פתיחת התפריט הראשי

שינויים

אין תקציר עריכה
[[קובץ:כ"ח ניסן נ"א.png|שמאל|ממוזער|250px|[[הרבי]] בשעת אמירת ה[[שיחה]]]]
'''השיחה הידועה''' הוא כינוי שייחס היא [[הרבישיחה]] לשנשא [[שיחההרבי]] שנשא ב[[כ"ח ניסן]] [[תנש"א]], בה הודיע להביע את צערו על האדישות בנושא [[חסיד|חסידיםהבאת המשיח]], והטיל על השומעים את האחריות לפעול את ביאתו: {{ציטוטון|אני עשיתי כל שביכולתיהדבר היחידי שעוד יכולני לעשות: הנני מוסר זאת לכל אחד מכם, ומכאן ולהבא אתם תעשו את עשו כל אשר שביכולתכם, ותדאגו להביא לפעול ביאת משיח בפועל את [[משיח]] צדקנוממש}} (תרגום חופשי). בלשון מאוחר יותר כינה הרבי את שיחה זו השתמש הרבי בתואר "השיחה הידועה"{{הערה|במכתב לר' [[רחמים אנטיאן]]{{הערה|; בשנת [[תשמ"א]], ארגן ר' רחמים אנטיאן קייטנה לילדים ב[[צפת]], תחת הסיסמה: "אני מאמין באמונה שלימה בביאת המשיח". כשהסתימה הקייטנה, והמשיח עדיין לא בא, אחד הילדים שהיה חדור כל כך בכמיהה לביאת המשיח, לא פסק מלדבר על כך, עד כדי כך שהיה עולה לגג בלילות כדי לחפש את משיח... הורי הילד, שלא שמרו תורה ומצוות שהוריו חששו שהוא יצא מדעתולשלומו.{{ש}}לאחר השיחה בכ"ח ניסן, נזכר ר' רמי באותו אירוע - וכתב לרבי את הסיפור, וסיים בכאב: "ואני שואל, רבונו של עולם! ולו רק בגלל ילד יהודי אחד שאחרי אלפיים שנה ש"אותותינו לא ראינו" - שכלתה נפשו בציפייה למשיח האם אין זה מן הראוי שתבוא כבר הגאולה על-ידי מלך המשיח?!...". ועל כך ענה הרביביום [[ד' באייר]]: '''"{{ציטוטון|והרי זו טענתי בשיחה הידועה, אזכעה"צ".אזכיר על הציון}} (יומן 'אראנו נפלאות', ע'152).}}, ומאז התקבל מטבע לשון מאז נפוץ בין חסידי חב"ד שם זה ביחס ככינוי לשיחה.
השיחה נאמרה ביום חמישי אור ל[[כ"ח ניסן]] ה'[[תנש"א]] וגרמה גרמה להתעוררות רבה של בקרב החסידים בנושא הבאת [[אנ"שהגאולה האמיתית והשלימה|הגאולה]] [[חסידי]] [[חב, ומשמשת עד היום נושא בולט בשיח החב"ד]] ברחבי העולם בכל העניינים הקשורים להבאת די מהבטים שונים של דיון משמעותה והדרך למימוש תביעתה. יוזמות ופעולות רבות{{הערה|ראה בפיסקה 'פעולות בעקבות השיחה'.}} בקשר לזירוז הגאולהנעשו בעקבותיה, וחלקם זכו להתייחסויות חיוביות ועידודים מהרבי.
==תוכן השיחהרקע=={{ערכים מורחבים|ערכים=[[בשורת הגאולה]], [[מלחמת המפרץ]], [[שנה שמלך המשיח נגלה בו]]}}מיום [[קובץ:כינוס חרום.jpgי' שבט תשי"א|שמאלעלותו לנשיאות]] הודיע [[הרבי]] ש[[דור השביעי|ממוזערדורנו]] הוא הדור שיזכה ל[[הגאולה האמיתית והשלימה|250px|מודעה לכינוס חרום שהתקיים בכפר חב"ד בעקבות השיחהגאולה]]בתחילת השיחה דיבר הרבי . עבודתנו היא לפעול לזרז את הגאולה על הזמן שבו עומדים, מוצאי ז"ך בניסן, שעניינו הוא שלוש פעמים שלוש פעמים שלוש, שזוהי חזקה משולשת, וכן זהו ליל כ"ח ניסן, ועד שלאחר מכן זהו כ"ט - יום שהוא "מחר חודש" (ערב ידי קיום התורה והמצוות ובפרט [[הפצת היהדות]] ו[[ראש חודשהפצת המעיינות|המעיינות]]). בהדרגה, ולאחר שני ימי ראש חודשבמהלך שנות נשיאותו, יגיע העלה הרבי יותר ויותר את רף ה[[ב' איירציפייה לגאולה]] - והוסיף יותר ויותר לעורר ולדחוף לעשות את המרב להבאתה. במהלך השנים הרבה הרבי לצטט את דברי [[לכתחילה אריבערהרמב"ם]]{{הערה|הלכות תשובה פרק ג, הלכה ד. ולבד זאת שנמצאים בשנת "אראנו נפלאות"}}, אודות חובתו של כל אדם לפעול ולו פעולה קטנה, ובקשר עם שבכוחה להביא את הגאולה ועם מצוות הצדקה: {{ציטוטון|צריך כל אדם שיראה עצמו כל השנה כולה כאילו חציו זכאי וחציו חייב, וכן כל העולם חציו זכאי וחציו חייב.. עשה מצוה אחת הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף זכות, וגרם לו ולהם תשועה והצלה}}.
