החיינו א-ל (ניגון): הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 4: | שורה 4: | ||
באקרוסטיכון של השיר רמוזה הגאולה העתידה מהסוף להתחלה: "ביאת משיחנו בה'תש"ג אי"ה". | באקרוסטיכון של השיר רמוזה הגאולה העתידה מהסוף להתחלה: "ביאת משיחנו בה'תש"ג אי"ה". | ||
למילים צורף לחן על ידי הרב [[ישראל דוד רוזנברג]] בעת לימודיו בישיבת [[תומכי תמימים שנחאי]]. הלחן הושר אצל [[אדמו"ר הריי"צ]] ב[[התוועדות עם הרבי|התוועדות]] (ויש הטוענים שהוא לא נהנה מכך{{הערה|מפי ר' [[זושא פויזנר]] ור' [[מנחם מענדל בוימגרטן]] שראו על פני קדשו של הרבי הקודם שלא הי' שבע רצון מהניגון, ולא שרו את זה רק פעם אחת, ושוב לא.}}). | למילים צורף לחן על ידי הרב [[ישראל דוד רוזנברג]] בעת לימודיו בישיבת [[תומכי תמימים שנחאי]]. הלחן הושר אצל [[אדמו"ר הריי"צ]] ב[[התוועדות עם הרבי|התוועדות]] (ויש הטוענים שהוא לא נהנה מכך{{הערה|מפי ר' [[זושא פויזנר]] ור' [[מנחם מענדל בוימגרטן]] שראו על פני קדשו של הרבי הקודם שלא הי' שבע רצון מהניגון, ולא שרו את זה רק פעם אחת, ושוב לא. מפי ר' [[יוסף יצחק לו]]}}). | ||
==מילות השיר== | ==מילות השיר== |
גרסה מ־10:28, 16 בפברואר 2024
הניגון החיינו א-ל הוא שיר-פיוט העוסק בגאולה העתידה שפורסם בגליון הראשון של בטאון הקריאה והקדושה שיצא לאור בהוראת והכוונת אדמו"ר הריי"צ.
באקרוסטיכון של השיר רמוזה הגאולה העתידה מהסוף להתחלה: "ביאת משיחנו בה'תש"ג אי"ה".
למילים צורף לחן על ידי הרב ישראל דוד רוזנברג בעת לימודיו בישיבת תומכי תמימים שנחאי. הלחן הושר אצל אדמו"ר הריי"צ בהתוועדות (ויש הטוענים שהוא לא נהנה מכך[1]).
מילות השיר
החיינו א-ל עד מועד
יתגלה עוזר וסועד
אריאל יקום כלביא
גאולתך לנו להביא
שבותנו להשיב לארץ
תולדתו מבני פרץ
הוא מלך והוא משוח
בעל זרוע וגם איש רוח
והוא בא ועד קט יתעלה
נצחונו חיש יתגלה
חזקנו א-ל עד בואו
יום יחשוף גואל זרועו
שנזכה וכן נשיח
מחבלי המשיח
תקיפים ירדו דומה
אותנו השאיר לאומה
יחיינו מיומיים
בשלישי נמצא חיים
ביאור השיר עם מקורות[2]
החיינו א-ל עד מועד - תחיינו עד לבוא הגאולה, הקרויה בשם מועד[3],
- כאשר יתגלה עוזר וסועד הוא מלך המשיח, המכונה בשם עוזר[4],
אריאל יקום כלביא - הקב"ה המכונה אריאל[5], יקום כאריה ויושיע אותנו[6],
- גאולתך לנו להביא,
שבותנו להשיב לארץ את גלותנו[7] תשיב לארץ הקודש,
- על ידי מלך המשיח שתולדתו מבני פרץ בן יהודה[8]
הוא מלך והוא משוח שלכן הגואל נקרא בשם 'משיח', על שם המשיחה בשמן[9]
- בעל זרוע - המשיח יהיה בעל זרוע שהרי ילחם מלחמות ה' וכן יכפה את כל בני ישראל לקיים את המצוות[10] וגם איש רוח - על משיח תנוח רוח ה' ויהיה במדריגות רוחניות גבוהות בנבואה וכו'[11]
והוא בא, ועד קט יתעלה המשיח מגיע ויעלה בקרוב,
- נצחונו חיש יתגלה, נצחון המשיח על כל העמים יתגלה במהרה[12]
בקשתנו: חזקנו א-ל עד בואו שעד בואו של משיח יחזקנו הקב"ה
- עד אשר יגיע היום יחשוף גואל זרועו[13].
בקשתנו תקוותנו ואמונתנו שנזכה וכן נשיח - שנזכה להיות באותו הזמן של ביאת המשיח ונשוחח על המאורעות שיתרחשו בקשר לזה, מאורעות שהתחלתם מחבלי המשיח[14], וכן מכך שתקיפים[15], יאבדו מהעולם וירדו דומה[16].
