פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 4,615 בתים ,  3 ינואר
{{בעריכה}} [[תמונהקובץ:נרות שבת.jpg|leftשמאל|thumbממוזער|200px]]'''שבת מברכים''' הוא כינויה של ה[[שבת]] שלפני כל [[ראש חודש]]. השבת נקראת "מברכים", משום שבשבת זו קודם [[תפילת מוסף]] [[בני ישראל]] [[ברכה|מברכים]] את החודש הבא בברכה מיוחדת שנתקנה על ידי חכמיםהגאונים{{הערה|ב[[סידור תהילת השם]] התפילה מודפסת במקום אמירתו, אחרי יקום פורקן.}}.
יוצאת מהכלל, היא השבת שלפני ראש חודש תשרי ([[ראש השנה]]), שבה עם ישראל לא מברכים את החודש, אלא הקודש הקדוש ברוך הוא בעצמו [[ברכה|מברכו]], וזה נותן את הכוח לעם ישראל לברך את שאר חודשי השנה{{הערה|[[אדמו"ר הזקן]] בשם ה[[הבעש"טבעל שם טוב]]: "כל חדשי החודש הראשון לחודשי השנה ישראל מברכים את החודש, אבל את [[חודש תשרי]] מברך הקדוש ברוך הוא עצמו" - בעצמו מברכו, ובכח זה ישראל מברכים את החדשים אחד עשר פעמים בשנה. קובץ מכתבים אודות גודל ערך אמירת תהלים. נדפס ב[[ספר השיחות (אדמו"ר הריי"צ)|ספר השיחותתהלים אהל יוסף יצחק]] קיץ העמ'ש"ת ע' 175. 193, היום יום כ"ה אלול.}}.
==הכח לעבודת החודש==את החודש יברכו תמיד בחודש שלפניו, גם כשראש חודש חל בשבת אין מברכים את החודש בשבת עצמה, אלא שבת קודם. [[הרבי]]כמו כן נקרא יום זה '''יום התוועדות'''{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14955&st=&pgnum=86 [[לקוטי שיחותהיום יום]] חלק לכ"ב עמוד 73]ו כסלו.}} מחדש שהסיבה [[פנימיות (בחסידות)|הפנימית]] לכך, היא כדי לומר לנו {{ציטוטון|שה[[ברכה]] ונתינת כח}} לעבודת החודש היא מהחודש הקודם לו.
==מנהגי שבת מברכים==
בקשר עם שבת אודות הסדר המיוחד בשבת מברכים ישנם כמה הוראות ומנהגי כתב [[חסידהרבי הריי"צ]]:{{ציטוט|מרכאות=כן|חסידיםתוכן=ביום השבת קדש מברכים החדש, השכם בבוקר יתקבצו אנשי שלומינו לבית הכנסת ולהגיד כל התהלים ואחר אמירת תהלים ילמדו כשעה איזה מאמר של חסידות שיהיה מובן לכל, ואחר כך תפילה, ומועד התועדות כפי הזמן שיגבילו מתאים לתנאי המקום.|מקור=[[קובץ מכתבים אודות גודל ערך אמירת תהלים]]. נדפס ב[[תהלים אהל יוסף יצחק]] עמ' 193}}{{הערה|וראה גם בעמוד 192.}}
מהם שתי תקנות מאמירת התהלים בשבת מברכים נוגעת לו, לבניו ולבני בניו{{הערה|[[אדמו"ר הריי"צלוח היום יום]]: כ"ה שבט.}}.
1יום [[התוועדות חסידית|התוועדות]] וקבלת החלטות טובות. לקרוא את כל ספר התהילים בהשכמה (כמו כן הורה [[לוח היום יוםאדמו"ר הריי"צ]] כל{{ה|רבי}} להתוועד בכל שבת מברכים, וכן נהג הרבי עוד בזמן נשיאות [[אדמו"ו ר הריי"צ]] ובמשך כל השנים שלאחר זה (משנת [[כסלותשמ"ח]]החל הרבי להתוועד בכל שבת), .
2. יום [[התוועדות]] וקבלת החלטות טובות. כמו כן הורה [[אדמו"ר הריי"צ]] ל{{ה|רבי}} בשבתות החורף שבהן לא תמיד יש את האפשרות להתוועד בכל שבת מברכיםכראוי בצהרי השבת, וכן נהג הרבי עוד בזמן נשיאות [[הורה אדמו"ר הריי"צ]] ובמשך כל השנים שלאחר זה (משנת [[תשמ"ח]] החל הרבי להתוועד בכל לסדר את ההתוועדויות במוצאי שבת).
===פרטי תקנת אמירת ה[[תהלים]]===
2) עדיף שהאמירה תהיה בציבור וב[[בית הכנסת]].
