פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 1,011 בתים ,  20 פברואר
{{לעריכה}}[[תמונהקובץ:המנורה האמת.jpg|leftשמאל|thumbממוזער|300px220px|חנוכיה, הבנויה בדוגמת המנורה האמיתית שהיתה במקדשמנורת המקדש, על פי שיחות הרבי]][[תמונהקובץ:מנורהרמבם.jpg|leftשמאל|thumbממוזער|300px220px|המנורה של מכון המקדשהמצוירת ביד החזקה להרמב"ם, המוצגת ברובע היהודי בירושלים. הקנים העגולים, כפי הטעות הידועה (ויקישיבה)בעלת קנים אלכסונים]]ב[[שבתקובץ:מ רמב''ם.jpg|ממוזער|הציור המקורי של הרמב"ם אודות צורתה הנכונה של המנורה שהייתה בבית המקדש]] פרשת מטות מסעי [[תשמ"ב]]קובץ:Dura_Synagogue_ciborium.jpg|שמאל|ממוזער|220px|ציור מנורה בעלת קנים ישרים, [[הרביהתגלה בבית כנסת עתיק מתקופת התלמוד בדוּרָה אֶוּרוֹפּוֹס שבסוריה]] הקדיש ביאור נרחב ביותר לבאר כיצד היו  '''קני ה[[מנורה]]''' ב[[בית המקדש]], כאשר הרבי מוכיח בבירור, כי מוכרח להיות שקני המנורה היו באלכסון, כפי שמשמע מרשיצאו מהקנה האמצעי שבמנורה{{הערה|הנקרא בלשון התורה "י, ומציור הרמבמנורה"ם שהתגלה באותה תקופה, שצייר בכוונה תחילה מכיון שהוא החלק העיקרי שבמנורה המחזיק את מנורת בית המקדש כאשר הקנים היו כולה.}} באלכסוןכלפי מעלה. באותה שיחה הרבי גם ביאר ותירץ את כל הקושיות בנידון. מעבר לביאור ההלכתי של קני המנורה, כדרכו של הרבי, היו גם השלכות מיידיות ומעשיות לדבר. הרבי ראה בשינוי ציורי המנורה שלב נוסף בניתוק עם ישראל מחשכת ה[[גלות]] והשעבוד. הרבי קושר את המנורות העגולות לגלות וחושך, ומזכיר את ההשפלה והצער שנעשה ליהודים מאותו שער טיטוס הידוע לשמצה. גם כאן, נראה בבירור, כיצד [[הרבי מלך המשיח]], בערב ה[[גאולה]], רוצה להצית את חומת הגלות, ולמחוק כל זכר לאותו עבר נוראי של טיטוס ימ"ש.
הרבי מלך המשיח, מבקש לצייר את המנורה של בית המקדש כפי ההלכה הצרופה כשהם קנים באלכסון דווקא. מעבר לכך הוסיף הרבי שגם החנוכיות שעושים לימי ה[[חנוכה]] "כדאי לעשות קניהן באלכסון", ואין בכך חשש שדומה למנורת המקדש, כי ישנם שמונה קנים. אלפי ה[[שליחות|שלוחים]] ורבבות [[חסיד]]י [[חב"ד]], החלו מאז להקפיד על חנוכיות בעלות קנים מאוכלסין, כדי לעקר מהשורש כל ביטוי של חנוכיות וציורי מנורה עגולים, שלפי דברי הרבי בהמשך השיחה זהו עניין הקשור גם ל[[עבודה זרה]]!!!. == צורת הקנים ==
באלפי ערים בעולםב[[שבת]] פרשת מטות מסעי [[תשמ"ב]], [[הרבי]] הקדיש ביאור נרחב ביותר לבאר כיצד היו '''קני החנוכיות מאולכסנות או מרובעותה[[מנורה]]''' ב[[בית המקדש]], וכמובן הרחקה ביותר מחנוכיות עגולות. כאשר הרבי אומר שהיות והחנוכיה מסמלת מוכיח בבירור, כי מוכרח להיות שקני המנורה היו באלכסון, כפי שמשמע מ[[רש"י]], ומציור [[הרמב"ם]] שהתגלה באותה תקופה, שצייר בכוונה תחילה את המנורה בבית מנורת [[בית המקדש הזהירות בנושא זה צריכה להיות ]] כאשר הקנים היו באלכסון. באותה שיחה הרבי גם על חנוכיותביאר ותירץ את כל הקושיות בנידון.
