פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 9,052 בתים ,  23:57, 22 באוקטובר 2023
{{בעריכה}}'''נא לא לערוך!'''<div style="text-align: center;">'''גודל דף זה – {{PAGESIZE:משתמש:חסיד של הרבי/שטריימל}} בתים'''</div>[[קובץ:השטריימל של אדמור הרייצ.jpg|שמאל|ממוזער|250px|השטריימל שאותו חבש שטריימל מסוג קולפיק שחבש [[אדמו"ר הריי"צ]], השטריימל הוא מסוג קולפיק]]'''שטריימל''' (בעברית '''מזנבת'''{{הערה|נקרא כך כי עשוי מזנב חיה}}) הוא מגבעת חסידית עשויה פרווה או זנב חיה {{הערה|לרוב שועל}} שמקורה במזרח [[אירופה]], יש אומרים שהראשון שחבש אותה שטריימל הוא [[הבעל שם טוב]], ויש אומרים שחבשו אותו יהודי אירופה בעקבות גזירה שגזר אחד מהצארים. במשך הדורות גם חלק מ[[חסידי חב"ד]] נהגו ללכת עם שטריימל, וביחוד ובייחוד רבותינו נשיאנונשיאינו, מנהג זה הופסק לבסוף לאחר שעלה הרבי לנשיאות וסירב ללבוש את השטריימל של [[אדמו"ר הריי"צ]].
==היסטוריה==
מנהג שהשתרש ביהודי אירופה עוד מימי ה[[בעל שם טוב]] היה חבישת שטריימל על הראש{{הערה|שם=א|[[ספר הזכרונות]] [לה"ק] חלק א' עמוד 284, בתחילת העמוד.}}, ויש לדבר ישנן מספר גרסאות מדוע לסיבה שבגללה החלו היהודים לחבוש שטריימל. גירסא ראשונה אומרת שחבישת השטריימל החלה בעקבות גזירתו של אחד מצארי רוסיה שאסר על ה[[יהודים]] להלך עם [[כיפה]], ויהודי רוסיה שלא יכלו להשלים עם כזו גזירה זו כרכו סביב כיפתם זנב חיה, וכך הסתירו את כפתם כיפתם והלכו אתה איתה ללא מורא. כריכת הזנב מסביב לכיפה הסבה מראה , עשתה רושם שלראשם של היהודים יש כובע מחמם שאותו נהגו הרבה ממה[[רוסיה|רוסים]] לשים בתוקפת לחבוש בתקופת החורף הקשה, וכך נצלו ניצלו היהודים מגזרתו של הצאר. {{מקור}} עוד גירסא אומרת שאת השטריימל החלו לחבוש מתלמידי [[הבעל שם טוב]] כדי להראות שאפשר לעשות את בירור הניצוצות אף מזנב חיה טמאה{{הערה|שם=א}}.
גירסא אחרת אומרת שהשטריימל היה לבוש כבוד שאותו נהגו ללבוש פריצים ואנשים חשובים בסביבות [[פולין]], והיהודים אמצו את לבוש זה גם אליהם, ובמשך הדורות מנהג זה השתרש אצל רוב יהודי מזרח אירופה.{{מקור}}
משהו אחר שדומה לשטריימל הוא הספודיק, ספודיק הוא כובע שבדומה לשטריימל אף הוא עשוי מזנב חיה, אך הוא גבוה וצר יותר מהשטריימל. הספודיק היה כובעם של ה[[קוזאקים]], ובשל [[גזירת הלבוש]] נגזר על היהודים ב[[פולין]] לחבוש את כובעם של ה[[קוזאקים]] מנהג שנשתמר עד היום אצל חסידות פולין.{{מקור}}
==עניינו==השטריימל וחבהוא כובע שבתי שלובשים בשבתות וימים טובים, בדרך כלל גם החסידים שהולכים עם שטריימל בימי מחול מייחדים שטריימל מיוחד לשבת, הסיבה לכך היא מפני שבשבת ניתן לעם ישראל כתר תורה, ולכן יש עניין ליחד כובע מיוחד עבור ה[[שבת]]{{הערה|פרי צדיק, חלק ב' לשושן פורים, אות א}}. ==השטריימל בחב"ד==
[[קובץ:Slonim, Mordechai Dovber 02.JPG|שמאל|ממוזער|250px|משפחת סלונים ב[[חברון]] חובשים לראשם שטריימל]]
