פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 1,100 בתים ,  25 אפריל
במאתיים השנים הראשונות לקיומה של העיר, נאסרה ההתיישבות היהודית במקום, מחשש התושבים לפגיעה בפרנסתם, אך בסביבות שנת [[ה'ש"כ]] ניתן אישור גורף, והחלה התיישבות יהודית בעיר.
בארבעים השנים שחלפו מאז החלה ההתיישבות היהודית בעיר, גדלה הקהילה באופן משמעותי, וכללה שלושת אלפים משפחות, שהיוו עשרים אחוז מכלל תושבי העיר, ושמעה של הקהילה החל להתפרסם בתפוצות ישראל כמרכז תורני חשובעד שנקרא "ירושלים דליטא".
הקהילה היהודית בעיר הייתה מבוססת מבחינה כלכלית, דבר שאיפשר לבני הקהילה לחתן את בנותיהם עם צעירים מוכשרים, ולהעניק להם את האפשרות להמשיך ולהתמסר ללימוד התורה בתנאי שיעברו להתגורר בסמיכות אליהם ויהיו סמוכים על שולחנם. באופן זה עברו להתגורר בוילנה עשרות למדנים חשובים דוגמת רבי שבתאי כהן (הש"ך) {{הערה|מחבר השפתי כהן}} ורבי אריה לייב שפירא{{הערה|מחבר הספרים נחלת אריאל ומעון אריות.}}, שהטביעו את חותמם על כלל היהדות התורנית.
[[הגאון מוילנא]] (הגר"א) שהיה יליד העיר תרם לפרסומה באופן משמעותי, וכבר בהיותו בגיל צעיר התפרסם שמעו למרחוק, והזמין צעירים מוכשרים רבים לבוא וללמוד תורה מפיו{{הערה|הגר"א אמנם לא כיהן באופן רשמי במשרת רב או ראש ישיבה, אך היה מוסר שיעורים בבית המדרש הסמוך לביתו, ופותר את קושיותיהם של הלמדנים שהיו מביאים לפניו כשהיה מגיע לבקר בבית המדרש.}}.
גודלה של הקהילה גרם גם לכך שתנועות חברתיות ועממיות שונות ראו בה יעד אסטרטגי, ופתחו בה מרכזים שיועדו להטות אליהם את לב ההמון.
בשנת [[תרע"ד]] התמנה כרב קהילת חב"ד בעיר הרב [[מנחם צבי ריבקין]] שכיהן ברבנות עד שנת [[תרפ"ג]]. ב[[חודש אייר]] [[תרפ"ז]] הוקם בעיר סניף של [[ישיבת תומכי תמימים]], בייסודו ובהנהלתו של ר' [[אליהו וייץ]]{{הערה| תולדות הרב וויץ פורסמו ב[https://chabadpedia.co.il/images/8/8e/%D7%94%D7%AA%D7%9E%D7%99%D7%9D_%D7%A4%D7%A1%D7%97_%D7%AA%D7%A9%D7%A4%D7%93_%D7%9E%D7%A6%D7%95%D7%A8%D7%A3_%D7%9C%D7%91%D7%99%D7%9E_1407.pdf התמים גיליון נ"ב] מוסף [[שבועון בית משיח]], גיליון פסח תשפ"ד}} ובסיועו של העסקן החב"די ר' [[מענדל לוין (וילנא)|מענדל לוין]] שהיה חבר בועד הקהילה של וילנה באותם שנים{{הערה|1=ב[http://www.beismoshiach.org/Lashon_HaKodesh/pdf/535.pdf שבועון בית משיח גליון 535] התפרסמה התכתבות בין [[אדמו"ר הריי"צ]] ל[[חיים עוזר]] בנוגע לסיוע הכספי לישיבת [[תומכי תמימים וילנא]].}}.
===בזמן ה[[שואה]]===
{{ערך מורחב|ערך=[[תומכי תמימים וילנה]]}}
עם פרוץ [[מלחמת העולם השנייה]] ברחו חלק מתלמידי ישיבות חב"ד לוילנא, מתוך השערה שהעיר תסופח לליטא, שנחשבה אז למדינה נייטרלית, והקימו במקום סניף של ישיבת [[תומכי תמימים]] בניהולו של הרב [[שמואל זלמנוב]], ותחת השפעתו של ה[[משפיע]] החסידי הרב [[יהושע אייזיק בארוך]]. ישיבה זו התקיימה במשך שנה וחצי, עד שגלתה ל[[שנחאי]]{{הערה|הישיבה פעלה בבית הכנסת של קהילת חב"ד בעיר ברחוב הווילנאי 21 שנקרא בשם "אפאטאוו".}}.
