פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 14,744 בתים ,  23:57, 22 באוקטובר 2023
{{בעריכה}}[[קובץ:השטריימל של אדמור הרייצ.jpg|שמאל|ממוזער|250px|שטריימל מסוג קולפיק שחבש [[אדמו"ר הריי"צ]]]]'''נא לא לערוך!שטריימל''' (בעברית '''מזנבת'''{{הערה|נקרא כך כי עשוי מזנב חיה}}) הוא מגבעת חסידית עשויה פרווה או זנב חיה{{הערה|לרוב שועל}} שמקורה במזרח [[אירופה]], יש אומרים שהראשון שחבש שטריימל הוא [[הבעל שם טוב]], ויש אומרים שחבשו אותו יהודי אירופה בעקבות גזירה שגזר אחד מהצארים. במשך הדורות גם חלק מ[[חסידי חב"ד]] נהגו ללכת עם שטריימל, ובייחוד רבותינו נשיאינו, מנהג זה הופסק לבסוף לאחר שעלה הרבי לנשיאות.
==היסטוריה==מנהג שהשתרש ביהודי אירופה עוד מימי ה[[בעל שם טוב]] היה חבישת שטריימל על הראש{{הערה|שם=א|[[ספר הזכרונות]] [לה"ק] חלק א'''עמוד 284, בתחילת העמוד.}}, ישנן מספר גרסאות לסיבה שבגללה החלו היהודים לחבוש שטריימל''' הוא מגבעת חסידית עשויה פרווה או . גירסא ראשונה אומרת שחבישת השטריימל החלה בעקבות גזירתו של אחד מצארי רוסיה שאסר על ה[[יהודים]] להלך עם [[כיפה]], ויהודי רוסיה שלא יכלו להשלים גזירה זו כרכו סביב כיפתם זנב חיה שמקורה במזרח אירופה, וכך הסתירו את כיפתם והלכו איתה ללא מורא. כריכת הזנב מסביב לכיפה, עשתה רושם שלראשם של היהודים יש אומרים שהראשון שחבש אותה הוא כובע מחמם שאותו נהגו הרבה מה[[רוסיה|רוסים]] לחבוש בתקופת החורף הקשה, וכך ניצלו היהודים מגזרתו של הצאר. {{מקור}} עוד גירסא אומרת שאת השטריימל החלו לחבוש מתלמידי [[הבעל שם טוב]] כדי להראות שאפשר לעשות את בירור הניצוצות אף מזנב חיה טמאה{{הערה|שם=א}}. גירסא אחרת אומרת שהשטריימל היה לבוש כבוד שאותו נהגו ללבוש פריצים ואנשים חשובים בסביבות [[פולין]], ויש אומרים שחבשו אותו והיהודים אמצו את לבוש זה גם אליהם, ובמשך הדורות מנהג זה השתרש אצל רוב יהודי מזרח אירופה בעקבות גזירה שגזר אחד מהצארים. במשך הדורות {{מקור}} משהו אחר שדומה לשטריימל הוא הספודיק, ספודיק הוא כובע שבדומה לשטריימל אף הוא עשוי מזנב חיה, אך הוא גבוה וצר יותר מהשטריימל. הספודיק היה כובעם של ה[[קוזאקים]], ובשל [[גזירת הלבוש]] נגזר על היהודים ב[[פולין]] לחבוש את כובעם של ה[[קוזאקים]] מנהג שנשתמר עד היום אצל חסידות פולין.{{מקור}} ==עניינו==השטריימל הוא כובע שבתי שלובשים בשבתות וימים טובים, בדרך כלל גם החסידים שהולכים עם שטריימל בימי מחול מייחדים שטריימל מיוחד לשבת, הסיבה לכך היא מפני שבשבת ניתן לעם ישראל כתר תורה, ולכן יש עניין ליחד כובע מיוחד עבור ה[[שבת]]{{הערה|פרי צדיק, חלק ב' לשושן פורים, אות א}}. ==השטריימל בחב"ד==[[קובץ:Slonim, Mordechai Dovber 02.JPG|שמאל|ממוזער|250px|משפחת סלונים ב[[חברון]] חובשים לראשם שטריימל]]בתקופת נשיאותו של [[אדמו"ר הזקן]] ו[[אדמו"ר הצמח צדק]] לרוב [[חסידי חב"ד]] היה שטריימל לראשם{{הערה|ראה סיפורי חסידים תורה סיפור רכג}}. ואף אדמו"ר הזקן הקפיד במיוחד שבמניינו