אהבת ה': הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 8,664 בתים ,  31 מרץ
מאין תקציר עריכה
(31 גרסאות ביניים של 14 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{מצוות}}
{{אהבה ויראה}}
'''אהבת ה'''' היא [[מצוות עשה]] לאהוב את הקב"ה, כמו שנאמר "ואהבת את ה' אלוקיך".
'''אהבת ה'''' היא [[מצוות עשה]] מן התורה לאהוב את ה[[קב]], מקור המצווה הוא מהפסוק: '''ואהבת את ה' אלוקיך''', אהבת ה' הינה אחד מהיסודות והנקודות המודגשות יותר, בתורת החסידות, החל מתקופת ה[[בעש"ט]].
 
[[מאמר]]ים רבים ב[[חסידות]] עוסקים בסוגיה זו של אהבת ה'. במה מתבטא אהבה זו, וכיצד מגיעים לאהבה זו.
 
אחת השאלות החוזרות על עצמם פעמים רבות בחסידות היא, כיצד ניתן לצוות על האדם לאהוב משהו\מישהו, אהבה הינה הרי משיכת הלב ולא הסבר שכלי, וכמה תשובות לשאלה זו, אך נקודת ההסבר היא שהציווי על האדם הוא - להתבונן ולהתעמק בדברים המעוררים את האהבה לה', דהיינו [[לימוד החסידות|לימוד חסידות]], ו[[עבודת התפילה]].


==דרגות באהבת ה'==
==דרגות באהבת ה'==
בחסידות מבואר כי ישנם דרגות שונות באהבת ה': [[אהבת עולם]] הנמשכת מן ההתבוננות באור האלוקי השורה בעולמות, [[אהבה רבה]] שהיא אהבה הבאה מה[[נפש אלוקית]] במתנה מלמעלה, וכן [[אהבה בתענוגים]]. כמו כן ישנה [[אהבה המסותרת]] בתוך כל איש מישראל, הן צדיק והן רשע, ואהבה זו יוצאת מן הכח אל הפועל על ידי [[התבוננות]]. וכאשר יוצאת אל הגילוי נקראת בשם [[אהבה רבה]].
 
בתניא{{הערה|הבא לקמן על פי "ביאורים בתניא, פרקים מב עד נ'}} מבואר כי ישנן 6 דרגות כלליות (עניינים כלליים) באהבת ה':
===[[אהבת עולם]]===
 
נמשכת מן ה[[התבוננות]] באור האלוקי השורה בעולמות. ומשולה לרשפי אש, כלומר, תשוקה עזה שהאור האלוקי יתגלה ויאיר אצלי.
 
===[[אהבה רבה]]===
{{הערה|לעיתים נקראת אהבה זו [[אהבה טבעית]] על שם שהיא טבע בנפשות ישראל, ולעיתים (לפני יציאתה מהעלם נפש הבהמית לגילוי) נקראת [[אהבה המסותרת]]}}. מקורה של אהבה זו בעצם הנפש, והיא נמצאת בשווה אצל כל איש ישראל צדיק כרשע ללא הבדל. אהבה נעלית זו לא יכולה להתעורר על ידי [[התבוננות]], אלא היא ניתנת ב[[מתנה]] למי שהוא שלם ביראה{{הערה|בתניא פרק מג נאמר שאהבה רבה היא [[אהבה בתענוגים]], אך במקומות שונים בחסידות מבואר שזהו רק בכללות, ובפרטיות אהבות אלו הינן שתי מדריגות שונות}}. גם אהבה זו משולה לאש, אך לא רשפי אש של מדורה בוערת, אלא אש שקטה – שלהבת נר, שבוערת בשקט ובדביקות.
על שתי אהבות אלו קשה לומר שהן "קרובות מאד" (שזוהי מטרת התניא, להסביר איך הוא קרוב מאד לקיים את התורה "לשמה", מתוך רגש פנימי). הראשונה משום שמצריכה הן ידיעה רחבה, והן העמקה ותקיעת הדעת בהתמדה, והשניה מתגלה רק אצל יחידי סגולה. לכן ממשיך התניא לבאר, שישנן שתי אהבות נוספות שהן אכן קרובות מאד. לכאורה, הטעם שהתניא לא מתחיל עם האהבות לקמן הוא משום החסרון שבהן – שאינן מתבטאות ברגש ממשי בלב ואינן משולות כלל לאש. למרות ש(ועקב התבוננות הנ"ל) האדם מתנהג כאילו הוא אוהב, הרי שבפועל אינו מרגיש דבר בליבו - הוא רק מתנהג על פי המסקנה אליה הגיע בהתבוננותו.
 
===אהבת נפשי איויתיך===
כפי שהאדם חסר עייף וחסר כח בסוף היום, ותחושתו הינה תאוה לחיות וכח חדשים. כך כשמתבונן שחיי נשמתו הם מהקב"ה תתעורר בליבו אהבה להשם. אהבה זו כלולה משתי האהבות הקודמות, משום שמצד אחד היא ירושה לנו מאבותינו (כדוגמת אהבה רבה), אך מצד שני מתעוררת על ידי התבוננות (כמו אהבת עולם).
 
