מגבעת קנייטש: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
(10 גרסאות ביניים של 8 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:Kneitsch the new.jpg|ממוזער|מגבעת קנייטש]]
{{לשכתב}}
[[קובץ:תשיא 2.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי, בשנת [[תשי"א]] עם כובע קנייטש.]]
[[קובץ:תשיא 2.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי, בשנת [[תשי"א]] עם כובע קנייטש.]]
'''מגבעת קנייטש''' היא מגבעת אותה חובשים [[חסידי חב"ד]], הנקראת כך על שם הקיפול שיש בכובע בצדו העליון, תרגום המילה קנייטש מ[[אידיש]] הוא "קיפול". חסידי חב"ד נוהגים לעשות כמין משולש בצדו העליון של הכובע ובכך ליצור לו שלוש פינות{{הערה|יש האומרים בדרך הצחות, כי המשולש מכוון כנגד שלושת הספירות [[חכמה]], [[בינה]], ו[[דעת]].}}.
'''מגבעת קנייטש''' היא מגבעת אותה חובשים [[חסידי חב"ד]], הנקראת כך על שם הקיפול שיש בכובע בצדו העליון, תרגום המילה קנייטש מ[[אידיש]] הוא "קיפול". חסידי חב"ד נוהגים לעשות כמין משולש בצדו העליון של הכובע ובכך ליצור לו שלוש פינות{{הערה|יש האומרים בדרך הצחות, כי המשולש מכוון כנגד שלושת הספירות [[חכמה]], [[בינה]], ו[[דעת]].}}.
שורה 19: שורה 19:
[[חסידי חב"ד]] נהגו ללכת עם קנייטש עוד לפני ש[[הרבי]] קיבל על עצמו את הנשיאות, ויש אומרים שעוד מזמן [[אדמו"ר המהר"ש]]{{הערה|ראה תמונת הלווית האדמו"ר מקאפוסט כאשר כל חסידי חב"ד הלכו שם בקנייטש}}, מה שידוע זה שכבר מזמן [[אדמו"ר הריי"צ]] החלו חלק גדול מחסידי חב"ד להלך עם קנייטש כמרבית הסוחרים בימים ההם, וכשקיבל על עצמו הרבי את הנשיאות ב[[י' שבט]] [[תשי"א]] החלו מרבית חסידי חב"ד לחבוש את מגבעת הקנייטש. אך היו חסידים שהלכו עם המגבעת שהייתה להם עוד לפני כן, כדוגמת [[הרש"ג]] שהלך עם מגבעת אחרת מסוג צילינדר{{הערה|בהמשך שינה את מגבעת הצילנידר למגבעת אחרת, אך לא קנייטש}}. או שהמשיכו ללכת עם ה[[קסקט]], כדוגמת המשפיע ר' [[מנחם מענדל פוטרפס|מענד'ל פוטרפס]] והמשפיע ר' [[בערק'ה חן]].
[[חסידי חב"ד]] נהגו ללכת עם קנייטש עוד לפני ש[[הרבי]] קיבל על עצמו את הנשיאות, ויש אומרים שעוד מזמן [[אדמו"ר המהר"ש]]{{הערה|ראה תמונת הלווית האדמו"ר מקאפוסט כאשר כל חסידי חב"ד הלכו שם בקנייטש}}, מה שידוע זה שכבר מזמן [[אדמו"ר הריי"צ]] החלו חלק גדול מחסידי חב"ד להלך עם קנייטש כמרבית הסוחרים בימים ההם, וכשקיבל על עצמו הרבי את הנשיאות ב[[י' שבט]] [[תשי"א]] החלו מרבית חסידי חב"ד לחבוש את מגבעת הקנייטש. אך היו חסידים שהלכו עם המגבעת שהייתה להם עוד לפני כן, כדוגמת [[הרש"ג]] שהלך עם מגבעת אחרת מסוג צילינדר{{הערה|בהמשך שינה את מגבעת הצילנידר למגבעת אחרת, אך לא קנייטש}}. או שהמשיכו ללכת עם ה[[קסקט]], כדוגמת המשפיע ר' [[מנחם מענדל פוטרפס|מענד'ל פוטרפס]] והמשפיע ר' [[בערק'ה חן]].


