פתיחת התפריט הראשי

שינויים

אין תקציר עריכה
{{בעבודה מתמשכתלעריכה|ויקיזציה וקישורים פנימיים}}
[[קובץ:הרבי עם ספר תורה בעת קריאת התורה.jpg|ממוזער|הרבי עם ספר תורה בעת קריאת התורה]]
בבבית חיינו [[770]] - [[בית הכנסת]] של [[הרבי]] - , ישנם [[770ספר תורה|ספרי תורה]] ישנם ריבוי רבים וביניהם ספרי תורה שלחלקם יש עם היסטוריה מיוחדת<ref>יש {{הערה|רובם נמצאים בבית הכנסת ויש מהם שהיו ב -[[770]], ומסיבות שונות נלקחו ממנו.</ref>}}.
בין ספרי התורה ניתן למנות את [[ספר תורה של משיח]] ו[[ספר תורה של הרבי]], ספרי תורה שנכתבו לזכות [[הרבי]] ו[[הרבנית]], וכ[[ספר תורה הכללי|ספרי תורה כלליים]] שנכתבו כחלק ממבצע [[אות בספר תורה]] והוכנסו על ידי ארגונים שונים. ==ספרי התורה=====של הרבי==={{ערך מורחב|ספר תורה של הרבי}}[[קובץ:הרבי והתורה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי מחזיק בידיו את ספר התורה של האחים מסלאוויטא]]ספר התורה של הרבי הינו [[ספר תורה]] מזערי בעל היסטוריה עתיקה המיוחס ל{{ה|אחים מסלאוויטא}}. הספר הוענק לרבי על ידי הרב [[משה אשכנזי]] שרכש אותו תמורת סכום כסף גדול, והרבי נוהג לרקוד איתו בשעת ה[[הקפות]] ב[[שמחת תורה]]. ===לקבלת פני משיח צדקנו===
{{ערך מורחב|ספר תורה לקבלת פני משיח צדקנו}}
[[תמונהקובץ:ספר תורה של משיח.jpg|leftשמאל|thumbממוזער|250px|הרבי מניח את הכתר על הספר תורה של משיח]]
ספר תורה של משיח הינו מבצע שמימי, שהחל בו [[אדמו"ר הריי"צ]] בתקופת [[השואה]], והסתיים על ידי [[הרבי]] בימי ההתעוררות המיוחדים סביב [[י' שבט תש"ל]].
על דבר כתיבת [[ספר תורה]] של משיח הודיע [[אדמו"ר הריי"צ]] ב[[התוועדות עם הרבי|התוועדות]] ליל [[שמחת תורה]] [[תש"ב]].
==ספר תורה של הרבי=={{ערך מורחב|ספר תורה של הרבי}}[[קובץ:הרבי והתורה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי מחזיק בידיו את ספר התורה של האחים מסלאוויטא]]ספר התורה של בספר משתמשים בימים מיוחדים שנקבעו ברובם על ידי הרבי הינו (ראה הפירוט [[ספר תורה]] מזערי בעל היסטוריה עתיקה המיוחס ל{{הלקבלת פני משיח צדקנו|אחים מסלאוויטא}}. הספר הוענק לרבי על ידי הרב [[משה אשכנזיבערך המורחב]] שרכש אותו תמורת סכום כסף גדול, והרבי נהג לרקוד איתו בשעת ההקפות ב[[שמחת תורה]].  ==ספר תורה שבו השתמש הרבי הריי"צ==הוא ספר קטן שלא ידוע מהיכן הוא הגיע).
[[הרבי ===בו השתמש אדמו"ר הריי"צ]] ו===הוא ספר קטן שלא ידוע מהיכן הוא הגיע<ref>ר' [[הרבייהודה חיטריק]] השתמשו בו כותב ב[[שמחת תורהרשימת דברים]]שיתכן שזה הספר שכתב אדמו"ר הריי"צ בליובאוויטש, עד שהגיע ה[[ספר תורה של הרבי]] בשנת [[תשי"ד]]אך סברא זו נשללה.</ref>.
הספר נלקח מ[[770הרבי הריי"צ]] ו[[הרבי]] בשנת השתמשו בו ב[[תשנ"שמחת תורה]], עד שהגיע ה[[ספר תורה של הרבי]] וחזר אליו בקיץ בשנת [[תשעתשי"טד]].
בספר משתמשים במנין בשעת הריקוד עם הרבי בהקפה השביעית בשמיני עצרת ובשמחת תורה, היה ה[[רש"ג]], מחזיק אותו<ref>גם בשנים שהיה פסול, היה מחזיק אותו כאשר צריכים 3 ספרי תורההחגורה בפנים, שלא יראו שהוא פסול.</ref>, או בימים מיוחדים מסויימיםולכן יש מכינים אותו ס"ת של הרש"ג.
במשך שנים ארוכות היה דרוש תיקון, ובאיזור הספר נלקח מ-[[תש770]] בשנת [[תשנ"ה]] וחזר אליו בקיץ [[תשע"נט]] תוקן על ידי משפחת גורודצקי.
==ספר תורה לאחדות ישראל תומכי תמימים==נכתב כחלק ממבצע [[אות בספר משתמשים במנין הרבי כאשר מוצאים שלושה ספרי תורה]] וכ[[ספר תורה הכללי]], או בימים מיוחדים מסויימים.
ב[[כ"ט אלול]] במשך שנים ארוכות היה דרוש תיקון, ובסביבות שנת [[תשמתש"אנ]] הכריז הרבי שיכתבו ספר תורה עבור כל בני ובנות ישראל. יומיים לאחר מכן בהתוועדות יום השני של ראש השנה הרחיב הרבי בפרטי התכנית, שתלמידי התמימים ישתתפו בראשונה בכתיבת ספר התורה{{הערה|"לכל לראש ישתתפו בכתיבת ספר התורה תלמידי ישיבת תומכי תמימים - שהם הכי קרובים אלינו . . ועל ידם וסמוכים עליהם אלו שלמדו בעבר"}}, ועל ידם יהיו שותפים כל שאר עם ישראל. כהמשך לזה הורה הרבי שהנהלת תומכי תמימים תהיה האחראית תוקן על מבצע זה, בבקשה שההנהלה תתכנס מיד במוצאי החג לדון בפרטים המעשיים של המערך. כבר בהתוועדות זו הכריז הרבי שיכתבו ספרי תורה רבים כדי שיהיה די אותיות לכל בני ישראלידי משפחת גורודצקי.
