פתיחת התפריט הראשי

שינויים

אין תקציר עריכה
{{בעבודה}}דמות|שם= רבי יעקב ישראל קנייבסקי|כינוי= הסטייפלר[[|תמונה:=קנייבסקי.jpg|leftתיאור=|thumbתאריך לידה=[[ט' בתמוז]] [[תרנ"ט]]|250pxמקום לידה= הורנסטייפל, אוקראינה|הסטייפלרתאריך פטירה= [[כ"ג באב]] [[תשמ"ה]]ה|מקום פטירה= בני ברק|מקום פעילות=[[גאוןליטא]] ה|תפקידים נוספים=|רבותיו=|תלמידיו=|חיבוריו= קהילות יעקב, קריינא דאיגרתא|השתייכות= [[צדיק:קטגוריה:רבני ליטא|ליטא]] רבי }}הרב '''יעקב ישראל קנייבסקי''' (המכונה מכונה '''הסטייפלר''') זצ([[ט' בתמוז]] [[תרנ"ט]] - [[כ"ל הי' ראש ג באב]] [[תשמ"ה]]) כיהן כראש ישיבת נובהרדוק בבפינסק וב[[בני ברק]] ומנהיג וממנהיגי הציבור הליטאי-[[מתנגד]]י ב[[ארץ הקודש]], יחסיו עם [[חסידות חב"ד]] ו[[הרבי]] היו מורכבים, אוהדים אך מבקרים.
==ביוגרפיהתולדות חיים==
הסטייפלר נולד בעיירה ב[[עיירה]] הורון-סטייפלא בשנת [[תרנ"חט]] לאביו ה[[חסיד]] ר' חיים פרץקנייבסקי, חסידו של ה[[אדמו"ר]] ר' רבי [[מרדכי דב טברסקי (נכד אדמו"ר האמצעיהורונסטפייל)|מרדכי דב טווערסקי-שניאורסאהן מסטייפלא-טאמשאפל]], שהי' שהיה נכדו של [[אדמו"ר האמצעי]] ובנו של ר' [[מנחם נחום (בן אדמו"ר האמצעי)]]. הוא נקרא ע"ש מייסד השושלת, רבי [[יעקב ישראל מטשערקאס]], בנו של ר' [[מרדכי מטשרנוביל]] וחתנו של [[אדמו"ר האמצעי זי"ע]], בעל בתו [[הרבנית דבורה לאה (בת אדמו"ר האמצעי)]]. ר' מרדכי הי' היה הסנדק שלו.<ref>{{הערה|את הערכתו לשורשיו החסידיים ניתן ללמוד מהסיפור הבא: "הרה"ג והרה"ח ר' והרב [[ברוך שמעון שניאורסון]] זצ"ל ראש ישיבת "כוכב מיעקב" טשיבין סיפר בשם בעל ה"קהילות יעקב"' שנקרא על שמו של רי"י: בהיות אבותיו תושבי העיר הורנסטייפל ונמנו על חסידיו שכל היראת ה[[יראת שמים ]] שיש לו הוא בגלל שאביו היה לומד עמו בילדותו כל בוקר מתוך הספר "עמק תפלהתפילה" [להרי"י מטשערקאס]." (תולדותיהם של צדיקים דף י')</ref>. הוא נהג ללמוד מידי שב"ק בספה"ק [[נועם אלימלך]] כשראשו חבוש [[שטריימל]] שהיה של הרה"ק מטשערקאס, וישנה גם תמונה שלו בשטריימל. הוא גם מביא בכתביו מעניני החסידות. בנו [[חיים קנייבסקי|הגר"ח]] שליט"א העיד שאביו היה הוגה ב'''כל''' ספרי החסידות{{מקור}}, {{הבהרה}}.}}.
בהיותו בן שש נפטר עליו אביו זצ"ל, וכעבור שנתיים, שלחה אותו אמו הרבנית מרת ברכה קנייבסקי ע"ה ללישיבת נובהרדוק, מישיבות [[ישיבת נובהרדוקתנועת המוסר]], למרות היותו מבית [[חסיד]]י, כיוון שבסביבתם לא הייתה ישיבה חסידית.
