אמירת לחיים: הבדלים בין גרסאות בדף

 
(10 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:משקה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[חסיד|חסידים]] לאחר אמירת 'לחיים' בחג ה[[פורים]]. ציור: [[זלמן קליינמן]]]]
[[קובץ:משקה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[חסיד|חסידים]] לאחר אמירת 'לחיים' בחג ה[[פורים]]. ציור: [[זלמן קליינמן]]]]
[[קובץ:הרבי מחלק משקה ברחוב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[הרבי]] מחלק 'משקה' רגע לפני שנכנס למכונית ברחוב [[איסטרן פארקווי]], ב[[חג הפורים]] [[תשכ"ו]]]]
[[קובץ:הרבי מחלק משקה ברחוב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[הרבי]] מחלק 'משקה' רגע לפני שנכנס למכונית ברחוב [[איסטרן פארקווי]], ב[[חג הפורים]] [[תשכ"ו]]]]
'''משקה''' (נהגה במלעיל), הוא כינוי מקובל למשקה חריף אלכוהולי בקרב חסידי חב"ד, עליו אומרים [[חסיד|החסידים]] 'לחיים' ב[[התוועדות חסידית|התוועדויות]]. את המשקה שותים על מנת להקל את הפנמת הדברים הנאמרים בהתוועדות וקבלת החלטות טובות. עם זאת, פעמים רבות הדגיש הרבי את שלילת השתייה המרובה ואף ציווה על "[[תקנת המשקה]]" המגבילה את כמות השתייה והגילאים בהם שותים משקה.
'''משקה''' (נהגה במלעיל), הוא כינוי מקובל למשקה חריף אלכוהולי בקרב חסידי חב"ד, עליו אומרים [[חסיד|החסידים]] ''''לחיים'''' ב[[התוועדות חסידית|התוועדויות]]. את המשקה שותים על מנת להקל את הפנמת הדברים הנאמרים בהתוועדות וקבלת החלטות טובות. עם זאת, פעמים רבות הדגיש הרבי את שלילת השתייה המרובה ואף ציווה על "[[תקנת המשקה]]" המגבילה את כמות השתייה והגילאים בהם שותים משקה.


בשנים הראשונות השתמש [[הרבי]] ב[[התוועדות עם הרבי|התוועדויות]] במשקה הנקרא [[בנדיקטין]], ובעקבות מעשה שהיה עבר הרבי להשתמש בפומבי במשקה סמירנוף (אף שבביתו המשיך הרבי להשתמש בבנדקטין גם אחר כך). עד היום משקה זה הוא המשקה העיקרי שמשתמשים בו בהתוועדויות חסידיות ב-[[770]].
בשנים הראשונות השתמש [[הרבי]] ב[[התוועדות עם הרבי|התוועדויות]] במשקה הנקרא [[בנדיקטין]], ובעקבות מעשה שהיה עבר הרבי להשתמש בפומבי במשקה סמירנוף (אף שבביתו המשיך הרבי להשתמש בבנדקטין גם אחר כך). עד היום משקה זה הוא המשקה העיקרי שמשתמשים בו בהתוועדויות חסידיות ב-[[770]] ובכלל אצל החסידים.


==המטרה באמירת לחיים==
==המטרה באמירת לחיים==
שורה 10: שורה 10:


==נוסח אמירת ה'לחיים'==
==נוסח אמירת ה'לחיים'==
הביטוי החסידי השגור אצל חסידי חב"ד, הוא 'לחיים ולברכה', כפי שנהג [[המגיד ממעזריטש]], ו[[אדמו"ר הזקן]] וכל החסידים אחריו, שביארו את כוונת הנוסח, שהיות ובשעה שנכנס [[יין]] יצא סוד, שזהו התגלות המדות, לכן זקוקים לברכה, והנוסח הוא "לחיים ולברכה" אותיות לב-רכה{{הערה|היום יום כ"ט אדר א'. משיחת ליל שביעי של פסח תרצ"ז. ספר השיחות תרצ"ו-ת"ש עמוד 230.}}.
הביטוי החסידי השגור אצל חסידי חב"ד, הוא 'לחיים ולברכה', כפי שנהג [[המגיד ממעזריטש]], ו[[אדמו"ר הזקן]] וכל החסידים אחריו, שביארו את כוונת הנוסח, שהיות ובשעה שנכנס [[יין]] יצא סוד, שזהו התגלות המדות, לכן זקוקים לברכה, והנוסח הוא "לחיים ולברכה" אותיות לב-רכה{{הערה|היום יום כ"ט אדר א'. משיחת ליל שביעי של פסח תרצ"ז. [[ספר השיחות]] תרצ"ו-ת"ש עמוד 230.}}.