כיום כובע הקנייטש הוא הכובע ה'רשמי' של [[חסידי חב"ד]], ול[[תלמידי התמימים]] יש קרנות חסד שתורמות תלושים לכובעי קנייטש במחירים זולים. כיום יש שלוש קרנות שמחלקות כובעי קנייטש ל[[תמימים]], קרן אחת מממן הנגיד החסידי ר' [[שלום בער דרייזין]] ואת הכובעים מקבלים ברשת החנויות "ברון כובעים", הקרן הזאת היא מטעם [[קרן חסדי אברהם]] בשיתוף עם [[את"ה המרכזי]] ו[[מרכז חב"ד העולמי לקבלת פני משיח|מרכז חב"ד העולמי]]. את הרשת השנייה מממן הנגיד הרב [[שמואל חיים דוד פישר]] את הכובעים מקבלים ברשת החנויות "המקום הנכון", קרן זו היא מטעם [[ועד תלמידי התמימים העולמי]] בשיתוף עם [[קרן חסדי שמשון]]. הקרן השלישית היא לתלמידי ה[[קבוצה]]. את התלושים מקבלים בדרך כלל לקראת [[חג הפסח]].
כיום כובע הקנייטש הוא הכובע ה'רשמי' של [[חסידי חב"ד]], ול[[תלמידי התמימים]] יש קרנות חסד שתורמות תלושים לכובעי קנייטש במחירים זולים. כיום יש שלוש קרנות שמחלקות כובעי קנייטש ל[[תמימים]], קרן אחת מממן הנגיד החסידי ר' [[שלום בער דרייזין]] ואת הכובעים מקבלים ברשת החנויות "ברון כובעים", הקרן הזאת היא מטעם [[קרן חסדי אברהם]] בשיתוף עם [[את"ה המרכזי]] ו[[מרכז חב"ד העולמי לקבלת פני משיח|מרכז חב"ד העולמי]]. את הרשת השנייה מממן [[דוד פישר]] את הכובעים מקבלים ברשת החנויות "המקום הנכון", קרן זו היא מטעם [[ועד תלמידי התמימים העולמי]] בשיתוף עם [[קרן חסדי שמשון]]. הקרן השלישית היא לתלמידי ה[[קבוצה]]. את התלושים מקבלים בדרך כלל לקראת [[חג הפסח]].


==אצל רבותינו נשיאינו==
==אצל רבותינו נשיאינו==
שורה 31: שורה 31:
גם [[אדמו"ר הריי"צ]] בצעירותו הילך עם מגבעת קנייטש כששוליה עולים כלפי מעלה, כשהקמט בכובעו היה בצורת משולש כמנהג הסוחרים בימים ההם, לאחר זמן מה שינה את הקמט המשולש לעיגול, כמנהג הרבנים{{הערה|רשימות דברים עמוד 187}}. כך היה כמה שנים עד שהחליף את הקנייטש בשטריימל שירש מאביו, [[אדמו"ר הרש"ב]].
גם [[אדמו"ר הריי"צ]] בצעירותו הילך עם מגבעת קנייטש כששוליה עולים כלפי מעלה, כשהקמט בכובעו היה בצורת משולש כמנהג הסוחרים בימים ההם, לאחר זמן מה שינה את הקמט המשולש לעיגול, כמנהג הרבנים{{הערה|רשימות דברים עמוד 187}}. כך היה כמה שנים עד שהחליף את הקנייטש בשטריימל שירש מאביו, [[אדמו"ר הרש"ב]].


[[הרבי]] נהג ללכת עם מגבעת קנייטש עוד מימי [[נישואים|נישואיו]] ב[[י"ד כסלו]] [[תרע"ט]] עם [[הרבנית חיה מושקא]], ויש אומרים שעוד לפני כן. הרבי נהג להוריד את שולי הקנייטש למטה, ועל כך התבטא [[אדמו"ר הריי"צ]] שהקמט בצד הקדמי מראה על ה[[ענווה]] הגדולה של [[הרבי]].  
[[הרבי]] נהג ללכת עם מגבעת קנייטש עוד מימי [[נישואים|נישואיו]] ב[[י"ד כסלו]] [[תרפ"ט]] עם [[הרבנית חיה מושקא]], ויש אומרים שעוד לפני כן. הרבי נהג להוריד את שולי הקנייטש למטה, ועל כך התבטא [[אדמו"ר הריי"צ]] שהקמט בצד הקדמי מראה על ה[[ענווה]] הגדולה של [[הרבי]].  


