פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 6,522 בתים ,  21 פברואר
אין תקציר עריכה
{{לעריכה}}[[קובץ:דוד.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הציון (מי צדיק)]]'''דוד המלך''' מלך ישראל, ומשיח ה' נולד לאביו ישי, שהיה מארבעה[ת האנשים עליהם נאמר כי לא חטאו מימיהם.בבית לחם ונפטר בירושלים
על פי נבואתו של ==תולדות חיים==נולד לאביו ישי מבית לחם. בעקבות חשד שהועלה כלפיו שהוא ממזר, שימש דוד כרועה צאן רחוק ממשפחתו. לאחר ש[[שאול המלך]] לא שמע בקול ה', הקב"ה שלח את [[שמואל הנביא הוכתר ]] שימשח למלך את אחד מבני ישי. שמואל הנביא לא ידע איזה בן למשוח, והקב"ה אמר לו שיעבור אחד אחד עד שהקב"ה יורה לו. שמואל הנביא עובר בין כל הבנים, אך על ישראלאף אחד לא אומר לו הקב"ה למשוח, בסוף נזכרים הבנים בדוד, והם מביאים אותו, עוד בחיי שאול המלךואז מורה הקב"ה לשמואל הנביא למשוח את דוד.
המשיח שיגאל את בעקבות הריגתו של גוליית הפלישתי על ידי דוד שזרק אבן שפגעה במצחו של גוליית, דוד עולה לגדולה בחצר [[שאול המלך]]. בארמון שאול המלך, מתיידד דוד עם ישראל עתיד להיות מצאצאיויהונתן בן שאול וכורת עימו ברית. בעקבות הצלחתו של דוד, [[קנאה|מקנא]] בו שאול המלך, והוא מנסה להורגו. בעקבות כך נאלץ דוד לברוח.
== נשמתו של לאחר מות [[שאול המלך]] במלחמה מול פלשתים (כפי שניבא [[שמואל הנביא]], דוד מתמנה למלך על [[שבט יהודה]], ולאחר מות אבנר בן נר, הוא ממונה למלך על כל ישראל. דוד רצה לבנות את [[בית המקדש]], אך בשל המלחמות הרבות שערך, והדמים ששפך, לא הותר לו לבנות. דוד המלך ==מלך 40 שנה. נפטר ב[[חג השבועות]] ב'תתקכ"ד. את מקומו מילא בנו [[שלמה]].
נשמתו ==ספר התהילים==[[קובץ:תהלים 2.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי עם [[ספר תהלים]] שחיבר דוד המלך]]{{ערך מורחב|ספר התהילים}}{{להשלים}}==צאצאיו==החל מבנו שלמה, צאצאיו של דוד המלך במשך תקופה ארוכה שימשו כ[[מלכות בית דוד|מלכים]] ב[[ישראל]]. לאחר [[חורבן בית המקדש הראשון]] הופסקה המלכות, אך היא נשמה כלליתעתידה לחזור ב[[ימות המשיח]], ולכך כמה סיבות:כאשר [[מלך המשיח]] יהיה מצאצאי דוד.=== רבותינו נשיאינו ===
א) נשמתו של דוד [[רבותינו נשיאינו]] שייכים לדוד המלך קשורה עם נשמתו של , הן מצד ענין ה[[אדם הראשוןנשיאות]]בכלל ששייך לדוד המלך, (שהרי חייו והן מצד זה ש[[אדמו"ר הזקן]] הוא מזרע דוד המלך, ולכן יש לרבותינו נשיאינו ניצוץ שלדוד המלך ניתנו לו מאדם הראשון<REF>זח"א קסח. א. במדב"ר פי"ד, יבוהם ממלאי מקומו. וש"נ.</REF>, ולכן{{הערה|1=[[הרבי]], כשם שנשמת אדם הראשון כוללת את כל[[נשמה|נשמות ישראלתורת מנחם]]<REF> ז, [[אגהתשי"קג]] ס״ז (קיאחלק ראשון, שיחת שבת פרשת בראשית, ב). [[ספר הערכים — חבמבה"דח]] וע[[ר"ח]] [[מרחשון]] [[תשי"אס" קסז ואילך וש"נ.</REF>, כן הוא בנוגע לנשמתו של דוד המלךג]].}}
