פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 26,905 בתים ,  12 אפריל
מקור?
{{בעריכה}}[[קובץ:חתימת הבעשט.png|שמאל|ממוזער|250px|העתק חתימתו של הבעל שם טובבמכתבי [[הגניזה החרסונית]]]][[תמונהקובץ:בעל_שם_טוב.jpg|leftשמאל|thumbממוזער|250px|מתפללים על ציון הבעל שם טוב]][[תמונה:ביכנ בעשט מזיבוז.jpg|left|thumb|250px|בית הכנסת של הבעש"ט במז'יבוז']]רבי '''[[רבי]] ישראל בעל שם טוב'''' (נכתב ב[[ראשי תיבות]] '''בעש"ט''') הוא כינויו של '''רבי ישראל בן אליעזר''', ראש [[מחנה הנסתרים|מחנה הצדיקים הנסתרים]] בתחילה ולאחר מכן מייסדה ומחוללה של תנועת ו[[תורת החסידות]] ושיטתה, ממנה הסתעפו חסידויות רבות. נולד ביום [[ח"י באלול]] [[תנ"ח]] לר' [[אליעזר (אב הבעל שם טוב)|אליעזר]] ושרה בעיר אוקופ (ליד קמיניץ הפודולית. באותה תקופה על גבול פולין-תורכיה). הוא היה בן יחיד להוריו, שנפטרו בילדותו. נפטר ביום רביעי ב[[חג השבועות]] שנת [[תק"כ]] ומנוחתו כבוד ב[[מזי'בוז']]והתפתחו כל החצרות החסידיות.
==שנות ילדות==נולד ב[[י"ח באלול]] [[ה'תנ"ח]] (24 באוגוסט 1698) הסתלק ב[[ו' בסיוון]] (יום א' של [[חג השבועות]]) [[ה'תק"כ]] (21 במאי 1760) ומקום קבורתו בעיירה [[מזי'בוז']].
רבי ישראל בא בבריתו של אאע"ה ב[[כ"ה אלולהלל מפאריטש]] העיד בשם מורו רבי [[מרדכי מטשערנאביל]] ששמע מאביו ה[[נח"תמאור עינים]] הוא יום בריאת העולם כי בי"ח אלול נולד הבעש"ט בגופו רוחו ונשמתו. בגופו - (עפ"י רבי אליעזר בן הורקנוס מגדולי התנאים בתקופת חורבן בלידתו. בנפשו - התגלות מורו הקדוש אליו. ברוחו - בהתגלותו הכללית לעם ישראל{{הערה|[[בית המקדשספר התולדות אדמו"ר הריי"צ]] השני)ע' 106}}.
בקשר לשמו, הרבי מביא שנקרא ר' "'''ישראל'''==תולדות חיים==[[קובץ:ביכנ בעשט מזיבוז.jpg|שמאל|ממוזער|250px|בית הכנסת של הבעש", כי עם ישראל היה נתון ב'עילפון' ותרדמה רוחנית והיו צריכים לעוררו על דרך שמעירים אדם וקוראים בשמו - '''ישראל'ט בעיירה מז'יבוז'.]]
טרם הלך לעולמו אביו===תקופת לידתו===בשנת ת"ח, רבי אליעזרחמישים שנה לפני לידת הבעל שם טוב, השאיר בידיו צוואה פרץ ה[[מרד]] הקוזקי באצילים ה[[פולין|פולנים]], כשבמהלכם בוצעו ב[[יהודי]]ם פוגרומים רבים המכונים [[פרעות ת"אל תפחד מאף אחדח ות"ט]]. כתוצאה מהפוגרומים וחורבן הקהילות, רק מה' אחדהמצב הגשמי והרוחני ב[[עם ישראל]] היה בשפל המדרגה. תקופה זו מכונה ב[[חסידות]] "[[עילפון]]", כדוגמת [[אדם (מין)|אדם]] שהתעלף ושקוע בתרדמה.
בשנות ילדותו הרבה רבי [[פנחס מקוריץ]] אמר{{הערה|[[ספר המאמרים אדמו"ר הרש"ב|ספר המאמרים]] תרס"ג עמ' קמ"ב}} שנשמת הבעל שם טוב להתבודד ביערותירדה ל[[עולם (בחסידות)|עולם]], באמרו כי שם אין אנשים רעים וגאוותנים, ומורגשת הקדושה האלוקית האופפת כדי להעיר את העצים ובעלי החיים[[נשמות ישראל]] מעילפונם.
כנער[[הרבי]] מסביר שכמו אדם שהתעלף קוראים בשמו הפרטי כדי לעוררו, כיוון ש[[שם]] האדם מגיע מ[[עצם הנפש]], מצא הבעש"ט כשמעוררים את פרנסתו ממשרות שונות: תחילה שימש כעוזר למלמד הילדיםהעצם גם האדם מתעורר. הוא כך קודם התגלות הבעל שם טוב עם ישראל היה מוליך ומביא שקוע ב'עילפון' ו[[הקב"ה]] הוריד את הילדים לנשמת הבעש"ט (ששמה '''ישראל'חדר' ולבית המדרש. תלמידו') לעולם, כדי לעורר את עצם הנפש בעם, וכך גם הם יקומו מעילפונם{{הערה|[[המגיד ממזריטשלקוטי שיחות]] התבטא ואמר, כי הלואי שהיו מנשקים את ספר התורה באותה אהבה שהיה הבעל שם טוב מנשק את הילדים כשהיה מוליכם אל הח"חדר" כשהיה עוזר למלמדב עמ' 471.}}.
לאחר מכן נעשה לשומר בית המדרש===הרקע ללידתו===הוריו רבי [[אליעזר (אב הבעל שם טוב)|אליעזר]] והרבנית שרה היו עקרים והתגוררו ביישוב והייתה להם פרנסה בשפע{{הערה|שם=חהס רצז}}, והיה עובד את עבודתו בשעה שהיו הכל ישניםוהיו [[הכנסת אורחים|מכניסי אורחים]] גדולים{{הערה|שם=חהס רצז|סיפור [[המגיד ממעזריטש]] ל[[אדמו"ר הזקן]] (שיחת [[הרבי הריי"צ]], ליל א' ד[[חג הסוכות]] [[תרצ"ז]], סעיף ה' ('''[[ספר השיחות - תרצ"ו-חורף ת"ש]]''' ע' 161-162 (במהדורה הישנה); {{אוצר החכמה|הרב [[אברהם חנוך גליצנשטיין]]|'''ספר התולדות - רבי ישראל בעש"ט'''|29302|עמ' 27|עמוד=34}}).}}{{הערה|שם=חשון תשא|[[הרבי הריי"צ]], שיחת [[כ' בחשוון]] [[תש"א]], סעיף י' ('''[[ספר השיחות - תש"א]]''', עמ' 43-44).}}.
בהיותו בן י"ד הובאו לידיו כתבים של המקובל הנודע פעם אחת הגיע אורח ב[[ערב שבת]] מאוחר מאוד ובבגדי חול, ולמרות זאת רבי אדם בעל אליעזר אירחו וקירבו{{הערה|שם=חשון תשא}}; לגירסה אחרת, האורח הגיע ביום ה[[שבת]] אחר ה[[סעודת שבת|סעודה]], דבר שהיה נראה כהגעה מחוץ ל[[תחום שבת]]. כתוצאה מלימוד בכתבים אלה הפך הנער לבעל ידע רב בקבלה. הוא התקדש והיטהר , אך למרות זאת רבי אליעזר כבדו ואירחו ושאר האורחים גערו ברבי אליעזר על ידי טבילותכך, וקיים מצוות בדבקותאך הוא המשיך לכבדו{{הערה|שם=חהס רצז}}.
בהאורח נשאר, כמנהגו של רבי אליעזר, עד ל[[ח"י אלול תפ"דיום ראשון]] בא אחר הצהריים, ואחר שרבי אליעזר ליווה אותו, גילה האורח שהוא [[אליהו הנביא אחיה השילוני והחל ללמדו תורה. לימים]] ושבא [[נסיון|לנסותו]] במצוות הכנסת אורחים, כינה אותו הבעש"ט בכינוי "מורי ורבי הידוע"ובזכות עמידתו בנסיון - יוולד לו ילד, ומסר לו דברים שעליו לומר לילד בהגיעו לגיל שנתיים וחצי.