במוצאי החג התקיימה אסיפה בביתו של ===ספר שהגיע מ[[הרש"גתוניסיה|תוניס]] בהשתתפות הרבנים {{הערה|[[מרדכי מנטליק]]https://col.org.il/news/133537 הרבי הכניס בחשאי את ספר התורה, [[יוסף מנחם מענדל טננבויםוהגזירה בתוניס התבטלה]], {{col}}}}===[[שלום מרוזוב]]קובץ:ספר התורה מתוניס תשכ"ט 2.jpeg|250px|ממוזער|שמאל|הרבי נכנס ביום שישי אחר חצות לבית הכנסת, [[דוד רסקיןובידו ספר התורה ששלח הרב פינסון]], [[מנחם מענדל מרוזוב]]קובץ:ספר התורה מתוניס תשכ"ט 1.jpeg|250px|ממוזער|שמאל|הרבי מכניס את הספר תורה לארון הקודש, לידו נראה עומד הרב [[מנחם מענדל פוטרפסבנימין גורודצקי]] ו[[שניאור זלמן גופין]] - נציגי בשנת [[ישיבות תומכי תמימיםתשכ"ט]] בכל רחבי העולםחל איום ממשי של סגירת כל מוסדות חב"ד בתוניס, גזירה שבעקבותיה היה עלול להיות גירוש לצמיתות. באסיפה הוחלט שתחילת הכתיבה תתקיים למחרת - [[ג' תשרי]] ב-[[770]]כשהודיעו על כך לרבי, והסופר יהיה הרב [[אליעזר צבי זאב צירקינד]]. באסיפה הוקם ועד מהתלמידים הלומדים ב[[תומכי תמימים המרכזית|ישיבה המרכזית ב-770]] שיתעסק ברישום היהודים ובמכירת האותיות בפועלהרבי ביקש שקהילת תוניס תשלח אליו ספר תורה שבזכותו תתבטל הגזירה.
בתחילה הוחלט למכור כל אות במחיר של דולרבאותם ימים השלטונות מנעו מר' [[ניסן פינסון]] את היציאה מתוניס, כמו המחיר ולכן [[נסיעה לרבי|נסעו לרבי]] אשתו של אות בספר הרב פינסון ובנה הרב [[יוסף יצחק פינסון]] עם ספר-התורה , התלוו אליהם הגבאי ב-[[770]] (ואחיות של ילדי ישראלהשליח), אך הרב [[יהושע פינסון]]. וכן הכניסו בקבוק משקה, על מנת לקבל ב[[חלוקת המשקה]] בהתוועדות של הרבי כתב לבטל החלטה זו מצד הסיבה שהאותיות נמכרות לאנשים בעלי פרנסה, והציע שכל אחד ייתן כפי נדבת לבוב[[שבת]].
{{להשלים}}הרבי אמר: "תחילה יש להגיה את הספר ולוודא ש'פצוע דכא' כתוב באל"ף כמנהגנו, ושאותיות שי"ן בספר הן בעלות עוקץ ולא בסיס רחב, ואחר-כך יוכנס הספר לארון-הקודש ב-770". הרבי ביקש שהכול יתבצע בחשאיות (ולכן הדבר התבצע בערב שבת קודש), "ומחר", הוסיף הרבי, "אקבל 'עלייה' בספר הזה ואז יהיה בסדר בתוניס". הרבי גם הודיע שבאותו יום הוא יאמר [[מאמר דא"ח]] בפני הציבור.
==בערב שבת [[פרשת נצבים-וילך]] אחר חצות, נכנס הרבי לבית הכנסת - 770 עם ספר תורה לאחדות ישראל בית רבקה==נכתב כחלק ממבצע התורה בידו והכניסו לארון הקודש. בעת ה[[אות בספר תורההתוועדות עם הרבי|התוועדות]] וכבשבת קודש, לאחר אמירת ה[[ספר תורה הכללימאמר]]מזג הרבי מבקבוק המשקה שהכניסו לכוסו, ונתנו לחלק בין המסובים. כן הזכיר אודות מאורע זה בשיחות בפתיחת ההתוועדות.
בהמשך לספר תורה לאחדות ישראל שעל ידי תומכי תמימיםאחרי [[תפילת מנחה]]{{הערה|לפי היומן של ר' [[יהודה לייב גרונר]] לפני תפילת המנחה.}} שהה הרבי זמן ממושך עם הספר בחדרו. מאוחר יותר יצא הרבי עם הספר, במענה לשאלת הועד אודות נשי ובנות ישראל ענה והכניס אותו בעצמו לארון-הקודש. אף שהרבי ביקש שהדבר יהיה חשאי הוא נודע ולמחרת 770 היה מלא בחסידים. לכן אמר הרבי שיכתבו להם ספר תורה מיוחד בפני עצמו עשבמקום המאמר הוא יאמר למחרת שיחה בעניין זה. למחרת בשבת קודש אמר הרבי מאמר הקשור בעניין וגם שיחה על דברי המדרש שהובאו ב[[רשמוסדות בית רבקה]], כיון שרבותינו נשיאנו לא עירבו אותם בישיבת תומכי תמימים <ref>בנות בית רבקה בארץ הקודש רשמו 200ש'אחד גולה לברבריא ואחד גולה לסמטריא' (וכידוע,000 אותיות מתוך ספר התורהתוניס היא "ברבריא" של המדרש). בעקבות הצלחתן ביקש הרב שמואל חפר שכתיבת ספר התורה השני כמובן שעם סיומו של בית רבקה תיערך בארץ הקודש, והרבי הסכים לכך.</ref>אותו מעמד שמימי התבטלה הגזירה הקשה.
הרבי הורה שהאח הרב [[יהושע פינבול]] יכניס את ספר-התורה לחדרו ובמעמד השתתף גם הרב [[בנימין אליהו גורודצקי]]{{להשליםהערה|שהיה ראש [[לשכת ליובאוויטש האירופאית]], שבמסגרתה נערכה פעילות השליחות בתוניס.}}. הרבי ביקש שדוקא אחד ממשפחת פינסון יגש לעמוד ור' יהושע ניגש אל התיבה. הרבי ביקש את סליחתו של הלה, ואמר: "מן הסתם תצליח למצוא כאן מניין אחר".
==ר' יהושע פינסון נכנס עם ספר התורה שהביאה גיסתו מרת פינסון מתנה לרבי, הרבי לבש בגדי שבת וקיבל את הספר תורה לזכות הרבי והרבנית==– יחדיו נכנסו הרב גורודצקי והרב [[מיכאל ליפסקר]] ואחריהם מרת פינסון עם בקבוק יין שהניחה על השולחן.
חכם [[יעקב מיכאלשוילי]]<ref>נפטר י"ב בחשוון תשע"ו</ref> היה חסידי חב"ד סופר סת"ם בעל מסירות נפש מגרוזיה.[[קובץ:והכתר.jpg|ממוזער|ר' יעקב מיכאלאשוולי מוסר לרבי במעמד חלוקת דולריםלאחר מכן ירד הרבי לבית המדרש כשספר התורה בידו, הרב גורודצקי פתח את הארון קודש והרבי הכניס את הכתר עבור הספר תורה שתרם לזכות לתוכו. בתפילת מנחה הורה הרבי והרבנית.]]לאחר רשאחד מבני המשפחה יעלה חזן{{הערה|אחד מאנ"ח כסלו תשלש ירד כבר לעמוד (פישר שהיה חיוב) והרבי אמר לו "ח, כאשר הבריא הרבי מאירוע הלבבי שהיה בשמחת תורה תשלבטח וועט ער קיין פאריבל נישט האבען"ח, רחש ליבו של חכם יעקב לתרום ספר תורה ל770, ואכן החל }}. לאחר מנחה נמסר על ידי הרב חודקוב שר'גורודצקי ור''בעצמו''' בכתיבתהליפסקר יכניסו לרבי בקבוק יין אחרי קבלת שבת, לקראת י' שבט תשמ"ח סיים את וכן עשו{{הערה|יומן המזכיר הרב יהודה לייב גרונר מאותה תקופה על הספר, וטס עם חלק ממשפחתו והספר תורה, לרבי, בהגיעו הכניס פתק לרבי בה מבקש שהרבי בעצמו יסיים את האותיות האחרונות, אך הרבי ענה שגם בספר תורה של משיח הוא לא נהג כך}}.