בפועל בתקופת נשיאותו של [[אדמו"ר הזקן]] ו[[אדמו"ר הצמח צדק]] לרוב [[חסידי חב"ד]] היה שטריימל לראשם{{הערה|ראה סיפורי חסידים תורה סיפור רכג}}. ואף אדמו"ר הזקן הקפיד במיוחד שבמניינו כל מי שיעלה לתורה יחבוש שטריימל לראשו{{הערה|ראה בהרחבה בפסקה [[שטריימל#אצל רבותינו נשיאנו|אצל רבותינו נשיאנו]]}}. אך מסוף תקופתו של [[אדמו"ר הצמח צדק]] [[חסידות חב"ד|חסידי חב"ד]] לא נהגו לרוב ללכת עם שטריימל, אלא הליכה עם שטריימל היה מנהג של הרבי ושל רבנים חשובים, אך היו גם מספר מועט של חסידים שהלכו עם שטריימל. עד לשנת [[תר"ד]] במקום שטריימל [[חסידי חב"ד]] חבשו לראשם מגבעת{{הערה|כיום לא ידוע איזה איזו מגבעת הייתה לחסידים לפני [[גזירת הלבוש]]}}, ובשנת [[תר"ד]] גזר הצאר ניקלואי את [[גזירת הלבוש]], בגזירה תכנן הצאר בה גזר להחליף ולשנות את מלבושיהם של ה[[יהודים]], ובשביל לעשות זאת גזר על היהודים לשנות את מלבושיהם{{הערה|מה שגרם לחסידי חב"ד להחליף את הקפוטה ב[[סירטוק]]}}, וכך שינו החסידים את מגבעתם ל[[קסקט]].{{מקור}}
אך בקהילות חב"ד שהיו בשנים ההם ב[[ארץ ישראל]] מרבית החסידים היו הולכים עם שטריימל לראשם, הקהילות החב"דיות העיקריות שהלכו עם שטריימל הם הקהילות שהתקיימו ב[[חברון]] וב[[ירושלים]]. ב[[ירושלים]] נתן לראות גם היום את זקני [[אנ"ש]] כלראשם כשלראשם שטריימל, מנהג שהתרש בחסידי חב"ד בארץ הקודש מזה דורות רבים.{{להשליםמקור}}
==כיום==[[קובץ:מכירות תשלט.png|שמאל|ממוזער|250px|מכירת המצוות אצל הרבימספר חסידים שעברו לחב"ד מחסידויות פולין או מקהילות ירושלים, בצד שמאל נתן לראות קיבלו מהרבי הוראה שלא לשנות את המוכר כששטריימל לראשו]] לבושם, כך שהם ממשיכים לחבוש לראשם שטריימל.{{להשליםמקור}}
===אצל רבותינו נשיאנונשיאינו===[[קובץ:אדמור הצמח צדק - תמונה קטנה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[אדמו"ר הצמח צדק]] עם שטריימל שאותו מיוחד אותו ירש מ[[אדמו"ר הזקן]]]][[קובץ:קבלת אזרחות.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[אדמו"ר הריי"צ]], בקבלת האזרחות האמריקנית, השטריימל חבוש לראשו{{הערה|קבלת האזרחות נעשתה בביתו של [[הרבי הריי"צ]] שב[[770]], וחוקקו לשם כך חוק מיוחד בקונגרס, שיש אפשרות לקבלת אזרחות בבית, ו[[הרבי]] העיר על כך, שכשנשיא הדור צריך משהו, מחוקקים חוקים מיוחדים לשם כך!}}]]רבותינו נשיאנו, מ[[אדמו"ר הזקן]] ועד ל[[אדמו"ר הריי"צ]] היו הולכים עם שטריימל לראשם. [[אדמו"ר הזקן]] ייחס חשיבות רבה מאוד לחבישת השטריימל, דבר שהתבטא בעיקר במניין של [[אדמו"ר הזקן]] שבו בהוראתו כל מי שנקרא לעלות ל[[תורה]] היה צריך לחבוש שטריימל, ואם לחסיד שנקרא לעלות לתורה לא היה שטריימל היה השמש מביא לו שטריימל מיוחד שיועד לשם כך{{הערה|סיפורי חסידים תורה סיפור רכג}}, ובסיום קריאת התורה היה מחזיר את השטריימל למקומו.