הדברים מעבר לביאור ההלכתי של הרביקני המנורה, עוררו סערה לא קטנה. רבים לא הבינו את העניין עליו נלחם כדרכו של הרבי. מחקרים רבים התמקדו בעניין הזה. [[הרבי]] [[מלך המשיח]] בכבודו ובעצמו התייחס לכך באחד מ[[חלוקת דולרים|חלוקות הדולרים]] כאשר עבר לפניו, הרב שלום שטיינברג, עם "החומש המבואר" אותו הוציא לאור, ופתח לרבי במקום בו צייר את המנורה בקני אלכסון. הרבי העיר בחיוך ואמר לו: "מסתמא אתה יודע שהרעישו סביבי על זה".  שיחתו של הרבי הביאה היו גם לשינוי [[החנוכיה המרכזית]] שמדליקים בפני [[הרבי]] [[מלך המשיח]] ב[[בית רבינו שבבבל]]השלכות מיידיות ומעשיות לדבר. הרבי כפי הכלל מה שהוא מצווה לאחרים הוא עושה בעצמו. באותה שיחה שהרבי עורר על ראה בשינוי ציורי המנורה שלב נוסף בניתוק עם ישראל מחשכת ה[[מנורהגלות]], הזכיר על כך:  ש"ישנם מנורות של [[חנוכה]] עשויות בצורת חצי קשת, ועד שגם החנוכיה של "[[770]]" היא בצורת חצי קשת", ואכן זכה הרב חיים ניסלביץ מי שכיום מכהן כמשפיע בישיבה קטנה [[תורת אמת]] להביא לשינוי החנוכיה ובכך למלאות את הרצון הק' של הרביוהשעבוד.
בחנוכה [[תשמ"ג]], החל מהנר השישי, החלו להדליק בבית מדרשו של הרבי מלך המשיחקושר את המנורות העגולות לגלות וחושך, חנוכיה בעל קנים באלכסוןומזכיר את ההשפלה והצער שנעשה ליהודים מאותו שער טיטוס הידוע לשמצה. גם כאן, כמו בדברים עקרוניים וחשובים התמימים – נראה בבירור, כיצד [[חיילי בית דודהרבי]] – הם אלו שדאגו שהוראתו , בערב ה[[גאולה]], רוצה להצית את חומת הגלות, ולמחוק כל זכר לאותו עבר נוראי של הרבי תתבצע, ולרבי שליטטיטוס ימ"א יהיה נחת רוחש.
הרבי ביקש לצייר את המנורה של [[בית המקדש]] כפי ההלכה הצרופה כשהם קנים באלכסון דווקא. מעבר לכך הוסיף הרבי שגם [[חנוכיה|החנוכיות]] שעושים לימי ה[[חנוכה]] "כדאי לעשות קניהן באלכסון"{{הערה|[[ליקוטי שיחות]] חכ"א ע' 168. ובעוד מקומות}}, ואין בכך חשש לעבור על איסור יצירת כלי הדומה למנורת המקדש, כי ישנם שמונה קנים, ונוסף השמש.
== חנוכיה בצורת עם זאת, הרבי כתב שבמקרה הדוחק על ציור המנורה האמיתית =בעיגול אפשר לוותר, כיון שכמה מגדולי ישראל חלקו על הרמב"ם עוד בזמנו, בשונה מציור [[לוחות מרובעות]] שצריך להקפיד על כך בכל התוקף{{הערה|1=[https://files.anash.org/uploads/2020/08/%D7%9C%D7%99%D7%A7%D7%95%D7%98-%D7%9E%D7%A2%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%A7%D7%95%D7%93%D7%A9-%D7%AA%D7%A9%D7%9E%D7%92.pdf ליקוט מענות קודש תשמ"ג, אות פו].}}.
לכבוד [[חג החנוכה]] שנת [[תש"ע]], יוצרה חנוכיה הזהה לדגם מנורת המקדש ע"פ שיחות [[הרבי]] וע"פ הדגם המוצב ב-‏[[770]]. החנוכיה הבנויה על פי קנה מידה של 3 ס"מ = 1 טפח ועומד על גובה של כ 61 ס"מ, מעשה ידי אמן ומדויקת להפליא בריבוי ההערות וההארות של הרבי מה"מ למבנה מנורת המקדש.=הסערה בעקבות השיחה==
מבין הלכות המקדש וכלי המקדש זכתה מנורת המקדש לכמה וכמה ביאורים הערות ודיוקים נפלאים בשיחותיו אלפי ה[[שליחות|שלוחים]] ורבבות [[חסיד]]י [[חב"ד]], החלו מאז להקפיד על חנוכיות בעלות קנים מלוכסנים, כדי לעקר מהשורש כל ביטוי של חנוכיות וציורי מנורה עגולים, שלפי דברי הרבי, ועד שהרבי ציין שכדאי שהחנוכיות לימי החנוכה יהיו באלכסוןבהמשך השיחה זהו עניין הקשור גם ל[[עבודה זרה]].
