [[עזרא שוחט]], הרב [[מנחם מענדל גלוכובסקי|מ"מ גלוכובסקי]], ועוד) כי [[לימוד הקריאה בשיטת הצלילים|שיטת לימוד הצלילים]] בלימוד האל"ף-בי"ת לתשב"ר אינה מנוגדת למסורת ולשיטת [[רבותינו נשיאנו]]. פוסק כמו רוב רבני חב"ד ששכונת [[קראון הייטס]] דינה כרשות הרבים דאורייתא, ועל כן היקף חוט העירוב שיוצר צורת הפתח לא יועיל להתיר טלטול בשכונה בשבת, והמטלטל בשבת בשכונה דינו כמחלל שבת בפרהסיא. פוסק לאסור לגמרי שימוש במים חמים שחוממו בדוד ('בוילר') ביום טוב, וחולק בזה על הנכתב בספר [[שמירת שבת כהלכתה]] בשם הרב [[שלמה זלמן אוירבך]]. בחדר שאין בו חלונות פוסק הרב שאין להתייחס להיכר ל[[היכר ציר]] לעניין קביעת [[מזוזה]], אלא הולכים נוהגים לפי הכניסה לחדר (כמוהו פוסקים הרב פסקו גם [[יוסף ישעיה ברוין ]] והרב [[זלמן שמעון דווארקין]]) בניגוד לדעת רוב רבני חב. בתחילת שנות הנו"ד בארץ הקודשן שלח מספר שאלות אל הרבי בעניין [[הפריה מלאכותית]], וזכה למספר תשובות ומענות קודש כאשר מסקנת הדברים הייתה לשלילה. דין ודברים אלו פורסמו מעל בימות שונות. בספרו '''שלום יהיה''' פסק שלא רק שמותר לשנות משום דרכי שלום, אלא גם מותר לומר שקר גמור משום דרכי שלום (בשונה מדעת בעל ה'ערוך לנר'). ועוד פרסם ביאור הלכתי למנהג החסידים להתפלל באריכות אף לאחר חצות היום, באם הקדימו לזה [[לימוד החסידות|לימוד חסידות]].
==ספריו==
[[קובץ:הלער - נר תמיד.jpg|250px|ממוזער|הרב הלר מעיין בספר '''נר תמיד''' שיצא לאור בהדרכתו]]
*'''[https://tablet.otzar.org/book/book.php?book=141618&pagenum=1 הלכתא למשיחא]''' כולל עיונים בעניין [[נשיא הדור]], [[שופט]] הדור, [[מלך המשיח]] ומלכותו - לאור שיטת [[הרמב"ם]]. הספר כולל שיעורים שמסר הרב הלר בכולל. יו"ל ב[[חורף]] [[תשנ"ב]]
*'''שיטה ברורה''' על שו"ע אדמו"ר הזקן בעל התניא הלכות נדה יו"ד ס' קפג - קפד. מבאר דבריו ע"פ מקורות ובהשוואה לשאר פוסקים וקצת לקוטים, ציונים ומראה מקומות להבנת הענין נדפס בסיון [[תשנ"ג]]
*'''שלום יהיה''' לקוט מדברי חז"ל, ראשונים ואחרונים, ספרי מוסר וחסידות אודות מצות ומעלת הבאת שלום, ואיסור וגנות המחלוקת, ובגדר מחלוקת לשם שמים, והמסתעף יו"ל [[תשמ"ט]]
*'''ביאורים והערות ומראי מקומות בקונטרס אחרון''' (ומהדורא בתרא) לשו"ע רבינו הזקן, הלכות נדה (מלבד סימן קפ"ז) מאת חברי הכולל אברכים שעל ידי מזכירות כ"ק אדמו"ר שליט"א, ליובאוויטש עורך ראשי - ר' יוסף אברהם הלוי הלר, ברוקלין קה"ת-ומזכירות תש"מ
*'''קיצור דיני טהרה''', יצא לאור על ידי קה"ת. מאת חברי הכולל אברכים שעל ידי מזכירות כ"ק אדמו"ר שליט"א, ליובאוויטש עורך ראשי - ר' יוסף אברהם הלוי הלר