לפני תחילת טקס סיום לא ברור האם הספר תורה, נעמד והחזיק את הבקבוק משקה שקיבל מהרבי בשבת שלפני, והכריז שהוא נמצא כעת מזמין את הרבי מלך המשיח להכנסת ספר תורהבבית חיינו{{הערה|1=[http://www. לאחר טקס סיום האותיות שהתקיים ב770, הוציא לו הרבי צ'ק shturem.net/index.php?section=news&id=75042 על סך תרי"ג (613) דולר, כהשתתפות, ובצירוף מכתב ברכה מיוחדהספר בשטורעם]}}.
===לזכות הרבי והרבנית===[[קובץ:והכתר.jpg|ממוזער|ר' שלום שיחי' בן ר' יעקב מיכאלשוילי מוסר לרבי במעמד חלוקת דולרים, את הכתר עבור הספר תורה הוא קטן במיוחדשתרם לזכות הרבי והרבנית יחד עם בנו ר' שבתאי שיחי'. ויחד ]]לאחר [[ר"ח כסלו תשל"ח]], כאשר הבריא הרבי מ[[ראש חודש כסלו|אירוע בריאותי]] שהיה ב[[שמיני עצרת]], רחש ליבו של חכם [[יעקב מיכאלשוילי]] לתרום ספר תורה ל-770, ואכן החל את כתיבתו בעצמו ולקראת [[י' שבט]] [[תשמ"ח]] סיים את הספר, וטס עם הכתר חלק ממשפחתו וספר התורה אל הרבי, בהגיעו הכניס פתק לרבי בה מבקש שהרבי בעצמו יסיים את האותיות האחרונות, אך הרבי ענה שגם ב[[ספר תורה של משיח]] הוא קללא נהג כך.
==ספר לפני תחילת טקס סיום הספר תורה של הטנקיסטים==ספר תורה שנכתב על ידי הטנקסטים של , נעמד והחזיק את הבקבוק [[ניידות חב"ד בארץ הקודשמשקה]]שקיבל מהרבי בשבת שלפני, ובראשם הרב [[ישראל דוד נחשון]] ורוהכריז שהוא כעת מזמין את הרבי מלך המשיח להכנסת ספר תורה. לאחר טקס סיום האותיות שהתקיים ב-770, הוציא לו הרבי צ' ק על סך תרי"ג (613) דולר, כהשתתפות, ובצירוף מכתב ברכה מיוחד{{הערה|[[אברהם טאוב]]https://col.org. לזכרון [[הרבנית חי'ה מושקאil/news/109107 היום לפני 30 שנה: סיום ספר התורה המיוחד • וידאו{{וידאו}}{{col}}]], הסתיים בתשמ"ט}}.
בתחילה הספר מיוחד מסוגו, נכתב על עורות דקים במיוחד, היה עם פעמונים ואחרי זמן קצר ר' משה מיכאלשווילי מסר לרבי בדולרים כתר תורה ששלח אביו ר' יעקב.
הספר נכתב על ידי הסופר [[אליעזר צבי זאב צירקינד]] בכתב אדמו"ר הזקן, על מנת להיות באחד מהטנקים בארץ הקודש, אחר ההכנסת ספר תורה, הרבי לקח את הספר, חזרה מיד המגביה לארון הקודש, כאשר כל הקהל מנגן "שישו ושמחו בשמחת תורה"הוא קטן במיוחד וקל גם יחד עם הכתר.
כאשר כתבו הנבקייץ [[תשפ"ל שבדעתם לקחתו לארץ הקודש, רמז להם הרבי שיהיה שמח שהספר ישאר כאן, והם כתבו לרבי שבשמחה נותנים הספר לרבי, והרבי גילה קורת רוח מרובה מכךא]] עבר הכתר חידוש ותיקון.
מחמת משקלו הקל ולפי ערך כתב הגדול יותר, פעמים רבות השתמשו בו בשנים שלאחר כתביתו, במיוחד כאשר ===לזכות הרבי עמד חזן, ורצו לתת ספר תורה קל לרבי.והרבנית - נשי ובנות חב"ד===
{{להשלים}}לקראת יובל ה-50 לנישואי הרבי ב[[י"ד כסלו]] [[תשל"ט]], יזמו נשי ובנות חב"ד ב[[ירושלים]] כתיבת ספר תורה לזכות הרבי והרבנית, ולאחר אישורו של הרבי יצאו בפרסום נרחב.
==ב[[יחידות]] שהתקיימה במהלך כתיבת הספר, בחודש [[שבט]] [[תש"מ]], העניק הרבי למארגנות מספר הוראות, ובהם: תאריך יעד לסיום כתיבת הספר ב[[י"ט כסלו]] [[תשמ"א]], הוראה לרכוש 2 מעילים עבור ספר התורה אחד לימות החול ואחד לימים הנוראים ו'יד' מכסף, ואף השתתפות עבורו ועבור הרבנית בכתיבת הספר בסכום של 44$. הרבי בירך את המארגנות והתבטא: "יהי רצון אשר בספר תורה זה, ביחד עם עוד הרבה ספרי תורה, נלך לקבל פני משיח, אשר הוא ילמד תורה לזכות הרבי והרבנית נשי ובנות חבאת כל עם ישראל ואותנו בכלל"ד==.
לקראת יובל ה-50 לנישואי בהוראת הרבי ביהוכנס הספר ל[[בית הכנסת בית מנחם]] ב[[כפר חב]], כאשר יומיים קודם לכן ב[[י"ז כסלו תשל]] ערך הרבי [[התוועדות עם הרבי|התוועדות]] לכבוד הכנסת ספר התורה. הרבי התייחס להזמנה שהעביר לו הרב [[זושא ריבקין]] עם חתימות התושבים להגיע להשתתף בעצמו בחגיגות הכנסת ספר התורה, ואמר שגם אלו שהוזמנו ולא ישתתפו בעצמם, "הרי זהו בדיוק כמו שהם שם, ובגשמיות, בדיוק, ללא כ"טף הדמיון. כתורת ה[[בעל שם טוב]], יזמו נשי ובנות חבשבמקום שמחשבתו של אדם שם הוא נמצא"ד בירושלים כתיבת ספר תורה לזכות הרבי והרבנית, ולאחר אישורו של הרבי יצאו בפרסום נרחבמכן אמר מאמר חסידות מיוחד והעניק כהשתתפות בחגיגה בקבוק [[משקה]], וכתר לספר התורה. לאחר מכן נערכה [[תפילת מנחה]] עם ניגונים המקובלים לשמחת תורה.
