פתיחת התפריט הראשי

שינויים

אין תקציר עריכה
'''מדינת ישראל''' היא ישות ריבונית שלטונית שנוסדה על ידי ראשי ה[[ציונות]] באזור (רוב) שטחי [[ארץ ישראל]] ואף מעט מחוצה לה. הוקמה ב[[ה' אייר|ה' באייר יום העצמאות]] שנת [[תש"ח]] על ידי התנועה הציונית, סביבה היו חילוקי דעות בין גדולי ישראל.
[[קובץ:הכנסת.jpeg|שמאל|ממוזער|250px|הכנסת, בית המחוקקים של מדינת ישראל]]
'''מדינת ישראל''' היא ישות ריבונית שלטונית שנוסדה על ידי התנועה [[ציונות|הציונית]] באזור (רוב) שטחי [[ארץ ישראל]] ואף מעט מחוצה לה. הוקמה ב[[ה' באייר]] בשנת [[תש"ח]]. בשאלת היחס למדינה, היו חילוקי דעות בין גדולי ישראל. יחסם של רבותינו נשיאינו לרעיון הקמת המדינה היה שלילי, אך בנסיבות שנוצרו בשנת תש"ח וסכנת ההשמדה שעמדו בה היהודים באותה השעה, תמכו בהקמתה. גם לאחר הקמת המדינה הכירו רבותינו נשיאינו במדינה ומוסדותיה, תוך הסתייגות מהפעולות השליליות שבוצעו בחסות המדינה אך במקביל בעידוד תיקון המערכות בהתאם לערכי ה[[הלכה]] ו[[שלמות הארץ|שמירה על גבולותיה]] ועל תושביה מפני הסכנה הנשקפת מצד אויבי עם ישראל הסובבים אותה.
 
==ראשי ממשלות ישראל==
ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל היה [[דוד בן גוריון]] שהקים את המדינה, וכיהן בין השנים [[תש"ט]] - [[תשי"ג]], בשנים [[תשי"ד]] - [[תשט"ו]] כיהן [[משה שרת]], ולאחריו חזר שוב בן גוריון עד לשנת [[תשכ"ג]]. בשנים תשכ"ג - [[תשכ"ט]] - [[לוי אשכול]], ולאחר מכן בתור ראש ממשלה זמני בעקבות פטירתו של אשכול, [[יגאל אלון]]. בשנים [[תשכ"ט]] - [[תשל"ד]], [[גולדה מאיר]], תשל"ד - [[תשל"ז]], [[יצחק רבין]], [[תשל"ז]] - [[תשד"מ]], [[מנחם בגין]], תשד"מ - [[תשנ"ב]], [[יצחק שמיר]] ובשנים מ"ד - מ"ח בשותפות עם [[שמעון פרס]], [[תשנ"ב]] - [[תשנ"ו]] שוב יצחק רבין, תשנ"ו - [[תשנ"ט]], [[בנימין נתניהו]], [[תשנ"ט]] - [[תשס"א]], [[אהוד ברק]], תשס"א - [[תשס"ו]], [[אריאל שרון]], [[תשס"ו]] - [[תשס"ט]], [[אהוד אולמרט]], תשס"ט - [[תשפ"א]] שוב בנימין נתניהו, בשנת [[תשפ"א]] - [[תשפ"ב]], [[יאיר לפיד]] ו[[נפתלי בנט]] בשותפות, ובשנת [[תשפ"ג]] שוב בנימין נתניהו.
==היחס למדינה==
===שלילית עצם קיום המדינה==={{חלונית|כותרת=קיום מדינה יהודית|מקור=[http[קובץ://chabadlibraryנתניהו.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/27/24/399 תורת מנחם - חלק כ"ז - שנת תש"כ - חלק ראשון. שיחת שבת פרשת משפטים, 399].jpg|שמאל|ממוזער|תוכן=בִּשְׁנַת תש"כ נִשְׁאַל הָרַבִּי, הַאִם יֵשׁ קִיּוּם לָאָרֶץ-יִשְׂרָאֵל בְּתוֹר מְדִינָה פּוֹלִיטִית? כַּאֲשֶׁר הָרַבִּי שָׁמַע אֶת הַשְּׁאֵלָה הוּא הֵעִיר, שֶׁשְּׁאֵלָה זוֹ יְכוֹלָה לִהְיוֹת מג' בְּחִינוֹת - מִבְּחִינַת הַשְׁקָפַת הַדָּת, מִבְּחִינָה כַּלְכָּלִית, וּמִבְּחִינָה פּוֹלִיטִית, וּמֵהֵי כַּוָּנַת הַשּׁוֹאֵל. וְכַאֲשֶׁר עָנָה הַשּׁוֹאֵל שֶׁכַּוָּנָתוֹ אִם יְכוֹלָה לִהְיוֹת הַתְאָמָה בֵּין הַבְּחִינָה הַדָּתִית וְהַפּוֹלִיטִית, אָמַר הָרַבִּי (בְּבַת-שְׂחוֹק), שֶׁזֶּהוּ מַעֲנֶה "דִּיפְּלוֹמָטִי" שֶׁאֵינוֹ עוֹנֶה עַל הַשְּׁאֵלָה... עַל הַשְּׁאֵלָה עָצְמָה, הֵשִׁיב הָרַבִּי עַל פִּי מָשָׁל: מְכוֹנָה, אוֹ כֹּל מַעֲרֶכֶת שֶׁהִיא, יְכוֹלָה לִפְעוֹל בִּדְרָגוֹת שׁוֹנוֹת שֶׁל יְעִילוּת - הֵחֵל מִבִּיצּוּעַ מְלָאכוֹת קַלּוֹת, וְעַד לְבִיצּוּעַ מְלָאכָה בִּקְנֵה-מִידָּה גָּדוֹל, עַל יְדֵי נִיצּוּל מַקְסִימוּם הַכֹּחַ שֶׁבָּהּ. וּמוּבָן, שֶׁאַף שֶׁגַּם בָּאוֹפֶן הא' נֶעֶשְׂתָה כָּאן מְלָאכָה עַל יְדֵי הַמְּכוֹנָה, בְּכָל זֹאת, אוֹתָהּ מְלָאכָה שֶׁהָיְיתָה יְכוֹלָה לְּהֵיעַשׂוֹת בְּהֶתְאֵם לְמְלוֹא כֹּחָהּ שֶׁל הַמְּכוֹנָה - לֹא נֶעֶשְׂתָה. וְלָכֵן, כַּאֲשֶׁר מְכִינִים תָּכְנִית כְּדֵי לִפְעוֹל וּלְהַשְׁפִּיעַ בְּעִנְיָן מְסוּיָּים - מִשְׁתַּדְּלִים לַעֲשׂוֹת זֹאת בְּאוֹפֶן שֶׁכָּל הָעִנְיָנִים שֶׁבַּתָּכְנִית יִפְעֲלוּ בְּמְלוֹא כֹּחָם.עַל דֶּרֶךְ זֶה בְּעִנְיָנְנוּ: אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל יְכוֹלָה לִהְיוֹת בב' אוֹפָנִים: "מְדִינָה שֶׁל יְהוּדִים" גְרֵידַא, אוֹ "מְדִינָה יְהוּדִית". אִם תִּהֵי' זוֹ "מִדִּינָהּ שֶׁל יְהוּדִים" בִּלְבַד - הֲרֵי אֵינָהּ אֶלָּא מְדִינָה "לְוַונְטִינִיתּ" נוֹסֶפֶת, כְּשֵׁם שְּׁסוּרְיַא הִיא מְדִינָה שֶׁל סוּרִים {{הערה250px| וְעַל דֶּרֶךְ זֶה לְבָנוֹן, מֶקְסִיקוֹ, אַרְצוֹת הַבְּרִית וְכוּ'}}, וּבְאוֹפֶן כָּזֶה אֵינָהּ מְנוּצֶּלֶת בִּמְלוֹא יְכָלְתָּהּ; מָה שֶׁאֵין כֵּן אִם תֵּיעַשֵׂה "מְדִינָה יְהוּדִית" - הֲרֵי זֶה עִנְיָן מְיוּחָד וְיוֹצֵא מִן הַכְּלָל כו'. אָמְנָםראש