==חתונתו==לאחר זמן נולד לרבי אליעזר בנו יחידו, הבעל שם טוב עזב את אוקופ ועבר לגליל ברודי הסמוך לפודוליה. {{הערה|שם=חהס רצז}}{{הערה|שם, נעשה 'מלמד' באחד החדרים, ובעקבות שנפגש עם [[=חשון תשא}}{{הערה|הסיפור הודפס לראשונה אצל: {{היברובוקס|רבי אפרים מברודי]]יעקב קטינא|רחמי האב|32941|ורשה תרל"ד, מנכבדי העיר ואביו של הרב המפורסם רבי [[אברהם גרשון מקיטוב]] - נעשה לחתנואות נ|ללא|עמוד=29}}.}}.
אלא שרבי ישראל, ביקש להשאיר [[המגיד ממעזריטש]] פירש על פי סיפור זה את ענין האירוסין בסוד. רק לאחר פטירתו של רבי אפריםהפסוק{{הערה|תהלים קיט, בא הבעש"ט לשאת את אשתו, אולם בבואו הסתיר את עצמו.}} {{ציטוטון|בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ}}: לבוש היה כאיכר, עטוף בגדים גסים כ"אחד הריקים". נסיונותיו של רבי אברהם גרשון להפטר מן ה"איכר הגס" עלו בתוהו והוא מיהר, לפחות, להרחיק אותו מסביבתובמה זוכים לנער - על ידי הכנסת אורחים{{הערה|שם=חהס רצז}}.
הזוג הצעיר עבר לאחד הכפרים שבין קוטוב לקוסוב. ר' ישראל היה מבלה רוב זמנו בהתבודדות זקני ה[[חסידים]] פירשו על פי סיפור זה, את המסורת מ[[אדמו"רי חב"ד]] שצריך בכל יום ללמוד את [[שיעורים יומיים#חומש|פרשת השבוע עם קונו ביערות ובשדות. בהמשך עברו לאחד הכפרים. בשנת תפירוש רש"ץ עבר הבעשי]] ופעם או פעמיים ב[[שבוע]] מספר שורות מספרו של הבעל שם טוב [[כתר שם טוב]], שהקשר בין שני השיעורים הוא, שגם [[רש"ט לטלוסט שבגליציה והיה שוב למלמד, י]] וגם הבעל שם טוב נולדו אחר שאביהם עמד ב[[נסיון]]{{הערה|שם חי בדחקות רבה =חשון תשא}}.
==התגלותו==ביום רבי ישראל נולד בעיר טלוסט{{הערה|[[אדמו"ר הרש"ב]] סיפר בשם [[חאדמו"ר הזקן]] שלמרות שישנם מכתבים מהבעש"ט שחותם "י אלול תצישראל מאקופ"ד([[התמים]]חוברת א'), אין כוונה שהיה מעיר ששמה אקופ, בהיותו בן לאלא שבעיר טלוטס הייתה חומה שבמשך השנים קרסה ונשארו רק חפירות היסודות ("אוקפ"ו נצטוה פירושו חפירות). כיוון שהוריו גרו באזור של הריסות החומה ולא במרכז העיר חתם הבעש"ט "ישראל מאקופ". (שיחות קודש תש"כ עמ' 251).}} לאביו ר' [[אליעזר (אב הבעל שם טוב)|אליעזר]] ולאמו שרה ביום שני [[י"ח באלול]] שנת [[תנ"ח]]{{הערה|על ידי אחיה השילוני להתגלות בעולםפי [[הגניזה החרסונית]]. הוא נתכנה בתואר במסורות אחרות מקובלים תאריכים אחרים.}} (וסימנך "בעל שםנחת" שהיה נפוץ בדורות אלה, ופרסומו הראשון היה בעיר טלוסטכי במעשיו גרם נחת בעולמות התחתונים והעליונים{{הערה|[[לקוטי דיבורים]] כרך א עמ' לא ואילך}}).
עיקר פעילותו במסעות ונדודים בתחילת התגלותו ===חינוכו===הבעל שם טוב היה בשלושה עניניםבן יחיד להוריו ובהיותו בן חמש נתייתם מהם. לפני שנפטר אביו, אמר לו: פדיון שבויים"בני אל תירא משום דבר, רק מ[[הקב"ה]] בעצמו ואהוב בפנימיות לבבך כל יהודי בלי הבדל מי הוא ומה הוא עושה"{{הערה|[[לקוטי שיחות]] ח"ב עמ' 594}}. היה זה עבורו כצוואה והוא הפנים את המסר הזה וחי על פיו, חיזוק התורה ויראת שמייםלאחר פטירת הוריו דאגו אנשי העיירה למחיה עבורו, התגלות פנימיות התורהאך הדבר לא נמשך זמן רב.
במסגרת נסיעותיו ביקר בהורדנקאבשנות ילדותו נהג ללכת כמעט מידי יום לאחר לימודיו אצל מלמדו{{הערה|ישנם מקומות שמובא שהבעש"ט למד באופן עצמאי לגמרי - התוועדויות תשמ"ג ח"ג עמ' 1567}}, קיטובליער ולהסתובב בינות לעצים והטבע הפורה, נמירובאשר שם מצא את מנוחתו והיה חוזר על לימודו ופעמים אף נרדם שם. פעם אחת בהיותו ביער פגש באחד מה[[מחנה הנסתרים|צדיקים הנסתרים]] אשר עמד ליד עץ שקוע בתפילה נלהבת, שריגרד שבגליציה ופודוליההבעש"ט התבונן באיש, ולאחר מכן ביקשו ללמד אותו תורה, לאחר תקופה שהסתובב ולמד עם אותו צדיק, בפולנאההשאירו אותו צדיק אצל אחד מראשי חבורת הנסתרים, שדה לבןרבי מאיר, זסלב ואחרות שבווהלין. נוהג היה בנסיעותיו לרפא חולים - גם על ידי רפואות וגם על ידי קמיעות. בראשית התגלותו היה לבעשמנת שילמד עמו בצורה מסודרת, ואכן הבעשסופר מיוחד - רבי אלכסנדר זיסקינד, שהיה כותב ישב בביתו 4 שנים ובמהלכן צבר את קמיעותיוכל הידע שלו בתורת הנסתר והקבלה, אולם משרבו הבאים, נתקבל עוזר נוסף - רבי צבי סופר, שפרשיותיו היו ליקרות ערך ביותר. לאחר מכן נשאר לימים סיפר הבעש"ט שבימי שבתו אצל מורו רבי צבי לסופרו היחידמאיר פגש ב[[אליהו הנביא]].
בשנת ===נישואיו===בשלב מסוים עזב הבעל שם טוב את היישוב אוקופ ועבר לגליל ברודי הסמוך לפודוליה. שם, נעשה 'מלמד' באחד ה[[חיידר|חדרים]] ופגש עם רבי אפרים מברודי שהיה מנכבדי העיר ואביו של רבי [[ת"קאברהם גרשון מקיטוב]]. רבי אפרים הציע לבעל שם טוב את בתו מ' חנה והם באו בקשרי השידוכין והבעל שם טוב רצה שזה יישאר בסוד. רק לאחר פטירתו של רבי אפרים, עבר הריב"ש, שנתפרסם כבר כ"בעל בא הבעל שם טוב"לשאת את אשתו, אולם בבואו הסתיר את עצמו בלבושו [[בגד]]י איכר גסים. רבי אברהם גרשון ניסה לדחותו ולבסוף הבין שזה חתנה של אחותו והם נישאו, לעיר מז'יבוזאך הוא הרחיקו מסביבתו. הזוג הצעיר עבר לאחד הכפרים שבין קוטוב לקוסוב. ר'ישראל היה מבלה רוב זמנו ב[[התבודדות]] ביערות ובשדות. בהמשך עברו לכפר אחר. כאן החלו להתרכז מסביבו אלפים ובתוכם גדולי תורה רבים וצדיקים מפורסמיםבשנת [[ת"צ]] עברו לטלוסט שבגליציה{{הערה|אזור שכיום מחולק בין [[פולין]] ל[[אוקראינה]]}} והחלו שוב לעסוק במלמדות וכל חייהם חיו בדוחק כלכלי.
==פעליו=====התעסקותו בחינוך ילדי ישראל===לפני התגלותו עסק הבעש"ט כעוזר 'מלמד', ותפקידו היה להוליך ולהביא את הילדים מביתם ל'חדר הלימוד', במהלך הדרך היה לומד עם תלמידיו שיעור בהבעש"ט מחדיר ומכניס לילדים חוויות רוחניות, בין היתר על ההקפדה בעניית [[גמראאמן]]. אופן הלימוד היה מתוך חריפות וגאונות גדולה, ולמדו את הרמבוכמו כן שומר עליהם בדרכים מפני הסכנות והכלבים{{הערה|שיחות קודש תשכ"ם, הרי"ף הרא"ש ושאר מפרשים מה"ראשונים" שהשתייכו לגמרא הנלמדתד עמ' 58. הבעש"ט היה מתרגם את המילים ל[[אידישאגרות קודש]]חי"ט עמ' ע וש"נ.}}.
