פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 4,770 בתים ,  23:57, 22 באוקטובר 2023
{{בעריכה}}'''נא לא לערוך!'''<div style="text-align: center;">'''גודל דף זה – {{PAGESIZE:משתמש:חסיד של הרבי/שטריימל}} בתים'''</div>[[קובץ:השטריימל של אדמור הרייצ.jpg|שמאל|ממוזער|250px|השטריימל שאותו חבש שטריימל מסוג קולפיק שחבש [[אדמו"ר הריי"צ]], השטריימל הוא מסוג קולפיק]]'''שטריימל''' (בעברית '''מזנבת'''{{הערה|נקרא כך כי עשוי מזנב חיה}}) הוא מגבעת חסידית עשויה פרווה או זנב חיה {{הערה|לרוב שועל}} שמקורה במזרח [[אירופה]], יש אומרים שהראשון שחבש אותה שטריימל הוא [[הבעל שם טוב]], ויש אומרים שחבשו אותו יהודי אירופה בעקבות גזירה שגזר אחד מהצארים. במשך הדורות גם חלק מ[[חסידי חב"ד]] נהגו ללכת עם שטריימל, וביחוד ובייחוד רבותינו נשיאנונשיאינו, מנהג זה הופסק לבסוף לאחר שעלה הרבי לנשיאות וסירב ללבוש את השטריימל של [[אדמו"ר הריי"צ]].
==היסטוריה==
מנהג שהשתרש ביהודי אירופה עוד מימי ה[[בעל שם טוב]] היה חבישת שטריימל על הראש{{הערה|שם=א|[[ספר הזכרונות]] [לה"ק] חלק א' עמוד 284, בתחילת העמוד.}}, ויש לדבר ישנן מספר גרסאות מדוע לסיבה שבגללה החלו היהודים לחבוש שטריימל. גירסא ראשונה אומרת שחבישת השטריימל החלה בעקבות גזירתו של אחד מצארי רוסיה שאסר על ה[[יהודים]] להלך עם [[כיפה]], ויהודי רוסיה שלא יכלו להשלים עם כזו גזירה זו כרכו סביב כיפתם זנב חיה, וכך הסתירו את כפתם כיפתם והלכו אתה איתה ללא מורא. כריכת הזנב מסביב לכיפה הסבה מראה , עשתה רושם שלראשם של היהודים יש כובע מחמם שאותו נהגו הרבה ממה[[רוסיה|רוסים]] לשים בתוקפת לחבוש בתקופת החורף הקשה, וכך נצלו ניצלו היהודים מגזרתו של הצאר. {{מקור}} עוד גירסא אומרת שאת השטריימל החלו לחבוש מתלמידי [[הבעל שם טוב]] כדי להראות שאפשר לעשות את בירור הניצוצות אף מזנב חיה טמאה{{הערה|שם=א}}.
