פתיחת התפריט הראשי

שינויים

{{לעריכה}}[[תמונהקובץ:המנורה האמת.jpg|leftשמאל|thumbממוזער|250px220px|חנוכיה, הבנויה בדוגמת המנורה האמיתית שהיתה במקדשמנורת המקדש, על פי שיחות הרבי]][[תמונהקובץ:מנורה רמבם.jpg|leftשמאל|thumbממוזער|250px220px|המנורה המצוירת ביד החזקה להרמב"ם, בעלת קנים אלכסונים]][[תמונהקובץ:מנורהמ רמב''ם.jpg|leftממוזער|thumb|250px|המנורה הציור המקורי של מכון המקדש, המוצגת ברובע היהודי בירושלים. הקנים העגולים, כפי הטעות הידועה (ויקישיבה)]]ב[[שבת]] פרשת מטות מסעי [[תשמ"ב]], [[הרבי]] הקדיש ביאור נרחב ביותר לבאר כיצד היו '''קני ה[[מנורה]]''' ב[[בית המקדש]], כאשר הרבי מוכיח בבירור, כי מוכרח להיות שקני המנורה היו באלכסון, כפי שמשמע מרש"י, ומציור הרמב"ם שהתגלה באותה תקופה, שצייר בכוונה תחילה את מנורת בית המקדש כאשר הקנים היו באלכסון. באותה שיחה הרבי גם ביאר ותירץ את כל הקושיות בנידון. מעבר לביאור ההלכתי אודות צורתה הנכונה של קני המנורה, כדרכו של הרבי, היו גם השלכות מיידיות ומעשיות לדבר. הרבי ראה בשינוי ציורי המנורה שלב נוסף בניתוק עם ישראל מחשכת ה[[גלותשהייתה בבית המקדש]] והשעבוד. הרבי קושר את המנורות העגולות לגלות וחושך, ומזכיר את ההשפלה והצער שנעשה ליהודים מאותו שער טיטוס הידוע לשמצה. גם כאן, נראה בבירור, כיצד [[הרבי מלך המשיח]]קובץ:Dura_Synagogue_ciborium.jpg|שמאל|ממוזער|220px|ציור מנורה בעלת קנים ישרים, בערב ה[[גאולההתגלה בבית כנסת עתיק מתקופת התלמוד בדוּרָה אֶוּרוֹפּוֹס שבסוריה]], רוצה להצית את חומת הגלות, ולמחוק כל זכר לאותו עבר נוראי של טיטוס ימ"ש.
הרבי מלך המשיח, מבקש לצייר את המנורה של בית המקדש כפי ההלכה הצרופה כשהם קנים באלכסון דווקא. מעבר לכך הוסיף הרבי שגם החנוכיות שעושים לימי '''קני ה[[חנוכהמנורה]]''' ב[[בית המקדש]] יצאו מהקנה האמצעי שבמנורה{{הערה|הנקרא בלשון התורה "כדאי לעשות קניהן באלכסוןמנורה", ואין בכך חשש שדומה למנורת המקדש, כי ישנם שמונה קניםמכיון שהוא החלק העיקרי שבמנורה המחזיק את כולה.}} באלכסון כלפי מעלה.
== דברי הרבי מעוררים סערה צורת הקנים ==
אלפי הב[[שבת]] פרשת מטות מסעי [[תשמ"ב]], [[שליחות|שלוחיםהרבי]] ורבבות הקדיש ביאור נרחב ביותר לבאר כיצד היו '''קני ה[[חסידמנורה]]י ''' ב[[חב"דבית המקדש]], החלו מאז להקפיד על חנוכיות בעלות קנים מאוכלסיןכאשר הרבי מוכיח בבירור, כדי לעקר מהשורש כל ביטוי של חנוכיות וציורי מנורה עגוליםכי מוכרח להיות שקני המנורה היו באלכסון, שלפי דברי הרבי בהמשך השיחה זהו עניין הקשור גם לכפי שמשמע מ[[עבודה זרהרש"י]]!!!.  באלפי ערים בעולם, קני החנוכיות מאולכסנות או מרובעותומציור [[הרמב"ם]] שהתגלה באותה תקופה, וכמובן הרחקה ביותר מחנוכיות עגולותשצייר בכוונה תחילה את מנורת [[בית המקדש]] כאשר הקנים היו באלכסון. באותה שיחה הרבי אומר שהיות והחנוכיה מסמלת גם ביאר ותירץ את המנורה בבית המקדש הזהירות בנושא זה צריכה להיות גם על חנוכיותכל הקושיות בנידון.