בשנים אלה עמד הבעשעבודתו זו היה עושה בשמחה ו[[אהבה]] אין קץ, עד שלימים התבטא באוזני תלמידיו הגדולים, ש"ט לעלות לארץ ישראלהימים האלה היו הימים השמחים ביותר בחייו". תלמידו, שתפסה מקום חשוב ומרכזי בתורתו, אולם תכניתו לא יצאה [[המגיד ממזריטש]] התבטא פעם: "הלואי שהיו מנשקים את [[ספר התורה]] באותה אהבה שהיה הבעל שם טוב מנשק את הילדים כשהיה מוליכם אל הפועלה"חדר" כשהיה עוזר למלמד"{{הערה|[[אגרות קודש]] חלק כ"ד עמ' מז}}.
==מוקד עליה לרגל==בעת היותו בן 18 (שנת תע"ו), הציע לפני חבריו מה[[מחנה הנסתרים]], דרך פעולה חדשה, לעבור מעיירה לעיירה ולדאוג שבכל מקום יש 'מלמד' עבור ילדי המקום, ובמקום שאין, הצדיקים הנסתרים ישמשו בתפקיד, באותה תקופה גם שימש הבעש"ט כעוזר מלמד.
רוב תקופת נשיאותו===ראש מחנה הנסתרים===בהיותו בן 14 (ה'[[תע"ב]]) נכנס לחבורת [[מחנה הנסתרים]], התגורר במזיבוז, שהפכה למוקד עליה לרגל. תלמידי חכמים גדולים הסתופפו בחצרו, וקהל גדול של עמך נהר לתפילות וסעודות, וקהל חסידי הבעשאשר הייתה אז תחת הנהגת ה"בעל שם"ט, הלך וגדלרבי [[אדם בעל שם|אדם מרופשיץ]].
==עליית הנשמה==בלפני פטירתו של מנהיג [[ראש השנהמחנה הנסתרים]] שנת רבי [[תק"זאדם בעל שם]], הודיעו לו ב[[חלום]] עשה הבעל למסור את ה'כתבים' שברשותו לישראל בן אליעזר מאקופ, הוא שלח את בנו לחפש את רבי ישראל, וביקש ממנו למסור לו את הכתבים כי הם שייכים לשורש נשמתו ואם יסכים ללמוד עמו מה טוב. אחרי חיפוש ארוך מצא את 'שומר בית המדרש' בשם ישראל שהיה אז בן ארבע עשרה שנה. ביקש ממנו בן ה'בעל שם טוב עליית נשמה בה ' שילמד איתו, רבי ישראל הסכים ואמר בתנאי שיראה כאילו רבי ישראל הוא פגש את התלמיד. כתוצאה מהלימוד, שידכו לו אשה מהעיר אקופ, אשתו זו נפטרה זמן קצר לאחר ה[[מלך המשיחנישואין]]. {{הערה|על שאלת הבעל שם טוב: אשתו זאת התבטא הבעש"אימתי קאתי מרט בעת הסתלקותו " אם הייתה עמי זוגתי הראשונה הייתי עולה למרום באמצע היום בשוק מעזיבוז לעיני כל (= מתי בא אדון?שיחת [[פורים]] תשי"ח) ענה המשיח: "לכשיפוצו מעיינותיך חוצה", כשכוונתו על מעיינות תורת החסידות, אותה גילה הבעל שם טוב.}}.
==שבחי הבעש"ט==אין שבח שלא נשתבח בו הבעש"ט. אין גבול ליכולתו ואין מעצור לכחו הרב בעליונים ובתחתונים. [[המגיד ממזריטש]] מעיד עליו ש"ידע בכל חודש ניסן איזה ממונים ממונים על העולם בכדי לדעת איך להתנהג עמם ועל ידם" ו"הוא ידע שיחת עופות ושיחות דקלים"{{דרוש מקור}}בגיל שמונה עשרה מונה רשמית למנהיגם של הצדיקים הנסתרים.
העיד ביום הולדתו העשרים ושש נתגלה אליו [[אחיה השילוני]], ולמדו תורה במשך עשר שנים, בזמן זה גילה לו את המאור שב[[תורת הנגלה]] והקבלה כפי שנלמד בגן עדן{{הערה|במכתב לתלמידו רבי [[מנחם מענדל מויטבסקיעקב יוסף הכהן]] שנמצא ב[[גניזה החרסונית]]ומופיע בקובץ [[התמים]], מתאר הבעל שם טוב: {{ציטוטון|אני ביום מלאות לי כ"ו שנה, שהכיר את הבעשביום ח"ט בימי ילדותו: י [[אלול]] בשנת תפ"ד בעיר אקופ, כחצות הלילה נתגלה אליי. הלימוד הראשון היה היה דבר ב[[פרשת בראשית]], וכאשר גמרנו ה[[תורה]] ה[[קדוש]]ה' בידי הבעל השם טוב ויגזור אומר ויקם. אחד היה, ומהקדמונים לא קם כמוהו - אחריו לעפר מי יקוםעד לעיני כל ישרא"ל, הייתי בן ל"ו ונגליתי}}}}. עד שביום הולדתו השלשים ושש הפציר בו רבו להתגלות.
===התגלותו ושמו===ביום [[אדמוי"ז באלול]] שנת [[תצ"ד]], הבעל שם טוב היה אז בן שלושים ושש, ציווה אותו [[אחיה השילוני]] להתגלות בעולם והוא התגלה לראשונה בעיר טלוסט. לאחר מכן החל הבעל שם טוב לפרסם את שיטתו על ידי מסעות ונדודים. תחילה עסק בעיקר בפדיון שבויים, חיזוק התורה ו[[יראת שמים]] והפצת [[פנימיות התורה]]. במסגרת נסיעותיו ביקר בהורדנקא, קיטוב, נמירוב, שריגרד שבגליציה ופודוליה, בפולנאה, שדה לבן, זסלב שבווהלין. במהלך נסיעותיו נהג לרפא חולים על ידי רפואות וגם על ידי קמיעות. את קמיעותיו כתב הסופר רבי אלכסנדר זיסקינד ובהמשך, כשרבו הפניות, נעזר גם ברבי צבי סופר, שפרשיותיו היו יקרות ערך. לבסוף נשאר רק רבי צבי לסופרו היחיד. בשונה משאר בעלי השם שקדמו לו, הבעל שם טוב לא השתמש כלל בהשבעת שמות הקודש ובקמיעות שחילק לא הופיעו שמות, וזו אחת הסיבות לכך שהכינוי שלו שונה מכל שאר בעלי השם שלפניו והוצמד לו הכינוי 'בעל שם '''טוב'''{{הערה|1=הרב יהודה שורפין, ''''[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/5228935#utm_medium=email&utm_source=93_subscription_he&utm_campaign=he&utm_content=content למה קוראים לו 'הבעל שם טוב'?]''' {{בית חבד}}}}'. בשנת [[ת"ק]], עבר הבעל שם טוב לעיר מז'יבוז', שם החלו להתרכז סביבו אלפי [[חסיד]]ים ומעריצים, ביניהם גדולי תורה רבים וצדיקים מפורסמים. הבעל שם טוב היה לומד עם תלמידיו שיעור ב[[גמרא]]. השיעור היה חריף וגאוני ולמדו בו גם את ה[[רמב"ם]], הרי"ף הרא"ש ושאר מפרשים מה"ראשונים" שהשתייכו לגמרא הנלמדת. הבעל שם טוב היה מתרגם את המילים ל[[אידיש]]. באותה תקופה גם תכנן הבעל שם טוב לעלות ל[[ארץ ישראל]], שתפסה מקום חשוב ומרכזי בתורתו, אולם תכניתו לא יצאה אל הפועל. ===עלייתו להיכל המשיח===ב[[ראש השנה]] שנת [[תק"ז]] עשה הבעש"ט עליית [[נשמה]] לעולמות העליונים עליה סיפר בארוכה באגרת המכונה [[אגרת הגאולה]]. בעליה זו אמר לו [[מלך המשיח]] כי [[ביאת המשיח|ביאתו]] תלויה [[הפצת המעיינות חוצה|בהפצת מעיינות החסידות]], תיאור העלייה ודבריו של המלך המשיח כתב הבעש"ט עצמו במכתב ששלח לגיסו ר הזקן' [[גרשון מקיטוב]], וזה לשונו:{{ציטוט|תוכן=בר"ה שנת תק"ז עשיתי השבעת עליית ה[[נשמה]] כידוע לך, וראיתי דברים נפלאים במראה מה שלא ראיתי עד הנה מיום עמדי על דעתי... ועליתי מדריגה אחר מדריגה, עד שנכנסתי להיכל משיח ששם לומד משיח תורה עם כל התנאים והצדיקים וגם עם שבעה רועים, ושם ראיתי שמחה גדולה עד מאד... ושאלתי את פי משיח: אימת אתי מר?, והשיב לי: בזאת תדע, בעת שיתפרסם למודך ויתגלה בעולם, ויפוצו מעיינותיך חוצה מה שלמדתי אותך והשגת, ויוכלו גם המה לעשות יחודים ועליות כמוך, ואז יכלו כל הקליפות ויהיה עת רצון וישועה. ותמהתי על זה, והי' לי צער גדול באריכות הזמן כל כך מתי זה אפשר להיות.