פתיחת התפריט הראשי

שינויים

[[קובץ:{{דמות|שם= רבי נחמן מברסלב|תמונה=נחמן.jpg|שמאל|ממוזער|250px|כיתוב=ציון רבי נחמן מברסלבבאומן|תאריך לידה= [[א' ניסן]] [[תקל"ב]]|תאריך פטירה= [[י"ח תשרי]] [[תקע"א]]|מקום לידה= [[מז'יבוז']]|מקום פעילות=[[ברסלב]] |מקום פטירה=אומן|חסידות=[[חסידות ברסלב]]}}רבי '''נחמן מברסלב''' ([[א' בניסן]] [[תקל"ב]] - [[י"ח בתשרי]] [[תקע"א]]), מייסד יסד [[חסידות ברסלב]], היה נינו של [[הבעל שם טוב]] הקדוש ונכדו של רבי נחמן מהורדענקא.
== שנותיו הראשונות וצעירותו תולדות חיים==[[רבי נחמן]] נולד [[א' ניסן]] [[תקל"ב]] בעיירה [[מז'יבוז']] שב[[אוקראינה]] לאביו רבי שמחה ואימו מרת פייגא בת מרת אדל בת [[הבעל שם טוב]]. נקרא על שם סבו אבי אביו רבי [[נחמן מהורדנקא]] תלמיד ה[[בעש"ט]].
רבי נחמן נולד בא' ב[[ניסן]] ה'[[תקל"ב]] בעיירה [[מז'יבוז']] שב[[אוקראינה]]כבר בנעוריו הוא התבלט בכישרונותיו המיוחדים וקדושתו הנוראה, שבהּ התגורר הבעל שם טובוהרבה להתבודד, אבי-סבתולהתענות ולהתפלל וללמוד שעות רבות. אביו של רבי נחמן, הרה"ק רבי שמחה, היה בנו של הצדיק הקדוש רבי התחתן לאחר ה[[נחמן מהורדנקאבר המצווה]]שלו עם הרבנית מרת סשיה, אחד מתלמידיו הקרובים בתו של הבעש"טר' אפרים, ועל שמו קרוי רבי נחמןחוכר אדמות מהפריץ מהוסיאטין, פלך קייב. אמו הצדקת פייגא שאחיה הקדושים קראו לה "פייגלע הנביאה" הייתה בתה של הצדקת מרת אדל - שהיתה ידועה ברוח הקודש - בתו היחידה של הבעל שם טוב. לאחר [[הסתלקות]] אביה הק' אף הנהיגה קבוצה של אחרי חתונתו עבר להתגורר בבית חותנו, והתחיל למשוך אליו חסידיםרבים שהיוו את הבסיס לחסידות ברסלב אותה הקים.
מנעוריו התבלט בכישרונותיו המיוחדים וקדושתו הנוראה. הרבה להתבודד, להתענות ולהתפלל וללמוד שעות רבות. התחתן מיד אחרי בר המצווה שלו עם הרבנית מרת סשיה, בתו של ר' אפרים, חוכר אדמות מהפריץ מהוסיאטין, פלך לאחר פטירת חותנו עבר למעדווידובקא שבפלך קייב. אחרי חתונתו עבר להתגורר בבית חותנו, והתחיל למשוך אליו את חסידיו הראשונים, אשר נמשכו אחרי אישיותו המיוחדתבמעדווידובקא חי עד שנת [[תקנ"ח]].
לאחר פטירת חותנו עבר למעדווידובקא שבפלך קייבבשנת [[תקנ"ח]] החליט לנסוע ל[[ארץ ישראל]] לפעול פעולות נוראות למען הכלל. במעדווידובקא חי עד הוא התעכב זמן מה בקושטא, והגיע בספינה לחיפה בערב ראש השנה של שנת ה'תקנ"חט, ושם גם עשה את החג.לאחר מכן הלך ל[[טבריה]], שבה היה כבר מרכז לחסידי הבעל שם טוב.כל גדולי ישראל שבארץ הקודש שלחו אליו מכתבים שיבוא להתאחסן אצלם ביניהם רבי זאב וולף מטשרניאוסטראה ורבי אברהם מקאליסק איתו דיבר אודות המחלוקות עם [[אדמו"ר הזקן]] ועל הדרך לעשות ביניהם שלום.