הדברים מעבר לביאור ההלכתי של הרביקני המנורה, עוררו סערה לא קטנה. רבים לא הבינו את העניין עליו נלחם כדרכו של הרבי. מחקרים רבים התמקדו בעניין הזה. [[הרבי]] [[מלך המשיח]] בכבודו ובעצמו התייחס לכך באחד מ[[חלוקת דולרים|חלוקות הדולרים]] כאשר עבר לפניו, הרב שלום שטיינברג, עם "החומש המבואר" אותו הוציא לאור, ופתח לרבי במקום בו צייר את המנורה בקני אלכסון. הרבי העיר בחיוך ואמר לו: "מסתמא אתה יודע שהרעישו סביבי על זה".  שיחתו של הרבי הביאה היו גם לשינוי [[החנוכיה המרכזית]] שמדליקים בפני [[הרבי]] [[מלך המשיח]] ב[[בית רבינו שבבבל]]השלכות מיידיות ומעשיות לדבר. הרבי כפי הכלל מה שהוא מצווה לאחרים הוא עושה בעצמו. באותה שיחה שהרבי עורר על ראה בשינוי ציורי המנורה שלב נוסף בניתוק עם ישראל מחשכת ה[[מנורהגלות]], הזכיר על כך:  ש"ישנם מנורות של [[חנוכה]] עשויות בצורת חצי קשת, ועד שגם החנוכיה של "[[770]]" היא בצורת חצי קשת", ואכן זכה הרב חיים ניסלביץ מי שכיום מכהן כמשפיע בישיבה קטנה [[תורת אמת]] להביא לשינוי החנוכיה ובכך למלאות את הרצון הק' של הרביוהשעבוד.
בחנוכה [[תשמ"ג]], החל מהנר השישי, החלו להדליק בבית מדרשו של הרבי מלך המשיחקושר את המנורות העגולות לגלות וחושך, חנוכיה בעל קנים באלכסוןומזכיר את ההשפלה והצער שנעשה ליהודים מאותו שער טיטוס הידוע לשמצה. גם כאן, כמו בדברים עקרוניים וחשובים' התמימים – נראה בבירור, כיצד [[חיילי בית דודהרבי]] – הם אלו שדאגו שהוראתו , בערב ה[[גאולה]], רוצה להצית את חומת הגלות, ולמחוק כל זכר לאותו עבר נוראי של הרבי תתבצע, ולרבי שליטטיטוס ימ"א יהיה נחת רוחש.<REF>[http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=44661 מחקר בנושא]</REF>
== הרבי ביקש לצייר את המנורה של [[בית המקדש]] כפי ההלכה הצרופה כשהם קנים באלכסון דווקא. מעבר לכך הוסיף הרבי שגם [[חנוכיה בצורת המנורה האמיתית ==|החנוכיות]] שעושים לימי ה[[חנוכה]] "כדאי לעשות קניהן באלכסון"{{הערה|[[ליקוטי שיחות]] חכ"א ע' 168. ובעוד מקומות}}, ואין בכך חשש לעבור על איסור יצירת כלי הדומה למנורת המקדש, כי ישנם שמונה קנים, ונוסף השמש.
לכבוד [[חג החנוכה]] שנת [[תש"ע]]עם זאת, יוצרה חנוכיה הזהה לדגם מנורת המקדש ע"פ שיחות [[הרבי]] ועכתב שבמקרה הדוחק על ציור המנורה בעיגול אפשר לוותר, כיון שכמה מגדולי ישראל חלקו על הרמב"פ הדגם המוצב ב-‏ם עוד בזמנו, בשונה מציור [[770לוחות מרובעות]]. החנוכיה הבנויה שצריך להקפיד על פי קנה מידה של 3 ס"מ כך בכל התוקף{{הערה|1= 1 טפח ועומד על גובה של כ 61 ס[https://files.anash.org/uploads/2020/08/%D7%9C%D7%99%D7%A7%D7%95%D7%98-%D7%9E%D7%A2%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%A7%D7%95%D7%93%D7%A9-%D7%AA%D7%A9%D7%9E%D7%92.pdf ליקוט מענות קודש תשמ"מג, מעשה ידי אמן ומדויקת להפליא בריבוי ההערות וההארות של הרבי מה"מ למבנה מנורת המקדשאות פו].}}.
