פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 12,753 בתים ,  23 ינואר
אין תקציר עריכה
{{פירוש נוסף[[קובץ:לשכות.jpg|שמאל|נוכחי=בית המקדש הראשון והשניממוזער|אחר=בית המקדש השלישי300px|ראו=[[דגם בית המקדש השלישי, שיצר אלק ג'ררד.]]}}[[תמונהקובץ:בית המקדש.jpg|leftשמאל|thumbממוזער|250px|דגם הולילנד של בית המקדש השני - על פי שיטת ה"תפארת ישראל"]]'''בית המקדש''' הינו בית להשראת ה[[שכינה]] ב[[עם ישראל]], אותו מחויבים ישראל לבנות בעל [[הר הבית]] שב[[ירושלים]]. בית המקדש היה הוא מרכז העם היהודי, מרכז תורני ומרכז הנהגתי לאומה כולההן בתור מקום השראת השכינה, והן בתור מקום [[עבודת ה']] המרכזי בו מקריבים את ה[[קרבנות]].
אחד מהדברים המרכזים שיתווספו [[בית המקדש הראשון]] הוקם בשנת ב'תתקכ"ח על ידי [[שלמה המלך]] ועמד על תילו 410 שנה, עד לחורבנו בשנת ג'של"ח על ידי [[נבוכדנצר]] מלך [[בבל]]. [[גאולהבית המקדש השני]] הוקם לאחר שעם ישראל כולו ישב שבעים שנות גלות, בשנת ג'ת"ח, על ידי עולי בבל בראשות [[עזרא]] ועמד על תילו 420 שנה, עד שנת ג'תתכ"ח או ג'תתכ"ט. מאז [[חורבן בית המקדש השני]] החלה ה[[ארץ גלות]] האחרונה, במהלכה עם ישראל[[ציפיה לגאולה|אדמתומצפה לבניית]], הוא בנין [[בית המקדשהשלישי]], ועבודת . [[מלך המשיח]] יבנה את בית המקדש השלישי ובכך יחזיר את עבודת ה[[קרבנות]]ויאפשר עולם מתוקן ועבודת השם בשלימות.
==בניית מצוות בניין בית המקדש==[[קובץ:תרשים מפת בית המקדש השני.JPG|שמאל|ממוזער|250px|תרשים בית המקדש השני]][[מצוות עשה]] מהתורה לבנות בית ל[[ה']]. יש מהראשונים{{הערה|[[רמב"ם]] הלכות בית הבחירה פרק א הלכה א ספר המצוות מצווה העשרים.}} שלמדו זאת מהפסוק: {{ציטוטון|ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם}}{{הערה|ובהלכות מלכים פרק א הלכה א הביא את הפסוק "לשכנו תדרשו" (דברים פרק יב פסוק ה) ונחלקו מפרשי [[הרמב"ם]] האם למד משם מקור או ששם הביא זאת רק בנוגע לדין קדימה של הכרתת זרעו של [[עמלק]] לבנין המקדש ראה כסף משנה בהלכות בית הבחירה ובלחם משנה בהלכות מלכים ועוד.}}. אולם יש מהראשונים{{הערה|סמ"ג {{מקור}}.}} שלמדו זאת מהפסוק: {{ציטוטון|והיה המקום אשר יבחר ה' אלקיכם בו לשכן שמו שם. שמה תביאו את כל אשר אנכי מצוה אתכם עולותיכם וזבחיכם}}. חיובה של מצווה זו חל רק לאחר כניסת בנ"י לארץ בימות יהושע, ומאז הוא נצחי לכל הדורות{{הערה|מסכת סנהדרין דף כ'.}}. ===פרטי המצווה===החיוב לבנות את בית המקדש מוטל על הציבור, ופירוש הדבר שאין חיוב פרטי על כל אחד בפני עצמו לבנות את בית המקדש{{הערה|רמב"ם בסוף מניין מצוות עשה. ספר החינוך מצווה צה. וראה לקוטי שיחות חלק ל ע' 118}}. ואפשר לומר שהמצווה מוטלת על כללות עם ישראל{{הערה|אלא שגדר ציבור נפעל אצלם לאחר שיש להם מלך ולאחר מחיית עמלק כדלקמן בפנים}}, וניתן לומר שהמצווה מוטלת על המלך{{הערה|בלקוטי שיחות חלק ט"ז שם עמוד 298 הערה 11 חוקר בזה. ומציין לרד"ק שמואל ב' פרק ז פסוק א. וראה גם דרך חכמה בית הבחירה פרק א' סעיף קטן א שכתב שתלוי במלך או בבית דין.