==פגישותיו עם אדמובשנת [[תק"ר הזקן=====נסיעתו לארץ ישראל וביקורו אצל אדמוס]] עבר לזלטופוליה שם החל לכהן באדמו"ר הזקן===רות רשמית. כשהתחיל להתפרסם עם דרכו המיוחדת יצא נגד דרכו [[הסבא משפולי]], ומפאת המחלוקת נאלץ רבי נחמן שוב לנדוד. בשנת תקנ[[תקס"ח החליט ב]] הוא עבר בהסכמת דודו רבי נחמן לנסוע [[ברוך ממז'יבוז']] ל[[ארץ ישראלברסלב]] לפעול פעולות נוראות למען הכלל. הוא התעכב זמן מה בקושטא, והגיע בספינה לחיפה בערב ראש השנה שמה של העיר [[ברסלב]] הונצח בשמה של שנת תקנ"ט, ושם גם עשה את החג. לאחר מכן הלך לה[[טבריהחסידות]], שבה היה כבר מרכז לחסידי הבעל שם טובמאז.
בהיותו בטבריה נפגש מספר פעמים לאחר שנשרף בית מדרשו ב[[ברסלב]], הוא עבר בשנת [[תק"ע]] עם ר' חסידיו ל[[אברהם מקאליסק (תלמיד המגיד ממזריטש)|אברהם מקאליסקאומן]] בקשר למחלוקת שהתחילה להתגלע באותה תקופה בין ר' אברהם ל. נפטר שם ב[[אדמוי"ר הזקןח תשרי]] לכספי הצדקה עבור יהודי ארץ ישראל, ובאחת מן הפגישות הבטיח לר' אברהם שבחזרתו מארץ ישראל ייסע לדבר עם אדמו[[תקע"ר הזקןא]].
(בהמשך ביקר בצפת ובבית הכנסת העתיק במירון, אך לא בירושלים. כשעמד לחזור==קשריו עם אדמו"ר הזקן==בתחילת התקרבותו של רבי נתן שטרענהארץ - תלמידו המובהק של רבי נחמן, נקלע לעכו בעת המצור שהטיל עליה נאפוליאון בונפרטה בעת מסעו בארץ ישראלסיפר לו רבי נחמן שלשה סיפורי מעשיות, וחזר אחרי הרפתקאות באוניית קרב טורקיתכשהמעשה השני הוא אודות אדמו"ר הזקן, בתקופת פסח, לאחר ששהה בארץ כחצי שנה. הביקור בארץ ישראל היה נקודת מפנה במשנתו. לאחר חזרתו אמר שתורתו לאחר ארץ ישראל גבוהה לאין שיעור מתורתו לפני ארץ ישראל. נהג לומר מאזוזה תוכנו: "כל מקום שאני הולךמעשה מהרב ר' שניאור זלמן מלאדי ז"ל שהי' לו תלמיד שאמר שמונה שנים תורה על תורה אחת מהרב ובזה רמז מיד על מוהרנ"ת [=מורנו הרב ר' נתן] ז"ל שירבה מאד לחדש בתורתו הקדושה"{{הערה|כוכבי אור, אני הולך לארץ ישראלאבני")ה ברזל, אות ו.}}.
