פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 10,493 בתים ,  3 ינואר
חילזון דייייי עם ההטרלותת!!!!
[[קובץ:שידוך אינו חינוך.jpg|ממוזער|מענה הרבי בנוגע לשידוך: '''בנוגע להטענות שכותבת אודותן וכו' – הטוב ביותר להמנע מכל ויכוח בזה.{{ש}}ודי בהסברה {{קו תחתון|מובנת}}, אשר שידוך אין ענינו {{קו תחתון|כלל}} "לחנך" את המדובר שי' ולשנותו, כי אם {{קו תחתון|אדרבא}} – יחס של {{קו תחתון|כבוד}} להאיש וכמובן גם להשקפות שלו ולדעותיו.{{ש}}והרי רוצים אשר באופן זה דוקא יתייחס הוא אלי' ולהשקפות שלה'''.]]ה'''שידוך''' הינו אחד השלבים המוקדמים בתהליך ה[[חתונה]], והוא כולל חיפוש התאמה בין בני זוג פוטנציאליים, פגישות ובירורים, ועד להשלמת תהליך השידוך בהחלטה שאכן בני הזוג מתאימים וציון ההחלטה בחגיגה קטנה דוגמת [[ווארט (לחיים (חתונה)|לחיים]] או [[ווארט (לחיים)|ווארט]].
מטרת השידוך הינה להוסיף ב[[צניעות]] של תהליך מציאת הזיווג, והוא נעשה על פי מנהג ישראל באמצעות אדם שלישי שמתווך בין הצדדים ולא בקשר יזום ישיר של החתן והכלה.
לשדכן או לשדכנית חלק חשוב בתהליך החתונה ונהוג לשלם להם ביד רחבה, ולזקוף להם את הזכות בהקמת הבית.
==אופן העיסוק בשידוך=====בצניעות ובמרץ===
חיפוש ה"שידוך" צריך להיות מתוך צניעות, בדרכי תורה ויראת שמים – על ידי שדכן טוב, או ידידים וכדומה{{הערה|אגרות קודש חלק יד, עמוד כג. חלק יג, עמוד סח.}}.
נוהגים לעשות בדיקת "דור ישרים" קודם השידוך בכדי לוודא שהילדים יצאו בריאים.
==אח או אחות צעירים לפני המבוגרים=העיקר והטפל===הנישואין הינם מאורע עיקרי ומרכזי בחיי האדם, מאורע המטביע את חותמו על כל מהלך החיים, ולכן: יש להחליט על השידוך במתינות וביישוב הדעת, ולא בחיפזון{{הערה|אגרות קודש חלק ד, עמוד רעב.}}.
שידוך אח צעיר לפני אחיו המבוגרגורם חשוב בהחלטה על השידוך הוא משיכת הלב. כלומר, או אחות צעירה לפני אחותה המבוגרת אפשריים אם האח או האחות המבוגרים הסכימו ומחלו מחילה גמורה, בלב שלםשלא די בהבנת והסכמת השכל שהשידוך הוא טוב ומתאים לו, לאח או לאחות הצעיריםאלא צריך שתהיה גם נטיית ומשיכת הלב, ומה טוב שהמחילה תהיה בכתב או בפני עדיםלכל הפחות הערכה שבהמשך הזמן יהיה משיכת הלב{{הערה|אגרות קודש חלק טוטז, עמוד קסבשו. שמחת עולם עמוד 22.}}. כאשר ישנם גורמים שונים המפעילים לחץ להסכים להצעת השידוך, כמו צער ועגמת נפש של ההורים וכדומה, עמוד שכוגורמים אלו אינם צריכים להוות משקל מכריע בהחלטה על השידוך. כאשר אין נטייה בלב, ועל־אחת־כמה־וכמה כשאין הבנה והסכמה בשכל – אין להענות בחיוב להצעת השידוך{{הערה|ראה שם.}}.  לפני ההחלטה על השידוך צריכה להיות החלטה תקיפה ואיתנה של שני הצדדים – לבנות בית נאמן על יסודות התורה והמצוות{{הערה|אגרות קודש חלק דיג, עמוד קצזתסו.}}.