לאחר מכן המשיך לקראת שנת [[תנש"א]] הכריז הרבי{{הערה|1=החל מ[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15957&st=&pgnum=186&hilite= שיחת שבת פרשת אמור תש"נ], ואמרומשם ואילך בשיחות רבות.}} שראשי התיבות של שנה זו הינם "'''ת'''הא '''ש'''נת '''א'''ראנו '''נ'''פלאות", כלשון הפסוק המנבא על הגאולה העתידה{{הערה|מיכה ז, טו.}}:"כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת". בהמשך, כאשר החל הסכסוך במפרץ הפרסי ובעקבותיו פרצה [[מלחמת המפרץ]], קרא הרבי לא לפחד והבטיח שבמלחמה זו יהיו ניסים גדולים. הרבי הדגיש שאירועי המלחמה הם התגשמות מדוייקת של ה[[מדרש]] ב[[ילקוט שמעוני]]{{הערה|ישעיה רמז תצט.}} אודות ה"[[שנה שמלך המשיח נגלה בו]]"{{הערה|שיחות הרבי בתקופת המלחמה ולאחריה, על הקשר המובהק בין המלחמה לסימני הגאולה, נלקטו בספר "[[בשורת הגאולה (ספר)|בשורת הגאולה]]".}}.
לאחר סיום המלחמה - בחודשים [[אדר]] ו[[ניסן]] [[תנש"א]] - קרא הרבי להתבונן בניסים הגלויים שאירעו בה, והסביר שהם גדולים יותר אפילו מניסי [[חג הפורים]]{{ציטוטהערה|מרכאות1=כן|תוכןראה [https://drive.google.com/open?id=על פי האמור לעיל על דבר הדגשת ענין הגאולה (במיוחד) בזמן זה - מתעוררת תמיהה הכי גדולה: '''היתכן שמבלי הבט על כל הענינים 0B91KHRkDr3SAdTZXZXhmdm0xd0E מכתב כללי מכ"ה באדר תנש"א].}}. ב[[יחידות כללית]] ב[[כ"ו ניסן]], יומיים לפני אמירת השיחה הידועה, ביאר הרבי בהרחבה את הניסים הגלויים שנראו בתקופה זו, הן במלחמת המפרץ והן בהתרחשויות נוספות - עדיין לא פעלו כגון [[ביאת משיח|ביאת משיח צדקנוהתפרקות ברית המועצות]] בפועל ממש?- והסביר שיהודי צריך להכיר בניסים אלו, {{ציטוטון|עד שהוא לא מתבייש לצאת בריקוד בגלל הניסים הגלויים!}}{{הערה|1=[https://drive.google.com/open?id=0B91KHRkDr3SANkdiQUxNZEozcmc שיחת כ"ו ניסן תנש"א]{{PDF|}}}}. דבר שאינו מובן כלל וכלל!'''
ותמיהה נוספת יומיים אחר כך - שמתאספים עשרה (וכמה וכמה עשיריות) מישראל ביחדביום חמישי בלילה, ובזמן זכאי בנוגע להגאולהאור לכ"ח ניסן תנש"א, ואף לאחר [[תפילת מעריב]] [[תפילה עם הרבי|משותפת עם החסידים]] - אמר הרבי את השיחה הידועה על פי כן, אינם מרעישים לפעול ביאת המשיח תיכף ומידבימת התפילה{{הערה|השיחה נאמרה בהפתעה, ולא מופרך אצלם, רחמנא ליצלן, שמשיח ולכן אפילו הרמקול לא יבוא בלילה זה, וגם מחר לא יבוא משיח צדקנו, וגם מחרתיים לא יבוא משיח צדקנו, רחמנא ליצלן!!היה מונח על גבי 'סטנד' - מעמיד - כרגיל.}}.
גם כשצועקים ==תוכן השיחה==[[קובץ:מכתב צאח אחרי כח ניסן.jpeg|שמאל|ממוזער|250px|מכתב בהול שנשלח ל[[שלוחים]] ממרכז [[צעירי אגודת חב"ד בישראל|צעירי אגודת חב"ד]] בבוקר שלאחר אמירת השיחה, [[כ"ט בניסן]]]]את השיחה פתח [[עד מתיהרבי]]בהסבר מעלת היום תוך הדגשת שייכותו לגאולה: '''שנת תנש" א''' - ראשי תיבות "תהא שנת אראנו נפלאות", הרומז לנפלאות שיתרחשו בגאולה; בשנה זו עצמה ב'''חודש ניסן''' - הרי שעליו אמרו חז"ל{{הערה|[[מסכת ראש השנה|ראש השנה]] יא, א.}}: "בניסן נגאלו ובניסן עתידין להגאל", בחודש זה מפני הציווי כועצמו ביום '''כ"ז בחודש''' שהוא [[שלוש]] פעמים שלוש פעמים שלוש - הרומז על חזקה בעניין החודש (הגאולה), ואילו היו מתכוונים ומבקשים וצועקים ובזה גופה חזקה משולשת; ליל '''כ"ח בחודש''' - מלשון כח, חוזק ותקיפות; '''י"ב ל[[ספירת העומר|עומר]]''' - כמספר ה[[שבטים]]; ליל '''באמתי"ג לעומר'''- בגימטריא "[[אחד]]", בודאי ובודאי שמשיח כבר היה בא!!רמז ל[[אחדות ה']] שתתגלה בגאולה; וכך פירט את מעלותיהם של הימים הבאים.
לאחר מכן המשיך הרבי ואמר{{הערה|1=קטעים אלו של השיחה נאמרו על ידי הרבי בהתרגשות רבה, כאשר קולו גובר והסטענדר שעליו נשען התנענע.להלן מתוך [https://drive. הדבר היחיד שיכולני לעשות - למסור הענין אליכם: '''עשו כל אשר ביכלתכם''' - ענינים שהם באופן ד[[אורותgoogle.com/open?id=0B91KHRkDr3SAWXl6dkVmRGFVM2s הנוסח הסופי של השיחה]] דשנערך ו[[תוהומוגה|הוגה]], אבל, ב[[כלים]] ד[[תיקון]] - '''להביא בפועל את משיח צדקנו תיכף ומיד ממש'''!על ידי הרבי.}}:
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=על פי האמור לעיל על דבר הדגשת ענין הגאולה (במיוחד) בזמן זה - מתעוררת תמיהה הכי גדולה: '''היתכן שמבלי הבט על כל הענינים - עדיין לא פעלו [[ביאת משיח|ביאת משיח צדקנו]] בפועל ממש?!.. ואני את שלי עשיתי, ומכאן ולהבא תעשו אתם כל אשר ביכולתכם.דבר שאינו מובן כלל וכלל!'''