ביחידות שהתקיימה במהלך כתיבת הספר, בחודש שבט תש"מ, העניק בתום ההתוועדות הורה הרבי למארגנים שורת הוראות, ובהם: תאריך יעד לסיום כתיבת הספר בישכולם יכריזו "ט כסלו תשמהשם הוא האלוקים"א{{הערה|למעשה המשתתפים לא הבינו את כוונת הרבי ולא הכריזו כבקשתו, הוראה לרכוש 2 מעילים עבור ספר התורה אחד לימות החול ואחד לימים הנוראים ו'יד' מכסףוכאשר חזר הרבי לחדרו ופניו חיוורות כסיד, ואף השתתפות עבורו ועבור הרבנית בכתיבת הספר בסכום של 44$נטרקה הדלת בחוזקה והחסידים הרגישו שהוחמצה הזדמנות היסטורית. הרבי בירך את המארגנות והתבטא: ""יהי רצון אשר בספר תורה זה, ביחד עם עוד הרבה ספרי תורה, נלך לקבל פני משיח, אשר הוא ילמד תורה את כל עם ישראל ואותנו בכלל"}}.
בהוראת הרבי הוכנס הספר לבית הכנסת בית מנחם בכפר חב"דרבים ראו בכתיבת ספר זה ביוזמת החסידים ב'אתערותא דלתתא', כאשר יומיים קודם לכן בי"ז כסלו ערך הגורם שקדם להכרזת הרבי התוועדות מיוחדת שלא מן המנין לכבוד הכנסת ספר התורה, התייחס להזמנה שהעביר לו הרב זושא ריבקין עם חתימות התושבים להגיע להשתתף בעצמו בחגיגות הכנסת ספר התורה, ואמר שגם אלו שהוזמנו ולא ישתתפו בעצמם, "הרי זהו בדיוק כמו שהם שם, ובגשמיות, בדיוק, ללא כ"ף הדמיון. כתורת הבעש"ט, שבמקום שמחשבתו של אדם שם הוא נמצא", ולאחר מכן אמר מאמר חסידות מיוחדת והעניק כהשתתפות בחגיגה בקבוק משקה, וכתר לספר על מבצע '[[אות בספר התורה, ולאחר מכן נערכה תפילת מנחה עם ניגונים המקובלים לשמחת תורה]]'.
בתום ההתוועדות הורה הרבי שכולם יכריזו "השם הוא האלוקים"<ref>למעשה המשתתפים לא הבינו את כוונת הרבי ולא הכריזו כבקשתו, וכאשר חזר הרבי לחדרו ופניו חיוורות כסיד, נטרקה הדלת בחוזקה והחסידים הרגישו שהחומצה הזדמנות היסטורית.</ref>===לאחדות ישראל - תומכי תמימים===נכתב כחלק ממבצע [[אות בספר תורה]] וכ[[ספר תורה הכללי]].
רבים ראו ב[[כ"ט אלול]] [[תשמ"א]] הכריז הרבי שיכתבו ספר תורה עבור כל בני ובנות ישראל. יומיים לאחר מכן בהתוועדות יום השני של ראש השנה הרחיב הרבי בפרטי התכנית, שתלמידי התמימים ישתתפו בתחילת כתיבת ספר התורה{{הערה|"לכל לראש ישתתפו בכתיבת ספר זה ביוזמת החסידים ב'אתערותא דלתתא'התורה תלמידי ישיבת תומכי תמימים - שהם הכי קרובים אלינו . . ועל ידם וסמוכים עליהם אלו שלמדו בעבר"}}, הגורם שקדם להכרזת ועל ידם יהיו שותפים כל שאר עם ישראל. כהמשך לזה הורה הרבי שהנהלת תומכי תמימים תהיה האחראית על מבצע '[[אות בספר התורה]]'זה, בבקשה שההנהלה תתכנס מיד במוצאי החג לדון בפרטים המעשיים של המערך. כבר בהתוועדות זו הכריז הרבי שיכתבו ספרי תורה רבים כדי שיהיה די אותיות לכל בני ישראל.
==ספר תורה לזכרון הרבנית נשי חבבמוצאי החג התקיימה אסיפה בביתו של [[הרש"ד==ג]] בהשתתפות הרבנים [[מרדכי מנטליק]], [[יוסף מנחם מענדל טננבוים]], [[שלום מרוזוב]], [[דוד רסקין]], [[מנחם מענדל מרוזוב]], [[מנחם מענדל פוטרפס]] ו[[שניאור זלמן גופין]] - נציגי [[ישיבות תומכי תמימים]] בכל רחבי העולם. באסיפה הוחלט שתחילת הכתיבה תתקיים למחרת - [[ג' תשרי]] ב-[[770]], והסופר יהיה הרב [[אליעזר צבי זאב צירקינד]]. באסיפה הוקם ועד מהתלמידים הלומדים ב[[תומכי תמימים המרכזית|ישיבה המרכזית ב-770]] שיתעסק ברישום היהודים ובמכירת האותיות בפועל.
בתוך ימי השבעה החלו לכתוב ספר תורה לעילוי נשמת הרבניתבתחילה הוחלט למכור כל אות במחיר של דולר, במעמד רבנים ונציגות ארגון נשי ובנות חב"דכמו המחיר של אות בספר התורה של ילדי ישראל, אך הרבי כתב לבטל החלטה זו מצד הסיבה שהאותיות נמכרות לאנשים בעלי פרנסה, והציע שכל אחד ייתן כפי נדבת לבו.
הסתיים בר"ח כסלו תשמ"ט והרבי דיבר עליו בראש חודש כסלו ובשבת פרשת תולדות.
{{להשלים}}
==ספר תורה =לזכות הרבי על ידי השלוחים{{הערה|ראה על כל זה בארוכה ב"יומן הקהל / תשמ"ח"}}===ב[[י"א ניסן]] [[תשמ"ז]] ר' [[נתן גוראריגוראריה (בופולו)|נתן גוראריה]] אז שליח הרבי בבפולו, הציע שהשלוחים בכל רחבי תבל, יכתבו יחד ספר תורה לזכות הרבי.
כתבו לרבי על כך והמענה היה "שהספר תורה יהי לשם ולתפארת" , במשך כל השנה הספר נכתב על ידי הסופר הרב [[אליעזר צבי זירקינד]], התוכנית הייתה לסיים עד [[יום הולדת|יום הולדתו]] ו של הרבי ב[[י"א ניסן]], אך בעקבות פטירת הרבנית הוחלט לסיים קודם לכן, לכבוד סיום השלושים לרבנית ב[[כ"א אדר]] (כחצי חודש לפני התאריך המיועד).