[[הרבי הרש"ב]] העיד על עצמו ועל אדמו"רי [[חב"ד]] בשיחתו שהם מזרע דוד - וזה לשונו הקדוש (במ[[אידיש]]) ועיקר: ענינו של ה'"שלא יכבה נרו לעולם ועד, כי אור [[הבעל שם טוב]] מאיר תמיד, [[חסידות]] תהיה בלי ספק עד משיח, שהרי דוד מלך' — דוד המלךישראל חי וקיים, שענינו כללות ספירתהשזה היה [[מלכותהבעל שם טוב]], משא"כ ו[[שלמה המלךהמגיד]] הוא ספירה אחת במלכות(ממעזריטש), והרבי ([[חכמהאדמו"ר הזקן]] שבמלכות)<REF> , וכן הלאה (אדמו"רי חב"ד), שהרי אנחנו מזרע דוד, וזה ימשיך הלאה עד [[דרך מצותיךמשיח]]".{{הערה|ספר המצוות להצמח צדק1=[[תורת שלום]] — מצות מינוי מלך פ"ב (קח, ב ואילך)עמ' 176. </REF>}}
וענינו המלכות עובדה זו זוכה להדגשה מיוחדת לאור העיסוק בזהותו של [[הרבי כמלך המשיח]], שאחד מסימניו של [[מלך המשיח]] הוא{{ציטוטון|מלך מבית דוד}}{{הערה|הלכות מלכים ומלחמות ומלך המשיח, "אשר יוציאם ואשר יביאם"<REF> פנחס כזפרק יא הלכה ד.ח.</REF> }}, ועד שמציאותם של אנשי המדינה אינה אלא מציאותו כלומר צאצא של דוד המלך<REF> ראה . תנאי זה מתקיים ב[[חגיגהרבי]] הובשאר רבותינו נשיאנו, ב. ובארוכה — כדבריו{{הערה|שיחת [[דבר מלכות]] [[לקו"ששבת]] ח"ד ע׳ 1050 ואילך.</REF>, וכפס״ד הרמב״ם<REF> הל׳ מלכים פ"וה״ג.</REF> שהמלך הוא״[[לבפרשת שמות]] כל קהל ישראל״, והרי ענינו של הלב — שממנו נמשך "הדם הוא הנפש"<REF>ראה יב, כג. </REF>בכל אברי הגוף, "ליבא פליג לכל שייפין[[תשנ"<REF>ראה זח״ג רכא, ב]].</REF>, ועד שבו נמצא כללות ועצם הנפשעוד יותר מהמוח שבראש}}: {{ציטוטון|רבותינו נשיאנו, כמבואר בדרושי חסידות<REF> המשך שהינם מיוחסים לבית דוד מ[[תער"בשבט יהודה]] ח״א ע׳ נט}}.</REF> שבחי׳ ״נקודה העצמית(יחידה) שבנפש״ שייכת ללב דוקא (ולא למוח).{{תבנית:שלשלת יחוס המשיח}}==בתורת החסידות===== נשמתו של דוד המלך ===
ומכיון ש"נשמתו של דוד מלך ישראל חי וקיים", היינו, שהוא ״חי וקיים״ בתור״מלך ישראל״, בכל זמן ובכל מקום — כפי שאומר כאו״א מישראל בהמלך היא [[קידושלבנהנשמה כללית]] מידי חודש בחדשו, והרי דבר זה נדפס ב״סידור״, דבר השוה לכל [[נפש]] —נמצא, שהוא ה'לב' (הכלל והעצם) רכל ישראל במשך כל הדורות.<REF> [httpולכך כמה סיבות://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16056&hilite=64a92984-6135-4387-9551-5795f745af8c&st=%D7%9C%D7%93%D7%95%D7%93+%D7%94%D7%9E%D7%9C%D7%9A&pgnum=534 התוועדויות עמ' 1918 (534)]</REF>
א. נשמתו של דוד המלך קשורה עם נשמתו של [[אדם הראשון]], (שהרי חייו שלדוד המלך ניתנו לו מ[[אדם הראשון]]{{הערה|1=זח"א קסח. א. במדב"ר פי"ד, יב. וש"נ.}}, ולכן, כשם שנשמת [[אדם הראשון]] כוללת את כל[[נשמה|נשמות ישראל]]{{הערה|1= הקשר לרבותינו נשיאינו ==[[אגרת הקודש - סימן ז']]. [[ספר הערכים - חב"ד]] חלק א' ס" קסז ואילך וש"נ.}}, כן הוא בנוגע לנשמתו של דוד המלך.