|מרכאות=כן|מקור=ספר [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=24560&st=&pgnum=207 'בן פורת יוסף' בסופו], נדפס גם בתחילת ספר '[http://www.chabadlibrary.org/books/bsht/kst/1/1.htm כתר שם טוב]'.}} בעת צערו של הבעש"ט זלגו עיניו דמעות{{הערה|[[תורת שלום]] עמ' 113.}}. ===הניצחון על ה'פרנקיסטים'==={{ערך מורחב|כת הפרנקיסטים}}ב[[כ"ו בתמוז]] שנת [[תקי"ט]] ניצח הבעש"ט את הפראנקיסטים בעיר לבוב. במכתבים שנמצאו ב[[גניזה החרסונית]] נמצא כי הבעש"ט ותלמידיו הכריזו על יום זה כעל יום חג. באגרת מיום ח' [[כסלו]][[תש"כ] אמר] עונה [[הרבי]] לאחד ששאל מדוע יום זה לא נחוג בכל שנה, שביאור על כך לא שמע, אך מה שנראה הוא, שהבעששמכיוון שלשנה הבאה הבעש"ט כבר הסתלק (בשנת [[תק"כ]]). ==שיטתו==ישנם נקודות רבות שאותם חידש והדגיש הבעשחיבב ביותר בשיטתו. נקודת כל החידושים היא לקחת כל דבר לגלות את מקורו, ה[[עצם]] שלו. היינו: מהי תכליתו, מטרתו, מקורו ולאן הוא מוביל. כך מגלה מהו העצם של קיום העולם, [[בריאה מתמדת]] על ידי [[הקב"ה]]. כך מגלה גם מהו בדיוק היהודי, עצם שמאוחד בתכלית עם [[עצמות אין סוף]] (וכיון וענין זה גלוי יותר אצל היהודים הפשוטיםדווקא, קירבם יותר) וכן עודד במיוחד את האהבת ישראל הפשוטה לכל יהודי מצד [[עצם הנשמה]]. וכן גם מגלה את מהות ה'[[קליפת נוגה]]' (ראה [[תניא - פרק ו']]. ועוד ועוד{{הערה|על פי [[אדמוקונטרס עניינה של תורת החסידות]]}}.===השגחה פרטית==={{ערך מורחב|ערך=[[השגחה פרטית]]}}דרכו של הבעל שם טוב בענין השגחה פרטית מסתכמת במשפט הידוע "ר הרשבכל תנועה ותנועה שם [[אלופו של עולם]]"ב, הבעל שם טוב מבאר כי גם במקום הנראה כהסתר הכי גדול - חמשת האלפין של דברי הרהב של [[פרעה]] - אמראויב: ארדוף אשיג אחלק שלל, גם שם ישנם חמשה אלפין להורות כי גם מאחורי דברים אלו של הקליפה עומד האחד יחיד ומיוחד - אלופו של עולם{{הערה|בעל שם טוב על התורה פרשת נח}}. משל ידוע של הבעל שם טוב הוא המובא בספר נכדו ה[[דגל מחנה אפרים]]{{הערה|פרשת וילך}} אודות המלך שהקיף את עצמו בשבעה חומות איומות. כל אחד בצורה ומסוגרת יותר מהקודמת לה. רבים הם שטיפסו וניסו לשבור את החומות ולא הצליחו. רק בן המלך שידע כי אביו לבטח לא הפקיר אותו, מסר את נפשו לעבור את כל החומות ולבסוף לאחר שמסר את נפשו לטפס על החומות התברר לו כי הכל אחיזת עינים; אין חומות ואין שום דבר מפריע מלהתקרב למלך. הנמשל הוא היהודי שאם יאמין באמת שהקב"ה קרוב אליו - יתבטלו ממנו כל ההסתרים. משפט ידוע של הבעל שם טוב הוא כי גם ההסתרה עצמה הוא מהקב"ה כמו שנאמר "ואנכי אסתר אסתיר פני", שהבעל וממילא העונש הוא כי מציאות זו עצמה תוסתר - שההסתרה הינה הסתרה{{הערה|בעל שם טוב על התורה פרשת וילך}}. לפי שיטתו של הבעל שם טוב אפילו עלה שנופל מעץ - בהכרח יש בדבר השגחה פרטית. שכן מכיון שאין כל מציאות שאין בה מציאות אלוקית, אם כן לא ייתכן שתתבצע אפילו פעולה אחת מראשית הבריאה עד סוף שבעת אלפי שנות קיומה - שאין בה מציאות השגחה פרטית. ===קירוב היהודים הפשוטים===ב[[י"ז אלול]] [[תע"ד]] בעת היות הבעש"ט ביער התגלה אליו [[אליהו הנביא]] לראשונה בהיותו לבדו, וגילה לו שבשמים יש יותר נחת רוח כאשר יהודי פשוט מברך את [[הקב"ה]] ומודה על פרנסתו, מכל היחודים והכוונות שהצדיקים עושים. מני אז עיקר שיטת והנהגת הבעש"ט היה מסודר לקרב ולחבב דווקא את היהודים הפשוטים, אשר פעמים ואפילו לא ידעו קרוא וכתוב, והיה מעודדם ומשדלם לברך ולהודות לקב"ה, הוא היה מסתובב מכפר לכפר ומתענין בשלום האנשים על מנת שיוציאו משפתם את התודה לקב"ה. ===כח המחשבה===חשיבות יתירה נתן הבעל שם טוב לכח המחשבה, וקבע כי "במקום שמחשבתו של אדם נמצא שם הוא כולו"{{הערה|[[דגל מחנה אפרים]] פרשת שמות ד"ה ותעל}}. גם בעבודת התורה והתפילה מדגיש הבעל שם טוב מאודאת חשיבות דביקות המחשבה בשורש האותיות שהיא האור אין סוף, וכן הבעל שם טוב מדריך את האדם לדבק מחשבתו תמיד אל השכינה הקדושה. מקובל בחסידות מספר סיפורים שבהם הראה הבעל שם טוב לתלמידיו כיצד במקום מחשבתו של האדם שם הוא נמצא. כך למשל פעם הראה הבעל שם טוב לתלמידיו איך שור אוכל שור אחר, בעוד שבגשמיות היה זה אדם שאכל בשר שור לשם תאוה, ב[[סעודת שבת]]. במקרה אחר, לאחד מה'בעלי-בתים' של העיר [[אדמומעזיבוז]] היה ריב עם 'בעל-בית' אחר, ופעם אחת בשהותם אצל ה[[בעל שם טוב]] בבית הכנסת, הוא צעק שהיה "ר הרייקורע את יריבו כדג". הבעל שם טוב צוה לתלמידיו שיתנו אחד לשני את ידיהם ושיתייצבו לידו בעינים עצומות. הבעל שם טוב הניח ידיו הקדושות על כתפי שני התלמידים שעמדו לידו. לפתע החלו התלמידים לצעוק בפחד: הם ראו כיצד בעל הבית קורע הוא כדג את יריבו! זה מראה בבירור, שמכל כח - יש תוצאה ופועל דבר: אם ב[[לבוש]] [[חומרי]], או [[רוחני]], שאפשר לתופסו רק ב[[חוש]]ים נעלים ועדינים יותר{{הערה|[[תבנית:היום יום/כ"צט בתשרי]] אמר שאין לשער }}. ===העלאת הרע לטוב===לפי תורת הבעל שם טוב אין מציאות אמיתית של רע בעולם כלל. למרות שאכן יש מציאות של רע המסתיר על הטוב, בדרך דמיון והסתר, גם מציאותו של הרע היא בעצם ברצון ה', על כך מביא הבעל שם טוב את משל המלך השולח רשע לפתות את האהבת ישראל בנו אך גם רצון הרשע הוא שהבן לא ישמע בקולו. בנוסף החיות של הרע היא בעצם ניצוץ קדוש שהיא החיות של ההתגברות על העבירה, שהיא בעצם סיבת קיומה של העבירה או הקליפה - כדי שיתגברו עליה ויכניעו אותה. בנוסף אומר הבעל שם טובכי גם החושך משמש לטוב, כי [[יתרון האור מן החושך]], מעלת יתרון האור ניכר מצד החשך, וכן החכם מצד הטיפש, וניכר מעלת הצדיק מצד הרשע, והתענוג מכח הנגע והיסורין, ומעלת הדעת נודע מכח השכחה. מכיון שכן, נמצא כי גם לחושך ולרע יש עליה ותועלת, מכיון שהחושך נעשה כעין "כסא" לטוב, ומכיון שהוא נעשה כסא לטוב יש לו קשר וחיות מהטוב, כמו יד האדם המושיט דבר למעלה אז הוא בעצמו שם{{הערה|וזה מעלת גזירה שוה, כי ברוחני אחר שיש לו שווי בצד מה נעשה אחד, ולכן דנין בגזירה שוה גם למיתה החמורה}}. למרות זאת, אין לטעות לחשוב שגם החושך הוא טוב, כי ישנו מסך המבדיל ומחלק בין האור ובין החושך. מעלתו של החושך הוא דוקא בהכרה שהוא חושך, ובהיותו משמש ככסא לאור, אך אין לטעות ולחשוב שהוא טוב{{הערה|כתר שם טוב ח"א קצח, ב}}.