ביום חמישי [[כ"א אדר]] [[תשמ"ח]] נערך ב[[770|בית הכנסת - 770]] היה סיום ספר התורה על ידי כמה שלוחים כמה , מתוכם עוד שלוחים של הרבי הקודם, [[אדמו"ר הריי"צ]]. את המעמד הנחה הרב [[משה קוטלרסקי]].
המילים האחרונות ממש נכתבו לזכות הרבי והרבנית, המילה "כל" לכבוד הרבנית, והמילה "ישראל" לכבוד הרבי.
בסיום הכתיבה הכריז הרב קוטלרסקי "יחי אדוננו מורנו ורבינו" שלוש פעמים.
את הכתר הכין האמן צבי פאקר, בראש הכתר אבן טובה ומתחתיה הבעש"ט והמגיד ה[[בעל שם טוב]] ו[[המגיד ממזריטש ]] סימן לפנימיות וחציניות ל[[פנימיות הכתר|פנימיות]] ו[[חיצוניות הכתר]]. ושבע חתיכות כסף כנגד [[מידות (ספירות)|שבע הספירות ]] ושם כל ספירה ושם אחד מספרי כל אחד מהרביים לפי הסדר, 30 ספרי תורה סיבובו ומתחת לאבן סביב האבן ותחתיו כדור בצורת העולם [[כדור הארץ]] ועליו חקוק "ופרצת ימה וקדמה וצפונה ונגבה" לכבוד השלוחים, ועוד הרבה צורות נפלאות מיוחדות בכתר.
לפני ה"[[אתה הראת]]" אמר הרב [[יוסף וינברג]] מזמור כ' בתהילים בתהלים פסוק בפסוק עם הקהל (כמו שעשו בהכנסת [[ספר תורה של משיח|ספר תורה לקבל פני משיח]]). את הגבה גלילה עשו מזכרי [[מזכירות אדמו"ר שליט"א|מזכירי הרבי ]] הרב [[בנימין קליין]] והרב [[יהודה לייב גרונר]].
באמצע הכנסת ספר תורה, אמר הרבי שיחה מביתו ששמעו אותה שנשמעה בשידור ב-[[770]]. הרבי הגיע ודיבר על [[תקופה חדשה]].
השיא היה ב[[התוועדות עם הרבי|התוועדות]] בשבת [[פרשת אחרי]], הרבי דיבר בהרחבה על הסיום סיום ספר תורההתורה, והשווה את שליחותה של התורה לשליחותם של השלוחים בעולם, וכן שעל ידי השלוחים שפועלים בחוץ, נפעלת טהרה מטומאת מת על ידי פרה אדומה הנעשית בחוץ", ועוד רבות{{הערה|לפירוט על פסקה זו ראה ב"יומן הקהל - תשמ"ח"}}.
===לזכרון הרבנית נשי חב"ד===[[קובץ:ספר תורה שהגיע משל הרבנית.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי מחזיק את הספר תורה שנכתב לעילוי נשמת [[תוניסיההרבנית חיה מושקא|הרבנית]]]]==בשנת בתוך ימי השבעה החלו לכתוב ספר תורה לעילוי נשמת הרבנית, במעמד רבנים ונציגות ארגון [[תשכנשי חב"ט]] נוצרה בעיה גדולה שהעיקה על כלל יהדות תוניס – חל איום ממשי של סגירת כל מוסדות ד|נשי ובנות חב"ד בתוניס, גזירה שבעקבותיה היה עלול להיות גירוש לצמיתות. כשהודיעו על כך לרבי, הרבי ביקש שקהילת תוניס תשלח אליו ספר תורה שבזכותו תתבטל הגזירה]].
באותם ימים השלטונות מנעו מר' [[ניסן פינסון]] את היציאה מתוניס, ולכן [[נסיעה לרבי|נסעו לרבי]] השלוחה פינסון ובנה הרב [[יוסף יצחק פינסון]] עם ספר-התורה לרבי התלוו אליהם אח של השליח, הגבאי הספר הסתיים ב-770, הרב [[יהושע פינסוןר"ח כסלו]]. וכן הכניסו בקבוק משקה, על מנת לקבל ב[[חלוקת המשקהתשמ"ט]] בהתוועדות של הרבי בוהרבי דיבר עליו בראש חודש כסלו ובשבת [[שבתפרשת תולדות]].{{להשלים}}
הרבי אמר: "תחילה יש להגיה את הספר ולוודא ש'פצוע דכא' כתוב באל"ף כמנהגנו, ושאותיות שי===של הטנקיסטים===ספר תורה שנכתב על ידי ה[[טנקיסטים]] של [[ניידות חב"ן בספר הן בעלות עוקץ ולא בסיס רחב, ואחר-כך יוכנס הספר לארון-ד בארץ הקודש ב-770. הרבי ביקש שהכול יתבצע בחשאיות" (ולכן הדבר התבצע בערב שבת קודש)]], ובראשם הרב [[ישראל דוד נחשון]] ור'ומחר'[[אברהם טאוב]]. לזכרון [[הרבנית חיה מושקא]], הוסיף הרבי, 'אקבל 'עלייה' בספר הזה ואז יהיה בסדר בתוניס". הרבי גם הודיע שבאותו יום הוא יאמר הסתיים בשנת [[מאמר דאתשמ"חט]] בפני הציבור.
בערב שבת הספר מיוחד מסוגו, נכתב על עורות דקים במיוחד, על ידי הסופר [[פרשת נצבים וילךאליעזר צבי זאב צירקינד]] ב[[כתב אדמו"ר הזקן]], על מנת להיות באחד מה[[טנק מבצעים|טנקים בארץ הקודש]], אחר חצותהכנסת ספר התורה, נכנס הרבי לבית הכנסת הגדול של 770 עם לקח את הספר תורה בידו, והכניסו בחזרה מיד המגביה לארון הקודש, ובעת ההתוועדות בשבת קודש לאחר אמירת המאמר מזג הרבי מבקבוק המשקה שהכניסו לכוסו, ונתנו לחלק בין המסובים. כן הזכיר אודות מאורע זה בשיחות בפתיחת ההתוועדותכאשר כל הקהל מנגן "[[ניגון אשריכם ישראל|שישו ושמחו בשמחת תורה]]".
אחרי [[תפילת מנחה]]{{הערה|לפי היומן של ר' לייבל גרונר לפני תפלת המנחה.}} שהה כאשר כתבו הנ"ל שבדעתם לקחתו לארץ הקודש, רמז להם הרבי זמן ממושך עם שהוא יהיה שמח אם הספר בחדרו. מאוחר יותר יצא הרבי עם ישאר כאן, והם כתבו לרבי שבשמחה נותנים את הספר, והכניס אותו בעצמו לארון-הקודשלרבי. אף שהרבי ביקש שהדבר יהיה חשאי הוא נודע ולמחרת 770 היה מלא בחסידים. לכן אמר הרבי שבמקום המאמר הוא יאמר למחרת שיחה בעניין זה. למחרת בשבת קודש אמר הרבי מאמר הקשור בעניין וגם שיחה על דברי המדרש שהובאו ברש"י, ש'אחד גולה לברבריא ואחד גולה לסמטריא' (וכידוע, תוניס היא "ברבריא" של המדרש...). כמובן שעם סיומו של אותו מעמד שמימי התבטלה הגזירה הקשהגילה קורת רוח מרובה מכך.