מבין הלכות המקדש וכלי המקדש זכתה מנורת המקדש לכמה וכמה ביאורים הערות ודיוקים נפלאים בשיחותיו של הרבי, ועד שהרבי ציין שכדאי שהחנוכיות לימי החנוכה יהיו באלכסון.==הסערה בעקבות השיחה==
1. מלבד מה שכולם יודעים ומהמפורסמות שקני המנורה היו באלכסון כפי שצייר אלפי ה[[רמבשליחות|שלוחים]] ורבבות [[חסיד]]י [[חב"םד]] ורבי אברהם בן הרמבם, העיר הרבי שפרט זה הינו בדיוק שהקנים היו ביושר ולא בעיגול וכ"כ רש"י בפירושו החלו מאז להקפיד על התורה וכן כתבו חנוכיות בעלות קנים מלוכסנים, כדי לעקר מהשורש כל הראשונים. וזה שבשער טיטוס מצוירת ביטוי של חנוכיות וציורי מנורה עגולה מבאר עגולים, שלפי דברי הרבי שאי"ז מנורת המקדשבהמשך השיחה זהו עניין הקשור גם ל[[עבודה זרה]].
במבנה החנוכיה הנוכחי ישנם עוד דיוקים רבים כפי שציין באלפי ערים בעולם, קני החנוכיות מאולכסנות או מרובעות, וכמובן הרחקה ביותר מחנוכיות עגולות. הרבי ולהלן חלק מהםאומר שהיות והחנוכיה מסמלת את המנורה בבית המקדש הזהירות בנושא זה צריכה להיות גם על חנוכיות.
2דברי הרבי, עוררו סערה ברחכי העולם. במסכת מנחות מובא - שלמנורת המקדש היו רגליים ולא כמצויר בשער טיטוסרבים לא הבינו את העניין עליו נלחם הרבי. מחקרים רבים התמקדו בעניין הזה. [[הרבי]] בעצמו התייחס לכך באחד מ[[חלוקת דולרים|חלוקות הדולרים]] כאשר עבר לפניו, הרב שלום שטיינברג, עם "החומש המבואר" אותו הוציא לאור, ופתח לרבי במקום בו צייר את המנורה בקני אלכסון. הרבי העיר בחיוך ואמר לו: "מסתמא אתה יודע שהרעישו סביבי על זה"{{הערה|[[בית משיח (שבועון)|בית משיח]], עיתון מס' 1241}}.
3גם הרב [[חיים קנייבסקי]] כותב{{הערה|בביאורו לברייתא דמלאכת המשכן עמוד כח בהערה בסוף העמוד. הרמב}}: "ם מציין (וכן מופיע בשלשה פעמים שצייר את בכל הציורים מצוייר קני המנורה) עגולים, וכנראה שהוא טעות, שרש"י בחומש כתב שהיו באלכסון, ושמעתי שכבר העירו בזה". ובספרו דרך חכמה: "אחד הילך ואחד הילך- ושלש רגליים היו לה - וזה שונה מכל החנוכיות המיוצרות כיום בשוק שהינם בעלי 4 רגלים כי הרגל בדרך כלל מרובעת - ובדגם זה הרגל עגולה כדיוק דברי באלכסון ולא בעיגול". וכן כתב ב'ציון ההלכה': "רש"י פ' בהעלותך בחומש, וכן הוא בציור המיוחס לרבנו, וכ"כ בתשובות הריב"ש סימן ת"עד ירכה עד פרחה - ירכה היא השידה שעל הרגלים חלול כדרך מנורות כסף שלפני השריםי, ודלא כהמציירים בעיגול".
4== הפעולות בעקבות שיחת הרבי ==בעקבות שיחתו של הרבי החליפו ב[[חנוכה]] [[תשמ"ג]] בהדלקת הנר השישי גם את החנוכיה המרכזית שמדליקים בה בפני הרבי ב[[בית רבינו שבבבל]]. הכפתורים בעמוד המרכזי כשמהם עצמם יוצא הקנהעוד באותה השיחה בה עורר הרבי אודות צורת קני המנורה, ולא מעל הכפתורים כפי שציירו אחריםהזכיר את העובדה ש"ישנם מנורות של [[חנוכה]] עשויות בצורת חצי קשת, ועד שגם החנוכיה של "[[770]]" היא בצורת חצי קשת", פועלם של הרב [[חיים ניסלביץ]] והרב זלמן שארף הביאו לשינוי החנוכיה ומלוי רצונו של הרבי{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=44661 מחקר בנושא]}}.
5כאשר עורר הרבי בנושא זה, שאלו את הרבי האם יש להחליף את ה[[דמי חנוכה]]{{הערה|שהיו אז מטבע של 10 אגורות}}, מכיוון שהיו בהם ציור של מנורה עגולה, למטבעות אחדות. מבנה הכפתורים כפי שכתב הרמב"םבתגובה כתב להם הרבי, שאפשר לנסות לשנות זאת, כמין תפוחים כרותיים - ביצה ששני ראשיה כדין (פחוסים)אך לא להתעקש על כך היות ויש בזה כמה דעות שונות.