כפי שהבטיח לר' אברהםבאחת מן השנים אמר רבי נחמן לתלמידיו ב[[ראש השנה]] שאין ללמוד ספרי חקירה, לאחר הביקור בארץ הקודש לא עצר בביתו כלל והמשיך בדרכו לאדמואלא רק את אלו המיוסדים על פי דברי רז"ר הזקן. בפגישתם ביקש אדמול בגמרא, מדרשים ספר הזוהר וכתבי האריז"ר הזקן מרבי נחמן שיאמר ל, והספרים שחוברו על פי דברי תורה אך הוא לא רצההבעל שם טוב שהם ספריו של רבי [[יעקב יוסף מפולנאה]], אז החל אדמווספר "ר הזקן לומר מאמר חסידות במשך שמונה שעות. את המאמר סיים אדמוליקוטי אמרים"ר הזקן באמרה {{ציטוטוןהערה|חיי מוהר"ן ב, ע' 38 (ירושלים תשכ"רחמיך רבים ה).}}. ה[[בית רבי]]{{הערה|עמ'ס" - רחמנות גדולה היא עליך רבונו של עולםו.}}הביא בשם אחד מ"נכדי רבינו"{{הערה|בדומה למה שכתב אדמו"ר הזקן בבדרך כלל מכונה בספר בשם זה הרב [[אגרת התשובה - פרק ז'שלמה שניאור זלמן שניאורסון]] ששימש כאדמו"וישוב אל הוי' וירחמהו" - פירוש, לעורר רחמים על השפעת שם הוי' ב"ה שנשתלשלה וירדה תוך היכלות הסט"א הטמאים להחיותםר בקאפוסט).}}, ועל אמרה זו חזר שכוונתו של רבי נחמן פעמים רבות באזני תלמידיו{{הערה|'כוכבי אור' חלק ששון ושמחה, תפילה ז, הערה ט (ועל פי הדברים האלו כתב בפתלה זו באמירתו ספר "אנא ה' רחם עליך ועלינוליקוטי אמרים".}}היא ל[[תניא]], ולא לספר אחר שמלקט את תורת המגיד שכונה בשם זה.
===ביקור [[אדמו"ר הזקן אצלו===לאחר חגי חודש [[תשרי]] [[תק"ע]] ערך אדמו"ר הזקן מסע ארוך שנמשך חודשים רבים בכל רחבי אוקראינה לצורך מטרות רבותהעריכו והפליא את יראתו{{הערה|המסע נחקר בהרחבה ונדפס בספר '''מסע ברדיטשוב''' מאת החוקר החסידי [[יהושע מונדשיין]]נשיאי חב"ד ובני דורם מפי הרמ"ל שפירא.}}. בנוסף לאיסוף צדקה עבור יהודי ארץ ישראל, אחת מהמטרות המרכזיות שבמסע היה הדיבור עם ר' [[ברוך ממז'יבוז']] על מנת להגיע לעמק השווה במחלוקת שהתגלעה ביניהם באותם שנים, ובדרך למקום מושבו של רבי ברוך בטולטשין עצר אדמו"ר הזקן בברסלב הסמוכה על מנת להפגש עם רבי נחמן.
רבי נחמן יצא לקראת כאשר התחילה המחלוקת בינו לבין הסבא משפולי אמר עליו [[אדמו"ר הזקן בלווית רבים מאנשיו ואמר להם]]: "תנו כבוד לשר האלף"כל הפוגע בו הרי זה כמו שפגע בי{{הערה|1= כוכבי אור ברסלב, נכתב על ידי אחד החסידים שהיה בבית הרבי הרש"בושמע איך הרבנית אמו של הרבי הרשתשכמספרת לבנה הרבי הרש"א.}}. כשנכנסו לביתו ב את הסיפור (שבחו של רבי נחמן פנה לגביר משה חינקעס שהיה מאנשיו ואמר לו צדיק עמ' קט"תן צדקה לתלמיד חכם אמיתיו בשם הרב עזריאל זעליג סלונים ובשם הרבנית רבקה אשת אדמו", ולא עזבו עד שהניח על השולחן עשרה מטבעות זהב, אותם גרף רבי נחמן בעצמו מהשולחן והגישן לאדמור המהר"ר הזקן{{הערה|'שיח שרפי קודש' ב', ע' מב-מגש.)}}.