"מחמת משקלו הקל ולפי ערך כתב הגדול יותר, פעמים רבות השתמשו בו בשנים שלאחר כתיבתו, במיוחד כאשר הרבי הורה שהאח יהושע יכניס את ספר-התורה לחדרו ובמעמד השתתף גם הרב בנימין גורודצקי{{הערה|שהיה ראש עמד [[הלשכה ליובאוויטש האירופאיתחזן]], שבמסגרת הייתה הפעילות השליחות בתוניס.}}. הרבי ביקש שדוקא אחד ממשפחת פינסון יגש לעמוד על כן ניגש ר' יהושע שייגש אל התיבה (אחר-כך הרבי ביקש את סליחתו של הלה, והוסיף: 'מן הסתם תצליח למצוא כאן מניין אחר')ורצו לתת ספר תורה קל לרבי.
{{ציטוט|מכראות=לא|תוכן=בשעה 5:15 נכנס ר' יהושע פינסון עם ספר תורה שהביאה גיסתו מרת פינסון תחי' מטוניס מתנה לכ"ק אד"ש, כ"ק אד"ש היה לבוש בלבושי שבת וקיבל הספר תורה – יחדיו נכנסו ר' בנימין אליהו גאראדעצקי ור' מיכאל ליפסקער ואחריהם מרת פינסון עם בקבוק יי"ש שהניחה על השולחן.להשלים}}
אח"כ ירד כ"ק אד"ש לבית המדרש כשהספר ===לאחדות ישראל - בית רבקה===נכתב כחלק ממבצע [[אות בספר תורה בידו, ורבא"ג פתח הארון קודש ]] וכ"ק אד"ש הכניס זה לארון קודש. אחרי זה מנחה – כ"ק אד"ש הורה שא' מבני המשפחה יתפללו מנחה לפני העמוד[[ספר תורה הכללי]].
- א' ירד כבר לעמוד (פישרבהמשך לספר תורה לאחדות ישראל שעל ידי תומכי תמימים, במענה לשאלת הועד אודות נשי ובנות ישראל ענה הרבי שיכתבו להם ספר תורה מיוחד בפני עצמו על ידי מוסדות בית רבקה, כיון שרבותינו נשיאנו לא עירבו אותם בישיבת תומכי תמימים{{הערה|בנות בית רבקה בארץ הקודש רשמו 200,000 אותיות מתוך ספר התורה. בעקבות הצלחתן ביקש הרב שמואל חפר שכתיבת ספר התורה השני של בית רבקה תיערך בארץ הקודש, והרבי הסכים לכך.}}. שהיה חיוב) וכ"ק אד"ש אמר לו "בטח וועט ער קיין פאריבל נישט האבען" -
אחרי מנחה מסר ע"י חודקוב שרבא"ג ורמ"ל יכניסו אליו בקבוק יי"ש אחרי קבלת שבת וערבית, וכן עשו.{{להשלים}}
אחר מזמור שיר ליום השבת – אמירת עד לאורך ימים. וכן כל הקדישים במשך תפלות השבת.|מקור=יומן המזכיר ==לזכר בנות משפחת שמואלי===כאשר שתי בנות הרב יהודה לייב גרונר מאותה תקופה על הספר}}אפרים שמואלי בהיותם בחופשה בהרים נכנסו לברכה בשעה שהיא מתרוקנת, ונסחבו לתוך המשאבה ונהרגו, תרמו הוריהם לזכרם ספר תורה.
ב===לרגל כ' מר חשון 150 שנה===הרב שלום קלפמן ארגן הכנסת ספר תורה לרגל [[כ' מר חשון]] [[תורת מנחם תשע"א]] - התוועדיות150 שנה להולדת [[אדמו"ר הרש"ב]] חלק נז, מופיע שיחת הרבי בקשר עם הספר תורה המיוחד. האירוע נערך ברוב פאר והדר בבית חיינו.
{{הערה|1=[http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=75042 לזכות הרבי על הספר בשטורעם]}}ידי מר פרקש===מר לאנודר פרקש תורם ספרי תורה לבתי כנסת שונים ברחבי תבל ובמיוחד לשלוחים.
לא ברור האם ב[[כינוס השלוחים העולמי]] [[תשע"ה]] ערך מר פרקש 5 הכנסות ספרי תורה. ב[[תשע"ו]] שערך 6 הכנסות ספרי תורה החליט שספר תורה אחד ישאר ב-770 כתרומה לזכות הרבי, לספר קנה מר פרקש כתר מוזהב{{הערה|[https://chabad.info/news/kinushashluchim/99810/ אודות הספר נמצא כעת בבית חיינו] {{אינפו}}}}.
==ספר תורה לזכר בנות משפחת שמואלי==בקיץ? אירוע טרגדי הכנסות ספרי התורה הוו רגעים של אחדות סביב התורה, כאשר שני ילדות קטנות בנות הרב אפרים שמואלי בהיותם בחופשה בהרים נכנסו לברכה בשעה שהיא מתרוקנתבאירוע השתתפות העסקנים השלוחים ואנ"ש, במעמד אחד השתתפות מכל גווני הדעות והזרמים בחב"ד, ונסחבו לתוך המשאבה ונהרגויחד עם תלמידי התמימים מישיבות השונות, לזכרם תרמו הוריהם ספר תורהואנ"ש תושבי שכונת קראון הייטס.
==ספר תורה לרגל כ' מר חשון 150 =לכבוד שלושים שנהלרש"ג===הרב [[שלום קלפמאן קלפמן]] ארגן הכנסת ספר תורה מיוחד לרגל חגיגת 150 30 שנה להולדת כ"ק אדמו"ר הרש"ב ללפטירת הרב [[כ' מר חשוןשמריהו גוראריה]] (חתנו של [[תשעאדמו"ר הריי"אצ]]וגיסו של הרבי). האירוע נערך ברוב פאר והדר בבית חיינו.
==ספר תורה =לכבוד שלושים מאתיים ועשרים שנה לרש"גלכתיבת התניא===הרב שלום קלפמאן ארגן הכנסת לרגל [[י"ט כסלו]] [[תשע"ט]], מאתיים ועשרים שנה לכתיבת [[ספר התניא]] החליט ר' שמעון כוכב ליאני{{הערה|נגיד חסיד חב"ד משכונת [[קראון הייטס]].}} לתרום ספר תורה מיוחד לרגל 30 שנה לפטירות לכבודו של חתנא דבי נשיאה הרב [[שמריהו גוראריהאדמו"ר הזקן]] . האירוע נערך ברוב פאר והדר בבית חיינו.
