דביקות – הבדלי גרסאות

אין תקציר עריכה
 
שורה 7: שורה 7:
לרוב, כהקדמה ל[[התבוננות]] המביאה לדביקות יש ללמוד ב[[תורת החסידות]] על ה[[עולמות הרוחניים]] ו[[עשר הספירות]] ועוד. לעיתים רבות נעזרים המתבוננים גם ב[[ניגון]] חסידי בשעת [[עבודת התפילה]].
לרוב, כהקדמה ל[[התבוננות]] המביאה לדביקות יש ללמוד ב[[תורת החסידות]] על ה[[עולמות הרוחניים]] ו[[עשר הספירות]] ועוד. לעיתים רבות נעזרים המתבוננים גם ב[[ניגון]] חסידי בשעת [[עבודת התפילה]].
==עניינה==
==עניינה==
דביקות היא חיבור חיצוני בין שני דברים, כמו שכתוב "כאשר ידבק האזור אל מתני איש{{הערה|ירמיה י"ג י"א}}", שהאזור דבוק לחיצוניות האדם (לעומת התקשרות, שהיא קשר פנימי){{הערה|[[ביאורי הזהר (אדמו"ר האמצעי)|ביאורי הזהר]] ל[[אדמו"ר האמצעי]] תרומה מ"ט, א. ד"ה לעולם יהא אדם עזר"ת. ד"ה פתח רבי שמעון תשל"ד}}.
דביקות היא חיבור חיצוני בין שני דברים, כמו שכתוב "כאשר ידבק האזור אל מתני איש{{הערה|ירמיה י"ג י"א}}", שהאזור דבוק לחיצוניות האדם (בשונה מ[[התקשרות]], שהיא קשר פנימי){{הערה|[[ביאורי הזהר (אדמו"ר האמצעי)|ביאורי הזהר]] ל[[אדמו"ר האמצעי]] תרומה מ"ט, א. ד"ה לעולם יהא אדם עזר"ת. ד"ה פתח רבי שמעון תשל"ד}}.


ענין הדביקות ב[[עבודת ה'|עבודה]] [[מלמטה למעלה]], היא עבודה ב[[חיצוניות הלב]], שהיא על פי טעם ודעת, והיא ה[[התבוננות]] ב[[אלוקות]] שבא ב[[התלבשות]] ב[[עולמות]]{{הערה|ד"ה לעולם יהא אדם הנ"ל}}. בהמשכה [[מלמעלה למטה]], היא המשכת [[אור אין סוף]] בבחינת [[מקיף]], והיא - בכללות - ההמשכה שעל ידי [[קיום המצוות]] (לעומת ההמשכה שעל ידי [[לימוד התורה]], שהיא המשכה [[פנימיות|פנימית]]{{הערה|אך בפרטיות יותר, על פי המבואר לקמן על שני המדריגות בדביקות, גם בקשר שעל ידי ה[[תורה]] עצמה יש דביקות (שהיא הקשר עם [[גליא שבתורה|חיצוניות התורה]] כפי שנמשכה ב[[השתלשלות]]), והתקשרות (שהיא הקשר עם עצם התורה שלמעלה מ[[השתלשלות]]) - ד"ה פתח רבי שמעון הנ"ל}}).
דביקות ב[[עבודת ה'|עבודה]] [[מלמטה למעלה]], היא עבודה ב[[חיצוניות הלב]], שהיא עבודה על פי טעם ודעת, והיא [[התבוננות]] ב[[אלוקות]] [[התלבשות|המלובשת]] ב[[עולמות]]{{הערה|ד"ה לעולם יהא אדם הנ"ל}}. בהמשכה [[מלמעלה למטה]], היא המשכת [[אור אין סוף]] בבחינת [[מקיף]], והיא - בכללות - ההמשכה שעל ידי [[קיום המצוות]] (לעומת ההמשכה שעל ידי [[לימוד התורה]], שהיא המשכה [[פנימיות|פנימית]]{{הערה|אך בפרטיות יותר, על פי המבואר לקמן על שני המדריגות בדביקות, גם בקשר שעל ידי ה[[תורה]] עצמה יש דביקות (שהיא הקשר עם [[גליא שבתורה|חיצוניות התורה]] כפי שנמשכה ב[[השתלשלות]]), והתקשרות (שהיא הקשר עם עצם התורה שלמעלה מ[[השתלשלות]]) - ד"ה פתח רבי שמעון הנ"ל}}).


בדביקות עצמה יש שתי מדריגות - שהדבר הוא מציאות לעצמו אלא שדבוק לדבר השני (בדרך זו דבקים ה[[כלים]] ב[[אור אין סוף]]), ויש דביקות ששני הדברים מיוחדים ביחוד עצמי (בדרך זו דביקות ה[[אורות]], ומכיון שהאור הוא התפשטות וגילוי שמחוץ ל[[עצמות|עצם]], גם היחוד שלו נקרא דביקות){{הערה|ד"ה פתח רבי שמעון הנ"ל, ע"פ ד"ה אדם כי יקריב [[המשך יום טוב של ראש השנה תרס"ו|תרס"ו]]}}.
בדביקות עצמה יש שתי מדריגות - שהדבר הוא מציאות לעצמו אלא שדבוק לדבר השני (בדרך זו דבקים ה[[כלים]] ב[[אור אין סוף]]), ויש דביקות ששני הדברים מיוחדים ביחוד עצמי (בדרך זו דביקות ה[[אורות]], ומכיון שהאור הוא התפשטות וגילוי שמחוץ ל[[עצמות|עצם]], גם היחוד שלו נקרא דביקות){{הערה|ד"ה פתח רבי שמעון הנ"ל, ע"פ ד"ה אדם כי יקריב [[המשך יום טוב של ראש השנה תרס"ו|תרס"ו]]}}.