ויהי רצון שימצא מכם אחדותמיהה נוספת - שמתאספים עשרה (וכמה וכמה עשיריות) מישראל ביחד, ובזמן זכאי בנוגע להגאולה, ואף על פי כן, אינם מרעישים לפעול ביאת המשיח תיכף ומיד, שניםולא מופרך אצלם, שלשהרחמנא ליצלן, שיטכסו עצה מה לעשות וכיצד לעשותשמשיח לא יבוא בלילה זה, ועוד והוא העיקר - שיפעלו שתהיה הגאולה האמיתית והשלימה בפועל ממשוגם מחר לא יבוא משיח צדקנו, וגם מחרתיים לא יבוא משיח צדקנו, תיכף ומיד ממש}}רחמנא ליצלן!!
== בעקבות השיחה =={{חלונית|רוחב=50%|כותרת=קטעים מגם כשצועקים "[[חלוקת הדולריםעד מתי]]" - הרי זה מפני הציווי כו', יום ראשון [[לואילו היו מתכוונים ומבקשים וצועקים '''באמת''' בניסן]]|מקור=יומן בית חיינו|תוכן=אחד (שאינו חסיד חב"ד) אמר לכ"ק אדמו"ר שליט"א שאולי , בוודאי ובוודאי שמשיח כבר היה זה עצה טובה שכ"ק אדמו"ר שליט"א יבוא לארץ-ישראל, להתפלל ביחד עם היהודים בכותל המערבי.בא!!
מה עוד יכולני לעשות כדי שכל [[בני ישראל]] ירעישו ויצעקו באמת ויפעלו להביא את המשיח בפועל, לאחרי שכל מה שנעשה עד עתה, '''כ"ק אדמו"ר שליט"אלא הועיל''' (בידו הק, והראי'): אני הבהרתי כל הזמן שכעת נותן אני עצות לכם, לא שאתם צריכים לתת לי עצותשנמצאים עדיין ב[[גלות]], מה עלי לעשותועוד ועיקר – בגלות פנימי בעניני [[עבודת השם]].
הדבר היחיד שיכולני לעשות - למסור הענין אליכם: '''הנ"לעשו כל אשר ביכלתכם''': חס-ושלוםענינים שהם באופן ד[[אורות]] ד[[תוהו]], אבל, לא התכוונתי לתת עצות...ב[[כלים]] ד[[תיקון]] - '''להביא בפועל את משיח צדקנו תיכף ומיד ממש'''!
'''כ"ק אדמו"ר שליט"א''': לא אכפת לי שיהיו הצעות, התחילו להשתמש בזה כדי להשתמט מלעשות משהו. אותך הצליח הקדוש-ברוך-הוא, יכול אתה להנות . ואני את ה' מגרונך (הנ"ל הינו זמר)שלי עשיתי, אז מה מחפש אתה עבודה עבורי, שהקדוש-ברוך-הוא יעזור לך!ומכאן ולהבא תעשו אתם כל אשר ביכולתכם.
'''הנ"ל''': חסויהי רצון שימצא מכם אחד, שנים, שלשה, שיטכסו עצה מה לעשות וכיצד לעשות, ועוד והוא העיקר -ושלוםשיפעלו שתהיה הגאולה האמיתית והשלימה בפועל ממש, אינני מחפש יותר עבודה..תיכף ומיד ממש.}}
בשעת אמירת השיחה, הרבי השתמש בביטויים יותר חריפים, כשהחריף שבכולם - שבמקום המילים "לא הועיל", אמר הרבי ש{{ציטוטון|אינני יודע מה לעשות, כיוון שכל מה שעשיתי עד היום היה '''כ"ק אדמו"ר שליט"אלהבל ולריק''': לא איכפת לי שיחפשו עבודה, אבל מנצלים זאת כדי למעט בעבודה האישית, אז – לא זו הדרך!}}.
וסיים: ואל תתפעלו מהרוגז שלי, כי אכן אינני מרוגז.== בעקבות השיחה =={{יישור טקסט|מרכז|*דולרים אחרי השיחה}} אשה (שאינה חסידת חב"ד) בכתה לפני כ"ק אדמו"ר שליט"א "רביהשיחה והביטויים החריפים זעזעו את ציבור הנוכחים, אנחנו סמכנו עליך כל השנים האלו שאתה תביא את המשיחוהדי הסערה שהתחוללה בעקבותיה הורגשו בעולם היהודי בכלל{{הערה|1=ראה כתבות בעיתונות הישראלית בעקבות השיחה, ומה קרה עכשיו? המשימה כבידה מדי בשבילנולמשל: סימה קדמון, אנחנו רוצים שתביא את המשיח". '''כ"ק אדמו"ר שליט"אהמפתחות בפנים''': אם זה דבר בלתי אפשרי עבור כל כלל ישראל, אז איך זה יכול להיות אפשרי עבורי? אני רק אדם אחדסופשבוע מעריב, ואתם כאן... (הראה באצבעו הק' על האנשים שעמדו מסביב לשולחן). '''הני"ט אייר תנש"לא; עמוס נבו, ''': אבל אתה הרבי. אתה האבא שלנו. ואתה צריך להביא לנו את או-טו-טו משיח. '''כ"ק אדמו, 7 ימים - ידיעות אחרונות, י"ר שליטט אייר [[תנש''']] (הודפסו ב[http: אם אני (הראה באצבעו הק' על עצמו) רבי, אז דיברתי באופן ברור, שזה צריך להיעשות על-ידי כלל ישראל, ואת בכללם, ואדם זה בכלל, ואדם זה בכלל (הראה בידו הק' על האנשים שעמדו מסביב לשולחן)//upload.chabad'''הנ"ל''': אתה צודק, אבל אנחנו עדיין סומכים עליך שתביא לנו את המשיחinfo/Habesorah/index'''כhtml#p=15 מוסף "ק אדמוהבשורה"ר שליט"א''' (בתקיפות): אם את סומכת עלי כרבי אז קיבלת את תשובתי באופן ברור, שזה צריך להיעשות על ידך, ועל ידך, ועל ידך (הראה באצבעו הק' על האנשים שעמדו מסביב לשולחן] של [[שבועון בית משיח|בית משיח]]). ושיהיה לך בשורות טובות}}.