לאחמרבי נחמן היה מחותן של [[אדמו"ר הזקן]], מכיון שהרה"כ שאל ק רבי נחמן את [[אהרן זסלבסקי]] מקרעמנטשוג, בנה של [[הרבנית פריידא]], בתו של אדמו"ר הזקן האם נכונה השמועה שיש לו שמונים אלף חסידים, [[נישואין|נשא]] את בתו חיה. בתשובה לשאלה זו נמצאו גרסאות שונותלאחר שהתאלמנה מבעלה הראשון{{הערה|מכתב ר1= ימי מהרנ"ת חלק ב' אות נא. גידולי הנחל. שיח שרפי קודש חלק ד' נחמן שטרנהרץ (נכד רבי נתן - תלמידו המובהק של רבי נחמן), מחנים, אבניאות תשי"ה ברזלד.}} אך תוכן של כולן שווה. וב[[קרמנצ'וג]] היו דרים נכדיו, שעשהיו נכדי רבנו הזקן ונכדי הרה"י החסידים הק מ[[מלמד תינוקות|מלמדיםחסידות ברסלב]] שמניחים בכליהם קופת צדקה למען אדמו"ר הזקן, ואוספים מהנערים אותם מלמדים ומהיהודים ביניהם סובבים כסף עבור אדמו"ר הזקן - מקשרים אותם בכך לרבי, ועושים אותם לחסידים שלו במובן מסויםיש האומרים שבפגישה זו רמז רבי נחמן לאדמואהרן זסלבסקי היה גם חתן אדמוהזקן על כך שצאצאיהם ישתדכו זה בזההאמצעי, דבר שאכן התקיים מספר שנים לאחר מכןולא ידוע את מי נשא קודםלאחר סיום הפגישה נסעו שני הצדיקים יחד בעגלת אדמו"ר הזקן, אותה ליוו קהילת ברסלב ליציאת ===פגישותיו עם אדמו"ר הזקן מן העיר.  == שנותיו האחרונות ==בהסכמת דודו הצדיק הקדוש רבי ברוך ממז'יבוז' התקבל בשנת במהלך ביקורו ב[[תקס"בארץ ישראל]] לערך כאדמו", הוא נפגש מספר פעמים עם ר ' [[חסידות ברסלבאברהם מקאליסק (תלמיד המגיד ממזריטש)|אברהם מקאליסק]], שם הצטרפו אליו רוב תלמידיו המפורסמים, בהם הגה"ק נתן שטערנהערץ מברסלב, שהפך ליד ימינו. שמה של העיר ברסלב הונצח בשמה של החסידות מאז. כשהתחיל להתפרסם עם דרכו המיוחדת יצא נגד דרכו בקשר למחלוקת שהתחילה באותה תקופה בין ר' אברהם ל[[הסבא משפוליאדמו"ר הזקן]]לכספי הצדקה עבור יהודי ארץ ישראל, ומפאת המחלוקת נאלץ רבי נחמן שוב לנדודובאחת מן הפגישות הבטיח לר' אברהם שבחזרתו מארץ ישראל ייסע לדבר עם אדמו"ר הזקן.
בעוברו בעיר אוּמאן סיפר כפי שהבטיח לר' אברהם, לאחר הביקור בארץ הקודש לא עצר בביתו כלל והמשיך בדרכו לאדמו"ר הזקן. בפגישתם ביקש אדמו"ר הזקן מרבי נחמן שיאמר דברי תורה אך הוא לא רצה, אז החל אדמו"ר הזקן לומר מאמר חסידות במשך שמונה שעות. את סיפור הטבח שערכו המאמר סיים אדמו"ר הזקן באמרה {{ציטוטון|"רחמיך רבים ה'" - רחמנות גדולה היא עליך רבונו של עולם}}{{הערה|במקור באידיש:{{ציטוטון| עס איז שוין אויף דיר ג-א-ט אליין א גרויס רחמנות.}}}} ואמר על זה רבי נחמן שאדמו"ר הזקן קלע למטרה{{הערה|בדומה למה שכתב אדמו"ר הזקן ב[[אגרת התשובה - פרק ז']] "וישוב אל הוי' וירחמהו" - פירוש, לעורר רחמים על השפעת שם ההיידמקים 30 שנה לפני הגיעו למקוםהוי' ב"ה שנשתלשלה וירדה תוך היכלות הסט"א הטמאים להחיותם.}}, שבו נהרגו קרוב ל-30על אמרה זו חזר רבי נחמן פעמים רבות באזני תלמידיו{{הערה|'כוכבי אור' (לרבי אברהם ב"ר נחמן חזן) חלק ששון ושמחה,000 יהודים על קדושת שמו יתברך במסירות נפש עצומהתפילה ז, והוא אמר הערה ט (ועל פי הדברים האלו כתב בתפילה זו "פה טוב לשכבאנא ה' רחם עליך ועלינו" תוך כדי שהוא מרמז שלאחר מותו יקברו אותו שם.}}.
