פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 8,345 בתים ,  26 אפריל
[[קובץ:מצוות ציצית.JPG|שמאלjpg|ממוזער|250px|פתיל ציצית]]
'''ציצית''' היא אחת מן [[תרי"ג מצוות התורה]], והיא מצוה להטיל חוטי ציצית בכל כנף של בגד בן ארבעה כנפות.
{{ציטוט|תוכן=גְּדִלִים תַּעֲשֶׂה לָּךְ עַל אַרְבַּע כַּנְפוֹת כְּסוּתְךָ אֲשֶׁר תְּכַסֶּה בָּהּ"|מקור=דברים פרק כ"ב י"ב}}
מסיבה זו כותב [[אדמו"ר הזקן]]: {{הערה|1=שולחן ערוך [[אדמו"ר הזקן]] סימן ח' סעיף י"ח.}} כיון שטעם לבישת הציצית הוא כדי לזכור המצות, לפיכך הלובש [[טלית קטן]] יזהר ללובשו על בגדיו כדי שתמיד יראוהו ויזכור המצות, ואותן הלובשים אותו תחת הבגדים יזהרו שילבשו אותו באופן שיראו הציצית תמיד, שעל ידי ראייתן יזכרו המצות תמיד.
מצוות ציצית שקולה כנגד כל המצוות.{{הערה|1=נדרים כה, א. שבועות כט, סע"א.}}
== פרטי המצווה ==
חיוב המצווה חל על הלובש בגד בעל ארבע כנפות, החיוב הינו לתלות חוטי ציצית בכל אחת מהכנפות. חל איסור מהתורה ללכת עם בגד ללא ציציות. החיוב אינו חל אלא על בגד שלובשים אותו ב[[יום]], ורק על בגד כזה ש[[קטן]] בן תשע שנים אינו מתבייש ללכת בו ב[[שוק]] דרך עראי.
 
לדעת [[אדמו"ר הזקן]] חיוב הציצית הוא רק על בגד בן [[אמה]] על אמה, פחות מכך אין מחויב הבגד בציצית. כמו כן הקפיד [[אדמו"ר הזקן]] שלא יתקפל הבגד בשעת לבישתו לפחות מגודל זה, והטעם לכך: מכיון שסיבת החיוב היא על העיטוף בבגד, ומכיון שהבגד מקופל הרי חסר משיעור העיטוף בפועל הנצרך.
מפני סיבה זו הקפידו חסידי חב"ד ללכת עם [[גארטל]] על גבי הטלית קטן.
חיוב המצווה הוא שכל בגד שיש לו ארבע כנפות, מחויב הלובשו לתלות חוטי נוהגים לקיים את מצוות ציצית בכל אחת מהכנפות. וחל איסור מהתורה ללכת עם בגד כזה שאין לו ציציות. אך החיוב אינו חל אלא בשני אופנים: האחד על בגד שלובשים ידי [[טלית גדול]], אותו ביוםנהוג ללבוש בשעת תפילת שחרית, ורק על בגד כזה שקטן בן תשע שנים אינו מתבייש ללכת בו בשוק דרך עראיובנוסף לכך לובשים טלית קטן מתחת לבגדים - או מעליהם כל אחד לפי מנהגו.
לדעת [[אדמו"ר הזקן]] חיוב הציצית הוא רק על בגד בן אמה על אמה, פחות מזה אין מחויב הבגד בציצית. כמו"כ הקפיד [[אדמו"ר הזקן]] שלא יתקפל הבגד בשעת לבישתו לפחות מגודל זה, והטעם לכך: מכיון שסיבת החיוב היא על העיטוף בבגד, ומכיון שהבגד מקופל הרי חסר משיעור העיטוף בפועל הנצרך.
מפני סיבה זו הקפידו חסידי חב"ד ללכת עם [[גארטל]] על גבי הטלית קטן.
נוהגים לקיים את מצוות ציצית בשני אופנים: האחד על ידי [[טלית גדולקובץ:ציצית.JPG|שמאל|ממוזער|250px|פתיל ציצית]], אותו נהוג ללבוש בשעת תפילת שחרית, ובנוסף לכך לובשים [[טלית קטן]] מתחת לבגדים - או מעליהם כל אחד לפי מנהגו.