}}. ביחד עם זאת, כל בני ישראל, אנשים נשים{{הערה|ואף שפטורות מכל [[מצוות עשה שהזמן גרמא]], ובית המקדש הוא מצווה שתלויה בזמן שהרי חייבים בה דווקא ביום, כאן חיובם הוא דין בבית המקדש (חפצא), ולא חיוב שמוטל עליהם (גברא) - כדלקמן בפנים - ולכן חייבות (לקוטי שיחות חלק ל' שם). וראה ביאור נוסף בצפנת פענח על ספר הפלאה בהשמטות - הובא ונתבאר בלקוטי שיחות חט"ז ע' 454.}} מחוייבים להשתתף בהוצאות ובבניית המקדש. אך זהו מחמת שכך היא שלימותו של בית המקדש{{הערה|פירושו של דבר, שאין זה חיוב פרטי המוטל על כל אחד ואחד, אלא שמדיני בית המקדש הוא שיבנה על ידי עם ישראל כולו. לקוטי שיחות חלק ל' שם.}}. הילדים פטורים מההתעסקות בבניית המקדש, כדי שלא יתבטלו מלימודם.
אחד מהציווים למשה רבינו היה "ועשו לי גדר המצווה הוא לדאוג שיהיה בית מקדש ושכנתי בתוכם". לבנות בית כדי שהקב"ה יכול לשכון שםבנוי, אך אין המצווה בעצם העשיה והבניה{{מקור}}.
בנוגע לעיקר בנין הבית כתב ה[[זמן המצווה הוא לאחר מינוי מלך ומחיית עמלק{{הערה|רמב"ם]]: {{ציטוטון|מצות עשה לעשות הלכות מלכים פרק א' הלכות א-ב. וראה לקוטי שיחות חלק טז שיחה ג' לפרשת תרומה באריכות. ושם - שדין זה הוא בבית ראשון ובבית שלישי (ומעין העניין במשכן), אך בית להשני הוא המשך לבית ראשון ולא הי', מוכן להיות מקריבים בו הקרבנות, וחוגגין אליו שלוש פעמים בשנה שנאמר ועשו לי מקדשצריך לזה במיוחד.}}. כלומר עיקר מטרת הבית היא כדי שבני ישראל יוכלו להקריב את הקרבנות, לכן גם לדעת הרמב"ם החפץ העיקרי בבית המקדש הוא ה[[מזבח]] עליו היו מקריבם את הקרבנות.
אך לאידך דעת האסור לבנות את המקדש ב[[לילה]] משום שנאמר: {{ציטוטון|וביום הקים את המשכן ולא בלילה}}{{הערה|במדבר ט טו.}}. יש לעסוק בבניה מ[[רמב"ןעלות השחר]] עד [[צאת הכוכבים]] היא שעיקר {{מקור}}. בנין הבית היא לצורך בית המקדש אינו דוחה שבת ויום טוב{{הערה|1=[http://hebrewbooks.org/rambam.aspx?rid=7667 רמב"מנוחת השכינהם הלכות בית הבחירה, פ", לכן גם לדעת הרמבא הי"ן החפץ העיקרי בבית המקדש הוא [[ארון הברית]ב] בו שרתה השכינה.}}.
=== זמן הבנין והבונים מטרת בית המקדש===כתב ה[[תמונה:רמב"ם]]{{הערה|הלכות בית המקדש תרשיםהבחירה א, א.jpg}}: {{ציטוטון||left|thumb|250px|תרשים מבנה [[מצוות עשה]] לעשות בית לה', מוכן להיות מקריבים בו הקרבנות, וחוגגין אליו שלוש פעמים בשנה שנאמר ועשו לי מקדש}}. לשיטתו, עיקר מטרת הבית היא כדי שבני ישראל יקריבו בו קרבנות לה' ויעלו לרגל. לכן גם לדעת [[הרמב"ם]] הכלי המרכזי בבית המקדשהוא ה[[מזבח]]עליו מקריבים את הקרבנות.