בשנותיו האחרונות חלה במחלת השחפת. בחודש לאחר חגי חודש [[איירתשרי]] [[תק"ע הגיעה אליו הידיעה על אישור לחכירת בית באומן]] ערך אדמו"ר הזקן מסע ארוך שנמשך חודשים רבים בכל רחבי אוקראינה לצורך מטרות רבות. בנוסף לאיסוף צדקה עבור יהודי ארץ ישראל, ועבר להתגורר שם. הוא נסתלק שם באחת מהמטרות המרכזיות שבמסע היה הדיבור עם ר' [[ח"י תשריברוך ממז'יבוז']] - כעבור פחות מחצי שנה בגיל שלושים ושמונה ממחלת השחפת. בניו על מנת להגיע לעמק השווה במחלוקת שהתגלעה ביניהם באותם שנים, ובדרך למקום מושבו של רבי ברוך בטולטשין עצר אדמו"ר הזקן בברסלב הסמוכה על מנת להפגש עם רבי נחמן נפטרו בחייו, ובנותיו היו עדיין צעירות, ונישאו עם בניהם ונכדיהם של גדולי צדיקי הדור.
== קשריו הנוספים עם רבי נחמן יצא לקראת אדמו"ר הזקן ==בתחילת התקרבותו של הגהבלווית רבים מאנשיו ואמר להם: "תנו כבוד לשר האלף"{{הערה|כוכבי אור ברסלב, (לרבי אברהם ב"ר נחמן חזן) ב"ב תשכ"א. להעיר שביטוי זה נאמר בנ"ק רבי נתן שטרענהארץ ך לגבי [[דוד המלך]]. שמואל א'- תלמידו המובהק יח,יג.}}. כשנכנסו לביתו של רבי נחמן, סיפר פנה לגביר משה חינקעס שהיה מאנשיו ואמר לו רבי נחמן שלשה סיפורי מעשיות"תן צדקה לתלמיד חכם אמיתי", כשהמעשה השני מובא משמו ולא עזבו שהניח על השולחן סכום עצום של הרב שניאור זלמן מליאדיעשרה מטבעות זהב{{הערה|אבני"ה ברזל'שיח שרפי קודש' ב', אות וע' מב-מג.}}.
באחת מן השנים אמר לאחר מכן שאל רבי נחמן לתלמידיו ב[[ראש השנה]] שאין ללמוד את כל ספרי הדרוש והמוסר, אלא אלו המיוסדים על פי דברי רזאדמו"ל בגמרא, מדרשים וספר הזוהר, והספרים שחוברו על פי דברי הבעל שם טוב שהם ספריו של רבי [[יעקב יוסף מפולנאה]], וספר '''ליקוטי אמרים'''ר הזקן האם נכונה השמועה שיש לו שמונים אלף חסידים. בתשובה לשאלה זו נמצאו גרסאות שונות{{הערה|חיי מוהרמכתב ר' נחמן שטרנהרץ (נכד רבי נתן - תלמידו המובהק של רבי נחמן), שיח שרפי קודש (ברסלב) ח"ן ב, ע' 38 (ירושלים תשכרי"ג, מחנים, אבני)ברזל, .}}. חוקרי החסידות דנו האם היתה כוונת רבי נחמן לספר אך התוכן של כולן שווה, שעל ידי שהחסידים ה[[תניאמלמד תינוקות|מלמדים]] מניחים בכליהם קופות צדקה של אדמו"ר הזקן שנקרא על שם חלקו הראשון 'לקוטי אמרים', או לאחד מהספרים שליקטו את תורת [[המגיד ממזריץ']] ונערך עואוספים מהנערים ומהיהודים באזורם כסף עבור אדמו"י תלמידיו הנושא גם הוא את השם 'ליקוטי אמרים'. בספר [[בית רבי]]ר הזקן{{הערה|ע' סו.או בשביל צדקת ארץ ישראל - לחלק מהגרסאות}} מובא בשם אחד מהרבנים "נכדי רבינו"- מקשרים אותם בכך לרבי, ועושים אותם לחסידים שלו במובן מסוים{{הערה|בדרך כלל מכונה בספר בשם זה הרב [[שלמה שניאור זלמן שניאורסון (נכד לחלק מהגרסאות: אדמו"ר הצמח צדק)]] ששימש כאדמו"ר בקאפוסט)הזקן התבטא: בכך כשיגדלו הם לא יחלקו עלי.}} בנוגע לדיון זה, שבנוגע לפועל רואים שספר התניא של אדמו"ר הזקן שגור על לשונותיהם של תלמידיו. עוד מובא שם בשמו בנוגע לדמותו של רבי נחמן, "שדרך הרב היה להעמיד עצמו בניסיונות . . אדם גדול מאוד גיבור מלחמה".
