פתיחת התפריט הראשי

שינויים

אין תקציר עריכה
[[{{דמות|שם= רבי יעקב ישראל קנייבסקי|כינוי= הסטייפלר|תמונה:=קנייבסקי.jpg|leftתיאור=|thumbתאריך לידה=[[ט' בתמוז]] [[תרנ"ט]]|250pxמקום לידה= הורנסטייפל, אוקראינה|הסטייפלרתאריך פטירה= [[כ"ג באב]] [[תשמ"ה]]|מקום פטירה= בני ברק|מקום פעילות=[[ליטא]]|תפקידים נוספים=|רבותיו=|תלמידיו=|חיבוריו= קהילות יעקב, קריינא דאיגרתא|השתייכות= [[:קטגוריה:רבני ליטא|ליטא]]הגאון רבי }}הרב '''יעקב ישראל קנייבסקי''' (המכונה מכונה '''הסטייפלר''') זצ([[ט' בתמוז]] [[תרנ"ל ט]] - [[כ"ג באב]] [[תשמ"ה]]) כיהן כראש ישיבת נובהרדוק בבפינסק וב[[בני ברק]] וממנהיגי הציבור הליטאי-[[מתנגד]]י ב[[ארץ הקודש]], יחסיו עם [[חסידות חב"ד]] ו[[הרבי]] היו מורכבים, אוהדים ולעיתים לוחמניים.
==ביוגרפיהתולדות חיים==
הסטייפלר נולד בעיירה ב[[עיירה]] הורון-סטייפלא בשנת [[תרנ"חט]] לאביו ה[[חסיד]] ר' חיים פרץקנייבסקי, חסידו של ה[[אדמו"ר]] רבי [[מרדכי דב טברסקי (נכד אדמו"ר האמצעיהורונסטפייל)|מרדכי דב טווערסקי-שניאורסאהן מסטייפלא-טאמשאפל]], שהיה נכדו של [[אדמו"ר האמצעי]] ובנו של ר' [[מנחם נחום (בן אדמו"ר האמצעי)]]. הוא נקרא ע"ש מייסד השושלת, רבי [[יעקב ישראל מטשערקאס]], בנו של ר' [[מרדכי מטשרנוביל]] וחתנו של [[אדמו"ר האמצעי זי"ע]], בעל בתו [[הרבנית דבורה לאה (בת אדמו"ר האמצעי)]]. ר' מרדכי היה הסנדק שלו.<ref>{{הערה|את הערכתו לשורשיו החסידיים ניתן ללמוד מהסיפור הבא: "הרה"ג והרה"ח ר' והרב [[ברוך שמעון שניאורסון]] זצ"ל ראש ישיבת "כוכב מיעקב" טשיבין סיפר בשם בעל ה"קהילות יעקב"' שנקרא על שמו של רי"י: בהיות אבותיו תושבי העיר הורנסטייפל ונמנו על חסידיו שכל היראת ה[[יראת שמים ]] שיש לו הוא בגלל שאביו היה לומד עמו בילדותו כל בוקר מתוך הספר "עמק תפלהתפילה" [להרי"י מטשערקאס]." (תולדותיהם של צדיקים דף י')</ref>. הוא נהג ללמוד מידי שב"ק בספה"ק [[נועם אלימלך]] כשראשו חבוש [[שטריימל]] שהיה של הרה"ק מטשערקאס, וישנה גם תמונה שלו בשטריימל. הוא גם מביא בכתביו מעניני החסידות. בנו [[חיים קנייבסקי|הגר"ח]] שליט"א העיד שאביו היה הוגה ב'''כל''' ספרי החסידות{{מקור}}, {{הבהרה}}.}}.
בהיותו בן שש נפטר עליו אביו ע"ה, וכעבור שנתיים, שלחה אותו אמו מרת ברכה קנייבסקי ע"ה ללישיבת נובהרדוק, מישיבות [[ישיבת נובהרדוקתנועת המוסר]], למרות היותו מבית [[חסיד]]י, כיוון שבסביבתם לא הייתה ישיבה חסידית.