הממשלה הנוכחי של [[מדינת ישראל]] מר [[בנימין נתניהו]] משוחח עם [[הרבי]] ב[[ראש חודש]], כְּדֵי שֶׁתְּהֵי' "מְדִינָה יְהוּדִית", הַמְּנוּצֶּלֶת בִּמְלוֹא יְכָלְתָּהּ - הֲרֵי זֶה דַּוְקָא עַל יְדֵי זֶה שֶׁאוֹפֶן הַנְהָגַת הַמְּדִינָה הוּא עַל פִּי הַתּוֹרָה וּמָסוֹרֶת יִשְׂרָאֵל. (וּמוּבָן שֶׁאֵין זוֹ סְתִירָה לְכָךְ שְּׁתְּהֵי'ה מְדִינָה "נוֹרְמָלִית", שֶׁיֵּשׁ בָּהּ מִשְׁפָּחוֹת הַכּוֹלְלוֹת אֲנָשִׁים נָשִׁים וְטַף, מוֹסְדוֹת וְכוּ' - כִּי גַּם עַל פִּי תּוֹרָה לֹא צְרִיכָה אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל לִהְיוֹת עִנְיָין רוּחָנִי וּמוּפְשָׁט, אֶלָּא אֶרֶץ שֶׁיֵּשׁ בָּהּ כָּל הָעִנְיָנִים כְּמוֹ בִּמְדִינוֹת אֲחֵרוֹת). וְדַוְקָא בְּאוֹפֶן זֶה תְּהֵי' אָכֵן אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל "מִדִּינָה יְהוּדִית", מְדִינָה יִיחוּדִית הַשּׁוֹנָה מִשְּׁאַר הַמְּדִינוֹת, בְּכָךְ שֶׁהִיא עוֹמֶדֶת בְּמַדְּרֵיגַה נַעַלֵיתּ יוֹתֵר וְעוֹסֶקֶת (וּמַשְׁפִּיעָה בְּזֶה גַּם עַל סְבִיבָתָהּ) בַּמַּטָּרוֹת נַעַלוֹתּ יוֹתֵר.}} רבותינו נשיאינו התייחסו והתנגדו לעצם קיום מדינה ושללו אותה בעיקר מהסיבות:*טעמם ההלכתי: משם איסור [[שלושת השבועותא' בכסלו]], ש[[הקבתשנ"הב]] השביע –1991, הרבי מעוררו לזרז ולקרב את ישראל שלושה שבועות שלא ינסו להביא את הביאת [[גאולההמשיח]]]] בכוחות עצמם, על ידי קיבוץ עם ישראל לארץ ישראל, [[אדמו"ר הרש"ב]] היה הראשון מבין כל גדולי ישראל שהעיר שחי בתקופה בה הועלה רעיון הקמת המדינה על נושא זה וכן כתבידי הקונגרס הציוני, התייחס לכך בשלילה מוחלטת, ואף התבטא בחריפות:{{ציטוטציטוטון|תוכן=ואם חס וחלילה יעלה בידם להחזיק בארץ כמו שמדמים בנפשם, יטמאו וישקצו אותם בשיקוציהם ומעלליהם הרעים, ויאריכו בזה את אורך הגלות.}}. את טעמו המרכזי נימק באיסור שלושת השבועות, האוסר על בני ישראל למרוד באומות ולעלות ל[[ארץ ישראל]] בכוחות עצמם עד לביאת הגואל: "גם השלמים עם ה' ותורתו [...] בהָגלות בהַגָלוּת הזה עלינו לצפות לגאולתנו וישועתינו של הקב"ה שלא על ידי בשר ודם [...] וכל שכן בכוחות ובתחבולות גשמיים, דהיינו לצאת מהגלות בכח הזרוע אין אנו רשאים".}}*חשש משום התבוללות, לדעת אדמו"ר הרש"ב, בנוסף נימק את התנגדותו בחשש להתבוללות וירידה מהדרך שתגרום הציונות מסוכנת יותר ממהשכלה וההתבוללות, משום שהמחזיקים בה רואים את עצמם כיהודים כשרים, ורוצים לשנות את המסורת היהודית, אף באי שימת דגש על פי ש"כל דתם היא לאומיות". דבר זה אכן קרה בראשית הקמת המדינה. בשנת [[תש"ג]] עסק [[אדמו"ר הריי"צ]] בפרשת [[ילדי טהרן]], אשר נלקחו בידי הציונים שרצו להעבירם מדתם, אדמו"ר הריי"צ התאמץ בכל כוחו שהילדים יגיעו לידיים הנכונות.*אחת הבעיות הן שהציונות לא ראתה חשיבות שלימות התורה והמצוות והתמקדות בהתיישבות בארץ ישראל, בתורת ישראל או בעם, אלא הציונים רק רצו מדינה משלהם, שיהיה "פיתרון לבעיית היהודים"{{הערה|ע"פ הגדרתו של [[הרצל]]}}, או כפי שאמר [[דוד בן גוריון]] שהציונות באה: "לשנות את מהותו של כלל ישראל!", בזמן השואה בשעה שהעם היהודי היה נתון במחנות ההשמדה, מה שעניין את הציונים הייתה המדינה. כששלחו מכתב לאחד מראשי הציונות אודות ה[[שואה]] הוא ענה:"מסרתי את מכתבך לחיים (ווייצמאן). הוא ישמח מאוד. זה יועיל לנו להשיג מדינה..." (עדות א. גיטלין כסממן לאומי{{הערה|(=הרב אוריאל צימר)}} כפי ששמע מהרב וייסמנדל, מובא במאמרו יהדות התורה והמדינה, אות יב)אור לישרים, ובאחת הפעמים הם אמרו: "כל העמים שפכו את דם בניהם במאמץ המלחמתי. אנו רוצים במדינה יהודית ו"רק בדם תהיה לנו הארץ.." על הוגי הציונות כתב [[אדמו"ר הריי"צ]]:{{ציטוטון|העומדים בראש תנועה גדולה כה ציונות הם מוסרים ומלשינים}}{{הערה|אגרות קודש, כרך י"ז ועמ'שס}}57–61, הוגה הרעיון הציוני בנימין זאב הרצל הגה בתחילה רעיון לקחת את כל היהודים ולהעבירם על דתם לנצרות רח"ל (וכך לפתור את בעיית היהודים רח"ל. - במשך הזמן חזר בו מהרעיון)הקדמה לקונטרס ומעין. וכן ישנם שירי כפירה של הציונות, כדוגמת "התקווה" אשר בו אומר המשורר שהגענו לארץ ישראל כדי להיות עם חופשי - ללא התורה והמצוות דווקא.*בעייה נוספת במדינת ישראל היא הצד המעשי שבו היא מקדמת חוקים שפוגעים בקודשי ישראל, כגון החוק של [[מיהו יהודי]] גיוס נשים ובני ישיבות, מסירת שטחים ואי שמירה על [[שלושת השלמויות]], באחת הפעמים הגדיר ד"ר [[יצחק ברייער]] את מדינת ישראל:{{ציטוטון|בית לאומי לעבודה זרה עם חדר קטן עבור הקב"ה}} בשל כך התנגדו רבותינו נשיאנו והרבי לרעיון הציוני, וכן גם היחס היה למדינת ישראל (שמדינת ישראל היה תולדה מהרעיון הציוני), כך שעצם קיום מדינת ישראל אסור.
