פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 9,514 בתים ,  10 פברואר
אין תקציר עריכה
[[קובץ:יחידות שזר.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[הרבי]] מקבל בחדרו ל[[יחידות]] את ה[[פרזידנט (תואר כבוד)|פרזידנט]] מר [[זלמן שז"ר]]]]
[[קובץ:קומה ראשונה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|מפת הקומה הראשונה שב-770, בה ממופה חדר הרבי כמספר 13]]
{{מפנה|גן עדן העליון|מקום משכן [[נשמה|נשמות]] הצדיקים לאחר ההסתלקות|גן עדן}}
[[קובץ:החדר הקדוש.jpg|שמאל|ממוזער|200px|[[הרבי]] ב[[יחידות]] בחדרו הפרטי]]'''חדרו של הרבי''' (מכונה גם '''גן עדן העליון'''), וקודש הקדשים שבזמן הגלות. החדר הוא משרדו הפרטי של {{הערה|שם=ספר השיחות|[[הרביהתמים (ורשה)|'''התמים''']][https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49984&st=&pgnum=252&hilite= חוברת ב' עמוד קכו] : '''"עד אשר יבנה בית המקדש בירושלים, ליובאוויטש היא ירושלים שלנו, ובית הכנסת שהרבי מתפלל בו , הוא עוסק בלימוד התורהבית המקדש שלנו.. החדר שיושב בו הרבי הוא קודש הקדשים שלנו, מקבל אנשים לו[[יחידותהרבי]], ומשיב למכתבי אנשים מכל רחבי העולםהוא הארון אשר בו לוחות תורת השם יתברך"'''. החל משנת מובא ב[[תשמ"טקונטרס בית רבנו שבבבל]] גם ישן בחדרו (באופן קבוע)הערה 74.
==מקומו==בתקופת נשיאותו ביטוי דומה ניתן למצוא במענה ששיגר [[הגאון הרוגוצ'ובר]] על תמיכה כספית ששלח לו [[אדמו"ר הרש"ב]] "גם עתה מונחת צמצת המן בקודש הקודשים" (כידוע שצנצנת ופרשת המן הינם סגולה לפרנסה, שממנה ניזונו בני ישראל במדבר). שבועון כפר חב"ד 1929 עמוד 30.}} הוא משרדו הפרטי של [[הרבי, החדר המשמש כמשרדו הפרטי נמצא בקומה הראשונה ]] הממוקם מצד שמאל של הנכנס ל-[[770]] משמאל לכניסה הראשיתבמקביל ל[[מזכירות אדמו"ר שליט"א|חדר המזכירות]], ובחדר זה מבלה הרבי את רוב זמנובו הוא עוסק בלימוד התורה, מאז הגעתו מקבל אנשים ל[[ארצות הבריתיחידות]], ומשיב למכתבי אנשים מכל רחבי העולם. החל משנת [[תשמ"ט]] גם הועברה מיטת הרבי ומגוריו לחדרו באופן קבוע.
קודם שחדר זה הועבר לשימושו הפרטי של הרבי, מאז רכישת הבניין ==היסטוריה==החל מרכישת בניין 770 (בשנת [[ת"ש]] השתמש בחדר זה ) עד להגעת הרבי ל[[ארצות הברית]] (ב[[אדמוכ"ר הרייח סיוון]] [[תש"צא]] לקבלת אנשים ל) שימש החדר כחדר ה[[יחידות]] ואף אמר שם של [[מאמראדמו"ר הריי"צ]] , בו גם אמר מאמרי חסידות בכל ליל יום שלישי. לאחר שהרבי הגיע עם [[הצלת הרבי והרבנית|הגעת הרבי לארצות הברית]], הועבר הוסב החדר לרשותולדירה זמנית לו ול[[הרבנית חיה מושקא|רבנית חיה מושקא]], עד ששכרו דירה על רחוב "ניו יורק", לפני שעברו לבניין ב[[פרזידנט 1304]]. עם מעבר הרבי והרבנית לדירה החדשה, הפך חדר זה למשרדי ארגון ה[[מרכז לענייני חינוך]] (שאז עמד הרבי בראשו), כשהוא מורה על שינוי כיוון עמידת שולחנו של אדמו"ר הריי"צ אותו השאיר שם{{הערה|שם התגורר יחד =שולחן|השולחן עמד בהתחלה מול פתח החדר, וכשעבר החדר לרשות הרבי הורה להעבירו לצד המזרח - כנראה בכדי שלא לשבת במקומו של אדמו"ר הריי"צ.