ה[[אדמויש האומרים שבפגישה זו רמז רבי נחמן לאדמו"ר הזקן]] העריכו והפליא את יראתועל כך שצאצאיהם ישתדכו זה בזה, דבר שאכן התקיים מספר שנים לאחר מכן{{הערה|1=נשיאי חב"ד ובני דורם מפי הרמ"ל שפירא[https://col.org.il/news/135477 כתבה על-כך ב{{col}}]}}.
כאשר התחילה המחלוקת אודותו אמר עליו [[אדמו"ר הזקן]]: כל הפוגע בו הרי זה כמו שפגע בי{{הערה|1= נכתב על ידי אחד החסידים שהיה בבית הרבי הרש"ב ושמע איך הרבנית אמו של הרבי הרש"ב מספרת לבנה הרבי הרש"ב את הסיפור.}}.רבי נחמן היה מחותן של [[לאחר סיום הפגישה נסעו שני הצדיקים יחד בעגלת אדמו"ר הזקן]], מכיון שהרה"ק רבי [[אהרן זסלבסקי]] מקרעמנטשוג, בנה של [[הרבנית פריידא]], בתו של אותה ליוו קהילת ברסלב ליציאת אדמו"ר הזקן, [[נישואין|נשא]] את בתו חיה. לאחר שהתאלמנה מבעלה הראשון{{הערה|1= ימי מהרנ"ת חלק ב' אות נא. גידולי הנחל. שיח שרפי קודש חלק ד' אות תשי"ד.}}. וב[[קרמנצ'וג]] היו דרים נכדיו, שהיו נכדי רבנו הזקן ונכדי הרה"ק מ[[חסידות ברסלב]]. רבי אהרן זסלבסקי היה גם חתן אדמו"ר האמצעי, ולא ידוע את מי נשא קודםמן העיר.
==בתורת חב"ד==
הספר ספרו לקוטי מוהר"ן הובא בספרי חב"ד במספר מקומות, בעיקר כמקור לתורות שונות של סבו של רבי נחמן, הבעל שם טוב{{הערה|יחד עם זה, כאשר הזכיר הרבי את דבריו של ר' נחמן מברסלב בענין [[זמרת הארץ]], אף שהזכיר אותו בשעת אמירת השיחה, לא נכלל ציון המקור לספרו ולא שמו בשיחה המודפסת.}}:
*"כתוב זאת זכרון בספר ושים באזני יהושע" - לא מספיק שהתלמיד יקרא את תורתו של רבו, אלא הוא צריך גם לשמוע את זה בעצמו ממנו{{הערה|1=לקוטי מוהר"ן מהדורא קמא, סימן ק"ך, [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=25065&pgnum=90 שיחת שבת פרשת בשלח תשכ"ב, תורת מנחם חלק ל"ג עמוד 90].}}.
*"נפרעין מן האדם מדעתו ושלא מדעתו" - לעיתים מגלגלין לאדם שיראה אדם אחר שחוזר על אותה מעשה שהוא עצמו עשה, ולאחר שפוסק את הדין על חברו, נפרעין כך גם ממנו{{הערה|1=לקוטי מוהר"ן סימן קי"ג, [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14929&st=&pgnum=293 שיחת יו"ד שבט [[תש"כ]] - לקוטי שיחות חלק ו' עמוד 283].}}.
==ספריו וליקוטים מתורותיו או אודותיו==
*ספר המידות - חציו כתב בקטנותו וחציו בגדלותו
* ליקוטי מוהר"ן - נכתב על ידי רבי נתן וחלקו הראשון יצא בחיי רבי נחמן.
