פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 13,113 בתים ,  19 ינואר
[[קובץ:ניצוץמ.JPG|שמאל|ממוזער|250px|דברי הבעל שם טוב המובאים לראשונה בספר [[מאור עיניים]] בנושא]]'''ניצוץ משיח''' הוא כינוי ליחידה שבנפש, אשר היא הארה מנשמת מנשמתו של [[משיחמלך המשיח]] שהוא ה"יחידה הכללית", המאירה ונמצאת בכל אצל כל [[יהודי]]. ועל ידי ניצוץ זה ביכולתו בחלק הפנימי ביותר של כל יהודי לפעול בחייו שבזמן ה[[גלותנשמה|נשמתו]] ([[לחיות גאולה|להתעלותיחידה]] למצב של ", או [[ימות עצם הנשמה]]). בזכות קשר זה שיש למלך המשיחעם כל יהודי, יש בכוחו [[גאולה|לגאול]]"את כל אחד ואחד מישראל, אך העבודה מוטלת על כל יהודי ויהודי בפרט לגלות ניצוץ זה מהכח אל הפועל.
בנוסף לכךניצוץ המשיח נותן ליהודי את הכח ל[[עבודת השם|עבוד את הבורא]] למעלה ממדידה והגבלה, על מעין [[ימות המשיח]] - ועל ידי עבודה כזו זה ביכלתו [[לחיות גאולה|לפעול אצל עצמו גאולה פרטית]] עוד בזמן הגלותה[[גלות]], ניתן וכן להביא את גילויו של מלך המשיח בגילוי בפועל, ולגרום לכך שמצב העולם יתעלה ל"ימות המשיח". כמו כן, זה שיש לכל נשמה חלק מנשמת המשיח, נותן אפשרות למלך המשיח לעורר את הנשמה ולגאול את עם ישראל[[הגאולה האמיתית והשלימה|הגאולה הכללית]].
==מקורובספרי החסידות==אחת המקורות העיקריים לקיומו של קשר המקור הקדום ביותר העוסק בקשר בין [[נשמה|נשמתו ]] של כל יהודי לנשמת לנשמתו של מלך המשיח הוא בכתבי הרב בכתביו של רבי [[מנחם נחום מצ'רנוביל]] , המביא בספרו [[מאור עיניים]] אמרה בשם ה[[בעל שם טוב]] , וזה לשונו:{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=כמאמר הבעל שם טוב נבג"ם צריך מ שצריך כל אחד מישראל לתקן ולהכין '''חלק קומת משיח השייך לנשמתו ''' כנודע שאדם הוא ראשי תיבות [[אדם ]] [[דוד ]] [[משיח ]]. . וכמו כן יהיה משיח קומה שלימה מכל [[נשמה|נשמות ]] ישראל כלולה משישים ריבוא . . על כן צריך כל אחד מישראל לתקן חלק בחינת משיח השייך לחלק נשמתו . .|מקור=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=24871&st=&pgnum=186 מאור עיניים פרשת פנחס]}}
ביאור מפורט יותר אודות מהותו של ניצוץ זה, והעבודה של גילוי הניצוץ, אנו מוצאים בדור מאוחר יותר, בשם [[הרביהמגיד מקוזניץ']] הביא לכך מקור ורמז בדברי חז"ל בביאורי המקרא את הפסוק{{הערה|במדבר כד, כז.שם=באר|באר יעקב חיים פרשת בראשית}}: "דרך כוכב מיעקב", מבארים חז"ל שהוא נבואה על מלך המשיח{{הערהציטוט|מרכאות=כן|תלמוד ירושלמי תענית פרק ד' הלכה ה. תרגום אונקלוס על הפסוק. ופירוש הרמב"ן על הפסוק.}}. אמנם במקום אחר אמרו בזה פירוש נוסף שכוונת הפסוק הוא לכל אחד מתוכן=כל התעוררות שאדם מרגיש בחייו, הן ב[[תורה]] הן ב[[ישראלתפילה]]{{הערה|תלמוד ירושלמי מעשר שני סוף פרק ד.}}. ומכיוון שעל פי האמת כל הביאורים שישנם בפסוק אחד שייכים זה לזה{{הערה|ועד בנוגע לפס"ד במעשה בפועל, כידוע הראי' הוא מ"שעטנז" (נדה סא, ב) - ראה לקו"ש ח"ג ע' 782.}}. (וההוכחה לזה היא מדרשת חז"ל על המילה "שעטנז" המורכבת משלשה מילים 'שוע' חלק המשיח שיש בכל הנשמות'טווי' ו'נוז' שמכך הסיקו להלכה שאיסור שעטנז הוא רק כשהתקיימו כל אופני וחלקי המלאכה) מוכח מכך ששיך לשַיֶיך כל אחד מישראל לנשמת משיח, שנאמר עליו שהוא 'כוכב מיעקב' והוא לפי שיש בו ניצוץ מנשמתו{{הערה|ראה לקוטי שיחות חלק ב עמוד 599 ועמוד 692 בהערה וראה תורת מנחם התוועדויות ולפני [[ביאת המשיח]] [[תשמ"ואחדות|יתאחדו]] חלק א עמוד 344כל חלקי המשיח המפוזרים בעולם לקומה שלימה, בחינת נכספה וגם כלתה נפשי לחצרות ה' לבי ובשרי ירננו לאל חי}}.
