לימוד החסידות: הבדלים בין גרסאות בדף

←‏קישורים חיצוניים: , קידוד קישורים
(←‏קישורים חיצוניים: , קידוד קישורים)
 
(9 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 51: שורה 51:
לצד הלימוד במקום שליבו חפץ, צריכה להיות קביעות בלימוד עניני חסידות למגרס{{הערה|אגרות קודש חלק ד' עמוד צה ועמוד קנח. חלק ה' עמוד קלב.}}, וכן לימוד תורת החסידות של נשיא הדור{{הערה|אגרות קודש חלק ג' עמוד רבי ואילך, שיחת כ"ף אב תש"י, ועוד.}}.
לצד הלימוד במקום שליבו חפץ, צריכה להיות קביעות בלימוד עניני חסידות למגרס{{הערה|אגרות קודש חלק ד' עמוד צה ועמוד קנח. חלק ה' עמוד קלב.}}, וכן לימוד תורת החסידות של נשיא הדור{{הערה|אגרות קודש חלק ג' עמוד רבי ואילך, שיחת כ"ף אב תש"י, ועוד.}}.


כיון שבדורנו ישנו קושי להוציא הוראות בפועל מלימוד עיוני-שכלי בלבד, יש לתת דגש על לימוד מאמרי 'עבודה'{{הערה|אגרות קודש חלק י' עמוד פב. לקוטי שיחות חלק כ"ה עמוד 353. "ידוע בכמה מקומות בשיחות כ"ק רבותינו הקדושים, שעיקר הלימוד ובפרט לימוד דא"ח הוא ענין העבודה" אגרות קודש כרך ו' עמוד שנה}}.
כיון שבדורנו ישנו קושי להוציא הוראות בפועל מלימוד עיוני-שכלי בלבד, יש לתת דגש על לימוד מאמרי עבודה - בבחינת [[מוחין השייכים למידות]]{{הערה|אגרות קודש חלק י' עמוד פב. לקוטי שיחות חלק כ"ה עמוד 353. "ידוע בכמה מקומות בשיחות כ"ק רבותינו הקדושים, שעיקר הלימוד ובפרט לימוד דא"ח הוא ענין העבודה" אגרות קודש כרך ו' עמוד שנה.}}, מאידך יש לתת דגש גם על לימוד לשם השכלה - בבחינת [[מוחין בעצם]] כהכנה לירושת ארץ ג' עמים ב[[גאולה]]{{הערה|ראה [[דבר מלכות לך לך]].}}.


===לימוד תורת הנשיא===
===לימוד תורת הנשיא===
שורה 95: שורה 95:


===ביטוי הלימוד במעשה בפועל===
===ביטוי הלימוד במעשה בפועל===
כל ענין החסידות הוא לשנות את טבע המידות, על ידי הורדת הלימוד העיוני לעבודה שבלב{{הערה|ליקוטי דיבורים חלק א' עמוד נו.}}.
כל ענינה של החסידות הוא לשנות את טבע מידותיו של האדם, על ידי הורדת הלימוד העיוני לעבודה שבלב{{הערה|ליקוטי דיבורים חלק א' עמוד נו.}}.


רבותינו נשיאינו הזהירו רבות מלימוד לשם 'השכלה בלבד'{{הערה|ראו בהרחבה 'אוצר פתגמי חב"ד' חלק ב' עמוד 320 ואילך.}}, והמשילו את מי שעוסק בלימוד בלי 'עבודה' לעשיר הפורט את רכושו למטבעות מזוייפות{{הערה|ספר השיחות ת"ש עמוד 165.}} והעושה כך מכניס צלם בהיכל ומבזה את החסידות{{הערה|ספר השיחות תרפ"ח עמוד 16.}} ונוח לו שלא נברא{{הערה|זכרון לבני ישראל עמוד סה.}}, ואמרו שללימוד מסוג זה יש 'ריח רע' ומחונך חסידי חש בדבר ומתרחק מכך{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ חלק י' עמוד קי.}}.
רבותינו נשיאינו הזהירו רבות מלימוד לשם 'השכלה בלבד'{{הערה|ראו בהרחבה 'אוצר פתגמי חב"ד' חלק ב' עמוד 320 ואילך.}}, והמשילו את מי שעוסק בלימוד בלי 'עבודה' לעשיר הפורט את רכושו למטבעות מזוייפות{{הערה|ספר השיחות ת"ש עמוד 165.}} והעושה כך מכניס צלם בהיכל ומבזה את החסידות{{הערה|ספר השיחות תרפ"ח עמוד 16.}} ונוח לו שלא נברא{{הערה|זכרון לבני ישראל עמוד סה.}}, ואמרו שללימוד מסוג זה יש 'ריח רע' ומחונך חסידי חש בדבר ומתרחק מכך{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ חלק י' עמוד קי.}}.