כל מי שיעלה לתורה יחבוש שטריימל לראשו{{הערה|ראה בהרחבה בפסקה [[שטריימל#אצל רבותינו נשיאנו|אצל רבותינו נשיאנו]]}}. אך מסוף תקופתו של [[אדמו"ר הצמח צדק]] [[חסידות חב"ד|חסידי חב"ד]] לא נהגו לרוב ללכת עם שטריימל, וביחוד אלא הליכה עם שטריימל היה מנהג של הרבי ושל רבנים חשובים, אך היו גם מספר מועט של חסידים שהלכו עם שטריימל. עד לשנת [[תר"ד]] במקום שטריימל [[חסידי חב"ד]] חבשו לראשם מגבעת{{הערה|כיום לא ידוע איזו מגבעת הייתה לחסידים לפני [[גזירת הלבוש]]}}, ובשנת [[תר"ד]] גזר הצאר ניקלואי את [[גזירת הלבוש]], בה גזר להחליף ולשנות את מלבושיהם של ה[[יהודים]]{{הערה|מה שגרם לחסידי חב"ד להחליף את הקפוטה ב[[סירטוק]]}}, וכך שינו החסידים את מגבעתם ל[[קסקט]].{{מקור}} אך בקהילות חב"ד שהיו בשנים ההם ב[[ארץ ישראל]] מרבית החסידים היו הולכים עם שטריימל לראשם, הקהילות החב"דיות העיקריות שהלכו עם שטריימל הם הקהילות שהתקיימו ב[[חברון]] וב[[ירושלים]]. ב[[ירושלים]] נתן לראות גם היום את זקני [[אנ"ש]] כשלראשם שטריימל, מנהג שהתרש בחסידי חב"ד בארץ הקודש מזה דורות רבים.{{מקור}} מספר חסידים שעברו לחב"ד מחסידויות פולין או מקהילות ירושלים, קיבלו מהרבי הוראה שלא לשנות את לבושם, כך שהם ממשיכים לחבוש לראשם שטריימל.{{מקור}} ===אצל רבותינו נשיאינו===[[קובץ:אדמור הצמח צדק - תמונה קטנה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[אדמו"ר הצמח צדק]] עם שטריימל מיוחד אותו ירש מ[[אדמו"ר הזקן]]]][[קובץ:קבלת אזרחות.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[אדמו"ר הריי"צ]], בקבלת האזרחות האמריקנית, השטריימל חבוש לראשו{{הערה|קבלת האזרחות נעשתה בביתו של [[הרבי הריי"צ]] שב[[770]], וחוקקו לשם כך חוק מיוחד בקונגרס, שיש אפשרות לקבלת אזרחות בבית, ו[[הרבי]] העיר על כך, שכשנשיא הדור צריך משהו, מחוקקים חוקים מיוחדים לשם כך!}}]]רבותינו נשיאנו, מנהג זה הופסק לבסוף מ[[אדמו"ר הזקן]] ועד ל[[אדמו"ר הריי"צ]] היו הולכים עם שטריימל לראשם. [[אדמו"ר הזקן]] ייחס חשיבות רבה מאוד לחבישת השטריימל, דבר שהתבטא בעיקר במניין של [[אדמו"ר הזקן]] שבו בהוראתו כל מי שנקרא לעלות ל[[תורה]] היה צריך לחבוש שטריימל, ואם לחסיד שנקרא לעלות לתורה לא היה שטריימל היה השמש מביא לו שטריימל מיוחד שיועד לשם כך{{הערה|סיפורי חסידים תורה סיפור רכג}}, ובסיום קריאת התורה היה מחזיר את השטריימל למקומו. פעם אחת התבלבל השמש בין השטריימלים והביא לעולה לתורה בטעות את השטריימל של [[אדמו"ר הזקן]], בסיום הקריאה כשלקח [[אדמו"ר הזקן]] את השטריימל הוא שאל את השמש אם מישהו חבש אותו, כשענה לו שאכן כך ציווה עליו אדמו"ר הזקן לתפור ולפרום את השטריימל מחדש. בפועל לאחר כמה זמן נשרף השטריימל, וכשהכובען הגיע להגיד זאת ל[[אדמו"ר הזקן]] הוא הקדימו ושאל האם השטריימל נשרף, כשענה הכובען שכן אמר [[אדמו"ר הזקן]]: אין דבר, לך לשלום{{הערה|[[שמועות וסיפורים]], ר"נ כהן, ח"ב עמ' 442}}. [[אדמו"ר המהר"ש]] חבש