גירסא אחרת אומרת שהשטריימל היה לבוש כבוד שאותו נהגו ללבוש פריצים ואנשים חשובים בסביבות [[פולין]], והיהודים אמצו את לבוש זה גם אליהם, ובמשך הדורות מנהג זה השתרש אצל רוב יהודי מזרח אירופה.{{מקור}}
משהו אחר שדומה לשטריימל הוא הספודיק, ספודיק הוא כובע שבדומה לשטריימל אף הוא עשוי מזנב חיה, אך הוא גבוה וצר יותר מהשטריימל. הספודיק היה כובעם של ה[[קוזאקים]], ובשל [[גזירת הלבוש]] נגזר על היהודים ב[[פולין]] לחבוש את כובעם של ה[[קוזאקים]] מנהג שנשתמר עד היום אצל חסידות פולין.{{מקור}}
==עניינו==השטריימל וחבהוא כובע שבתי שלובשים בשבתות וימים טובים, בדרך כלל גם החסידים שהולכים עם שטריימל בימי מחול מייחדים שטריימל מיוחד לשבת, הסיבה לכך היא מפני שבשבת ניתן לעם ישראל כתר תורה, ולכן יש עניין ליחד כובע מיוחד עבור ה[[שבת]]{{הערה|פרי צדיק, חלק ב' לשושן פורים, אות א}}. ==השטריימל בחב"ד==
[[קובץ:Slonim, Mordechai Dovber 02.JPG|שמאל|ממוזער|250px|משפחת סלונים ב[[חברון]] חובשים לראשם שטריימל]]
בתקופת נשיאותו של [[אדמו"ר הזקן]] ו[[אדמו"ר הצמח צדק]] לרוב [[חסידי חב"ד]] היה שטריימל לראשם{{הערה|ראה סיפורי חסידים תורה סיפור רכג}}. ואף אדמו"ר הזקן הקפיד במיוחד שבמניינו כל מי שיעלה לתורה יחבוש שטריימל לראשו{{הערה|ראה בהרחבה בפסקה [[משתמש:חסיד של הרבי/שטריימל#אצל רבותינו נשיאנו|אצל רבותינו נשיאנו]]}}. אך מסוף תקופתו של [[אדמו"ר הצמח צדק]] [[חסידות חב"ד|חסידי חב"ד]] לא נהגו לרוב ללכת עם שטריימל, אלא הליכה עם שטריימל היה מנהג של הרבי ושל רבנים חשובים, אך היו גם מספר מועט של חסידים שהלכו עם שטריימל. עד לשנת [[תר"ד]] במקום שטריימל [[חסידי חב"ד]] חבשו לראשם מגבעת{{הערה|כיום לא ידוע איזו מגבעת הייתה לחסידים לפני [[גזירת הלבוש]]}}, ובשנת [[תר"ד]] גזר הצאר ניקלואי את [[גזירת הלבוש]], בה גזר להחליף ולשנות את מלבושיהם של ה[[יהודים]]{{הערה|מה שגרם לחסידי חב"ד להחליף את הקפוטה ב[[סירטוק]]}}, וכך שינו החסידים את מגבעתם ל[[קסקט]].{{מקור}} אך בקהילות חב"ד שהיו בשנים ההם ב[[ארץ ישראל]] מרבית החסידים היו הולכים עם שטריימל לראשם, הקהילות החב"דיות העיקריות שהלכו עם שטריימל הם הקהילות שהתקיימו ב[[חברון]] וב[[ירושלים]]. ב[[ירושלים]] נתן לראות גם היום את זקני [[אנ"ש]] כשלראשם שטריימל, מנהג שהתרש בחסידי חב"ד בארץ הקודש מזה דורות רבים.{{מקור}} מספר חסידים שעברו לחב"ד מחסידויות פולין או מקהילות ירושלים, קיבלו מהרבי הוראה שלא לשנות את לבושם, כך שהם ממשיכים לחבוש לראשם שטריימל.{{מקור}} ===אצל רבותינו נשיאינו===[[קובץ:אדמור הצמח צדק - תמונה קטנה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[אדמו"ר הצמח צדק]] עם שטריימל מיוחד אותו ירש מ[[אדמו"ר הזקן]]]][[קובץ:קבלת אזרחות.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[אדמו"ר הריי"צ]], בקבלת האזרחות האמריקנית, השטריימל חבוש לראשו{{הערה|קבלת האזרחות נעשתה בביתו של [[הרבי הריי"צ]] שב[[770]], וחוקקו לשם כך חוק מיוחד בקונגרס, שיש אפשרות לקבלת אזרחות בבית, ו[[הרבי]] העיר על כך, שכשנשיא הדור צריך משהו, מחוקקים חוקים מיוחדים לשם כך!}}]]רבותינו נשיאנו, מ[[אדמו"ר הזקן]] ועד ל[[אדמו"ר הריי"צ]] היו הולכים עם שטריימל לראשם. [[אדמו"ר הזקן]] ייחס חשיבות רבה מאוד לחבישת השטריימל, דבר שהתבטא בעיקר במניין של [[אדמו"ר הזקן]] שבו בהוראתו כל מי שנקרא לעלות ל[[תורה]] היה צריך לחבוש שטריימל, ואם לחסיד שנקרא לעלות לתורה לא היה שטריימל היה השמש מביא לו שטריימל מיוחד שיועד לשם כך{{הערה|סיפורי חסידים תורה סיפור רכג}}, ובסיום קריאת התורה היה מחזיר את השטריימל למקומו.