גם הרבי גם הסביר על פי עניין זה קטע תמוה בסדר התפילה. בעת פתיחת הארון להוצאת ספר התורה בימים טובים מתפלל [[הרש"ב]] קובע כי כל הציבור ואומרנשמה כלולה מכל הדרגות של האבות, משה ומשיח:{{הערהציטוט|1תוכן=וכל נשמה היא נשמה דאצילות, והראיה ממאמר רז"ל שיוכל כל אדם לומר מתי יגיעו מעשי למעשה [[האבות]] אברהם יצחק ויעקב, וגם למעלת משה, ועוד למעלה יותר '''שיוכל להגיע למדרגת משיח גם כן, והיינו מצד שורש נפשו שיש בו מכל המדרגות...'''|מקור=[http://www.hebrewbooksotzar770.orgcom/pdfpagercgi-bin/ImageService.aspxexe/convert?reqilFN=32581c:\projects\otzar770\ocr_files\rashab\5643-44\B0000070.tif&stilIF=G&pgnumilSC=184&hilite= סידור תהילת ה' (הישן) עמוד 184].}}: 30 ספר המאמרים תרמ"רבונו של עולם . . ויתקיים בנו מקרא שכתוב{{הערה|ישעיה יא, ב.}} ונחה עליו רוח ה' רוח חכמה ובינה רוח עצה וגבורה". כלומר, הציבור מתפלל שיתקיים בו פסוק ונבואה שנאמרה אודות משיח צדקנו?! תמיהה זו העלה הרב [[חיים אלעזר שפירא]] בעל המנחת אלעזר בספרו חמשה מאמרות{{הערה|אות כז.}} והשאיר שיש לאומרו למרות התמיהה כי בוודאי נקבע כן על פי גדולי ישראל. אמנם הרבי מסביר שעל פי האמור בספר מאור עיניים שכל אחד מישראל יש לו חלק מנשמת משיח ממילא נמצאים אצלו (מעין) תכונותיו של משיח ושוב שייך שיבקש שיתקיים בו עצמו פסוק זה{{הערה|התוועדויות [[תשמ"ג]] חלק ג עמוד 1315 ואילך. התוועדויות [[תשמ"ו]ע'] עמוד 144 ואילך.}}.
בנוסף לאמור[[הרבי]] הביא לכך מקור ורמז בדברי חז"ל על הפסוק{{הערה|במדבר כד, מכיוון שמשיח יגאל את כל אחד ואחד מישראל בהכרח שיש למשיח שייכות בינו לכל כז.}}: "דרך כוכב מיעקב" - המפורש במקום אחד. שכשם שלכ[[משה רבינונבואה]] יש קשר לכל אחד מישראל וכביאור תורת החסידותעל מלך המשיח{{הערה|לקוטי תורה בעלותך לא, תלמוד ירושלמי תענית פרק ד ועוד' הלכה ה. תרגום אונקלוס ופירוש [[הרמב"ן]] על הפסוק.}} , ובמקום אחר על הפסוקכל אחד מ[[ישראל]]{{הערה|במדבר יא, כאתלמוד ירושלמי מעשר שני סוף פרק ד.}}:"שש מאות אלף רגלי העם אשר אנכי בקרבו" שכוונת משה הייתה שעם ישראל הם כרגליו וחלק ממנו. ואילולי קשר על פי הכלל שביאורים שונים על אותו פסוק אחד שייכים זה לא היה ביכולתו של משה לגאול את היהודים ממצרים.לזה{{הבהרההערה|ההוכחה לכך מצוינת בשיחותיו של הרבי - ראה שיחהלקו"ש ח"ג ע' 782 ועוד.- מדרשת חז"ל (נדה סא, ב) על המילה "שעטנז" המורכבת משלשה מילים 'שוע' 'טווי' ו'נוז' שמכך הסיקו חז"ל להלכה שאיסור [[שעטנז]] הוא רק כשהתקיימו כל אופני וחלקי המלאכה.}} כך גם בכדי שמלך המשיח יוכל לגאול את ישראל בהכרח שכל , מוכח שישנה שייכות בין כל אחד מהעם היהודי הוא חלק מישראל לנשמת משיח, שעל שניהם נאמר שהם 'כוכב מיעקב', והוא לפי שיש בכל יהודי ניצוץ מנשמתו וקשור אליו שלכן על ידי ביאתו יגאל אותו.של משיח{{הערה|התוועדות 1=ראה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16065&st=&pgnum=323 לקוטי שיחות חלק ב' עמוד 599] (ב[[עברית]] - בספר [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=25066&st=&pgnum=129&hilite= תורת מנחם חלק ל"ד עמוד 102 ואילך]), ועמוד 692 בהערה. וראה תורת מנחם התוועדויות [[תשמ"גו]] חלק ג א' עמוד 1315344.}}.