למרות ההתנגדות החריפה לרעיון העקרוני שבהקמת המדינה, ובעולות שנלוו להגשמתו על ידי החלשת שמירת התורה והמצוות בקרב עם ישראל, בדיעבד, לא התנגדו בסופו של דבר לאחר הצהרת בלפור בשנת [[הרבי הרייתרע"צח]] ו[[הרבי]] בהקמת המדינה, בעקבות הסכנה שחלה בשנת תש"ח עם ביטול המנדט בא ניתן הרשאה מהממשל הבריטי לתושבים היהודיים שהתגוררו בשטח עליו תועדה הקמת להקמת המדינה מטעמי פיקוח נפש, שדוחה את איסור שלושת השבועות{{הערה|מובא בספר "[[בין אור לחושך]]" עמוד 23.}}. יש הטוענים כי בהקשר זה השתמש אמר הרבי בביוטי כי ההכרה והתמיכה במדינה היא הרש"דה פקטוב " (=בפועל) ולא "דה יורהמכינים רחמנא לצלן פאגראמען חדשים על עם ישראל" (=בעיקרון){{הערה|1=הרב [[טוביה בלוי]], [[פרדס חב"ד]], גליון 11 (קיץ התשסרשימות דברים תשס"ג)ט, עמ' 189; [[לקט ופרט]], חלק ב', ה'תשע"ז, עמ' קלח180. הגדרה זו מובאת גם על ידי הרב [[אוריאל צימר]], בחוברת [[יהדות התורה והמדינה]] [http://www.daat.ac.il/daat/history/tnuot/yahadut1-2.htm פרק יז] שהייתה לעיני הרבי, בשם ד"ר [[יצחק ברויאר]], מהוגי הדעות של [[אגודת ישראל]]}}.
מסיבה זו שלל הרבי [[מסירת שטחיםאדמו"ר הריי"צ]]גם התייחס לרעיון הקמת המדינה באופן שלילי, אולם לאחר שהקמת המדינה עברה לפן המעשי החל להתייחס אליה בחיוב , כך בסעודת יום ב' דר"ה תש"ח, שכן היות ומדובר בסכנה של פיקוח אמר הרבי הריי"צ: "אין אה"ק ת"ו זיינען פאַראַן יונגע לייט וואָס זיינען זעך מוסר נפש - קובעת ההלכה כי פיקוח פאַר אידען, זיי טוען זייער אַ גוטע אַרבעט, דער אויבערשטער זאָל זיי שטאַרקען די הענט בהצלחה. זיי דאַרפן האָבן תיקון אין קיום מצות מעשיות, זיי דאַרפן היטן שבת, לייגן תפילין, כשרות וכו', אָבער דאָס זיינען מענטשען, נאָר מיט חסרונות. מען באַדאַרף לייגן די גרעסטע כוחות מקרב זיין זיי צו קיום המצוות מעשיות. אָבער אויף די גוטע זאַכן וואָס זיי טוען מיט דעם אידישן ברענענדיגן מסירות נפש דוחה באַדאַרפן אַלע אידן — בלי הבדל מפלגה — זאָגן און בענטשען: תחזקנה ידיהם" [=בארץ הקודש ת"ו ישנם צעירים המוסרים נפשם עבור יהודים. הם עושים עבודה טובה מאוד. השם יתברך יחזק את איסור שלושת השבועותידיהם בהצלחה. הם זקוקים לתיקון בקיום מצוות מעשיות, הם צריכים לשמור שבת, להניח תפילין [לשמור על] כשרות וכו'. אך אלה אנשים ("מענטשען"), אלא שיש להם חסרונות. יש להשקיע כוחות גדולים לקרבם לקיום המצוות מעשיות. אך על מעשיהם הטובים, שנעשים בהתלהבות יהודית חדורת מסירות נפש, ובכללם את איסור התגרות באומותצריכים כל היהודים - בלי הבדל מפלגה - לומר ולברך: תחזקנה ידיהם".] {{הערה|ספר השיחות תש"ח, עמ' 162. התרגום מובא ב"התקשרות", גליון א'תד, עמ' 9.}}. ושוב באותו עניין, התבטא הרבי הריי"צ בליל שביעי של פסח תש"ח: "זיי טוען דעם רצון של מעלה, הגם אין אַנדערע ענינים זיינען זיי חסר, אָבער אין דעם ענין וואָס זיי טוען זיינען זיי דאָך גערעכט" [=הם עושים את הרצון של מעלה, אף שבעניינים אחרים הם חסרים, אבל בעניין שבו הם פועלים, הרי הם צודקים]{{ציטוט|מרכאות=כןהערה|תוכן=סה"עש שם, עמ' 216 ושם בהערה 13. התרגום מ"פ שוהתקשרות"ע כשיש מצב שם. - בשמו של פיקוחהרב גרונר נאמר, שדבריו אלה של הרבי הריי"צ נאמרו בקשר ללוחמי המחתרות (האצ"ל והלח"י), אך בשיחה לא מוזכר הדבר בפירוש.}}{{הערה|בנוסף בשעת ההצבעה באו"ם על סיום המנדט הבריטי והקמת מדינה יהודית (בכסלו תש"ח -נפש — אסור למסור אף שעל מארץ ישראלנובמבר 1947), ופלא שישנם הפוסקים פסהתעניין אדמו"ר הריי"ד שפיקוח-נפש דוחה שטחיםצ בתוצאות ההצבעה בחיוב (נשיא וחסיד, שעצם פסק זה הוא פיקוחעמ' 85 -נפש!88. ראו גם מכתב שז"|מקורר למ. בנטוב שבקישור הבא: https://col.org.il/news/40415#:~:text=מוצאי ש"פ האזינו י"ג תשרי תשל"ט}}גילויים%20חדשים%20על,מדף) וראו בליקוטי סיפורי התוועדויות עמ' 131.}}.