מיד לאחר השיחה פרצו הנוכחים כולם באופן ספונטני בזעקות "[[עד מתי]]" שהפכו בהמשך לשירת [[ניגון עד מתי|הניגון 'עד מתי']], וכן בזעקות "משיח נאו" הרב [[שניאור זלמן גוראריה]] שעמד מתחת לבימתו של הרבי, היה בין הראשונים שקיבלו [[חלוקת דולרים|דולר לצדקה]] לאחר השיחה, וכאשר הרבי נתן לו את הדולר, הוא התבטא על הדברים: "לא נגע ולא פגע"{{יישור טקסטהערה|1=עדותו של הרב גוראריה ב[[התוועדות חסידית|התוועדות]] [[כ"ח ניסן]] [[תשנ"ג]] ב-[[770]] - [https://drive.google.com/open?id=0B6TJjB7pbdurUk5YcnBkTmdxeFE יומן קבלת המלכות] עמוד 238 (בהוצאת [[יומן קבלת המלכות|מרכזאת"ה העולמי]]). הביטוי על משקל לשון [[חז"ל]] ב[[מסכת חולין|*חולין]] יט, א.}}.
אשה חשובה (שאינה חסידת חבכאשר הרב [[חיים ברוך הלברשטם]] שניהל את [[WLCC]] הוציא את ההקלטה של השיחה, היא הושמעה ב-[[770]] שוב ושוב{{הערה|מסיבות שונות התעכבה הוצאת הקלטת יותר מהרגיל, והדבר הוסיף למתח בקהל, שחשבו שיש בזה ענין מכוון מהרבי.}}. באותו הלילה, התקיימו ב-770 אסיפות ו[[התוועדות חסידית|התוועדויות]] בניסיון להבין למה בדיוק התכוון הרבי בדרישתו בשיחה. ביום שלמחרת - יום שישי, בו נהוג מדי שבוע לצאת ל[[מבצע תפילין]] - יצאו [[טנקים]] כדי לתגבר את הפעילות ולהפיץ את נושא הגאולה. על דו"ד) אמרה לכ"ק אדמוח פעילות הטנקים, ענה הרבי: {{ציטוטון|נת' ות"ר שליטח [{{=}}נתקבל ותשואות חן] ותהא פעולה נמשכת ובהוספה והזמ"א שתמיד כשהיא מגיעה לרבי השיג [{{=}}והזמן גרמא] והענין. אזעה"ת נותן במחשבתה מה להגיד, והפעם איננה יודעת מה להגיד, וממילא הרי זה סימן אצלה שהפעם הרבי צריך להגיד לה משהוצ [{{=}}אזכיר על הציון]}}.
'''כ"ק אדמו"ר שליט"א''': מה שאני צריך להגיד לך הוא, שאת תדאגי שהיהודים יעשו עבור הבאת המשיח, ולא לשלוח אלי. שיהיו בשורות טובות.}}השיחה גרמה לזעזוע עמוק ברחבי העולם - אצל חסידי חב"ד בפרט, ובעולם היהודי בכלל{{הערה|ראה כתבות בעיתונות הישראלית בעקבות השיחה: סימה קדמון, '''המפתחות בפנים''', סופשבוע מעריב, י"ט אייר תנש"א; עמוס נבו, '''או-טו-טו משיח''', 7 ימים - ידיעות אחרונות, י"ט אייר תנש"א (פורסמו במוסף "הבשורה" של [[שבועון בית משיח|בית משיח]], ג' תמוז תשע"ד).}}.  מיד לאחר השיחה פרצו הנוכחים כולם באופן ספונטני בזעקות "[[עד מתי]]" שהפכו בהמשך לשירת [[ניגון עד מתי|הניגון 'עד מתי']]. ב[[חלוקת הדולרים]] בסיום השיחה, היה הרב [[שניאור זלמן גוראריה]] בין ראשוני העוברים, והרבי פנה אליו ואמר לו: "לא נגע ולא פגע"{{הערה|עדותו של הרב גוראריה ב[[התוועדות]] [[כ"ח ניסן]] [[תשנ"ג]] ב-[[770]]. הביטוי על משקל לשון [[חז"ל]] ב[[מסכת חולין|חולין]] יט, א.}}. עם השמע השיחה התעוררה סערה בין חסידי חב"ד. כאשר יצאה הקלטת השיחה היא הושמעה ב-[[770]] שוב ושוב{{הערה|מסיבות שונות התעכבה הוצאת הקלטת יותר מהרגיל, והדבר הוסיף למתח בקהל, שחשבו שיש בזה ענין מכוון מהרבי.}}. באותו הלילה, התקיימו ב-770 אסיפות ו[[התוועדות|התוועדויות]] בניסיון להבין מה בדיוק מתכוון הרבי לדרוש בשיחה. ביום שלמחרת - יום שישי, בו נהוג מידי שבוע לצאת ל[[מבצע תפילין]] - יצאו [[טנקים]] כדי לתגבר את הפעילות ולהפיץ את נושא הגאולה. על דו"ח פעילות הטנקים, ענה הרבי: {{ציטוטון|נת' ות"ח ותהא פעולה נמשכת ובהוספה והזמ"ג והענין. אזעה"צ}}. במהלך יום שישי, יצאה השיחה [[מוגה|מוגהת]] ת מהרבי.
ב[[ארץ ישראל]] נשמעה השיחה ביום שישי לפנות בוקר, ועד כניסת השבת התפשטה הידיעה אודותיה, והוחלט על קיום כינוס חירום ב[[בית הכנסת בית מנחם]] ב[[כפר חב"ד]] עבור כל חסידי חב"ד בארץ. גם בכינוס זה השמיעו רבנים ומשפיעים את דבריהם בניסיון להבין את כוונת הרבי.
===הרבי חוזר ומעביר את האחריות===
אצל רבים נוצר בלבול בעקבות השיחה, בחשש שהרבי התייאש כביכול מנושא המשיח, או שהוא עלול להפסיק את פעילותו והנהגת החסידים{{הערה|הרב [[מרדכי אליהו]] סיפר שלאחר אמירת השיחה פנה אל הרבי בשאלה: "האם כבוד הרבי רוצה לפטור את עצמו מהמשימה, ולהטילה על אחרים?" והרבי ענה: "לא, אמשיך הלאה" (מדבריו ב[[י"ט בכסלו]] [[תשנ"ה]] ב[[כפר חב"ד]]).}}. לאור זאת היו ניסיונות לפנות אל הרבי שוב ושוב ולבקש ממנו שיפעל בנושא.