אין בונין את אך דעת ה[[רמב"ן]] היא שעיקר בנין הבית היא לצורך "מנוחת השכינה", לכן גם לדעת [[הרמב"ן]] החפץ העיקרי בבית המקדש בלילה שנאמר וביום הקים את המשכן ביום מקימין לא בלילה. ועוסקין בבנין מעלות השחר עד צאת הכוכביםהוא [[ארון הברית]] בו שרתה השכינה{{מקור}}.
הכל חייבין לבנות ולסעד בעצמן ובממונם אנשים ונשים כמקדש המדבר==בית המקדש הרוחני==בית המקדש הגשמי הינו בבואה למקדש הרוחני. אך אין מבטלין תינוקות בחסידות ישנם ביאורים רבים על עניינו של בית רבן לבנין. וכן אין בנין בית המקדש דוחה יום טוב.<REF> הרוחני, כליו ([[ארון הברית]], [[מנורת הזהב]], ה[[http://hebrewbooks.org/rambamמזבח]] וכו') ומבנהו.aspx?rid=7667 רמב"ם פ"א הי"א]</REF>{{להשלים}}
==הצורך בבית המשכן ובתי המקדש==
===המשכן===
[[תמונהקובץ:המשכן.jpg|leftשמאל|thumbממוזער|250px|ציור המשכן]]
{{ערך מורחב|ערך=[[המשכן]]}}
בתחילה מקום המקדש לא היה קבוע, והיה והמבנה בו שרתה ה[[שכינה]] נקרא - 'משכן', . המשכן הראשון הוקם על ידי [[משה רבינו]] במדבר, ונדד עם [[עם ישראל]] לאורך המסעות במדבר. לאחר מכן כשנכנסו שנכנסו לארץ ישראל עבר המשכן גלגולים רבים, בין כמה ערים: בתחילה כארבע עשרה שנה בגלגל , לאחר מכן שלוש מאות ששים ותשע שנה בשילה, ולאחר מכן כחמשים ושתיים שנה בנב בנוב וגבעון(יחד). למרות העובדה שמשכן שילה עמד על תילו כמעט כמו בתי המקדש, השראת השכינה בו לא הייתה שלימה, כיוון שהיא לא הייתה באופן של נחלה נצחית. [[חז"ל]] אומרים על הפסוק 'כי לא באתם עד עתה אל המנוחה ואל הנחלה' - מנוחה זו שילה, נחלה זה [[ירושלים]]{{הערה|מסכת זבחים דף קיט ע"א}}. כלומר שמשכן שילה עדיין לא שימש כנחלה נצחית, ולאחר חורבנו לא נשארה קדושה במקום. בתחילה המשכן היה בנוי מיריעות וקרשים, אך ב'משכן שילה' קירותיו היו מאבנים{{הערה|ורק גגו היה מיריעות}} ובמקדש היה כולו עשוי מאבנים. ב[[חסידות]] מוסבר שפרט זה מורה שבבית המקדש שהיה גילוי אלוקי נעלה כבר יכלו לבנות אותו מ[[דומם]] לעומת המשכן (בכללותו) שיכל להשפיע רק על ה[[צומח]] - קרשי המשכן, ועל ה[[חי]] - יריעות{{הערה|תור אור תחילת פרשת ויגש.}}. ===בית המקדש הראשון===[[קובץ:בית ראשון.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הדמיה של בית המקדש הראשון]]{{ערך מורחב|בית המקדש הראשון}}בית המקדש הראשון נבנה על ידי [[שלמה המלך]], כשאת ההכנות לבנין הבית עשה [[דוד המלך]]. הוא עמד על תילו כארבע מאות ועשר שנים לאחר מכן בשילה שלוש בגלל חטאי בני ישראל נחרב הבית, על ידי מלכות בבל - נבוכדנצר מלך בבל. דרגת גילוי ה[[שכינה]] ששרתה בבית הראשון, הייתה [[מלכות דאצילות]] מבלי התלבשות ב[[סדר ההשתלשלות]] בעולמות [[בריאה]], [[יצירה]] ו[[עשיה]]{{הערה|תניא, [[ליקוטי אמרים - פרק נ"ג]].