רבותינו נשיאינו שייכים לדוד המלך, הן מצד ענין הנשיאות בכלל ששייך לדוד ב. ענינו של ה'מלך' קיים בדוד המלך, והן מצד זה ששענינו כללות ספירתה[[אדמו"ר הזקןמלכות]] הוא מזרע דוד המלך, ולכן יש לרבותינו נשיאינו ניצוץ של דוד המלך, והם ממלאי מקומו.<REF>{{הערה|1=לעומת זאת [[הרבישלמה המלך]]הוא ספירה אחת במלכות, [[תורת מנחםחכמה]] זשבמלכות), [[תשי"גדרך מצותיך|ספר המצוות להצמח צדק]] חלק ראשון- מצות מינוי מלך פ"ב (קח, שיחת ש"פ בראשיתב ואילך).}}. ענין המלכות הוא, [[מבה"ח]] וע[[ראשר יוציאם ואשר יביאם"{{הערה|1= פנחס כז.ח]] .}}, עד שמציאותם של אנשי המדינה אינה אלא מציאותו של המלך{{הערה|1= ראה [[מרחשוןחגיגה]] ה, ב. ובארוכה - [[תשילקו"גש]]חלק ד' ע' 1050 ואילך.}}.</REF>
כן הוא גם לפי דברי [[הרמב"ם]]{{הערה|1= הלכות מלכים פ"ו ה"ג.}} שהמלך הוא "[[הרבילב]] כל קהל ישראל", והרי ענינו של הלב - שממנו נמשך "הדם הוא הנפש"{{הערה|1=ראה יב, כג.}} בכל אברי הגוף, "ליבא פליג לכל שייפין"{{הערה|1=ראה זח"ג רכא, ב.}}, ועד שבו נמצא כללות ועצם הנפש עוד יותר מהמוח שבראש, כמבואר בדרושי חסידות{{הערה|1= המשך [[תער"ב]] חלק א' ע' נט.}} שבחינת "נקודה העצמית (יחידה) שבנפש" שייכת ללב דוקא (ולא למוח). גם היום נשמתו של דוד המלך כוללת את [[נשמה|נשמות]] ישראל, וכפי שאומר כל אחד מישראל ב[[יעמוד קידוש לבנה]] מידי חודש בחדשו "דוד מלך מבית ישראל חי וקיים", היינו, שהוא "חי וקיים" בתור "מלך ישראל", בכל זמן ובכל מקום, והרי דבר זה נדפס ב"סידור", דבר השוה לכל [[נפש]]...נמצא, שהוא ה'לב' (הכלל והעצם) דכל ישראל במשך כל הדורות.{{הערה|1= [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16056&hilite=64a92984-6135-4387-9551-5795f745af8c&st=%D7%9C%D7%93%D7%95%D7%93+%D7%94%D7%9E%D7%9C%D7%9A&pgnum=534 התוועדויות עמ' 1918 (534)]}}==דוד#מיוחס לבית המלך וחמיו שאול המלך==רבי [[מנחם עזריה מפאנו]] שהיה פרשן קבלה איטלקי מפורסם, כותב בספרו שלפי דודהמלך, שאול המלך חמיו היה משיח ראשון לישראל, וזו לשונו; מרגלא בפומיה דדוד המלך על שאול המלך חמיו: "שאול בחיר השם, משיח יהוה, וצדיק גמור, ושכינה עמו" (הרמ"ע מפאנו מאמר