הוא גדל ב[[תורה]] וב[[עבודת ה']] ועד מהרה יצא לו שם של 'עילוי', והוא מונה ע"י ומונה על ידי ה'סבא' מנובהרדוק לשמש כראש ישיבה בכמה מסניפי הישיבה. בזמן [[מלחמת העולם הראשונה]] גוייס לצבא הקומוניסטי, שם שמר מצוות ב[[מסירות נפש]] על ה[[יהדות]]<ref>{{הערה|1=[http://www.shturem.net/index.php?section=artdays&id=1200 ראה מאמר בנושא מאת החוקר החב"די הרב יהושע מונדשיין]</ref>}}.
בשנת [[תרפ"ה]] פירסם את ספרו חיבורו הראשון שעורר רעש בעולם התורני{{הערה|[[שבועון כפר חב"ד]] גל' 205}} קונטרס חידושי תורה בשם: 'שערי תבונה' שעשה רעש בעולם התורני, בראש ספרו זה הופיעו הסכמות של גדולי חכמי ה[[חסידות]] - הגה"ק רבי [[יחיאל מאיר מאוסטרובצה]] והגה"ח ר' [[מנחם זמבא]], וכן של ר' [[חיים עוזר גרודז'ינסקי]].
שנה לאחר הוצאת הקונטרס ראה ה[[חזון איש]] את הקונטרס והתפעל ממחברו. כאשר בירר אודות המחבר, הובהר לו כי הינו רווק, ומרוב התפעלות דאג החזו"א לשדך את אחותו עם הרב קנייבסקי. בשנת [[תרצ"ה]] עלה ל[[ארץ הקודש]] והתיישב ב[[בני ברק]] שם עמד בראש ישיבת נובהארדאקנובהרדוק. שמו נודע כמרביץ תורה וכגאון גדול, ורבים ראו בו את מנהיג והיה ממנהיגי הציבור הליטאי.
נפטר בליל [[שבת קודש]], כ"ג [[מנחם אב]] [[תשמ"ה]].
==קשריו עם חסידות חב"ד=====אות בספר התורה - תש"השל משיח===[[תמונהקובץ:אות בסת.jpg|leftשמאל|thumbממוזער|250px|שמו של הסטייפלר מופיע ברשימת רוכשי האותיות המוצגת ב[[ספריית חב"ד]] ונדפסה בספר מבית הגנזים.]] בשנת [[תש"ב]] רכש הסטייפלער שתי אותיות ב[[ספר תורה של משיח]]. אחד לעצמו והשני, ככל הנראה, לרעייתו. שמו הופיע ברשימת הקונים עליה היה אחראי ב[[ארץ הקודש]], הרב [[שלמה יהודה לייב אליעזרוב]]. כיום מוצג הדף עם שם הסטייפלער ב[[ספריית אגודת חסידי חב"ד]].גם בשנת [[תש"ל]] קנה הסטייפלר אות ב[[ספר תורה של משיח]]. היה זה בחודש [[שבט]]. על מנת לסיים את הספר, יצאו ה[[תמימים]] לזכות [[יהודי]]ם בקניית אותיות. ב[[בני ברק]] החתימו התמימים [[קלונימוס קופצ'יק]] ו[[אליהו אריה פרידמן]]. הם סבבו בין בתי כנסת וגדולי תורה.
בשנת [[תשכשעברו ליד בית הסטייפלר ברח' רשב"ה]] רכש הסטייפלער אות ם, הציע פרידמן להיכנס אליו. עקב ידיעה שהתפרסמה בימים ההם שראש ישיבה ב[[ספר תורה של משיחפוניבז']], עליו הכריז [[אדמוטען כי עניין הס"ת שייך לע"ר רהייז (ח"צ]] באותה תקופהו), והלה היה מידידיו הטובים ביותר של הסטייפלר חשש קופצ'יק שגם הסטייפלר מחזיק בדעותיו, אך פרידמן התעקש, והם עלו, ודפקו בדלת. הרבנית פתחה את הדלת, והם נכנסו לסלון.