}}. בבית זה, היה גילוי גבוה ביותר, אך כיוון שהוא לא התלבש בעולם - נוצרה האפשרות לחורבנו{{מקור}}. מאז שנבנה הבית בירושלים נאסר להקריב קרבנות במקום אחר{{מקור}}. ===בית המקדש השני===[[קובץ:בית המקדש השני.jpg|שמאל|ממוזער|250px|דגם של בית המקדש השני על פי שיטת הרמב"ם, שנבנה על ידי הרב [[ישראל דב לבנוני]]]]{{ערך מורחב|בית המקדש השני}}לאחר [[גלות בבל]] במשך שבעים שנה, נתן כורש מלך פרס רשות לבנות מחדש את בית המקדש. בשנת ג'ת"ח בנו עולי בבל את בית המקדש השני{{מקור}}. בית המקדש השני לא הגיע בדרגת גילוי האלוקות שבו לבית המקדש הראשון. דבר זה התבטא בכך שחמשה דברים חסרו בבית שני לעומת בית ראשון, המרכזי שבהם הוא [[ארון הברית]]. במקומו עמדה [[אבן השתיה]] חשופה.{{מקור}} דרגת גילוי ה[[שכינה]] ששרתה בבית השני, הייתה [[מלכות דאצילות]] דרך התלבשות ב[[סדר ההשתלשלות]] בעולמות [[בריאה]], [[יצירה]] ו[[עשיה]]{{הערה|תניא, [[ליקוטי אמרים - פרק נ"ג]].}}. גילוי זה אמנם תאם את כלי העולם, אך בשל היותו בתוך סדר ההתשלשלות, ניתן לקליפות הכח לגבור עליו ובשל כך חרב הבית. בית המקדש נחרב לאחר ארבע מאות ששים ותשע עשרים שנה, בשנת ג'תתכ"ח או ג'תתכ"ט{{הערה|עבודה זרה ט, ב וברש"י ותוס' שם.}}, על ידי מלכות רומי. ===בית המקדש השלישי===[[קובץ:תרשים בית המקדש השלישי.png|םשמאל|ממוזער|250px|תרשים בית המקדש השלישי]]{{ערך מורחב|בית המקדש השלישי}}[[בית המקדש השלישי]] ייבנה ב[[ימות המשיח]], כחלק מפעולותיו של [[מלך המשיח]] ל[[הגאולה האמיתית והשלימה|גאולת ישראל]] ותיקון העולם, החזרת [[מלכות בית דוד]] והשבת משפטי התורה והמצוות בשלימותם{{הערה|ספר היד החזקה, הלכות מלכים ומלחמותיהם פרק י"א.}}. ה[[ציפיה לגאולה|ציפיה לבניין בית המקדש השלישי]] היא יסוד מרכזי בחיי עם ישראל מאז [[חורבן בית המקדש השני|חורבן הבית השני]] לאורך כל תקופת ה[[גלות]].
בפרטים מסויימים דומה בית זה בצורתו לבתי המקדש הקודמים, [[בית המקדש הראשון|הראשון]] ו[[בית המקדש השני|השני]], אך עדיין לא היה 'משכן שילה' - נחלה נצחיתיהיו בו שינויים רבים, חז"בהתאם ל אומרים על הפסוק 'כי לא באתם עד עתה אל המנוחה ואל הנחלה' [[נבואה]] שניתנה ל[[יחזקאל]]{{הערה|יחזקאל פרקים מ- מנוחה מג.}} שחלק מפרטי נבואה זו שילה נחלה זה ירושלים - כלומר שהמשכן עדיין לא שימש כנחלה נצחיתנשארו נעלמים ואינם מובנים מלשון הנביא. פרטים אלו יתגלו רק עם ביאת המשיח. כמו כן, יהיו בו שינויים הלכתיים שונים, למשל בזהותם של הכהנים ובאיסורי הכניסה אליו.
