פתיחת התפריט הראשי

שינויים

עיקר מלאכתו הייתה לסדר את סידור '''תורה אור''' שכולל את נוסח התפילה יחד עם [[דרך החיים (יעקב מליסא)|דרך החיים]] ו[[שער הכולל]] - הלכות ומנהגי התפילה, יחד עם מקורות ל[[סידור אדמו"ר הזקן|נוסח אדמו"ר הזקן]].
==יחס הרבי הריי"ץ צ לסידור==במכתב מיוחד מזמ[[ז' מרחשון ]] [[תש"ב ]] אנו רואים יחס מיוחד מ[[הרבי הריי"ץ]] לסידור תורה אור וזה לשון המכתב: {{ציטוטון|...והנני פונה בזה אל ידידינו אנ"ש ותלמידי התמימים, ה' עליהם יחיו, להתפלל בסידור זה ולחנך את בניהם יחיו להתפלל בסידור הזה, וכידוע אשר הוד כ"ק [[אדמו"ר הזקן]] זצוקללה"ה נבג"ם זי"ע מסר נפשו הק' לסדר את הנוסח המדויק, ליהיות כי התפילה בנוסח ומבטא מכוון הוא דבר הנוגע מאד, והשי"ת יקבל תפילותינו ותפילותיכם בתוך תפילות כלל אחינו בני ישראל...}}.
==מהדורות הסידור==
[[קובץ:Sidur.JPG|ממוזער|150px|שער מהדורת תש"א]][[קובץ:Krikha.JPG|ממוזער|150px|כריכת מהדורת תש"א]][[קובץ:סידור תורה אור תשפ"א.png|ממוזער|150px|מהדורת תשפ"ב]]הסידור יצא לראשונה בשנת תרמ”ט והרבי הרש”ב קיבל ממנו שני עותקים כפי שביקש עוד קודם ההדפסה. אם כי המהדורה המרכזית והכוללת של סידור זה, יצאה לאור שש שנים אחר פטירתו של הרב לאווט לאוואט - בשנת [[תרנ"ו]] ומני אז בכמה מהדורות. ב[[אלול]] [[תש"א]] הדפיסה [[אגודת חסידי חב"ד העולמית]] את הסידור מחדש ב[[דפוס האחים שולזינגר]]. מהדורה זו נתן [[אדמו"ר הריי"צ]] במתנה ל[[הרבי|רבי]], בה משתמש הרבי בכל יום{{הערה|לאחר שנים רבות כשהסידור בלה מרוב שימוש והיו שניסו להציע סידורים אחרים לא הסכים לכך הרבי באומרו שהיות שסידור זה קיבל מהרבי הריי"צ לא יחליפו (ורק בתקופה בה כרכו לרבי את הסידור (בפעם השניה) השתמש הרבי בסידור השני (של החתנים). סידור נוסף שהיה בשימושו האישי של הרבי הוחזק בידיו של ר' [[שלום דובער גנזבורג]] ולאחר פטירתו הוחזר אל ספרייתו האישית של הרבי ב[[חדר הרבי|גן עדן העליון]] ([https://files.anash.org/uploads/2023/12/Anash-Magazine-007L.pdf סידורו של הרבי חזר לחדרו ב-770], מגזין {{אנש}} גליון 7 פרשת ויגש ה'תשפ"ד (אנגלית)).}}. על סידור זה רשם [[הרבי]] את ההגהות ל[[סידור תורה אור]]{{הערה|מהדורה זו נסרקה ונדפסה שוב בשנת [[תשפ"א]], כדלהלן בפנים.}}. מהדורות נוספות הודפסו ב[[תש"ו]] בשנחאי, ומאז במשך שנים רבות לא הי' ניתן להשיגו{{הערה|כמה פעמים נתבקשו [[קה"ת]] להדפיסו, והיה אף מי שהציע לשלם על ההדפסה, אך הדבר נדחה מסיבות שאינן ידועות. ראה מאמרו של ר' [[יהושע מונדשיין]] "קווים לדמותו של שקרן".}}, עד שנדפס שוב ב[[תשמ"ז]], וכשאזל מהשוק, נדפס במהדורה נוספת - אף היא בשנת [[תשמ"ז]].
ב* בשנת [[אלולתשפ"א]] הודפס הסידור, ע"י הוצאת הספרים [[תשקה"את]] הדפיסה במהדורת צילום ממהדורת [[אגודת חסידי חבתש"ד העולמיתא]] את הסידור מחדש (ב, עם כריכה דמויית עור בדומה לסידורו של [[דפוס האחים שולזינגרהרבי]]). מהדורה בשנה זו נתן הוציאה הוצאת ספרים [[אדמוקה"ר הריי"צ]] במתנה ל[[הרבי|רבית]]מהדורת קטנה, עם כריכת עור, בה השתמש הרבי בכל יום. על סידור זה רשם הרבי את הגהות לסידור תורה אורבכמות מוגבלת.
מהדורות נוספות הודפסו ב* בשנת [[תשתשפ"ו]] בשנחאי, ומאז במשך שנים רבות לא הי' ניתן להשיגו{{הערה|כמה פעמים ביקשו מהרבי להדפיסו, והיה אף מי שהציע לשלם על ההדפסה, אך הדבר נדחה, ייתכן שהסיבה כי הרצון של הרבי היה לקבע את סידור תהלת ה' בתור הסידור העיקרי.}}, עד שנדפס שוב ב[[תשמ"ז]] הוציאה הוצאת ספרים [[תשקה"סת]] את הסידור בפורמט מוקטן עם כריכה רכה. * בחודש [[תשס"ואלול]] [[תשעתשפ"דג]] [[תשעי"ז]] ול הסידור במהדורת כיס, ויצא גם כתשורה לחתונת ביתו של הרב [[תשע"טעמוס כהן]].
== שינוים במהדורות ==
ישנם שינויים קלים בין מהדורת תש"א בה השתמש משתמש הרבי למהדורות הנוספות, והבולטת שבהם היא שבסוף מהדורת תש"א בא חלק נוסף מיוחד לראש-השנה ויום הכיפורים, והוא כולל את כל הפיוטים ו[[חזרת הש"ץ]] לימים הנוראים שאינם באים בדרך כלל בסידור התפילה, אלא במחזור לימים הנוראים. במהדורת תשמ”ז נוספו גם שער הכולל ודרך ונתיב החיים. 
בסידור תורה אור (וכן ב[[סידור רוסטוב]]), כמו בסידורים הספרדים, אין כלל ציון של קהל/[[שליח ציבור|חזן]] בקדושה אלא רק נקודות לפני תיבות אלו.
 