הוא גדל ב[[תורה]] וב[[עבודת ה']] ועד מהרה יצא לו שם של 'עילוי', והוא מונה ומונה על ידי ה'סבא' מנובהרדוק לשמש כראש ישיבה בכמה מסניפי הישיבה. בזמן [[מלחמת העולם הראשונה]] גוייס לצבא הקומוניסטי, שם שמר מצוות ב[[מסירות נפש]] על ה[[יהדות]]<ref>{{הערה|1=[http://www.shturem.net/index.php?section=artdays&id=1200 ראה מאמר בנושא מאת החוקר החב"די הרב יהושע מונדשיין]</ref>}}.
בשנת [[תרפ"ה]] פירסם את ספרו חיבורו הראשון שעורר רעש בעולם התורני{{הערה|[[שבועון כפר חב"ד]] גל' 205}} קונטרס חידושי תורה בשם: 'שערי תבונה' שעשה רעש בעולם התורני, בראש ספרו זה הופיעו הסכמות של גדולי חכמי ה[[החסידותחסידות]] - הגה"ק רבי [[יחיאל מאיר מאוסטרובצה]] והגה"ח ר' [[מנחם זמבא]], וכן של ר' [[חיים עוזר גרודז'ינסקי]].
שנה לאחר הוצאת הקונטרס ראה ה[[חזון איש]] את הקונטרס והתפעל ממחברו. כאשר בירר אודות המחבר, הובהר לו כי הינו רווק, ומרוב התפעלות דאג החזו"א לשדך את אחותו עם הרב קנייבסקי. בשנת [[תרצ"ה]] עלה ל[[ארץ הקודש]] והתיישב ב[[בני ברק]] שם עמד בראש ישיבת נובהארדאקנובהרדוק. שמו נודע כמרביץ תורה וכגאון גדול, והיה ממנהיגי הציבור הליטאי.
נפטר בליל [[שבת קודש]], כ"ג [[מנחם אב]] [[תשמ"ה]].
==קשריו עם חסידות חב"ד=====אות בספר התורה - תש"השל משיח===[[תמונהקובץ:אות בסת.jpg|leftשמאל|thumbממוזער|250px|שמו של הסטייפלר מופיע ברשימת רוכשי האותיות המוצגת ב[[ספריית חב"ד]] ונדפסה בספר מבית הגנזים.]] בשנת [[תש"ב]] רכש הסטייפלער שתי אותיות ב[[ספר תורה של משיח]]. אחד לעצמו והשני, ככל הנראה, לרעייתו. שמו הופיע ברשימת הקונים עליה היה אחראי ב[[ארץ הקודש]], הרב [[שלמה יהודה לייב אליעזרוב]]. כיום מוצג הדף עם שם הסטייפלער ב[[ספריית אגודת חסידי חב"ד]].גם בשנת [[תש"ל]] קנה הסטייפלר אות ב[[ספר תורה של משיח]]. היה זה בחודש [[שבט]]. על מנת לסיים את הספר, יצאו ה[[תמימים]] לזכות [[יהודי]]ם בקניית אותיות. ב[[בני ברק]] החתימו התמימים [[קלונימוס קופצ'יק]] ו[[אליהו אריה פרידמן]]. הם סבבו בין בתי כנסת וגדולי תורה.
בשנת [[תשכשעברו ליד בית הסטייפלר ברח' רשב"ב]] רכש הסטייפלער אות ם, הציע פרידמן להיכנס אליו. עקב ידיעה שהתפרסמה בימים ההם שראש ישיבה ב[[ספר תורה של משיחפוניבז']], עליו הכריז [[אדמוטען כי עניין הס"ת שייך לע"ר הרייז (ח"צ]] באותה תקופהו), והלה היה מידידיו הטובים ביותר של הסטייפלר חשש קופצ'יק שגם הסטייפלר מחזיק בדעותיו, אך פרידמן התעקש, והם עלו, ודפקו בדלת. הרבנית פתחה את הדלת, והם נכנסו לסלון.