בתחילה המשכן היה בנוי מיריעות וקרשיםבשונה מבתי המקדש הקודמים, ב'משכן שילה' קירותיו היו מאבניםבית זה יהיה נצחי. נצחיותו נובעת מדרגת האור הרוחני שתאיר בו, ובמקדש כולו היו עשוי מאבנים, בחסידות מוסבר שפרט זה מורה שבבית שגבוהה בהרבה מזו שבבתי המקדש שהיה גילוי אלוקי נעלה כבר יכלו לבנות אותו מ'[[דומם]]' לעומת המשכן (בכללותו) שיכל להשפיע רק על ה'[[צומח]]' - 'קרשי המשכן', ועל ה'[[חי]]' - 'יריעות'הקודמים.
==בית המקדש הראשוןהשראת השכינה==[[תמונה:ציור בית בבית המקדש הראשוןהיה גילוי אלוקי נעלה מאד, עד כדי כך, שכל עולי הרגל שעלו לבית המקדש, הרגישו את הגילוי האלוקי{{מקור}}.jpg|left|thumb|250px|ציור בית המקדש הראשון]]
מאז שנבנה הבית בירושלים נאסר להקריב קרבנות במקום אחרב[[קודש הקודשים]], אף יכלו לראות את גילוי ה[[עצמות]] של הקב"ה, [[נמנע הנמנעות]] - חיבור של אור בלי גבול עם אור גבולי. דבר זה התבטא בכך ש'מקום ארון אינו מן המדה', כלומר - גודלו של [[ארון הברית]] לא תפס מקום בחשבון הכללי של מספר האמות של קודש הקודשים.
השראת שכינה זו נמצאת בכל דור בבית הכנסת של נשיא הדור, והוא בית המקדש הראשון נבנה על ידי שלמה המלך, כשאת ההכנות לבנין הבית עשה דוד המלךשל הדור.מעין זה ישנו בכל בית המקדש הראשון עמד על תילו כארבע מאות ועשר שנים לאחר מכן בגלל חטאי בני ישראל נחרב הביתכנסת, על ידי מלכות בבל - נבוכדנצר מלך בבלשלכן נקראים בתי הכנסת "בית מקדש מעט"{{הערה|קונטרס בית רבנו שבבבל}}.{{להשלים}}
==בניית בית המקדש בזמן הזה==
יש הסוברים, אשר במידה וינתן לנו רשות מן המלכויות (ולא יהיה בזה משום פיקוח נפש), חייבים אנו או שיש לנו את היכולת לבנות את בית המקדש{{הערה|מנחת חינוך מצווה צה. עזרת כהנים על מס' מידות ח"ג ע' 260. ספר דרישת ציון לרבי צבי הירש קלישר. ועוד}}. אמנם, דעת הרבי שאסור לנו לבנות את בית המקדש, וזאת בהסתמך על דברי הרמב"ם{{הערה|הלכות מלכים פרק י"א}} שבניין בית המקדש השלישי יהיה על ידי משיח, והעולה מדבריו שהוא זה שיגלה לנו את מקום המקדש{{הערה|ראה אגרות קודש חלק ז' עמוד רפא. לקוטי שיחות חלק ט"ו עמוד 493. שם חלק יח עמוד 276 הערה 39. שם חלק כז עמוד 204. שיחות קודש תשל"ה חלק ב' עמוד 435. שם תשל"ו חלק ב' עמוד 529. שם תש"מ חלק ג' עמוד 968. התוועדויות תשמ"ח חלק א' עמוד 84. ועוד. וכן כתב באגרות קודש [[אדמו"ר הרש"ב]] חלק א' עמוד שיב.}}. עוד מסביר הרבי, שהחיוב והמצווה לבנות את בית המקדש הוא רק לאחר מינוי מלך ומחיית עמלק{{הערה|לקוטי שיחות חלק טז שיחה ג לפרשת תרומה (ובעיקר בהערות 32 ו49).}}.