פעם אחת התבלבל השמש בין השטריימלים והביא לעולה לתורה בטעות את השטריימל של [[אדמו"ר המהר"שהזקן]] הורה לבנו, בסיום הקריאה כשלקח [[אדמו"ר הרש"בהזקן]] שילך עם שטריימל רק ב[[ליובאוויטש]]. וכך נהג את השטריימל הוא ובנו [[שאל את השמש אם מישהו חבש אותו, כשענה לו שאכן כך ציווה עליו אדמו"ר הריי"צ]]הזקן לתפור ולפרום את השטריימל מחדש. בשבת החתן של בפועל לאחר כמה זמן נשרף השטריימל, וכשהכובען הגיע להגיד זאת ל[[הרביאדמו"ר הזקן]] החל הוא הקדימו ושאל האם השטריימל נשרף, כשענה הכובען שכן אמר [[אדמו"ר הריי"צהזקן]] ללכת באופן תמידי עם השטריימל: אין דבר, גם כשלא נכח בעיירה לך לשלום{{הערה|[[ליובאוויטששמועות וסיפורים]], ר"נ כהן, ח"ב עמ' 442}}.
ב[[י' שבט]] [[תשאדמו"ר המהר"יש]] נפטר חבש תמיד שטריימל. [[אדמו"ר הריי"צ]] וכשנה לאחר מכןסיפר, בשאביו [[י' שבט]] [[תשיאדמו"א]] קיבל על עצמו [[הרבי]] את נשיאות [[חבר הרש"דב]]סיפר לו, בתחילה רצה הרבי לחבוש את השטריימל של [[אשר אדמו"ר הרייהמהר"צ]], אך בפועל לא לבש את השטריימל אלא המשיך ללכת עם הקנייטש. חסידים מצביעים על כמה אפשרויות שבגללם כנראה הפסיק הרבי לחבוש את השטריימל, אפשרות ראשונה היא שכשנסתלק ש היה לו ניגון מיוחד בשעת לבישת [[אדמו"ר הריי"צבגדי שבת]] בכלל והשטריימל בפרט, וכן ניגון מיוחד בשעה שהיה פושטם ב[[הרבנית נחמה דינהמוצאי שבת]] תכננה להביא לרבי את השטריימל של קודש{{הערה|אגרות אדמו"ר הריי"צ כמתנה, אך הרבי רצה לקבל אותו בתור ירושה, ולא כמתנה ולכן לא קיבל אותו. עוד אפשרות שמעלים היא שאשת [[הרש"חלק ג]] חפצה להעניק את השטריימל לבעלה הרש"ג, ולכן לא לכח אותו הרבי' עמוד תמד}}.
עם זאת [[מזכיראדמו"ר המהר"ש]] הורה לבנו, [[הרביאדמו"ר הרש"ב]], הרב שילך עם שטריימל רק ב[[יהודה לייב גרונרליובאוויטש]]{{הערה|לייבל גרונרראה ב'המשפיע' (ירות"ו תשמ"ב) עמ' שב-שז}}. לעומת זאת [[אדמו"ר הריי"צ]] אמר במהלך אחד הראיונות אתו שלקראת לא נהג ללכת עם שטריימל, אלא היה נוהג ללכת עם מגבעת. לקראת שבת החתן של [[י' שבטהרבי]] ו[[תש"להרבנית חיה מושקא|הרבנית]] לרגל 30 שנה לנשיאות הרבי קנו לו אנשי חבש [[ירושליםאדמו"ר הריי"צ]] שטריימל מיוחד, למחרת בבוקר אמר הרבי לרב גרונר {{ציטוטון|נעם דאס און גיב דאס צוריק צו זיי, זאל זיי נעמען צוריק קיין ירושלים}}לראשונה ספודיק{{הערה|קח את השטריימל ותחזיר אותו להם, שיחזירו אותו לירושליםראה [[רשימות היומן]] עמ' קמט-קנ}}. עוד סיפר הרב גרונר שכששאל אחד החסידים את הרבי דבר מה הנוגע לשטריימל, התבטא על כך הרבי ובחודש [[טבת]] [[תרפ"ט]] נגלה אל [[אדמו"ר הריי"צ]] אביו [[אדמו"ר הרש"ב]] ואמר לו {{ציטוטון|ס'וועט קומען א צייט אויף דעם אויכעטמזל טוב על הכובע}}{{הערה|יגיע זמן גם לזהראה הערה קודמת}}שירש מאביו, [[אדמו"ר הרש"ב]]. כשביקר בארץ ישראל, נגנב לו השטריימל בידי חסידים ירושלמים{{הערה|התפרסם בתכנית stump the rabbiמקור}}ומאז חבש [[אדמו"ר הריי"צ]] שטריימל מסוג קולפיק.
