שמותיו של הקב"ה: הבדלים בין גרסאות בדף

 
(9 גרסאות ביניים של 6 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 5: שורה 5:


==ענין השמות==
==ענין השמות==
[[הקב"ה]] הוא פשוט בתכלית הפשיטות, ולא שייך כלל במהותו ו[[עצמותו]] ענין התוארים שנמצאו שכינו לו יתברך בתורה ובדברי הנביאים ובדברי חז"ל כמו חכם חסיד רחמן כו' וכיוצא בהן. כי [[עצמותו]] ומהותו של שה[[חכמה]] שהיא המעלה הראשונה בנבראים היא נחשבת כעשיה גשמית לגבי מהותו ועצמותו, וכל שכן בחית ה[[מידות]] וכמאמר "לאו מכל אלין מדות איהו כלל".
[[הקב"ה]] הוא פשוט בתכלית הפשיטות, ולא שייך כלל במהותו ו[[עצמותו]] התוארים שכינו לו בתורה,  ה[[חכמה]] שהיא המעלה הראשונה אצל הנבראים  נחשבת השפלה גשמית לגביו, וודאי ששאר בחינות ה[[מידות]], וכמאמר "לאו מכל אלין מדות איהו כלל".


ואף על פי כן יש מציאות ענין התוארים הללו שבאו בתנ"ך ובדחז"ל. דהיינו על דרך מאמר רבותינו זכרונם לברכה במקום שאתה מוצא גדולתו כו' שם אתה מוצא ענותנותו שהוא יתברך משפיל את עצמו להיות מתלבש בעשר כלים דאצילות שהן בחינת [[חסד]] ו[[גבורה]] כו'. וג"ר חב"ד ואז שייך לקרותו בתוארים שנקרא חכם מצד התלבשותו בחכמה וכמאמר אליהו אנת חכים פירוש שמספר בענותנותו שמשפיל את עצמו להתלבש בבחינת כלי החכמה עם היות שהחכמה [[אין ערוך]] אליו כלל כנ"ל. וכן משפיל את עצמו להתלבש בבחינת חסד ונקרא אז הגדול או חסיד וזהו שהגדולה היא ענותנותו שעל ידי [[ענווה]] והשפלה שהשפיל את עצמו להתלבש במדת חסד אז דייקא שייך לקרותו גדול מה שאין כן מהו"ע מרומם מגדר זה כנ"ל.  
ואף על פי כן יש מציאות ענין התוארים הללו שבאו בתנ"ך ובדחז"ל. דהיינו על דרך מאמר רבותינו זכרונם לברכה במקום שאתה מוצא גדולתו כו' שם אתה מוצא ענותנותו שהוא יתברך משפיל את עצמו להיות מתלבש בעשר כלים דאצילות שהן בחינת [[חסד]] ו[[גבורה]] כו'. וג"ר חב"ד ואז שייך לקרותו בתוארים שנקרא חכם מצד התלבשותו בחכמה וכמאמר אליהו אנת חכים פירוש שמספר בענותנותו שמשפיל את עצמו להתלבש בבחינת כלי החכמה עם היות שהחכמה [[אין ערוך]] אליו כלל כנ"ל. וכן משפיל את עצמו להתלבש בבחינת חסד ונקרא אז הגדול או חסיד וזהו שהגדולה היא ענותנותו שעל ידי [[ענווה]] והשפלה שהשפיל את עצמו להתלבש במדת חסד אז דייקא שייך לקרותו גדול מה שאין כן מהו"ע מרומם מגדר זה כנ"ל.  
שורה 21: שורה 21:
מצינו בתורה שמות מצורפים, שנקרא [[הקב"ה]] בצירוף של שם אחד או יותר, כגון [[הוי"ה אלהי"ם]] וכדומה. מבואר כי ענין שמות אלו הוא ששם אחד נמשך ומתגלה בשם השני. כלומר ענין שם [[הוי"ה אלהי"ם]] הוא שהארת [[אור אין סוף]] הנמשכת ומתלבשת בבחינת שם [[הוי"ה]] נמשכת ומתלבשת בשם [[אלהי"ם]], והתגלות זו היא בחינת השם [[הוי"ה אלהי"ם]].
מצינו בתורה שמות מצורפים, שנקרא [[הקב"ה]] בצירוף של שם אחד או יותר, כגון [[הוי"ה אלהי"ם]] וכדומה. מבואר כי ענין שמות אלו הוא ששם אחד נמשך ומתגלה בשם השני. כלומר ענין שם [[הוי"ה אלהי"ם]] הוא שהארת [[אור אין סוף]] הנמשכת ומתלבשת בבחינת שם [[הוי"ה]] נמשכת ומתלבשת בשם [[אלהי"ם]], והתגלות זו היא בחינת השם [[הוי"ה אלהי"ם]].