על פי עניין זה הסביר הרבי קטע תמוה בסדר התפילה. בעת פתיחת הארון להוצאת ספר התורה בימים טובים, אומר הקהל{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=עניינו32581&st=&pgnum=184&hilite===העבודה===ניצוץ משיח הוא דרגת סידור תהילת ה[[יחידה' (הישן) עמוד 184]] שבנשמה.}}: "רבונו של עולם.. ויתקיים בנו מקרא שכתוב{{הערה|שם=תו"מ|תורת מנחם התוועדויות - ישעיה יא, ב.}} ונחה עליו רוח ה' רוח [[תשמ"חכמה]] ו[[בינה]] עמוד 343 ואילךרוח עצה וגבורה". כלומר, לקוטי שיחות חלק כט עמוד 358 ואילך.}} ועניינו הוא כעניינו של הציבור מתפלל שיתקיים בו פסוק ונבואה שנאמרה אודות משיח הכללי שבביאתו יתגלה האלקות שלמעלה מטעם ודעת, שזהו הכוונה במאמר חז"לצדקנו?! תמיהה זו העלה הרב [[חיים אלעזר שפירא]] בעל המנחת אלעזר בספרו חמשה מאמרות{{הערה|סנהדרין צ"ז, אאות כז.}}: שמשיח בא "בהיסח הדעת" לפי שעניינו הוא הקשר לאלקות שלמעלה מהשכל והדעת, ולמרות התמיהה פסק שיש לומר את הנוסח שנקבע על ידי גדולי ישראל. וכך הוא גם בניצוץ אמנם הרבי מסביר זאת על פי האמור בספר מאור עיניים - שכל אחד מישראל יש לו חלק מנשמת משיח הפרטי שהוא עצם התקשרותו , ואם כן נמצאים אצלו (מעין) תכונותיו של היהודי עם הקבמשיח, ולכן יכול לבקש שיתקיים בו עצמו פסוק זה{{הערה|התוועדויות [[תשמ"ה באופן למעלה מטעם ודעתג]] חלק ג' עמוד 1315 ואילך. אולם בזמן הגלות כח זה הוא נעלם ולפעמים הכח הינו בגלות ממש בתוך ההתוועדויות [[נפש הבהמיתתשמ"ו]] והוא כאשר האדם מקשר ומשקיע את עצמו בענייני עולם הזה בהתקשרות חזקה בלי טעם וממילא הקשר העצמי לקדושה ואלוקות מתעלם ונמצא בגלותעמוד 144 ואילך.}}.
ועבודתו ==דרגתו ועניינו=={{ערכים מורחבים|ערכים=[[יחידה שבנפש]], [[עצם הנשמה]]}}ניצוץ משיח הוא 'נקודת היהדות' שבנפשו של יהודי הוא לגלות את ניצוץ זה. והוא על ידי עבודת התפילה מעומק הלב שאז מתגלה נקודה הפנימית שבו שלמעלה מהדעת. כן על ידי נתינת - הנרמזת באות יו"ד, [[צדקהראשי תיבות|ראש התיבה]] מכסף שעמל בו בעסק משא ומתןשל שם עם '''י'''שראל{{הערה|שם=לקו"ש לט|1=שיחת ערב ראש השנה תשנ"ב סעיף ו', [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager. לפי שבעסק האדם משקיע את עומק נפשו ועל ידי שנותן הכסף לצדקה הרי הוא נותן את עומק נפשו ונקודת ליבו לאלקותaspx?req=15971&st=&pgnum=14 ספר השיחות תשנ"ב עמוד 6]. ועל יד זה מעלה האדם את כל התורה ומצוות שלו שיהיו חדורים עם הקשר האלוקי שבנקודת הלב}}. עבודה כמו כן מכונה נקודה זו היא גילוי המשיח בנפש האדם."נקודת פנימיות הלב"{{הערה|שם=תניא|1=ראה בכל זה בתניא [[תניא]] [[אגרת הקודש - סימן ד'|אגרת הקודש סימן ד ראה ']]. וראה ב[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16065&st=&pgnum=415&hilite= לקוטי שיחות חלק ב ' עמוד 692 בהערה שמציין להנ"ל], שמקשר בין העניינים.}}.
ומכיוון שנשיא הדור הוא דרגתו של ניצוץ המשיח היא בחלק העמוק ביותר שבנפש. בספר התניא מקביל [[אדמו"ר הזקן]] ניצוץ זה למדרגת ה[[מלך המשיח#משיח שבכל דורחכמה]] שבנפש, ש"בה מלובש וגנוז אור ה' ממש"{{הערה|שם=שם|משיח שבדוראגרת הקודש שם. בכלל, בספר התניא אדמו"ר הזקן מתייחס ל[[ספירת החכמה]] כדרגה הגבוהה ביותר ולא כותב על הדרגות שלמעלה ממנה; ראה [http://www.chabadlibrary.org/books/adhaz/lkutey/4/4b.htm לקוטי תורה ויקרא ד, ב].}}. בדרך כלל, ביאר הרבי שזוהי דרגת ה[[יחידה שבנפש]]{{הערה|שנשיא ישראל הוא התפשטות של 1=ראה שיחת ליל [[משה רבינושמחת תורה]] שמשה הוא גואל ראשון הוא גואל אחרון לכן כל נשיא ישראל עניינו הוא משיח.(התוועדויות [[תשמ"ו]] שם - [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16024&st=&pgnum=373&hilite= לקוטי שיחות חלק כט שם) גם נשיא הדור הוא נשמה כללית לכן הוא כולל את כל ניצוצי משיח שבדור ולכן הוא המשיח הכלליכ"ט, עמוד 358 ואילך] (ב[[קונטרס בית רבינו שבבלעברית]] הערה 53 - ב[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16057&st=&pgnum=347 תורת מנחם התוועדויות תשנתשמ"ב ו חלק א ', עמוד 420342 ואילך]). ובמקומות רבים נוספים.}} לכן גילוי ניצוץ משיח תלוי בקיום הוראותיו. ועל ידי ההתקשרות אליו נקל יותר להביא לגלוי אמנם בשיחה נוספת חידש הרבי, שדרגתו של הניצוץ הפרטי. ובפרט על ידי קיום השליחות שלו שמתגלה בשליח ה'כמותו' של המשלח הוא לא רק בדרגת היחידה (שגם היא רק "שם" לנשמה עצמה) - אלא ב[[עצם הנשמה]] ממש{{הערה|[[דבר מלכות]] שיחת ש"שלוחו של אדם כמותופ תולדות תשנ" - עניין המשיח שבמשלח. וזה נרמז בזה שהגימטריה של 'שליח' יחד עם ב, סעיף י' כוחות הנפש : "נוסף על המדובר כמה פעמים שהגאולה האמיתית והשלימה על ידי משיח צדקנו באה על ידי זה שכל אחד ואחד מישראל מגלה ניצוץ משיח שבו, בחינת היחידה – יש להוסיף ולתקן שעיקר הכוונה היא (לא לבחינת היחידה שהיא אחד מחמשה שמות שנקראו לעצם הנשמה, אלא) להתגלות עצם הנשמה ממש, שזהו אמיתת ענינו של משיח (שבהם חדר הניצוץ הן ניצוץ משיח שבכל אחד ואחד מישראל, והן ועל אחת כמה וכמה משיחהכללי) הוא 'משיח', העצם דישראל שלמעלה מבחינת היחידה".{{הערה|שם=תו"מ}}.