אך מסוף תקופתו פעם אחת התבלבל השמש בין השטריימלים והביא לעולה לתורה בטעות את השטריימל של [[אדמו"ר הצמח צדקהזקן]] , בסיום הקריאה כשלקח [[חסידות חבאדמו"ד|חסידי חב"דר הזקן]] לא נהגו לרוב ללכת עם שטריימלאת השטריימל הוא שאל את השמש אם מישהו חבש אותו, אלא הליכה עם שטריימל היה מנהג של הרבי ושל רבנים חשוביםכשענה לו שאכן כך ציווה עליו אדמו"ר הזקן לתפור ולפרום את השטריימל מחדש. בפועל לאחר כמה זמן נשרף השטריימל, אך היו גם מספר מועט של חסידים שהלכו עם שטריימל. עד לשנת וכשהכובען הגיע להגיד זאת ל[[תראדמו"דר הזקן]] במקום שטריימל הוא הקדימו ושאל האם השטריימל נשרף, כשענה הכובען שכן אמר [[חסידי חבאדמו"דר הזקן]] חבשו לראשם מגבעת: אין דבר, לך לשלום{{הערה|כיום לא ידוע איזה מגבעת הייתה לחסידים לפני [[גזירת הלבוששמועות וסיפורים]]}}, ובשנת [[תרר"ד]] גזר הצאר ניקלואי את [[גזירת הלבוש]]נ כהן, בגזירה תכנן הצאר להחליף ולשנות את מלבושיהם של ה[[יהודים]], ובשביל לעשות זאת גזר על היהודים לשנות את מלבושיהם{{הערה|מה שגרם לחסידי חבח"ד להחליף את הקפוטה ב[[סירטוק]]עמ' 442}}, וכך שינו החסידים את מגבעתם ל[[קסקט]].
אך בקהילות חב"ד שהיו בשנים ההם ב[[ארץ ישראלאדמו"ר המהר"ש]] מרבית החסידים היו הולכים עם חבש תמיד שטריימל לראשם, הקהילות החב"דיות העיקריות שהלכו עם שטריימל הם הקהילות שהתקיימו ב. [[חברוןאדמו"ר הריי"צ]] ובסיפר, שאביו [[ירושליםאדמו"ר הרש"ב]]. בסיפר לו, אשר אדמו"ר המהר"ש היה לו ניגון מיוחד בשעת לבישת [[ירושליםבגדי שבת]] נתן לראות גם היום את זקני בכלל והשטריימל בפרט, וכן ניגון מיוחד בשעה שהיה פושטם ב[[אנ"שמוצאי שבת]] כלשראשם שטריימל, מנהג שהתרש בחסידי חבקודש{{הערה|אגרות אדמו"ר הריי"ד בארץ הקודש מזה דורות רביםצ חלק ג' עמוד תמד}}.