ב[[י' שבט]] [[תש"י]] [[הסתלק]] [[אדמו"ר הריי"צ]] וכשנה לאחר מכן, ב[[י' שבט]] [[תשי"א]] [[קבלת הנשיאות של הרבי|קיבל על עצמו הרבי]] את נשיאות [[חב"ד]], בתחילה רצה הרבי לחבוש את השטריימל של [[אדמו"ר הריי"צ]], אך בפועל לא לבש את השטריימל אלא המשיך ללכת עם הקנייטש. חסידים מצביעים על כמה אפשרויות שבגללן כנראה הפסיק הרבי לחבוש את השטריימל, אפשרות ראשונה היא שכשנסתלק [[אדמו"ר הריי"צ]] [[הרבנית נחמה דינה]] תכננה להביא לרבי את השטריימל של אדמו"ר הריי"צ כמתנה, אך הרבי רצה לקבל אותו בתור ירושה, ולא כמתנה ולכן לא קיבל אותו.
ב[[י' שבט]] [[תש"י]] [[הסתלק]] [[אדמו"ר הריי"צ]] וכשנה לאחר מכן, ב[[י' שבט]] [[תשי"א]] [[קבלת הנשיאות של הרבי|קיבל על עצמו הרבי]] את נשיאות [[חב"ד]], בתחילה רצה הרבי לחבוש את השטריימל של [[אדמו"ר הריי"צ]], אך בפועל לא לבש את השטריימל אלא המשיך ללכת עם הקנייטש. חסידים מצביעים על כמה אפשרויות שבגללן כנראה הפסיק הרבי לחבוש את השטריימל, אפשרות ראשונה היא שכשנסתלק [[אדמו"ר הריי"צ]] [[הרבנית נחמה דינה]] תכננה להביא לרבי את השטריימל של אדמו"ר הריי"צ כמתנה, אך הרבי רצה לקבל אותו בתור ירושה, ולא כמתנה ולכן לא קיבל אותו.
שורה 37: שורה 37:
==מנהגים==
==מנהגים==
{{להשלים}}
{{להשלים}}
מנהג חב"ד הוא להתפלל עם כובע וחליפה{{הערה|[[ספר המנהגים]] עמ' 9}}. הסיבה לכך שמתפללים עם חליפה ומלבוש נאה היא על דרך משל כמו שאדם שילך מול מלך בשר ודם ילבש לגופו בגדים נאים ומהודרים, ק"ו כשעומד בתפילתו מול מלך מלכי המלכים [[הקב"ה]]{{הערה|[[שו"ע אדה"ז]], יח, ס"ד.}}. והסיבה לכך שחובשים מגבעת ב[[תפילה]] היא כדי שהיא תשמש כ[[כיסוי שני]]{{הערה|ראה [[ספר המנהגים]] שם}}.
מנהג חב"ד הוא להתפלל עם כובע וחליפה{{הערה|[[ספר המנהגים]] עמ' 9}}. הסיבה לכך שמתפללים עם חליפה ומלבוש נאה היא על דרך משל כמו שאדם שילך מול מלך בשר ודם ילבש לגופו בגדים נאים ומהודרים, ק"ו כשעומד בתפילתו מול מלך מלכי המלכים [[הקב"ה]]{{הערה|ראה [[שו"ע אדה"ז]], צא, ס"ו.}}. והסיבה לכך שחובשים מגבעת ב[[תפילה]] היא כדי שהיא תשמש כ[[כיסוי שני]]{{הערה|ראה [[ספר המנהגים]] שם}}.


==עניינו==
==עניינו==
יש עניין לייחד כובע לשבת, משום שחבישת הכובע מכוונת כלפי כתר תורה שניתן בשבת{{הערה|פרי צדיק, לר' צדוק מלובלין, חלק ב' לשושן פורים, אות א}}.
יש עניין לייחד כובע לשבת, משום שחבישת הכובע מכוונת כלפי כתר תורה שניתן בשבת{{הערה|פרי צדיק, לר' צדוק מלובלין, חלק ב' לשושן פורים, אות א}}. הרבי בעצמו לא נהג כך.