בנוסף לאות שרכש לעצמוהסטייפלר היה כבד שמיעה והפניה אליו נעשתה בכתב. הוא סימן להם בשאלה: "מה רצונכם?" והם כתבו לו על דף נייר: "היות ומסיימים ס"ת של משיח ברצוננו לזכות אותו באות" הוא ענה שאין ברצונו להשתתף, רכש גם אות נוספתכי ידוע על מספר פעמים שגדולי ישראל דיברו על הקץ וקם כנגדם גדול בישראל ונשבע שמשיח לא יבוא באותו קץ, כפי הנראה לרעייתווהנימוק לשבועה היה, כי אם ח"ו יגיע התאריך ומשיח לא יבוא ח"ו, שלא תיגרם חלישות באמונה כי יתלו את אי-ביאת המשיח בכך שהצדיק נשבע שלא יבוא".
האחראי על הרישום ב[[ארץ הקודש]], הרב [[שלמה יהודה לייב אליעזרוב]], שמר הם ענו לו בכתב: "כאן לא מדובר בתאריך שיתגלה המשיח - אלא בתאריך שבו עומדים לסיים את רשימת הקוניםכתיבת ספר-התורה שאיתו יצאו לקראת המשיח, בה מופיע גם הסטיייפלר עם שם אביו ואימו והמחיר אותו שילם, במשרדי [[כולל חב"ד]]. כיום מוצג הדף עם שם הסטייפלער ב[[ספריית אגודת חסידי חבאלא שהליצנים שברחוב אומרים שהכוונה לקץ"ד]].
==הסטייפלר ירא שמייםנעמד על רגליו ואמר: "אתם [[חסיד]]ים של [[הרבי]] שלכם ואתם חייבים לשמוע בקולו ואם הרבי הוא ה[[משיח]] גם אני ארוץ אחריו, ויש ליצור עמו קשר==אבל בגלל הסיבה שאמרתי קודם, אני לא משתתף". השניים איחלו לו ערב טוב ופנו לצאת מהבית.
בטרם צאתו של הרהכאשר יצאו לחדר המדרגות יצא אחריהם הסטייפלר ואמר: "ח [[אוריאל צימר]] לאהכתיבת ס"ק בראשית קיץ [[תשטת היא מצווה חשובה מאוד, ובמיוחד ס"ז]] הטיל עליו [[הרבי]] ב[[יחידות]] בת כמה שעות שורה של הוראות לביצוע באהת שמשתתפים בו כל כך הרבה יהודים, ולכן אני מבקש מאתנו שתזכו לי בפרוטה משלכם"ק. המטבע הובא לסטייפלר, רובן בהקשר לושמו נוסף לרשימה{{הערה|1=[[הפצת המעיינות]] ב[[הציבור החרדי]]http://www.col.org. בין השאר אמר לו הרבי "יש ל[[חזון איש]] גיס [הסטייפלר] שאומרים עליו שהוא [[ירא שמים]] וכדאי לסור אליו להשפיע עליו ללמוד [[חסידות]]"il/show_news. הביקור לא יצא אל הפועל מסיבות צדדיות<ref>rtx?artID=52100#full עדות מקורבו של הרב צימרקופצ'יק], הרב שליחו של [[טוביה בלויהרבי מלך המשיח]], ב[[פרד"ס חב"דחדרה]] גליון 14 עמ' 165 בהערה</ref>.}}.
==אות בספר התורה במקום אחר{{הערה|[[שבועון כפר חב"ד]] גליון מס' 205.}} מסופר, כי בהזדמנות זו נעמד על רגליו לכבודו של משיח - תש"ל==[[הרבי]].
גם בשנת [[תש"ל]] קנה הסטייפלר אות ציפה כל ימיו לביאת המשיח, מלבד קניית האות ב[[ספר תורה של משיח]], התבטא מספר פעמים: "אנו קרובים מאוד לביאת המשיח". בנו ר' [[חיים קנייבסקי]] אף התבטא כי "לאבא היה מעיל מיוחד לביאת משיח"{{הערה|1=ראה: [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=53556 יוזמה חדשה: עשיית מנוי לקרבן פסח], [[חב"ד אינפו]].}}===ירא שמיים===
היה זה בחודש בטרם צאתו של הרב [[שבטאוריאל צימר]]. על מנת לסיים את הספרלארץ הקודש בראשית קיץ [[תשט"ז]] הטיל עליו [[הרבי]] ב[[יחידות]] בת כמה שעות שורה של הוראות לביצוע באה"ק, יצא רובן בהקשר ל[[התמימיםהפצת המעיינות]] לזכות ב[[יהודיציבור החרדי]]ם בקניית אותיות. בבין השאר אמר לו הרבי "יש ל[[חזון איש]] גיס (הסטייפלר) שאומרים עליו שהוא [[בני ברקיראת שמים|ירא שמים]] החתימו יהודים התמימים וכדאי לסור אליו להשפיע עליו ללמוד [[קלונימוס קופצ'יקחסידות]] שי' ו". הביקור לא יצא אל הפועל מסיבות צדדיות{{הערה|עדות מקורבו של הרב צימר, הרב [[אליהו אריה פרידמןטוביה בלוי]] ע, [[פרד"הס חב"ד]] גליון 14 עמ' 165 בהערה.}}.