1באלפי ערים בעולם, קני החנוכיות מאולכסנות או מרובעות, וכמובן הרחקה ביותר מחנוכיות עגולות. מלבד מה שכולם יודעים ומהמפורסמות שקני הרבי אומר שהיות והחנוכיה מסמלת את המנורה היו באלכסון כפי שצייר ה[[רמב"ם]] ורבי אברהם בן הרמבם, העיר הרבי שפרט בבית המקדש הזהירות בנושא זה הינו בדיוק שהקנים היו ביושר ולא בעיגול וכ"כ רש"י בפירושו צריכה להיות גם על התורה וכן כתבו כל הראשונים. וזה שבשער טיטוס מצוירת מנורה עגולה מבאר הרבי שאי"ז מנורת המקדשחנוכיות.
במבנה החנוכיה הנוכחי ישנם עוד דיוקים דברי הרבי, עוררו סערה ברחכי העולם. רבים לא הבינו את העניין עליו נלחם הרבי. מחקרים רבים כפי שציין התמקדו בעניין הזה. [[הרבי]] בעצמו התייחס לכך באחד מ[[חלוקת דולרים|חלוקות הדולרים]] כאשר עבר לפניו, הרב שלום שטיינברג, עם "החומש המבואר" אותו הוציא לאור, ופתח לרבי במקום בו צייר את המנורה בקני אלכסון. הרבי ולהלן חלק מהםהעיר בחיוך ואמר לו: "מסתמא אתה יודע שהרעישו סביבי על זה"{{הערה|[[בית משיח (שבועון)|בית משיח]], עיתון מס' 1241}}.
2גם הרב [[חיים קנייבסקי]] כותב{{הערה|בביאורו לברייתא דמלאכת המשכן עמוד כח בהערה בסוף העמוד. במסכת מנחות מובא }}: "בכל הציורים מצוייר קני המנורה עגולים, וכנראה שהוא טעות, שרש"י בחומש כתב שהיו באלכסון, ושמעתי שכבר העירו בזה". ובספרו דרך חכמה: "אחד הילך ואחד הילך- שלמנורת המקדש היו רגליים באלכסון ולא כמצויר בשער טיטוסבעיגול". וכן כתב ב'ציון ההלכה': "רש"י בחומש, וכן הוא בציור המיוחס לרבנו, וכ"כ בתשובות הריב"ש סימן ת"י, ודלא כהמציירים בעיגול".
3. הרמב== הפעולות בעקבות שיחת הרבי ==בעקבות שיחתו של הרבי החליפו ב[[חנוכה]] [[תשמ"ם מציין (וכן מופיע בשלשה פעמים שצייר ג]] בהדלקת הנר השישי גם את החנוכיה המרכזית שמדליקים בה בפני הרבי ב[[בית רבינו שבבבל]]. עוד באותה השיחה בה עורר הרבי אודות צורת קני המנורה) - ושלש רגליים היו לה - וזה שונה מכל החנוכיות המיוצרות כיום בשוק שהינם בעלי 4 רגלים כי הרגל בדרך כלל מרובעת - ובדגם זה הרגל עגולה כדיוק דברי רש, הזכיר את העובדה ש"ישנם מנורות של [[חנוכה]] עשויות בצורת חצי קשת, ועד שגם החנוכיה של "י פ' בהעלותך [[770]]"עד ירכה עד פרחה - ירכה היא השידה שעל הרגלים חלול כדרך מנורות כסף שלפני השריםבצורת חצי קשת", פועלם של הרב [[חיים ניסלביץ]] והרב זלמן שארף הביאו לשינוי החנוכיה ומלוי רצונו של הרבי{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=44661 מחקר בנושא]}}.
4כאשר עורר הרבי בנושא זה, שאלו את הרבי האם יש להחליף את ה[[דמי חנוכה]]{{הערה|שהיו אז מטבע של 10 אגורות}}, מכיוון שהיו בהם ציור של מנורה עגולה, למטבעות אחדות. הכפתורים בעמוד המרכזי כשמהם עצמם יוצא הקנהבתגובה כתב להם הרבי, שאפשר לנסות לשנות זאת, ולא מעל הכפתורים כפי שציירו אחריםאך לא להתעקש על כך היות ויש בזה כמה דעות שונות.