תמיד שטריימל. [[אדמו"ר הריי"צ]] סיפר, שאביו [[אדמו"ר הרש"ב]] סיפר לו, אשר אדמו"ר המהר"ש היה לו ניגון מיוחד בשעת לבישת [[בגדי שבת]] בכלל והשטריימל בפרט, וכן ניגון מיוחד בשעה שהיה פושטם ב[[מוצאי שבת]] קודש{{הערה|אגרות אדמו"ר הריי"צ חלק ג' עמוד תמד}}. עם זאת [[אדמו"ר המהר"ש]] הורה לבנו, [[אדמו"ר הרש"ב]] שילך עם שטריימל רק ב[[ליובאוויטש]]{{הערה|ראה ב'המשפיע' (ירות"ו תשמ"ב) עמ' שב-שז}}. לעומת זאת [[אדמו"ר הריי"צ]] לא נהג ללכת עם שטריימל, אלא היה נוהג ללכת עם מגבעת. לקראת שבת החתן של [[הרבי]] ו[[הרבנית חיה מושקא|הרבנית]] חבש [[אדמו"ר הריי"צ]] לראשונה ספודיק{{הערה|ראה [[רשימות היומן]] עמ' קמט-קנ}}. ובחודש [[טבת]] [[תרפ"ט]] נגלה אל [[אדמו"ר הריי"צ]] אביו [[אדמו"ר הרש"ב]] ואמר לו {{ציטוטון|מזל טוב על הכובע}}{{הערה|ראה הערה קודמת}} שירש מאביו, [[אדמו"ר הרש"ב]]. כשביקר בארץ ישראל, נגנב לו השטריימל בידי חסידים ירושלמים{{מקור}} ומאז חבש [[אדמו"ר הריי"צ]] שטריימל מסוג קולפיק. ב[[י' שבט]] [[תש"י]] [[הסתלקות|הסתלק]] [[אדמו"ר הריי"צ]] וכשנה לאחר שעלה מכן, ב[[י' שבט]] [[תשי"א]], קיבל על עצמו [[הרבי]] את נשיאות [[חב"ד]]. בתחילה רצה הרבי לנשיאות וסירב ללבוש לחבוש את השטריימל של [[אדמו"ר הריי"צ]], אך בפועל לא עשה זאת (עקב סירובה של אחת מבנות המשפחה) והמשיך ללכת עם כובע [[קנייטש]].ישנה גם דיעה{{הערה|ראו ערך "[[לבוש חסידי]]", [https://chabadpedia.co.il/index.php/%D7%9C%D7%91%D7%95%D7%A9_%D7%97%D7%A1%D7%99%D7%93%D7%99#cite_note-25 הערה 25] בשם ר' [[טוביה בלוי]].}} כי הרבי לא רצה כלל לחבוש שטריימל, בטענה כי "שטריימל הינו לבוש אדמו"רי", וכי היה זה פרט נוסף ביחסו של הרבי אל אדמו"ר הריי"צ כאל ממשיך הנשיאות גם לאחר הסתלקותו, למרות הפצרת הרב אפרים יאלעס כי יחל לחבוש שטריימל. כן מסופר כי הרבי התבטא שאם יחבוש שטריימל - תיחלש השפעתו על יהודים שאינם שומרי תורה ומצוות{{הערה|ראו ערך "[[לבוש חסידי]]" [https://chabadpedia.co.il/index.php/%D7%9C%D7%91%D7%95%D7%A9_%D7%97%D7%A1%D7%99%D7%93%D7%99#cite_note-27 הערה 27.]}}. ===אצל הרבי===לאחר הסתלקות [[אדמו"ר הריי"צ]] ו[[קבלת הנשיאות של הרבי]] נשאר השטריימל אצל [[הרבנית נחמה דינה]] ויש אומרים שבעקבות כך הרבי לא חבש את השטריימל בעת קבלת הנשיאות. [[מזכיר]] [[הרבי]], הרב [[יהודה לייב גרונר|לייבל גרונר]] אמר במהלך אחד הראיונות אתו{{הערה|התפרסם בתכנית [[stump the rabbi]]}} שלקראת [[י' שבט]] [[תש"ל]] לרגל 19 שנה לנשיאות הרבי קנו לו אנשי [[ירושלים]] שטריימל מיוחד, למחרת בבוקר אמר הרבי לרב גרונר {{ציטוטון|נעם דאס און גיב דאס צוריק צו זיי, זאל זיי נעמען צוריק קיין ירושלים}}{{הערה|קח את השטריימל ותחזיר אותו להם, שיחזירו אותו לירושלים}}. עוד סיפר הרב גרונר שכששאל אחד החסידים את הרבי דבר מה הנוגע לשטריימל, התבטא על כך הרבי ואמר {{ציטוטון|ס'וועט קומען א צייט אויף דעם אויכעט}}{{הערה|יגיע זמן גם לזה}}.