}}. הרבי עבד בחדר זה גם עם רעייתושאר חברי המל"ח, הוא היה יושב בראש השולחן, מרת כשה[[חיה מושקא שניאורסון (אשת מזכירות אדמו"ר שליט"א|מזכיר]] הרב [[חיים מרדכי אייזיק חודקוב]] יושב משמאל השולחן והמזכיר הרב [[ניסן מינדל]] מימינו, ובחדר זה נמכרו הספרים שבהוצאת [[המרכז לענייני חינוך]]. עם מעבר כיתת הלימוד לצעירים מהחדר הסמוך ל[[זאל הקטן]] בשנת [[תש"ז]] הועבר חדר זה לרשות המל"ח{{הערה|ועם עלותו של הרבי על כס הנשיאות הפך ל[[מזכירות אדמו"ר שליט"א)|חיה מושקא שניאורסוןחדר המזכירות]]}} והוא הפך למשרדו הפרטי של הרבי, עד ששכרו דירה בפינת שבשנת [[רחוב פרזידנטתש"ט]] וניוהעבירו בהוראת הרבי מהחדר את כל ציוד המל"ח שעוד נותר בו{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/57078_he_1.pdf עמודים 14-יורק שבשכונת 16]}}. ==תכולת ומבנה החדר==כשם שבעולמות הרוחניים הדרך ל'גן עדן העליון' עוברת דרך 'גן עדן התחתון', כך גם מכונה החלל דרכו עוברים ונכנסים לחדר הרבי (המכונה 'גן עדן העליון') 'גן עדן התחתון'. הכניסה אליו היא על ידי פניה שמאלה מהכניסה ל770. המסדרון נבנה על ידי הרופא לו היה שייך הבניין (לפני רכישתו עבור הרבי הריי"צ ו[[קראון הייטסאגודת חסידי חב"ד בארצות הברית]]) בסגנון איטלקי ובמרכזו תלויה נברשת. מאז ואילך החל החדר לשמש כמשרדו הפרטי הריצפה הייתה עשויה מעץ (כבתוך חדרו של הרבי) ורק כמה שנים לאחר הרכישה הוחלפה לריצפת אבנים. במסדרון זה היו עורכים 'קריאת התורה' עבור הרבי, כאשר ה[[יחידות]] הייתה מסתיימת בשעות הבוקר וכן תפילות [[ערבית]] (בתעניות) כאשר הרבי היה מתפלל מוקדם מהרגיל. במשך השנים הייתה הדלת הפונה ללובי הכניסה לבניין פתוחה, אך בעקבות מאורעות [[שמיני עצרת תשל"ח]] הוחלט לנעול אותה והכניסה התאפשרה רק לנכנסים ליחידות אצל הרבי, שם היו מתכוננים וממתינים ליחידות. בתחילה הייתה מוצבת לפני הכניסה לחדר הרבי, תיבת-דואר והרבי היה פותחה בכל בוקר ומרוקן את תכולתה. בסוף שנות היו"דים החל להניח את הדואר במבואת הבית, ותיבת הדואר הוסרה ממקומה. בחדר עומדים ספריות את כל הקירות (למעט הקיר שמאחורי הרבי והקיר הפונה לרחוב [[איסטרן פארקווי]] שלאורכו ישנם חלונות), השולחן בו השתמש הרבי במהלך כל השנים הריי"צ בעת שהותו בחדר{{הערה|שם=שולחן}}, ולאחר מכן הרבי. בחדר עומד גם שולחן עגול שבנה אדמו"ר המהר"ש לעת זיקנותו במו ידיו בהוראת הרופאים לצורך בריאות תפקוד ידיו. הרבי גאל את השולחן בעת [[ביקור הרבי בפריז (תש"ז)|ביקורו בפריז]] מהרבנית חנה עוזרמן - הוא השולחן שעוד שימש את נכדת [[אדמו"ר המהר"ש]] בת בנו ר' [[מנחם מענדל שניאורסון (בן אדמו"ר הרייהמהר"צש)|מנחם מענדל]] , שהיה עשוי פרקים, אז הורכב בחדרהרבי ומאז לא יצא משם{{הערה|1=ראה [http://chabadlibrary.org/books/pdf/mbhg-h.pdf מבית הגנזים עמוד רע"ז]}}. בעבר עמדה בו גם מיטת הרבי. משני צידי מקום הישיבה של הרבי היו בעבר שני חלונות גדולים הפונים ל{{ה|שלאש}}, ועם אטימתו ובניית הבניין בצמוד להם הם נסתמו, והרבי הפך את שני החללים לספריות. בפתח החדר היו נערכים מעמדים שונים, כמו [[קבלת פ"נים]], [[חלוקת לעקאח]] ב[[ערב יום הכיפורים]] (ראה תמונה), ו[[חלוקת מצות]] לקהל החסידים בערב [[חג הפסח]]. ארבע פעמים נערך מעמד [[חלוקת דולרים]], שהתנהל