==כיום==עם זאת [[קובץ:מכירות תשלט.png|שמאל|ממוזער|250px|מכירת המצוות אצל הרביאדמו"ר המהר"ש]] הורה לבנו, בצד שמאל נתן לראות את הגבאי המוכר כשלראשו [[אדמו"ר הרש"ב]] שילך עם שטריימלרק ב[[ליובאוויטש]] כיום אין מנהג חסידי חב{{הערה|ראה ב'המשפיע' (ירות"ו תשמ"ב) עמ' שב-שז}}. לעומת זאת [[אדמו"ד לחבוש ר הריי"צ]] לא נהג ללכת עם שטריימל, אך למרות זאת אצל אלא היה נוהג ללכת עם מגבעת. לקראת שבת החתן של [[הרבי]] היו פעמיים בשנה בהם בהוראתו של הרבי היו הגבאים בו[[770הרבנית חיה מושקא|הרבנית]] חובשים שטריימל לראשם. הפעם הראשונה הייתה בעת מכירת המצוות בחבש [[שבת בראשיתאדמו"ר הריי"צ]]לראשונה ספודיק{{הערה|ראה [[אוצר מנהגי חב"דרשימות היומן]], תשרי, שצזעמ' קמט-ח.קנ}}. והפעם השנייה הייתה בובחודש [[שבתטבת]] [[פרשת משפטיםתרפ"ט]], שאז הורה הרבי לגבאי ארגון נגלה אל [[אדמו"קרן גמילות חסדים שומרי שבתר הריי" לחבוש שטריימל לראשו ולהכריז מתי והיכן תתקיים הצ]] אביו [[מלווה מלכהאדמו"ר הרש"ב]] של הגמ"חואמר לו {{ציטוטון|מזל טוב על הכובע}}{{הערה|ראה הערה קודמת}} שירש מאביו, [[אוצר מנהגי חבאדמו"דר הרש"ב]] אדר. כשביקר בארץ ישראל, וכן סוף מגילת אסתר שבהוצאת 'היכל מנחם' עמ' רלב-גנגנב לו השטריימל בידי חסידים ירושלמים{{מקור}}ומאז חבש [[אדמו"ר הריי"צ]] שטריימל מסוג קולפיק.
ובב[[י' שבט]] [[תש"י]] [[הסתלקות|הסתלק]] [[התוועדותאדמו"ר הריי"צ]] וכשנה לאחר מכן, ב[[שבת בראשיתי' שבט]] [[תשמתשי"חא]] התבטא , קיבל על כך עצמו [[הרבי מפורשות, ואמר {{ציטוטון|וכרגיל בכל שנה – תינתן רשות הדיבור לגבאים שיסדרו ]] את מכירת המצוות, לאחרי אמירת נשיאות [[חב"לחייםד]]. בתחילה רצה הרבי לחבוש את השטריימל של [[אדמו" ואמירת "דבר-תורהר הריי"צ]], וכל זה – כנהוג – אך בפועל לא עשה זאת (עקב סירובה של אחת מבנות המשפחה) והמשיך ללכת עם כובע [[קנייטש]].ישנה גם דיעה{{הערה|ראו ערך "שטריימל[[לבוש חסידי]]", שעל[https://chabadpedia.co.il/index.php/%D7%9C%D7%91%D7%95%D7%A9_%D7%97%D7%A1%D7%99%D7%93%D7%99#cite_note-ידי-זה נעשה 25 הערה 25] בשם ר' [[טוביה בלוי]].}} כי הרבי לא רצה כלל לחבוש שטריימל, בטענה כי "א שטריימל אידהינו לבוש אדמו"רי"... דבר המדגיש שהוא למעלה מענייני חול, ומה שמתעסק בוכי היה זה פרט נוסף ביחסו של הרבי אל אדמו"מכירתר הריי" המצוותצ כאל ממשיך הנשיאות גם לאחר הסתלקותו, הרי זה רק מפני שמדובר אודות צרכי ציבור}}למרות הפצרת הרב אפרים יאלעס כי יחל לחבוש שטריימל. כן מסופר כי הרבי התבטא שאם יחבוש שטריימל - תיחלש השפעתו על יהודים שאינם שומרי תורה ומצוות{{הערה|ראו ערך "[[התוועדויות (ספר)|התוועדויותלבוש חסידי]] תשמ"ח כרך א' עמ' 339[https://chabadpedia.co.il/index.php/%D7%9C%D7%91%D7%95%D7%A9_%D7%97%D7%A1%D7%99%D7%93%D7%99#cite_note-27 הערה 27.]}}..