כמו כן הצייר החסידי ב[[י' שבט]] [[תש"י]] [[הסתלקות|הסתלק]] [[אדמו"רהריי"צ]] וכשנה לאחר מכן, ב[[י' שבט]] [[הענדל ליברמןתשי"א]] היה נוהג לצייר ציורי חסידים, וע"פ בקשת קיבל על עצמו [[הרבי]] ואת נשיאות [[הרבנית חיה מושקא|הרבניתחב"ד]] היה מתייעץ אתם בהקשר לציוריו{{הערה|מפי עדות אחד מבני משפחתו}}. פעם אחת בא אל בתחילה רצה הרבי ובקש ממנו אישור לצייר לחבוש את השטריימל של [[פארבריינגעןאדמו"ר הריי"צ]] , אך בפועל לא עשה זאת (עקב סירובה של אחת מבנות המשפחה) והמשיך ללכת עם הרבי כפי שהוא מבין, לאחר דינים ודברים אמר כובע [[הרביקנייטש]] שיעשה את הציור .ישנה גם דיעה{{ציטוטוןהערה|ווי ער פארשטייט}} (כפי שהוא מבין)ראו ערך "[[לבוש חסידי]]", [https://chabadpedia.co. לאחר זמן מה גמר את הציור, הוא צייר את הרבי חבוש בשטריימל מסוג קולפיקil/index. כשהראה php/%D7%9C%D7%91%D7%95%D7%A9_%D7%97%D7%A1%D7%99%D7%93%D7%99#cite_note-25 הערה 25] בשם ר' הענדל לרבי את הציור אמר לו הרבי "הרי אני חבוש בכובע הזה"? -בהצביעו על הקנייטש שלבש, ור' [[הענדל ליברמןטוביה בלוי]] אמר לו .}} כי הרבי לא רצה כלל לחבוש שטריימל, בטענה כי "אבל אני רוצה אותך שטריימל הינו לבוש בכובע כזהאדמו" והצביע רי", וכי היה זה פרט נוסף ביחסו של הרבי אל אדמו"ר הריי"צ כאל ממשיך הנשיאות גם לאחר הסתלקותו, למרות הפצרת הרב אפרים יאלעס כי יחל לחבוש שטריימל. כן מסופר כי הרבי התבטא שאם יחבוש שטריימל - תיחלש השפעתו על השטריימל שצייריהודים שאינם שומרי תורה ומצוות{{הערה|1=ראו ערך "[[לבוש חסידי]]" [httphttps://wwwchabadpedia.shturemco.netil/index.php?section=news&id=84670 ציור ● הרבי חובש 'קולפיק'/%D7%9C%D7%91%D7%95%D7%A9_%D7%97%D7%A1%D7%99%D7%93%D7%99#cite_note-27 הערה 27.]}}..
כמו כן בשנים הראשונות לנשיאות [[הרבי]] הגיע אל ===אצל הרבי ל===לאחר הסתלקות [[יחידות]] אדמו"ר ידוע שהתגורר ב[[ארצות הבריתהריי"צ]]. כשיצא האדמו"ר מפגישת הו[[יחידותקבלת הנשיאות של הרבי]] עם נשאר השטריימל אצל [[הרביהרבנית נחמה דינה]] סיפר בהתלהבות {{ציטוטון|אני מרמה את העולם בשטריימל שאני חובש, ואילו הליובאוויטשער מרמה ויש אומרים שבעקבות כך הרבי לא חבש את העולם בכובע שהוא חובש}}.השטריימל בעת קבלת הנשיאות.
מסופר[[מזכיר]] [[הרבי]], הרב [[יהודה לייב גרונר|לייבל גרונר]] אמר במהלך אחד הראיונות אתו{{הערה|'מקדש מלך' כרך ב' עמ' 391התפרסם בתכנית [[stump the rabbi]]}} שפעם שאל אחד החסידים את השלקראת [[רביי' שבט]] מדוע נהג [[אדמותש"ר הריי"צל]] לרגל 19 שנה לנשיאות הרבי קנו לו אנשי [[ירושלים]] לחבוש שטריימל לראשומיוחד, והרבי ענה ע"כ: למחרת בבוקר אמר הרבי לרב גרונר {{ציטוטון|לאמירת מאמר חסידות – היה מבקש השטריימלנעם דאס און גיב דאס צוריק צו זיי, בעוד שאת השיחות – כמו גם בעת "יחידות" היה לראשו יארמולקעזאל זיי נעמען צוריק קיין ירושלים}}{{הערה|תורת מנחם כרך מח עמ' 122קח את השטריימל ותחזיר אותו להם, שיחזירו אותו לירושלים}}, מכך מובן ש[[אדמו"ר הריי"צ]] יחס חשיבות רבה . עוד סיפר הרב גרונר שכששאל אחד החסידים את הרבי דבר מה הנוגע לשטריימל, ואף מתי שאמר [[מאמר חסידותהתבטא על כך הרבי ואמר {{ציטוטון|ס'וועט קומען א צייט אויף דעם אויכעט}}{{הערה|מאמרי חסידות]] הקפיד לחבוש לראשו שטריימליגיע זמן גם לזה}}.