===תכלת בציצית===
מן התורה, צריכים להיות בציצית חוטי תכלת- בנוסף לחוטי הלבן. אמנם, צבעו של התכלת האמיתי נעלם מאיתנובמהלך הגלות, וע"כ אנו עושים את כל החוטים לבנים<ref>{{הערה|ראה שו"ע אדה"ז הלכות ציצית.</ref>}}.
בזמנו של [[אדמו"ר הרש"ב]], טען האדמו"ר מראדזין שמצא שהצליח למצוא את צבע התכלת, רבוע"נ התנגדו י הפקתו מחיה ימית בשם 'דיונון הרוקחים'.בנו שלח מכתב לרבי הרש"ב, ושאל לדעתו בעניין. הרבי ענה {{הערה|[https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31622&st=&pgnum=403 אגרות קודש אדמו"ר מהורש"ב חלק א' אגרת קנח]}} שמכמה טעמים אין הוא יכול להסכים לכך: הן ע"פ פנימיות התורה - מבואר בלקוטי תורה{{הערה|פרשת שלח, יחד עם דף מה עמוד ד}} בשם כתבי האריז"ל שהאור האלוקי של תכלת קיים רק בזמן בית המקדש, ובזמן החורבן אין אפשרות להוריד אור אלוקי זה ע"י לבישת תכלת. והן ע"פ הלכה - קרוב הדבר שע"י התפשטות לבישת תכלת - יבואו ללבוש תכלת בציציות פשתן, דבר האסור משום כלאיים כל עוד רבנים לא מתקיימת מצווה עי"ז (כגון בלילה). כיום ישנם רבים, ובכל זאת, יש היום כאלו הנוהגים לשים צבע זה פתילי תכלת (המופקים מחילזונות שונים) בציצית.
==מנהגי חב"ד בציצית==
*משתדלים להרגיל את הילד בלבישת טלית קטן בגיל מוקדם לכל היותר{{הערה|מפי השמועה בשם הרב מארלאו והרב דווארקין שהורו להתיר להלביש טלית קטן גם לילד שעדיין לא נגמל, מבלי לחשוש לביזוי הטלית קטן.}}, והרבי כתב שהחינוך ללבישת טלית קטן יכולה להתחיל עוד לפני גיל 3{{הערה|1=[https://chabad.info/wp-content/uploads/2019/11/28-11-2019-17-09-18-ליקוט-מענות-קודש-תשמח.pdf ליקוט מענות קודש תשמ"ח, אות רפז].}}.*בטלית קטן שני חורים ובאלכסון בכנף הבגד, וקשירה וקשירת הפתילים כשמכניסים מנקב אחד ומוציאים מהנקב השני כלפי חוץ.*הקשירה מיוחדתבכך שכל שלוש כריכות הן כקשורות בפני עצמן.
*רוחב וגובה הציצית ברוחב אמה 'שופעת', לא כולל החלק דרכו מכניסים את הראש{{הערה|1=[https://anash.org/rebbes-request-fulfilled-after-70-years/ הוראתו של הרבי מולאה אחרי 70 שנה].}}.
*ללבוש את הטלית קטן מתחת לבגדים, אך מעל הבגד שעל ה[[גוף]] עצמו.
*ציצית צמר דווקא.
*ללבוש את הציצית גם בעת השינה בלילה.