==תורתו==
תורתו של ===כתיבת והדפסת דבריו===הבעש"ט לא נרשמה על ידוהיה גאון עצום ב[[נגלה]] ו[[בנסתר]]{{הערה|1=ראה בספר [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=34286&st=&pgnum=9 סיפורים נוראים] לר' יעקב קידנר בסיפור הראשון.}}. כמה עניינים וסיפורים מגאונותו בפשטות עברו במסורת אצל [[רבותינו נשיאנו]]{{הערה|[[אגרות קודש]] חי"ט עמ' שצט, להוציא מדעת הטוענים שהיה איש פשוט בידיעותיו בתורה}}. מנהגו היה לומר דברי התורה מובאים בשמו בספרי תורה קצרים ועמוקים ובשפת ה[[אידיש]], אך תלמידיוהם אלו שליקטו וכתבו את אמרותיו ותורותיו, והדפיסו את הספרים:*[[תולדות יעקב יוסף]] - נכתב על ידי תלמידו רבי [[יעקב יוסף מפולנאה]], הודפס בשנת [[תק"מ]]. אפילו צוואתו המפורסמת שנדפסה בשם *[[צוואת הריב"ש]]- מכיל גם מתורתו של הבעש" לא נכתבה על ידו, אלא ט כפי שנאסף על ידי תלמידו - רבי [[ישעיה מיאנוב. התוכן בספר זה אמיתי]] ויצא ב[[תשל"ה]], אולם אין זו לשון הבעשמחדש על ידי [[קה"ט. עיקר תורתו של הבעש"ט ודעותיו הובאו בספרי תלמידו המובהק - רבי יעקב יוסף הכהן מפולנאהת]], אולם גם בספרי תלמידיו האחרים ונכדיובהוראת [[הרבי]]. לאחר מכן, רוכזו התורות שבספרים אלה לספר אחד: "*[[כתר שם טוב]]". בדורות האחרונים כונסו - בו רוכזו ליקוטי התורות האלה ומוינו בספר כתר שם טוב וכיום נעשה ליקוט מקיף לפי נושאים בספר "בעל שם טוב" ב-2 כרכים גדולים.כמה מתורותיו מופיעות גם בספר "דגל מחנה אפרים" שכתב נכדו, ר' משה חיים אפרים.בתקופה מאוחרת יותר התגלו צרור גדול של מכתבי הבעש"ט ב[[גניזה החרסונית]], שנרכשו על ידי [[אדמו"ר הריי"צ]], ופורסמו בגליונות [[התמים]].
בדורות האחרונים התגלו כתבי [[ביאת המשיח]] תלויה בהכרח בהפצת תורת הבעל שם טוב, וכמו שכתב בעצמו במכתב, כי ב[[ראש השנה]] שנת [[תק"ז]] עשה עליית [[הגניזה החרסוניתנשמה]]" ובה כתבי יד רבים והגיע עד להיכלו של מלך ה[[משיח]]. שאל הבעל שם טובאת [[מלך המשיח]]: "אימתי קאתי מר" (מארמית: מתי בא אדון) ענה לו המשיח: [[הפצת המעיינות חוצה|"לכשיפוצו מעיינותיך חוצה"]]{{הערה|[[כתר שם טוב]] בתחילתו.}}, כשכוונתו על מעיינות תורת ה[[חסידות]], אותה גילה ולימד ה[[בעל שם טוב]] וכאשר תורתו תתפרסם ותופץ, תבוא ה[[גאולה]].
==פרנקיסטים=שבע התורות==={{ערך מורחב|ערך=[[שבע התורות]]}}שבע התורות של הבעל שם טוב שהתגלו לאדמו"ר הרש"ב, הם תורות שאמר הבעש"ט ב[[כגן עדן]] בשנת [[תרנ"ו בתמוזב]] שנת . ב[[תקישמיני עצרת]] [[תרנ"טג]] ניצח הבעשסיפר [[אדמו"ר הרש"ט ב]] את הפראנקיסטים בעיר לבובפרטי המאורע (ברבים או בסעודתו בלבד). במכתבים שנמצאו בומאז כלל לא נזכר המאורע במשך יותר מארבעים שנה, בשנת [[גניזה החרסוניתתרצ"ז]] נמצא כי אדמו"ר הריי"צ פרסם וגילה את פרטי המאורע. ==הנהגה ניסית ומופתית=====סיפורי הבעש"ט ותלמידיו הכריזו על יום זה כעל יום חג. באגרת מיום ח' ===סיפורי הבעל שם טוב נדפסו בחלקם בספר [[כסלושבחי הבעש"ט]] ובעשרות ספרים אחרים, ורבים עוד יותר מקובלים ממקורות מוסמכים בקרב תלמידי הבעל שם טוב ותלמידי דרכם. המופתים שמקובלים מהבעל שם טוב, ואשר לחלקם קיימים עדויות מדוייקות, הם למעלה מכל דמיון, עד אשר רבי [[תש"כמנחם מנדל מוויטבסק]] עונה כותב במכתב "אחד היה הבעל שם טוב לפניו לא היה ולאחריו מעפר מי יקום"? הבעל שם טוב העיד על עצמו כי המופתים העצומים שערך לא היה על ידי שימוש בשמות הקדושים, אלא על ידי [[הרביאמונה פשוטה]] לאחד ששאל מדוע יום זה לא נחוג בכל שנה שביאור באחדות הבורא ואפסות הבריאה מבלעדי כח הבורא. כך למשל הבעל שם טוב עבר נהר שליד העיר מזיבוז' באופן שפרש את מטפחתו על הנהר ועברה כשהוא מעיד שעבר רק באמונה פשוטה בלבד.===קפיצת הדרך===בסיפורים רבים של הבעל שם טוב מסופר על כך לא שמעשהבעל שם טוב הורה להתיר את מושכות הסוסים ולהתיר להם לנסוע כרצונם, ואז הסוסים דהרו בצורה בלתי טבעית בעליל. באופן זה פעל הבעל שם טוב ישועות בלתי טבעיות כשיכל להיות במקומות רחוקים מאוד זה מזה בזמנים קצרים מאוד, אך מה שנראה הוא שמכיוון שלשנה הבאה הבעש"ט כבר הסתלק (בשנת כשחלקם התרחשו קרוב לכניסת השבת והיה צורך להתשמש ב[[תק"כקפיצת הדרך]]).