בכל־זאתאין לעכב שידוך בגלל בעיות כלכליות, כמו מציאת פרנסה, כשהשתדך הצעיר לפני המבוגר (או הצעירה לפני המבוגרת), כדאי א. לדחות ככל־האפשר את מועד החתונה, שמא המבוגר ישתדך בינתייםדירה, ב. ההורים ישלישו סכום כסף עבור הוצאות חתונת המבוגראלא צריך להיות בבטחון גמור בהקב"ה שיעזור לו למצוא דירה ופרנסה בשפע ובהרחבה{{הערה|ראה שםשמחת עולם עמוד 33. לקוטי שיחות חלק כד, עמוד 466. ועוד.}}.
שידוך אחות צעירה לפני אחיה אפשריבאם המצב הרוחני של המשודך הוא כראוי, שכן האחים והאחיות הם שני תורים נפרדים להשתדךובכוונתו להקים בית על יסודי התורה והמצוות בשלימות מתוך יראת שמים, והם אינם תלויים זה בזההרבי הורה שאין להתחשב בעבר הרוחני, כגון לידה שלא בטהרה, אחים שירדו מדרך התורה והמצוות, או הורים גרושים{{הערה|דברי כ"ק אדמו"1=ראו הנלקט בזה ב[https://chabadpedia.co.il/images/0/0b/%D7%A9%D7%90%D7%9C%D7%95%D7%9F_%D7%A9%D7%99%D7%93%D7%95%D7%9B%D7%99%D7%9D_%D7%96%D7%9C%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%91.pdf שאלון השידוכים] של השדכן ר ביחידות לא' מאנ"ש. ובאגרות קודש חלק יא [[אליעזר זלמנוב]], עמוד רמא כתוב שהאח המבוגר ימחול לאחותו בפני שלושה מישראל, ושישלישו סכום כסף לחתונת האח המבוגר4.}}.
===בעצת הורים וידידים===[[קובץ:גלוית לב עם ידיד.jpg|ממוזער|[[מענות קודש|מענה הרבי]] משנת תשל"ה לנערה שהתלבטה בנוגע ל[[שידוך ]], בה יעץ לה הרבי להיפגש עמו פעם נוספת, ולאחר מכן: '''באם גם אז יהי' איזה ספק – תדבר בזה גלוית לב עם ידיד ובהתאם להדיבור ושמיעת תגובת הידיד תחליט והשם יצליחה'''.]]לפני ההחלטה על השידוך יש להתייעץ עם ההורים, או קרובי משפחה ו[[ידידים מבינים]]{{הערה|שמחת עולם עמוד 22 ובהנסמן שם.}}, ולא כדאי לייסד חיי משפחה בניגוד לדעת ההורים{{הערה|ממכתב כ"ב תמוז תשל"א: "בכלל אינו מהנכון והטוב להתחיל לייסד חיי משפחה בניגוד לדעת הורים . . תוקף מיוחד לטעמים האמורים כשהמדובר הוא בבן או בת כהן==הבכירים במשפחה אשר במדה חשובה הרי זה מורה דרך להאחים והאחיות הבאים אחריהם".}}, ועם זאת, הורה הרבי שהורים לא ילחצו על הילדים בעניני שידוך{{הערה|מוסף 'נשי' שבועון כפר חב"ד 1855 עמוד 23.}}.
מותר לישראל להשתדך במקרה שהבחור או הבחורה נמצאים רחוק מהוריהם, מעבר לים וכדומה, לא כדאי שהם יחליטו לבדם ללא התייעצות עם בת כהןהוריהם, אולם אלא רצוי שאחד ההורים יסע לשם על מנת לסייע בהחלטה על החתן להיות בקי לפחות בתוכן אחת המסכתות הקטנות שבש"סהשידוך{{הערה|לקוטי שיחות אגרות קודש חלק כדכג, עמוד 462קיג.}}.
==סגולות לשידוך הגון==רצוי שלא יהיו הפרשי גיל גדולים בין החתן לכלה{{הערה|אגרות קודש חלק ז, עמוד קפד. תשורה ברוין-חסיד תשפ"ב מענה ד "שידוכין - פער גילאים": "היא מבוגרת ממנו בארבע שנים!".}}, אך אין מניעה שהכלה תהיה גדולה מהחתן{{הערה|כך היה גם בנישואי הרבי והרבנית, כשהרבנית גדולה מהרבי כמעט בשנה.}}.