6. במשך השנים מאז שיחתו של הרבי מדייק שבציורי הרמב, חסידי חב"ם הגביעים הינם הפוכיםד הפיצו זאת ופעלו לשנות במקומות שונים (כולל בסמלים שונים) את קני המנורה{{הערה|כגון סמל [[הרבנות הראשית לישראל]], ואדרבה אומר הרבי כך הם ישרים, מראה על פעולתם להשפיע ולשפוך שפע ואור רוחני בעולםוהסמל של הרבנות הצבאית.}}.
7. גודל וקנה המידה של הפרחים הגביעים הכפתורים הירך וכו==לקריאה נוספת==' הכל עפ''המאבק על צורת קני המנורה''', {{שבועון בית משיח}} גליון כ"י קנה מידה מדויק של הרמבח כסלו תשפ"ם והברייתא במסכת מנחות.א עמוד 38
8== קישורים חיצונים ==*[http://old2. ברוב החנוכיות מייצרים את השמש מחוץ לשורה ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=735 אמנים מגישים לרבי מנורה בצורתו המקורית]. {{וידאו}}*[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=48684 מחקר בנושא]. {{אינפו}}*[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=43216 כתבה בעיתון הארץ]. {{אינפו}}*[http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=48380 מכתב של הרב ברים לרבי בנושא] באתר [[חב"ד און ליין]]* {{קישור חבד און ליין|93848|התגלית ההיסטורית של שאר חריטת המנורה: הרב פרץ בלוי עושה סדר||כ"ח כסלו תשע"ו}}*'''[http://chabad.info/video/kids/%D7%A1%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D/%D7%9B%D7%99%D7%A6%D7%93-%D7%A0%D7%A8%D7%90%D7%AA%D7%94-%D7%94%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%A8%D7%94-%D7%91%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%9E%D7%A7%D7%93%D7%A9/ כיצד נראתה המנורה בבית המקדש?] {{*}} [http://chabad.info/video/kids/%D7%A1%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D/%D7%A4%D7%92%D7%95%D7%A9-%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%A8%D7%94-2-%D7%9C%D7%9E%D7%94-%D7%94%D7%92%D7%91%D7%99%D7%A2%D7%99%D7%9D-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%A8%D7%94-%D7%94/ למה הגביעים לצורך היכר השמששל המנורה הפוכים?]''' {{וידפו}}*'''[https://col.org.il/news/122496 נחשף כת"י תימני בן 500 שנה - וכך מצויירים בו קני המנורה]''' {{COL}}* מאמריו של הרב נחום גרינוואלד: "קני המנורה כיצד היו?". קובץ אור ישראל, קובץ יח, טבת תש"ס, עמ' קמ ואילך (בו מפריך את כל הטענות נגד שיטת הרמב"ם בצורת המנורה). '''"הרמב"ם והמנהג ביחס לקני המנורה"''', אך ב770 הינה מיוצרת במרכז כמו שאר הקנים ויותר גבוהה כך גם בדגם זהקובץ אור ישראל, קובץ כב, טבת תשס"א, עמ' קצד ואילך (בו מפריך טענות נוספות שכתב פלוני נגד דעת הרמב"ם).*[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=13843&CategoryID=2230 קני המנורה שבבית-המקדש וחנוכיית המנורה ב-770] באתר {{חב"ד}}.*[https://chabad.info/special/954460/#comment-113427 כתב יד חנוכיית הרמב"ם המקורי] {{אינפו}}
כמובן שישנם גם שינויים מציור הרמב"ם והמבנה ב 770, וגם זה עפ"י הארתו הנפלאה של הרבי בדיוק דברי הרמב"ם, "והכל משוקדים - הגביעים הכפתורים והפרחים - כמו שקדים בעשייתם" שיש ליפות ולפאר ביופי והידור ככל האפשר, ולפי כלל זה נבנתה החנוכיה כמובן בלי לפגוע בשאר הפרטים המעכבים או המפורטים בתורה שבכתב ושבע"פ. החנוכיה נבנתה עפ"י עצת והדרכת תלמידי חכמים הבקיאים במבנה המקדש וכליו.<REF>[http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=51300m החנוכיה החדשה שבתמונה, והכתבה]</REF> == קישורים חיצונים ==*[http://video.chabad.info/newvideo/video.php?id=735 אמנים מגישים לרבי מנורה בצורתו המקורית]*[http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=48684 מחקר בנושא]*[http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=43216 כתבה בהארץ - חב"ד אינפו]{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:כלי המקדש]]
{{הערות שוליים}}[[קטגוריה:הלכה]][[קטגוריה:הלכה בתורת חב"דחנוכה]]{{בית המקדש}}
משתמש אלמוני