בדרך כלל בלובי 770, בפתח חדרו של הרבי: [[ערב ראש השנה]] [[תשמ"ט]] לאחר מעמד קבלת פ"נים. [[הושענא רבה]] [[תשנ"ב]] לאחר חלוקת הלעקאח. יום ראשון [[י"ז כסלו]] תשנ"ב, בה חילק הרבי חילק את [[דרושי חתונה (קונטרס)|קונטרס דרושי חתונה]] בתוך נרתיק פלסטיק שהכיל גם דולר (ראה תמונה). חלוקת יום ראשון, [[א' טבת]] תשנ"ב, בה חולקו דולר ומטבע בתוך נרתיק פלסטיק עליו הוטבע "[[דמי חנוכה]]". החלוקה הופסקה בכדי שהרבי ירד להתפלל את [[תפילת מנחה]] בזאל הגדול, ונמשכה לאחר מכן שם.
==היחס אל החדר==
חדר זה הוא פיסגת הקדושה אצל חסידי חב"ד והכניסה אליו נעשית רק לאחר הכנה מיוחדת של [[טבילה במקווה]], אמירת פרקי [[תהיליםתהלים]] והזדככות נפשית פנימית. חסידים נהגו לומר ש"החדר שיושב כ"ק אדמו"ר הוא הקדש קדשים שלנו, וכ"ק אדמו"ר הוא הארון - אשר בו לוחות תורת השם יתברך - שלנו"{{הערה|שם=ספר השיחות}}. [[אדמו"ר הריי"צ]] אף התבטא על חדר היחידות שהוא "היכל משיח"{{הערת שולייםהערה|[[ספר השיחות (אדמו"ר הריי"צ)|ספר השיחות]], [[תרצ"ו]] בתחילתו.}}.
בספרות החסידית מובאים סיפורים שונים המבטאים את היחס המיוחד הנרכש לחדריהם של [[רבותינו נשיאינו]] גם לאחר שהסתלקותם. בולט מביניהם הוא סיפור אותו סיפר הרבי הריי"צ בתוך [[מאמר|מאמר החסידות]] הראשון שנשא לאחר הסתלקותו של אביו, [[הרבי הרש"ב]], שכאשר באחת משנות ילדותו המוקדמות{{הערה|שנת [[תרמ"ה]] או [[תרמ"ו]]}}, תקופה לאחר הסתלקות סבו [[הרבי המהר"ש]]. הרבי הריי"צ שהה בחדרו כשהוא שקוע במחשבות, כשלפתע שמע קול בכי, אז הסתובב וראה את אביו, הרבי הרש"ב, עומד מול שולחנו של אביו הרבי המהר"ש, כשהוא קורא בדמעות [[פ"נ]] כביכול לפני אביו, הרבי המהר"ש. הרבי הריי"צ הסביר מכך את גודל השפעת הצדיק בעולם והמשכת הקדושה בעולם על ידו שפועלת באופן נצחי, עד כדי כך שהקדושה בחדרו היא ברמת עשר הספירות שב[[עולם האצילות]], ועל ידי כך נפעלת נצחיותו בעולם הגשמי{{הערה|1=[[מאמר]] [[דיבור המתחיל]] [https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?143359& "ראשית גויים עמלק"], [[ספר המאמרים (אדמו"ר הריי"צ)|ספר המאמרים תר"פ-תרפ"א]] [https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?143359& עמוד י'], והובא ביתר הרחבה ב[[ספר השיחות (אדמו"ר הריי"צ)|ספר השיחות תש"ד]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=19806&st=&pgnum=14&hilite= עמוד 6] (אידיש). הרבי מבאר ומרחיב בעניין זה ב[[לקוטי שיחות]] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14955&st=&pgnum=32 חלק ל"ב עמוד 19] (הסיפור עצמו ב[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14955&st=&pgnum=37 עמוד 24])}}. מהתייחסויות אלו, למדים החסידים לדורנו זה מקל וחומר, שאם הדברים הנאמרים מתייחסים לרבותינו נשיאינו שהסתלקו, קל וחומר שעלינו לנהוג בקדושה כלפי חדרו של [[הרבי]] שהוא חי וקיים{{הערה|ראו [[חיים נצחיים במלך המשיח|חייו הנצחיים של הרבי]]}}. ===הכניסה אליו===
אל חדר הרבי נכנסים אך ורק עבור יחידות. כאשר קודם לכן החסיד מתכונן נפשית אל מעמד נעלה זה אשר הוא ככניסת הכהן גדול ב[[יום הכיפורים]] אל [[קודש הקדשים]].