עוד התבטאות אמר ===אצל הרבי בשנת ===לאחר הסתלקות [[תשאדמו"נר הריי"צ]] בהקשר למעלה של השטריימל {{ציטוטון|וכרגיל – תהיה מכירת המצוות על-ידי ה"גבאי", ובחבישת "שטריימל", להדגיש המעלה והחשיבות של המינוי ל"גבאות"}}{{הערה|ו[[ספר השיחותקבלת הנשיאות של הרבי]] תש"נ עמ' 85; נשאר השטריימל אצל [[התוועדויותהרבנית נחמה דינה]] תש"נ כרך א' עמ' 296}}.ויש אומרים שבעקבות כך הרבי לא חבש את השטריימל בעת קבלת הנשיאות.
==אצל רבותינו נשיאנו==[[קובץ:אדמור הצמח צדק - תמונה קטנה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[אדמו"ר הצמח צדקמזכיר]] עם שטריימל שאותו ירש מ[[אדמו"ר הזקן]]הרבי]]רבותינו נשיאנו, מהרב [[אדמו"ר הזקןיהודה לייב גרונר|לייבל גרונר]] ועד לאמר במהלך אחד הראיונות אתו{{הערה|התפרסם בתכנית [[אדמו"ר הריי"צstump the rabbi]] היו הולכים עם שטריימל לראשם. }} שלקראת [[אדמו"ר הזקןי' שבט]] ייחס חשיבות רבה מאוד לחבישת השטריימל, דבר שהתבטא בעיקר במניין של [[אדמותש"ר הזקןל]] שבו בהוראתו כל מי שנקרא לעלות ללרגל 19 שנה לנשיאות הרבי קנו לו אנשי [[תורהירושלים]] היה צריך לחבוש שטריימלמיוחד, למחרת בבוקר אמר הרבי לרב גרונר {{ציטוטון|נעם דאס און גיב דאס צוריק צו זיי, זאל זיי נעמען צוריק קיין ירושלים}}{{הערה|קח את השטריימל ותחזיר אותו להם, שיחזירו אותו לירושלים}}. עוד סיפר הרב גרונר שכששאל אחד החסידים את הרבי דבר מה הנוגע לשטריימל, ואם לחסיד שנקרא לעלות לתורה לא היה שטריימל היה השמש מביא לו שטריימל מיוחד שיועד לשם התבטא על כךהרבי ואמר {{ציטוטון|ס'וועט קומען א צייט אויף דעם אויכעט}}{{הערה|סיפורי חסידים תורה סיפור רכגיגיע זמן גם לזה}}, ובסיום קריאת התורה היה מחזיר את השטריימל למקומו.
כמו כן הצייר החסידי ר' [[הענדל ליברמן]] היה נוהג לצייר ציורי חסידים, וע"פ בקשת [[הרבי]] ו[[הרבנית חיה מושקא|הרבנית]] היה מתייעץ אתם בקשר לציוריו{{הערה|מפי עדות אחד מבני משפחתו}}. פעם אחת התבלבל השמש בין השטריימלים והביא לעולה לתורה בטעות את השטריימל של בא אל הרבי ובקש ממנו אישור לצייר [[אדמו"ר הזקןפארבריינגען]]עם הרבי כפי שהוא מבין, בסיום הקריאה כשלכח לאחר דינים ודברים אמר [[אדמו"ר הזקןהרבי]] שיעשה את השטריימל הציור {{ציטוטון|ווי ער פארשטייט}} (כפי שהוא מבין). לאחר זמן מה גמר את הציור, הוא שאל צייר את השמש אם מישהו חבש אותו, כשענה הרבי חבוש בשטריימל מסוג קולפיק. כשהראה ר' הענדל לרבי את הציור אמר לו שאכן כך ציווה עליו אדמוהרבי "ר הזקן לתפור ולפרום את השטריימל מחדשהרי אני חבוש בכובע הזה"? -בהצביעו על הקנייטש שלבש, בפועל לאחר כמה זמן נשרף השטריימל, וכשהכובען הגיע להגיד זאת לור' [[אדמו"ר הזקןהענדל ליברמן]] הוא הקדימו ואמר אם השטריימל נשרף, כשענה אמר לו שכן ענה לו [[אדמו"ר הזקן]], אין דבר. לך לשלוםאבל אני רוצה אותך לבוש בכובע כזה" והצביע על השטריימל שצייר{{הערה|1=[[שמועות וסיפוריםhttp://www.shturem.net/index.php?section=news&id=84670 ציור ● הרבי חובש 'קולפיק']], ר"נ כהן, ח"ב עמ' 442}}..