==הסתלקותו==
===תיאור הסתלקותו===[[קובץ:אוהל הבעל שם טוב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[אוהל (קבר הצדיק)|אוהל]] הבעל שם טוב ב[[מז'יבוז']]]]בספר ב[[שבחי הבעש"טחג הפסח]] מתואר: בימי הפסח של שנת [[תק"כ]] חלה הבעש"ט בקיבתווכתוצאה מכך נחלש ביותר וגם דיבורו היה בקושי. בליל [[חג השבועות]] התאספו לידו כל תלמידיו אמר לפניהם תורה. בבקר שלח לקרוא לאנשי ה"[[חברה קדישא]]" והורה להם כיצד להתעסק בקבורתו. לאחר מכן התחזק מעט והתפלל בעצמו לפני התיבה, בביתו. לאחר התפילה, יצא תלמידו רבי [[נחמן מהורודנקא]] כדי לשפוך תפילה על שלום רבו, הבעש"ט הגיב על כך: "לחינם הוא נעשה כחוש וקולו כמעט שלא נשמעמרעיש בתפילה אם היה יכול להיכנס באותו פתח שבו הייתי נכנס אנכי, היה פועל". לאחר מכן שמעוהו לוחש: "אני מוחל לך אותן שתי שעות, אל תענה אותי!". כשבאו בני העיר לברכו בברכת החג, אמר לפניהם דברי תורה. אחר כך שוב אמר דברי תורה לתלמידיו המקורבים "על עמוד שעולה מגן עדן תחתון לגן עדן עליון". אחר נפרד מבני העיר באומרו: "עד כאן גמלתי עמכם חסד ועכשיו תגמלו אתי חסד".
בליל חג השבועות התאספו כל בני החבורהכוחותיו עזבוהו. הבעשוציוה לתלמידיו לומר "ט ויהי נועם". משראה את תלמידיו מצטערים, אמר לפניהם תורה: "אין אני דואג לעצמי. בבקר שלח לקרוא לאנשי ה"חברא קדישאכי יודע אני בבירור שאצא מפתח זה ואכנס בפתח אחר" והורה להם כיצד יתעסקו בקבורתו. לאחר מכן התחזק מעט והתפלל בעצמו לפני התיבה בביתונשכב והתיישב לסירוגין. לאחר התפילהאחר כך ציווה לכסותו בסדין ושכב פעם נוספת, יצא תלמידו רבי נחמן מהורודנקא, כדי לשפוך תפילה על שלום רבו. אמר הבעשהוא התחיל להזדעזע ולחרוד כמו שנהג בתפילת "שמונה עשרה"ט: לחינם הוא מרעיש בתפילהואחר כך נח מעט. אם היה יכול להכנס באותו פתח שבו הייתי נכנס אנכיקולו לא נשמע עוד, היה פועל. לאחר מכן שמעוהו מלחשרק שפתיו נשמעו מרחשות את הפסוק: "אני מוחל לך אותן שתי שעות. אל תענה אותי!תבואני רגל גאוה". משבאו בני העיר לברכו בברכת החג, אמר לפניהם דברי תורהאותה שעה בדיוק, הסתלק ובאותו רגע בדיוק עמדו שני השעונים שהיו בבית ופסקו מללכת. אחר שוב אמר דברי תורה לתלמידיו המקורבים תלמידו רבי [[לייב קסלר]] סיפר שראה את יציאת ה[[נשמה]] "כמו שלהבת מראה תכלת"על עמוד שעולה מגן עדן תחתון לגן עדן עליוןוהעיד ". אחר נפרד מבני העיר באומרו: שבשעת יציאת נשמתו זרחו פניו כבקבלת שבת עם קבלת ה"עד כאן גמלתי עמכם חסד ועכשיו תגמלו אתי חסדנשמה היתירה".
כוחותיו עזבוהו. הוא ציוה לתלמידיו לומר ב[[ו' סיוון]] [[תק"ויהי נועם". משראה את תלמידיו מצטעריםכ]] - יום רביעי ראשון ל[[חג השבועות]], כשהוא בן ששים ואחת שנה, אמר: "אין אני דואג לעצמי. כי יודע אני בבירור שאצא מפתח זה ואכנס בפתח אחר". לאחר מכן שכב וישב כמה פעמים. אחר ציווה לכסותו בסדין וישכב פעם נוספת. הוא התחיל להזדעזע ולחרוד כמו שנהג בתפילת "שמונה חדשים ושמונה עשרהיום נסתלק הבעש" ואחר כך נח מעט. קולו לא נשמע עוד, רק שפתיו נשמעו מרחשות: אל תבואני רגל גאוה! אותה שעה נסתלק ובאותו רגע בדיוק עמדו שני השעונים שהיו בבית ופסקו מללכתט לבית עולמו. תלמידו רבי לייב קעסלער סיפר שראה את יציאת הנשמה "כמו שלהבת מראה תכלת" והעיד "שבשעת יציאת נשמתו זרחו פניו כבקבלת שבת עם קבלת ה"נשמה היתירה"ומנוחתו כבוד במז'יבוז'.
ב[[ו' סיון תק"כ]] - יום רביעי ראשון ל[[חג השבועות]], כשהוא בן ששים ואחת שנה, שמונה חדשים ושמונה עשרה יום נסתלק הבעש"ט לבית עולמו. ומנוחתו כבוד במז'יבוז'.
 
===ביום הרביעי נטלו המאורות===
ביום רביעי כ' בכסלו תקנ"ט, אמר על כך [[אדמו"ר הזקן]], שהיה נכדו הרוחני: "ביום הרביעי נ'''ט'''לו המאורות", כלומר - שביום הרביעי נלקחו ונסתלקו המאורות.
===תאריך הסתלקותופולמוס סביב התאריך המדויק===בדורות האחרונים התעורר פולמוס בנוגע ליום סביב התאריך המדויק בו הסתלק הבעש"ט - האם ביום שהספק הוא בין יומו הראשון של [[חג השבועות ]] (ו' סיון) או ביום לבין יומו השני של חג השבועות (ז' סיון){{הערה|מפי השמועה מסופר שהפולמוס התעורר מכיון שבעת יציאת נשמתו הק' של הבעש"ט שקעה השמש טרם זמנה, ולכן כל הרואים היו בטוחים שהבעש"ט הסתלק לאחר השקיעה.}}. בספר "[[שמועות וסיפורים]]" מובא שבשנה אחת התארח בחג השבועות [[רבי לוי יצחק שניאורסון]] בביתו של [[אדמו"ר הרש"ב]], הם שוחחו על הסתלקות הבעל שם טוב, ור' לוי יצחק הזכיר את הדעה לפיה הסתלק הבעל שם טוב בז' סיון. אדמו"ר הרש"ב הגיב לכך בפסקנות ואמר שההסתלקות התרחשה בו' סיון, ואילו בז' סיון הסתלק דוד המלך. ר' לוי יצחק הקשה על קביעה זו מההלכה האוסרת לקבור בחג ומההשערה היוצאת מקביעת אדמו"ר הרש"ב לפיה קבורתו של הבעש"ט נערכה על ידי [[גוים]], אדמו"ר הרש"ב הגיב לטענה זו בכך שגופו הקדוש של הבעש"ט לא הוצרך להתעסקות של אנשי [[חברא קדישא]]{{הערה|אלא הוא קבר את עצמו}}. בספר "[[היום יום]]" בתאריך ו' סיון, א' דחג השבועות, נכתב: "הסתלקות הבעל שם טוב - ביום הרביעי א' דחה"ש תק"ך ומנוחתו כבוד במעזיבוש"{{הערה|דיון בנוגע ליום הקבורה מובא ב[https://drive.google.com/file/d/1bDx8V6I4ckdlRIIjTyGruV0WXLrWUd3c/view?usp=drivesdk לקוטי שיחות חלק ד' עמ' 1031 ובהערות].}}.
בספר ==תמונתו==[[קובץ:לא הבעש''ט.jpg|שמאל|ממוזער|200px|התמונה אשר בטעות מייחסים אליו, ויש המייחסים אותה לשבתאי. עיין בקישור בקטגורית "קישורים חיצוניים"אודות התמונה.]]בעולם מפורסמת תמונה המיוחסת לבעל שם טוב, אולם קיימות ספקות רבות אודות אמיתות יוחסה. ישנם המייחסים אותה ל[[שבתאות|שבתאי]] מסוים. [[שמועות וסיפוריםהרבי]]אמר שתמונה זו שייכת לבעל-שם אחר שחי ופעל בדייטשלאנד (גרמניה){{הערה|מפי ר' יעקב כ" מובא הסיפורץ, כי בשנה אחת בחג השבועות התארח שכך אמר הרבי בליל ב' ד[[רבי לוי יצחק שניאורסוןחג הסוכות]] בביתו של [[תשכ"ו]] במהלך סעודת החג בבית אדמו"ר הרשהריי"בצ ('[[המלך במסיבו]]', ודיברו ביניהם אודות הסתלקות הבעל שם טובכרך א, ורעמ' לוי יצחק הזכיר אודות הדעה כי הבעל קד).}}, אך לא לבעל שם טוב הסתלק בז' סיון{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=54830 סקירה באתר חב"ד אינפו].}}.