- ונזכה לספר כיצד מבין כל השבעים אומות רק אותנו השאיר לאומה
וכאשר תבוא הגאולה יחיינו מיומיים[17], שהם רמז לב' הגלויות שעברו עלינו ומשתי בתי המקדש שחרבו[18]
- ודווקא בשלישי שהיא הגאולה השלישית, נמצא חיים חיים אמיתיים וחיים נצחיים.
קישורים חיצוניים
- שיר הגאולה להאזנה מתוך מחזמר "להט החרב המתהפכת" של תלמוד תורה 'צבאות מנחם' קריית שמואל. מבוצע ע"י מ"מ פרלשטיין.
- מתוך הפרויקט שולחן השבת שלנו, מאת ר' שמחה פרידמן (קובץ שמע)
- מנגינת 'החיינו א-ל' בביצועו של ירון גרשובסקי
- גיל עקיביוב מגיש: "החיינו א-ל" בביצוע מרגש
- שיר הגאולה: הזמר בני פרידמן והחזן אריה הורוויץ שרים החיינו אל
מסורת הניגונים - ר' דוד הורביץ | |
---|---|
| |
ניתן לראות את שם הניגון באמצעות ריחוף עם סמן העכבר על מספר הניגון |
הערות שוליים
- ↑ מפי ר' זושא פויזנר ור' מנחם מענדל בוימגרטן שראו על פני קדשו של הרבי הקודם שלא הי' שבע רצון מהניגון, ולא שרו את זה רק פעם אחת, ושוב לא. מפי ר' יוסף יצחק לו
- ↑ הביאור נועד להבנת מילות השיר, וייתכן שנפלו בו שגיאות, או שניתן להבין אותו גם באופנים נוספים.
- ↑ תהלים קב, יד: "כי עת לחננה כי בא מועד".
- ↑ בברכות משה לשבט יהודה (דברים לג, ז) "ועזר מצריו תהיה". ובפירוש אור החיים על הפסוק: "פירוש שהגם שהרויח פרץ וזרח בכח מעשה תמר אף על פי כן עדיין לא האירה מלכות בית דוד. וכן בתהלים (קז, יב) "כשלו ואין עוזר".
- ↑ כמאמר חז"ל (פסיקתא רבתי, כז) שהחורבן הגיע על "שבטלו דבריו של אריאל".
- ↑ על דרך לשון הפסוק: "הן עם כלביא יקום".
- ↑ ראו במפרשי המקרא לתהלים (קכו, ד): "שובה ה' את שבותנו", שהוא מלשון שבי (מצודת ציון) וגלות (רד"ק).
- ↑ כמאמר חז"ל שבשונה מכל התנ"ך שמופיע 'תולדת' בכתיב חסר, נאמר בפרץ "אלה תולדות פרץ" היות שממנו יצא מלך המשיח, וכן דרשו על הפסוק "עלה הפורץ לפניהם" שמלך המשיח מכונה בשם פורץ היות והוא מתולדותיו (פסיקתא זוטרתא, בראשית לח).
- ↑ ראה לקו"ש חכ"ג ע' 197 הערה 59, שהשם "משיח" הוא על שם המשיחה.
- ↑ כלשון הרמב"ם (הל' מלך המשיח פי"א ה"ד) "ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה". ובדומה לזה כתב לגבי מלך בכלל (שם פ"ד ה"י) שמגמתו ומחשבתו "לשבור זרוע הרשעים".
- ↑ בלשון הכתוב (ישעיה יא, ב) "ונחה עליו רוח ה' רוח חכמה ובינה רוח עצה וגבורה רוח דעת ויראת ה'".
- ↑ רמב"ם הלכות מלכים פרק י"א הלכה ד': "אם עשה והצליח, ונצח כל האומות.. הרי זה משיח ודאי".
- ↑ מטבע לשון זו שאולה מהפסוק שנאמר בנבואת הגאולה (ישעיה נב, י): "חשף ה' את זרוע קודשו".
- ↑ גאולת עם ישראל משולה ללידה, וכמו שהאשה סובלת יסורים נוראיים בחבלי הלידה ברגעים האחרונים שקודם יציאת התינוק לאויר העולם, כך גם בני ישראל יעברו טלטלות קשות ונוראות בערב הגאולה, המכונים בספרות התורנית בשם 'חבלי משיח', על יסוד הפסוק בישעיה העוסק בנבואות הגאולה (כו, יז): "כמו הרה תקריב ללדת, תחיל תזעק בחבליה".
- ↑ ראה ברד"ק על תהלים (כב, יג): "סבבוני פרים - והוא משל לאויבים הדשנים והתקיפים והרשעים".
- ↑ וכמו שכתוב בתהלים (קטו, יז): "לא המתים יהללו.. ולא כל יורדי דומה", וכמו שפירשו מפרשי המקרא שהוא "מקום כריתות וארץ גזירה" (אבן עזרא), וכן "הקבר שהגוף בו כמו אבן" (רד"ק).
- ↑ כלשון הפסוק (הושע ו, ב): "יחיינו מיומיים ביום השלישי יקימנו ונחיה לפניו".
- ↑ כפירוש רש"י על הפסוק.