הם סבבו בין בתי כנסת וגדולי תורה.===למען חוק 'מיהו יהודי'===
כשעברו ליד בית הסטייפלר ברח' רשב"ם, הציע פרידמן להיכנס אליו. עקב ידיעה שהתפרסמה בימים ההם שראש ישיבת פוניבז' טען כי עניין הס"ת שייך לבזמן המאבק על [[עבודה זרהמיהו יהודי]] עפ"ל, והלה היה מידידיו הטובים ביותר של חתם הסטייפלר חשש ר"ק קופצ'יק שגם הסטייפלר מחזיק בדעותיו, אמנם ר"א פרידמן התעקשיחד עם מאות גדולי תורה, והם עלו, דפקו בדלתעל כרוז למען המאבק{{הערה|קובץ 'בית מנחם' עמ' 16. הרבנית ע"ה פתחה את הדלת, והם נכנסו לסלון}}.
הסטייפלר היה כבד שמיעה והפניה אליו נעשתה בכתב. הוא סימן להם בשאלה: "מה רצונם?" והם כתבו לו על דף נייר: "היות ומסיימים ס"ת של משיח ברצוננו לזכות אותו באות" הוא ענה שאין ברצונו להשתתף, כי ידוע על מספר פעמים שגדולי ישראל דיברו על הקץ וקם כנגדם גדול בישראל ונשבע שמשיח לא יבוא באותו קץ, והנימוק לשבועה היה, כי אם ח"ו יגיע התאריך ומשיח לא יבוא ח"ו, שלא תיגרם חלישות באמונה כי יתלו את אי-ביאת המשיח בכך שהצדיק נשבע שלא יבוא". ===המלחמה בחסידות===
הם ענו לו בכתב: במלחמות נגד חב"כאן לא מדובר בתאריך שיתגלה המשיח – אלא בתאריך שבו עומדים לסיים את כתיבת ס"ת שאיתו יצאו לקראת המשיחד, היו מקרים בהם עמד בפרץ נגד מאבקים מסויימים, אלא שהליצנים שברחוב אומרים שהכוונה לקץ"והיו מקרים בהם הצטרף לנאבקים נגד ליובאוויטש.
הסטייפלר נעמד על רגליו ואמר[[קובץ: "אתם מחאת המנגדים.jpg|שמאל|ממוזער|250px|מחאה נגד התהלוכות עליה חתום גם הסטייפלער]]בימים הסוערים כשרב בציבור הליטאי וראשי הציבור הליטאי, באמצעות העיתון '[[חסידיתד נאמן]]ים של ' אשר התייסד על ידי ראש ישיבת פונוביז' והסטייפלער, נלחמו ב[[הרביחסידות]] שלכם ואתם חייבים לשמוע בקולו ואם הרבי הוא הוב[[משיחרבי]] גם אני ארוץ אחריו, אבל בגלל הסיבה שאמרתי קודם, אני לא משתתףהרב [[טוביה בלוי]] עמד כנגדם והחזיר מלחמה שערה. לאחר שנים העיד הרב בלוי: "מחרחרי הריב ניסו לנצל את שמו למלחמה ב[[חסידות]] אך הוא נשאר נאמן לחסידות וברוב המקרים אף סיכל את מזימותיהם בעמדו בתוקף על סירובו להצטרף למעשים אלו".