ויאמר ישנם מספר סיבות לכך שהרבי סבר כי התמונה אינה של הבעל שם טוב. מלבד המחקר המקצועי המוכיח את הפקפוקים באמיתות התמונה{{הערה|כך כתב הרבי ב[[אגרות קודש]], כרך ז, עמ' צז, לשואל: קיבלתי מכתבו מה' [[תשרי]]... עם התמונה המוסגרת בה, ובמה שהאריך בעניין התמונה והשקלא-וטריא אם נכונה היא, הנה התמונה נתפרסמה כבר כמה-פעמים ויש כמה דיעות ופלוגתות בהנוגע לה, ויעויין בספר [[דמויות גדולי החסידות]] (להרב שצרנסקי, נדפס ב[[תל אביב]] שנת [[תש"ה]] עמוד ל"ה) שגם שם נמצאת תמונה זו. ומוחזרה פה התמונה...}}, ישנם סיבות נוספות. אולם העיקרית שבהן היא משום ש[[אדמו"ר הרשמוהריי"ב בפסקנות, כי הבעשצ]] אמר שיש קבלה שאין תמונה מהבעל-שם-טוב{{הערה|[[שיחות קודש]] [[תשכ"ט הסתלק בו' סיון, ודוד המלך הסתלק בזו]] עמ' סיון621.}}.
וישאל ר' לוי יצחקנימוק נוסף נתן לכך הרבי, משום שעל-פי המסורה צריך להיות [[י"ג תיקוני דיקנא]] ניכר בהזקן{{הערה|[[ליקוטי שיחות]], אם כן יום הקבורה של הבעשכרך יהיה ביום טוב, ובקבורתו יכלו להתעסק רק הגויים! והאם אכן ראוי כי בקבורת גופו הקדוש יתעסקו אינם יהודים?!עמ' 531.}}.
ויענהו אדמו==תלמידיו=={{ערך מורחב|ערך=[[החבריא קדישא]]}}*ממשיך דרכו [[המגיד ממזריטש]]*רבי [[יעקב יוסף כ"ר הרש"ב, כי גופו הקדוש של הבעש"ט לא היה צריך התעסקות כלל וכלל...ץ|יעקב יוסף מפולנאה]]*רבי [[יחיאל מיכל מזלוטשוב]]*רבי [[חיים הכהן רפפורט]]*רבי [[זאב וולף קיצס]]*רבי [[חיים מקראסנא]]*רבי [[נחמן מהורדנקא]]*רבי [[אריה לייב משפולי]]*רבי [[מנחם מענדל מויטבסק]]*רבי [[מנחם נחום מצ'רנוביל]]*רבי [[פנחס מקוריץ]]*רבי [[שמואל מקמינקא]]*רבי [[אברהם אבא מקריבוש]]*רבי [[דוד לייקס]]*רבי [[לייב שרה'ס]]*רבי [[יהודה לייב מפיסטין]]*רבי [[זלמן מלוצק]]*רבי [[אברהם מפודולסק]]*רבי [[מנחם מענדל מפרימשלן]]*רבי [[רבי ליבער מברדיטשוב|ליבער מברדיטשוב]]* רבי [[דוד מקולמיא]]* רבי [[מנחם מנדל מבאר]]
ואכן==משפחתו==לבעל שם טוב שני ילדים ידועים:*בנו, בספר "[[היום יוםרבי צבי]]" בתאריך ו' סיון, א' דחג השבועות*בתו, נכתב: "הסתלקות הבעל שם טוב - ביום הרביעי א' דחה"ש תק"ך ומנוחתו כבוד במעזיבוש"[[אדל]].
== תמונתו ==בין נכדיו הידועים נמנים בניה של אדל:בעולם מפורסמת תמונה המיוחסת לבעל שם טוב, אולם קיימות ספקות רבות אודות אמיתות יוחסה. ישנם המייחסים אותה ל*רבי [[משה חיים אפרים מסדילקוב]]*רבי [[שבתאות|שבתאיברוך ממז'יבוז']] מסוים. הרבי אמר שתמונה זו שייכת לבעל שם אחר שחי ופעל בדייטשלאנד (גרמניה){{הערת שוליים|מפי *נכדו של ר' יעקב כ"ץ, שכך אמר הרבי בליל בברוך ממז'יבוז' דחג הסוכות תשכ"ו במהלך סעודת החג בבית כ"ק אדמו"הוא ר מוהריי"צ ' משה צבי מסאווראן ('המלך במסיבו'עיירה באוקראינה)*נינו, כרך א, עמ' קד)}} אך לא לבעל שם טוב{{הערת שוליים|1=נכדה של אדל מבתה פייגא - רבי [[http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=54830 סקירה באתר חב"ד אינפונחמן מברסלב]]}}.
ישנם מספר סיבות לכך שהרבי סבר כי התמונה אינה של הבעל שם טוב. מלבד המחקר המקצועי שנעשה בענין המוכיח את הפקפוקים בענין, {{הערת שוליים|כך כתב הרבי בצאצאי הבעש"ט ואדמו"ר הזקן גם יחד:*הרב [[אגרות קודשאהרן זסלבסקי]], כרך ז, עמ' צז, לשואל: קיבלתי מכתבו מה' רבה של [[תשריקרמנצ'וג]]... עם התמונה המוסגרת בה, ובמה שהאריך בעניין התמונה והשקלא-וטריא אם נכונה היא, הנה התמונה נתפרסמה כבר כמה-פעמים ויש כמה דיעות ופלוגתות בהנוגע לה, ויעויין בספר נכד [[דמויות גדולי החסידותאדמו"ר הזקן]] (להרב שצרנסקיבן בתו, נדפס ב[[תל אביבהרבנית פריידא]] שנת ) וחתן [[תשאדמו"הר האמצעי]] עמוד ל"ה) שגם שם נמצאת תמונה זו. ומוחזרה פה התמונה...}}ישנם סיבות נוספות. אחת מהם היא{{הערת שוליים|, נשא בזיווג שני את [[שיחות קודשמרת חיה]] [[תשכ"ו]] עמ, בת ר' נחמן מברסלב, ונולד להם בן בשם ר' 621יחיאל.}} משום שאדמו"ר מוהרייבקרמנצ'וג היו דרים נכדיו, שהיו נכדי רבנו הזקן ונכדי הרה"צ אמר שיש קבלה שאין תמונה מהבעל-שם-טובק רבי נחמן מברסלב.
נימוק נוסף נתן הרבי לכך, משום שעל-פי המסורה צריכות-להיות י"ג תיקוני-דיקנא ניכר בהזקן.{{הערת שוליים|==ראו גם==*[[ליקוטי שיחותאגרת הגאולה]], כרך י*[[שבחי הבעש, עמ]]*[[המלחמה בכת הפרנקיסטים]]*[[כתבי ר' 531}}:יאשע שו"ב]]*[[המכתב הארוך]]
==תלמידיו ומשפחתולקריאה נוספת==ישנם 150 רבנים המוכרים כתלמידיו ומאמיניו המובהקים של הבעל שם טוב. בין אלו ניתן למצוא את יורשו רבי דב בער הידוע בכינויו "* '''[[המגיד ממזריטשספר הזכרונות]]", רבי ''' - [[יעקב יוסף כאדמו"ץ|יעקב יוסף מפולנאהר הריי"צ]], רבי .* '''[[יחיאל מיכל מזלוטשובספר התולדות|ספר התולדות הבעש"ט]], רבי ''' - [[זאב וולף קיצסחנוך גליצנשטיין]], רבי .* '''[[חיים מקרסנההמאירים לארץ]], רבי ''' - [[נחמן מהורדנקאיצחק אלפסי]], רבי .* '''[[אריה לייב משפולישבחי הבעש"ט]], רבי ''' - [[מנחם מנדל מויטבסקתקע"ה]], רבי .* '''[[מנחם נחום מצ'רנובילנזר הבעש"ט]], רבי ''' - [[פנחס מקוריץאברהם שמואל בוקיעט]], רבי .* '''[[שמואל מקאמינקאכתבי ר' יאשע שו"ב (ספר)|כתבי ר' יאשע שו"ב]] ורבים אחרים.'''