בשנים הראשונות ל[[אדמו"ר המהר"שקבלת הנשיאות של הרבי|נשיאות]] הורה לבנו, [[נכנס אל הרבי אדמו"ר הרש"ידוע שהתגורר ב[[ארצות הברית]] שילך עם שטריימל רק בל[[ליובאוויטשיחידות]]. לאומת זאת [[אדמוכשיצא האדמוהריי"צ]] לא נהג ללכת עם שטריימל, אלא היה נוהג ללכת עם מגבעת. לקראת שבת החתן מחדרו של [[הרבי]] ו[[הרבנית חיה מושקא|הרבנית]] חבש [[אדמו"ר הריי"צ]] לראשונה "שטריימל"{{הערה|ראה [[רשימות היומן]] עמ' קמט-קנ}}. ובחודש [[טבת]] [[תרפ"ט]] נגלה אל [[אדמו"ר הריי"צ]] אביו [[אדמו"ר הרש"ב]] ואמר לו , סיפר בהתלהבות {{ציטוטון|מזל טוב על הכובע}}{{הערה|ראה הערה קודמתאני מרמה את העולם בשטריימל שאני חובש, ואילו הליובאוויטשער מרמה את העולם בכובע שהוא חובש}}.
מסופר{{הערה|'מקדש מלך' כרך ב[[י' שבט]] עמ' 391}} שפעם שאל אחד החסידים את ה[[תש"ירבי]] נפטר מדוע נהג [[אדמו"ר הריי"צ]] וכשנה לאחר מכןלחבוש שטריימל לראשו, ב[[י' שבט]] [[תשי"א]] קיבל והרבי ענה על עצמו [[הרבי]] את נשיאות [[חב"ד]]כך: {{ציטוטון|לאמירת מאמר חסידות – היה מבקש השטריימל, בתחילה רצה הרבי לחבוש את השטריימל של [[אדמובעוד שאת השיחות – כמו גם בעת "ר הריייחידות"צ]]היה לראשו יארמולקע}}{{הערה|תורת מנחם כרך מח עמ' 122}}, אך בפועל לא לבש את השטריימל אלא המשיך ללכת עם הקנייטש. חסידים מצביעים על כמה אפשרויות שבגללם כנראה הפסיק הרבי לחבוש את השטריימל, אפשרות ראשונה היא שכשנסתלק מכך מובן ש[[אדמו"ר הריי"צ]] [[הרבנית נחמה דינה]] תכננה להביא לרבי את השטריימל של אדמו"ר הריי"צ כמתנה, אך הרבי רצה לקבל אותו בתור ירושהיחס חשיבות רבה לשטריימל, ולא כמתנה ולכן לא קיבל אותו. עוד אפשרות שמעלים היא שאשת ואף מתי שאמר [[הרש"גמאמר חסידות|מאמרי חסידות]] חפצה להעניק את השטריימל לבעלה הרש"ג, ולכן לא לכח אותו הרביהקפיד לחבוש לראשו שטריימל.