כפועל יוצאבג' אייר תש"ח, כתב הרבי הריי"צ מכתב, בו הוא מתייחס למצב בארץ ישראל ו"לרוח הגיוס שלבשה את הנוער". הרבי הריי"צ כותב, בין היתר, שלא בחיל ולא בכוח ינצח עם ישראל את שונאיו ולוחציו, אלא בעזרת ה' יתברך. הרבי מוסיף שכל אחינו בני ישראל מחוייבים להשתתף בעזרת אחינו יושבי ארץ הקודש, אבל זה לא הכל, וצריכים לדעת ולעשות את העיקר, לעורר את רגשות אחינו בני ישראל בנוגע לשמירת הדת, ידיעת התורה וקיום המצוות{{הערה| אג"ק אדמו"ר מוהריי"צ, חלק ט, ראה עמ' תכד}}.באיגרת מי"ד אייר תש"ח {{הערה| שם, עמ' תכח-תל.}} כותב הרבי בבטחון שמעניקה המדינה ליהודים ובמבצעים שנעשו על ידי כוחות [[צההריי"צ מכתב מפורט לאנ"ל]] ש ותלמידי התמימים ובו מתייחס בהרחבה למאורעות שאירעו באותה תקופה (כמו [[מלחמת ששת הימים]] ו[[מבצע אנטבה]]הקמת המדינה ומלחמת השחרור) ניסים שנפעלו על ידי הקדוש ברוך הוא. דעה זו גררה חיכוכים עם הרבי הריי"צ מצטט את דברי אביו, הרבי הרש"ב, "לא ברצון עצמנו הלכנו בגולה, ולא בכוח עצמנו ניחלץ מהגוֹלה" וכו' {{הערה|ראו באג"ק שם את הציטוט המלא.}}. במכתב כותב הרבי הריי"צ שעל כל אחד ואחת לעזור לאחינו ואחיותינו [[חסידות סאטמר]בארץ ישראל], שדגלה בדעה כי פעולות אלו להגן אל נפשם וגופם, הן "מעשה שטן" ולא ניסיםבגשם והן ברוח, ומפרט מה עליהם לעשות.
===ציונות דתית==={{ערך מורחב|ערכים=[[ציונות דתית]] ו[[אתחלתא דגאולה]]}}הרבי התנגד בחריפות להשקפת לקראת ה[[ציונות דתיתבחירות]] הסוברת שהקמת מדינה ישראל היא בגדר 'אתחלתא דגאולה', עד שבין השאר כינה הרב הראשונות בארץ בשנת [[אברהם יצחק קוקתש"ט]] את הרצל '''עקבא דמשיח בן יוסף'''. במכתבים רבים ה[[רבי]] שלל בחומרה את הטוענים שכעת כבר התחילה ה[[גאולה]]. מאחר והמצב ב[[ארץ ישראל]] מהבחינה של קיום [[תורה]] ו[[מצוות]] לא נעשה טוב יותר על ידי הקמת [[מדינת ישראל]], ולהיפך, וממילא לא ייתכן שזוהי התחלת הגאולה, שמטרתה שלימות התורה ומצוות. ב[[מכתב]] שכתב לרב [[שלמה יוסף זוין]], כותב הרבי שהדבר גורם להתרופפות בקיום תורה ומצוות ולדחיית ה[[קץ]]{{הערה|קרא אדמו"כיון שלדעתי {{מונחון|על ידי זה|על ידי זה}} דוחין את ה[[קץ]] {{מונחון|חר הריי"ו|חס וחלילה}}צ לחסידים להשתתף בהן, נוסף וכתב:{{מונחון|ע"זציטוטון|בוודאי חובה על זה}} שהדברים כל אחד ואחד שראוי לבחור לא יוַתר על דבר אתחלתא ד[[גאולה]] בזמן זכותו זה מביאים לקולא בקיום ה{{מונחון|תומ"צ|תורה ומצוות}}..." (אגרות הקודשצריכים להשתדל להשתתף עם חבורת היראים יותר, אגרת ג'קד)}}: "הביאור היחידי שנופלים קורבנות ב[[ארץ ישראל]] הוא בגלל ההכרזה של אתחלתא דגאולה{{הערה|וגם עתה אבל לא הייתי כותב את עם אלה אשר כל הנ"ל באם לא ראיתי בזה - הכרזת "אתחלתא דגאולה" - עניין של סכנה. כי זהו הביאור היחידי ש({{מונחון|לע"ע|לעת עתהענינם הוא לעשות מחלוקת ופירוד לבבות ודוגלים בשם התורה והיראה}}) מצאתי על עניין הקרבנות והחללים ב{{מונחוןהערה|אה"ק|ארצנו הקדושה}} {{מונחון|ת"ו|תיבנה ותכונן}} וביניהם אפילו כאלו שניצולו 1=אגרת מ[[השואהה' בכסלו]] וראו [[ניסיםתש"ט]] גלויים בזה, ובכל זה נפלו ב{{מונחון|אה([[אגרות קודש - אדמו"ק|ארצנו הקדושה}} {{מונחון|תר הריי"ו|תיבנה ותכונן}} ו{{מונחון|ג"כ|גם כן}} באופן בלתי טבעי כנ"ל", (אגרות הקודש, אגרת ט'תריג)צ]].}}. הרב [[שלום דב וולפא]], כתב בנושא זה את הספר '''בין אור לחושך'''.