===השפעתו בכוחות הנפש ולביאת כיוון שניצוץ המשיח===ניצוץ משיח פועל בכל כוחות הוא החלק העמוק ביותר הנפש קשר אלוקי עמוק יותר. כוחות הנפש הם כוחות עם תכונות שונות ולכן הקשר שלהם עם אלוקות נמדד בכל כוח לפי תפיסתו והכרתו באלוקות, ובעקבות כך הקשר על ידם מדוד ומוגבל. פעולת הניצוץ בהם הוא שגם בהם יורגש קשר עצמי המאוחד עם אלוקות שיתבטא בהתקשרות והתבטלות מוחלטת לאלוקות. השפעתו חזקה ופנימית שבכוחו לפעול על כל הכוחות כולם (כשם שניצוץ מ[[משה רבינוהקדוש ברוך הוא]] נמצא בכל אחד מישראל ופועל בכוחותיו. שעל ידי [[התבוננות]] בעניינים המתאימים יוכל בנקל להגיע ליראת שמיםבתכלית - לכן התקשרותו עם הקדוש ברוך הוא אינה בדרך שכלית וכדומה, אלא בדרך שלמעלה מטעם ודעת{{הערה|תניא פרק מבועניין זה מרומז במאמר חז"ל (סנהדרין צ"ז, א.) "משיח בא בהיסח הדעת", שכוונתו הפנימית היא - שעניינו של משיח הוא התקשרות באלוקות שלמעלה מן הדעת}} כך גם ניצוץ המשיח פועל על כל כוחות נפשו של . כלומר שנשמת היהודי באופן פנימי)מרגישה שהיא מאוחדת ודבוקה עם מקורה, הקדוש ברוך הוא, מצד עצם מציאותה. הכוח שלו להשפיע בכל הכוחות נובע מכך שהוא ה'עצם' וגם בעבודת האדם ענינו של כל הכוחותהניצוץ הוא לא עבודה פרטית, לכן התגלותו פועלת בכל הכוחות. תכונה נוספת ישנו לניצוץ משיח אלא עצם הידיעה שהוא מכלה ומבטל את הנטיות והתכונות המנגדים אליו בדרך ממילא. ואין בכוח העניינים המנגדים אליו להתמודד עמו. זהו אחד הטעמים שכח זה מכונה 'ניצוץ' - שהוא כניצוץ אש שמכלה ושורף ומתפשט מעצמו.מאוחד עם הקדוש ברוך הוא{{הערה|שם=תואגרת הקודש ושיחות הנ"מל.}}.