בזמן התפשטותה של [[תורת החסידות]] בזמנו של [[המגיד ממעזריטש]] הייתה הקהילה בוילנה אחת מהקהילות החשובות ביותר, והיא נחשבה כמרכז התורני העיקרי בסביבות [[רוסיה]] ופולין{{הערה|כאשר [[אדמו"ר הזקן]] הגיע לגיל 19 ורצה לגלות למקום תורה התלבט בין וילנא שהייתה אז מרכז הלימוד החשוב ביותר, לבין מעזריטש שהייתה מרכז תורת החסידות.}}, וכמבצרם של ה[[מתנגדים]] לתורת החסידות.
הראשון שהצליח להקביע להבקיע את חומות ההתנגדות ולרכוש חסידים מקרב תושבי וילנא, היה רבי [[אהרון הגדול מקרלין]], שביקר בעיר בחשאי והצליח לפעול על כמה מנינים של אברכים להתקרב לתורת החסידות. אותם אברכים פתחו בעיר מנין חסידי, ודבר זה הגדיש את הסאה, ופרנסי וילנא שחששו שתנועת החסידות תתבסס ותתפשט בעירם, היו הראשונים להוציא חרם, בו נידו את החסידים ואסרו לשהות במחיצתם ולסייע להם בכל אופן שהוא.
החל מחרם זה שהתפרסם לראשונה בשנת [[תקל"ב]], הנהיגה הקהילה בוילנה את ההתנגדות הכללית לתורת החסידות, וסחפה אחריה גם מרכזים מתנגדיים נוספים כגון ברודי ושקלוב להצטרף אף הם להתנגדות החריפה{{הערה|יש לציין שקהילת וילנא הייתה הקהילה היחידה בכל רחבי [[ליטא]] שהתנגדה לתורת החסידות, ושאר קהילות ה[[מתנגדים]] ב[[ליטא]] לא הצטרפו אליהם. החוקר ד"ר אריה מורגנשטרן מנסה לתלות זו בעובדה שבאותה תקופה פרצה בוילנא מגפת דבר והפילה חללים רבים מבני העיר. תושבי העיר חיפשו סיבות רוחניות שבשלהם קיבלו עונש קשה שכזה, ופרנסי הקהילה שחששו שיאשימו אותם בכך (בגלל שניהלו באותה תקופה מלחמה נגד רב העיר), הטילו את האשמה על החסידים, שכיבכול בגללם פרצה המגיפה.}}. ה[[מתנגדים]] החריפים שבעיר עשו שימוש רב בכוחו ובהשפעתו של הגאון מוילנא, ודאגו למסור לו עדויות כוזבות כביכול החסידים מחללים את קדושת הצומות{{הערה|כך לדוגמה העידו בפניו שתי עדים מהימנים בשבועה, שהם ראו חסידים שאוכלים ב[[תשעה באב]], אלא שהם העלימו ממנו את העובדה שדבר זה אירע בשנה בה הקביעות של [[תשעה באב]] חלה בשבת, כך שלא היה כל פסול הלכתי במעשיהם.}}, לא מתנהגים בצניעות{{הערה|העדים העידו שראו את החסידים רוקדים עם בנות בבית הכנסת בשמחת תורה, אך העלימו את העובדה שהם מתכוונים לילדות קטנות של החסידים, שרכבו על כתפי אבותיהם בשעת הריקודים.}}, וכדומה.
==העירה כיום==
כיום אוכלוסיית העיר כוללת מעל לחצי מליון תושבים, מתוכה מתוכם כארבע אלף יהודים בלבד. [[שליח]] [[הרבי]] בעיר הוא הרב [[שלום בער קרינסקי]], שמכהן גם כרב [[בית הכנסת]] הפעיל היחיד בוילנא, ורב הקהילה.{{פסקה חסרה}}
==אישים הקשורים בתולדות ה[[עיירה]]==
*[[קורניץ]].
*[[קובנה]].
 
==לקריאה נוספת==
*הרב [[ישראל ברדה]], '''קהילות חב"ד בחבלי ווילנא - וואהלין בדורו של כ"ק אדמו"ר הריי"צ מליובאוויטש נ"ע''', בתוך [[היכל הבעש"ט]], גיליון מ"ג, עמ' שס"ז - תי"א.
*הרב [[שניאור זלמן ברגר]], [[חב"ד בשואה (סדרה)]], '''ליובאוויטש בוילנה''' - {{בית משיח}} [[שבועון בית משיח]] [https://chabadpedia.co.il/images/b/b9/515.pdf גיליון מספר 515] (ח' תמוז תשס"ה) עמודים 16 - 21
==קישורים חיצוניים==
814

עריכות