יחס זה למדינה המשיך גם [[הרבי]], הוא אומנם סבר שאיסור שלושת השבועות עדיין חל, והסכמתם של האומות להקמת המדינה בשנת תש"ח אינה מספיקה, מאחר שבמצב הנוכחי אם ישאלו על כך ישיבו בשלילה{{הערה|בשיחה עם האדמו"ר מסאדיגורא, בצל החכמה, עמ' 101 - 102.}}, אך למרות זאת סבר מאחר ששאלת קיום המדינה אינה רלוונטית לאחר מעשה, אינם טעם להתכחש למציאותה, והכיר בה באופן מלא{{הערה|ישנם המסבירים כי בעקבות הסכנה שחלה בשנת תש"ח עם ביטול המנדט הבריטי לתושבים היהודיים שהתגוררו בשטח עליו תועדה הקמת המדינה מטעמי פיקוח נפש, שדוחה את האיסור של שלוש השבועות - מובא בספר "[[הרביבין אור לחושך]] שמדינת ישראל היא מקום הצלה ופליטה לכלל ישראל" עמוד 23.}}{{הערה|1יש הטוענים כי בהקשר זה השתמש הרבי בביטוי כי ההכרה והתמיכה במדינה היא "דה פקטו" (=בפועל) ולא "בסוד שיחדה יורה" (=בעיקרון) - הוצאת ופרצתהרב [[טוביה בלוי]], [[תנשפרדס חב"אד]] , גליון 11 (על פי קיץ התשס"ג), עמ' 189; [[יחידותלקט ופרט]] כ, חלק ב', ה'תשע"ח אדר תשכ"ח)}} ולכן צריך להודות להז, עמ' יתברך קלח. הגדרה זו מובאת גם על הניסים שעשה לנו ה' בידי הרב [[אוריאל צימר]], בחוברת [[מלחמת העצמאותיהדות התורה והמדינה]] ובשאר מלחמות המדינה אך לא ביום הקמת המדינה[http://www.daat.ac.il/daat/history/tnuot/yahadut1-2. וכך כותב htm פרק יז] שהייתה לעיני הרבי{{הערה|תוכן המכתב עליו ענה הרבי היה: בין המחנכים יש מציעים לעבור בשתיקה על יום העצמאות שנקבע לה' , בשם ד"ר [[אייריצחק ברויאר]] ויש המציעים להזכיר במלים ספורות על המאורע שאירע לפני שבע שנים, שערבים התנפלו עלינו וה' ברחמיו הצילנומהוגי הדעות של [[אגודת ישראל]].}}:, הורה להשתתף ב[[בחירות לכנסת|בחירות]] לשלם מיסים ו[[צה"ל|לשרת בצבא]].
יתר על כן, הרבי ראה בניצחון [[מלחמת העצמאות]] והקמת המדינה לאחר מעשה כהצלה ונס על ידי [[הקב"ה]], והזדמנות ל[[הבאת הגאולה]] שלא נוצל כראוי{{הערה|שיחת אחרון של פסח תשי"ב, יחידות גוטניק תשכ"ז (צדי"ק למלך, ח"ו).}}. כך כתב הרבי במענה למכתב בה נשאל כיצד להתייחס למאורע הקמת המדינה{{הערה|תוכן המכתב עליו ענה הרבי היה: בין המחנכים יש מציעים לעבור בשתיקה על יום העצמאות שנקבע לה' [[אייר]] ויש המציעים להזכיר במלים ספורות על המאורע שאירע לפני שבע שנים, שערבים התנפלו עלינו וה' ברחמיו הצילנו.}}:
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=במענה על מכתבו מה' [[אייר]], הנה ידוע פתגם [[הבעש"ט]] ששמענוהו כמה פעמים מ[[אדמו"ר הריי"צ|כ"ק מו"ח אדמו"ר]], שמכל דבר שהאדם רואה או שומע יכול ובמילא גם צריך ללמוד הוראה בעבודתו את [[השי"ת]], ועל אחת כמה וכמה במאורע שנוגע לכמה וכמה מבני ישראל, ובפרט אם רואים שמסר השי"ת רבים ביד מעטים באופן נסי, הרי זה צריך לעורר תוספת כח לעבדו יתברך, ואין להתרשם כלל וכלל ממה שישנם נוהגים באופן אחר, ורוצים לבאר הנהגתם על פי שכל שהם הרוב, והנ"ל הוא הוכחה להיפך, שאין הרוב בכמות מכריע כלל וכלל, וגם אלו המתנהגים אחרת יודעים על דרך זה, אלא שיצרם הרע אין נלחמים בו כראוי, ולכן נופלים תחת ממשלתו, שזהו נוסף על כל שאר העניינים הנהגה דכפוי טובה באופן היותר מבהיל.
משל למה הדבר דומה, ל[[מלך]] גדול ורב, שמראה אהבתו הגדולה והעצומה לאיש הדיוט נבזה שפל אנשים כו', ויורד אליו ממקום כבודו עם כל שריו כו', ומכניסו להיכלו היכל המלך כו' (ע"ד המבואר ב[[ליקוטי אמרים - פרק מ"ו|תניא פרק מ"ו]]), האפשר לומר ששפל אנשים זה יאמר למלך, אשר היכל זה אינו של המלך אלא של ההדיוט, ולכן יתנהג בו כפי רצונו, ותחילת הנהגתו היא לגרש את המלך מהיכלו בכל האופנים שאפשרי, והיינו על ידי הנהגה גסה היפך ציווי המלך על כל צעד וצעד?! והנמשל מובן|מקור=[[אגרות קודש (אדמו"ר שליט"א)|אגרות קודש]] [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/11/3469&search=העצמאות חלק י"א] ע' פ"ה}}
עם זאת בהזדמנות אחרת בה דיבר הרבי על כך שהמדינה נותנת נתינת מקום לעניינים שאינם על פי התורה והמצוות, אמר: "ולטענה שהי' בזה ענין של מופת כו' (שהקמת המדינה הייתה כרוכה בניסים) – הרי התורה הבהירה זאת מראש ("האָט דאָס באַוואָרנט") בשעת מתן-תורה, שתתכן מציאות של נביא שקר שיראה "אות או מופת", ואעפ"כ, אם מסקנתו היא "נלכה אחרי אלקים אחרים" – אזי "לא תשמע וגו'"{{הערה|שיחת ראה תשט"ו, תו"מ חי"ד, עמ' 286.}}.
 
הרבי אמר, בהקשר לכך שנשאל האם יכולה להיות התאמה בין הבחינה הדת והפוליטית, כי מדינת ישראל יכולה להיות בשני אופנים "מדינה של יהודים" או "מדינה יהודית", אם תהיה "מדינה של יהודים" כשאר כל המדינות העולם, היא לא תנצל את מלוא יכולתה, מה שאין כן אם תהיה "מדינה יהודית" שתנהג על פי תורת ישראל, דווקא באופן כזה תהיה ייחודית ונעלית יותר משאר המדינות{{הערה|[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/27/24/399 תורת מנחם - חלק כ"ז - שנת תש"כ - חלק ראשון. שיחת שבת פרשת משפטים, 399].}}.