כמו כן הצייר החסידי ר' [[הענדל ליברמן]] היה נוהג לצייר ציורי חסידים, וע"פ בקשת [[הרבי]] ו[[הרבנית חיה מושקא|הרבנית]] היה מתייעץ אתם בקשר לציוריו{{הערה|מפי עדות אחד מבני משפחתו}}. פעם אחת בא אל הרבי ובקש ממנו אישור לצייר [[פארבריינגען]] עם הרבי כפי שהוא מבין, לאחר דינים ודברים אמר [[הרבי]] שיעשה את הציור {{ציטוטון|ווי ער פארשטייט}} (כפי שהוא מבין). לאחר זמן מה גמר את הציור, הוא צייר את הרבי חבוש בשטריימל מסוג קולפיק. כשהראה ר' הענדל לרבי את הציור אמר לו הרבי "הרי אני חבוש בכובע הזה"? -בהצביעו על הקנייטש שלבש, ור' [[הענדל ליברמן]] אמר לו "אבל אני רוצה אותך לבוש בכובע כזה" והצביע על השטריימל שצייר{{הערה|1=[http://www.shturem.net/index.php?section=עניינו=news&id=84670 ציור ● הרבי חובש 'קולפיק']}}. בשנים הראשונות ל[[קבלת הנשיאות של הרבי|נשיאות]], נכנס אל הרבי אדמו"ר ידוע שהתגורר ב[[ארצות הברית]] ל[[יחידות]]. כשיצא האדמו"ר מחדרו של הרבי, סיפר בהתלהבות {{ציטוטון|אני מרמה את העולם בשטריימל שאני חובש, ואילו הליובאוויטשער מרמה את העולם בכובע שהוא חובש}}. מסופר{{הערה|'מקדש מלך' כרך ב' עמ' 391}} שפעם שאל אחד החסידים את ה[[רבי]] מדוע נהג [[אדמו"ר הריי"צ]] לחבוש שטריימל לראשו, והרבי ענה על כך: {{ציטוטון|לאמירת מאמר חסידות – היה מבקש השטריימל הוא כובע שבתי שלובשים בשבתות וימים טובים, בדרך כלל בעוד שאת השיחות – כמו גם החסידים שהולכים עם בעת "יחידות" היה לראשו יארמולקע}}{{הערה|תורת מנחם כרך מח עמ' 122}}, מכך מובן ש[[אדמו"ר הריי"צ]] יחס חשיבות רבה לשטריימל, ואף מתי שאמר [[מאמר חסידות|מאמרי חסידות]] הקפיד לחבוש לראשו שטריימל. ===כיום===[[קובץ:מכירות תשלט.png|שמאל|ממוזער|250px|מכירת המצוות אצל הרבי, בצד שמאל נתן לראות את הגבאי המוכר כשלראשו שטריימל]] כיום אין מנהג חסידי חב"ד לחבוש שטריימל בימי מחול מייחדים , אך למרות זאת אצל [[הרבי]] היו פעמיים בשנה בהם בהוראתו של הרבי היו הגבאים ב[[770]] חובשים שטריימל מיוחד לשבתלראשם. הפעם הראשונה הייתה בעת מכירת המצוות ב[[שבת בראשית]]{{הערה|[[אוצר מנהגי חב"ד]], הסיבה לכך היא מפני בשבת ניתן לעם ישראל כתר תורהתשרי, שצז-ח.}}. והפעם השנייה הייתה ב[[שבת]] [[פרשת משפטים]], ולכן יש עניין ליחד כובע מיוחד עבור שאז הורה הרבי לגבאי ארגון "קרן גמילות חסדים שומרי שבת" לחבוש שטריימל לראשו ולהכריז מתי והיכן תתקיים ה[[מלווה מלכה]] של הגמ"ח{{הערה|ראה [[אוצר מנהגי חב"ד]] אדר, וכן סוף מגילת אסתר שבהוצאת 'היכל מנחם' עמ' רלב-ג}}. וב[[התוועדות]] [[שבתבראשית]] [[תשמ"ח]]התבטא על כך הרבי מפורשות, ואמר {{הערהציטוטון|פרי