אדמו"ר הריי"צ התבטא שלימוד החסידות והעבודה שבלב כרוכים זה בזה, עד שהלומד ואינו עוסק בעבודה שבלב - אין לימודו לימוד, והעוסק בעבודה שבלב ואינו לומד חסידות כדבעי - אין עבודתו עבודה{{הערה|ספר השיחות ת"ש עמוד 27.}}.
אדמו"ר הריי"צ התבטא שלימוד החסידות והעבודה שבלב כרוכים זה בזה, עד שהלומד ואינו עוסק בעבודה שבלב - אין לימודו לימוד, והעוסק בעבודה שבלב ואינו לומד חסידות כדבעי - אין עבודתו עבודה{{הערה|ספר השיחות ת"ש עמוד 27.}}.
אך הרבי הורה שבתקופתנו יש לתת דגש גם על לימוד לשם השכלה - בבחינת [[מוחין בעצם]] כהכנה לירושת ארץ ג' עמים ב[[גאולה]]{{הערה|ראה [[דבר מלכות לך לך]].}}.


==פעולת הלימוד==
==פעולת הלימוד==
שורה 111: שורה 113:
מי שיש לו בעיות רפואיות בעיניים, ההוספה ב'מאור שבתורה' מוסיף מידה כנגד מידה בבריאות מאור העיניים{{הערה|מענה קודש. נדפס במדור 'מבית המלכות' שבועון כפר חב"ד גליון 1860 עמוד 14.}}.
מי שיש לו בעיות רפואיות בעיניים, ההוספה ב'מאור שבתורה' מוסיף מידה כנגד מידה בבריאות מאור העיניים{{הערה|מענה קודש. נדפס במדור 'מבית המלכות' שבועון כפר חב"ד גליון 1860 עמוד 14.}}.


בשם [[אדמו"ר הזקן]] מובא שלימוד החסידות שמביא ל'הולדה' של אהבה ויראה הוא סגולה ל'הולדה' של זרעא חיא וקיימא, ועל יסוד כך כתב הרבי מספר פעמים לזוגות חשוכי ילדים שיוסיפו בלימוד החסידות כסגולה להיפקד בילדים{{הערה|אגרות קודש חלק ה' אגרת א'רמד ואגרת א'שפז. חלק ח' אגרת ב'תלו. חלק ז' אגרת א'תתקכ.}}.
בשם [[אדמו"ר הזקן]] מובא שלימוד החסידות שמביא ל'הולדה' של [[אהבה ויראה]] הוא סגולה ל'הולדה' של זרעא חיא וקיימא, ועל יסוד כך כתב הרבי מספר פעמים לזוגות חשוכי ילדים שיוסיפו בלימוד החסידות כסגולה להיפקד בילדים{{הערה|אגרות קודש חלק ה' אגרת א'רמד ואגרת א'שפז. חלק ח' אגרת ב'תלו. חלק ז' אגרת א'תתקכ.}}.