ב[[התוועדות עם הרבי|התוועדות]] ב[[שבת]] שלאחר מכן, [[פרשת שמיני]], נעמד אחד החסידים בין השיחות הרב [[יצחק גאנזבורג]] וקרא שמכיוון ש"צדיק גוזר והקדוש ו[[הקדוש ברוך הוא ]] מקיים", מבקשים שהרבי יגזור שהגאולה תבוא מיד. את השיחה שלאחר מכן פתח הרבי והדגיש כי אין מקום להטיל את העבודה להביא משיח עליו, אלא זוהי עבודתו האישית של כל אחד:
{{ציטוט|מרכאות=כן
|תוכן=במקום לנצל הזדמנות זו . . בכדי שכל אחד יחליט בעצמו מה עליו לעשות, מנצלים זאת לחיפוש אולי ימצאו בשבילי עבודה חדשה...
יש לי מספיק עבודה, ואין מה להטיל עלי עוד עבודה; מה עלי לעשות יודע אני בעצמי . . ובנוגע להבאת הגאולה - יודע אני בעצמי מה עלי לעשות, והנני עושה בזה עד כמה שידי מגעת, ולאחרי כל מה שנעשה עד עתה לא הועיל להביא את משיח בפועל (ואין כאן המקום לדון בטעם הדבר).
וממילא - אין מקום לנצל את זמן ההתוועדות ה[[התוועדות עם הרבי|התוועדות]] כדי לחפש בשבילי תפקידים חדשים ולהטיל עלי עוד עבודה... הנני מוחל על הטובה, והיה עדיף שכל אחד יחליט מה עליו לעשות.
וכפי שאמרתי והדגשתי שהמשימה מוטלת עליכם לעשות כל מה שביכלתכם - שכל אחד צריך להתחיל לפעול בעצמו להבאת הגאולה!}}
גם ב[[חלוקת דולריםהדולרים]] ביום ראשון שלאחר מכן, [[ל' בניסן]], דיבר הרבי ברוח זו עם כמה מהעוברים ברוח זו - שעליהם להתמקד בעבודה בעבודתם האישית ולא להטיל את האחריות אל הרבי. מענות בסגנון זה, ענה הרבי למכתבים ששלחו לו ובהם בקשה ודרישה שהרבי יתגלה: למכתב הרב [[גרשון מענדל גרליק]] וחסידי חב"ד מ[[מילאנו]] ב[[איטליה]], שכתבו שהם "תובעים בכל התוקף והחוצפה שהרבי יתגלה", ענה הרבי: {{ציטוטון|לא בזה מדובר כלל כי אם במענה על פי '''שכל''' למה שדיברתי '''ברור''' ובכהנ"ל [{{=}}ובכל הנזכר לעיל] אין אף תיבה '''אחת''' של מענה. כיוון שגם אחרים "עונים" על דרך זה, הרי זה '''בירור''' שאין אצלם אף תיבה '''אחת''' של מענה. ולמה עלי מאטערין זיי [{{=}}לייגע אותם] חס ושלום, ויעבדו ה' בשמחה וטוב לבב, והשם יצליחם. אזכיר על הציון}}. כמו כן על מכתב וחתימות בסגנון זה ששלח הרב [[שניאור זלמן בלומנפלד]] מפרו, ענה הרבי על המילים "כלו כל הקיצין": {{ציטוטון|הרי כל זה '''טענותיי''' וחזרת הטענות אינם מענה כלל. אזכיר על הציון}}{{הערה|מ. פריד, [https://chabad.info/opinions/49510/ "יחי" – ההבדל הגדול…], ה' באייר ה'תשע"ה {{אינפו}}}}.
מענות בסגנון זה, ענה הרבי למכתבים ששלחו לו ובהם בקשה ודרישה שהרבי יתגלה: למכתב הרב [[גרשון מענדל גרליקטוביה פלס]] וחסידי חב"ד מוהרב [[מילאנוזושא ריבקין]] בשלחו לרבי מספר ימים לאחר אמירת השיחה, כרטיס טיסה ל[[איטליהארץ ישראל]], שכתבו שהם "תובעים בכל התוקף והחוצפה שהרבי יתגלה", ענה הרביבתגובה הורה להם להחזיר את הכרטיסי טיסה וכתב ש: {{ציטוטון|כי לא בזה מדובר כלל כי אם במענה על פי ''שכל'' למה שדיברתי ''ברור'' ובכהנ"ל אין אף תיבה '''אחת''' של מענה. כיוון שגם אחרים "עונים" על דרך זה, הרי זה '''בירור''' שאין אצלם אף תיבה '''אחת''' של מענה. ולמה עלי מאטערין זיי [{{=}}לייגע אותם] חס ושלום, ויעבדו ה' בשמחה וטוב לבב, והשם יצליחם. אזכיר על הציון}}. כמו כן על מכתב וחתימות בסגנון זה ששלח הרב [[שניאור זלמן בלומנפלד]] מפרו, ענב הרבי על המילים "כלו כל הקיצין": {{ציטוטון|הרי כל זה '''טענותיי''' וחזרת הטענות אינם מענה כלל. אזכיר על הציוןוכלל כפשוט עוד יותר}}{{הערה|מ. פריד, [http://chabad4ysc01p1vhw140bqmvpyqhpw.wpengine.netdna-cdn.infocom/opinionswp-content/%D7%99%D7%97%D7%99uploads/2019/07/05-%D7%94%D7%94%D7%91%D7%93%D7%9C07-%D7%94%D7%92%D7%93%D7%95%D7%9C/ 2019-21-33-57-ליקוט-מענות-קודש-תנשא.pdf ליקוט מענות קודש - תשנ"יחי" – ההבדל הגדול…א], ה' באייר ה'תשעמענה שכ"ה {{אינפו}}ו.}}.