התגלותו של מלך המשיח תלויה בעבודת היהודי לגלות את ניצוץ משיח שבו. זאת בנוסף ההתקשרות ל[[מלךקב"ה]] בכלל שמינוי מלכותו היא על שעל ידי העם ניצוץ המשיח, שרשה בנשמת המשיח - שהוא הממשיך והמגלה בנשמות ישראל את דרגת התקשרות זו. ולכן נקרא המשיח "יחידה כללית" - 'אין מלך בלא עם'כיון שהוא כולל את כל בחינות ה"יחידה" של כל בני ישראל{{הערה|שער היחוד והאמונה פרק זראה הנסמן בשיחת שמחת תורה תשמ"ו הנ"ל, פירוש רבינו בחיי על התורה וישב לח, ל. כד הקמח ערך ראש השנה (ב). עמק המלך שער שעשועי המלך תחילת פרק אהערה 27.}} אצל מלך . וזוהי גם הסיבה לכך ש[[נשיא הדור]] - הכולל את כל נשמות הדור - הוא היחידה הכללית, וממילא גם המשיח שייכותו לעם מודגשת יותר, שהרי ניצוץ מנשמתו נמצא ומאיר בהם.שבדור{{הערה|ראה דבר מלכות ש"פ וירא תשנ"ב הערה 127. [[קונטרס בית רבינו שבבבל]] הערה 53 - התוועדויות [[תשמתשנ"חב]] חלק ב א עמוד 497420.}} הכח לפעול את ביאת המשיח נמצא אצל כל יהודי כיחיד, למרות שהוא לבדו רק 'ניצוץ' מנשמת משיח שהמרחק בין הניצוץ לעצם הוא מרחק ללא ערך. למרות זאת, על פי הכלל ש"העצם כשאתה תופס במקצתו אתה תופס בכולו" יש כח בניצוץ אחד להביא לגילוי כל העצם.{{הערה|שם=תו"מ}}
התגלות הניצוץ בכוחות הנפש פועלת היא 'חידוש' בכל הכוחות. היות והקשר שבין ==התגלותו==ניצוץ המשיח נמצא בהעלם, כיון שבדרך כלל ה[[נפש האלוקית#הלבושים|כוחות הנשמה עם אלוקות הוא קשר של 'גילוים' - כשני הגלויים]] שבאדם נמצאים המתקשרים זה לזה. לעומת הקשר של הניצוץ שהוא עצם הנשמה הוא קשר עצמי - 'ישראל וקב"ה כולה חד'. ולכן התגלות העצם בכוחות בגלוי והם מעלימים על ההתקשרות העצמית שבעצם הנפש הוא חידוש והתחדשות בכל הכוחות כולם. זהו גם תוכן האמרה שאומרים{{הערה|בתפילת [[קידוש הלבנה]]ראה שיחות ש"פ וירא וש"פ תולדות הנ"ל.}} אודות התחדשותה של . במיוחד נמצא הניצוץ בהעלם בזמן ה[[לבנהגלות]] שעם ישראל עתידים להתחדש כמותה. כי לעתיד בביאת המשיח יתגלה בהם דרגת היחידה שהוא ניצוץ משיח ובהתגלותה יתחדשו כל הכוחות.{{הערה, שאז יש העלם והסתר כללי על האור האלוקי; ועוד יותר, כאשר [[נפש הבהמית|למרות האמור שעבודת נפשו הבהמית]] של האדם היא מורידה אותו לגלות את הניצוץ ועי"ז תבוא הגאולה. פשוט שעיקר הגילוי יהיה בביאת המשיח על ידי התגלות היחידה הכללית.{{מקור}}}} מעין התחדשות זו מתגלית בכל ראש חודש בעת שהלבנה מתחדשת שהרי עם ישראל "מונים ללבנה" ו"דומים ללבנה" וכשם שהלבנה מתחדשת מתחדשים גם הם - שמתגלה עצם הנשמה - ניצוץ משיח. ועל ידי זה מתחדשים אצלם כל הכוחות.פרטית והוא שקוע בתאוות ועניני העולם{{הערה|התוועדויות תשנ"ב חלק א עמוד 312.שם=שם}}.
===דרגתו===ניצוץ משיח הוא דרגת היחידה שבנפש שהיא אחד עם הקב"ה באופן תפקידו של "יחידה ליחדך"{{הערה|תו"מ}} אולם בעומק יותר מבאר הרבי שעיקר הכוונה האדם הוא ל[[עצם הנשמה]] שלמעלה מכל הכוחות ולמעלה מכל התוארים וכפי שהנשמה הוא דבר אחד עם [[עצמות ומהות]] שעניינה בעבודה הוא עצם הידיעה שישנו מציאות עצם הנשמה שהיא אחד עם עצמותולגלות את הניצוץ על ידי עבודתו בזמן הגלות, ועל ידי זה בכוחו להתעלות ולהתרומם כבר בזמן הגלות מעין הגאולה.{{הערה|תורת מנחם התוועדויות תשנ"ב חלק א עמוד 319כמו כן, בזכות ניצוץ זה בכוחו להביא את הגאולה בפועל.}}
ניצוץ משיח ===בזמן הגלות===למרות היות הניצוץ בהעלם בדרך כלל - ישנם כמה וכמה מקומות, זמנים ואישים שבהם הוא נמצא בגילוי בגלוי יותר , המבוארים ב[[תורת החסידות]]:*'''תורת החסידות''': [[הבעל שם טוב]] המשיך לתוך נשמות ישראל את שורש נשמתם הנקרא מזלא (שהוא היחידה שבנפש), ולכן נקרא בשם בעל שם טוב, כי מדרגת "כתר שם טוב" היא מדריגת אורו של משיח שעולה על כל הג' כתרים{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/bsht/kst/3/418&search=אלפים כתר שם טוב ע' תיח] - מדברי אדמו"ר הרש"ב.}}.