אודות בנוסף לכך, הרבי חושש לשיטות הסוברות{{הערה|ראה ראב"ד הלכות בית ראשון מובא ב[[ליקוטי אמרים - הבחירה פרק נו' הלכה טז. וראה בעבודה תמה (נתנזון) דף ט"ו ע"ג]]: ב שנקט שכן היא דעת רוב הפוסקים.}} שיש צורך לקדש את מקום המקדש מחדש על מנת לבנותו, דבר המזקיק מלך, נביא, סנהדרין ועוד{{ציטוטהערה|מרכאות=שיחות קודש תשכ"ט חלק א' ע' 133.}}. כמו כןנוקט הרבי שאין לנו כיום כהנים מיוחסים{{הערה|תוכן=והנה כשהיה [[בית ראשון]] קיים שבו היה התוועדיות תשמ"ה ח"ה[[ארון הברית|ארון]] וה[[לוחות הברית|לוחות]] בבית [[קודש קדשים]]עמוד 3106.}}, היתה ה[[שכינה]] שהיא [[מלכות]] ד[[אצילות]]- שהיא בחינת גילוי אור אין סוף ברוך הוא - שורה שם, ומלובשת ב[[עשרת הדברות]] ביתר שאת ויתר עז, בגילוי רב ועצום יותר מגילויה בהיכלות קודש קדשים שלמעלה בעולמות עליונים, כי עשרת הדברות הן כללות ה[[תורה]] כולה דנפקא מגו [[חכמה]] עילאה דלעילא לעילא מעלמא דאתגליא, וכדי לחקקן בלוחות אבנים גשמיים לא ירדה ממדרגה למדרגה כדרך [[השתלשלות]] העולמות עד [[עולם הזה]] הגשמי, כי עולם הזה הגשמי מתנהג בהתלבשות ה[[טבע]] הגשמי, והלוחות מעשה אלהים המה, והמכתב מכתב אלהים הוא למעלה מהטבע של עולם הזה הגשמי הנשפע מהארת השכינה שבהיכל קודש קדשים ד[[עשיה]], שממנה נמשך [[אור]] וחיות ל[[עולם העשיה]], שגם עולם הזה בכללו אלא בחינת [[חכמה]] עילאה דאצילות שהיא כללות התורה שבי' הדברות נתלבשה במלכות דאצילות וד[[בריאה]] לבדן, והן לבדן המיוחדות באור איו סוף שבתוכן הן הנקראות בשם לנו תכלת לבגדי כהונה{{הערה|התוועדויות תשמ"שכינהז ח" השורה בקודש קדשים דבית ראשון על ידי התלבשותה ביג 488. וראה עוד בשיטת הרבי סוגיה זו בקובץ הערות וביאורים אוהלי תורה גיליונות א' הדברות החקוקות בלוחות שבארון בנס, ומעשה אלהים חיים [הוא עלמא דאתכסיא המקנן בעולם הבריאה כנודע לירלא. ירחון האוצר ניסן תשפ"חג.}}. וישנם בעיות נוספות הכתובות בפוסקים המהוות מכשול לבניית המקדש בזמן הזה{{הערה|ראה ליקוט דעות לחיוב ולשלילה בספר לקראת מקדש עמוד תטו ואילך].}}.
==בית המקדש השני==[[תמונה:בית המקדש השני.jpg|left|thumb|250px|דגם לבנוני - של בית המקדש השנילאור זאת מוסיף הרבי, על פי שיטת הרמב"ם]][[קובץ:תרשים מפת בית המקדש השני.JPG|שמאל|ממוזער|250px|תרשים שמחמת שאין רצון השם שנבנה את בית המקדש השני]]לאחר גלות בבל במשך שבעים שנה, ביקש עם ישראל מכורש מלך בבל(ללא משיח), רשות הרי לא תיתכן אפשרות מעשית שיהיה מי שיצליח לבנות מחדש את בית המקדש, הרשות ניתנה ובני ישראל בנו את המקדשמלבד משיח{{הערה|שיחת י"ב תמוז תשכ"ז (שיחות קודש תשכ"ז חלק ב' עמוד 286). ושם משווה זאת לכותל המערבי שאף אחד לא הצליח להחריבו הואיל ורצון השם שלא יוחרב.}}.
