פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 1,617 בתים ,  6 מרץ
אין תקציר עריכה
{{שמות}}'''אגל"א ''' הינו שם משמות הקודש היוצא מראשי תיבות; "אתה גיבור לעולם אדני'''א'''תה '''ג'''יבור '''ל'''עולם '''א'''דני", וענינו כהמשך הברכה; "מחיה מתים אתה".
דהיינו, משום שב==אופן א' בהסבר - תיקון הנפילה==ב[[שבירת הכלים]] נפלו [[רפ"ח ניצוצות]] מ[[עולם התוהו]] לבריאה - ל[[קליפת נוגה]] - בחינת "מות", ו[[קליפה]] זו נבראה על ידי אתה גיבור - [[מדת הגבורה]] וה[[צמצום]], לפיכך הנה באים ו[[נשמה|נשמות ]] ישראל, שהם המבררים מבררים ומעלים את הניצוצות אל הקדושה - על ידי שמשתמשים בעניני העולם לצורך עבודת ה', ומשתמשים במדת ה[[ספירת הגבורה |גבורה]] לבטל את הצמצום ולהגביר את הגילוי האלקי בעולם, על ידי זה שמחילים על העולם את אדנותו - שם א-דני (שם המורה על מדת הגבורה). ובזה הוא מחיה מתים.
ועל על פי זה תתפרש התפילה כדלהלן:
אתה גיבור - שעי"ז שעל ידי זה נגרמת השבירה - מות,
לעולם א - דני - החלת אדנות ה' על העולם,
מחיה מתים אתה - תיקון השבירה והנפילה.
 
==אופן ב' בהסבר - גילוי המעלה והצורך בצמצום האור האלוקי==
הסבר נוסף בהסברת פסוק זה הוא כך:
 
"אתה": בהתחלה אוא"ס האיר בגלוי בכל העולם ולכן אמר הכתוב אתה - בלשון נוכח המורה על גילוי - איך שאוא"ס האיר בגלוי בעולם שלכן אפרש להצביע ולומר 'אתה'. במצב זה אין אפשרות של עולמות משום שהעולמות הינם גבול וכשאוא"ס שהינו בלי גבול מאיר וממלא את כל החלל אין אפשרות לעצם מוגבל.
 
"גבור": כדי שתהיה התהוות העולמות הקב"ה צמצם את אוא"ס, הצמצום נעשה על ידי מדת הגבורה שעניינה צמצום,
 
"לעולם": לאחר הצמצום יכול להיות מצב של התהוות העולמות, המילה לעולם מסבירה את המילה גיבור ואת מטרת פעולת הצמצום - התהוות העולמות.
 
"אדנ-י": מכיוון שהמטרה בהתהוות העולמות היא דירה לקב"ה בעולמות ולא בעולמות כשלעצמם, המילה אדנ-י מבטאת את אדנותו ומלכותו של הקב"ה בעולמות, מצב זה יתקיים במלואו ב[[גאולה האמיתית והשלימה]] בה העולם הגשמי יגלה את מציאותו האמתית ואת [[אחדות ה']].
 
{{סגל}}
{{קצרמר|חסידות}}
[[קטגוריה:שמות ה']]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
30,164

עריכות