שינויים
←גודלה
[[קובץ:השמש.jpg|שמאל|ממוזער|250px|השמש]]
'''השמש''' היא משבעת כוכבי הלכת, ואחד מהנבראים הגדולים ביותרשבריאתם נכתבה בפירוש בסדר ששת ימי בראשית.==מהותה==השמש היא בעלת חומר וצורה{{הערה|דרך מצוותיך מצוות מילה}}. והצורה שבה שהיא בחינת הרוחניות שלו, היא המניעה את גוף השמש ללכת כמה אלפי פרסאות, שהרי גוף השמש שרחבו 11, ויש 000 אלפים פרסאות ובסבוב אחד הולך כמה עשרות אלפי פרסאות, וכל זאת מתוך רצון להשתחוות לפני ה'{{הערה|שם}}. יש לה דעת יותר מבני אדם ופחות מה[[מלאכים]].{{הערת שולייםהערה|רמב"ם הלכות דיעותיסודי התורה.}}
== גודלה ==
יש המקשים, שעתה חקרו ומצאו שבספר התכונה כתוב אחרת — - 5/4 מליון פעמים ויותר. הרבי העיר השיב על כך, שכמו בשאר הקושיות ״המדעיות״"המדעיות" מסוג זה — - המקשן עם הארץ גם במדהבמדע!והתירוץ על כך הוא, הנאמר בתכונה 5/4 מליון ויותר הוא בנוגע לכמות (Volume), ואילו ברמב"ם המדובר על הקוטר.
== המרחק בינה לארץ ==
על פי חכמינו ז"ל{{הערת שולייםהערה|מדרש רבה, ז, י.}}, לפני חטא [[אדם הראשון ]] היה קרובה של החמה לארץ בשבעה פעמים יותר קרוב מאשר קרובה העכשווי, ועכשיו היא רחוקה שבעה פעמים יותר מהמרחק ההוא, ולכן גודלה היה נראה יותר.
== הילוכה ==
מכיון שאף אנשי המחקר החילטו החליטו כי בלתי אפשרי לדעת אם השמש סובבת את הירח [[כדור הארץ]] או ההפךההיפך, ואין זה רק מחוסר מפאת חוסר מידעאו חשיבה פרמטיבית, אלא מכיון שכל שני גופים הנמצאים מתנועה בתנועה יחסית, אי אפשר לקבוע מי מהם נע, אם ועל כן וודאי שאין כל מניעה ללמוד כפשטות הפסוקים - שהשמש סובבת את הארץ{{הערת שולייםהערה|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15822&hilite=b36a8060-af87-44e2-a5d7-500de81c456a&st=%D7%94%D7%99%D7%A8%D7%97&pgnum=185 הרבי, שערי אמונה].}}. ==ליקוי חמה==ליקוי חמה מלא הוא מצב בו הירח חוצץ בין השמש וכדור הארץ וגורם להסתרתה. סוג זה של ליקוי נפוץ יותר מ[[ליקוי לבנה]]{{הערה|בכל שנה יש בין שניים לשבעה ליקויים, כאשר רובם הם ליקויי חמה.}}, אך הסיכוי לראות ליקוי חמה מלא בכל נקודת ישוב הוא נדיר ומתרחש רק אחד לכמה מאות שנים, לעומת ליקוי לבנה שקל יותר לצפות בו, הבדל הנובע מגודל הכוכבים{{הערה|כדור הארץ גדול מהירח, ובשעת הליקוי הוא מכסה את כל שטחו וקל לצפות בזה מכל מקום, לעומת זאת הצל שהירח יוצר על השמש, הוא קטן ביחס לגודל השמש, ופעמים רבות ניתן לראות אותו רק מאזורים לא מיושבים, דוגמת אוקיינוסים ומדברות.}}. מקובל מפי [[חז"ל]]{{הערה|מסכת סוכה כט, א.}} על הפסוק "מאותות השמים אל תחתו", שבזמן שישראל עושין רצונו של מקום אין הם צריכים לחשוש מליקויי החמה או הלבנה. עם זאת, למרות שאין מה לחשוש מכך, מהווה הדבר באופן כללי סימן רע לכל העולם כולו. הרבי מסביר{{הערה|לקוטי שיחות חלק ט"ו עמוד 7 ואילך.}} שהקב"ה קבע מראש שיהיו בעולם זמנים של ליקוי מאורות שבזמנים אלו המזל הרע ישלוט בעולם וליקוי המאורות יהווה סימן לכך, אך כאשר בני ישראל מתנהגים כראוי, אין להם ממה לחשוש היות ואין על מה להעניש אותם ובשל כך אין לשליטת המזל הרע שום משמעות עבורם, ובנוסף לכך, גם מעצם ההטיה השלילית שבזמן זה (בתכונות הנפש וכדומה) אין להם מה לחשוש, היות שישראל יכולים על ידי עבודתם בקיום התורה והמצוות להתעלות מעל לשליטת הגלגלים והמזלות. ==עניינה על פי חסידות =={{להשלים|שמש ומגן וכו' שער היחוד והאמונה וכו' ראה אוה"ת חנוכה ה' תתקמ ואילך.}}== ראו גם == [[אור השמש בשמש]]
== מקורות ==
*הרבימליובאוויטש, בספר '''[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15822&hilite=b36a8060-af87-44e2-a5d7-500de81c456a&st=%D7%94%D7%99%D7%A8%D7%97&pgnum=176 שערי אמונה]''' ==קישורים חיצוניים==*'''[https://chabad.info/magazine/296658/ ליקוי חמה: מה אומר הרבי על המאורע הייחודי?]''', בתוך [[שבועון בית משיח]] {{אינפו}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:בריאת העולם]]