פתיחת התפריט הראשי

שינויים

אין תקציר עריכה
==היסטוריה==
בשנות היו"דים (שנות ה-50 של המאה ה-20) שימשו אניות נוסעים כאמצעי תחבורה עיקרי בין מדינות. בהפלגה בקו [[אירופה]]-{{קח|ארץ |ישראל}} היו נסיעות שנעשו בתוך פחות משבוע ונמנעו מנסיעה בשבת, אך בקו [[ארה"בארצות הברית]]-ישראל היה הכרחי לנסוע במשך יותר משישה ימים ובמילא גם ב[[שבת]]. החברה הישראלית שניהלה את ההפלגות בקו זה היתה הייתה "שוהם שרותי הים", חברת בת של חברת הספנות הממשלתית "צים". כמובן כאשר מדובר באוניה בבעלות אינו יהודי, יש היתר והוראות מיוחדות כיצד ניתן להפליג באוניה בשבת, וכך עשו הלכה למעשה גם חסידי חב"ד.
כבר מראשית נשיאותו כתב הרבי לפונים אליו להימנע מנסיעה באניות אלו, שהנסיעה בהם כרוכה בוודאות בחילולי שבת רבים{{הערה|1=ראה למשל [[אגרות קודש (אדמו"ר שליט"א)|אגרות קודש]] [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/7/2221 חלק ז' ע' שסא]. [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/8/2435 חלק ח' ע' קצב].}}. כמו כן פנה הרבי ל[[הרבנות הראשית לישראל|רבנות הראשית]] כדי לברר האם יש דרך להתיר את הנסיעה{{הערה|1=ראה אגרות קודש [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/5/1320 חלק ה' ע' קיב], [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/5/1354 ע' קמח].}}.
לאחר שהתעוררה הסערה בנושא נשמעו טענות נגדיות על מנת להשקיט את הסערה, והרבי התייחס אליהן אחת לאחת.
היו שטענו שאין בהפעלת האניה חילול שבת, וחברת צים אף פרסמה חוות דעת מפורטת של מהנדס שהסביר שאין צורך בחילול שבת עבור הפלגת האניה כיוון שהכל נעשה על ידי מכונות באופן אוטומטי. הרבי השיב בפירוט על טענות אלו והוכיח שהן שקר והטעייה, כיון שלא תיתכן בימינו הפעלת אניה באופן אוטומטי במשך 24 שעות. הרבי הסביר (תוך שהוא מסתמך על הידע שלו בהנדסת אניות מלימודיו ב[[צרפת]] ומעבודתו ב[[ארה"בארצות הברית]]) אלו מלאכות של חילול שבת נדרשות כדי להפעיל את האניה, זאת מלבד השירותים השונים לנוסעים שמוכרחים להיות תוך חילול שבת{{הערה|1=ראה אגרות קודש חלק י"ג [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/13/4580 ע' שטו]. [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/13/4583 ע' שכא]. [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/13/4707 ע' תנג]. ועוד.}}.
עוד טענו שיש [[פיקוח נפש]] בהפלגת האניה, אם בגלל הסכנה לעצור את ההפלגה ולהעמיד את האניה בלב ים - על טענה זו השיב הרבי שאין לה בסיס, ואדרבה, הסכנה גדולה יותר בהפלגה מאשר בעגינה, מה גם שאפשר לעגון בנמל ולא בלב ים{{הערה|ראה חי"ג ע' רפה הנ"ל.}},
על הטענה מה יועיל הרבי בסערה, השיב הרבי שכאשר בעלי האניות יראו את הלחץ הם יאפשרו לפחות לחלק מהאניות לנסוע באופן המותר, וכך לפחות היהודים שומרי המצוות ינצלו מהאיסור{{הערה|חי"ג ע' שסה שם.}}.
הסערה והטענות בנושא התפרסמו בארץ והגיעו לעיתונותבעיתוני ארץ הקודש, ועוררו הדים רבים. לאור דברי הרבי נמנעו יהודים רבים, וכמובן חסידי חב"ד, מנסיעה באניות אלו.
לאחר כמה שנים, בשנת [[תשכ"א]] הגיב הרבי למכתבו של יהודי שהציע לסדר חברת ספנות שומרת שבת, ובירך אותו על היוזמה{{הערה|חלק כ' ע' קכד שם.}}.
 
==לקריאה נוספת==
*הרב [[יוסף יצחק הבלין]], [[שלחן מנחם]], או"ח, ב, [[ה' טבת]] [[תשנ"ג]], עמ' ט'
*'''ויילחם מלחמות השם''', מוסף [[שבועון כפר חב"ד]] חג הסוכות [[תשפ"ב]]
==קישורים חיצוניים==
*'''ממכתבי הרבי בנושא''': [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14929&st=&pgnum=410&hilite= לקוטי שיחות חלק ו' ע' 398]
*ר' [[שניאור זלמן ברגר]], '''[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=74418 מאבקו של הרבי על נסיעת אוניות ישראליות בשבת]''', מתוך {{בית משיח|}}, י"ט שבט [[תשע"ג]]*ר' [[מרדכי מנשה לאופר]], '''במערכה על קדושת השבת''', גליון [[התקשרות (עלון)|התקשרות]]: [http://chabad-il.org/hit/hit254.htm#4 חלק א] • [http://chabad-il.org/hit/hit256.htm#4 חלק ב]
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:וילחם מלחמות ה']]
966

עריכות