==פעולות בעקבות השיחה==
===הקמת מטה משיח===
[[קובץ:כינוס חרום.jpg|שמאל|ממוזער|150px|מודעה לכינוס חרום שהתקיים בכפר חב"ד בעקבות השיחה]]
{{ערך מורחב|המטה העולמי להבאת המשיח}}
במוצאי יום שלישי, [[ג' באייר]] נערכה אסיפה במשרדי [[ניידות חב"ד]] ב[[קראון הייטס]] בהשתתפות כמה עשרות עסקנים, בה הוחלט על הקמת '[[המטה העולמי להבאת המשיח]]'. משתתפי האסיפה חתמו על דו"ח ובו פרוטוקול האסיפה עם תכניות המטה ושמות חבריו, כשעל הדו"ח הוסיף הרב [[דוד נחשון]] את המילים: "ו[[יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד]]". מענה הרבי היה: {{ציטוטון|כל זה נלקח להציון אזכיר על הציון}}.
פעולתו הראשונה של המטה היתה הייתה כינוס אסיפה דחופה ב-770 למחרת, ביום חמישי [[ד' אייר]]. על פעולותיהם זכו פעילי המטה למענות ועידודים מיוחדים מהרבי{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=21382 הרב בוטמן מספר על פעולות המטה] {{אינפו}}}}.
===פסק דין===
[[קובץ:פסק הדין1.jpg|שמאל|ממוזער|150px|פסק הדין שנכתב על ידי הרב אשכנזי, בהמשך לאסיפת החירום]]
{{ערך מורחב|ערך=[[פסק דין שהרבי מלך המשיח]]}}
במהלך כינוס החירום ב[[קובץ:פסק הדין1.jpgבית מנחם (כפר חב"ד)|שמאל|ממוזער|250px|פסק הדין שנכתב על ידי הרב אשכנזי, בהמשך לאסיפת החירוםבית מנחם]]במהלך כינוס החירום בכפר ב[[כפר חב"ד ]] במוצאי שבת, בו הרב [[זמרוני ציק]] היה המנחה של הכנס, הועלתה הצעה על ידי הרב [[שמואל פרומר]], לערוך פסק דין מהרבנים שהרבי משיח. רעיון הפסק לא היה חדש, בעבר ש[[הרבי עצמו יזם{{הערה|1=]] הוא [[http://www.hageula.com/moshiach/psak/4638.html בי"ד של מקובלים פסק: הגיע זמן הגאולהמלך המשיח]] סיפור פסק הדין של הרב מרדכי אליהו שהגיע זמן הגאולה}} ופנה רבנים, מורי הוראה, שיפסקו שהגיע זמן הגאולה. ההצעה התקבלה , ובאותו מעמד הכריז, מזכיר [[בית דין רבני חב"ד]] הרב [[דוד חנזין]], בשם הרבנים שהרבי , שה[[רבי]] הוא [[מלך המשיח]]. באותו ערב, רבה של [[רב]]ו של כפר חב"ד]] הרב [[מרדכי אשכנזי]], כתב את הנוסח המלא של [[פסק הדין שהרבי הוא מלך המשיח|פסק הדין]].
באותו לילהבהמשך לכך טסו ל[[ניו יורק]], ל[[770|חצר הרבי]], הרב [[דוד נחשון ו]] ור' [[אבי טאוב]] טסו לניו יורק, לחצר הרבי, - על מנת להגיש לרבי את הפסק דיןפסק הדין. למחרת בוקר, ביום [[ב' אייר, נוספו ארבע חתימות נוספות של חבר [[בית הדין קראון הייטס]] הרב יוסף אברהם העלערבבוקר הגיעו לניו יורק, הרב ושם חיכה ה[[גרשון מענדל גרליקרב]], רבה של מילאנו, הרב דוד נחשון לרבי ליד ה[[לוי ביסטריצקימקווה]] רבה של {{הערה|בימים בהם הרבי נסע ל[[צפתהאוהל|אוהל]], והרב היה טובל לפני כן במקווה.}}, וכשהגיע הרבי הגיש לו את פסק הדין. הרבי הסתכל ואמר בחיוך: {{ציטוטון|ישר כח, ישר כח!}} והכניס את המעטפות לכיס ה[[גדליה אקסלרודסירטוק]] אב בית הדין בחיפה.
בהמשך לכך נכתבו מהדורות נוספות של פסק הדין. כמו כן הרב דוד נחשון חיכה לרבי ליד המקווה{{הערה|בימים בהם הרבי נסע ור' אבי טאוב נשלחו על ידי רבני חב"ד ל[[האוהל|אוהלרוסיה]], היה טובל לפני כן במקווה}} וכשהגיע הגיש לרבי על מנת להקריא את פסק הדין, הרבי הסתכל ואמר בחיוךבקברי [[רבותינו נשיאנו]]{{הערה|1=סיפור האירועים בפירוט בחוברת [http: //old2.ih.chabad.info/images/notimage/45333_he_1.pdf 'העובדות שמאחורי הפסק']{{ציטוטון|ישר כח, ישר כח!PDF}}{{אינפו}}}}.
===קבלת המלכות===
[[קובץ:טופס קבלת המלכות.png|שמאל|ממוזער|150px|טופס [[קבלת המלכות]] שהוגש לרבי בעקבות השיחה, הנחתם בהכרזת [[יחי אדוננו]]]]
{{ערך מורחב|קבלת המלכות}}
בנוסף לפסקי הדין מהרבנים, החלה ההתעוררות בין החסידים על החשיבות לקבל את מלכותו של [[הרבי כמלך המשיח]]. הרעיון עלה כבר בלילה שלאחר השיחה על ידי הרב [[אברהם ליפסקר]] שדיבר על כך בשידור טלפוני, אך התחזק בעיקר באסיפת החירום ב-770, ביום חמישי [[ד' באייר]]. בסיומה של האסיפה חתמו הנאספים - כ-250 איש - על טופס קבלת המלכות, בו הם מקבלים על עצמם את הרבי כמלך המשיח ומתחייבים להתמסר ולפעול כרצונו הקדוש. חתימות אלו הוכנסו לרבי וזכו למענה חיובי ומעודד{{הערה|נוסח המענה היה הנוסח הכללי של המענות באותה תקופה: {{ציטוטון|נת' ות"ח[{{=}}נתקבל ותשואות חן], ותהא פעולה נמשכת ובהוספה והזמ"ג[{{=}}והזמן גרמא], כנתינת כח דחז"ל וברכתם דכל המוסיף מוסיפין לו, ובמיוחד ברכתו דהקבד[[הקב]] שתוספתו מרובה כו'. והזמ"ג [{{=}}והזמן גרמא] שבאים מחודש מ[[חודש ניסן ]] והשפעתו ונכנסים לחודש ל[[חודש אייר ]] (ר"ת [[האבות ]] ורחל - רגל הד') כמפורש בכמה מקומות. בשנת ה(י') ת(הא) ש(נת) א(ראנו) נ(פלאות) אזכיר עה"צ[{{=}}על הציון]}}.}}. צילום המענה של הרבי נתלה על קירות 770 ועורר הדים רבים{{הערה|1=[https://chabad.info/moshiach/145881/ הכינוס הראשון של קבלת המלכות]{{אינפו}}}}.