מאה קשיטה אות צ"ג). === ענין הביטול ===ענין המלך הוא, שישנן [[נשמה|נשמות]] נמוכות יותר, הזקוקות למלך, ועל ידי ביטולן למלך שהוא עצמו בטל כליל להקב"ה, הם מתבטלים להקב"ה{{הערה|לעומת זאת ישנן גם [[נשמה|צאצאנשמות]] גבוהות תלמידי חכמים שיכולים להתבטל מעצמן להקב"ה. מסיבה זו לא רצה שמואל ה[[נביא]] שיהיה מלך על ישראל מכיוון שרצה שכל ישראל יגיעו למדריגה זו, ולכן כעס על ישראל כאשר ביקשו למנות להם מלך.}} מסיבה זו ניתנה המלוכה לדוד המלך עליו השלום, מכיון שהוא היה במדריגה זו של ביטול גמור להשי"ת, עד שאמר על עצמו "אם לא שויתי ודוממתי נפשי", כלומר שנפשו הייתה בביטול גמור כל כך ל[[הקב"ה]] עד שאפילו אבריו הגשמיים לא יכלו לנוע ללא רצון השי"ת{{הערה|1=[[אדמו"ר הצמח צדק]], [[דרך מצוותיך]], מצוות מינוי מלך.}}. === בסעודה דלעתיד לבוא ===בסיומה של '[[סעודת שור הבר והלווייתן|סעודת הלווייתן שור הבר ויין המשומר]]' שתיערך בימות המשיח, אומר [[הקב"ה]] לדוד המלך [[זימון|לזמן]] - 'טול (כוס של ברכה) וברך', דוד נענה ואומר 'אני אברך ולי נאה לברך שנאמר כוס ישועות אשא ובשם ה' אקרא' (לאחרי שאברהם, יצחק, יעקב, משה ויהושע אומרים 'איני מברך' - כל א' מסיבתו הוא).{{הערה|1=פסחים קי"ט, ב. [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=4&daf=119b&format=pdf לצורת הדף באתר היברו בוקס]}} את ענין זה הזכיר וציטט הרבי מלך המשיח כמה פעמים בשיחותיו, ולדוגמה בסיום שיחת ה[[דבר מלכות]] לפרשת וירא{{הערה|1=[https://drive.google.com/file/d/0B4mWfMamtZnjQVl2UVhIVzBBTDg/view שיחת דבר מלכות וירא בארכיון גאולה ומשיח.]}} ובסיום שיחת הדבר מלכות לפרשת ויחי.{{הערה|1= [https://drive.google.com/file/d/0B4mWfMamtZnjRU8xd2dMaUJNQjA/view שיחת דבר מלכות ויחי בארכיון גאולה ומשיח.]}} == ראו גם ==*[[תהלים]] ==קישורים חיצוניים==*[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=63386 הרבי מיוחס לדוד המלך: גם בן אחר בן וגם בן אחר בת - הרב שלום דובער וולפא, בית משיח - {{אינפו}}]
== ראו עוד ==
*[[תהילים]]
*[[שלמה המלך]]
*[[רחבעם המלך]]
{{הערות שוליים}}
 [[קטגוריה:אישים בחסידות חב"דמלכים]]
משתמש אלמוני