===כיום===[[מזכירקובץ:מכירות תשלט.png|שמאל|ממוזער|250px|מכירת המצוות אצל הרבי, בצד שמאל נתן לראות את הגבאי המוכר כשלראשו שטריימל]] כיום אין מנהג חסידי חב"ד לחבוש שטריימל, אך למרות זאת אצל [[הרבי]], הרב היו פעמיים בשנה בהם בהוראתו של הרבי היו הגבאים ב[[יהודה לייב גרונר|לייבל גרונר770]] אמר במהלך אחד הראיונות אתו שלקראת חובשים שטריימל לראשם. הפעם הראשונה הייתה בעת מכירת המצוות ב[[י' שבטשבת בראשית]] {{הערה|[[תשאוצר מנהגי חב"לד]], תשרי, שצז-ח.}}. והפעם השנייה הייתה ב[[שבת]] לרגל 30 שנה לנשיאות הרבי קנו לו אנשי [[ירושליםפרשת משפטים]] שטריימל מיוחד, למחרת בבוקר אמר שאז הורה הרבי לרב גרונר {{ציטוטון|נעם דאס און גיב דאס צוריק צו זיי, זאל זיי נעמען צוריק קיין ירושלים}}לגבאי ארגון "קרן גמילות חסדים שומרי שבת" לחבוש שטריימל לראשו ולהכריז מתי והיכן תתקיים ה[[מלווה מלכה]] של הגמ"ח{{הערה|קח את השטריימל ותחזיר אותו להםראה [[אוצר מנהגי חב"ד]] אדר, שיחזירו אותו לירושלים}}. עוד סיפר הרב גרונר שכששאל אחד החסידים את הרבי דבר מה הנוגע לשטריימל, התבטא על כך הרבי ואמר {{ציטוטון|סוכן סוף מגילת אסתר שבהוצאת 'היכל מנחם' עמ'וועט קומען א צייט אויף דעם אויכעט}}{{הערה|יגיע זמן גם לזה}}{{הערה|התפרסם בתכנית stump the rabbiרלב-ג}}.
כמו כן הצייר החסידי ר' וב[[הענדל ליברמןהתוועדות]] היה נוהג לצייר ציורי חסידים, וע"פ בקשת [[הרבישבת בראשית]] ו[[הרבנית חיה מושקא|הרבניתתשמ"ח]] היה מתייעץ אתם בהקשר לציוריוהתבטא על כך הרבי מפורשות, ואמר {{הערהציטוטון|מפי עדות אחד מבני משפחתווכרגיל בכל שנה – תינתן רשות הדיבור לגבאים שיסדרו את מכירת המצוות, לאחרי אמירת "לחיים" ואמירת "דבר-תורה", וכל זה – כנהוג – עם "שטריימל", שעל ידי-זה נעשה "א שטריימל איד"... דבר המדגיש שהוא למעלה מענייני חול, ומה שמתעסק ב"מכירת" המצוות, הרי זה רק מפני שמדובר אודות צרכי ציבור}}. פעם אחת בא אל הרבי ובקש ממנו אישור לצייר {{הערה|[[פארבריינגעןהתוועדויות (ספר)|התוועדויות]] עם תשמ"ח כרך א' עמ' 339}}.. עוד התבטאות אמר הרבי כפי שהוא מבין, לאחר דינים ודברים אמר בשנת [[הרביתש"נ]] שיעשה את הציור בהקשר למעלה של השטריימל {{ציטוטון|ווי ער פארשטייט}} (כפי שהוא מבין). לאחר זמן מה גמר את הציורוכרגיל – תהיה מכירת המצוות על ידי ה"גבאי", הוא צייר את הרבי חבוש בשטריימל מסוג קולפיק. כשהראה ר' הענדל לרבי את הציור אמר לו הרבי ובחבישת "הרי אני חבוש בכובע הזהשטריימל"? -בהצביעו על הקנייטש שלבש, ור' [[הענדל ליברמן]] אמר לו להדגיש המעלה והחשיבות של המינוי ל"אבל אני רוצה אותך לבוש בכובע כזהגבאות" והצביע על השטריימל שצייר}}{{הערה|1=[http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=84670 ציור ● הרבי חובש [ספר השיחות]] תש"נ עמ' 85; [[התוועדויות]] תש"נ כרך א'קולפיקעמ']296}}..
כמו כן בשנים הראשונות לנשיאות [[הרבי]] הגיע אל הרבי ל[[יחידות]] אדמו"ר ידוע שהתגורר בהתבטא אף בשנת [[ארצות הברית]]. כשיצא האדמותשמ"ר מפגישת ה[[יחידות]] עם [[הרביח]] סיפר בהתלהבות שלעתיד לבוא {{ציטוטון|אני מרמה את העולם בשטריימל שאני חובשיהיה גם ענין הציבור בתכלית השלימות, קהל גדול, כולם יחדיו, הן אלו שלובשים "שטריימל" בגשמיות והן אלו שלובשים "שטריימל" ברוחניות, ואילו הליובאוויטשער מרמה את העולם בכובע שהוא חובשישובו הנה לארצנו הקדושה}}{{הערה|התוועדויות תשמ"ח כרך א' עמ' 339}}..