איחלנו לו ערב טוב ופנינו לצאת מהבית===נאבק במקווה חב"ד===כמו כן הצטרף הסטייפלר לדעת גיסו החזון איש בהתנגדות לתקנת ה[[מקווה]] [[בור על גבי בור]] של [[אדמו"ר הרש"ב]]{{הערה|הרב [[לוי יצחק הלפרין]], ראש 'המכון המדעי-טכנולוגי להלכה' מספר כי בנו, ר' חיים תומך בתקנה}}.
כאשר יצאו לחדר המדרגות יצא אחריהם הסטייפלר ואמר: ===מחאה נגד תהלוכת ל"כתיבת סג בעומר===הסטייפלער חתם יחד עם ראש ישיבת פוניבז' על מחאה חריפה במילים בוטות נגד [[תהלוכת ל"ת היא מצווה חשובה מאודג בעומר]] הראשונה בארץ הקודש- בשנת [[תש"מ]], ובמיוחד ס"ת שמשתתפים בו כ"כ הרבה יהודיםכרוז שהתפרסם בעיתון 'המודיע'. עם זאת, יש מבני משפחתו{{הערה|נכדו הרב ברים.}} הטוענים כי קריאה זו לא הייתה על דעתו{{מקור}}, ולכן אני מבקש מאתנו שתזכו לי בפרוטה משלכם"אך לא ידוע על הכחשה מצידו למחאה שהתפרסמה בראש גיליון המודיע.
המטבע הובא לסטייפלר, שמו הוסף לרשימה<ref>עדות הרב קופצ'יק, שליחו של [[הרבי מלך המשיח]] ב[[חדרה]].</ref>.===מחלוקת עם הגרא"ח נאה===
במקום אחר<ref>בתקופת הפולמוס ההלכתי אודות שיעורי תורה בין [[שבועון כפר חב"דהחזון איש]] גליון מס' 205</ref> כי בהדמנות זו נעמד על רגליו לכבודו של , לבין הגאון הרב [[הרביאברהם חיים נאה]], תקף הסטייפלער בחריפות את דברי הרב נאה תוך הגנה על שיעורי החזון איש ואף הוציא לאור מספר קונטרסים לתקוף את שיעורים אלו. במסגרת הפולמוס אף הוציא הסטייפלער קונטרס בשם "שיעורין של תורה" על מידות, שיעורים ומשקלות בהלכה. בספרו הוא תומך בשיטת גיסו החזון אי"ש בניגוד לשיטת הרב נאה.
==למען הרב נאה כתב כמה קונטרסים ומכתבים חריפים ביותר להשיב לו. וקונטרס אחד גנז, ועל כך מסופר: הרב נאה החל לכתוב תשובותיו והשגותיו{{הערה|חלק-שני לקונטרס "אבני צדק" שנדפס בסוף-ספר "שיעור מקוה"}} להשיב על חיבורו של הסטייפלר כשהוא סותר ותוקף בחריפות את השגותיו בעניין השיעורים. לאחר גמר העבודה כשרצה הרב [[ברוך נאה]] להכניסו לדפוס, לא הסכים הגרא"ח בשום פנים ואופן להדפיסו ואף קרעו לקרעים וגנזו, כשהוא מתבטא לבנו ר'מיהו יהודיברוך ואומר: "כי מה שכותבים בעידנא דריתחא אין להדפיסו"{{הערה|הרב ישראל נאה, המבשר, מוסף תורני, כ'==תמוז [[תשס"ט]].}}.
בזמן המאבק <!-- הסטייפלר בתגובותיו לדעת הרב חיים נאה בענין שיעורי תורה, כתב דברים שאינם מדוייקים, והרב חיים נאה מחה נגדו פעם אחר פעם כי הוא מעוות את הדברים כדי לתקוף, וכאשר ראה שדבריו אינם נשמעים על [[מיהו יהודי]] חתם הסטייפלרידי הצד השני, יחד עם מאות גדולי כתב הרב חיים נאה כי הוא מותיר לעצמו את האפשרות לתבוע את הסטייפלער לדין תורה, על כרוז למען המאבק<refהזיופים והעיוותים {{הערה|נודע בשיעורים פרק כג - המחלוקת עם החזון איש - עמוד 276}}. -->קובץ 'בית מנחם' עמ' 16.</ref!-- אין ראוי לכתוב בצורה בוטה כזו על רבנים , גם אם הם מתנגדים! ובפרט על הסטייפלר שידוע שבאמת לא היה מתנגד אלא היה לו שורשים אמיתיים ואחיזה בדרך החסידות! -->.