*נוהגים להצמיד את הציצית מסביב לגוף באמצעות חוט גומי או "[[גארטעל]]" על מנת שלא תתקפל{{הערה|1=להרחבה ראו [https://chabad.info/wp-content/uploads/2022/08/17-08-2022-15-44-20-קובץ-לימוד-ישיבת-קיץ-בוגרים.pdf מהי הסיבה להניח גומי על הציצית?], קובץ לימוד ישיבת קיץ חיילי בית דוד תשפ"ב עמוד 36.}}.*בטלית גדול עושים נקב אחד במרחק הראוי לפי ההלכה משפת כנף הטלית, ונקב נוסף קטן סמוך ממש לשפתה. אופן קשירת הפתילים: משחילים כל ארבעת הפתילים בנקב הגדול המרוחק קמעא משפת הטלית וקושרים אותם בשני קשרים זה על גבי זה. לאחר מכן, משחילים השמש (היינו החוט הארוך שעימו כורכים ע"ג הפתילים) בנקב הקטן הסמוך לשפת הבגד, על מנת שהפתילים יתלו בגובה הטלית וינטפו אחר הקשירה על הכנף ממש, ומתחילים הכריכות כמנינן וכקשירתן.*יש להפריד את חוטי הציציות מדי יום קודם התפילה, על ידי ההפרדה נמנעים מחוטים סבוכים ומחוטים קרועים{{הערה|שו"ע או"ח ח' ז, שולחן ערוך אדמו"ר הזקן סימן ח סעיף יב, משנה ברורה ח' י"ח, משנה ברורה ח' כ"א.}}. האריז"ל הביא מעלת חסידות הנפעלת מההקפדה על הלכה זו וכתב שבמילה ציצת יש [[ראשי תיבות]] 'צדיק יפריד ציציותיו תמיד'{{הערה|הובא במשנה ברורה ח' י"ח.}} [[הרבי]] חזר על דברי האריז"ל ב[[יחידות]] לר' [[דוד שרעבי]]{{הערה|מפי בן דודו הרב [[ברק כוכבי]] ב[[שבועון כפר חב"ד]] גליון 2047 ע' 62.}}. הפרדת חוטי הציציות מובאת גם כסגולה לכאבי שיניים, כשהרב יהודה לייב אשר התאונן בפני הרבי על כאבי שיניים הורה לו הרבי להפריד את חוטי הציציות ולמנותם בידו אחת אחת תוך כדי נקיבת מספר כל חוט{{הערה|אהלי ליובאוויטש' גליון ג (סיון-תמוז תשנ"ה, עמ' 5-6) הובא גם בקיצור בלקט ציונים והערות (הרב [[לוי ביסטריצקי]]) ח"א (קה"ת תשמ"ב) עמ' 97, הסגולה נהוגה גם בכמה חצרות חסידיות ומובאת בספרי הפוסקים: כף החיים סי' יא אות יז מהספר דרך ישרה ומהספר חסד לאברהם (אות ג), שולחן מלכים" על קיצור שולחן ערוך סי' ט, בטעם הצבי ס"ק ט.}}.
ב[[שבת]] קיים חשש לגמר [[מלאכת קושר]] על ידי הידוק הקשר של חוטי הציצות{{הערה|שערי תשובה ס"ק ט' השלחן בדי השלחן קכ"ג ד.}}, כדי להימנע מחשש זה יש לאחוז את הקשר ביד תוך כדי הפרדת החוטים{{הערה|הוראת הרבי לרב יהודה לייב אשר שהובאה במקור הראשון בהערה הקודמת, הרב אשר גם סיפר שייתכן שהרבי סיפר שכך נהג גם [[אדמו"ר הריי"צ]], הרב [[לייבל גרונר]] סיפר שראה את הרבי עצמו נוהג כך.}}.
'''==טלית''' הוא == היא כינוי בלשון חז"ל לבגד שלובשים על רוב הגוף. בלשון הפוסקים ובלשון זמנינו הטלית היא הבגד שיש בו [[ציצית]] המכסה את רוב הגוף.
{{ערך מורחב|ערך=[[טלית]]}}
על פי תורת הקבלה הטלית היא המשכת [[אור מקיף]]. קדושה זו גדולה כל כך, עד שאינה חלה על החפץ הגשמי של הטלית, ולכן אין חובה לגנוז את הטלית לאחר בלייתה (אלא רק את הציצית בלבד), למרות שאסור לנהוג בה מנהג בזיון.
בהקדמה לספר על ר' אברהם פריז, מביא הרב טוביה בלוי משמו של ר' אברהם בשם הרבי הריי"צ שבשעת העטיפה יש ללכת 4 אמות כשאתה מעוטף בטלית (ולא רק שיעור זמן של הליכת 4 אמות). ומספר שם שכך נהג הרבי הריי"צ גם שר קשתה עליו ההליכה.