מבואר כי שלושת השמות [[א"ל שד"י]], [[א"ל הוי"ה]], ו[[א"ל אדנ"י]] הם המשכה של שם [[א"ל]], שהוא התיקון הראשון מ[[י"ג תיקוני דיקנא]] אל שלושת העולמות הנפרדים, עולמות [[בי"ע]]. שכאשר שם [[א"ל]] מאיר ונמשך אל [[עולם הבריאה]] מתלבש בשם [[שד"י]] ונקרא [[א"ל שד"י]], וכאשר מאיר ונמשך ב[[עולם היצירה]] מתלבש בשם [[הוי"ה]] ונקרא בשם [[א"ל הוי"ה]], וכאשר נמשך ומתגלה ב[[עולם העשיה]] נמשך ומתגלה בשם [[אדנ"י]] ונקרא בשם [[א"ל אדנ"י]].
מבואר כי שלושת השמות [[א"ל שד"י]], [[א"ל הוי"ה]], ו[[א"ל אדנ"י]] הם המשכה של שם [[א"ל]], שהוא התיקון הראשון מ[[י"ג תיקוני דיקנא]] אל שלושת העולמות הנפרדים, עולמות [[בי"ע]]. שכאשר שם [[א"ל]] מאיר ונמשך אל [[עולם הבריאה]] מתלבש בשם [[שד"י]] ונקרא [[א"ל שד"י]], וכאשר מאיר ונמשך ב[[עולם היצירה]] מתלבש בשם [[הוי"ה]] ונקרא בשם [[א"ל הוי"ה]], וכאשר נמשך ומתגלה ב[[עולם העשייה]] נמשך ומתגלה בשם [[אדנ"י]] ונקרא בשם [[א"ל אדנ"י]].


==שם אהי"ה==
==שם [[אהי"ה]]==
שם [[אהי"ה]] מוזכר בספר שמות "כה תאמר לבני ישראל אהיה שלחני אליכם". שם אהי"ה רומז לגלות, כי שם אהי"ה הוא מלשון "אנא זמין לאתגלאה", לעומת שם [[הוי"ה]] שמורה על הגאולה.
שם [[אהי"ה]] מוזכר בספר שמות "כה תאמר לבני ישראל אהיה שלחני אליכם". שם אהי"ה רומז לגלות, כי שם אהי"ה הוא מלשון "אנא זמין לאתגלאה", לעומת שם [[הוי"ה]] שמורה על הגאולה.


שורה 30: שורה 30:


====שם קס"א====
====שם קס"א====
[[שם קס"א]] נוצר מ[[שם אהי"ה]] במילוי יו"דים: אל"ף ה"י יו"ד ה"י.
שם קס"א נוצר משם [[אהי"ה]] במילוי יו"דים: אל"ף ה"י יו"ד ה"י.


====שם קנ"א====
====שם קנ"א====
[[שם קנ"א]] נוצר מ[[שם אהי"ה]] במילוי ה"הים: אל"ף ה"ה יו"ד ה"ה.
שם קנ"א נוצר משם [[אהי"ה]] במילוי ה"הים: אל"ף ה"ה יו"ד ה"ה.


====שם קמ"ג====
====שם קמ"ג====
[[שם קמ"ג]] נוצר מ[[שם אהי"ה]] במילוי אל"פים: אל"ף ה"א יו"ד ה"א.
שם קמ"ג נוצר משם [[אהי"ה]] במילוי אל"פים: אל"ף ה"א יו"ד ה"א.
 


==שם הוי"ה==
==שם הוי"ה==
שורה 43: שורה 42:
{{להשלים}}
{{להשלים}}


==ראו גם==
== קישורים חיצוניים ==
* [http://www.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=1&hilchos=1&perek=6&halocha=2&hilite= רמב"ם ספר מדע הלכות יסודי התורה. פרק ו' הלכה ב'] - השמות שלא נמחקין.
* [http://www.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=1&hilchos=1&perek=6&halocha=2&hilite= רמב"ם ספר מדע הלכות יסודי התורה. פרק ו' הלכה ב'] - השמות שלא נמחקין.


[[קטגוריה:שמות ה']]
[[קטגוריה:שמות ה']]
[[קטגוריה:חסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]