30,449
עריכות
(20 גרסאות ביניים של 7 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 15: | שורה 15: | ||
===בברכה על הכוס=== | ===בברכה על הכוס=== | ||
ככל קידושי השבת תיקנו חכמים להבדיל את השבת על היין. את הברכה על הכוס מברכים קודם הברכה על הבשמים והנר, אך קודם ברכת ההבדלה, ונוהגים להקדים כמה פסוקים לסימן טוב. אמנם הידור מצוה הוא לברך ברכה זו על היין, אך אם אין [[יין]] אפשר להבדיל גם על חמר מדינה. אף שעיקר ההבדלה היא בתפילה, אך מכיון שחכמים תיקנו גם לברכה על הכוס אין לטעום מאומה עד להבדלה זו. ברכה זו אף שאינה בתפילה, נאמרת ככל הברכות בעמידה. | ככל קידושי השבת תיקנו חכמים להבדיל את השבת על היין. את הברכה על הכוס מברכים קודם הברכה על הבשמים והנר, אך קודם ברכת ההבדלה, ונוהגים להקדים כמה פסוקים לסימן טוב. אמנם הידור מצוה הוא לברך ברכה זו על היין, אך אם אין [[יין]] אפשר להבדיל גם על [[חמר מדינה]]. אף שעיקר ההבדלה היא בתפילה, אך מכיון שחכמים תיקנו גם לברכה על הכוס אין לטעום מאומה עד להבדלה זו. ברכה זו אף שאינה בתפילה, נאמרת ככל הברכות בעמידה. | ||
==הברכות הנלוות== | ==הברכות הנלוות== | ||
שורה 53: | שורה 53: | ||
=== ברכת מאורי האש === | === ברכת מאורי האש === | ||
[[קובץ:נר הבדלה .jpg|ממוזער|150px|נר הבדלה]] | |||
בין הברכות אותן מברכים בהבדלה על הכוס, היא ברכת מאורי האש, מכיון שב[[מוצאי שבת]] הוא זמן בריאת האש, שב[[מוצאי שבת]], שהיה היום הראשון שהחשיך העולם ל[[אדם הראשון]] - כי ב[[שבת]] לא החשיך העולם - חיפש [[אדם הראשון]] להאיר את הלילה, ומצא את האש. | בין הברכות אותן מברכים בהבדלה על הכוס, היא ברכת מאורי האש, מכיון שב[[מוצאי שבת]] הוא זמן בריאת האש, שב[[מוצאי שבת]], שהיה היום הראשון שהחשיך העולם ל[[אדם הראשון]] - כי ב[[שבת]] לא החשיך העולם - חיפש [[אדם הראשון]] להאיר את הלילה, ומצא את האש. | ||
[[קובץ:הבד.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ברכת בורא מאורי האש]] | [[קובץ:הבד.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ברכת בורא מאורי האש]] | ||
שורה 96: | שורה 98: | ||
4) עם ציפורנים יכולים לדקור את הזולת, והכוונה למידות המגונות של הצקה ופגיעה בזולת, בפרט במגע עם הזולת בימי החול, לכן מביטים על הציפורנים לאור ההבדלה, כדי להאיר אותן, שהמגע עם הזולת יהיה עם "[[צפרניים|ציפורן]] חיה", כלומר קשר רגשי וחי, ב[[אהבה]] נועם ומתיקות.. קירוב הדעת והרגש פנימי, הנובע מהמידות הטובות שבאדם. | 4) עם ציפורנים יכולים לדקור את הזולת, והכוונה למידות המגונות של הצקה ופגיעה בזולת, בפרט במגע עם הזולת בימי החול, לכן מביטים על הציפורנים לאור ההבדלה, כדי להאיר אותן, שהמגע עם הזולת יהיה עם "[[צפרניים|ציפורן]] חיה", כלומר קשר רגשי וחי, ב[[אהבה]] נועם ומתיקות.. קירוב הדעת והרגש פנימי, הנובע מהמידות הטובות שבאדם. | ||
יתכן גם - | יתכן גם - כי לכן אשה אינה מביטה על הציפורנים {{הערה|כך היא דעת קצות השולחן סימן צו, אות יב שכתב שלא ראה שנהגו הנשים כן וכתב טעם לזה.}}, שכן מעצם טבעה יש בה יותר מידות טובות, לכן היא אינה זקוקה לאור ההבדלה. | ||