בנוסף לאות שרכש לעצמוהסטייפלר היה כבד שמיעה והפניה אליו נעשתה בכתב. הוא סימן להם בשאלה: "מה רצונכם?" והם כתבו לו על דף נייר: "היות ומסיימים ס"ת של משיח ברצוננו לזכות אותו באות" הוא ענה שאין ברצונו להשתתף, רכש גם אות נוספתכי ידוע על מספר פעמים שגדולי ישראל דיברו על הקץ וקם כנגדם גדול בישראל ונשבע שמשיח לא יבוא באותו קץ, כפי הנראה לרעייתווהנימוק לשבועה היה, כי אם ח"ו יגיע התאריך ומשיח לא יבוא ח"ו, שלא תיגרם חלישות באמונה כי יתלו את אי-ביאת המשיח בכך שהצדיק נשבע שלא יבוא".
האחראי על הרישום ב[[ארץ הקודש]], הרב [[שלמה יהודה לייב אליעזרוב]], שמר הם ענו לו בכתב: "כאן לא מדובר בתאריך שיתגלה המשיח - אלא בתאריך שבו עומדים לסיים את רשימת הקוניםכתיבת ספר-התורה שאיתו יצאו לקראת המשיח, בה מופיע גם הסטיייפלר עם שם אביו ואימו והמחיר אותו שילם, במשרדי [[כולל חב"ד]]. כיום מוצג הדף עם שם הסטייפלער ב[[ספריית אגודת חסידי חבאלא שהליצנים שברחוב אומרים שהכוונה לקץ"ד]].
==הסטייפלר ירא שמייםנעמד על רגליו ואמר: "אתם [[חסיד]]ים של [[הרבי]] שלכם ואתם חייבים לשמוע בקולו ואם הרבי הוא ה[[משיח]] גם אני ארוץ אחריו, ויש ליצור עמו קשר==אבל בגלל הסיבה שאמרתי קודם, אני לא משתתף". השניים איחלו לו ערב טוב ופנו לצאת מהבית.
בטרם צאתו של הרהכאשר יצאו לחדר המדרגות יצא אחריהם הסטייפלר ואמר: "ח [[אוריאל צימר]] לאהכתיבת ס"ק בראשית קיץ [[תשטת היא מצווה חשובה מאוד, ובמיוחד ס"ז]] הטיל עליו [[הרבי]] ב[[יחידות]] בת כמה שעות שורה של הוראות לביצוע באהת שמשתתפים בו כל כך הרבה יהודים, ולכן אני מבקש מאתנו שתזכו לי בפרוטה משלכם"ק. המטבע הובא לסטייפלר, רובן בהקשר לושמו נוסף לרשימה{{הערה|1=[[הפצת המעיינות]] ב[[הציבור החרדי]]http://www.col.org. בין השאר אמר לו הרבי "יש ל[[חזון איש]] גיס [הסטייפלר] שאומרים עליו שהוא [[ירא שמים]] וכדאי לסור אליו להשפיע עליו ללמוד [[חסידות]]"il/show_news. הביקור לא יצא אל הפועל מסיבות צדדיות<ref>rtx?artID=52100#full עדות מקורבו של הרב צימרקופצ'יק], הרב שליחו של [[טוביה בלויהרבי מלך המשיח]], ב[[פרד"ס חב"דחדרה]] גליון 14 עמ' 165 בהערה</ref>.}}.
==אות בספר התורה במקום אחר{{הערה|[[שבועון כפר חב"ד]] גליון מס' 205.}} מסופר, כי בהזדמנות זו נעמד על רגליו לכבודו של משיח - תש"ל==[[הרבי]].
גם בשנת [[תש"ל]] קנה הסטייפלר אות ציפה כל ימיו לביאת המשיח, מלבד קניית האות ב[[ספר תורה של משיח]], התבטא מספר פעמים: "אנו קרובים מאוד לביאת המשיח". בנו ר' [[חיים קנייבסקי]] אף התבטא כי "לאבא היה מעיל מיוחד לביאת משיח"{{הערה|1=ראה: [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=53556 יוזמה חדשה: עשיית מנוי לקרבן פסח], [[חב"ד אינפו]].}}.