לאחר מכן התפשט נושא ההחתמות על קבלת המלכות לארץ הקודש, וכן בין נשי ובנות חב"ד, בהסכמת וברכת הרבי.
===לימוד עניני גאולה ומשיח===
[[קובץ:מענה חיים גוטניק.jpg|שמאל|ממוזער|150px|[[מענה]] הרבי לרב [[חיים גוטניק]] על מכתבו, בכת"י [[יהודה לייב גרונר|הריל"ג]]]]{{ערך מורחב|ערך=[[הדרך הישרהלימוד עניני גאולה ומשיח]]}}בשיחות הבמהלך השבוע שאחרי השיחה, הגו כמה [[תמימים]] מהישיבה בניו הייבן (ביניהם התמים [[דב מנחם דברוסקין]]) רעיון, לערוך [[שבתמפתח עניינים]]ות שלאחר מכן הסביר לשיחותיו של הרבי את מהות העבודה הנדרשת מהחסידיםבענייני גאולה ומשיח, והתווה את הדרך המרכזית להבאת הגאולה האמיתית והשלימה - כדי להוסיף ב[[לימוד ענייני גאולה ומשיח]]להבאת הגאולה. ב[[שיחה]] ב[[התוועדות עם הרבי|התוועדות]] אותה השבת, התייחס לכך הרבי במרומז - כאשר הסביר שלימוד עניני הגאולה הוא הדרך הישרה, הקלה והמהירה לפעול את התגלות וביאת המשיח; והוסיף "ובדורנו זה, שהיא שישנם ספרי המפתחות על סדר האותיות על כל מאמרי חז"ל וכו' (שנתווספו בדורות ושנים האחרונות) - קל יותר למצוא את מאמרי חז"ל והסוגיות הדנות בעניני משיח וגאולה"{{הערה|1=ראה [http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/61207_he_1.pdf השטורם שלי ע"ד ביאת משיח], ע' 14 ואילך.}}. בהמשך{{הערה|1=[[הדרך הישרהדבר מלכות]][https://drive.google.com/open?id=0B91KHRkDr3SAVUFjVWJEOVBqLWc שבת פרשת בלק תנש" להביא א] סעיף ט' ואילך.}} הוסיף הרבי ואמר שלימוד ענייני הגאולה נדרש לא רק בתור סגולה לפעול את ביאת המשיח, אלא גם בשביל [[לחיות גאולה|לחיות בהתאם לתקופת סף הגאולה ]], על ידי משיח צדקנוה[[התבוננות]] בשכל בעניני הגאולה, וההנהגה המעשית בהתאם לכך.
כאשר הרב [[חיים גוטניק]] שלח מכתב לרבי בו שאל מה מהי העבודה הנדרשת ממנו עכשיושאליה התכוון הרבי בשיחה הידועה, הרבי השיב לשלוח לו את השיחה שאמר באותה שבת, [[פרשת תזריע מצורע]], בו בה מסביר שהדרך הישרה להביא את משיח הוא היא על ידי לימוד עניני גאולה ומשיח{{הערה|[https://chabad.info/moshiach/48764/ המכתב המיוחד של הרב גוטניק פרסם את סיפור זה בעיתון בית משיח גליון 287, והמענה של הרבי] {{אינפו|}}}}.
==ראו גם ==
*[[שנה שמלך המשיח נגלה בו]]
*[[בשורת הגאולה]]
*[[עד מתי]]
==לקריאה נוספת==
*משיח פרידמן, '''[[ימי בשורה]]''', ניו יורק תשע"ג, פרק שלישי - השיחה הידועה, ע' 57.