===ציונות דתית===
{{ערך מורחב|ערכים=[[ציונות דתית]], [[אתחלתא דגאולה]]}}
הרבי התנגד בחריפות להשקפת ה[[ציונות דתית]] הסוברת שהקמת שלטון עצמאי בארץ ישראל ישראל היא בגדר 'אתחלתא דגאולה', עד שבין השאר כינה הרב [[אברהם יצחק קוק]] את הרצל '''עקבא דמשיח בן יוסף'''. במכתבים רבים ה[[רבי]] שלל בחומרה את הטוענים שכעת כבר התחילה ה[[גאולה]]. מאחר והמצב ב[[ארץ ישראל]] מהבחינה של קיום [[תורה]] ו[[מצוות]] לא נעשה טוב יותר על ידי הקמת [[מדינת ישראל]], ולהיפך, וממילא לא ייתכן שזוהי התחלת הגאולה, שמטרתה שלימות התורה ומצוות. ב[[מכתב]] שכתב לרב [[שלמה יוסף זוין]], כותב הרבי שהדבר גורם להתרופפות בקיום תורה ומצוות ולדחיית ה[[קץ]]{{הערה|"כיון שלדעתי {{מונחון|על ידי זה|על ידי זה}} דוחין את ה[[קץ]] {{מונחון|ח"ו|חס וחלילה}}, נוסף {{מונחון|ע"ז|על זה}} שהדברים על דבר אתחלתא ד[[גאולה]] בזמן זה מביאים לקולא בקיום ה{{מונחון|תומ"צ|תורה ומצוות}}..." (אגרות הקודש, אגרת ג'קד)}}: "הביאור היחידי שנופלים קורבנות ב[[ארץ ישראל]] הוא בגלל ההכרזה של אתחלתא דגאולה{{הערה|וגם עתה לא הייתי כותב את כל הנ"ל באם לא ראיתי בזה - הכרזת "אתחלתא דגאולה" - עניין של סכנה. כי זהו הביאור היחידי ש({{מונחון|לע"ע|לעת עתה}}) מצאתי על עניין הקרבנות והחללים ב{{מונחון|אה"ק|ארצנו הקדושה}} {{מונחון|ת"ו|תיבנה ותכונן}} וביניהם אפילו כאלו שניצולו מ[[השואה]] וראו [[ניסים]] גלויים בזה, ובכל זה נפלו ב{{מונחון|אה"ק|ארצנו הקדושה}} {{מונחון|ת"ו|תיבנה ותכונן}} ו{{מונחון|ג"כ|גם כן}} באופן בלתי טבעי כנ"ל", (אגרות הקודש, אגרת ט'תריג).}}. הרב [[שלום דב וולפא]], כתב בנושא זה את הספר '''בין אור לחושך'''.
===חגיגת יום העצמאות===
[[קובץ:שזר.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ה[[פרזידנט (תואר כבוד)|פרזידנט]] של מדינת ישראל, מר [[שניאור זלמן רובשוב]] עם [[הרבי]] ב[[גן עדן העליון|חדרו]]]]
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=אין מקום בשנה זו דוקא, וגם לאחר הנצחון של מלחמת ששת הימים, לשנות את ההנהגה ביום העצמאות, ואין גם לבסס את השקפת השמחה - שהרי לאחר [[ניסים]] כה גלויים, ביטוי השמחה היה צריך להיות בתוספת בעניני מחולל הנסים - [[תורה]] ו[[קדושה]], ורואים כי אדרבה, גדלה ההרגשה של "כחי ועוצם ידי" (ואפילו לא מדגישים כל-כך ה[[מסירות נפש]] של הנלחמים), ולמרות כי גם הקצינים הגבוהים הודו כי "יד ה' הייתה זאת", וכל אחד הרגיש בזה ובמיוחד ראשי הצבא שידעו את הכחות שמכל צד ואת הסכויים שעל פי טבע הסותרים את המציאת של תוצאות המלחמה ואופנן - אך ביטוי השמחה מוכיח את ההיפך הגמור.. ובמיוחד, כי גם אלו שנהגו לומר [[הלל]] לא היו צריכים לברך עליו, וכן ברכת קדוש ועוד, והרי אלו ברכות לבטלה.. וכמה מרבני [[ארץ הקודש]] ת"ו פסקו שאסור לברך על ההלל ופסקו שלא לאמרו. מצער המצב וההפקרות שגם קטנים - פוסקים דין בזה ומשמיצים את רבני ישראל שאסרו לברך על ההלל בימים ההם ולאמרו, ומזלזלים בכבודם ואין פוצה פה ומוחה וכו'|מקור=אגרות קודש [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/25/9573&search=העצמאות כרך כה] ט'תקעג, נדפסה בקובץ "יגדיל תורה" (ירושלים) חוברת א (כב) ע' 7.}}
לאחר [[ה' אייר]] [[תש"ח]] התבטא הרבי בכאב בקשר לאמירה כי הקמת המדינה היא [[אתחלתא דגאולה]]: "האם סבלנו 1900 שנה רק בשביל שיהיה לנו דגל ונציגות באו"ם:"{{הערה|[[שיחות קודש קודם הנשיאות]].}}? . בהזדמנות אמר [[הרבי]] בנוגע ליום הכרזת העצמאות: {{ציטוטון|לא רק שאין זו אתחלתא דגאולה, ולא רק שאין זה יום-טוב ויום ישועה עבור יהודים וכו' - אלא בכך עיכבו את הגאולה למשך כך וכך עשרות שנים!}}{{הערה|שם=דוברבסקי}}. כאשר ה[[מרכז לענייני חינוך]] הדפיס לוח שנה, מחק הרב [[חיים מרדכי אייזיק חודקוב]] את המילים "[[יום העצמאות]]" שהיו רשומות בתאריך [[ה' באייר]], והדבר קיבל את אישורו של הרבי{{הערה|שם=דוברבסקי|{{קישור חבד אינפו ישן|45941|כשהרב חדקוב מחק את יום העצמאות מלוח השנה|הרב [[יהושע דוברבסקי]]|ו' אייר ה'תשע"א}}.}}.
לקראת חגיגות "[[יום העצמאות]]" שנת [[תשע"א]], מדינת ישראל כיבדה בהדלקת משואה בטקס יום הזכרון הזיכרון את הרב [[שמעון רוזנברג]], אביה של [[רבקי הולצברג]] שנרצחה על ידי המחבלים בפיגוע בבומבאי שבהודו.
הרב [[מאיר דרוקמן]] רבה של [[קרית מוצקין]] ורב קהילת חב"ד, קרא לו בפומבי להימנע מכך{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=61288 "מוישי וסבו לא צריכים להדליק משואה" ● להאזנה] דברי הרב דרוקמן אודות הדלקת משואות ביום העצמאות.}}. מאוחר יותר יצאו [[רבני חב"ד בארץ הקודש]] יחד עם רבני חב"ד נוספים, בקריאה משותפת שהם מתנערים מהדלקת המשואה על ידי חסיד חב"ד{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=61346 רבני חב"ד: מתנערים מהדלקת המשואה] - [[חב"ד אינפו]]}}. בפועל, שינה הרב רוזנברג מהנוסח המקובל ואמר: "הנני מדליק משואה זו לתפארת מדינת ארץ ישראל".
לקראת חגיגות "[[יום העצמאות]]" שנת [[תש"פ]], נבחרה חני ליפשיץ, שליחת חב"ד בקטמנדו להדליק משואה בטקס הדלקת המשואות. הנימוק כפי שנמסר על ידי שרת התרבות בשם הוועדה הוא "שהיא מסמלת את הערבות ההדדית, הכנסת האורחים החמה ואהבת המדינה, המאפיינות את מלאכת הקודש של בתי חב"ד בעולם, שהקימה ביחד עם בעלה את בית חב"ד בקטמנדו לפני כ-20 שנה". כשבוע לאחר מכן, היא ביטלה את השתתפותה על פי בקשת בית דין רבני חב"ד.