הי' זה בחודש [[שבט]]. על מנת לסיים את הספר, יצא [[התמימים]] לזכות [[יהודי]]ם בקניית אותיות. ב[[בני ברק]] החתימו יהודים התמימים [[קלונימוס קופצ'יק]] שי' ו[[אליהו אריה פרידמן]] ע"ה.===ירא שמיים===
הם סבבו בטרם צאתו של הרב [[אוריאל צימר]] לארץ הקודש בראשית קיץ [[תשט"ז]] הטיל עליו [[הרבי]] ב[[יחידות]] בת כמה שעות שורה של הוראות לביצוע באה"ק, רובן בהקשר ל[[הפצת המעיינות]] ב[[ציבור החרדי]]. בין בית כנסת וגדולי תורההשאר אמר לו הרבי "יש ל[[חזון איש]] גיס (הסטייפלר) שאומרים עליו שהוא [[יראת שמים|ירא שמים]] וכדאי לסור אליו להשפיע עליו ללמוד [[חסידות]]". הביקור לא יצא אל הפועל מסיבות צדדיות{{הערה|עדות מקורבו של הרב צימר, הרב [[טוביה בלוי]], [[פרד"ס חב"ד]] גליון 14 עמ' 165 בהערה.}}.
כשעברו ליד בית הסטייפלר ברח===למען חוק ' רשב"ם, הציע פרידמן להיכנס אליו. עקב ידיעה שהתפרסמה בימים ההם שראש ישיבת פוניבזמיהו יהודי' טען כי עניין הס"ת שייך ל[[עבודה זרה]], חשש ר"ק קופצ'יק שגם הסטייפלר מחזיק בדעותיו, אמנם ר"א פרידמן התעקש, והם עלו, דפקו בדלת. הרבנית ע"ה פתחה את הדלת, והם נכנסו לסלון.===
בזמן המאבק על [[מיהו יהודי]] חתם הסטייפלר כידוע הי, יחד עם מאות גדולי תורה, על כרוז למען המאבק{{הערה|קובץ ' כבד שמיעה והפניבית מנחם' אליו נעשתה בכתבעמ' 16.הוא סימן להם בשאלה: "מה רצונם?" והם כתבו לו על דף נייר: "היות ומסיימים ס"ת של משיח ברצוננו לזכות אותו באות" הוא ענה שאין ברצונו להשתתף, כי ידוע על מספר פעמים שגדולי ישראל דיברו על הקץ וקם כנגדם גדול בישראל ונשבע שמשיח לא יבוא באותו קץ, והנימוק לשבועה הי', כי אם ח"ו יגיע התאריך ומשיח לא יבוא ח"ו, שלא תיגרם חלישות באמונה כי יתלו את אי-ביאת המשיח בכך שהצדיק נשבע שלא יבוא"}}.
הם ענו לו בכתב: "כאן לא מדובר בתאריך שיתגלה המשיח – אלא בתאריך שבו עומדים לסיים את כתיבת ס"ת שאיתו יצאו לקראת המשיח, אלא שהליצנים שברחוב אומרים שהכוונה לקץ". ===המלחמה בחסידות===
הסטייפלר נעמד על רגליו ואמר: במלחמות נגד חב"אתם [[חסיד]]ים של [[הרבי]] שלכם ואתם חייבים לשמוע בקולו ואם הרבי הוא ה[[משיח]] גם אני ארוץ אחריוד, אבל בגלל הסיבה שאמרתי קודםהיו מקרים בהם עמד בפרץ נגד מאבקים מסויימים, אני לא משתתף"והיו מקרים בהם הצטרף לנאבקים נגד ליובאוויטש.
איחלנו לו ערב טוב ופנינו לצאת מהבית[[קובץ:מחאת המנגדים.jpg|שמאל|ממוזער|250px|מחאה נגד התהלוכות עליה חתום גם הסטייפלער]]בימים הסוערים כשרב בציבור הליטאי וראשי הציבור הליטאי, באמצעות העיתון '[[יתד נאמן]]' אשר התייסד על ידי ראש ישיבת פונוביז' והסטייפלער, נלחמו ב[[חסידות]] וב[[רבי]], הרב [[טוביה בלוי]] עמד כנגדם והחזיר מלחמה שערה. לאחר שנים העיד הרב בלוי: "מחרחרי הריב ניסו לנצל את שמו למלחמה ב[[חסידות]] אך הוא נשאר נאמן לחסידות וברוב המקרים אף סיכל את מזימותיהם בעמדו בתוקף על סירובו להצטרף למעשים אלו".