3) אחר התהילים התהלים יאמרו [[קדיש]] יתום. ואם יש חיוב, יארצייט או אבלים, יאמרו [[קדיש]] אחר כל ספר מהתהיליםמהתהלים.  4) לפני אמירת ה[[קדיש]] אומרים את ה'יהי רצון' המודפס בסוף התהלים (הרבי נוהג לאומרו רק בסיום כל התהלים), ובאם אין חיוב - לא אומרים גם את ה'יהי רצון'.  5) גם בשבת שלפני [[ראש השנה]] אומרים את כל התהלים.
46) מי שלא הספיק לומר את כל התהלים לפני התפילה בציבור - עדיף שיתפלל בציבור וישלים אחר-כך את אמירת ההתהלים<ref>קובץ רז"ש עמוד 30.וכך משמע גם מאג"ק הרבי הריי"צ חלק ג עמוד תקע"ח שם מפורש שצריך להיות "לפי הזמן המתאים" ואפשר גם בין מנחה למעריב</ref>, או שיקדים ויתחיל באמירתם כבר בליל שבת. אם כבר שקעה השמש (שאז אין אומרים [[קדישתהלים]] אומרים את ה'יהי רצון' המודפס בסוף התהילים (הרבי נוהג לאומרו רק בסיום כל התהילים)עד חצות הלילה, ובאם אין חיוב - לא אומרים גם צריך לחכות עד אז אלא) משלימים את ה'יהי רצון'אמירת התהלים ביום ראשון.
57) לא מספיקה אמירת התהלים של כל אחד לעצמו, אלא כל אחד צריך גם להשפיע על סביבתו לומר תהלים. הרבי אף התבטא שזאת תהיה תביעתו של משיח כאשר יתגלה: על כמה יהודים פעלת לומר את התהלים בשבת שלפני [[ראש השנה]] אומרים את כל התהיליםמברכים{{הערה|שיחת שבת פרשת פקודי תשכ"ז.}}.
6) מי שלא הספיק הרבי נוהג לומר את כל התהילים לפני התפילה בציבור - עדיף שיתפלל בציבור וישלים אחר-כך את אמירת התהיליםספר התהלים ברציפות, או שיקדים ויתחיל באמירתם כבר בליל שבת. אם כבר שקעה השמש (שאז אין אומרים [[תהילים]] עד חצות הלילהמבלי להפסיק באמצע לאמירת ה'יהי רצון' לאחר כל ספר{{הערה|אך בשנת האבלות עצר הרבי לאמירת הקדישים, לא צריך לחכות עד אז אלא) משלימים ואז גם אמר את אמירת התהילים ביום ראשוןהיהי רצון שקודם הקדיש.}}.
===סיבות התקנה===
שבת מברכים הוא יום כללי ה[[משפיע]] [[ברכה]] לכל ימי החודש, כנוסח ברכת החודש הנאמרת ב[[שבת]] הזו: "חדש עלינו את החודש הזה לטובה ולברכה, לששון ולשמחה לישועה ולנחמה", והמשכת ה[[ברכה]] תלויה בעשיית [[כלי]] למטה, ואמירת כל התהילים התהלים בשבת זו היא הכלי המכין ונותן כוח לברכה שתפעל ותשפיע בהצלחה על כל ימי החודש. [[תהיליםתהלים]] הוא כלי להמשכת ברכת ה' לכל ימי החודש.
לכן בשבת מברכים אומרים [[תהיליםתהלים]] לפני תפילת שחרית, בשונה מ[[חת"ת|אמירת [[תהיליםתהלים]] מידי יום]] שזה לאחר התפילה, כי המטרה היא לפעול תוספת-כח בברכת החודש הנאמרת במהלך התפילה{{הערה|עם זאת מי שלא הספיק לומר זאת קודם התפילה, יאמר זאת בין מנחה לערבית, או ביום ראשון (בית משיח כ"ד מנחם אב תש"פ עמוד 29), אך לא בין שחרית למנחה (ככל הנראה - היות וזמן זה מוקדש להתוועדות).}}.
מדוע לא היתה הייתה התקנה לומר [[תהיליםתהלים]] בראש חודש שכשמו כן הוא - יום כללי שכלולים בו כל ימות החודש והוא מנהיג ו[[משפיע]] עליהם כמו שראש מנהיג ו[[משפיע]] על כל הגוף?
ראשית - אמירת [[תהיליםתהלים]] בשבת-קודש פועלת ומשפיעה הרבה יותר.