1. לימוד התורהכאשר ישנם שמועות על התנהגות לא טובה של המשודך בשנים עברו, ובמיוחד תורת החסידותצריך לדעת שעיקר הדגש בהחלטה על השידוך הוא המצב הנוכחי שבהווה וההחלטה התקיפה בנוגע לעתיד, ולא העבר{{הערה|ראה קונטרס "שמחת עולם"(קה"ת, תשנ"ד, לאופר)אגרות קודש חלק יב, עמוד 23 ובהנסמן שםשפה.}}.
2ההחלטה על השידוך צריכה להיות של השכל והלב, ואין לעשות כל מיני חישובים וגימטריות של שמות וכדומה – כי אין לזה שום משמעות אמיתית. נתינת צדקהכמו כן – אין להחליט על שידוך על ידי הטלת גורל{{הערה|אגרות קודש חלק טז עמוד קצח. חלק יז, ובמיוחד במספר 18 (חי)עמוד פד.}}.
3אין חשש להתחתן עם קרובי משפחה, ואפילו בני דודים יכולים להתחתן זה עם זה{{הערה|אגרות קודש חלק כ, עמוד סח. בדיקת התפילין והמזוזותאראנו נפלאות ע' 113.}}.
4אין כל מניעה שהחתן והכלה יהיו מעדה ומוצא שונה, כמו אשכנזים וספרדים וכדומה, בפרט בדורות אלו. החלטה תקיפה לבנות בית נאמן על יסודי התורה והמצוותהגישה של הפרדה בין ספרדים לאשכנזים בנושא היא בלתי נכונה והיא כהקמת מחיצות והבדלות בין בני ישראל ומיהו זה ואיזהו שירצה בכך{{הערה|אגרות קודש חלק ח אגרת ב'שכ ואגרת ב'שסא. חלק יג אגרת ז'תרמב, שני אגרות (מכ"א מנחם אב תשכ"א ומא' סיון תשכ"ב) ומענה קודש שנדפסו ב[https://drive.google.com/viewerng/viewer?url=https://w2.chabad.org/media/pdf/1193/MJlx11933698.pdf קונטרס ועד הנחות בלה"ק לש"פ בהעלותך תשפ"ב]}}.
5כאשר שם החתן וחמיו שווים, או שם הכלה וחמותה שווים – יוסיפו שם לאחד מהם. והוספת השם צריכה להיות בשמחה ובבטחון גמור בהקב"ה שימצא את זיווגולפני פירסום השידוך ברבים{{הערה|ראה שערי הלכה ומנהג, חלק ד, ולא להיות שרוי בעצבות או בייאוש ונפילת הרוחעמוד פה – פט.}}.
==העיקר והטפלהלכות והנהגות בשידוך=====המתנה בשידוך===שידוך אח צעיר לפני אחיו המבוגר, או אחות צעירה לפני אחותה המבוגרת אפשריים אם האח או האחות המבוגרים הסכימו ומחלו מחילה גמורה, בלב שלם, לאח או לאחות הצעירים, ומה טוב שהמחילה תהיה בכתב או בפני עדים{{הערה|אגרות קודש חלק טו, עמוד קסב, עמוד שכו. חלק ד, עמוד קצז.}}.
הנישואין הינם מאורע עיקרי ומרכזי בחיי האדםבכל זאת, מאורע המטביע כשהשתדך הצעיר לפני המבוגר (או הצעירה לפני המבוגרת), כדאי א. לדחות ככל־האפשר את חותמו על כל מהלך החייםמועד החתונה, שמא המבוגר ישתדך בינתיים, ולכן:ב. ההורים ישלישו סכום כסף עבור הוצאות חתונת המבוגר{{הערה|ראה שם.}}.
יש להחליט על השידוך במתינות וביישוב הדעתשידוך אחות צעירה לפני אחיה אפשרי, ולא בחיפזוןשכן האחים והאחיות הם שני תורים נפרדים להשתדך, והם אינם תלויים זה בזה{{הערה|אגרות דברי כ"ק אדמו"ר ביחידות לא' מאנ"ש. ובאגרות קודש חלק דיא עמוד רמא כתוב שהאח המבוגר ימחול לאחותו בפני שלושה מישראל, עמוד רעבושישלישו סכום כסף לחתונת האח המבוגר.}}.