==בתורת ההחסידות=====ארבעת הכנפות שבציצית===ב[[קבלה]] מובא שהמילים "והיה לכם לציצית" הם [[חסידותגימטריה]]של המילים 'ד' קליפות', ארבעת כנפות הציצית מהווים הגנה מד' הקליפות שהם ד' רוחות הטומאה{{הערה|[http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=33149&st=&pgnum=96 מגלה עמוקות על התורה פרשת שלח].}}.בחסידות ב[[חסידות]] מבואר{{הערה|אור התורה במדבר כרך א׳ א' עמוד מח, יין מלכות ספר אהבה סימן טז.}} שארבעת הכנפות שבציצית מכוונות כנגד ארבע חיות שב[[מרכבה]]. ולבוש הציצית עצמו מכוון כנגד "לבוש מלכות" דהיינו ספירת ה[[מלכות דאצילות]]. ועל ידי קיום מצוות ציצית מרוממים את ספירת ה[[מלכות דאצילות]] לשרשה ומקורה בחינת "ה׳ ה' אלקי גדלת מאד". ארבעת הכנפות הינן תיקון של בחינת [[נוגה]] ורומזות על בחינת 'איה' המסמלת את התיקון של האדם כשחוזר בתשובה והתהליך בו הוא פונה ומחפש את ה' בכל צד מרוחות העולם - בבחינת 'איה מקום כבודו'{{הערה|ליקוטי הלכות לרבי נתן מברסלב הלכות ציצית הלכה ב'.}}. ===ציצת וטלית===כאשר האדם מתעטף בטלית הוא מקבל וממשיך על עצמו לבוש מקיף של [[יראת שמים]] כללי לכל ה[[מצוות]]{{הערה|תורת חיים שמות חלק ב' תלב ב'}}. ההבדל בין ציצית לטלית הוא שטלית היא בחינת [[מקיף]] ו[[לבוש]] שהוא בחינת [[סובב כל עלמין]] והציצית היא בחינת ה[[תורה]] ו[[מצוות]] כפי שבאים בפרטים ומגלים בפנימיות הבריאה את [[אור אין סוף]] המקיפי{{הערה|תורת שמואל חלק ב' עמוד שמה}}.
==ראו גם==
*[[ל"ב נתיבות חכמה#שלושים ושנים חוטי ציצית|ל"ב נתיבות חכמה ול"ב חוטי הציצית]]
*[[עשית ציצית]]
 
==לקריאה נוספת==
*פנימיות המנהגים, '''תמיד במצווה''', מצוות טלית קטן - גליון [[פנימיות (גיליון)|פנימיות]] שבט ה'תשפ"א
*'''בצל כנפיך יחסיון''', המנהג ללכת בציציות גלויות בדווקא, המבשר תורני פרשת שלח תשפ"ב עמוד 8
== קישורים חיצוניים==
*'''טלית גדול - סדר העטיפה''', [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14931&hilite=33416830-3c4c-404c-9168-d91789ccb77c&st=%D7%A6%D7%99%D7%A6%D7%99%D7%AA&pgnum=322 לקוטי שיחות חלק ח' עמ' 311]
*'''על ידי מכונה''', [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15895&hilite=09f269a7-c5f9-4da3-9980-edd660166253&st=%D7%9E%D7%A1%D7%98%D7%A8%D7%95%D7%A4%D7%A7%D7%95%D7%91 אגרות קודש חלק י"א עמ' חצר]
*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=583 קיבוץ גלויות - מארבע כנפות הבגד]''', על מצות ציצית והגאולה - {{חב"ד בישראל}}*'''[https://col.org.il/news/132441 פְּתִיל תְּכֵלֶת • למה אנחנו לא מטילים 'תכלת' בציצית?]''' {{COL}}*'''[https://drive.google.com/file/d/1ZClbTahWQCPUG8E-x7mpVhrcehUohCUK/view למה אין תכלת נוהג בזמה״ז ע״פ פנמיות הענינים]''', קובץ שלם בתלמודו (שיקגו) י' שבט תשפ"ג עמוד 110*'''[https://drive.google.com/file/d/1UdHa7e--s_TY_4GbHw6p1GL-xIwRuAwV/view מנהגים במצוות ציצית ומקורם]''', קובץ הערות וביאורים 770 תומכי תמימים המרכזית 770 י"א ניסן תשפ"ג, עמוד 234*'''[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=5887&CategoryID=1282 ל"ב חוטי הציצית ול"ב השיניים]''' בתוך התקשרות גליון 773*'''[https://he.chabad.org/parshah/article_cdo/aid/3766416 מצוות ציצית היא סגולה לכאבי שיניים! ועוד רמזים וגימטריאות לפרשת כי תצא]''' הרב [[מנחם מענדל רייצעס]] {{בית חב"ד (אתר)|}} 
;מולטימדיה
{{מצוות}}
[[קטגוריה:מצוות]]
[[קטגוריה:חסידותתורת החסידות]][[קטגוריה:ציצית]][[קטגוריה:לבושים]]
5,297

עריכות