את כובע הקנייטש נוהגים חסידי חב"ד לקפל בצורת משולש עם שלושה קיפולים כנגד שלושת הספירות [[חכמה]] [[בינה]] ו[[דעת]] שעליהם מבוססת [[חסידות חב"ד]]{{הבהרה|בהערה 1 כתוב שזה רק דרך צחות}}. את הצד הקדמי של הכובע נוהגים החסידים לקפל כלפי מטה, את המנהג של קיפול הצד הקדמי של הקנייטש החל [[הרבי]] עוד בשנות צעירותו, [[אדמו"ר הריי"צ]] התבטא על כך{{הערה|אדמו"ר הריי"צ אמר זאת כש[[הרבי]] הגיע לחופי ארצות הברית ב[[כ"ח ניסן]]}} שלמרות ש{{ציטוטון|הוא עורך 'תיקון חצות' בכל לילה. הוא בקי בעל פה בבבלי עם הר"ן הרא"ש והרי"ף, בירושלמי ונושאי כליו. ברמב"ם וב'ליקוטי תורה' עם כל ה'עיין'ס{{הערה|הגהות הצמח–צדק בתוך הליקוטי תורה הנפתחים בדרך כלל במילה 'עיין'}} - מכל מקום הולך עם הכובע כלפי מטה}}. בכך הדגיש אדמו"ר הריי"צ שקיפול הקנייטש כלפי מטה מורה על ענווה ושפלות.
את כובע הקנייטש נוהגים חסידי חב"ד לקפל בצורת משולש עם שלושה קיפולים כנגד שלושת הספירות [[חכמה]] [[בינה]] ו[[דעת]] שעליהם מבוססת [[חסידות חב"ד]]{{הבהרה|בהערה 1 כתוב שזה רק דרך צחות}}. את הצד הקדמי של הכובע נוהגים החסידים לקפל כלפי מטה, את המנהג של קיפול הצד הקדמי של הקנייטש החל [[הרבי]] עוד בשנות צעירותו, [[אדמו"ר הריי"צ]] התבטא על כך{{הערה|אדמו"ר הריי"צ אמר זאת כש[[הרבי]] הגיע לחופי ארצות הברית ב[[כ"ח ניסן]]}} שלמרות ש{{ציטוטון|הוא עורך 'תיקון חצות' בכל לילה. הוא בקי בעל פה בבבלי עם הר"ן הרא"ש והרי"ף, בירושלמי ונושאי כליו. ברמב"ם וב'ליקוטי תורה' עם כל ה'עיין'ס{{הערה|הגהות הצמח–צדק בתוך הליקוטי תורה הנפתחים בדרך כלל במילה 'עיין'}} - מכל מקום הולך עם הכובע כלפי מטה}}. בכך הדגיש אדמו"ר הריי"צ שקיפול הקנייטש כלפי מטה מורה על ענווה ושפלות.
פעם נכנס כ"ק אדמו"ר שליט"א לתפילת מנחה ב’זאל הקטן’ בעודו עם הקנייטש למעלה, לפני חזרת הש"ץ הסתובב כ"ק אדמו"ר שליט"א לעבר הקהל וראה שכולם העלו את הקנייטש למעלה וסימן בידו הקדושה להוריד.
 
פעם נכנס כ"ק אדמו"ר שליט"א לתפילת מנחה ב’זאל הקטן’ בעודו עם הקנייטש למעלה, לפני חזרת הש"ץ הסתובב כ"ק אדמו"ר שליט"א לעבר הקהל וראה שכולם העלו את הקנייטש למעלה וסימן בידו הקדושה להוריד{{מקור}}. פעם ראה הרבי יהודי ברחוב בקראון הייטס, שהלך עם הקנייטש למעלה, הרבי עצר משך לו את הקנייטש למטה ואמר (הלשון בערך): "משה ס’דארף זיין דירה בתחתונים"{{מקור}}{{הערה|מהשנים הראשונות ישנה תמונה של הרבי עם קנייטש למעלה, וכן פעם בשנת תשנ"ג יצא הרבי עם קנייטש למעלה ולאחר זמן קצר הורד{{מקור}}.}}.


==צורתו==
==צורתו==
שורה 56: שורה 57:


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
* [https://col.org.il/news/19149/ כתבה על לבושי חב"ד, בחב"ד און ליין]
* [https://col.org.il/news/19149/ כתבה על לבושי חב"ד] {{COL}}
 


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
משתמש אלמוני