פתיחת התפריט הראשי

שינויים

אין תקציר עריכה
{{מקורות}}{{להשלים|כל הערך=כן}}על פי המבואר בתורת הקבלה, הנה, בגלל ההפשטה של אור ה[[ספירות]], יתכן ייתכן מצב של '''"אחליפו דוכתייהו"''' (החלפת מקומותיהם) - [[אור]] ה[[חסד]] ב[[כלי]] ה[[גבורה]] ואור הגבורה בכלי החסד.
והביאור בזה, הנה הספירות האלקיות ה[[ספירות]] שהאציל [[הקב"ה ]] בכדי להאיר ולפעול בהן בעולמות ב[[עולמות]] - הן [[אורות ]] המלובשים בכליםב[[כלים]], וע"י ועל ידי התלבשותן הם מאירים לעולמות, ומבלעדי התלבשותם אינם מאירים וללא התלבשותן אינן מאירות למטה - ל[[נבראים]] המוגבליםה[[גבול|מוגבלים]], משום שהאורות לכשלעצמם הריהם [[פשוט|מופשטים ]] מכל הגדרה וציור מוגבל, ורק הכלים - הם אשר מגבילים ומגדירים את האורות, ומאפשרים את ירידתם למטה - לפעול את פעולתם בנבראים.
ויש בזה שתי שיטות:
שיטה א. שהאורות אכן מופשטים שה[[אורות פשוטים]] לגמרי, ואין בהם - באופן מוחלט - שום ציור והגדרה כלל. ורק כאשר האור מתלבש ועובר דרך הכלי המוגבל ומוגדר בענינו (כמו כלי החסד או הגבורה וכדומה), מתקבל אצל הנבראים השפעת אור החסד או הגבורה וכדומה. אבל אין זה מצד האור (המופשט), אלא מצד הכלי המוגדר ומוגבל בציורו הספיציפי.
שיטה ב. שה[[אורות מצויירים]], שגם באורות מצד עצמם - בטרם התלבשותם בכלים - ישנה התחלקות והגדרה, כמו "אור החסד" "אור הגבורה" וכדומה, לפי שהם רק התפשטות מעצם האורות כפי שהם כלולים בעצמות ב[[עצמות ומהות|עצמות]] [[אור אין סוף]] ב"ה, לפיכך הם מוגדרים ומחולקים לעשר. אלא שמכל מקום ההגדרה שבאורות אינה ממשית ומוחשית, נראית וגלויה לנבראיםל[[נבראים]], וביחס לנבראים - האורות מופשטים לגמרי, ואלמלא התלבשות האורות בכלים המוגבלים אשר חושפים את ההגדרה והציור הפנימי והנעלם שבאורות - אין באפשרות האורות לרדת ולפעול בקרב הנבראים.
ואולי יש לומר בדרך אפשר, שאין מחלוקת בין בעלי שתי השיטות הנה[[אריז, ואלו ואלו דברי אלקים חיים, וחד אמר חדא וחד אמר חדא. ]] מתווך כי אכן באמת מצד עצם עצמותן של האורות - כפי שהם כלולים ומאוחדים בשרשם ומקורם - עצמות אור אין סוף ב"ה, הם מופשטים לגמרי מכל ציור והגדרה, ולכן גם בחיצוניותן הם מופשטים מהשגת הנבראים, ורק הכלים - הם אלו שחושפים שפועלים את הציור שבהם. אולם מכיון ששכח ה[[כח הבלי בלי גבול]] ווכח ה[[כח הגבולגבול]], קוים שקולים הם באין ב[[אין סוף ב"ה ברוך הוא]] (מצד שלימותו), לכן קיימת בחיצוניות האור הגדרה וציור, אלא שזה נמצא בהעלם ובפשיטות עד שהכלים יחשפו פועלים זאת.
נמצא כי לפי כל השיטות והדעות, הנה, האורות שבספירות - לפחות ביחס לכלים ולנבראים - הרי הם מופשטים ומושללים מכל גדר וציור, לכן אפשר שיהיה "אור החסד" בכלי הגבורה, וכן להיפך. מפני שאף על פי שמהיות האורות - פנימיים ולא מקיפים, הרי הם מוגדרים ומותאמים לכלים הקולטים אותם, כגון אור החסד בכלי החסד, אור הגבורה בכלי הגבורה וכו', אבל התאמה זו נעלמת, שאין ההגבלה שבאור - ניכרת וגלויה, אלא האור מופשט מכל גדר. ולכן אפשרי הדבר שיהיה "אור החסד בכלי הגבורה" וכדומה.
"אחליפו דוכתייהו" - אור החסד בכלי הגבורה או להיפך, בא לידי ביטוי בפעולה שמטרתה נקבעת לפי האור אבל צורתה באופן הכלי, כגון אור החסד בכלי הגבורה, שמצד אור החסד באה השפעה רבה, אך מכיון שאין המקבלים יכולים לקבל רוב טובה, צריכה ההשפעה להצטמצם בכלי הגבורה, וזאת בשביל שהחסד יהיה מושלם.
 
ראה גם {{ערך מורחב|ערך=[[התכללות (המידות)]]}}
==מקורות לעיון:==
*[[דרך מצוותיך]] [[שרש מצות התפילה, מצ' ]] ומצות האמנת אלקות, * [[ספר המאמרים המשך תער"ב]] ד ואילך, [[מאמר]] וידבר אאכה"ד אלוקים את כל הדברים [[תרס"ד]].
{{סגל}}
 
[[קטגוריה:ספירות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
8,194

עריכות