שם: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 468 בתים ,  12 פברואר
אין תקציר עריכה
(3 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 10: שורה 10:


נושא השמות היהודיים וחשיבותו מוזכר בעת הירידה למצרים:
נושא השמות היהודיים וחשיבותו מוזכר בעת הירידה למצרים:
{{ציטוט|תוכן=ואלו שמות בני ישראל היורדים מצרימה, את יעקב איש וביתו באו|מרכאות=כן|מקור=שמות,א}}
{{ציטוט|תוכן=וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה אֵת יַעֲקֹב אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ|מרכאות=כן|מקור=שמות א, א.}}


[[חז"ל]] אומרים, שבני ישראל נגאלו בזכות שלא שינו את שמם, שפתם ולבושם.
בין הדברים שבזכותם נגאלו ישראל מ[[מצרים]] מונים [[חז"ל]]: שלא שינו את שמם, ולא שינו את לשונם{{הערה|מדרש רבה שיר השירים ד, יב.}}.


שמות כל מיני החיות והעופות נקראו בבריאת העולם על ידי אדם הראשון, לפי התכונות המיוחדות המאפיינות אותם ולפי החיות האלוקית המיוחדת בהם{{הערה|בראשית ב, יט-כ.}}.
שמות כל מיני החיות והעופות נקראו בבריאת העולם על ידי אדם הראשון, לפי התכונות המיוחדות המאפיינות אותם ולפי החיות האלוקית המיוחדת בהם{{הערה|בראשית ב, יט-כ.}}.
שורה 73: שורה 73:
ידוע גודל העניין בנתינת השם וישנם מנהגים ופרטים שונים בנושא. כמה הוראות מהרבי נאמרו בזה, חלקם ההוראה כללית וחלקם כהוראה פרטית:
ידוע גודל העניין בנתינת השם וישנם מנהגים ופרטים שונים בנושא. כמה הוראות מהרבי נאמרו בזה, חלקם ההוראה כללית וחלקם כהוראה פרטית:


*נתינת השם צריך להיות בהסכמה של שני ההורים{{הערה|ממכתב ג' סיון תשט"ז.}}.
*נתינת השם צריכה להיות בהסכמה של שני ההורים{{הערה|ממכתב ג' סיון תשט"ז.}}.
*באם אין הסכמה בין שני ההורים - כהוראת הרב המרא דאתרא{{הערה|כתי"ק. הודפס בקובץ '''[https://col.org.il/files/uploads/original/2021/04/607e8e76d0969_1618906742.pdf ויקרא שמו בישראל]''' עמ' 5.}}.
*באם אין הסכמה בין שני ההורים - יש לפנות אל הרב המרא דאתרא ולקיים את דבריו{{הערה|כתי"ק. הודפס בקובץ '''[https://col.org.il/files/uploads/original/2021/04/607e8e76d0969_1618906742.pdf ויקרא שמו בישראל]''' עמ' 5.}}.
*באם כבר ניתן השם על ידי מישהו אחר, ניתן להוסיף עוד שם{{הערה|ממכתב כ"ד שבט תשי"ד.}}.
*באם כבר ניתן השם על ידי מישהו אחר, ניתן להוסיף עוד שם{{הערה|ממכתב כ"ד שבט תשי"ד.}}.
*שם הראשון שייך לאב, שם השני שייך לאם, שם השלישי לאב{{הערה|ממכתב ג' טבת תשי"ב.}}.
*שם הראשון שייך לאב, שם השני שייך לאם, שם השלישי לאב{{הערה|ממכתב ג' טבת תשי"ב.}}.
שורה 86: שורה 86:
*אנשים שהיו להם רק שמות לועזיים יש לתת שם יהודי{{הערה|ראה מענות רבים מהרבי בקובץ '''[https://col.org.il/files/uploads/original/2021/04/607e8e76d0969_1618906742.pdf ויקרא שמו בישראל]'''.}}.
*אנשים שהיו להם רק שמות לועזיים יש לתת שם יהודי{{הערה|ראה מענות רבים מהרבי בקובץ '''[https://col.org.il/files/uploads/original/2021/04/607e8e76d0969_1618906742.pdf ויקרא שמו בישראל]'''.}}.
*ישנה זהירות שלא לקרוא שם על אדם שמת בצעירותו, מפני שרע מזלו{{הערה|יש"ש גיטין פ"ד סל"א. חת"ס אה"ע ח"ב סכ"ה. וראה אג"מ יו"ד ח"ב סקכ"ב. שערי הלכה ומנהג ח"ה עמ' רמב.}}.
*ישנה זהירות שלא לקרוא שם על אדם שמת בצעירותו, מפני שרע מזלו{{הערה|יש"ש גיטין פ"ד סל"א. חת"ס אה"ע ח"ב סכ"ה. וראה אג"מ יו"ד ח"ב סקכ"ב. שערי הלכה ומנהג ח"ה עמ' רמב.}}.
* אין לחשוש לזה בקריאה על שם ההורים. {{הערה | שערי הלכה ומנהג ח"ה עמ' רמב.}}.
*אין לחשוש לזה בקריאה על שם כאלה שנהרגו על קידוש ה' כקדושי השואה. ואדרבה.
*כשנותנים שני שמות האחד בלשון הקודש והשני בלשון חול - מקדימים השם שבלה"ק{{הערה|תורת מנחם התוועדויות תשמ"ז ח"ג עמ' 257.}}.
*כשנותנים שני שמות האחד בלשון הקודש והשני בלשון חול - מקדימים השם שבלה"ק{{הערה|תורת מנחם התוועדויות תשמ"ז ח"ג עמ' 257.}}.