==ראו גם==
==ראו גם==
שורה 122: שורה 124:
==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*[[הרבי הריי"צ]], '''[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15656&st=&pgnum=1&hilite= קונטרס לימוד החסידות]''' {{הב}}
*[[הרבי הריי"צ]], '''[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15656&st=&pgnum=1&hilite= קונטרס לימוד החסידות]''' {{הב}}
*{{קישור התקשרות צאח|835|2909|613|לימוד חסידות – ביחיד וברבים|הרב מרדכי-מנשה לאופר}}
*{{קישור התקשרות צאח|835|2909|613|לימוד חסידות – ביחיד וברבים|מרדכי מנשה לאופר}}
*'''[http://4ysc01p1vhw140bqmvpyqhpw.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2019/02/24-02-2019-18-14-25-המאור-שבתורה-גרסת-פרסום.pdf המאור שבתורה]''', מערכת אוצרות - אדר ראשון תשע"ט
*'''[http://4ysc01p1vhw140bqmvpyqhpw.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2019/02/24-02-2019-18-14-25-המאור-שבתורה-גרסת-פרסום.pdf המאור שבתורה]''', מערכת אוצרות - אדר ראשון תשע"ט
*הרב יואל כהן, '''[https://toratchabad.com/לימוד-החסידות-הכרחי-חיוני-ומשפיע-בכל-התחומים-של-עבודת-ה לימוד החסידות הכרחי, חיוני ומשפיע בכל התחומים של עבודת ה']''', באתר [[תורת חב"ד לבני הישיבות]]
*הרב יואל כהן, '''[https://toratchabad.com/לימוד-החסידות-הכרחי-חיוני-ומשפיע-בכל-התחומים-של-עבודת-ה לימוד החסידות הכרחי, חיוני ומשפיע בכל התחומים של עבודת ה']''', באתר [[תורת חב"ד לבני הישיבות]]
שורה 128: שורה 130:
*'''[https://col.org.il/files/old/pics/inbox/2784387_1955792.pdf קונטרס נחיצות לימוד תורת החסידות]''', בעריכת הרב מרדכי בלוך, 'אוצר החסידות' ביתר עלית
*'''[https://col.org.il/files/old/pics/inbox/2784387_1955792.pdf קונטרס נחיצות לימוד תורת החסידות]''', בעריכת הרב מרדכי בלוך, 'אוצר החסידות' ביתר עלית
*'''[https://chabad.info/wp-content/uploads/2017/09/20-09-2017-14-37-25-התמים-תשרי-התשעח.pdf לימוד החסידות בתומכי תמימים]''', מוסף התמים לשבועון בית משיח תשרי תשע"ח {{*}} '''[https://drive.google.com/file/d/1eo7uoaqBjc0KO_3R3arFbIy2myXdaBEf/view דרכי לימוד החסידות - חלק ראשון]''', מוסף התמים תשרי תשע"ז {{*}} '''[https://drive.google.com/file/d/1LqMYOL8fC6XMsN331rxIHSAoRMBxLKb8/view?usp=drive_open חלק שני]''', מוסף התמים שבט תשע"ז עמוד 60 {{*}} '''[https://drive.google.com/file/d/1FlXiMt5_yuZ-zieMjGTnCFpS0PzbJ2DW/view חלק שלישי]''', מוסף התמים י"א ניסן תשע"ז (עמוד 80)
*'''[https://chabad.info/wp-content/uploads/2017/09/20-09-2017-14-37-25-התמים-תשרי-התשעח.pdf לימוד החסידות בתומכי תמימים]''', מוסף התמים לשבועון בית משיח תשרי תשע"ח {{*}} '''[https://drive.google.com/file/d/1eo7uoaqBjc0KO_3R3arFbIy2myXdaBEf/view דרכי לימוד החסידות - חלק ראשון]''', מוסף התמים תשרי תשע"ז {{*}} '''[https://drive.google.com/file/d/1LqMYOL8fC6XMsN331rxIHSAoRMBxLKb8/view?usp=drive_open חלק שני]''', מוסף התמים שבט תשע"ז עמוד 60 {{*}} '''[https://drive.google.com/file/d/1FlXiMt5_yuZ-zieMjGTnCFpS0PzbJ2DW/view חלק שלישי]''', מוסף התמים י"א ניסן תשע"ז (עמוד 80)
*'''[https://media.chabad.info/chabadinfoheb/wp-content/uploads/2024/02/19-02-2024-19-26-18-מבוא-לחסידות.pdf פרקי מבוא לתלמידים המתחילים בלימוד החסידות]''' הרב שלום דובער וולף תשורה משמחת בר מצווה של הת' יוסף יצחק וולף י' אדר א' תשפ"ד
*הרב מנחם מענדל דברוסקין והרב אורי גמסון '''[https://sinun770.org/עם-מה-מתחילים-ללמוד-חסידות-i-חבד-ישר-לענ-2/ עם מה מתחילים ללמוד חסידות?]''' פודקאסט חב"ד ישר ולעניין {{וידאו}}
* הרב מנחם מענדל וועכטער '''[https://sinun770.org/ וקבל היהודים – איך לומדים חסידות]''' {{וידאו}}


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מושגי יסוד]]
[[קטגוריה:מושגי יסוד]]