גורם חשוב בהחלטה על השידוך הוא משיכת הלב. כלומר, שלא די בהבנת והסכמת השכל שהשידוך הוא טוב ומתאים לו, אלא צריך שתהיה גם נטיית ומשיכת הלבכאשר ישנה הצעת שידוך מתאימה אך אחד מהצדדים לא רוצה לשמוע כעת וברצונו להמתין זמן ממושך, או לכל הפחות הערכה שבהמשך הזמן יהיה משיכת הלבלא כדאי להמתין ולכבול את שני הצדדים להצעת שידוך זו דווקא{{הערה|1=[https://col.org.il/news/132340 אגרות קודש חלק טז, עמוד שו. שמחת עולם כ"ו עמוד 22ח].}}.
===בירורים===כאשר ישנם גורמים שונים המפעילים לחץ להסכים להצעת השידוךמתקשרים לברר אודות הצעות שידוך, כמו צער ועגמת נפש של ההורים וכדומהיש להיזהר מאוד בדברים שלא לספק מידע שאינו נחוץ ולהיכשל ב[[לשון הרע]], גורמים אלו אינם צריכים להוות משקל מכריע בהחלטה על השידוך. כאשר אין נטייה בלבשלא להטעות את המשודכים במידע לא מדוייק, ועל־אחת־כמה־וכמה כשאין הבנה והסכמה בשכל – אין להענות בחיוב להצעת השידוךופרטים הלכתיים נוספים{{הערה|ראה שםראו מחלוקת בית שמאי ובית הלל וביאור התוספות במסכת כתובות יז, א דיבור המתחיל 'כלה'.}}.
לפני ההחלטה על השידוך צריכה להיות החלטה תקיפה ואיתנה בשל כך, יש להתמקד בעיקר בהצגת המעלות והחוזקות של שני הצדדים – לבנות בית נאמן המשודכים, ובמקום שיש ספק האם לספר על יסודות התורה והמצוות{{הערה|אגרות קודש חלק יג, עמוד תסו.}}מידע כל שהוא יש להתייעץ עם רב.
אין לעכב שידוך בגלל בעיות כלכליות===פגישות השידוך===פגישות השידוך צריכות להיעשות בנחת ולא בבהילות, כמו מציאת פרנסה, או דירה, אלא צריך להיות בבטחון גמור בהקב"ה שיעזור לו למצוא דירה ופרנסה בשפע ובהרחבהולא ייתכן שבתוך שבוע בלבד יחליטו על דבר כה יסודי כהקמת בית בישראל{{הערה|שמחת עולם עמוד 33עדות הרב [[יהודה לייב גרונר]]: 2 זוגות הכניסו שאלה אל הרבי בנוגע לילדיהם האם נכון שיפגשו והרבי השיב בחיוב. לקוטי שיחות חלק כדשבוע לאחר מכן הכניסו שוב מכתב אל הרבי שהם החליטו לסגור ומבקשים ברכה, והרבי השיב: כיצד יתכן שרק שבוע עבר וכבר הם מבקשים ברכה להקמת בית? האם ייתכן בשבוע אחד להחליט על חיים שלמים?!... (מוסף 'נשי' שבועון כפר חב"ד 1855 עמוד 466. ועוד23).}}.
==עצת הורים וידידים==כאשר יש ספק והתלבטות האם יש משיכת הלב, מייעץ הרבי לערוך הפסק זמן ולבדוק האם זה גורם לרוגע אצל המשודכים, או מעורר אצלם ציפיה מחודשת לשוב ולהיפגש.
לפני ההחלטה בפגישות עצמם מורה הרבי לשוחח לא רק באופן כללי על השידוך יש להתייעץ עם ההוריםחיי המשפחה, או קרובי משפחה ואלא לרדת לפרטים מעשיים כמו [[ידידים מביניםקביעות עיתים]]בשיעורי תורה, מיקום השיעורים וכמותם, אופן הלבוש, ועוד{{הערה|שמחת עולם [[מענות קודש|מענה הרבי]] הנדפס במוסף 'נשי' לשבועון כפר חב"ד 1863 עמוד 22 ובהנסמן שם6.}}.