*'''נשיא הדור''': כיון ש[[נשיא הדור]] הוא ה[[משיח שבדור]], ונשמתו היא היחידה הכללית הכוללת את כל נשמות הדור (כנ"ל) - לכן אצלו גלויה הארת המשיח והוא נותן את הכח לכל יהודי לגלות את הניצוץ שבו{{הערה|שיחות שמחת תורה תשמ"ו וקונטרס בית רבינו שבבבל הנ"ל.}}. ובמיוחד אצל ילדים שאצלם הכוחות הפנימיים פחות נשיאי {{קח|תורת |החסידות}}, השייכים באופן גלוי לביאת המשיח{{הערה|שם=לקו"ש לט}}.*'''תינוקות של בית רבן''': אצל [[ילד]]ים שאר כוחות הנפש אינם מפותחים, וממילא גם אינם מעלימים על הנקודה הפנימית של עצם הנפש - ולכן עצם הנשמה נמצא בגלוי ניצוץ המשיח אצלם גלוי יותר שעל שם זה אמרו עליהם. זוהי גם כוונת [[חז"ל]] באמרם שהילדים נקראים "משיחי", כמאמר{{הערה|שבת קיט, ב.}} : "אל תגעו במשיחי" - אלו תינוקות של בית רבן."{{הערה|1=שיחת קודש שבת פרשת ראה מברכים [[חודש אלול]] תשמ"א, ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4629&st=&pgnum=552&hilite= שיחות קודש חלק ד עמוד 532]). תורת מנחם התוועדויות - [[תשנ"ב ]] חלק א עמוד 273 ואילך.}}.*'''ראש חודש''': בכל [[ראש חודש]], כאשר ה[[לבנה]] מתחדשת, ישנה גם התחדשות ב[[עם ישראל]] שעליהם נאמר{{הערה|ראה סוכה כט, א.}} שהם "[[לוח עברי|מונים ללבנה]]" ו"דומים ללבנה". התחדשות זו היא גילוי ניצוץ המשיח, הפועלת חידוש בכל מציאותו של האדם ופועלת את ביאת המשיח{{הערה|1=דבר מלכות שיחת ש"פ תולדות תשנ"ב סעיף ב', [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15971&st=&pgnum=131&hilite= ספר השיחות חלק א' ע' 123].}}. כמו כן מבוארים בחסידות כמה וכמה ענינים בעבודת האדם שבהם הוא יכול לגלות את ניצוץ המשיח (בנוסף לכך שכל קיום תורה ומצוות מגלה את הניצוץ{{הערה|לקוטי שיחות חלק ב' ע' 599 הנ"ל.}}):*'''עבודת התפילה''': בשעת [[עבודת התפילה]] מגלה האדם את הקשר הפנימי שלו לקדוש ברוך הוא שלמעלה מטעם ודעת, ונשמתו יוצאת מהגלות הפרטית לפי שעה; לכן בזמן זה במיוחד מתגלה ניצוץ המשיח{{הערה|שם=שם}}.*'''צדקה''': כיון שבעסקיו משקיע האדם את כל נפשו וכוחותיו כדי להרוויח כסף, לכן כשהוא מפזר כסף זה למצוות ה[[צדקה]] הוא מגלה את הנקודה הפנימית ביותר שבנפשו ומקשר אותה לקדוש ברוך הוא, ועל ידי זה הוא מעלה את כל עבודתו בתורה ומצוות - וזהו גילוי ניצוץ המשיח{{הערה|שם=שם}}.*'''[[ענוה]]''': על פי ביאור המיוחס ל[[המגיד מקוזניץ']], התשוקה לדביקות בה' נפגמה ב[[חטא עץ הדעת]] על ידי מידת ה[[גאוה]]. וכשיתאחדו כל חלקי ההשתוקקות של משיח מכל העולמות, על ידי מידת ה[[שפלות]] - יתוקן חטא עץ הדעת ויתאחדו כל חלקי קומת משיח, כמו שאומר הנביא{{הערה|זכריה ט, ט.}} שמשיח יבוא "עני ורוכב על ה[[חמור]]" (כלומר - על החומריות, הגאוה){{הערה|שם=באר}}.*'''ההתקשרות לנשיא הדור וקיום שליחותו''': כיון שבנשיא הדור מאירה בגלוי בחינת המשיח הכללית (כנ"ל), לכן בה[[התקשרות]] אליו וקיום [[שליחות]]ו מתגלה באדם ניצוץ המשיח, והוא חודר בכל [[עשר הכוחות|עשר כוחות נפשו]]. זהו גם הרמז שבמילה "שליח", אשר בתוספת עשר היא ב[[גימטריא]] משיח - שכאשר היהודי מקיים את שליחותו בכל עשר כוחות הנפש הוא מגלה ומביא את המשיח. יותר מכך, כל מטרת קיומו של הניצוץ הוא כדי לתת ליהודי את הכח למלא את שליחותו{{הערה|שם=מו|1=ראה באריכות שיחת ליל שמחת תורה תשמ"ו הנ"ל.}}. ובפרט בנשיאי החסידות שענינם הוא הבאת המשיח, שלימוד תורתם מסייע ופועל גילוי הניצוץ{{הערה|שם=לקו"ש לט}}.*'''תביעת הגאולה''': על ידי [[הציפייה לגאולה]] והכרזת "[[ווי וואנט משיח נאו]]" מגלה יהודי את ניצוץ המשיח שבו{{הערה|1=שיחת ח"י אלול תשמ"ב ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16016&hilite=cc16fa0e-d163-4e7e-899a-61bc7bad4594&st=ניצוץ+משיח&pgnum=445 התוועדויות ח"ד ע' 2191-2]).}}.