==ספר תורה לכבוד מאתיים עשרים שנה לכתיבת התניא==לרגל [[י"ט כסלו]] [[תשע"ט]], עשרים שנה לכתיבת [[ספר התניא]] החליט ר' שמעון כוכב ליאני{{הערה|נגיד חסיד חב"ד משכונת [[קראון הייטס]].}} לתרום ספר תורה מיוחד לכבודו של [[אדמו"ר הזקן]]. האירוע נערך ברוב פאר והדר בבית חיינו. הספר תורה נכתב על ידי הסופר הרב [[דוד מרנץ]], מארץ הקודש, הסתיים בבנין 770 בקומה של [[הזאל הקטן]], ומשם ירד ב[[תהלוכה]] וריקודים ל[[זאל הגדול]], שם נערכו ריקודים ולאחר מכן [[סעודת מצוה]] שהשתלבה עם [[התוועדות חסידית|התוועדות]] [[י"ט כסלו]] המרכזית בבית חיינו.
מחמת יפיו והידורו המיוחד של הכתב, מרבים להשתמש בו במנין של הרבי.
==ספר תורה לזכות הרבי על ידי מר פרקש==מר לאנודר פרקש יש תחביב לתרום לבתי כנסיות שונות ברחבי תבל ולספרי תורה ובמיוחד לשלוחים.  לראשונה ערך מר פרקש 5 הכנסות ספרי תורה בכינוס השלוחים תשע"ה. הפעם השניה ב[[תשע"ח]] שערך 6 הכנסות ספרי תורה החליט שספר תורה אחד ישאר ב-770 כתרומה לזכות הרבי, לספר קנה מר פרקש כתר מוזהב{{הערה|[https://chabad.info/news/kinushashluchim/99810/ אודות הספר] {{אינפו}}}}. ==ספר תורה בגודל של מזוזה===בארון הקודש ב-770 ישנו ספר תורהזעיר, ממש קטן בגודל של כ-12 ס"מ, ומשתמשים בו לעיתים נדירות ביותר ({{הערה|בעבר היה עוד ספר דומה לו, אך כנראה שכעת יש רק ספר אחד)}}.
==ספרי תורה שהוכנסו ביוזמה פרטית==
===*'''משפחת אסטולין - לזכות הרבי===:''' - נערכה הכנסת ספר תורה על ידי השליח הרב [[נפתלי אסטולין]]. הספר נעלם לערך בשנת [[תשס"ט]] נעלם ספר התורה, ואין יודעים היכן הוא===*'''משפחת רקסין===ישנם :''' - שני ספרי תורה של משפחת רקסין בנתרמו ל-770, אחד נתרם על ידי משפחת רקסין לעילוי נשמת הוריהם. ואחר תרם על ידי ר' מנחם מענדל ראסקין רסקין לזכותו ולזכות רעייתו שיחיו===*'''משפחת עלברג===:''' - נתרם על ידי הנגיד ר' יעקב עלברג לעילוי נשמת הוריו. ===*'''משפחת משיח===:''' - נתרם על ידי ר' אבנר הכהן משיח ורעייתו לזכר נשמת בנם הת' מנחם מענדל{{הערה|[https://live.col.org.il/news/30521 על הספר]}} שנפטר לאחר התקף לב ב[[י"ג תמוז]] [[תשס"ז]]. ===ספרי תורה *'''משפחת ליפסקר===:''' - נתרם על ידי משפחת השליח למרוקו הרב [[מיכאל ליפסקר]] לזכרו ולזכר רעייתו. ===*'''משפחת אושפל===:''' - לזכר הרב [[יצחק דוב אושפאל]], מראשי ישיבת הספר נכנס על ידי בני משפחת רעייתו למשפחת שמוקלר, הרב שניאור זלמן מקליפורניה ואחיו הרב [[תומכי תמימים וילנאאפרים שמוקלר]], ולאחר מכן [[ר"מ]], חבר ההנהלה ומזכיר ב[[ישיבת תומכי תמימים המרכזית - 770מונטריאול]], מעורכי [[בטאון התמים]], חבר [[אגודת חסידי חב"ד (ארצות הברית)]], שנפטר ללא ילדים. הספר נכנס על ידי בני משפחת רעייתו למשפחת שמוקלר.
==ספר הפטרות==
במשך{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/arum/mbhg/9/11.htm ספריית חב"ד]}} שנים{{הערה|ראה על ספר זה בספר [[מבית הגנזים(ספר)]]}} רבות היה מונח בחדר היחידות ה[[יחידות]] של הרבי ספר הפטרות כתוב על גבי קלף. , עם שני עצי חיים ומעיל . הוא היה מונח על גבי שולחנו של [[שולחנו של הרבי מהרהמהר"ש]].
הרבי הזהיר את המזכירות ה[[מזכירות אדמו"ר שליט"א|מזכירות]] שלא להניח ספרים על הספר. לעת עתה נכון לשנת [[תש"פ]], לא נתברר ענינו של הספר.
על העצי חיים נכתב "זאת נדבת האישה טויבע בת ר' יואל תרפ"ז לפ"ק בזכות זה יגן עליה ועל בעלה דוד מאיר שלמה רובין ובניהם ובנותיהם אכי"ר".
ועטד ועוד מדבקה על העצי חיים:"ר' [[גרשון גאלין]]{{הערה|ר' גרשון גאלין היה נגיד יהודי תושב קראון הייטס. יליד העירה קמניץ'. תרם למוסדות חב"ד בהצנע שמו מופיע ב"קובץ מסמכים. חב"ד בארץ ישראל, תרמ"ה- תשכ"א" כ"מכתב תודה" לנדיב ר' גרשון גאלין מאת ראשי ישיבת [[תורת אמת]] הר' משה אריה ליב שפירא ור' שמעון גליצנשטיין. בתאריך [[ב' ניסן ]] [[תשכ"א]]. התפרסם בשנת [[תרצ"ו]] על דאגתו לבנות בנין לישיבת בית יצחק (ידועה גם כ'ישיבת קמניץ') מישיבות ליטא בארצות הברית.}} שנת [[תשח"י]]".
ר' גרשון גאלין היה נגיד שגר בקראון הייטס שתרם הרבה למוסדות חב"ד והשתדל שיהיה בצנעה בלי פרסום.  כשהיו נכנסים לרבי ל[[יחידות]] היו רואים את הספר ולא ידעו מה ענינו. ב[[חודש מר חשון]] [[תשל"ח]] הגבאי ר' [[יעקב ליפסקר]] החל לבנות [[ארון קודש]] עבור ספר זה. הוא הביא את ארון הקודש אל הרבי והציע שיעמידו אותו בחדר הרבי, הרבי השיב שאין זה ספר תורה אלא ספר הפטרות וביקש שיתנו את הארון לספריה, כעבור משך זמן מסר הרבי את הספר לשמירה ב[[ספריית ליובאוויטש]].
הספר נמצא בארון שהוכן לכבודו ב[[ספריית ליובאוויטש]].
