פתיחת התפריט הראשי

שינויים

אין תקציר עריכה
בספר מלאכי נאמר[[קובץ: הנה אנכי שולח לכם את אליה כסא של אליהו עתיק.jpeg|250px|ממוזער|שמאל|כיסא של אליהו הנביא ל[[ברית מילה]] מקהילת מץ מלפני כמה מאות שנים. קהילת קודש בה ישבו על מדין רבים וגדולי מהעם היהודי, בהם רבי [[יהונתן אייבשיץ]] ועוד.]][[קובץ:כסא של אליהו.JPG|שמאל|ממוזער|250px|תצורת סלע המכונה "כיסא אליהו" למרגלות הר [[מירון]]]]'''אליהו הנביא לפני בוא יום ה' הגדול והנורא'', הינו [[נביא]] מתקופת מלכי ישראל. והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותםתלמידו של [[אחיה השילוני]], ורבו של אלישע הנביא. נודע בזכות המעמד בהר הכרמל בו החזיר את [[עם ישראל]] ב[[תשובה]] לאחר ש[[עבודה זרה|עבדו]] לבעל. אליהו עלה בסערה השמימה ב[[גוף|גופו]] ולא נפטר, ומאז מגיע לכל [[ברית מילה]].
אליהו יבוא לפני [[אליהו הנביאביאת המשיח]] שהיה תלמידו של על מנת לבשר על [[אחי'ה השילוניהגאולה האמיתית והשלימה]] הסתלק בגופו לשמים, לפני [[ביאת משיח]] יבוא אליהו ויחזור שוב לבני ישראלכדברי הנביא{{הערה|שם=מלאכי}}: {{ציטוטון|הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא, לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה' הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא. מכאן מגיע הברכה המפורסמת: "הרחמן הוא ישלח לנו את אליהו הנביא זכור לטוב ויבשר לנו בשורות טובות ישועות ונחמות"וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים, וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם}}.
==זמן ביאתותולדות חיים==בימי 250 נביאי הבעל (עובדי [[עבודה זרה]]) החזיר אליהו הנביא את עם ישראל ב[[תשובה]] על ידי האש שירדה על המזבח כאשר הקריב את קרבנו - לעומת קרבנם של נביאי הבעל, וכל העם נענה בזעקת ה' הוא האלקים.
בגמישנם דיעות{{הערה|[[רש"י]] ורלב"ג בשמואל ב' (ערובין) נאמר שאליהו הנביא מגיע יום לפני ביאת . רד"ק במעשה של [[משיחפילגש בגבעה]].}} כי אליהו הוא לא אחר מאשר פנחס בן אלעזר בן [[אהרן הכהן]], אשר קינא את קנאת ה' בזמרי בן סלוא, וחי זמן רב לאחר מכן מכח ברכת השם "הנני נותן לו את בריתי שלום", ומבשר על ביאתואשר בה כלולה אריכות ימים. אך יש האומרים כי אליהו היה משבט בנימין{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=39633&hilite=e7ec4727-0494-49e1-b81f-652f6722ad0c&st=%D7%9E%D7%99+%D7%94%D7%95%D7%90+%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%94%D7%95+%D7%94%D7%A0%D7%91%D7%99%D7%90&pgnum=22 ראה רשימת המקורות בהקדמת תנא דבי אליהו].}}.
במדרשים שונים מובא זמנים שונים ביחס לזמן ביאתואליהו הנביא היה מהיחידים במשך הדורות, לדוגמא בפסיקתא רבתי מובא שמשיח מגיע ג' ימים קודם ביאת משיח ומקונן על הרי ישראלשלא מת מעולם, לאחר מכן מבשר בשלשת הימים על טובה שלום וישועה לעם ישראלאלא הינו חי וקיים, אחרי שעלה בגופו השמימה לעיני תלמידו המובהק - אלישע הנביא.