===תארי המדינה===
{{ערך מורחב|ערך=[[פרזידנט (תואר כבוד)]]}}
הרבי הסתייג משימוש בשם "מדינת ישראל" והעדיף על פניו את התואר המוזכר בתורה 'ארץ ישראל', שכן מלבד היותו השם שנקבע בתורה, שימוש בשם מדינה יוצר תדמית של קשר חדש למדינה שנוצר רק בעת יסוד המדינה, בעוד שהשם הקדום ארץ ישראל מראה על הקשר בין עם ישראל לארץ על פי ההבטחה האלוקית שניתנה לו מהקדוש ברוך הוא{{הערה|1=ראו לדוגמה: [https://chabad.info/magazine/595436/ פרסום ראשון: ארץ ישראל או מדינת ישראל?]''' {{אינפו}}}}. עם זאת בכמה הזדמנויות כן השתמש הרבי בשם זה{{הערה|לדוגמה ב[[ראלי]] חג הסוכות [[תשנ"ב]] - [[דברי משיח]] ע' 141.}}. והרבי אף כתב למישהו ש"אסור וגם אין אפשריות - לוותר על השם ארץ ישראל, אפילו אם מציעים להחליפו בשם מדינת ישראל"{{הערה|אג"ק חלק טז עמוד רטו.}}.
הרבי גם הסתייג משימוש בתואר "נשיא המדינה", ולחילופין השתמש במונח "[[פרזידנט (תואר כבוד)|פרזידנט]]" ב[[אנגלית]] ונימק כי מאז הליכתו ללימודים בקטנותו ואף בתקופה מוקדמת יותר מצטייר בדמיונו ומחשבתו [[בית המקדש]] וכס הנשיאות השייך למלך המשיח, ועל כן הוא אינו מסוגל לקרוא בשם נשיא למישהו אחר{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/admur/ig/12/4226.htm ממכתבו למר יצחק בן צבי].}}.
==שר =השתתפות בממשלה==[[קובץ:ממשלה.jpg|250px|ממוזער|שמאל|ממשלת ישראל הראשונה, משמאל לימין: אליעזר קפלן, יצחק גרינבוים, בכור שטרית, [[דוד בן-גוריון]], מזכיר הממשלה זאב שרף, פנחס רוזן, [[חיים משה שפירא]], הרב [[יצחק מאיר לוין]], הרב [[יהודה לייב מימון]], פרץ (פריץ) ברנשטיין.]]=
{{ערך מורחב|השתתפות בממשלת ישראל}}
לפי גישתו של [[הרבי]], חל איסור להשתתף בממשלה בתפקיד שר. הרבי מתיר את לא שלל השתתפות שר בממשלהבממשלת ישראל, אך ורק אסר לכהן כשַר, אלא רק באם המשרה נטולת כל שלטון, ותפקידו הוא רק לבצע משימות (וכפי שהרבי הגדיר זאת{{הערה|ביחידות לשני בחורים. ראה בהרחבה בעלון בין כסה לעשור, מוסף ועד חיילי בית דוד לחודש תשרי תשפ"א}}, "כמנקה רחובות"). אך אם יש לו זכות להביע דעה ואינו מביעה במחאה על ההתנגדות וחוסר קיום ה[[תורה]] ו[[מצוות]], זה נוגד את הנאמר ב[[שולחן ערוך]]. ואם הוא מייצג ציבור, אפילו איש אחד בלבד, הוא שליח לדבר עבירה. אלא אם הוא מוחה על כל המוצע בממשלה שנוגד לדעת התורה, באופן שיוזמים הצעות והוא מבטל{{הערה|דומה להשתתפות באופזיציה}} - אז אפשר. ואם אין לו יכולת למחות והוא אינו מסוגל לכך, הרי הוא כמכריז על '[[אתחלתא דגאולה]]'. הרבי מבהיר שעשיה של הפצת היהדות ראויה ורצויה, אך להצטרף לממשלה בתפקיד ממלכתי, אסור ביותר. את הבחירות הרבי מתיר וזאת משום שההצבעה מביאה תועלת לענייני יהדות וכדומה. ==היסטוריה==
[[קובץ:מנחם בגין בחדר היחידות.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ראש הממשלה השישי של [[מדינת ישראל]] מנחם בגין ב[[יחידות]] ב[[חדר הרבי|חדרו של הרבי]]]]
[[קובץ:שרון אצל הרבי.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ראש הממשלה ה11 של [[מדינת ישראל]] מר [[אריאל שרון]] אצל [[הרבי]]]]
[[קובץ: יצחק רבין בכפר חבד.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ראש הממשלה החמישי של [[מדינת ישראל]] [[יצחק רבין]] בביקור חיזוק בישיבת [[תומכי תמימים כפר חב"ד]]]]
[[קובץ:נתניהו.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ראש הממשלה התשיעי של [[מדינת ישראל]] מר [[בנימין נתניהו]] משוחח עם [[הרבי]] ב[[ראש חודש]], [[א' בכסלו]] [[תשנ"ב]]–1991, הרבי מעוררו לזרז ולקרב את ביאת [[המשיח]]]]
[[קובץ:קצב.jpg|שמאל|ממוזער|250px| ה[[פרזידנט (תואר כבוד)|פרזידנט]] מר [[משה קצב]] אצל הרבי]]
===הקמת המדינה===עם תחילת הרעיון הציוני היה [[אדמו"ר הרש"ב]] ממתנגדיו הגדולים ביותר וכבר אז הוא הזהיר מהקמת מדינה וכתב: {{ציטוטון|ואם חס וחלילה יעלה בידם להחזיק בארץ כמו שמדמים בנפשם, יטמאו וישקצו אותם בשיקוציהם ומעלליהם הרעים, ויאריכו בזה את אורך הגלות.}} אך התנגדותו העיקרית של [[אדמו"ר הרש"ב]] לציונות הייתה בגלל רצונם של חבריה לפעול לקירוב הגאולה בדרכים מעשיות. במכתבו הוזכרו לראשונה שלוש השבועות כנימוק נגד הפעילות הציונית. וכך כתב:{{ציטוט|תוכן="גם השלמים עם ה' ותורתו [...] בהַגָלוּת הזה עלינו לצפות לגאולתנו וישועתינו של הקב"ה שלא על ידי בשר ודם [...] וכל שכן בכוחות ובתחבולות גשמיים, דהיינו לצאת מהגלות בכח הזרוע אין אנו רשאים"{{הערה|אור לישרים, עמ' 57–61. יש להזכיר ש[[אדמו"ר הרש"ב]] התנגד בתוקף מטעמים אלה ל"אגודת ישראל" ולכל ארגון יהודי.