==לימוד הלכות בית המקדש השני לא הגיע בדרגתו לבית המקדש הראשון, הן בדרגת האלוקות והן מבחינת כמה פרטים נוספים, חמשה דברים חסרו בבית שני לעומת =={{ערך מורחב|לימוד עניני בית ראשון, המרכזי שבהם הוא הבחירה}}ה[[ארון הבריתמדרש]] שבמקומו עמדה מספר על דברי הקדוש ברוך הוא ל[[אבן השתיהיחזקאל הנביא]], לאחר שהראה לו בנבואה את צורת בית המקדש:{{ציטוט|מרכאות=כן|מקור=תנחומא צו, יד|תוכן=כשהקדוש ברוך הוא מראה ליחזקאל את צורת הבית, מה הוא אומר?הגד את בית ישראל את הבית ויכלמו מעונותיהם ומדדו את תכנית.אמר יחזקאל לפני הקדוש ברוך הוא: ריבונו של עולם, עד עכשיו אנו נתונים בגולה בארץ שונאינו, ואתה אומר לי לילך ולהודיע לישראל צורת הבית.. וכי יכולין הן לעשות?! הניח להם עד שיעלו מן הגולה, ואחר כך אני הולך ואומר להם!
בית המקדש נחרב לאחר ארבע מאות עשרים שנהאמר לו הקדוש ברוך ליחזקאל: ובשביל שבני נתונים בגולה, על ידי מלכות רומייהא בנין ביתי בטל?!אמר לו הקדוש ברוך הוא, גדול קרייתה בתורה כבנינה.לך אמור להם, ויתעסקו לקרות צורת הבית בתורה. ובשכר קרייתה שיתעסקו לקרות בה, אני מעלה עליהם כאלו הם עוסקין בבניין הבית.}}
על יסוד מדרש זה, הקובע שלימוד תורת המקדש נחשבת כעיסוק בבנייתו בפועל, עורר [[הרבי]] על חשיבות [[לימוד הלכות בית הבחירה]]. בשנת [[תשל"ו]] תיקן הרבי ללמוד מענייני בית המקדש שב[[ספר יחזקאל]], [[מסכת מידות]] והלכות בית הבחירה [[משנה תורה לרמב"ם|ברמב"ם]], בימי [[בין המצרים]] בהם אירע [[חורבן בית המקדש|החורבן]], וכך לתקן את החורבן{{הערה|1=ראה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4614&st=&pgnum=494 שיחות קודש תשל"ו ח"ב ע' 483]. הובא בתרגום לעברית בקובץ '[https://drive.google.com/open?id=0B91KHRkDr3SAYUlvQ2NZeUVCVjg יהפכו לששון ולשמחה]', ע' 14.}}. בשנים מאוחרות יותר הרחיב הרבי את ההוראה גם לשאר ימות השנה{{הערה|ראה למשל דבר מלכות ש"פ תצא תנש"א סעיף ט"ו. ועוד.}}.
אודות ==מפת המקדש של הרבי=={{ערך מורחב|ערך=[[מפת בית שני מובא בהמקדש]]}}בשנת [[ליקוטי אמרים - פרק נתש"ג]]: הכין הרבי [[מפת בית המקדש|מפה]] של בית המקדש על מנת להוציאו לאור{{ציטוטהערה|מרכאות=כן[[אגרות קודש]] חלק א איגרת צו.}}, חיבור זה לא נדפס בזמנו ואף לא נשלמה עריכתו{{הערה|תוכן1=בבית שני שלא היה בו הארון והלוחות, אמרו רבותינו ז"ל שלא היתה שכינה שורה בו[http://old2.ih. פירוש מדרגת שכינה שהיתה שורה בבית ראשון שלא כדרך השתלשלות העולמות, אלא בבית שני היתה שורה כדרך השתלשלות והתלבשות מלכות דאצילות במלכות דבריאה ודבריאה במלכות דיצירה ודיצירה בהיכל ק"ק דעשיה, וק"ק דעשיה היה מתלבש בק"ק שבבהמ"ק שלמטה ,ושרתה בו השכינה מלכות דיצירה המלובשת בק"ק דעשיהchabad. ולכן לא היה רשאי שום אדם ליכנס שם לבד כהן גדול ב[[יום הכיפוריםinfo/#!g=1&url=article&id=62934 עיון במפה ובחידושים שניתן ללמוד ממנה]]., הרב אורי ליפש}}.