בהלכות מלכים כתב ישנה מחלוקת בקרב רבותינו, אם אליהו הנביא נכנס לגן עדן בגופו - כדעת הרמב"ם: ן{{הערה|פרשת אחרי מות על הפסוק אשר יעשה אותם וכו''יראה מפשוטן של דברי הנביאים.}}, שבתחילת ימות המשיח תהיה או לא{{הערה|1=[[מלחמת גוג ומגוג]], ושקודם מלחמת גוג ומגוג יעמוד נביא לישר ישראל ולהכין ליבם שנאמר הנה אנכי שולח לכם את אליהו וגו'http://www.hebrewbooks.org/pdfpager. ואינו בא לא לטהר הטמא ולא לטמא הטהור, ולא לפסול אנשים שהם בחזקת כשרות ולא להכשיר aspx?req=39633&hilite=e7ec4727-0494-49e1-b81f-652f6722ad0c&st=מי שהוחזקו פסולין אלא לשום שלום בעולם שנאמר והשיב לב אבות על בנים. ויש מן החכמים שאומרים שקודם ביאת משיח יבוא +הוא+אליהו+הנביא&pgnum=2 ראה בהקדמת תנא דבי אליהו וכל אלו הדברים וכיוצא-בהם, לא יידע אדם איך יהיו עד שיהיו, שדברים סתומים הם אצל הנביאים]. גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו, אלא לפי הכרע הפסוקים}}. ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו"
לשיטת כ==דרגתו הרוחנית==שרשו של אליהו הוא מ[[ב"ן]] (מלכות), ולכן התעכב עיבורו שנים עשר חודשים{{הערה|מסכת יבמות דף פ' עמוד ב'. המשך תרס"ו ע' קנז.}}. בהתאם לכך, עניינו הוא [[ביטול]] חיצוני - [[אתכפייא]], ו[[בירור]] התחתון על ידי [[העלאת מיין נוקבין]] מלמטה למעלה. אמנם, בשונה משאר הנשמות ששרשם מב"ק נ, אליהו הנביא זיכך את גופו בתכלית והמשיך אף בו ה[[ביטול]] לאלוקות מצד מציאותו הוא, ולכן עלה בגופו השמימה{{הערה|ראה מאמרי אדמו"ר שליטהזקן תקס"ג חלק א' ע' תא. שם תקס"ו חלק א' עמוד צד. מאמרי [[אדמו"ר האמצעי]] דרושי חתונה ח"א ע' קיג ואילך. אור התורה פרשת בחוקותי עמוד רי. שם על סידור תפילה עמוד רפ. שם ספר מלאכי עמוד תקמ"א. דרך מצוותיך איסור כניסת כהן בעל מום. המשך תרס"ו עמוד קנח ואילך. ועוד.}}{{הערה|בשונה מ[[משה רבינו]] ששרשו מ[[מ"ה]], אין מחלוקת במציאות מתי יבוא אליהו ופשוט שאליהו יבוא הן לפני ועניינו ביטול פנימי - [[גוג ומגוגאתהפכא]] והן לפני ביאת משיח, אך המחלוקת בין שתי הדעות הנ"ל היאעל ידי המשכת [[מים דכורין]]. ולאידך, מתי היא ביאתו העיקריתמשה רבינו פחות המשיך את הביטול בחיצוניותו ובגופו ולכן גופו נקבר. - שם.}}.
==מטרת ביאתו==אליהו הנביא קשור גם עם מידת ה[[אמת]]{{הערה|אור התורה פרשת ראה עמוד תרצח.}}, עם ספירת ה[[דעת]]{{הערה|ובזה גופא - דעת דנוקבא ([[תורת לוי יצחק]] ע' שכח. [https://drive.google.com/file/d/1_nMxhE6GdaexoPNQpPrrgw8xslvUxKGx/view ספר השיחות תשמ"ח חלק ב' עמוד 573 בשולי הגיליון.]) או דעת דגדלות (אוה"ת על ספר מלכים א' עמוד ע'. שם ברשימות על שיר השירים עמוד קסב).}}, ועם חלק ה[[רוח]] שבנשמה{{הערה|ראה ספר הגלגולים פרק יט. שער הגלגולים הקדמה לא (אות ו). ספר המאמרים תרצ"ט עמוד 207.}}.
במסכת עדויות נאמר: ''אמר רבי יהושע: מקובל אני מרבן יוחנן בן זכאי ששמע מרבו ורבו מרבו==גילוי אליהו=={{ערך מורחב|גילוי אליהו}}גילוי אליהו הוא כינוי להתגלותו של אליהו הנביא לאחר שעלה בסערה השמיימה. בדרך כלל, הלכה למשה מסינימשתמשים בביטוי לתאר את הופעתו לצדיקים ויחידי סגולה לגלות להם סודות התורה, שאין אך ישנם מקרים נוספים בהם נוכח אליהו בא לטמא ולטהר לרחק ולקרב, אלא לרחק המקורבין בזרוע ולקרב המרוחקין בזרוע . . רבי יהודה אומר: לקרב אבל לא לרחקבליל הסדר, רבי שמעון אומר: להשוות המחלוקתבברית מילה, וחכמים אומרים: לא לרחק ולא לקרב אלא מגיע לעשות שלום בעולם שנאמר הנה אנכי שולח לכם את ניסים מסויימים, או לבשר בשורות טובות.== ביאת אליהו הנביא גו==בספר מלאכי נאמר: {{ציטוטון|הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא, לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה'"הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא. וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים, וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם}}{{הערה|שם=מלאכי|מלאכי ג, כג.}}.