כאשר יצאו לחדר המדרגות יצא אחריהם ===נאבק במקווה חב"ד===כמו כן הצטרף הסטייפלר ואמר: לדעת גיסו החזון איש בהתנגדות לתקנת ה[[מקווה]] [[בור על גבי בור]] של [[אדמו"כתיבת סר הרש"ת היא מצווה חשובה מאודב]]{{הערה|הרב [[לוי יצחק הלפרין]], ובמיוחד ס"ת שמשתתפים בו כ"כ הרבה יהודיםראש 'המכון המדעי-טכנולוגי להלכה' מספר כי בנו, ולכן אני מבקש מאתנו שתזכו לי בפרוטה משלכם"ר' חיים תומך בתקנה}}.
המטבע הובא לסטייפלר, שמו הוסף לרשימה<ref>עדות הרב קופצ===מחאה נגד תהלוכת ל"ג בעומר===הסטייפלער חתם יחד עם ראש ישיבת פוניבז'יק, שליחו של על מחאה חריפה במילים בוטות נגד [[הרבי מלך המשיחתהלוכת ל"ג בעומר]] בהראשונה בארץ הקודש- בשנת [[חדרהתש"מ]], כרוז שהתפרסם בעיתון 'המודיע'.</ref>עם זאת, יש מבני משפחתו{{הערה|נכדו הרב ברים.}} הטוענים כי קריאה זו לא הייתה על דעתו{{מקור}}, אך לא ידוע על הכחשה מצידו למחאה שהתפרסמה בראש גיליון המודיע.
במקום אחר<ref>[[שבועון כפר חב===מחלוקת עם הגרא"ד]] גליון מס' 205</ref> כי בהדמנות זו נעמד על רגליו לכבודו של [[הרבי]].ח נאה===
==למען 'מיהו יהודי'==בתקופת הפולמוס ההלכתי אודות שיעורי תורה בין [[החזון איש]], לבין הגאון הרב [[אברהם חיים נאה]], תקף הסטייפלער בחריפות את דברי הרב נאה תוך הגנה על שיעורי החזון איש ואף הוציא לאור מספר קונטרסים לתקוף את שיעורים אלו. במסגרת הפולמוס אף הוציא הסטייפלער קונטרס בשם "שיעורין של תורה" על מידות, שיעורים ומשקלות בהלכה. בספרו הוא תומך בשיטת גיסו החזון אי"ש בניגוד לשיטת הרב נאה.
בזמן המאבק הרב נאה כתב כמה קונטרסים ומכתבים חריפים ביותר להשיב לו. וקונטרס אחד גנז, ועל כך מסופר: הרב נאה החל לכתוב תשובותיו והשגותיו{{הערה|חלק-שני לקונטרס "אבני צדק" שנדפס בסוף-ספר "שיעור מקוה"}} להשיב על חיבורו של הסטייפלר כשהוא סותר ותוקף בחריפות את השגותיו בעניין השיעורים. לאחר גמר העבודה כשרצה הרב [[מיהו יהודיברוך נאה]] חתם הסטייפלרלהכניסו לדפוס, יחד עם מאות גודלי תורהלא הסכים הגרא"ח בשום פנים ואופן להדפיסו ואף קרעו לקרעים וגנזו, על כרוז למען המאבק<ref>קובץ כשהוא מתבטא לבנו ר'בית מנחםברוך ואומר: "כי מה שכותבים בעידנא דריתחא אין להדפיסו"{{הערה|הרב ישראל נאה, המבשר, מוסף תורני, כ' עמ' 16תמוז [[תשס"ט]].</ref>}}.