במקרה שהבחור או הבחורה נמצאים רחוק מהוריהם===שידוך עם בת כהן===באם ישראל משתדך עם בת כהן, מעבר לים וכדומה, לא כדאי שהם יחליטו לבדם ללא התייעצות עם הוריהם"צריך הוא להוסיף כח בלימודו ובשיעוריו בתורה, אלא רצוי שאחד ההורים יסע לשם על מנת לסייע בהחלטה למען אשר יתקרב למעלת תואר תלמיד חכם על השידוךכל פנים כפי יכולתו"{{הערה|אגרות קודש ח"ו עמ' פג.}}. בין ההוראות שהורה הרבי הם השתדלות לגמור את המשניות כל הששה סדרים אם יש זמן כמה חדשים עד החתונה, ובאם זמן החתונה קרוב על כל פנים סדר אחד או שניים. ובכל אופן שילמד [[מסכת כלה]]. וכן שיקנה בקיאות לפחות בתוכן אחת ה[[מסכתות קטנות|מסכתות הקטנות]] שבש"ס{{הערה|לקוטי שיחות חלק כגכד, עמוד קיג462.}} ואם אפשרי גם בדינים הצריכים ב[[קיצור שולחן ערוך]]{{הערה|אגרות קודש ח"ה עמ' רפג.}}.
רצוי שלא יהיו הפרשי גיל גדולים בין החתן לכלה{{הערה|אגרות קודש חלק ז, עמוד קפד.}}, אך אין מניעה שהכלה תהיה גדולה מהחתן{{הערה|כך היה גם בנישואי הרבי והרבנית, כשהרבנית גדולה מהרבי כמעט בשנה.}}.===סגולות לשידוך הגון===
כאשר ישנם שמועות על התנהגות לא טובה של המשודך בשנים עברו1. לימוד התורה, צריך לדעת שעיקר הדגש בהחלטה על השידוך הוא המצב הנוכחי שבהווה וההחלטה התקיפה בנוגע לעתיד, ולא העברובמיוחד תורת החסידות{{הערה|אגרות קודש חלק יבראה קונטרס "שמחת עולם"(קה"ת, תשנ"ד, לאופר), עמוד שפה23 ובהנסמן שם.}}.
ההחלטה על השידוך צריכה להיות של השכל והלב, ואין לעשות כל מיני חישובים וגימטריות של שמות וכדומה – כי אין לזה שום משמעות אמיתית2. כמו כן – אין להחליט על שידוך על ידי הטלת גורל{{הערה|אגרות קודש חלק טז עמוד קצח. חלק יזנתינת צדקה, עמוד פד.}}ובמיוחד במספר 18 (חי).
אין חשש להתחתן עם קרובי משפחה, ואפילו בני דודים יכולים להתחתן זה עם זה{{הערה|אגרות קודש חלק כ, עמוד סח3. אראנו נפלאות ע' 113.}}בדיקת התפילין והמזוזות.
אין כל מניעה שהחתן והכלה יהיו מעדה ומוצא שונה, כמו אשכנזים וספרדים וכדומה{{הערה|אגרות קודש חלק יג; עמוד קפז4.}}החלטה תקיפה לבנות בית נאמן על יסודי התורה והמצוות.
כאשר שם החתן וחמיו שווים, או שם הכלה וחמותה שווים – יוסיפו שם לאחד מהם5. והוספת השם צריכה להיות לפני פירסום השידוך ברבים{{הערה|ראה שערי הלכה ומנהגבשמחה ובבטחון גמור בהקב"ה שימצא את זיווגו, חלק ד, עמוד פה – פט.}}ולא להיות שרוי בעצבות או בייאוש ונפילת הרוח.
==מזל טוב=בקשת מחילה===כאשר מסיבה כל שהיא השידוך לא יצא לפועל, על המשודכים לבקש באמצעות צד שלישי מחילה זה מזה ויש להקפיד על זה מאוד כיון שאם נותרת קפידא, עלול הדבר להשפיע על הצדדים למשך כל ימי חייהם.
==סגירת השידוך=====מזל טוב===מנהג חסידים שלאחר הסכמת החתן והכלה להשתדך – פונים בבקשת ברכה והסכמה מ[[הרבי]], כיום וכיום - ע"י [[כתיבה לרבי באמצעות האגרות קודש]]וכדומה{{הערה|"אין לו להישען כלל לא על בינת עצמו, ולא על השדכן ולא על הרופא ולא על הסרסור, שאין כל אלו אלא ענינים מסופקים, ויש לו דרך ודאית לפתור את ספקותיו . . לשאול את פי הרבי". אגרות קודש חלק ג' עמוד נד.}}.
לאחר קבלת "ברכה והסכמה" מהרבי, מפרסמים את השידוך ברבים, ומאחלים מזל טוב.
