פתיחת התפריט הראשי

שינויים

הוסרו 90 בתים ,  2 אפריל
אין תקציר עריכה
| רוחב = 35%
|כותרת= תהלים ב' {{ש}}לָמָּה רָגְשׁוּ גוֹיִם וּלְאֻמִּים יֶהְגּוּ רִיק
| תוכן = '''א:''' לָמָּה רָגְשׁוּ גוֹיִם וּלְאֻמִּים יֶהְגּוּ רִיק.{{ש}} '''ב:''' יִתְיַצְּבוּ מַלְכֵי אֶרֶץ וְרוֹזְנִים נוֹסְדוּ יָחַד עַל ה' וְעַל מְשִׁיחוֹ.{{ש}} '''ג:''' נְנַתְּקָה אֶת מוֹסְרוֹתֵימוֹ וְנַשְׁלִיכָה מִמֶּנּוּ עֲבֹתֵימוֹ.{{ש}} '''ד:''' יוֹשֵׁב בַּשָּׁמַיִם יִשְׂחָק אֲדֹנָי יִלְעַג לָמוֹ.{{ש}} '''ה:''' אָז יְדַבֵּר אֵלֵימוֹ בְאַפּוֹ וּבַחֲרוֹנוֹ יְבַהֲלֵמוֹ.{{ש}} '''ו:''' וַאֲנִי נָסַכְתִּי מַלְכִּי עַל צִיּוֹן הַר קָדְשִׁי.{{ש}} '''ז:''' אֲסַפְּרָה אֶל חֹק ה' אָמַר אֵלַי בְּנִי אַתָּה אֲנִי הַיּוֹם יְלִדְתִּיךָ.{{ש}} '''ח:''' שְׁאַל מִמֶּנִּי וְאֶתְּנָה גוֹיִם נַחֲלָתֶךָ וַאֲחֻזָּתְךָ אַפְסֵי אָרֶץ.{{ש}} '''ט:''' תְּרֹעֵם בְּשֵׁבֶט בַּרְזֶל כִּכְלִי יוֹצֵר תְּנַפְּצֵם.{{ש}} '''י:''' וְעַתָּה מְלָכִים הַשְׂכִּילוּ הִוָּסְרוּ שֹׁפְטֵי אָרֶץ.{{ש}} '''יא:''' עִבְדוּ אֶת ה' בְּיִרְאָה וְגִילוּ בִּרְעָדָה.{{ש}} '''יב:''' נַשְּׁקוּ בַר פֶּן יֶאֱנַף וְתֹאבְדוּ דֶרֶךְ כִּי יִבְעַר כִּמְעַט אַפּוֹ אַשְׁרֵי כָּל חוֹסֵי בוֹ.{{ש}} 
}}
'''תהלים ב'''' הוא המזמור השני בספר ה[[תהלים]]. עיקר המזמור הוא דברי תוכחה ל[[גויים]] והבטחה ל[[מלך המשיח]].
א. ההוראה מהפסוק "למה רגשו גויים ולאומים יהגו ריק"{{הערה|בפרק זה פסוק א'.}} היא שאין להתפעל מהגויים, כי הם בבחינת ריק והקב"ה מכניס בהם פחד ובהלה -"אז ידבר אליו '''באפו ובחרונו יבהלמו'''"{{הערה|בפרק זה פסוק ה'.}} ובמילא אין לחשוש מהם.
וכפי שהיה בימי [[חזקיהו המלך|חזקיהו]]{{הערה|ישעיה ל"ז ב'.}} שסנחריב כבש את כל ארץ ישראל, וירושלים נשארה שארית הפליטה, ו[[חזקיהו המלך|חזקיהו]] וחזקיהו כמלך ישראל ידע שמוטלת עליו האחריות לשלום כאו"א לא התפעל מהם ואמר שלא צריך לעשות כלום, כי הקב"ה יטפל בהם. וגם ששבנא ובית דינו חלקו עליו חזקי' נשאר בדעתו ואמר "אני ישן על מיטתי" והקב"ה יטפל בהם, וכך היה "ויצא מלאך ה' ויכה במחנה אשור מאה ושמונים וחמישה אלף וישכימו בבוקר והנה כולם פגרים מתים"{{הערה|ישעיה ל"ו.}}.
וכל זה הוא עשה בגלל שידע שבוא "על הוי' ועל משיחו" (וה' רצה לעשות את חזקיה משיח), ועל כללות עם ישראל העם הנבחר, כנאמר "אתה בחרתנו מכל העמים", ושהובטח להם ש"כל הנוגע בהם כאילו נוגע בבת עינו"{{הערה|גיטין נ"ג, א\ב"ר כ',ו'.}}. ולכן היה בביטחון גמור בה' שיטפל בהם והוא לא צריך לעשות כלום.
א. בפסוק נאמר "עבדו את ה' ביראה" כיצד זה מתאים עם מה שכתוב{{הערה|תהילים ק', ב'.}} "עבדו את ה' בשמחה"?
אך באמת בהמשך הפסוק כתוב "וגילו ברעדה", וענין בזה אכן צריך ליהיות להיות שמחה, אלא שהיא כלולה מענווה וביטול, כלשון הפסוק{{הערה|ישעי' כ"ט, י"ט.}} "ויספו ענווים בהוי' שמחה"
והטעם בזה כי כאשר השמחה היא במורגש וללא הגבלה וללא ביטול וענווה, היא יכולה להביא לכמה דברים בלתי רצויים, ולכן עליה להיות יחד עם ענווה וביטול.
*[https://chabadlibrary.org/books/zz/yahel/2/1/index.htm יהל אור השלמות - תהלים פרק ב]
{{הערות שוליים}}
{{מזמורי ספר התהלים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תהלים|ב]]
1,545

עריכות