== קישורים חיצוניים ==
 
;השיחה
 *השיחה: '''[httphttps://videodrive.chabadgoogle.infocom/file/d/0B91KHRkDr3SAWXl6dkVmRGFVM2s/view מוגה (לשון הקודש)] {{*}} [https:/newvideo/videodocs.google.phpcom/document/d/16eWOa4c8xod0JDwokdpeAv2_oGTjAm9BgAFhWgL2kbI/edit?idusp=867 הרבי אומר את השיחהdrive_link גרסת טקסט]'''* '''[https://chabadpedia.co.il/images/f/f8/%D7%9B%27%27%D7%97_%D7%A0%D7%99%D7%A1%D7%9F_%D7%AA%D7%A0%D7%A9%27%27%D7%90_-_%D7%A2%D7%9D_%D7%AA%D7%A8%D7%92%D7%95%D7%9D_%D7%9C%D7%9C%D7%94%27%27%D7%A7.MP4 וידיאו מלא מהשיחה עם תרגום ללשון הקודש]''' ע"י [[המכון להפצת תורתו של משיח]]* '''[https://chabad.info/video/rebbe/moshiach-rebbe/48405/ קטע קצר מהשיחה]'''{{וידאו}} {{אינפו}}*[http://torah4blindhageula.orgcom/vid/hebrewmalkeinu/dm5416657.pdf htm השיחה המוגהת לקריאההמלאה וחלוקת הדולרים שלאחריה]{{PDFוידאו}} {{הגאולה}} - אתר torah4blind*[httpshttp://www.old2.ih.chabad.info/index.php?#!g=1&url=article_hearticle&id=45809 יומן מבית חיינו - כ"ח ניסן תנש"א] {{אינפו}}* '''[https://chabad.info/video/rebbe/dailyvideo/144623/ יומן וידאו מאירועי כ"ח ניסן תנש"א]''' {{וידאו}} {{אינפו}}
;בעקבות השיחה
 *'''[httphttps://chabad.info/video/rebbe/moshiach-rebbe/%D7%9E%D7%94-%D7%9C%D7%A2%D7%A9%D7%95%D7%AA-%D7%9B%D7%93%D7%99-%D7%9C%D7%94%D7%91%D7%99%D7%90-%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%9748789/ מה לעשות כדי להביא משיח?]''' [[חלוקת דולרים]], בעקבות השיחה {{וידאו}}{{אינפו}}*'''[http://videoold2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=3878 "אם אני רבי, אז דיברתי ברור"]''' [[חלוקת דולרים]], בעקבות השיחה {{וידאו}}{{אינפו}}*[httpshttp://www.old2.ih.chabad.info/index.php?#!g=1&url=article_hearticle&id=21382 פעילות חסידי חב"ד מיד אחרי כ"ח ניסן, בעידודו של הרבי - ראיון עם הרב שמואל בוטמן] {{אינפו}}*'''[httphttps://chabad.info/video/documentary/moshiach-documentary-video/%D7%94%D7%95%D7%99%D7%93%D7%90%D7%95-%D7%A9%D7%94%D7%95%D7%A7%D7%A8%D7%9F-%D7%91%D7%A1%D7%90%D7%98%D7%A2%D7%9C%D7%99%D7%99%D7%98-%D7%A4%D7%A2%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%AA-%D7%97%D7%A1%D7%99%D7%93%D7%9931669/ פעולות חסידים להבאת הגאולה]''' מאז השיחה הידועה {{וידאו}}{{אינפו}}
;אודות השיחה - מסמכים ומאמרי דעה
*[https://drive.google.com/open?id=0B6t2zW9zs378MHZCb2pSR1NLU3M '''השטורם השטורעם שלי ע"ד ביאת משיח'''], בהוצאת [[ועד חיילי בית דוד]], [[תשע"א]], מתוך [[ארכיון גאולה ומשיח]]{{PDF*}}*[https://drive.google.com/open?id=file/d/0B91KHRkDr3SAekV0LUYtel9OUkVBNnFaTWV2Y1QxUlpXUGxZ /view '''מבקש לפי כחן'''(תשע"ו)] {{*}} '''[https://chabad.info/wp-content/uploads/2021/04/09-04-2021-19-52-14-מבקש-לפי-כחן.pdf מבקש לפי כ"חן''' (תשפ"א)], בהוצאת [[ועד חיילי בית דוד]], [[תשע"ו]], מתוך [[ארכיון גאולה ומשיח]]{{PDF}}*'''[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=61294 שיחה אחת: 20 שנים, 20 תובנות ● פרוייקט]''' - עשרים רבנים, שלוחים משפיעים ועוד, על המשמעות של השיחה{{אינפו}}*'''[httphttps://chabad.info/magazine/357084/ המשימה והאחריות – ראיון עומק על שיחת כ"ח ניסן]''' עם הרב [[יוסף ישעיה ברוין]], בתוך [[שבועון בית משיח]] יחד עם מערכת [[מדקדקים]], פרשת שמיני תשע"ח*'''[https://chabad.info/magazine/%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%90%D7%99%D7%9F-%D7%90%D7%A3-%D7%90%D7%97%D7%93-%D7%A9%D7%9E%D7%91%D7%A7%D7%A9-%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97-%D7%91%D7%90%D7%9E%D7%AA144565/ האם אין אף אחד שמבקש משיח באמת?]''' ראיון עם הרב [[זושא זילברשטיין]], מתוך [[שבועון בית משיח]] {{אינפו|}}*'''[http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=39399 "הרב ד"ר יצחק קראוס חוזר לאירוע המכונן בכ"ח ניסן תשנתנש"א"]''' - מאמר שהתפרסם ב-ynet {{אינפו}}*'''[https://drive.google.com/file/d/1rvs1ELk5YixJb3jZUtYESb6-AUJP5D9X/view?usp=sharing להביא את משיח זו לא עצה, זו שליחות!]''' {{בית משיח}} [[שבועון בית משיח]] פרשת תזריע-מצורע תשע"ז*'''[https://drive.google.com/file/d/1stt4rQvSbQ4wFptt3aV22vbkVHLRUFx-/view משיחקאסט כ"ח ניסן]''' - מענדי איברט ואיצ'ה קראוס בתוכנית [[משיחקאסט]] מרתקת*'''[https://chabad.info/moshiach/666449/ גיליון 'הזמן גרמא' בסימן שלושים שנה לכ"ח ניסן תנש"א • מרתק]''' {{PDF}}{{אינפו}}*הרב שלום יעקב חזן, '''[https://chabad.info/blogs/666669/ בין פורים תשמ"ז לכ"ח ניסן תנש"א]''' {{אינפו}}*'''[https://chabad.info/magazine/666590/ שלושים שנה לשיחה המרעישה: הרב נחשון בראיון גלוי-לב]''' {{אינפו}}*'''[https://col.org.il/news/130348 ליל שישי ברדיו COL - פרשת שמיני, הרב מיכאל טייב על המסר מהשיחה]''' {{אודיו}}{{COL}}*'''[https://chabad.info/video/kids/tzh/594292/ מקהלת צבאות השם בקליפ מרגש לכ"ח ניסן]''' {{אינפו}}
{{תבנית:גאולה ומשיח}}
{{שיחות הדבר מלכות}}
{{הערות שוליים}}
{{ערך מומלץ}}
{{תבנית:גאולה ומשיח}} [[קטגוריה:אירועים בחסידותבתקופת אדמו"ר שליט"א]]
[[קטגוריה:גאולה ומשיח בזמן הגלות]]
[[קטגוריה:שיחות הדבר מלכות|כ"ח ניסן]]
[[קטגוריה:שיחות אדמו"ר שליט"א]]
משתמש אלמוני