כמו כן אין בנמצא כל הקדישים על מקומם, תפילת שמונה עשרה נמצאת רק פעם אחת (בתפילת שחרית), תפילת מנחה אינה בנמצא כלל (אלא קרבנות משחרית, אשרי מפסוקי-דזמרה, שמונה עשרה משחרית (כנ”ל), קדיש תתקבל ניצב לאחר אשרי-ובא לציון, ועלינו בסוף תפילת שחרית) וגם בשאר התפילות כגון מעריב, שחרית לשבת, מנחה של שבת וכו’ אינם בשלמותם (כרגיל בסידורי תהילת ה’ הנפוצים כיום).
==הגהות לסידור==
במשך החודשים [[מנחם אב]] - [[אלול]] [[תש"א]] בדק הרבי עשרות מנהגים, חילופי גרסאות, דקדוק וטעויות דפוס, אצל [[אדמו"ר הריי"צ]] ואצל זקני החסידים.
במהלך [[ביקורי מוריסטון|ביקור מוריסטון הראשון]] נסע הרבי למוריסטון להוויעץ להיוועץ עם [[הרבי הריי"צ]] על שאלות מסוימות מסויימות בנוסח.
בחודש [[אלול]] [[תש"א]] הודפס הסידור מחדש על פי ההגהות, וההגהות צללו בתהום הנשייה.{{הערה|על מהירות ההדפסה ספרו המדפיסים האחים שולזינגר: "בהגיע האדמו"ר ר' יוסף יצחק ל[[ארצות הברית]] פנה אלינו מזכירו שהוא עתה האדמו"ר וראש חסידי עדת ליובאוויטש ר' מנחם מנדל שניאורסון בשאלה האם נוכל להדפיס ולכרוך תוך שבוע אחד את הסידור נוסח ליובאוויטש, מתוך סידור יחיד שברשותו. ביקש הוא אלף סידורים כאלה על מנת להפיצם ברבים, השיבונו שנעשה הכל על מנת להספיק הזמנה זו במועד המבוקש. קיבלתי את הסידור ותוך שבוע ימים הבאתי את אלף הסידורים מודפסים ומכורכים". האחים שולזינגר - הדפוס וההוצאה לאור, [[ירושלים]] תשמ"ו.}} ב[[תשס"ז]] הודפסו ההגהות מחדש בקונטרס [[הגהות לסידור אדמו"ר הזקן]]. בהוצאה החדשה והאחרונה של סידור 'תורה אור', כתבו חברי מערכת ההו"ל שהעתיקו התיקונים ממה שיש בידם, ממה שהכין הרבי לדפוס, וכן מהסידור של הרבי עצמו שכידוע היו עליו תיקונים שונים. אך עדיין אין כאן דברהשלם. כמו בתחילת ה'סליחות' – הרבי תיקן והעיר בעיפרון על הדף, שהשורה התחתונה 'סלח לנו אבינו' שייכת למעלה.
==ראו גם==
*[[סידור תהילת ה']]
==קישורים חיצוניים=={{הערות שוליים}}*'''[http://hebrewbooks.org/15660 סידור תורה אור] '''
[[קטגוריה:סידורים]]
 
{{הערות שוליים}}
משתמש אלמוני