פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 3,128 בתים ,  20 פברואר
[[קובץ:המנורה האמת.jpg|שמאל|ממוזער|220px|חנוכיה, הבנויה בדוגמת מנורת המקדש, על פי שיחות הרבי]][[קובץ:מנורה רמבם.jpg|שמאל|ממוזער|220px|המנורה המצוירת ביד החזקה להרמב"ם, בעלת קנים אלכסונים]][[קובץ:מ רמב''ם.jpg|ממוזער|הציור המקורי של הרמב"ם אודות צורתה הנכונה של המנורה שהייתה בבית המקדש]][[קובץ:Dura_Synagogue_ciborium.jpg|שמאל|ממוזער|220px|ציור מנורה בעלת קנים ישרים, התגלה בבית כנסת עתיק מתקופת התלמוד בדוּרָה אֶוּרוֹפּוֹס שבסוריה]] '''קני ה[[מנורה]]''' ב[[בית המקדש]] יצאו מהקנה האמצעי שבמנורה{{הערה|הנקרא בלשון התורה "מנורה", מכיון שהוא החלק העיקרי שבמנורה המחזיק את כולה.}} באלכסון כלפי מעלה. == צורת הקנים == ב[[שבת]] פרשת מטות מסעי [[תשמ"ב]], [[הרבי]] הקדיש ביאור נרחב ביותר לבאר כיצד היו '''קני המנורהה[[מנורה]]''' ב[[בית המקדש]], כאשר הרבי מוכיח בבירור, כי מוכרח להיות שקני המנורה היו באלכסון, כפי שמשמע מרשמ[[רש]], ומציור [[הרמב"ם ]] שהתגלה באותה תקופה, שצייר בכוונה תחילה את מנורת [[בית המקדש ]] כאשר הקנים היו באלכסון. באותה שיחה הרבי גם ביאר ותירץ את כל הקושיות בנידון.
מעבר לביאור ההלכתי של קני המנורה, כדרכו של הרבי, היו גם השלכות מיידיות ומעשיות לדבר. הרבי ראה בשינוי ציורי המנורה שלב נוסף בניתוק עם ישראל מחשכת ה[[גלות]] והשעבוד.
הרבי קושר את המנורות העגולות לגלות וחושך, ומזכיר את ההשפלה והצער שנעשה ליהודים מאותו שער טיטוס הידוע לשמצה. גם כאן, נראה בבירור, כיצד [[הרבי מלך המשיח]], בערב ה[[גאולה]], רוצה להצית את חומת הגלות, ולמחוק כל זכר לאותו עבר נוראי של טיטוס ימ"ש.
הרבי מלך המשיח, מבקש ביקש לצייר את המנורה של [[בית המקדש ]] כפי ההלכה הצרופה כשהם קנים באלכסון דווקא. מעבר לכך הוסיף הרבי שגם [[חנוכיה|החנוכיות ]] שעושים לימי ה[[חנוכה]] "כדאי לעשות קניהן באלכסון"{{הערה|[[ליקוטי שיחות]] חכ"א ע' 168. ובעוד מקומות}}, ואין בכך חשש שדומה לעבור על איסור יצירת כלי הדומה למנורת המקדש, כי ישנם שמונה קנים. אלפי ה[[שליחות|שלוחים]] ורבבות [[חסיד]]י [[חב"ד]], החלו מאז להקפיד על חנוכיות בעלות קנים מאוכלסין, כדי לעקר מהשורש כל ביטוי של חנוכיות וציורי מנורה עגולים, שלפי דברי הרבי בהמשך השיחה זהו עניין הקשור גם ל[[עבודה זרה]]!!!ונוסף השמש.
באלפי ערים בעולםעם זאת, קני החנוכיות מאולכסנות או מרובעות, וכמובן הרחקה ביותר מחנוכיות עגולות. הרבי אומר שהיות והחנוכיה מסמלת את כתב שבמקרה הדוחק על ציור המנורה בבית המקדש הזהירות בנושא זה צריכה להיות גם בעיגול אפשר לוותר, כיון שכמה מגדולי ישראל חלקו על חנוכיות. הדברים של הרביהרמב"ם עוד בזמנו, עוררו סערה לא קטנה. רבים לא הבינו את העניין עליו נלחם הרבי. מחקרים רבים התמקדו בעניין הזה. בשונה מציור [[הרבילוחות מרובעות]] שצריך להקפיד על כך בכל התוקף{{הערה|1=[[מלך המשיח]] בכבודו ובעצמו התייחס לכך באחד מ[[חלוקת דולרים|חלוקות הדולרים]] כאשר עבר לפניו, הרב שלום שטיינברג, עם https://files.anash.org/uploads/2020/08/%D7%9C%D7%99%D7%A7%D7%95%D7%98-%D7%9E%D7%A2%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%A7%D7%95%D7%93%D7%A9-%D7%AA%D7%A9%D7%9E%D7%92.pdf ליקוט מענות קודש תשמ"החומש המבואר" אותו הוציא לאורג, ופתח לרבי במקום בו צייר את המנורה בקני אלכסוןאות פו]. הרבי העיר בחיוך ואמר לו: "מסתמא אתה יודע שהרעישו סביבי על זה"}}.