עם זאת, אצל קהילות חסידיות אחרות נוהגים לאחל בשעת שאומרים 'לחיים' את הנוסח 'לחיים טובים ולשלום', ואף נוסח זה מובא אצל רבותינו נשיאינו עם הביאור שלו{{הערה|ראו בהערה הקודמת.}}, שהסיבה לכך שדווקא כשאומרים לחיים צריך לאחל 'לחיים טובים', היות ובפעם הראשונה שמוזכר בתורה על שתיית משקה משכר, כאשר נח יצא מהתיבה ושתה יין, התורה מספרת לכך שהיו מזה תוצאות לא טובות.
עם זאת, אצל קהילות חסידיות אחרות נוהגים לאחל בשעת שאומרים 'לחיים' את הנוסח 'לחיים טובים ולשלום', ואף נוסח זה מובא אצל רבותינו נשיאינו עם הביאור שלו{{הערה|ראו בהערה הקודמת.}}, שהסיבה לכך שדווקא כשאומרים לחיים צריך לאחל 'לחיים טובים', היות ובפעם הראשונה שמוזכר בתורה על שתיית משקה משכר, כאשר נח יצא מהתיבה ושתה יין, התורה מספרת לכך שהיו מזה תוצאות לא טובות.


ולמעשה, עוד הרבה קודם לכן, החטא הראשון שהיה בעולם שהוא מקור כל החטאים – לפי אחת מהדעות – היה עץ הגפן, ומכיון שהיו תוצאות לא טובות, צריך לברך שה'לחיים' שאומרים יהיה עם תוצאות טובות: לחיים טובים ולשלום{{הערה|בספר שבלי הלקט סימן ר"מ, מובא שזה הסיבה שאומרים לפני שמוציאים ידי חובה אחרים בברכת הגפן 'סברי מרנן', שהתרגום של מילים אלו בארמית הוא 'תבינו, אדונים', ומה יש להבין? שהיות וכעת אנחנו מתכוננים לשתות משקה שיצא ממנו קללה, יש לשים לב בשעת השתיה שלא יזיק ויביא למכשול.}}.
ולמעשה, עוד הרבה קודם לכן, החטא הראשון שהיה בעולם שהוא מקור כל החטאים – לפי אחת מהדעות – היה עץ הגפן, ומכיון שהיו תוצאות לא טובות, צריך לברך שה'לחיים' שאומרים יהיה עם תוצאות טובות: לחיים טובים ולשלום{{הערה|בספר שבילי הלקט סימן ר"מ, מובא שזה הסיבה שאומרים לפני שמוציאים ידי חובה אחרים בברכת הגפן 'סברי מרנן', שהתרגום של מילים אלו בארמית הוא 'תבינו, אדונים', ומה יש להבין? שהיות וכעת אנחנו מתכוננים לשתות משקה שיצא ממנו קללה, יש לשים לב בשעת השתיה שלא יזיק ויביא למכשול.}}.


אדמו"ר הצמח צדק הסביר{{הערה|רשימות דברים חלק א' עמוד קלח. אוצר סיפורי חב"ד י"ז עמוד 42.}} שלמעשה האיחול 'לחיים טובים ולשלום' כולל שלושה חלקים:
[[אדמו"ר הצמח צדק]] הסביר{{הערה|[[רשימות דברים]] חלק א' עמוד קלח. [[אוצר סיפורי חב"ד]] י"ז עמוד 42.}} שלמעשה האיחול 'לחיים טובים ולשלום' כולל שלושה חלקים:
*'''לחיים''' – בריאות הגוף, שלא יהיו חולים חס ושלום.
*'''לחיים''' – בריאות הגוף, שלא יהיו חולים חס ושלום.
*'''טובים''' – פרנסה.
*'''טובים''' – פרנסה.
*'''ולשלום''' – שלום בית.
*'''ולשלום''' – שלום בית.


בפועל אצל חסידי חב"ד התקבע לומר בנוסח של המגיד ממעזריטש ואדמו"ר הזקן, אך מספר פעמים גם הרבי בעצמו השתמש בנוסח זה{{הערה|ראו לדוגמא: יום יום עם הרבי ט"ו מר חשון. עמוד 211, בסיום השיחה השלישית בהתוועדות פרשת וירא. שבת פרשת פנחס תמוז תנש"א, מבית חיינו עמוד 6. תשרי תשכ"ד, יומן הרב מלוב בבטאון חב"ד עמוד 10.}}.
בפועל אצל חסידי חב"ד התקבע לומר בנוסח של [[המגיד ממעזריטש]] ו[[אדמו"ר הזקן]], אך מספר פעמים גם הרבי בעצמו השתמש בנוסח זה{{הערה|ראו לדוגמא: [[יום יום עם הרבי (ספר)|יום יום עם הרבי]] ט"ו מר חשון. עמוד 211, בסיום השיחה השלישית בהתוועדות פרשת וירא. שבת פרשת פנחס תמוז תנש"א, מבית חיינו עמוד 6. תשרי תשכ"ד, יומן הרב מלוב ב[[בטאון חב"ד]] עמוד 10.}}.