צדיקוכרגיל בכל שנה – תינתן רשות הדיבור לגבאים שיסדרו את מכירת המצוות, לאחרי אמירת "לחיים" ואמירת "דבר-תורה", וכל זה – כנהוג – עם "שטריימל", חלק שעל ידי-זה נעשה "א שטריימל איד"... דבר המדגיש שהוא למעלה מענייני חול, ומה שמתעסק ב"מכירת" המצוות, הרי זה רק מפני שמדובר אודות צרכי ציבור}}{{הערה|[[התוועדויות (ספר)|התוועדויות]] תשמ"ח כרך א' לשושן פוריםעמ' 339}}.. עוד התבטאות אמר הרבי בשנת [[תש"נ]] בהקשר למעלה של השטריימל {{ציטוטון|וכרגיל – תהיה מכירת המצוות על ידי ה"גבאי", אות ובחבישת "שטריימל", להדגיש המעלה והחשיבות של המינוי ל"גבאות"}}{{הערה|[[ספר השיחות]] תש"נ עמ' 85; [[התוועדויות]] תש"נ כרך א' עמ' 296}}.. הרבי התבטא אף בשנת [[תשמ"ח]] שלעתיד לבוא {{ציטוטון|יהיה גם ענין הציבור בתכלית השלימות, קהל גדול, כולם יחדיו, הן אלו שלובשים "שטריימל" בגשמיות והן אלו שלובשים "שטריימל" ברוחניות, ישובו הנה לארצנו הקדושה}}{{הערה|התוועדויות תשמ"ח כרך א' עמ' 339}} ב[[המרפסת#י"ט כסלו תשנ"ג|י"ט כסלו תשנ"ג]] בין שלל ההצעות שהוצעו לרבי היה שיבוש את השטריימל של [[הרבי הריי"צ]]{{הערה|עדות מא' התמימים ששהו שם}}. ===חסידים עם שטריימל===<gallery>קובץ:הגרח נאה והאדמור מבולגריה.jpg|ר' [[אברהם חיים נאה]]קובץ:הרב שלמה זלמן הבלין.jpg|ר' [[שלמה זלמן הבלין]]קובץ:אורנשטיין.jpg|ר' [[יצחק אביגדור אורנשטיין]]קובץ:נחמן יוסף.jpg| ר' [[נחמן יוסף טברסקי]]קובץ:ר זושא עם שטריימל.jpg|ר' [[זושא וילימובסקי]]קובץ:בנימין זאב סגל.jpg|ר' [[בנימין זאב סגל]]קובץ:יוסל בלוי.jpg|ר' [[יוסף ישראל בלוי]]קובץ:צבי גרינוולד2.jpg|ר' [[מרדכי צבי גרינוולד]]קובץ:דוד זושא אלכסנדר קעניג .jpg|250px|שמאל|ממוזער|ר' [[אלכסנדר דוד זושא קעניג]]</gallery>
==ראו גם==
*[[מגבעת קנייטש]]
*[[קסקט]]
 
==לקריאה נוספת==
*'''מתי ומדוע הפסיקו חסידי חב"ד ללכת עם שטריימל? - סיפורו של השטריימל החב"די''' - [[שבועון כפר חב"ד]], גיליון 1401, י' טבת תשע"א
*'''פארך חבוש עליך''', גליון 'המבשר תורני' ערב שבת פרשת נשא ה'תשפ"א
 
==קישורים חיצוניים==
*[https://www.jdn.co.il/video/943255/ המנהג, השם ותהליך הייצור: סודות השטריימל נחשפים] באתר jdn
*[[מרדכי מנשה לאופר]], '''[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=11461&CategoryID=1956 חבישת שטריימל בשבת ויום-טוב]''', מתוך מדור 'ניצוצי רבי' במוסף [[התקשרות (גיליון)|התקשרות]], באתר חב"ד.
*[https://col.org.il/news/132966 כשהרבי התבטא על השטריימל – "יבוא הזמן גם לזה.."] - {{COL}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:לבושים חסידיים]]
12,422

עריכות