לשיטת כ"ק אדמו"ר שליט"א אין מחלוקת מהם פעולותיו של אליהו, כי את כל הפעולות הנזכרות לעיל יעשה אליהו אך השאלה מה יעשה כחלק ושלב בלפני [[גאולהביאת משיח]]יבוא אליהו ויחזור שוב לבני ישראל. מכאן מגיעה הברכה המפורסמת: "הרחמן הוא ישלח לנו את אליהו הנביא זכור לטוב ויבשר לנו בשורות טובות ישועות ונחמות".
בגמ===זמן ביאתו===הפסוק {{ציטוטון|"הנה אנכי שולח לכם את אליהו הנביא לפני בוא יום ה' הגדול והנורא"}}{{הערה|מלאכי ג' נאמר שאליהו בא לבשר אודות הגאולה העתידה, לכן כ"ג.}} מלמד כי אליהו הנביא יבוא אליהו יום אחד קודם ביאת משיחהמשיח, יבשר על ביאתו ויכין את העולם להתגלותו.
בתלמוד ובספרות התורנית מובא הרבה פעמים המושג תיקבגמרא{{הערה|עירובין מ"ו שמשמעותו תשבי יתרץ קושיות ואיבעיות כלומר שכשיבוא אליהו בביאת ג ב.}} נאמר שאליהו הנביא מגיע יום לפני ביאת משיח יפשוט הוא חלק גדול מהספיקות ההלכתיות, כמובן שהפסיקה תהיה בתור רב ולא בתור נביא מכיון ו"[[תורה לא בשמיים היא]]".
בגמבמדרשים שונים מובא זמנים שונים ביחס לזמן ביאתו. בפסיקתא רבתי{{הערה|פרשה לה.}} מובא שאליהו מגיע ג' ירושלמי נאמר "תחית המתים לידי אליהו ז"ל"ימים קודם ביאת משיח ומקונן על הרי ישראל, לאחר מכן מבשר בשלשת הימים על טובה שלום וישועה לעם ישראל.
==אופן ומקום ביאתו==בהלכות מלכים{{הערה|פרק יב, הלכה ב.}} כתב ה[[רמב"ם]]: {{ציטוטון|יראה מפשוטן של דברי הנביאים, שבתחילת [[ימות המשיח]] תהיה [[מלחמת גוג ומגוג]], ושקודם מלחמת גוג ומגוג יעמוד נביא לישר ישראל ולהכין לבם, שנאמר הנה אנכי שולח לכם את אליהו וגו'. ואינו בא לא לטהר הטמא ולא לטמא הטהור, ולא לפסול אנשים שהם בחזקת כשרות ולא להכשיר מי שהוחזקו פסולין אלא לשום שלום בעולם שנאמר והשיב לב אבות על בנים. ויש מן החכמים שאומרים שקודם ביאת משיח יבוא אליהו וכל אלו הדברים וכיוצא בהם, לא יידע אדם איך יהיו עד שיהיו, שדברים סתומים הם אצל הנביאים. גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו, אלא לפי הכרע הפסוקים. ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו}}.
לשיטת [[הרבי]], אין מחלוקת במציאות מתי יבוא אליהו הנביא , ופשוט שאליהו יבוא דווקא מלובש בגוףהן לפני [[גוג ומגוג]] והן לפני ביאת משיח, אך המחלוקת בין שתי הדעות הנ"ל היא, כיון שאחרת לא יוכל לפסוק תשובות הלכתיותמתי היא ביאתו העיקרית{{דרוש מקור}}.
אליהו יבוא לבי"ד הגדול - נציגם של כל בני ישראל.בית דין הגדול מקומו יהיה בטבריה כיון ששם היה המקום האחרון אליו גלו הסנהדרין, ולשם ישובו בתחילה.ב[[יחידות]] לרב [[מרדכי אליהו]] אמר [[אפשרות נוספת ליישב את המדרשות החלוקים מציע הרבי]] לאור דברי ה'סדר עולם רבא'במדרשי חזהאומר{{הערה|פרק י"ל מצינו שמשיח צדקנו (אליהו ז.}} שאליהו הנביא) יתגלה תחילה בגליל, ובגליל גופא בטבריא שנגנז {{ציטוטון|עד שיבוא מלך המשיח ונראה ונגנז שנייה ואינו נראה עד שיבוא גוג ומגוג}}{{הערה|מכתב כללי פרטי י' כסלו תשכ"טובה ראייתה", אבל איש לא יקפיד גם אם אליהו הנביא יבוא בחוץ לארץ, ואפילו בברוקליןח, ולמרתו יבוא משיח לטבריאאגרות קודש חכ"ה ע' לד.}}.