[[אדמו"ר הרש"ב]] התבטא שאין צורך להרבות בברכות עם אמירת 'לחיים', ואמירת לחיים בלבד מספיקה וכוללת את כל הברכות{{הערה|רשימות הרב"ש עמוד מז.}}.
[[אדמו"ר הרש"ב]] התבטא שאין צורך להרבות בברכות עם אמירת 'לחיים', ואמירת לחיים בלבד מספיקה וכוללת את כל הברכות{{הערה|רשימות הרב"ש עמוד מז.}}.
שורה 36: שורה 36:
== חלוקת המשקה ==
== חלוקת המשקה ==
{{ערך מורחב|חלוקת משקה}}
{{ערך מורחב|חלוקת משקה}}
ב[[התוועדות עם הרבי|התוועדויותיו של הרבי]] נהג לחלק משקה בשביל האירועים שיהיו בעתיד הקרוב. גם כמה פעמים ב[[כוס של ברכה]] נהג הרבי לחלק משקה לאנשים מסויימים.
ב[[התוועדות עם הרבי|התוועדויותיו של הרבי]] נוהג לחלק משקה בשביל האירועים שיהיו בעתיד הקרוב. גם כמה פעמים ב[[כוס של ברכה]] נהג הרבי לחלק משקה לאנשים מסויימים.


== 'תחליפים' ל'משקה' ==
== 'תחליפים' ל'משקה' ==
שורה 49: שורה 49:


כאשר נאסר על הרב [[שניאור זלמן גוראריה]] לשתות משקה בשל מצב בריאותו, הורה לו הרבי כי בעת שהוא מדבר בהתוועדות ילגום תה במקום משקה. הרב גוראריה סיפר כי אכן התה עזר והקל מעליו את הדיבור בהתוועדויות{{הערה|[[בכל ביתי נאמן הוא]].}}.
כאשר נאסר על הרב [[שניאור זלמן גוראריה]] לשתות משקה בשל מצב בריאותו, הורה לו הרבי כי בעת שהוא מדבר בהתוועדות ילגום תה במקום משקה. הרב גוראריה סיפר כי אכן התה עזר והקל מעליו את הדיבור בהתוועדויות{{הערה|[[בכל ביתי נאמן הוא]].}}.
בשנת [[תשמ"א]] חל [[ערב פסח שחל בשבת|ערב פסח בשבת]], ב[[התוועדות של הרבי]] שנערכה בשעה 1:30 כבר היה אסור לשתות משקה ויין{{הערה|משקה משום חמץ, ויין מצד ההלכה האוסרת לאכול ולשתות גל פריט ממאכלי ליל הסדר לאחר השעה העשירית של היום.}}, הרבי אמר לחיים על כוס מים ואף הורה לרב [[זלמן שמעון דבורקין]] להוציא את כל הנוכחים במקום באמירת לחיים על מים.


==ראו גם==
==ראו גם==
* [[שר המשקים]]
* [[שר המשקים]]
* [[זעקס און ניינציקער]]
* [[בנדיקטין]]
* [[בנדיקטין]]
* [[יין]]
* [[יין]]
==לקריאה נוספת==
'''l'chaim!''' ,[[A Chassidisher Derher]],  גיליון 84 (161), עמודים 48-59.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*מנחם ברונפמן, '''[https://www.alysefer.com/mashke שתיית משקה בחב"ד - נימוקים והסתייגויות]''', באתר עלי ספר (מתוך שבועון כפר חב"ד פורים תשע"ט)
*מנחם ברונפמן, '''[https://www.alysefer.com/mashke שתיית משקה בחב"ד - נימוקים והסתייגויות]''', באתר עלי ספר (מתוך שבועון כפר חב"ד פורים תשע"ט)
*'''[http://chabadpedia.co.il/images/f/fd/%D7%9E%D7%A9%D7%A7%D7%94_%D7%94%D7%9E%D7%A9%D7%9E%D7%97.pdf משקה המשמח]''', ליקוט מקיף על שתיית משקה ו[[תקנת המשקה]]
*'''[http://chabadpedia.co.il/images/f/fd/%D7%9E%D7%A9%D7%A7%D7%94_%D7%94%D7%9E%D7%A9%D7%9E%D7%97.pdf משקה המשמח]''', ליקוט מקיף על שתיית משקה ו[[תקנת המשקה]]
*[https://col.org.il/news/138492 באמצע הופעה ווקאלית: אברמ'ל פריד הסביר מה לא טוב בקולה] {{col}}
*'''[https://chabadpedia.co.il/images/4/4b/%D7%A2%D7%9C_%D7%9B%D7%95%D7%94%D7%95%D7%9C_%D7%9E%D7%94_%D7%A9%D7%91%D7%A8%D7%90%D7%AA.pdf גליון לחג הפורים עם פנינים חסידיים בקשר לאמירת לחיים]'''
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מאכלים ומשקאות]]
[[קטגוריה:מאכלים ומשקאות]]
[[קטגוריה:תקנות חב"ד]]
[[קטגוריה:תקנות חב"ד]]
3,634

עריכות