* סיפורי מעשיות משנים קדמוניות
* שיחות הר"ן - קובץ שיחות, שנאמרו על-ידו בהזדמנויות שונות. בספר 308 שיחות ומאמרים, קצרים ברובם, המהווים מעין השלמה לעיקרי תורתו, המובאת בליקוטי מוהר"ן. הספר, בגרסתו המצויה בידינו, נכתב ונערך על ידי תלמידו רבי נתן מנמירוב.
שני ספרים נוספים נכתבו על ידי רבי נחמן: "ספר הנשרף", שרבי נחמן הורה לשרפו, ו"ספר הגנוז". רבי נחמן תיקן גם את אמירת [[תיקון הכללי]].
ספרים נוספים ליקטו מתורתו או נכתבו אודותיו. הבולטים שבהם:
* ספר המידות
* חיי מוהר"ן
* שבחי הר"ן - נכתב על ידי רבי נתן תלמידו ובו נכתב בשבחו של רבי נחמן וכן תיאור השתלשלות נסיעתו לארץ ישראל בזמן [[המלחמות הנפוליאוניות|מלחמת נפוליאון]]* שיחות הר"ן - קובץ שיחות, שנאמרו על-ידו בהזדמנויות שונות. בספר 308 שיחות ומאמרים, קצרים ברובם, המהווים מעין השלמה לעיקרי תורתו, המובאת בליקוטי מוהר"ן. הספר, בגרסתו המצויה בידינו, נכתב ונערך על ידי תלמידו רבי נתן מנמירוב.
* ליקוטי עצות
*הרב מרדכי הדין מטעפליק
*הרב חייקל החזן
 
==ראו גם==
* [[חסידות ברסלב]]
==קישורים חיצוניים==
*הרב [[יהושע מונדשיין]], '''[httphttps://www.toratchabad.com/files/Gilion39Digital2.pdf %D7%A4%D7%92%D7%99%D7%A9%D7%AA%D7%9D-%D7%A9%D7%9C-%D7%90%D7%93%D7%9E%D7%95%D7%A8-%D7%94%D7%96%D7%A7%D7%9F-%D7%95%D7%A8%D7%91%D7%99-%D7%A0%D7%97%D7%9E%D7%9F-%D7%9E%D7%91%D7%A8%D7%A1%D7%9C%D7%91 פגישותיו של רבי נחמן מברסלב עם אדמו"ר הזקן]''', גליון [[מעיינותיך]], כ"ד טבת [[תשע"ד]] עמוד 11.*{{קישור חבד און לייןהתקשרות צאח|1958|11478|901031088|עקיבות עקבות ברסלב בתורתו של הרבי ● מיוחד|מרדכי מנשה לאופר|הרב מרדכי מנשה לאופר}}* {{קישור התקשרות צאח|1878|10774||ח' סיון תשעכסיסמת ברסלב – "אל ייאוש"ה- לקט בנושאי ברסלב|הרב מרדכי מנשה לאופר}}*[httphttps://beismoshiachmagazinechabad.orginfo/katavotmagazine/2017298151/8/26/744290670408.html הרבי הציל את ציונו של רבי נחמן מברסלב] {{בית משיח}} {{אינפו}}, [https://chabadpedia.co.il/images/b/bd/%D7%94%D7%A1%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A8_%D7%A9%D7%9C%D7%99_379.-Ki-Savo-5782.pdf|החצר האחורית ברחוב בלינסקי 1] הרב נתן מיימון, מספר על עצת הרבי להצלחת קברו של רבי נחמן, בראיון לעלון הסיפור שלי מבית ג'ם {{קישור שבור}}* [https://col.org.il/news/135477 קשר אמיץ: הפגישה המיוחדת של אדמו"ר הזקן ורבי נחמן] {{col}} ט"ז טבת, תשפ"ב.*[https://col.org.il/news/147803 מה הורה הרבי לעשות כשריחפה סכנת הריסה על ציון רבי נחמן?] {{COL}} {{קרדיט|הערך בויקיפדיה}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:אדמו"רים]]
[[קטגוריה:משפחת הבעל שם טוב]]
5,005

עריכות