הרבי מוסיף ואומר שמכיון שמשיח יכול לבוא בכל יום, לכן מגיע אליהו הנביא לטבריה בפועל ממש בכל יום ומבשר אודות ביאת המשיח{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=ראה גם15928&st=&pgnum=84&hilite= שיחת ז' תשרי תנש"א].}}.
* [http://www.chabadworld.org/bm/index.php?magazine=ht_&status=goto_id&id=135 ראה שקאופן ומקום ביאתו===אליהו הנביא יבוא דווקא מלובש בגוף, כיון שאחרת לא יוכל לפסוק תשובות הלכתיות{{מקור}}, וכפי שמוכח בגמרא{{הערה|עירובין מג, א.}} שביאתו קשורה עם ענין איסור תחומין בשבת, השייך רק בגוף גשמי למטה מעשרה טפחים{{הערה|לקוטי שיחות ח"וט בביאת אליהו לברוקלין]ב ע' 207.}}.
אליהו יבוא ל[[בית הדין הגדול]]{{הערה|שם=עירובין}} - נציגם של כל בני ישראל. בית דין הגדול מקומו יהיה ב[[טבריה]], כיון ששם היה המקום האחרון אליו גלו ה[[סנהדרין]], ולשם ישובו בתחילה. ב[[יחידות]] ל[[הרבנות הראשית לישראל|רבנים הראשיים]], הרב [[מרדכי אליהו]] והרב [[אברהם שפירא]]{{הערה|י"א באייר תשמ"ט.}}, אמר הרבי: "במדרשי חז"ל מצינו שמשיח צדקנו (אליהו הנביא) יתגלה תחילה בגליל, ובגליל גופא בטבריא ש"טובה ראייתה", אבל איש לא יקפיד גם אם אליהו הנביא יבוא בחוץ לארץ, ואפילו בברוקלין, ולמחרתו יבוא משיח לטבריא".
===מטרת ביאתו===במסכת עדויות{{הערה|פרק ח' משנה ז'.}} נאמר: {{ציטוטון|אמר רבי יהושע: מקובל אני מרבן יוחנן בן זכאי ששמע מרבו ורבו מרבו, הלכה למשה מסיני, שאין אליהו בא לטמא ולטהר לרחק ולקרב, אלא לרחק המקורבין בזרוע ולקרב המרוחקין בזרוע . . רבי יהודה אומר: לקרב אבל לא לרחק, רבי שמעון אומר: להשוות המחלוקת, וחכמים אומרים: לא לרחק ולא לקרב אלא לעשות שלום בעולם, שנאמר: הנה אנכי שולח לכם את אליהו הנביא גו'.}}. לשיטת הרבי{{הערה|שם=שג|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15828&st=&pgnum=35 שערי גאולה חלק ב' (ימות המשיח), עמ' (עמ' 35)].}} אין מחלוקת מה הם פעולותיו של אליהו, כי את '''כל''' הפעולות הנזכרות לעיל יעשה אליהו, אך השאלה מה יעשה כחלק ושלב ב{{ה|גאולה}}. בגמרא{{הערה|שם=עירובין|עירובין מג, ב.}} נאמר שאליהו בא לבשר אודות הגאולה העתידה, לכן יבוא אליהו יום אחד קודם ביאת משיח. בתלמוד ובספרות התורנית מובא הרבה פעמים המושג תיק"ו, שמשמעותו על פי הרמז '''ת'''שבי '''י'''תרץ '''ק'''ושיות '''ו'''איבעיות, כלומר שכשיבוא אליהו בביאת משיח יפשוט הוא חלק גדול מהספיקות ההלכתיות, כמובן שהפסיקה תהיה בתור רב ולא בתור נביא מכיון ו"[[תורה לא בשמים היא]]"{{מקור}}. ב[[תלמוד ירושלמי]] נאמר{{הערה|שקלים דף יד, ב.}} "[[תחיית המתים]] - מביאה לידי אליהו זכור לטוב". ==ראו גם==*[[ניגון אליהו הנביא]] ==קישורים חיצוניים==* [http://chabad.co.il/?template=article&topic=75&article=385 סקירה מקיפה על אליהו הנביא] {{הערות שוליים}} {{תבנית:גאולה ומשיח}} [[קטגוריה:נביאים]][[קטגוריה:נושאים בגאולה ומשיחהתגלות מלך המשיח]]
10,393

עריכות