הביטוי הנכון שיש לקרוא לחתן ולכלה הוא – "השתדכו", או "באו בקשרי השידוכים", ולא "התארסו", שכן "אירוסין" משמעותם "קידושין" והם נעשים רק בעת החתונה, ואילו לפני החתונה החתן והכלה הינם רק משודכים ולא מאורסים{{הערה|שיחת שבת פרשת תשא תשל"ט. ועוד. (עם זאת , רבותינו נשיאינו השתמשו מספר פעמים בביטוי 'אירוסין' גם בנוגע לשידוך (לדוגמא: [http://www.teshura.com/teshurapdf/Wolpe-Neparstik%20-%20Teves%2019%2C%205779.pdf בתשורה זו], עמוד 36 בתשורה).}}. ===מסיבת הווארט (לחיים)==={{ערך מורחב|ערך=[[ווארט (לחיים)]]}}לאחר ההחלטה על השידוך מתאספים יחד שתי המשפחות, משפחת החתן ומשפחת הכלה, יחד עם חברים וידידים, ועושים מסיבה ו[[התוועדות חסידית|התוועדות]] של שמחה. בעת המסיבה נוהגים לעשות "קנין", על העניינים הגשמיים שבשידוך, וההסכם נעשה רק בעל־פה – "מילה" (תרגום של "ווארט" מ[[יידיש]]), ואין עושים תנאים ואין כותבים שטר{{הערה|התקשרות, חוברת ע, ניצוצי רבי. שמחת עולם עמוד 41.}}. בעת הווארט נהוג שהחתן חוזר על [[מאמר חסידות]]{{הערה|אגרות קודש חלק יג, עמוד קלה.}}. ===תשלום לשדכן===התשלום לשדכן הינו חובה הלכתית{{הערה|[[רמ"א]] בשולחן ערוך חושן משפט סימן קפה. "הנישואין כהלכתם" פרק ד'.}}, ככל תשלום לעובד שביצע מלאכה ויש לשלם לו את התשלום המלא שדורש, ואף אם לא סוכם מראש, יש לשלם את המחיר שנהוג לשלם למלאכה זו באותו מקוםמסיבה זו, כאשר השלמת השידוך היה כרוך במאמץ מיוחד וכדומה, יש להוסיף על הסכום. בכל ספק בנוגע לגובה התשלום, אופן החלוקה בין הצדדים, או כאשר היו מעורבים בשידוך יותר משדכן אחד - ויש אצל רב מורה הוראה כיצד לנהוג. מקובל לדרוש את ראשי התיבות של 'שדכן' לגנות: "'''ש'''קר '''ד'''ובר '''כ'''סף '''נ'''וטל", אך אין שום היתר לשדכן לשקר, וביכולתו רק לכוון ולהדגיש את הצדדים החיוביים והחזקים באישיות של החתן והכלה.  מובא שאם השדכן מקפיד על שלא קיבל שכרו המגיע לו, יכול הדבר להזיק, חס ושלום, לבני הזוג, ולכן מקפידים לשלם לשדכן גם אם אינו דורש תשלום ואפילו אומר במפורש שאינו רוצה כסף, מכל מקום, חוששים שלא יהיה מזה היזק לזוג, וגם משתדלים לרצות בתשלום את אלו שסייעו לשידוך. ואם היו מספר שדכנים שהציעו את השידוך או כמה שסייעו לגמר השידוך – יש לברר אצל רב כמה ולמי מגיע תשלום. ==קישורים חיצוניים==*הרב רוזנבלט, '''[http://chabad.co.il/?template=article&topic=145&article=894 שו"ת הלכתי בנוגע לשידוכין]''', באתר {{חב"ד בישראל}}*לקט מענות הרבי ב[[כתי"ק]] בעניני שידוכים, בתוך [https://chabad.info/wp-content/uploads/2017/12/29-12-2017-17-23-59-Wil.pdf תשורה משמחת הנישואין של משפחת ווילשאנסקי] {{PDF|}}*הרב בנימין קופרמן, '''[https://col.org.il/news/126485 כל השאלות על שדכנות שתמיד ביקשתם לברר - בשיעור מיוחד]''' {{COL}}*'''[https://col.org.il/news/130314 מה לעשות אם יש ספקות בשידוך?]''' {{COL}}*'''[https://77012.blogspot.com/2023/01/blog-post_34.html 'טפל דטפל': מה דעת הרבי על שידוך עם ספרדיות?]''', באתר '[[לחלוחית גאולתית]]' {{לחלוחית|}}
{{חתונה}}
12,233

עריכות