==עמידה בפרץ נגד המלחמה בחסידות==[[תמונה:מחאת המנגדים<!-- הסטייפלר בתגובותיו לדעת הרב חיים נאה בענין שיעורי תורה, כתב דברים שאינם מדוייקים, והרב חיים נאה מחה נגדו פעם אחר פעם כי הוא מעוות את הדברים כדי לתקוף, וכאשר ראה שדבריו אינם נשמעים על ידי הצד השני, כתב הרב חיים נאה כי הוא מותיר לעצמו את האפשרות לתבוע את הסטייפלער לדין תורה על הזיופים והעיוותים {{הערה|נודע בשיעורים פרק כג - המחלוקת עם החזון איש - עמוד 276}}.jpg|left|thumb|250px|מכתבו של שך עליו חתום גם הסטייפלער]]-->ימים אלו היו ימים סוערים, [[אליעזר מנחם מן שך|<!-- אין ראוי לכתוב בצורה בוטה כזו על רבנים מסוימים]] בציבור הליטאי, וכמה נערים וסופרים נלחמו ב[[חסידות]] וב[[רבי]].גם אם הם מתנגדים! ובפרט על הסטייפלר שידוע שבאמת לא היה מתנגד אלא היה לו שורשים אמיתיים ואחיזה בדרך החסידות! -->
הרב ===הקפדה על מנהג חסידי===היה מקפיד על המנהג החסידי לאכול [[טוביה בלוימצה]] שעמד נגדם והחזיר מלחמה שערה, מעיד: "מחרחרי הריב ניסו לנצל את שמו למלחמה ב[[חסידותפסח שני]] אך הוא נשאר לחסידות וברוב המקרים על אף סיכל את מזימותיהם בעמדו בתוקף על סירובו להצטרף למעשים אלוש[[הגר"א]] לא נהג כן וגיסו ה[[חזון איש]] שלל זאת ואף קבע שיש בזה חשש של בל תוסיף{{הערה|אורחות רבינו}}.
פעם אחת חרג ממנהגו וחתם יחד ===מכתבו אודות תפילה על דעת הבעש"ט והצמח צדק===באחד ממכתביו הנדפס בספרו קריינא דאיגרתא כתב אודות בחור חסיד חב"ד שהתמודד עם ראש ישיבת פוניבז' מחשבות זרות ונהג לערוך לפני התפילה מסירת מודעה שמתפלל על כגרוז נגד [[תהלוכת דעת האריז"לוכו' עד הבעש"ט והצ"צ, כשבשעת התפילה עצמה כיוון להתפלל "ג בעומר]] - בשנת בהתחברות צדיק המפורסם" כשככל הנראה הכוונה ל[[תש"מרבי]]. הסטייפלער מסיים את תיאור המעשה באומרו שהאריך בסיפורו כדי שיוכל ללמוד מזה מי שמתמודד עם זאת, יש מבני משפחתו<ref>נכדו הרב ברים.</ref> הטוענים כי קריאה זו לא הייתה על דעתו.בעיה דומה וזה לשון המכתב:
בשנת [[תשמ"ו]] היו שייחסו למעלת כבוד ידידי... קבלתי מכתבו... הדעת נותנת שכל אלו המחשבות הבלתי טהורות... אין בהם ממש: היה לי ג"כ עסק עם בחור יקר אחד אשר נתבלבל במחשבות עבודה זרה רחמנא ליצלן כו', ונתברר שהועיל לו מאוד כשעשה לפני התפילה מסירת מודעה שהוא מתפלל על דעת האריז"ל והט"ז והש"ך והמגן אברהם '''וזה שטיפלתי עמו הי' חסיד ואמר גם כן על דעת הבעל שם טוב והצמח צדק ואחר כך בשעת התפילה התכוון שהוא מתפלל בהתחברות צדיק מפורסם'''... ונודע לי שזה הועיל לו את הקמת היומון יתלגמרי כמעט להתפלל בלי מחשבות רעות... גם הבחור שעסקתי עמו הוא כיום אברך יקר ומוצל מכל הרהורים תודה לשם יתברך, ונתרפא לגמרי כפי הנראה מדבריו... הארכתי בזה כי אולי יהי' זה להצלתו..."ד נאמן{{הערה|קריינא דאגרתא עמ' קסא - ב}}.