* '''לימוד עניני משיח וגאולה''': הוראת הרבי על לימוד עניני משיח וגאולה היא "הדרך הישרה (הקלה והמהירה מבין כל דרכי התורה)" לפעול התגלות וביאת המשיח - "מתחיל מהתגלות וביאת המשיח שבכאו"א מישראל"{{הערה|שיחת ש"פ תזריע מצורע תנש"א סעיף ט' ובהערה 74}}. ===בהבאת הגאולה===בזכות ניצוץ המשיח שאצל כל יהודי, יש בכוחו להביא את הגאולה הכללית - על ידי שהוא מגלה את הניצוץ הפרטי שבו, בעבודתו עם כל [[עשר הכוחות|כוחות נפשו]]. למרות שמדובר רק בניצוץ פרטי, ובעבודתו הפרטית של יהודי - הרי כיון שניצוץ המשיח הוא ענין פנימי ו[[עצם|עצמי]], חל עליו הכלל "העצם כשאתה תופס במקצתו אתה תופס בכולו"{{הערה|1=תורת [[הבעל שם טוב]], ומשמעותה - שענין הנוגע לעצם הדבר ולא רק לחיצוניותו, גם כשהוא מתחלק לפרטים הוא באמת נמצא בכל פרט; לדוגמא, חיות הנפש המחיה את האברים כולם כאחד, גם כאשר "תופסים במקצתה" - החיות המלובשת באבר פרטי - הרי "תופסים בכולה", אותה חיות הנמצאת בכל האברים. ראה [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/bsht/kst/3/227 כתר שם טוב בהוספות, סימן קט"ז, ובהנסמן שם]. [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/lkus/30/8/1/153 לקוטי שיחות חלק ל' ע' 153 ובהערה 55].}}, ולכן גם ניצוץ אחד יכול לפעול גאולה כללית בכל העולם{{הערה|שם=מו}}. זו גם הסיבה לפסק הרמב"ם{{הערה|הלכות תשובה פרק ג', הלכה ד'.}} שכאשר "עשה מצוה אחת - הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף זכות, וגרם לו ולהם תשועה והצלה" - כיון שבמצוה, אפילו אחת, מתגלה ניצוץ המשיח ופועל בעולם כולו{{הערה|1=שיחת שמחת תורה תשמ"ו הנ"ל. שיחת [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16075&st=&pgnum=230&hilite= עשרה בטבת תשמ"ז, הערה 123].}}. ניצוץ המשיח גם מדגיש יותר את כוחו של יהודי להכתיר את מלך המשיח ולהתקשר אליו, בהכרזת "[[יחי המלך]]". שכן, אם לכל מלך יש קשר עמוק לעם (שלכן הוא תלוי בהם, "[[אין מלך בלא עם]]"{{הערה|רבינו בחיי על התורה וישב לח, ל. כד הקמח ערך ראש השנה (ב). [[עמק המלך]] שער שעשועי המלך תחילת פרק א. [[שער היחוד והאמונה - פרק ז']].}}) - אצל מלך המשיח הקשר עמוק אף יותר, בזכות הניצוץ מנשמתו שנמצא אצל כל יהודי{{הערה|1=שיחת ב' [[ניסן]] תשמ"ח ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15927&st=&pgnum=360&hilite= ספר השיחות תשמ"ח חלק א', ע' 352]).}}. כמו כן הניצוץ הוא זה שנותן את הכח למלך המשיח לגאול כל יהודי ויהודי, אפילו הנמוך ביותר - כיון שגם לו יש קשר למשיח על ידי הניצוץ מנשמתו המאיר בו. בדומה למבואר אודות משה רבינו{{הערה|כפירוש החסידות לפסוק (בהעלותך יא, כא) "שש מאות אלף רגלי העם אשר '''אנכי בקרבו'''" - שהכוונה היא לניצוץ ממשה רבינו שמאיר בקרבו של כל יהודי (ראה [http://www.chabadlibrary.org/books/adhaz/lkutey/17/33b.htm לקוטי תורה בהעלותך לג, ג] ועוד).}}, שיכול היה להוציא את כל ישראל ממצרים, רק בזכות החלק ממשה רבינו שהאיר בתוך כל אחד מישראל{{הערה|1=שיחת אחרון של פסח תשמ"ג ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16013&st=&pgnum=141 התוועדויות חלק ג' ע' 1316]).}}.עבודת [[אהבת ישראל]] באופן המיוחד השייך לדורנו, תקופת "[[סף הגאולה]]", תוך הדגשת [[אחדות ישראל|אחדותם של ישראל]] מצד בחי' היחידה, "נקודת האחדות שלמעלה מהתחלקות" - אפשרית בכוחו של ניצוץ המשיח{{הערה|1=שיחת ש"פ מטו"מ [[תנש"א]] סעיף י"ג ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16067&st=&pgnum=268&hilite= ספר השיחות ח"ב ע' 718]).}}. ===בזמן הגאולה===בגאולה האמיתית והשלימה יהיה גלוי ניצוץ המשיח שבכל יהודי, שהוא עצם נשמתו, ולכן דוקא אז יוכל היהודי לעבוד את ה' באופן שלמעלה לגמרי מההגבלות{{הערה|1=ראה דבר מלכות שיחת ש"פ ראה תנש"א, סעיף ט' ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16067&st=&pgnum=326&hilite= ספר השיחות חלק ב', ע' 776]).}}. וזהו החידוש העיקרי ביותר בגאולה - התגלות מציאותם האמיתית של עם ישראל, הדרגה העמוקה ביותר בנשמתם; וזאת באופן שתתגלה ותחדור בכל הדרגות שבנשמה, שגם בהם תהיה ניכרת ההתקשרות העמוקה של עצם הנשמה{{הערה|שיחת ש"פ תולדות הנ"ל, סעיף ט'.