==שריית השכינהראו גם==בבית המקדש היה גילוי אלוקי נעלה מאד, עד כדי כך, שכל עולי הרגל שעלו לבית המקדש, הרגישו את הגילוי האלוקי. *[[לימוד עניני בית הבחירה]]
ב==לקריאה נוספת==*'''ומקדשי תיראו''', לקט פתגמי רבותינו נשיאינו אודות בית המקדש ומשמעותו הפנימית, [[קודש הקודשיםשבועון בית משיח]], אף יכלו לראות את גילוי ה[[עצמותכ"א אייר]] של הקב"ה, בכך שבמקום זה היה [[נמנע הנמנעותתש"פ]] חיבור אור של בלי גבול עם אור גבולי, בכך ש'מקום ארון אינו מן המדה', כלומר - גודלו של ארון הברית לא תפס מקום בחשבון הכללי של מספר האמות של קודש הקודשים.עמוד 8
==קישורים חיצוניםחיצוניים==*הערך '''[http://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=3241 בית המקדש]''' ב[[אנציקלופדיה התלמודית]], מתוך אתר דעת* אתר האינטרנט [https://wiki.temple.org.il/wt/%D7%A2%D7%9E%D7%95%D7%93_%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%99 '''ויקי מקדש'''] שעל ידי [[מכון המקדש]].*[http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=3012 סיור וירטואלי בבית המקדש (דם דב לבנוני) בליווי הסברים] {{וידיאווידאו}}(קישור שבור - י"ז אייר תשפ"ב)
*[http://www.beit-hamikdash.co.il אתר בית המקדש] - מכיל סיורים וירטואליים בתלת מימד בבית המקדש, עברית.
*[http://chabad.co.il/?template=topic&topic=115 המקדש, כליו ועבודתו] באתר חב"ד בישראל
*[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=47675 סיור תלת מימד בבית המקדש ]{{וידאו}}*[http://www.he.chabad.infoorg/index.php?url=article_he&id=62788 הכניסה לבית המקדש - סיור בלת מימד]{{וידאו}} [http:library/article_cdo/chabad.infoaid/index.php?url=article_he&id=47384 בתמונות1243133 דברים שרציתם לשאול על בית המקדש והתביישתם לשאול]- אתר {{תמונהבית חבד}}*[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=62934 מפת המקדש של הרבי ● עיונים וביאורים]{{תמונה}}, הרב אורי ליפש - {{אינפו}}*'''[http://wwwhe.chabad.infoorg/multimedia/media_cdo/aid/index.php?url=article_he&id=63012 סיור וירטואלי בדגם 3403346 לבנות את בית המקדש השני המוצג במוזיאון ישראל בירושליםמחדש]''' {{וידאו}} {{בית חבד}} לקט קטעי וידאו של יהודים המעניקים לרבי דגמים שונים של בית המקדש, בתוך מגזין הוידאו השבועי של חברת [[jem]]*[http[מנחם מענדל רייצס|הרב רייצס]], '''[https://wwwcol.org.il/files/uploads/original/2020/07/5f02dc95d9319_1594023061.pdf בדרך הרמז]''', חוברת המלקטת רמזים אודות בנין בית הבחירה*הרב [[שניאור זלמן לבקובסקי]], '''[https://chabad.info/index.php?url=article_he&id=63193 הצגה באנגלית של קעמפ beis-medrash/728316/ חיוב נשים בבנין בית המקדש]''גן ישראל' בארצות הברית על סיפור החורבן]{{וידאואינפו}}
{{הערות שוליים}}
{{הר הבית}}
[[קטגוריה:בית המקדש|*]]
8,170

עריכות