}}}}. ראו גם [[אדמו"ר הריי"צ]] התנגד לכך בכל תוקף, ולא השתתף בכל הדיונים של גדולי הדור אודות הקמת מדינה{{הערה|בעיקר אחרי ועידת פיל}}. אולם כאשר סיפרו ל[[אדמו"ר הריי"צ]] אודות הצבעת ה[[או"ם]] ב[[ט"ז כסלו]] [[תש"ח]] בו הוא מאשר את הקמת מדינה יהודית, הוא השיב על כך בחיוב{{הערה|מפי הרב [[עדין אבן ישראל]]}}, וכן בעת [[מלחמת השחרור]] הוא כתב מכתב בו קרא לאנשי אצ"ל והלח"י {{ציטוטון|אנשים שמוסרים את נפש}}. ===[[תש"ח]] - [[תש"כ]]===*הבחירות לכנסת הראשונה אחר הקמת [[מדינת ישראל]] התקיימו ב[[כ"ד בטבת]] [[תש"ט]]. לקראת בחירות אלו, התייחס [[הרבי הריי"צ]] לראשונה לנושא הבחירות, ובמענה לשאלת תלמיד על ההשתתפות בבחירות, ענה: {{ציטוטון|בוודאי חובה על כל אחד ואחד שראוי לבחור לא יוַתר על זכותו זה... צריכים להשתדל להשתתף עם חבורת היראים יותר, אבל לא עם אלה אשר כל ענינם הוא לעשות מחלוקת ופירוד לבבות ודוגלים בשם התורה והיראה}}{{הערה|1=אגרת מ[[ה' בכסלותנועת הציונות]] [[תש"ט]] ([[אגרות קודש - אדמו"ר הריי"צ]], [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31697&st=&pgnum=59 חלק י', עמ' לב].}}, בבחירות אלו נבחר [[דוד בן גוריון]].*בשנת [[תש"ט]] הקים [[אדמו"ר הריי"צ]] את הישוב החבד"י [[כפר חב"ד]] בעזרתה של [[מדינת ישראל]].*בשנת [[תשי"ב]] נחתם הסכם שילומים בין ישראל ל[[גרמניה]], בחלק מכספי השילומים, ובהצעת [[שז"ר|מר שז"ר]], יצא לאור [[ספר הערכים חב"ד]].*בשנת [[תשט"ו]] שלח בן גוריון מכתב לרבי בו הוא שואל אותו אודות הגדת [[מיהו יהודי]].*בשנת [[תשט"ז]] יוצאת ישראל ב[[מבצע סיני]]. ===[[תש"כ]] - [[תש"ל]]===*בשנת [[תשכ"ג]] מר [[שז"ר]] נבחר ל[[פרזידנט (תואר כבוד)|פרזידנט]].*בשנת [[תשכ"ז]] פורצת [[מלחמת ששת הימים]].*בשנת [[תשכ"ט]] פורצת [[מלחמת ההתשה]]. ===[[תשצה"ל]] - [[תש"מ]]===*בשנת תש"ל הרבי מתחיל בפומבי במאבק מול חוק [[מיהו יהודישלמות הארץ]].*בשנת [[תשל"ג]] מר [[אפרים קציר]] נבחר ל[[פרזידנט (תואר כבוד)|פרזידנטאתחלתא דגאולה]].*בשנת [[תשל"ד]] פורצת [[מלחמת יום כיפור]].*בשנת [[תשל"ז]] נבחר מר [[מנחם בגין]] לראשות הממשלה. ===[[תש"מ]] - [[תש"נ]] ===*בשנת [[תשמ"א]] מר [[יצחק שמיר]] נבחר לראשות הממשלה.*בשנת [[תשמ"ב]] פורצת [[מלחמת שלום הגליל]].*בשנת מ"ב הרבי מעורר שחיילי צה"ל יקנו [[ספר תורה לחיילי צה"ל|אות בספר תורה מיוחד שנכתב עבורם]].*בשנת [[תשמ"ד]]{{הערה|כחלק ממשלת האחדות}} מר [[שמעון פרס]] נבחר לראשות הממשלה.*בשנת [[תשמ"ט]] באופן חד פעמי מורה הרבי [[בחירות תשמ"ט|לבחור]] במפלגת ג'.*בשנת [[תש"נ]] מתרחש [[התרגיל המסריח]]. ===[[תש"נ]] - [[תש"ס]]===*בשנת [[תנש"א]] פורצת [[מלחמת המפרץ]].*בשנת [[תשנ"ב]] מר [[יצחק שמיר]] יוצא לועידת מדריד.*בשנת תשנ"ב מר [[יצחק רבין]] נבחר לראשות הממשלה.*בשנת [[תשנ"ד]] נחתמים [[הסכמי אוסלו]].*בשנת [[תשנ"ו]] מר [[בנימין נתניהו]] נבחר לראשות הממשלה. ===[[תש"ס]] - [[תש"ע]]===*בשנת תש"ס מר [[משה קצב]] נבחר ל[[פרזידנט (תואר כבוד)|פרזידנט]].*בשנת [[תשס"א]] מר [[אריאל שרון]] נבחר לראשות הממשלה.*בשנת [[תשס"ה]] נחתמת [[תכנית ההתנתקות]].*בשנת [[תשס"ו]] פורצת [[מלחמת לבנון השניה]].*בשנת תשס"ו מר [[שמעון פרס]] נבחר ל[[פרזידנט (תואר כבוד)|פרזידנט]].*בשנת [[תשס"ט]] מר [[בנימין נתניהו]] נבחר לראשות הממשלה. ===[[תש"ע]] - [[תש"פ]]===*בשנת [[תשעההוקרה לחבבכנסת]] מר [[רובי ריבלין]] נבחר ל[[פרזידנט (תואר כבוד)|פרזידנט]]. ===[[תש"פ]] - תש"צ===*בשנת תשפ"א מר [[בוז'י הרצוג]] נבחר ל[[פרזידנט (תואר כבוד)|פרזידנט]].*בשנת תשפ"א מר [[נפתלי בנט]] נבחר לראשות הממשלה.*בשנת [[תשפ"ב]] התפטר [[נפתלי בנט]] מתפקידו ו[[יאיר לפיד]] החל לכהן כראש ממשלה עד לבחירות.
==לקריאה נוספת==
==קישורים חיצוניים==
*הרב גרשון אבצן, '''[https://anash.org/should-we-mark-israel-independence-day/ האם בחב"ד מציינים את יום העצמאות?]''' {{אנש}} (אנגלית)
*'''[https://77012.blogspot.com/2023/03/blog-post.html שותפות בממשלה? הרבי הריי"צ דרש לדפוק על השולחן..]''', באתר '[[לחלוחית גאולתית]]' {{לחלוחית}}
*'''[https://77012.blogspot.com/2023/05/blog-post_97.html דעת תורה: אסור להשתמש בתואר 'מדינת ישראל']''', באתר '[[לחלוחית גאולתית]]' {{לחלוחית}}
 
 
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מדינת ישראל והמוסד הציוני]]
5

עריכות