*'''טוב טעם''', חמשה חלקים, של בעל התוספות יום טוב ביאור דברי הקבלה שנמצאים ברבינו בחיי על פי קבלת הרמ"ק, את הספר כתב הבעל תוספות יום טוב בצעירותו, קודם שראה את קבלת האר"י נדפס בצירוף '''ספר נפתלי''' פירוש נוסף על רבינו בחיי הוציא לאור הרב הלר יחד עם הרב אברהם שמואל הלוי הלר
*'''מאמר הלבנה''' של ר' יוסף ענגל בתורת הקבלה, נערך והובא לדפוס על ידי הרב הלר
==משפחתו===== בניו ===*הרב [[ישראל הלר|ישראל]] - מוהל מוכר בבריתות בקרב אנ"ש בשכונת [[קראון הייטס]]*הרב אפרים הלל - [[ראש ישיבה|ראש ישיבת]] [[תומכי תמימים ווסצ'סטר]]*הרב יהודה לייבוש - רב בית כנסת, ומגיד שיעור בישיבת [[תומכי תמימים לונדון]]*הרב שניאור זלמן - מנהל ור"מ ב[[תומכי תמימים ווסצ''הלכתא למשיחא''' כולל עיונים בעניין סטר]]*הרב [[מנחם שמואל בנימין הלר]] - [[שליח]] בבושוויק שברובע [[נשיא הדורברוקלין]], ו[[שופט הדורמשגיח]], [[מלך המשיחכולל מנחם]] ומלכותו *הרב יום טוב ליפמאן - לאור שיטת מגיד שיעור בישיבת [[הרמב"םאהלי תורה]]. הספר כולל שיעורים שמסר , קראון הייטס*הרב הלר בכולל. יו"ל ב[[חורףלוי יצחק העלער]] - ראש ישיבת [[תשנ"בתומכי תמימים נייאק]]
=== חתניו ===*'''שיטה ברורה''' על שוהרב [[שמואל חיים בלומינג]] - [[ר"מ]] בישיבת [[אהלי תורה]]*הרב [[יקותיאל ליפא פלדמן]] - מג"ע אדמוש ב[[תומכי תמימים 770]] ובישיבת אהלי תורה*הרב מנחם מענדל שטראקס - [[ר"מ]] ב[[ישיבת צעירי השלוחים]] בצפת*הרב שלום דובער פרלשטיין - ר הזקן בעל התניא הלכות נדה יו"ד סמ ב[[תומכי תמימים ווסצ' קפג סטר]]*הרב יוסף יצחק פרלשטיין - קפד. מבאר דבריו ער"פ מקורות ובהשוואה לשאר פוסקים וקצת לקוטים, ציונים ומראה מקומות להבנת הענין נדפס בסין מ ב[[תשנ"גתומכי תמימים ווסצ'סטר]]
==קישורים חיצוניים==*'''שולם יהיה''' לקוט מדברי חז[http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=51238 הרב העלער זועק: דרושה מהפכה בחינוך החב"ל, ראשונים ואחרונים, ספרי מוסר וחסידות אודות מצות ומעלת הבאת שלום, ואיסור וגנות המחלוקת, ובגדר מחלוקת לשם שמים, והמסתעף יו"ל די] {{שטורעם}}*[[תשמhttps://chabad.info/video/documentary/moshiach-documentary-video/759143/ הרב העלער פוסק: יש חיוב לקבלת את המלכות של הרבי כמלך המשיח עפ"ט]י הלכה](דקה 6:36 ואילך) {{אינפו}}
{{הערות שוליים}}
{{מיון רגיל:הלר, יוסף אברהם}}
[[קטגוריה:חסידים מתקופת בתקופת אדמו"ר שליט"א]]
[[קטגוריה:רבני חב"ד בהווה]]
[[קטגוריה:דיינים בבית דין צדק קראון הייטס]]
[[קטגוריה:רבני שכונות]]
[[קטגוריה:אישים שנולדו בשנת תש"ז]]