5) בשעת ההסתכלות על הציפורנים מסתכלים גם על שרטוטי הידים שהן "סימן להתברך בו". | 5) בשעת ההסתכלות על הציפורנים מסתכלים גם על שרטוטי הידים שהן "סימן להתברך בו". | ||
שורה 106: | שורה 108: | ||
משום שישנם שני מיני אישים, אש של האיש, ואש של האשה: אש בתוספת יוד - "אשי" [[אותיות]] [[איש]]. אש בתוספת ה' - [[אותיות]] [[אשה]]. וכשיש שני מיני האישים בתוספת [[י-ה]], נמשכת ברכת ה' ואור ההבדלה לאיש ולאשתו, ל[[הצלחה]] ולחיים טובים ומאושרים ב[[שלום בית]], לאורך ימים ושנים טובות. | משום שישנם שני מיני אישים, אש של האיש, ואש של האשה: אש בתוספת יוד - "אשי" [[אותיות]] [[איש]]. אש בתוספת ה' - [[אותיות]] [[אשה]]. וכשיש שני מיני האישים בתוספת [[י-ה]], נמשכת ברכת ה' ואור ההבדלה לאיש ולאשתו, ל[[הצלחה]] ולחיים טובים ומאושרים ב[[שלום בית]], לאורך ימים ושנים טובות. | ||
ב. [[הרבי]] מסביר מדוע קבעו חז"ל את נוסח הברכה בורא '''מאורי''' האש, ולא '''אורות''' האש, או אבוקות כלשון חז"ל בכמה מקומות, שזהו משום שנר הבדלה בא להאיר את החשיכה הן חשכת ה[[לילה]] הפיזי, והן חשכת החולין שבימות החול, וכדי להצליח בפעולה זו, יש צורך דווקא ב"מאור" שהוא בעל עוצמה חזקה באין-ערוך מה[[אור]]: | ב. [[הרבי]] מסביר{{מקור}} מדוע קבעו חז"ל את נוסח הברכה בורא '''מאורי''' האש, ולא '''אורות''' האש, או אבוקות כלשון חז"ל בכמה מקומות, שזהו משום שנר הבדלה בא להאיר את החשיכה הן חשכת ה[[לילה]] הפיזי, והן חשכת החולין שבימות החול, וכדי להצליח בפעולה זו, יש צורך דווקא ב"מאור" שהוא בעל עוצמה חזקה באין-ערוך מה[[אור]]: | ||
השפעת אור הקדושה על חשכת [[עולם הזה|העולם הגשמי]] יכולה להיות בשתי דרכים: | השפעת אור הקדושה על חשכת [[עולם הזה|העולם הגשמי]] יכולה להיות בשתי דרכים: | ||
שורה 120: | שורה 122: | ||
#בסיום ההבדלה שופכים מעט יין אל הצלחת, ומכבים את הנר באמצעות הטבלתו בשירי היין{{הערה|יומן המזכיר פרק חמישי, שבועון בית משיח כ"ו חשון תשפ"א עמוד 42.}}. | #בסיום ההבדלה שופכים מעט יין אל הצלחת, ומכבים את הנר באמצעות הטבלתו בשירי היין{{הערה|יומן המזכיר פרק חמישי, שבועון בית משיח כ"ו חשון תשפ"א עמוד 42.}}. | ||
===המנהג אחר ההבדלה=== | ===המנהג אחר ההבדלה=== | ||
[[קובץ:הרבי מוצאי שבועות תשמט.jpg|שמאל|ממוזער|280px|[[הרבי]] מעביר את הידיים על העיניים בסיום ההבדלה במוצאי [[חג השבועות]] [[תשמ"ט]] ב-[[770]], לפני חלוקת [[כוס של ברכה]] | {{ערך מורחב|ערך=[[ויתן לך]]}} | ||
[[קובץ:הרבי מוצאי שבועות תשמט.jpg|שמאל|ממוזער|280px|[[הרבי]] מעביר את הידיים על העיניים בסיום ההבדלה במוצאי [[חג השבועות]] [[תשמ"ט]] ב-[[770]], לפני חלוקת [[כוס של ברכה]] לחסידים]] | |||
אחר ההבדלה: | אחר ההבדלה: | ||