שנית - במידה מסוימת שבת מברכים היא יום כללי, שהשפעתו על כל ימי החודש חזקה ומשמעותית יותר מהשפעת ראש חודש, לשון אחר: שבת מברכים היא כלל גדול יותר מראש חודש, ו"כל ימי החודש נמצאים בשבת מברכים בדקות ועילוי יותר ממה שהן נמצאים בראש חודש עצמו".
2) היות שיום [[ראש חודש]] הוא באחד מימי השבוע המתברכים ממנה, הרי היא משפיעה באופן עקיף דרך ראש חודש על כל ימי החודש.
לכן יש חשיבות מרבית לומר את כל התהילים התהלים בשבת מברכים לפני התפילה, שזה [[משפיע]] ברכה עצומה על כל ימי החודש הבאים לטובה. ===ברכת החודש==={{ערך מורחב|ערך=[[ברכת החודש]]}}את ברכת החודש נוהגים לומר בעמידה, זכר למעמד קידוש הלבנה בזמן שבית המקדש היה קיים, שכאשר בית דין היו מכריזים על קידוש החודש, העם כולו היו עומדים על רגליהם. קודם ברכת החודש, יש לדעת את זמן המולד, ובבתי הכנסת של חסידי חב"ד נוהגים להכריז בקול את זמן המולד. בבית הכנסת ב-770 נתלה מידי חודש שלט גדול ובו פרטי זמן המולד והימים בהם יחול ראש חודש. נוהגים לכבד בברכת החודש את המכובד שבמתפללים, והיא נאמרת בנעימה. כאשר יש יומיים ראש חודש החלים בשבת-ראשון, נוהגים להוסיף ולומר "בשבת קודש '''ולמחרתו''' ביום הראשון", ואילו כאשר הם חלים באמצע השבוע, יש בזה חילוקי מנהגים בין חסידי חב"ד האם לומר 'ולמחרתו' או לא{{הערה|1=[https://drive.google.com/file/d/1oGKsXt7R2O062O4MPdwgeGLLQ9-y8bQd/view להרחבה ראו הערת הרב לוי יצחק רסקין, גליון הערות וביאורים 1118 עמוד 44].}}. שבת בה מברכים את החודש הינה יום של שמחה, ובשל כך אין אומרים 'אב הרחמים' למעט בשבת מברכים סיון בה אומרים אותה היות ונתקנה לזכר הרוגי פרעות תקנ"ו, שאירעו בימים אלו{{הערה|כך מנהג חסידי חב"ד, בקהילות אחרות נהוג לומר את תפילת 'אב הרחמים' בכל שבתות ספירת העומר.}}. ==נתינת כח==את החודש יברכו תמיד בחודש שלפניו, גם כשראש חודש חל בשבת אין מברכים את החודש בשבת עצמה, אלא שבת קודם. [[הרבי]]{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14955&st=&pgnum=86 [[לקוטי שיחות]] חלק ל"ב עמוד 73].}} מחדש שהסיבה [[פנימיות (בחסידות)|הפנימית]] לכך, היא כדי לומר לנו {{ציטוטון|שה[[ברכה]] ונתינת כח}} לעבודת החודש, מגיעה מהחודש שקדם לו.
== לקריאה נוספת ==
*[http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&id=2599 'שבת ''עשר עובדות על אמירת תהלים בשבת מברכים' מקסימלית] - כתבה ב'' בתוך [[שבועון בית משיח]] מאת ישראל יהודה (קישור שבור).* {{קישור חבד אינפו|85354|היסטוריה חב"דית: כך תוקנה אמירת [[תהילים]] בשבת מברכין||{{תע|12/22/2014}}}}גיליון 1225
==קישורים חיצוניים==
* {{קישור חבד אינפו ישן|85354|היסטוריה חב"דית: כך תוקנה אמירת [[תהלים]] בשבת מברכין||{{תע|12/22/2014}}}}
*'''[http://www.he.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/3368614 4 דברים שלא ידעתם על שבת מברכים]''' {{וידאו}}{{בית חבד}} אתר בית חב"ד
*'''[https://anash.org/who-initiated-shabbos-mevorchim-tehillim/ מי יזם את אמירת התהילים בשבת מברכים?]''' {{אנש}} (אנגלית){{הערה|בתגובות שבקישור זה מופיע גירסה נוספת להשתלשלות האירועים מפי ר' שלום בער נוטיק.}}
*[http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&id=2599 'שבת מברכים' מקסימלית] - כתבה ב[[שבועון בית משיח]] מאת ישראל יהודה {{קישור שבור}}.
 
{{הערות שוליים}}
{{שבת}}
{{חגים וזמנים}}
[[קטגוריה:שבתות מיוחדות]]
[[קטגוריה:תקנות חב"ד]]
[[קטגוריה:חגים וזמנים]]
[[קטגוריה:ראש חודש]]
30,183

עריכות