}}. בכוחו של ניצוץ המשיח שבכל אחד מישראל, יוכל המשיח [[מלך המשיח#"רב" - מלמד תורה|ללמד את כל ישראל תורה]] ולהמשיך להם השפעות בזמן הגאולה{{הערה|ספר המאמרים [[תשל"ד]] - [[תשל"ה]] עמוד 252.}}. ==השפעתו על שאר הכוחות== ניצוץ משיח [[משפיע]] על כל כוחות הנפש ומאפשר קשר עמוק יותר עם ה[[אלוקות]]. כוחות הנפש השונים הם בעלי תכונות שונות, ולכן הקשר שלהם עם אלוקות נמדד בכל כוח לפי תפיסתו והכרתו באלוקות, בעקבות כך הקשר שנוצר על ידם עם אלקות מדוד ומוגבל לפי תכונתם. לעומת זאת הניצוץ משיח נוצר "קשר עצמי" שאינו מוגבל, ועל ידי התגלותו נרגש קשר זה בכל הכוחות, שגם בהם יורגש קשר עצמי עם אלוקות שיתבטא בהתקשרות והתבטלות מוחלטת לאלוקות. נוסף לכך הניצוץ משיח מכלה ומבטל את הנטיות השליליות שבנפש האדם "בדרך ממילא", משום שביחס לדרגת התקשרותו לאלקות אין המנגדים לאלקות תופסים מקום כלל. זהו אחד הטעמים שכח זה מכונה 'ניצוץ' - שהוא כניצוץ אש שמכלה ושורף ומתפשט מעצמו. השפעתו של הניצוץ היא השפעה '[[פנימי]]ת'. וכן יש בכח התגלותו של הניצוץ לפעול ב'כל' הכוחות כולם{{הערה|כפעולת ניצוצו של [[משה רבינו]] שנמצא בכל אחד מישראל. שפועל בכל כוחותיו באופן פנימי. שעל ידי [[התבוננות]] בעניינים המתאימים יוכל בנקל להגיע ליראת שמים. (תניא [[ליקוטי אמרים - פרק מ"ב]].)}}. כך גם ניצוץ משיח פועל על כל כוחות הנפש של היהודי באופן פנימי. זאת משום שהניצוץ משיח הוא ה'עצם' של כל הכוחות, וכל הכוחות כולם התגלות הארה ממנו, לכן התגלותו פועלת בהם משום שהוא העצם שלהם{{הערה|שם=מו}}. התגלות הניצוץ בכוחות הנפש היא "חידוש". היות וההתקשרות של כוחות ה[[נשמה]] עם אלוקות הוא קשר של "גילויים" - שני מציאויות נפרדות המתקשרות זה לזה, והזקוקים בכל עת לפעולת התעוררות מחודשת על מנת להשפיע בהם כוחות אלוקות מחודשים. לעומת זאת הקשר של הניצוץ משיח הוא קשר עצמי - שבעצם מציאותו הוא אחת עם אלוקות, שהוא סוג נעלה יותר באין ערוך במעלת ההתקשרות, לכן ההתחדשות בו היא תמידית, ועל ידי התקשרותו עם שאר חלקי הנפש הוא פועל "חידוש" בכל סוגי ההתקשרות שבכל הכוחות. ולכן גאולתם של ישראל לעתיד לבוא מכונה "חידוש" בברכת קידוש לבנה, בה אומרים: "שהם (עם ישראל) עתידים להתחדש כמותה".
על ידי זה שבכל אחד מישראל יש ניצוץ משיח יוכל המשיח [[מלך המשיח#"רב" - מלמד תורה|ללמד את כל ישראל תורה]] ויוציא את כולם מהגלות וימשיך להם השפעות.{{הערה|ספר המאמרים [[תשל"ד]] - [[תשל"ה]] עמוד 252.}}
==ראו גם==
* [[לחיות גאולה]]
* [[קבלת פני משיח צדקנו]]
* [[דבר מלכות תולדות (ב')]]
==קישורים חיצוניים==
* רבי [[מנחם נחום מצ'''רנוביל]] - בספרו [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=43327&st=&pgnum=109 מאור עיניים]''' - פרשת פנחס], ורשה, תרמ"ט, מתוך אתר [[HebrewBooks]].* הרבי - '''[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16013&st=&pgnum=140&hilite= תורת מנחם - התוועדויות [[תשמ"ג]] חלק ג]''' עמוד 1315 - שייכותו של משיח לכל אחד מישראל. * הרבי - '''[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16057&st=&pgnum=347 תורת מנחם - התוועדויות תשמ"ו]''' שיחת ליל שמחת תורה - עניינו של ניצוץ משיח. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16024&st=&pgnum=373 באידיש] * הרבי - '''[httphttps://wwwdrive.hebrewbooksgoogle.orgcom/file/d/0B6t2zW9zs378Q0hTU3AzY3dKcE0/pdfpager.aspxview?reqresourcekey=15971&st=&pgnum=130 ספר השיחות 0- תשנ"בp95CtBsKg213T_ZRnoSYdQ דבר מלכות תולדות]''' - משיח הוא עצם שלמעלה מיחידה. (אידיש)* הרב [[עדין אבן ישראל-שטיינזלץ]], [http://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/3593460 ה"תסביך המשיחי" של עם ישראל], באתר בית חב"ד {{בית חב"ד|}}. {{גאולה ומשיח}}{{הערות שוליים|טורים=כן}}{{ערך מומלץ}}
[[קטגוריה:מלך המשיח]]
[[קטגוריה:מגלות לגאולה]]
3,615

עריכות