==עם הגרא[[חיים קנייבסקי|בנו]] העיד שאביו היה מתפלל נוסח האריז"ח נאה==ל ב[[סידור תהלת ה']], אך הורה לבנו להתפלל נוסח אשכנז.
בתקופת הפולמוס ההלכתי בין גיסו, [[החזון איש]], לבין הגאון ר' [[אברהם חיים נאה]], עמד הסטייפלער למען גיסו ואף הו"ל ספר בשם 'שיעורין דאורייתא' לתקוף את שיעורים אלו.===עם החסיד הרב זלמן לייב אסטולין===
הרב נאה החל לכתוב תשובותיו והשגותיו [ח"ב לקונט' "הגאון ה[[אבני צדקחסיד]]" שנדפס בסו"ס "הרב [[שיעור מקוה]זלמן לייב אסטולין]"] להשיב על חיבורו היה מתפלל תקופה מסוימת בבית הכנסת של הסטייפלר כשהוא סותר ותוקף בחריפות את השגותיו בעניין השיעוריםהסטייפלער. לאחר גמר העבודה כשרצה הרב [[ברוך נאה]] להכניסו לדפוסבתקופה זו, נוכח הסטייפלער לעמוד על גדולתו בתורה, והיה מחבבו ומקרבו ביותר. לא הסכים הגרא"ח בשום פנים ואופן להדפיסו ואף קרעו לקרעים וגנזופעם היה ניגש אליו אחר התפילה לדבר עימו בלימוד. בכלל, כשהוא מתבטא לבנו כשהיה ר' ברוך ואומר: "כי מה שכותבים בעידנא דריתחא אין להדפיסו"זלמן לייב ניגש אל הסטייפלער, היה האחרון נעמד לכבודו, והיו מתווכחים מי ישב ראשון.<ref>כך כיבדו זה את זה, והיו משוחחים בקביעות בדברי תורה. מכרי הרב ישראל נאהקנייבסקי מספרים שהסטייפלער נהנה מאוד מחברתו, המבשר, מוסף תורני, כ' תמוז [[תשס"ט]]וביניהם נוצרה קביעות בלימוד. מדי כמה ימים היו מעלים סוגיות שונות שהיו דנים בהן בלהט.</ref>
אף את בר-המצוה של בנו דוד-אליהו, כיבד הסטייפעלער בנוכחותו, ואף העניק לחתן הבר-מצווה דורון דרשה{{הערה|ספר [[גאון וחסיד]].}}.
==עם החסיד ='המותר בפיך'===בספרו 'קריינא דאיגרתא' מקשה הסטייפלער ארבע קושיות על שיטת [[אדמו"רהזקן]] ב[[ליקוטי אמרים - פרק ל"ח]] בעניין ' זלמן לייב אסטוליןהמותר בפיך'. הרב [[שלום דובער וולפא]] חיבר ספר בשם 'המותר בפיך', לתרץ את קושיית הסטייפלר ובנו הרב [[חיים קנייבסקי]] קיבל את הספר והודה לרב וולפא{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=20799 כתבה בחב"ד אינפו], [http://old2.ih.chabad.info/php/articleold.php?set=61948&lang=he&action=print המבשר על ספרי הרב וולפא]}}.
הגאון ה[[חסיד]] ר' [[זלמן לייב אסטולין]] הי' מתפלל תקופה מסוימת בבית הכסנת של הסטייפלר. בתקופה זו, נוכח הסטייפעלער לעמוד על גדולתו בתורה, והיה מחבבו ומקרבו ביותר. לא פעם היה ניגש אליו אחר התפילה לדבר עימו בלימוד. בכלל, כשהיה ר' זלמן לייב ניגש אל הסטייפעלער, היה האחרון נעמד לכבודו, והיו מתווכחים מי ישב ראשון. כך כיבדו זה את זה. ===לוחות הברית===
שניהם היו משוחחים בקביעות בדברי תורה - מספרים מכריו - הרבשנת [[תשמ"ר יעקב ישראל קנייבסקי נהנה מאוד מחברתוא]] יצא [[הרבי]] בקריאה לשינוי ציורי [[לוחות הברית]] מעגולות למרובעות, וביניהם נוצרה קביעות בלימודעל יסוד ה[[גמרא]] ב[[מסכת בבא בתרא]] ועוד. מדי כמה ימים היו מעלים סוגיות שונות שהיו דנים בהן בלהטהסטייפלר נשאל על הדבר, והשיב שהרבי צודק ובבית מדרשו 'לדרמן' שינו את הלוחות למרובעות{{הערה|1= [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=2247 חב"ד אינפו]}}. עמיתו, מראשי ישיבת פוניבז' כתב לר' [[יחזקאל סופר]] כי לדעתו הלוחות צריכות להיות עגולות, אבל עקב הוראת הסטייפלר גם הוא תומך בתיקון ציורי הלוחות{{הערה|המכתב נדפס בחוברת 'על חטא העיגול' מהדורת [[תש"ע]].}}.