5. מבנה הכפתורים כפי שכתב הרמבבמשך השנים מאז שיחתו של הרבי, חסידי חב"ם, כמין תפוחים כרותיים - ביצה ששני ראשיה כדין ד הפיצו זאת ופעלו לשנות במקומות שונים (פחוסיםכולל בסמלים שונים)את קני המנורה{{הערה|כגון סמל [[הרבנות הראשית לישראל]], והסמל של הרבנות הצבאית.}}.
6. הרבי מדייק שבציורי הרמב==לקריאה נוספת=='''המאבק על צורת קני המנורה''', {{שבועון בית משיח}} גליון כ"ח כסלו תשפ"ם הגביעים הינם הפוכים, ואדרבה אומר הרבי כך הם ישרים, מראה על פעולתם להשפיע ולשפוך שפע ואור רוחני בעולם.א עמוד 38
7== קישורים חיצונים ==*[http://old2. גודל וקנה המידה ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=735 אמנים מגישים לרבי מנורה בצורתו המקורית]. {{וידאו}}*[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=48684 מחקר בנושא]. {{אינפו}}*[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=43216 כתבה בעיתון הארץ]. {{אינפו}}*[http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=48380 מכתב של הפרחים הרב ברים לרבי בנושא] באתר [[חב"ד און ליין]]* {{קישור חבד און ליין|93848|התגלית ההיסטורית של חריטת המנורה: הרב פרץ בלוי עושה סדר||כ"ח כסלו תשע"ו}}*'''[http://chabad.info/video/kids/%D7%A1%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D/%D7%9B%D7%99%D7%A6%D7%93-%D7%A0%D7%A8%D7%90%D7%AA%D7%94-%D7%94%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%A8%D7%94-%D7%91%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%9E%D7%A7%D7%93%D7%A9/ כיצד נראתה המנורה בבית המקדש?] {{*}} [http://chabad.info/video/kids/%D7%A1%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D/%D7%A4%D7%92%D7%95%D7%A9-%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%A8%D7%94-2-%D7%9C%D7%9E%D7%94-%D7%94%D7%92%D7%91%D7%99%D7%A2%D7%99%D7%9D-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%A8%D7%94-%D7%94/ למה הגביעים הכפתורים הירך וכושל המנורה הפוכים?]''' {{וידפו}}*''' הכל עפ[https://col.org.il/news/122496 נחשף כתקנה מידה מדויק תימני בן 500 שנה - וכך מצויירים בו קני המנורה]''' {{COL}}* מאמריו של הרב נחום גרינוואלד: "קני המנורה כיצד היו?". קובץ אור ישראל, קובץ יח, טבת תש"ס, עמ' קמ ואילך (בו מפריך את כל הטענות נגד שיטת הרמב"ם והברייתא במסכת מנחותבצורת המנורה). '''"הרמב"ם והמנהג ביחס לקני המנורה"''', קובץ אור ישראל, קובץ כב, טבת תשס"א, עמ' קצד ואילך (בו מפריך טענות נוספות שכתב פלוני נגד דעת הרמב"ם).*[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=13843&CategoryID=2230 קני המנורה שבבית-המקדש וחנוכיית המנורה ב-770] באתר {{חב"ד}}.*[https://chabad.info/special/954460/#comment-113427 כתב יד חנוכיית הרמב"ם המקורי] {{אינפו}}
8. ברוב החנוכיות מייצרים את השמש מחוץ לשורה של שאר הגביעים לצורך היכר השמש, אך ב770 הינה מיוצרת במרכז כמו שאר הקנים ויותר גבוהה כך גם בדגם זה. כמובן שישנם גם שינויים מציור הרמב"ם והמבנה ב 770, וגם זה עפ"י הארתו הנפלאה של הרבי בדיוק דברי הרמב"ם, "והכל משוקדים - הגביעים הכפתורים והפרחים - כמו שקדים בעשייתם" שיש ליפות ולפאר ביופי והידור ככל האפשר, ולפי כלל זה נבנתה החנוכיה כמובן בלי לפגוע בשאר הפרטים המעכבים או המפורטים בתורה שבכתב ושבע"פ. החנוכיה נבנתה עפ"י עצת והדרכת תלמידי חכמים הבקיאים במבנה המקדש וכליו.== קישורים חיצונים ==[http://video.chabad.info/newvideo/video.php?id=735 אמנים מגישים לרבי מנורה בצורתו המקורית][http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=48684 מחקר בנושא]{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:כלי המקדש]]
{{הערות שוליים}}[[קטגוריה:הלכה]][[קטגוריה:מושגים כללייםחנוכה]]{{בית המקדש}}
משתמש אלמוני