לבעל ==קישורים חיצוניים==* [http://chabad.co.il/?template=article&topic=56&article=354 תיאור הסתלקות הבעל שם טוב] - [[אתר חב"ד בישראל]] {{חב"ד בישראל|}}* [http://www.hebrewbooks.org/3861 שבחי הבעל שם טוב שני ילדים ידועים] מאתר היברובוקס {{הב}}*[http: בנו//www.chabadlibrary.org/books/bsht/kst/index.htm כתר שם טוב], הטקסט השלם באתר [[רבי צביספריית חב"ד]], ובתו, אדל*[http://old2.ih.chabad.info/index. בין נכדיו הידועים נמנים בניה של אדלphp?url=article_he&id=54867 גלריית תמונות מהציון במז'יבוז'] {{אינפו}} {{קישור שבור|כ"ח אייר תשפ"ג}} * [http: //old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=54858 סקירה אודות שנת המאתיים להסתלקותו] {{אינפו}} * [http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/shana/elfasi-4.htm רבי ישראל בעל שם טוב, חייו ותורתו.] הרב ד"ר [[משה חיים אפרים מסדילקוביצחק אלפסי]] ורבי . אתר דעת.* [[ברוך ממזhttp://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=54841 לקט שיחות אודות הבעש"ט] הרב אברהם שמואל בוקיעט, שבועון 'יבוזבית משיח'. {{אינפו}} {{קישור שבור|כ"ח אייר תשפ"ג}}*נתנאל לדרברג, [http://www.daat.ac.il/daat/vl/mihubesht/mihubesht01.pdf מיהו הבעש"ט?], פרק מהספר "סוד הדעת" {{PDF|}}* [http://www.he.chabad.org/library/article_cdo/aid/632094 ניגוני הבעל שם טוב]באתר "BeitChabad" {{בית חב"ד|}}* [http://old2.ih.chabad.info/index. נינוphp?url=article_he&id=55006 בעקבות ירושות הבעש"ט] שניאור זלמן לוין, נכדה של אדל מבתה פייגה, היה רבי [[נחמן מברסלבשבועון בית משיח]]{{אינפו}} {{קישור שבור|כ"ח אייר תשפ"ג}}*'''[http://chabadpedia. רco.il/images/d/dc/%D7%94%D7%A8%D7%95%D7%A6%D7%94_%D7%9C%D7%94%D7%97%D7%9B%D7%99%D7%9D_%D7%99%D7%93%D7%A8%D7%99%D7%9D.pdf וכל המרבה לספר]'' פנחס מקוריץ ור' יעקב יוסף מפולנאה העידו שהבעל , אודות סיפורי הבעל שם טוב מינה את נכדו רוהיחס אליהם, בגליון ' ברוך כיורשו כשיגדל (ספר מקור ברוך) ורכי קרוב' ברוך ראה את עצמו כיורשו הבלעדי של סבו., ערב שבת הגדול, ו' ניסן תשפ"ב {{PDF}}•וראה עוד בערכו באתר המכלול ובהערות שם דברים נפלאים
;מפות ותמונות*ציון הבעל שם טוב באתר גוגל מפות: [https://www.google.com/maps/@49.4401539,27.4044867,3a,75y,15.41h,103.31t/data=!3m6!1e1!3m4!1s2h9byRgFNDz0NpYMB-YKaA!2e0!7i13312!8i6656 תמונות], [https://www.google.com/maps/place/קבר+רבי+ישראל+בעל+שם+טוב+זי%22ע‭/@49.4407415,27.40411,17z/data=!4m2!3m1!1s0x0000000000000000:0xf2db829af6c232c1?hl=iw מיקום].* [[בית הכנסת]] העתיק של הבעש"ט באתר גוגל מפות: [https://www.google.com/maps/@49.4369424,27.4092106,3a,75y,44.51h,87.3t/data=!3m6!1e1!3m4!1sNJ77zHvG9B1LInQaXprAlA!2e0!7i13312!8i6656 תמונות], [https://www.google.com/maps/place/49°26'13.5%22N+27°24'33.7%22E/@49.4370814,27.4268707,14z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x0:0x0 מיקום]* מעין הבעל שם טוב באתר גוגל מפות: [https://www.google.com/maps/@49.4263163,27.4358602,3a,75y,73.85h,85.5t/data=!3m6!1e1!3m4!1sDn69BwNKvh-qZEvkf3TKdg!2e0!7i13312!8i6656 תמונות], [https://www.google.com/maps/place/מעין+הבעל+שם+טוב‭/@49.4265398,27.4380823,17z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x0:0xa89aac6e353732f4?hl=iw מיקום]*'אברהם אבא מדוביסר''[https://toratchabad.com/שיטתו-באהבת-ישראל שיטתו של הבעל שם טוב באהבת ישראל]'' - מחשובי התלמידים. נודע בגאונותו וחסידותו. שימש כאב', באתר [[תורת חבהעיר דוביסאר הנמצאת על הדניסטרלבני הישיבות]] *[https://col.org. שימש כשליח ציבור בבית מדרשו il/news/66477 ציונו של רבו הבעשהבעל שם טוב אלול תשמ"טז • היו ימים{{col}}{{תמונה}}]*[https://toratchabad. ובספר com/גדולי-החסידות-בהלכה גדולי החסידות בהלכה] באתר [[שבחי הבעשתורת חב"טד לבני הישיבות]];תמונות מיוחסות לבעל שם טוב* [https://col.org.il/news/140890 האם זוהי באמת תמונת הבעל שם טוב? • דעת הרבי] מסופרות כמה מעשיות בעניין {{COL}}*[https://col.org.il/date/2009/9/10?page=2 על זה ובכלל על קשריו עם גדלנו: בואו לסייר בבית מדרשו של הבעש"ט{{col}}]*[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=54830 דעת הרבי על "תמונת הבעל שם טוב"] {{אינפו}} {{קישור שבור|כ"ח אייר תשפ"ג}}
{{סדרה|הקודם=-|רשימה=לקריאה נוספתנשיאי ה[[חסידות הכללית]]|שנה==* [[ספר הזכרונותי"ח באלול]] מכ[[תנ"ק אדמו"ר הריי"צ.* ח]] - [[ו' בסיוון]] [[תולדות הבעל שם טובתק"כ]] בעריכת הרב חנוך גליצנשטיין.* |הבא=[[המאירים לארץהמגיד ממזריטש]] מאת הרב יצחק אלפסי}}
==קישורים חיצוניים==
* [http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%91%D7%A2%D7%9C_%D7%A9%D7%9D_%D7%98%D7%95%D7%91 תולדותיו בויקיפדיה]
* [http://chabad.co.il/?template=article&topic=56&article=354 תיאור הסתלקותו מאתר חב"ד בישראל]
* [http://www.hebrewbooks.org/3861 שבחי הבעל שם טוב] מאתר היברובוקס
*‫[http://www.chabadlibrary.org/books/bsht/kst/index.htm כתר שם טוב], הטקסט השלם באתר [[ספריית חב"ד]]
*[http://www.jnul.huji.ac.il/dl/books/html/bk1268340.htm כתר שם טוב] הספריה הלאומית
*[http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=54867 גלריית תמונות מהציון במז'יבוז']
* [http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=54858 סקירה אודות שנת המאתיים להסתלקותו]
* [http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/shana/elfasi-4.htm רבי ישראל בעל שם טוב, חייו ותורתו.] הרב ד"ר יצחק אלפסי. אתר דעת.
* [http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=54841 לקט שיחות אודות הבעש"ט] הרב אברהם שמואל בוקיעט, שבועון 'בית משיח'.
*נתנאל לדרברג, [http://www.daat.ac.il/daat/vl/mihubesht/mihubesht01.pdf מיהו הבעש"ט?], פרק מהספר "סוד הדעת"
* [http://www.he.chabad.org/library/article_cdo/aid/632094 ניגוני הבעל שם טוב] באתר "BeitChabad"
* [http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=55006 בעקבות ירושות הבעש"ט] שניאור זלמן לוין, [[שבועון בית משיח]]
{{הערות שוליים}}
{{סדרה|הקודם=-|הבא=[[המגיד ממזריטשקטגוריה:משפחת הבעל שם טוב|*]]}}{{ערך חסר}}
[[קטגוריה:נשיאי חב"ד|1]]
[[קטגוריה:חסידות הכללית]]
[[קטגוריה:אחרונים]]
[[קטגוריה:צדיקים נסתרים]]
[[קטגוריה:דמויות מספר הזכרונות]]
[[קטגוריה:דיונים ופולמוסים]]