מסופר{{הערה|'מקדש מלך' כרך ב' עמ' 391}} שפעם שאל אחד החסידים את ה[[רביהמרפסת#י"ט כסלו תשנ"ג|י"ט כסלו תשנ"ג]] מדוע נהג בין שלל ההצעות שהוצעו לרבי היה שיבוש את השטריימל של [[אדמו"ר הרבי הריי"צ]] לחבוש שטריימל לראשו, והרבי ענה ע"כ: {{ציטוטון|לאמירת מאמר חסידות – היה מבקש השטריימל, בעוד שאת השיחות – כמו גם בעת "יחידות" היה לראשו יארמולקע}}{{הערה|תורת מנחם כרך מח עמעדות מא' 122התמימים ששהו שם}}, מכך מובן ש[[אדמו"ר הריי"צ]] יחס חשיבות רבה לשטריימל, ואף מתי שאמר [[מאמר חסידות|מאמרי חסידות]] הקפיד לחבוש לראשו שטריימל.
==עניינו=חסידים עם שטריימל===<gallery>קובץ:הגרח נאה והאדמור מבולגריה.jpg|ר' [[אברהם חיים נאה]]קובץ:הרב שלמה זלמן הבלין.jpg|ר' [[שלמה זלמן הבלין]]קובץ:אורנשטיין.jpg|ר' [[יצחק אביגדור אורנשטיין]]השטריימל הוא כובע שבתי שלובשים בשבתות וימים טובים, בדרך כלל גם החסידים שהולכים קובץ:נחמן יוסף.jpg| ר' [[נחמן יוסף טברסקי]]קובץ:ר זושא עם שטריימל בימי מחול מייחדים שטריימל מיוחד לשבת, הסיבה לכך היא מפני בשבת ניתן לעם .jpg|ר' [[זושא וילימובסקי]]קובץ:בנימין זאב סגל.jpg|ר' [[בנימין זאב סגל]]קובץ:יוסל בלוי.jpg|ר' [[יוסף ישראל כתר תורה, ולכן יש עניין ליחד כובע מיוחד עבור הבלוי]]קובץ:צבי גרינוולד2.jpg|ר' [[שבתמרדכי צבי גרינוולד]]{{הערהקובץ:דוד זושא אלכסנדר קעניג .jpg|פרי צדיק, חלק ב250px|שמאל|ממוזער|ר' לשושן פורים, אות א}}.[[אלכסנדר דוד זושא קעניג]]</gallery>
==ראו גם==
*[[מגבעת קנייטש]]
*[[קסקט]]
 
==לקריאה נוספת==
*'''מתי ומדוע הפסיקו חסידי חב"ד ללכת עם שטריימל? - סיפורו של השטריימל החב"די''' - [[שבועון כפר חב"ד]], גיליון 1401, י' טבת תשע"א
*'''פארך חבוש עליך''', גליון 'המבשר תורני' ערב שבת פרשת נשא ה'תשפ"א
 
==קישורים חיצוניים==
*[https://www.jdn.co.il/video/943255/ המנהג, השם ותהליך הייצור: סודות השטריימל נחשפים] באתר jdn
*[[מרדכי מנשה לאופר]], '''[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=11461&CategoryID=1956 חבישת שטריימל בשבת ויום-טוב]''', מתוך מדור 'ניצוצי רבי' במוסף [[התקשרות (גיליון)|התקשרות]], באתר חב"ד.
*[https://col.org.il/news/132966 כשהרבי התבטא על השטריימל – "יבוא הזמן גם לזה.."] - {{COL}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:לבושים חסידיים]]
12,234

עריכות