שיחתו של הרבי הביאה גם לשינוי [[החנוכיה המרכזית]] שמדליקים בפני [[הרבי]] [[מלך המשיח]] ב[[בית רבינו שבבבל]]. הרבי כפי הכלל מה שהוא מצווה לאחרים הוא עושה בעצמו. באותה שיחה שהרבי עורר על ה[[מנורה]], הזכיר על כך: ==הסערה בעקבות השיחה==
ש"ישנם מנורות של אלפי ה[[חנוכהשליחות|שלוחים]] עשויות בצורת חצי קשת, ועד שגם החנוכיה של "ורבבות [[770חסיד]]" היא בצורת חצי קשת", ואכן זכה הרב חיים ניסלביץ מי שכיום מכהן כמשפיע בישיבה קטנה י [[תורת אמת]] להביא לשינוי החנוכיה ובכך למלאות את הרצון הק' של הרבי. בחנוכה [[תשמחב"גד]], החל מהנר השישיהחלו מאז להקפיד על חנוכיות בעלות קנים מלוכסנים, החלו להדליק בבית מדרשו כדי לעקר מהשורש כל ביטוי של חנוכיות וציורי מנורה עגולים, שלפי דברי הרבי מלך המשיח, חנוכיה בעל קנים באלכסון. בהמשך השיחה זהו עניין הקשור גם כאן, כמו בדברים עקרוניים וחשובים התמימים – ל[[חיילי בית דודעבודה זרה]] – הם אלו שדאגו שהוראתו של הרבי תתבצע, ולרבי שליט"א יהיה נחת רוח.
== גדולי ישראל מצטרפים כולם כאחד לדעת באלפי ערים בעולם, קני החנוכיות מאולכסנות או מרובעות, וכמובן הרחקה ביותר מחנוכיות עגולות. הרבי ==אומר שהיות והחנוכיה מסמלת את המנורה בבית המקדש הזהירות בנושא זה צריכה להיות גם על חנוכיות.
בקיץ דברי הרבי, עוררו סערה ברחכי העולם. רבים לא הבינו את העניין עליו נלחם הרבי. מחקרים רבים התמקדו בעניין הזה. [[תשד"מהרבי]] ביקר (כיום רב קהילת בעצמו התייחס לכך באחד מ[[חב"דחלוקת דולרים|חלוקות הדולרים]] כאשר עבר לפניו, הרב שלום שטיינברג, עם "החומש המבואר" אותו הוציא לאור, ופתח לרבי במקום בו צייר את המנורה בקני אלכסון. הרבי העיר בחיוך ואמר לו: "מסתמא אתה יודע שהרעישו סביבי על זה"{{הערה|[[נהריה]]בית משיח (שבועון) הרה"ת [[ברוך וילהלם|בית משיח]] שליט"א אצל רבניםוגדולי תורה, ושאל אותם בקשר לאופן ציור הלוחות (לאור שיחת כ"ק אדמו"ר בעניין שצריךלהיות מרובעות)עיתון מס' 1241}}. להלן קטעים מדו"ח הסיכום שלו:
*הגאון רבי '''אברהם ברדקי''' זצ"ל: יושר גדול לתקן הלוחות למרובעות - והנוהג אחרת הוא מנהג שטות.*האדמו"ר רבי גם הרב [[יחזקאל שרגא ליפשיץ הלברשטאםחיים קנייבסקי]] מסטרופקוב זצ"ל: הרי הליובאוויטשער רבי בירר שזה מרובע! ותעשה מרובע! ואם אפשר לתקן הישנים בדרכי שלום כדאי וצריך לעשות כךכותב{{הערה|בביאורו לברייתא דמלאכת המשכן עמוד כח בהערה בסוף העמוד.*הגאון רבי '''דוב פוברסקי''' שליט"א ראש ישיבת פונוביז'}}: כמובן שתעשה מרובע!*הגאון המקובל רבי '''שריה דבליצקי''' שליט"א: הליובאוויטשער אומר מרובעבכל הציורים מצוייר קני המנורה עגולים, וכנראה שהוא טעות, ויש לזה הרי מקורשרש"י בחומש כתב שהיו באלכסון, תעשה אם כןמרובעושמעתי שכבר העירו בזה". אבל הקהל יתווכח וכו', ולכן רק בדרכי שלום כדאי, ובאם תיווצר מחלוקת ובספרו דרך חכמה: "אחד הילך ואחד הילך- לאבאלכסון ולא בעיגול".*הגאון רבי וכן כתב ב'ציון ההלכה''ניסים קרליץ''' שליט: "רש"י בחומש, וכן הוא בציור המיוחס לרבנו, וכ"כ בתשובות הריב"ש סימן ת"א: וודאי שתעשה כפי האמת - מרובע!י, ודלא כהמציירים בעיגול".