==עמידה בפרץ נגד המלחמה בחסידות=הקפדה על מנהג חסידי===היה מקפיד על המנהג החסידי לאכול [[תמונה:מחאת המנגדים.jpg|left|thumb|250px|מכתבו של שך עליו חתום גם הסטייפלערמצה]]ימים אלו היו ימים סוערים, ב[[אליעזר מנחם מן שך|רבנים מסוימיםפסח שני]] בציבור הליטאי, וראשי הציבור הליטאי באמצעות העיתון 'יתד נאמן' אשר התייסד על ידי ראש ישיבת פונוביז' והסטייפלער נלחמו באף ש[[חסידותהגר"א]] ובלא נהג כן וגיסו ה[[רביחזון איש]]שלל זאת ואף קבע שיש בזה חשש של בל תוסיף{{הערה|אורחות רבינו}}.
הרב [[טוביה בלוי]] שעמד נגדם והחזיר מלחמה שערה===מכתבו אודות תפילה על דעת הבעש"ט והצמח צדק===באחד ממכתביו הנדפס בספרו קריינא דאיגרתא כתב אודות בחור חסיד חב"ד שהתמודד עם מחשבות זרות ונהג לערוך לפני התפילה מסירת מודעה שמתפלל על דעת האריז"ל וכו' עד הבעש"ט והצ"צ, מעיד: כשבשעת התפילה עצמה כיוון להתפלל "בהתחברות צדיק המפורסם"מחרחרי הריב ניסו לנצל את שמו למלחמה בכשככל הנראה הכוונה ל[[חסידותרבי]] אך הוא נשאר לחסידות וברוב המקרים אף סיכל . הסטייפלער מסיים את מזימותיהם בעמדו בתוקף על סירובו להצטרף למעשים אלו".תיאור המעשה באומרו שהאריך בסיפורו כדי שיוכל ללמוד מזה מי שמתמודד עם בעיה דומה וזה לשון המכתב:
פעם אחת חרג ממנהגו וחתם יחד "למעלת כבוד ידידי... קבלתי מכתבו... הדעת נותנת שכל אלו המחשבות הבלתי טהורות... אין בהם ממש: היה לי ג"כ עסק עם ראש ישיבת פוניבזבחור יקר אחד אשר נתבלבל במחשבות עבודה זרה רחמנא ליצלן כו' , ונתברר שהועיל לו מאוד כשעשה לפני התפילה מסירת מודעה שהוא מתפלל על כרוז נגד [[תהלוכת דעת האריז"לוהט"ג בעומר]] - בשנת [[תשז והש"מ]]ך והמגן אברהם '''וזה שטיפלתי עמו הי' חסיד ואמר גם כן על דעת הבעל שם טוב והצמח צדק ואחר כך בשעת התפילה התכוון שהוא מתפלל בהתחברות צדיק מפורסם'''... עם זאתונודע לי שזה הועיל לו לגמרי כמעט להתפלל בלי מחשבות רעות... גם הבחור שעסקתי עמו הוא כיום אברך יקר ומוצל מכל הרהורים תודה לשם יתברך, יש מבני משפחתו<ref>נכדו הרב בריםונתרפא לגמרי כפי הנראה מדבריו..</ref> הטוענים . הארכתי בזה כי קריאה זו לא הייתה על דעתואולי יהי' זה להצלתו..."{{הערה|קריינא דאגרתא עמ' קסא - ב}}.
[[חיים קנייבסקי|בנו]] העיד שאביו היה מתפלל נוסח האריז"ל ב[[סידור תהלת ה']], אך הורה לבנו להתפלל נוסח אשכנז.