המזכירים ה[[מזכירות אדמו"ר שליט"א|מזכירים]] (ובדורות הקודמים המשרתיםה[[משב"ק|משבקי"ם]]) הורשו להיכנס יותר פעמים עבור הכנסת פתקי ברכה, וסידור דברים נוספים. עם זאת, מספרים על המזכיר [[חיים מרדכי אייזיק חודוקוב|הרב חודוקוב]] כי בכל פעם שנכנס (אפילו למרות שנכנס פעמים רבות ביום) היה מסדר את ה"[[גרטלגארטל]]" מחדש, והיה נראה כאילו הוא נכנס בפעם הראשונה. כן היו חסידים שהורשו להכנס בכל עת אל הקודש פנימה כמו הרב [[ראובן דונין]] והרב [[יהודה לייב ביסטריצקי]].
===חדר היחידות של [[אדמו"ר הריי"צ]]===[[הרבי]] הורה שיכנסו כן היו חסידים שהורשו להכנס בכל עת אל חדרו של הקודש פנימה כמו הרב [[אדמו"ר הריי"צ]] אך ורק עבור [[תפילהראובן דונין]], אמירת הרב [[תהיליםשלום הכט]] או קריאת {{מונחון|פ"נ|פדיון נפש}}. כן אמר הרבי שחתנים יכנסו שם לוהרב [[תפילת מנחהיהודה לייב ביסטריצקי]] קודם חופתם. כניסה עבור ענינים אחרים - אמר הרבי - היא מסוכנת.
במשך השנים נערכו שם מניני תפילה בשבתות כיום יש המנהלים בחדר הרבי מניינים ב[[תפילת שחרית]] של ימי שני וחמישי, שבתות וימים טובים (התפללו שם בד, ואף קבעו בו ארון קודש קטן. רבים מ[[חסידי חב"כ ד]] נמנעים מהכניסה אל החדר, כחלק מהאמונה ב[[חיים ליברמןנצחיות חייו של הרבי]] ועוד חסידים {{מונחוןהערה|שנותרו מקושרים בעיקר אל שם=הרב חזן|'''[https://chabad.info/blogs/490778/ "אין שינוי דגניזה": 770 – מקומו הנצחי של נשיא הדור]''', {{אינפו}}}}. וחלקם נמנעים מהכניסה אליו בשל העובדה שזהו חדרו הפרטי של [[הרבי הקודם|]] והקדושה נמצאת בו תמיד, גם לאחר [[ג' תמוז]]. כמו כן מפני שהרבי קיבל גילה את דעתו על ההימנעות מהכניסה אל חדרו, לאחר שנת הסתלקות [[אדמו"ר הריי"צ]] ולאחר [[קבלת הנשיאותשל הרבי|עלותו על כס הנשיאות]]{{הערה|שם=הרב חזן}}).
===הכניסה כיום אל חדרו של {{גלריה חדר הרבי===כיום ישנם הנכנסים אל חדרו של הרבי עבור תפילות [[שחרית]] בשני וחמישי, תפילות שבת וימים טובים.}}
בין אלו המתנגדים אל הכניסה==קישורים חיצוניים==* [https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49984&st=&pgnum=252&hilite= '''ליובאוויטש היא ירושלים שלנו'''] התמים, נמנים אלו המאמינים כי הרבי חוברת ב' עמוד קכ"ו {{הב}}* הרב [[חיים נצחיים במלך המשיח|חי וקייםשלום יעקב חזן]], וכן כאלו האומרים כי הרבי אף פעם לא נתן רשות להיכנס אל חדרו'''[https://chabad.info/blogs/490778/ "אין שינוי דגניזה": 770 – מקומו הנצחי של נשיא הדור]''', ולכן אין להיכנס{{אינפו}}* [http://chabad.info/news/184200/ העתק מינאטורי מדהים של חדרו של הרבי מה"מ] {{אינפו}}
==ראו גם==
*[[גן עדן התחתון]]
{{770}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:770]]
משתמש אלמוני