# מנהג ישראל לטבול את האצבעות ביין הנותר מההבדלה ואז לגעת עם האצבעות בפנים על העיניים{{הערה|הרבי טובל את הזרת שבשתי ידיו, ונוגע בעיניו בחלק הסמוך לאף (יומן המזכיר שבהערה הקודמת).}}, סגולה למאור העיניים. [[הרבי]] נוגע בעיניו לצד האף. | # מנהג ישראל לטבול את האצבעות ביין הנותר מההבדלה ואז לגעת עם האצבעות בפנים על העיניים{{הערה|הרבי טובל את הזרת שבשתי ידיו, ונוגע בעיניו בחלק הסמוך לאף (יומן המזכיר שבהערה הקודמת).}}, סגולה למאור העיניים. [[הרבי]] נוגע בעיניו לצד האף. | ||
# [[הרבי]] נוהג להריח את [[ריח]] עשן הנר, מצלוחית היין בה טבלו את הנר. | # [[הרבי]] נוהג להריח את [[ריח]] עשן הנר, מצלוחית היין בה טבלו את הנר {{הערה|ראה גם בלקט הליכות ומנהגי שבת קודש [זליגסון] עמ' קמד שמביא שלפעמים אחרי הבדלה נוהג הרבי להריח ריח עשן הנר ביין שבתוך הצלחת של הגביע, ומציין ליומן בית חיינו ממוצאי [[ר"ה]] תנש"א. - בנוגע למנהג זה, עיינו: ליקוטי מהרי"ח, חלק ב, פה, א. בדי השולחן לקצות השולחן סי' צז, אות ז.}}. | ||
# מברכים ברכה אחרונה, והיוצאים ידי חובה בברכת המבדיל, משתדלים לשמוע את ברכתו. | # מברכים ברכה אחרונה, והיוצאים ידי חובה בברכת המבדיל, משתדלים לשמוע את ברכתו. | ||
# אומרים [[אמירת ויתן לך|ויתן לך]] וגו' עם אדם נוסף | # אומרים [[אמירת ויתן לך|ויתן לך]] וגו' עם אדם נוסף{{הערה|כש[[הרבי]] ו[[אדמו"ר הריי"צ]] היו אומרים יחד ויתן לך, גם אם [[הרבי]] היה מסיים לפני [[אדמו"ר הריי"צ]], היה נשאר במקום ולא הולך עד שאדמו"ר הריי"צ סיים לומר ויתן לך.}}, ובעמידה{{הערה|יומן המזכיר שבהערות הקודמות.}}. | ||
==לקריאה נוספת== | |||
*'''איסור טעימה קודם הבדלה''', שונה הלכות גליון 622 פרשת חיי שרה תשפ"ג {{*}} '''איסור מלאכה קודם הבדלה''', גליון 623 פרשת תולדות | |||
== קישורים חיצוניים == | == קישורים חיצוניים == | ||
*[http://chabad.info/newvideo/video.php?id=1858 שמיעת הבדלה מהרבי] {{אינפו}} | *[http://chabad.info/newvideo/video.php?id=1858 שמיעת הבדלה מהרבי] {{אינפו}} | ||
*'''[http://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/2944496#utm_medium=email&utm_source=93_subscription_he&utm_campaign=he&utm_content=content מדוע מברכים בורא מאורי האש במוצאי שבת?]''' {{בית חבד}} | *'''[http://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/2944496#utm_medium=email&utm_source=93_subscription_he&utm_campaign=he&utm_content=content מדוע מברכים בורא מאורי האש במוצאי שבת?]''' {{בית חבד}} | ||
*[[מנחם מענדל והבה]], '''[http://chabadpedia.co.il/index.php/קובץ:גניזת_חרסון_מאה_שנה_-_כפר_חבד.pdf החובה להבדיל]''' {{PDF}} שבועון כפר חב"ד גליון 1767 עמוד 61 | |||
*הרב מאיר אשכנזי, '''[https://col.org.il/news/142493 מדוע מבדילים גם בתפילה וגם על היין?] {{*}} [https://col.org.il/news/135980 האם אפשר לעשות הבדלה על קפה או קוקה קולה?] {{*}} [https://col.org.il/news/143106 האם בני הבית מברכים בעצמם על הבשמים והאש?] {{*}} [https://col.org.il/news/143429האם הנשים מברכות?] {{*}} [https://col.org.il/news/143252 רחיצת העיניים ביין]''' {{וידאו}}{{COL}} | |||
{{שבת}} | {{שבת}} | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:שבת]] | [[קטגוריה:שבת]] |
עריכות