==נגד הגרא"ח נאה=עם החסיד הרב זלמן לייב אסטולין===
בתקופת הפולמוס ההלכתי בין גיסו, הגאון ה[[החזון אישחסיד]], לבין הגאון ר' הרב [[אברהם חיים נאהזלמן לייב אסטולין]]היה מתפלל תקופה מסוימת בבית הכנסת של הסטייפלער. בתקופה זו, תקף נוכח הסטייפלער בכדי להגן לעמוד על שיעורי גיסו ואף הו"ל מספר קונטרסים לתקוף את שיעורים אלוגדולתו בתורה, והיה מחבבו ומקרבו ביותר. לא פעם היה ניגש אליו אחר התפילה לדבר עימו בלימוד. ואילו בכלל, כשהיה ר' חיים נאה טען כי זלמן לייב ניגש אל הסטייפלער מזייף שוב ושוב , היה האחרון נעמד לכבודו, והיו מתווכחים מי ישב ראשון. כך כיבדו זה את דבריוזה, והיו משוחחים בקביעות בדברי תורה. הסטייפלער עצמו הודה שלא עיין במקורות המדברים בנושאי השיעוריםמכרי הרב קנייבסקי מספרים שהסטייפלער נהנה מאוד מחברתו, ועל כך יצא הקצף של ר' חיים נאהוביניהם נוצרה קביעות בלימוד. מדי כמה ימים היו מעלים סוגיות שונות שהיו דנים בהן בלהט.
הרב נאה כתב כמה קונטרסים ומכתבים חריפים ביותר להשיב לו. וקונטרס אחד גנזאף את בר-המצוה של בנו דוד-אליהו, ועל כך מסופר: הרב נאה החל לכתוב תשובותיו והשגותיו [ח"ב לקונט' "[[אבני צדק]]" שנדפס בסו"ס "[[שיעור מקוה]]"] להשיב על חיבורו של הסטייפלר כשהוא סותר ותוקף בחריפות את השגותיו בעניין השיעורים. לאחר גמר העבודה כשרצה הרב [[ברוך נאה]] להכניסו לדפוסכיבד הסטייפעלער בנוכחותו, לא הסכים הגרא"ח בשום פנים ואופן להדפיסו ואף קרעו לקרעים וגנזו, כשהוא מתבטא לבנו ר' ברוך ואומר: "כי מה שכותבים בעידנא דריתחא אין להדפיסו".<ref>הרב ישראל נאה, המבשר, מוסף תורני, כ' תמוז העניק לחתן הבר-מצווה דורון דרשה{{הערה|ספר [[תשס"טגאון וחסיד]].</ref>}}.
==עם החסיד ='המותר בפיך'===בספרו 'קריינא דאיגרתא' מקשה הסטייפלער ארבע קושיות על שיטת [[אדמו"רהזקן]] ב[[ליקוטי אמרים - פרק ל"ח]] בעניין ' זלמן לייב אסטוליןהמותר בפיך'. הרב [[שלום דובער וולפא]] חיבר ספר בשם 'המותר בפיך', לתרץ את קושיית הסטייפלר ובנו הרב [[חיים קנייבסקי]] קיבל את הספר והודה לרב וולפא{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=20799 כתבה בחב"ד אינפו], [http://old2.ih.chabad.info/php/articleold.php?set=61948&lang=he&action=print המבשר על ספרי הרב וולפא]}}.
הגאון ה[[חסיד]] ר' [[זלמן לייב אסטולין]] היה מתפלל תקופה מסוימת בבית הכסנת של הסטייפלר. בתקופה זו, נוכח הסטייפעלער לעמוד על גדולתו בתורה, והיה מחבבו ומקרבו ביותר. לא פעם היה ניגש אליו אחר התפילה לדבר עימו בלימוד. בכלל, כשהיה ר' זלמן לייב ניגש אל הסטייפעלער, היה האחרון נעמד לכבודו, והיו מתווכחים מי ישב ראשון. כך כיבדו זה את זה. ===לוחות הברית===
שניהם היו משוחחים בקביעות בדברי תורה - מספרים מכריו - הרבשנת [[תשמ"ר יעקב ישראל קנייבסקי נהנה מאוד מחברתוא]] יצא [[הרבי]] בקריאה לשינוי ציורי [[לוחות הברית]] מעגולות למרובעות, וביניהם נוצרה קביעות בלימודעל יסוד ה[[גמרא]] ב[[מסכת בבא בתרא]] ועוד. מדי כמה ימים היו מעלים סוגיות שונות שהיו דנים בהן בלהטהסטייפלר נשאל על הדבר, והשיב שהרבי צודק ובבית מדרשו 'לדרמן' שינו את הלוחות למרובעות{{הערה|1= [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=2247 חב"ד אינפו]}}. עמיתו, מראשי ישיבת פוניבז' כתב לר' [[יחזקאל סופר]] כי לדעתו הלוחות צריכות להיות עגולות, אבל עקב הוראת הסטייפלר גם הוא תומך בתיקון ציורי הלוחות{{הערה|המכתב נדפס בחוברת 'על חטא העיגול' מהדורת [[תש"ע]].}}.