אף את בר-המצוה ==ספריו==*שערי תבונה*קהלות יעקב*קריינא דאגרתא*ברכת פרץ*שיעורין של בנו ר' דוד-אליהו, כיבד הסטייפעלער בנוכחותו, ואף העניק לחתן הבר-מצווה דורון דרשה<ref>ספר [[גאון וחסיד]].</ref>.תורה*חיי עולם
=='המותר בפיך'משפחתו==*בנו הגאון הרב [[חיים קנייבסקי]] ע"ה.*בתו הרבנית יוספה ברזם{{הערה|תלמידתו של ה[[משפיע]] הרב [[נחום גולדשמיד]]{{מקור}}}} רעייתו של הגאון הרב שאול ע"ה.*בתו הרבנית אהובה ברמן רעייתו של הגאון הרב מרדכי שלמה ברמן ע"ה שהיה מראשי ישיבת פוניבז', למד בצעירותו בתלמוד תורה וישיבת [[אחי תמימים תל אביב]]{{הערה|בה למד בחברותא עם הגאון הרב [[יואל כהן]] ע"ה}}.
בספרו 'קריינא דאיגרתא' מקשה הסטייפלר על שיטת [[אדמו"ר הזקן]] ב[[ליקוטי אאמרים - פרק ל"ח]] בעניין 'המותר בפיך'. הרב [[שלום דובער וולפא]] חיבר ספר לתרץ את קושיית הסטייפלר. יש שכתבו<ref>http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=20799</ref> כי בנו, הגאון ר' [[חיים קנייבסקי]] קיבל את הספר והודה לרב וולפא, ויש שפקפקו <ref>http://www.shturem.net/index.php?section=artdays&id=673</ref>.
{{סדרה|הקודם=הרב [[אברהם ישעיהו קרליץ]], הרב [[איסר זלמן מלצר]]|רשימה=מנהיג הציבור הליטאי|שנה=[[ט"ו חשוון]] [[תשי"ד]] - [[כ"ג אב]] [[תשמ"ה]]|הבא={{הערה|נוהגים שלא להזכיר שמו ואחריו הרב [[יוסף שלום אלישיב]]}}}}
==לקריאה נוספת==
* הרב [[מרדכי מנשה לאופר]], [[התקשרות]], סיוע בוויכוח עם בעל ה'קהילות יעקב' גליון א'שנט, י"ז מנ"א תש"פ, עמ' 11, במדור ניצוצי רבי.
* הרב [[שניאור זלמן ברגר]], [[נודע בשיעורים]], פרקי חייו של הרב אברהם חיים נאה, בפרקים על מחלוקת השיעורים.
* הרב [[שלום דובער לוין]], [[מבית הגנזים]], גנזי ספרית הרבי, צילום רשימת רוכשי אותיות בספר תורה של משיח
* הרב [[שלום דובער וולפא]], [[המותר בפיך]], תשובות לקושיות הרב קנייבסקי על אדמו"ר הזקן
{{הערות שוליים}}
{{מיון רגיל:קנייבסקי יעקב ישראל}}[[קטגוריה:רבני ליטא]][[קטגוריה:אישים בבני ברק]][[קטגוריה:רבנים|קנייבסקי יעקב ישראלאישים שנפטרו בשנת תשמ"ה]][[קטגוריה:אישים הטמונים בבית העלמין בבני ברק]]
336

עריכות