===אהבת כברא דאשתדל===
לאהוב את הקב"ה כמו בן שאוהב את אביו, ומתעוררת על ידי ההתבוננות בכך שהקב"ה הוא "אבינו" הוא הוליד את נשמתינו. גם היא כקודמתה כלולה מאהבת עולם ואהבה רבה (מאותו הטעם), אך נעלית הרבה יותר: אהבת נפשי אויתיך היא אהבה מתוך ישות, מתוך הרגשת עצמו, קרבת אלקים לי טוב, האהבה סובבת סביב טובת עצמו. ואילו אהבת כברא דאשתדל היא מתוך ביטול עצמו – העיקר הוא האהוב (הקב"ה).
 
===אהבת כמים הפנים===
מכאן{{הערה|פרק מו ואילך}} מתחיל הרבי לבאר סוג שונה לגמרי של אהבה, הכולל בתוכו את כל המעלות לעיל: הן שהיא ברגש גלוי, הן שבאה על ידי התבוננות, והן שקרובה לכל אחד - ויתירה מזו "קרובה מאד מאד". ההתבוננות המביאה לידי אהבה זו משולה לבבואה במים המחזירה חיוך לאדם המחייך אליה. הנמשל הוא התבוננות בחסדים שגומל איתי השם למרות שאינני ראוי להם (כאדם המוטל באשפה ומגיע אליו המלך בכבודו ובעצמו ומוציא אותו ורוחץ אותו וכו'). לכאורה יש לומר, שמשום מעלותיה של אהבה זו מאריך בה רבינו הזקן על פני ארבעה פרקים שלימים.
 
===אהבת כלות הנפש===
אחרי ככלות הכל גם באהבה הקודמת (כמים הפנים, מכיון שגם היא באה מצד החסדים) יש חסרון: שהיא אינה כרשפי אש (למרות שהיא חזקה ותקיפה "כאש בוערה", "בדביקה וחשיקה וכו' בבחינת נשיקין ואתדבקות רוחא ברוחא" - האופי שלה הוא באופן של "תשתפך נפשו כמים"). האהבה איתה מסיים הרבי את סוגי אהבת השם היא אהבת "כלות הנפש" שבאה על ידי התבוננות באלוקות שלמעלה מהעולמות, והיא שונה במהותה מכל 5 האהבות הקודמות: כל האהבות הקודמות מגיעות (בכללות) מצד קו הימין, מצד החסד – ואילו אהבה זו באה מצד הגבורות. אמנם בחיצוניות היא דומה לאהבת עולם (שבאה כאמור, על ידי התבוננות באור האלוקי שמלובש בעולמות), אך במהותן הן הפוכות: בעוד אהבת עולם באה מתוך ישות – קרבת אלקים לי טוב, אהבת כלות הנפש באה מצד הביטול. אהבה זו משולה אמנם גם היא לרשפי אש (כמו אהבת עולם), אך כאן לא מדובר על תשוקה שאלוקות יתגלה אצלי אלא הפוך – "כשלהבת עזה העולה למעלה וליפרד מהפתילה והעצים", צמאון עצום "כשלהבת היוצאת מן הבזק", המביא לבחינת חולת אהבה ועד כלות הנפש.
 
==הדרך להגיע לאהבת ה'==
{{ערך מורחב|ערך=[[לימוד החסידות]]}}
הדרך להגיע לאהבת ה' היא על ידי [[התבוננות]] ב[[גדולת ה']]. שה[[מידות]] מושפעות מן ה[[שכל]], כאשר המתבונן מרחיב את דעתו בעניני [[גדולת ה']] ומפנים ש[[הקב"ה]] [[ממלא כל עלמין]] ו[[סובב כל עלמין]] ו[[כולא קמיה כלא חשיב]], ליבו מתעורר ונמשך באהבת ה'.
 
==שורש לרמ"ח מצוות עשה==
אהבת ה' ו[[יראת ה']] הם שורש של ה[[מצוות]], אהבת ה' היא שורש ל[[רמ"ח מצוות עשה]], ו[[יראת ה']] היא שורש ל[[שס"ה מצוות לא תעשה]].


==ראו גם==
==ראו גם==
*[[אהבה]]
*[[אהבה]]
==קישורים חיצוניים==
'''מאמרים'''
* [http://www.chabad.org.il/Concepts/Item.asp?ArticleID=83&CategoryID=200 אהבת ה'] בקטגוריית מושגים בחסידות באתר חב"ד
* הרב עדין אבן ישראל, [https://www.toratchabad.com/אהבת-ה-2 אהבת ה'] מאמר באתר ארגון מעיינותיך
* הרב יוסף קרסיק, [https://www.chabad.co.il/?template=article&topic=54&article=927 איך מגיעים לאהבת ה'] {{חב"ד בישראל|}}
'''שיעורים'''
* הרב יוסף יצחק אופן, [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=65016 הדרך להגיע לאהבת ה'], שיעור וידאו {{וידאו}} {{אינפו}}
* הרב גדליה אקסלרוד, [https://chabad.info/video/beis-medrash-video/תניא-ומחשבת-החסידות/1000343/ אהבת ה' בטבע אצל יהודי] {{וידאו}} {{אינפו}}
* הרב מיכאל טייב, [https://col.org.il/news/114838 אהבת ה' במשנתו של רבינו הזקן] {{וידאו}} {{חב"ד און ליין}}
* הרב שניאור זלמן העכט, [https://sinun770.org/ שיעור בספר התניא פרק מד אהבת כברא דאשתדל] {{וידאו}}
* הרב שניאור זלמן העכט, [https://sinun770.org/ שיעור בספר התניא פרק מו אהבת כמים הפנים] {{וידאו}}


{{מצוות}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מצוות]]
[[קטגוריה:מצוות]]
[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]][[קטגוריה:אהבת השם]]