אף את בר-המצוה ==ספריו==*שערי תבונה*קהלות יעקב*קריינא דאגרתא*ברכת פרץ*שיעורין של בנו ר' דוד-אליהו, כיבד הסטייפעלער בנוכחותו, ואף העניק לחתן הבר-מצווה דורון דרשה<ref>ספר [[גאון וחסיד]].</ref>.תורה*חיי עולם
=='המותר בפיך'משפחתו==*בנו הגאון הרב [[חיים קנייבסקי]] ע"ה.*בתו הרבנית יוספה ברזם{{הערה|תלמידתו של ה[[משפיע]] הרב [[נחום גולדשמיד]]{{מקור}}}} רעייתו של הגאון הרב שאול ע"ה.*בתו הרבנית אהובה ברמן רעייתו של הגאון הרב מרדכי שלמה ברמן ע"ה שהיה מראשי ישיבת פוניבז', למד בצעירותו בתלמוד תורה וישיבת [[אחי תמימים תל אביב]]{{הערה|בה למד בחברותא עם הגאון הרב [[יואל כהן]] ע"ה}}.
בספרו 'קריינא דאיגרתא' מקשה הסטייפלר על שיטת [[אדמו"ר הזקן]] ב[[ליקוטי אאמרים - פרק ל"ח]] בעניין 'המותר בפיך'. הרב [[שלום דובער וולפא]] חיבר ספר לתרץ את קושיית הסטייפלר. יש שכתבו<ref>http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=20799</ref> כי בנו, הגאון ר' [[חיים קנייבסקי]] קיבל את הספר והודה לרב וולפא, ויש שפקפקו <ref>http://www.shturem.net/index.php?section=artdays&id=673</ref>.
{{סדרה|הקודם=הרב [[אברהם ישעיהו קרליץ]], הרב [[איסר זלמן מלצר]]|רשימה=מנהיג הציבור הליטאי|שנה=[[ט"ו חשוון]] [[תשי"ד]] - [[כ"ג אב]] [[תשמ"ה]]|הבא={{הערה|נוהגים שלא להזכיר שמו ואחריו הרב [[יוסף שלום אלישיב]]}}}}
==לקריאה נוספת==
* הרב [[מרדכי מנשה לאופר]], [[התקשרות]], סיוע בוויכוח עם בעל ה'קהילות יעקב' גליון א'שנט, י"ז מנ"א תש"פ, עמ' 11, במדור ניצוצי רבי.
* הרב [[שניאור זלמן ברגר]], [[נודע בשיעורים]], פרקי חייו של הרב אברהם חיים נאה, בפרקים על מחלוקת השיעורים.
* הרב [[שלום דובער לוין]], [[מבית הגנזים]], גנזי ספרית הרבי, צילום רשימת רוכשי אותיות בספר תורה של משיח
* הרב [[שלום דובער וולפא]], [[המותר בפיך]], תשובות לקושיות הרב קנייבסקי על אדמו"ר הזקן
{{הערות שוליים}}
{{מיון רגיל:קנייבסקי יעקב ישראל}}[[קטגוריה:רבני ליטא]][[קטגוריה:אישים בבני ברק]][[קטגוריה:רבנים|קנייבסקי יעקב ישראלאישים שנפטרו בשנת תשמ"ה]][[קטגוריה:אישים הטמונים בבית העלמין בבני ברק]]
336

עריכות