== הפעולות בעקבות שיחת הרבי ==בעקבות שיחתו של הרבי החליפו ב[[חנוכה]] [[תשמ"ג]] בהדלקת הנר השישי גם את החנוכיה המרכזית שמדליקים בה בפני הרבי ב[[בית רבינו שבבבל]]. עוד שורת רבנים קבעו באופן חד משמעי באותה השיחה בה עורר הרבי אודות צורת קני המנורה, הזכיר את העובדה ש"ישנם מנורות של [[חנוכה]] עשויות בצורת חצי קשת, ועד שגם החנוכיה של "[[770]]"לעשות מרובעהיא בצורת חצי קשת", והםפועלם של הרב [[חיים ניסלביץ]] והרב זלמן שארף הביאו לשינוי החנוכיה ומלוי רצונו של הרבי{{הערה|1=[http: //old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=44661 מחקר בנושא]}}.
*הגאון רבי '''חיים פנחס שיינברג''' שליט"אכאשר עורר הרבי בנושא זה, ראש ישיבת תורה אור.*רבי '''יששכר-דוב גולדשטיין''' זצ"ל אב"ד קהילת חוג חתם סופר, בנוגע לחדשות , "ולשנות.. רק בדרכי שלום".*הגאון רבי שאלו את הרבי האם יש להחליף את ה[[שלמה זלמן אויערבךדמי חנוכה]] זצ"ל: "בוודאי{{הערה|שהיו אז מטבע של 10 אגורות}}, מכיוון שהיו בהם ציור של מנורה עגולה, וידוע שהיה מרובע! למטבעות אחדות. בתגובה כתב להם הרבי, שאפשר לנסות לשנות זאת, אך לא להתעקש על כך היות ויש בזה כמה דעות שונות. זו האמת . . והעיגול בא מהגויים".<REF>מתוך [http://chabad-il.org/hit/hit243.htm שבועות התקשרות גליון רמ"ג]</REF>
== קישורים חיצונים ==במשך השנים מאז שיחתו של הרבי, חסידי חב"ד הפיצו זאת ופעלו לשנות במקומות שונים (כולל בסמלים שונים) את קני המנורה{{הערה|כגון סמל [[הרבנות הראשית לישראל]], והסמל של הרבנות הצבאית.}}.
[http://video.chabad.info/newvideo/video.php?id=735 אמנים מגישים לרבי מנורה בצורה האמתית]=לקריאה נוספת=='''המאבק על צורת קני המנורה''', {{שבועון בית משיח}} גליון כ"ח כסלו תשפ"א עמוד 38
== קישורים חיצונים ==
*[http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=735 אמנים מגישים לרבי מנורה בצורתו המקורית]. {{וידאו}}
*[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=48684 מחקר בנושא]. {{אינפו}}
*[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=43216 כתבה בעיתון הארץ]. {{אינפו}}
*[http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=48380 מכתב של הרב ברים לרבי בנושא] באתר [[חב"ד און ליין]]
* {{קישור חבד און ליין|93848|התגלית ההיסטורית של חריטת המנורה: הרב פרץ בלוי עושה סדר||כ"ח כסלו תשע"ו}}
*'''[http://chabad.info/video/kids/%D7%A1%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D/%D7%9B%D7%99%D7%A6%D7%93-%D7%A0%D7%A8%D7%90%D7%AA%D7%94-%D7%94%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%A8%D7%94-%D7%91%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%9E%D7%A7%D7%93%D7%A9/ כיצד נראתה המנורה בבית המקדש?] {{*}} [http://chabad.info/video/kids/%D7%A1%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D/%D7%A4%D7%92%D7%95%D7%A9-%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%A8%D7%94-2-%D7%9C%D7%9E%D7%94-%D7%94%D7%92%D7%91%D7%99%D7%A2%D7%99%D7%9D-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%A8%D7%94-%D7%94/ למה הגביעים של המנורה הפוכים?]''' {{וידפו}}
*'''[https://col.org.il/news/122496 נחשף כת"י תימני בן 500 שנה - וכך מצויירים בו קני המנורה]''' {{COL}}
* מאמריו של הרב נחום גרינוואלד: "קני המנורה כיצד היו?". קובץ אור ישראל, קובץ יח, טבת תש"ס, עמ' קמ ואילך (בו מפריך את כל הטענות נגד שיטת הרמב"ם בצורת המנורה).
'''"הרמב"ם והמנהג ביחס לקני המנורה"''', קובץ אור ישראל, קובץ כב, טבת תשס"א, עמ' קצד ואילך (בו מפריך טענות נוספות שכתב פלוני נגד דעת הרמב"ם).
*[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=13843&CategoryID=2230 קני המנורה שבבית-המקדש וחנוכיית המנורה ב-770] באתר {{חב"ד}}.
*[https://chabad.info/special/954460/#comment-113427 כתב יד חנוכיית הרמב"ם המקורי] {{אינפו}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מושגים כללייםכלי המקדש]][[קטגוריה:הלכה]][[קטגוריה:חנוכה]]{{בית המקדש}}
משתמש אלמוני