==ארון הקודש==[[קובץ:ארון הקודשב-770, ט' באב תש"פ.jpg|ממוזער|הארון קודש ב[[ט' אב]]]]==בזאל הקטן נמצא ארון הקודש שהיה עוד לפני [[י' שבט תש"י]], כשהגבאים ביקשו להחליף את הארון הקודש מחמת שהארון נשחק, הורה הרבי שאפשר להוסיף עליו, אך לא להחליף את האחרון שהיה עוד בזמן הרבי הקודםהריי"צ.
ר' [[יעקב ליפסקר]] ציפה את הארון, ור' [[שמואל שוחט]] ציפה אותו ואת הבימה פעם נוספת בשנת [[תש"פ]].
במזרח בית הכנסת הגדול באמצע החלק הגבוה נמצא ארון הקודש שבנה הרב [[יעקב ליפסקר]].
 
הארון קודש נצבע ושופץ בתחילת חודש מרחשון ה'תשפ"ד
===הפרוכת===
בראש הפרוכת נמצא תלויה פרוכת קטנה כנהוג בבתי כנסיות כנסת רביםעליה נכתב{{הערה|בשנת [[תשנ"ו]]}} [[הכרזת היחי]].
הפרוכת מתחלפת שלושה שלוש פעמים בשנה: בערב ראש השנה עד ז' מר חשון - לבנה , ז' מר חשון עד ערב פסח - כחולהאדומה (אך יש שנים שמחלפים לכחולה) ובערב פסח לכחולה(אך יש שנים שמחליפים לאדומה) עד ערב ר"ה שחוזרת ללבנה ערב פסח ב[[תשעה באב]] מסירים את הפרוכת עד ערב ראש השנה - אדומהחצות.
==סופרי בית חיינו==
[[קובץ:ישעיה מטלין מגיה ספר תורה ב770.jpg|250px|שמאל|ממוזער|הסופר הרב [[ישעיה מטלין]] מגיה את ה[[ספר תורה לקבלת פני משיח]], במזרח בית הכנסת 770 (אחרי ההרחבה השנייה)]]במהלך כל השנים של בית הכנסת היה סופר שליוה את בית הכנסת, תפקידו לדאוג לספרי התורה. במשך השנים שימשו כסופרי בית הכנסת:*הרב [[ישעיה מטלין]]*הרב [[אליעזר צבי זאב צירקינד]], וכן להגיה כאשר קרה כמה פעמים שהיה פסול בספר תורה והיו צריכים להוציא ספר נוסף, החליטו הגבאים שהרב זירקינד יגיה את הספר כל שבוע את הספר תורה שיקראו בו במנין של הרבי בשבת. במשך השנים שימשו כסופרי בית הכנסת *הרב קלפמן{{הערה|תלמידו של הרב [[אליעזר צבי זאב צירקינד]]‏.}}{{הבהרה}}. *הרב [[ישעיה מטליןמנחם מוסקוביץ]], {{הערה|חתנו של הרב [[אליעזר צבי זאב צירקינדצירקינד‏]] והרב קלפמן.}}. מסייע לרב קפלמן.
==בעלי קריאה קבועים בבית חיינו==
*הרב [[יוחנן גורדון]] בתשט- ב[[תשט]] הרגיש שקולו נחלש, והעביר את התפקיד לר' מרדכי שוסטרמן.*הרב [[מרדכי שוסטרמן]] - 39 שנה תשט"ו-[[תשנ"ד]].*הרב [[מיכאל סלווין]] - בתחילה הי'ה קורא קרא רק בתפילת מנחה של שבת מנחה.*הרב [[דוד רסקין]] הבעל - בעל קורא בימות החול.*הת' ישראל דוד שמואלי, בימי החול ובשבת מנחה.*ר' מאיר שלמה גורדון (נין של הבעלי קריאה ר' יוחנן גורדון ור' מרדכי שוסטרמן), בימי חול. ==הכנסת ספר תורה==לעיתים קרובות נערכת ב-770 הכנסת ספר תורה, עם הקפות וכל מנהגי הכנסת ספר תורה, אך הספר נשאר לזמן קצר בבית הכנסת, ואח"כ נוסע למקום בו יועד להשתמש בו בקביעות.
==ספר מנהג זה הוא מפני שבעלי הספר תורה שנשלחו מ-770 על ידי הרביים==רוצים לזכות להשתמש בספר שהיה בשימוש ב[[בית חיינו]], גם אם זה לזמן קצר בלבד.
==שנשלחו מ-770 על ידי הרביים==* הרבי הקודם [[אדמו"ר הריי"צ]] שלח ספר תורה ליסוד ל[[כפר חב"ד]] עם ייסודו בשנת [[תש"ט]], הספר שופץ במיוחד ב[[תשע"טח]] ועשו לו הכנסה מיוחדת{{הערה|[https://chabad.info/news/368004/ בכפר חב"ד חגגו עם ספר התורה ששלח הרבי הריי"צ{{אינפו}}]}}.* כשנוסדה שכונת [[נחלת הר חב"ד]] שלח הרבי שני ספרי תורה מארון הקודש ב-770 לתושביה.הרב [[יצחק יהודה ירוסלבסקי]] סיפר, שכאשר הגיע ספר-תורה מכ"ק אדמומאדמומהורייהריילכפר-ל[[כפר חב"ד ]] עם ייסודו בשנת [[תש"ט]], ערכו 'הכנסת ספר-תורה' לכל על כל פרטיה אף שהיה זה ספר ישן. , וכן עשו גם בשנת [[תשכ"ט]], עם ייסוד שכונת נחלת-הר-חב"ד בקרית-מלאכי, כשהגיעו שני ספרי-התורה ששלח הרבי אליהםלנחל'ה, וגם הם היו ישנים, עשו ככל פרטי מנהגי נערכה '[[הכנסת ספר-תורה ]]' ככל פרטיה ומנהגיה (חוץ משמירת חלקים מבד-המעיל לסגולה, שלא עשו), ועל-כל-פנים בשנת תשכ"ט היה זה בידיעת והסכמת הרבי{{הערה|[https://chabad.info/in-focus/49351/ הרבי מלווה את ספר התורה שנשלח לנחל'ה{{אינפו}}]}}.
* קטעי וידאו מיוחדים מסיום והכנסת ספר תורה ב-770 שנערך ביום שישי א' דראש-חודש חשוון [[תשמ"ח]] ב-770. הספר נכתב לזכות הרבי והרבנית והוכנס לבית הכנסת '[[בית מנחם]]' בכפר חב"ד.
 
==לקריאה נוספת==
* הספר מתוניס - [[תורת מנחם התוועדויות]] חלק נז, שיחת הרבי בקשר עם הספר תורה.
==קישורים חיצוניים==
*[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=63&article=2986/ גלריה של תמונות הרבי עם ספרי תורה]*[https://col.org.il/news/135621 העובדות הלא מוכרות שמאחורי ספרי התורה של 770 • מיוחד] {{col}}
{{תבנית:770}}
{{סתם}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:770]]
8,219

עריכות