==היסטוריה==מנהג שהשתרש ביהודי אירופה עוד מימי הכמו כן הצייר החסידי ר' [[בעל שם טובהענדל ליברמן]] היה חבישת שטריימל על הראשנוהג לצייר ציורי חסידים, ויש לדבר מספר גרסאות מדוע החלו היהודים לחבוש שטריימלוע"פ בקשת [[הרבי]] ו[[הרבנית חיה מושקא|הרבנית]] היה מתייעץ אתם בקשר לציוריו{{הערה|מפי עדות אחד מבני משפחתו}}. גירסא ראשונה אומרת שחבישת השטריימל החלה בעקבות גזירתו של אחד מצארי רוסיה שאסר על הפעם אחת בא אל הרבי ובקש ממנו אישור לצייר [[יהודיםפארבריינגען]] להלך עם הרבי כפי שהוא מבין, לאחר דינים ודברים אמר [[כיפההרבי]]שיעשה את הציור {{ציטוטון|ווי ער פארשטייט}} (כפי שהוא מבין). לאחר זמן מה גמר את הציור, ויהודי רוסיה שלא יכלו להשלים עם כזו גזירה כרכו סביב כיפתם זנב חיההוא צייר את הרבי חבוש בשטריימל מסוג קולפיק. כשהראה ר' הענדל לרבי את הציור אמר לו הרבי "הרי אני חבוש בכובע הזה"? -בהצביעו על הקנייטש שלבש, וכך הסתירו את כפתם והלכו אתה ללא מוראור' [[הענדל ליברמן]] אמר לו "אבל אני רוצה אותך לבוש בכובע כזה" והצביע על השטריימל שצייר{{הערה|1=[http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=84670 ציור ● הרבי חובש 'קולפיק']}}. כריכת הזנב מסביב לכיפה הסבה מראה שלראשם של היהודים יש כובע מחמם שאותו נהגו הרבה מ בשנים הראשונות ל[[רוסיהקבלת הנשיאות של הרבי|רוסיםנשיאות]] לשים בתוקפת החורף הקשה, וכך נצלו היהודים מגזרתו נכנס אל הרבי אדמו"ר ידוע שהתגורר ב[[ארצות הברית]] ל[[יחידות]]. כשיצא האדמו"ר מחדרו של הצארהרבי, סיפר בהתלהבות {{ציטוטון|אני מרמה את העולם בשטריימל שאני חובש, ואילו הליובאוויטשער מרמה את העולם בכובע שהוא חובש}}. גירסא אחרת אומרת שהשטריימל  מסופר{{הערה|'מקדש מלך' כרך ב' עמ' 391}} שפעם שאל אחד החסידים את ה[[רבי]] מדוע נהג [[אדמו"ר הריי"צ]] לחבוש שטריימל לראשו, והרבי ענה על כך: {{ציטוטון|לאמירת מאמר חסידות – היה מבקש השטריימל, בעוד שאת השיחות – כמו גם בעת "יחידות" היה לבוש כבוד שאותו נהגו ללבוש פריצים ואנשים חשובים בסביבות לראשו יארמולקע}}{{הערה|תורת מנחם כרך מח עמ' 122}}, מכך מובן ש[[פוליןאדמו"ר הריי"צ]]יחס חשיבות רבה לשטריימל, והיהודים אמצו את לבוש זה גם אליהםואף מתי שאמר [[מאמר חסידות|מאמרי חסידות]] הקפיד לחבוש לראשו שטריימל.
משהו אחר שדומה לשטריימל הוא הספודיק===כיום===[[קובץ:מכירות תשלט.png|שמאל|ממוזער|250px|מכירת המצוות אצל הרבי, ספודיק הוא כובע שבדומה לשטריימל אף הוא עשוי מזנב חיהבצד שמאל נתן לראות את הגבאי המוכר כשלראשו שטריימל]] כיום אין מנהג חסידי חב"ד לחבוש שטריימל, אך הוא גבוה וצר יותר מהשטריימללמרות זאת אצל [[הרבי]] היו פעמיים בשנה בהם בהוראתו של הרבי היו הגבאים ב[[770]] חובשים שטריימל לראשם. הספודיק היה כובעם של ההפעם הראשונה הייתה בעת מכירת המצוות ב[[שבת בראשית]]{{הערה|[[קוזאקיםאוצר מנהגי חב"ד]], ובשל תשרי, שצז-ח.}}. והפעם השנייה הייתה ב[[גזירת הלבוששבת]] נגזר על היהודים ב[[פוליןפרשת משפטים]] , שאז הורה הרבי לגבאי ארגון "קרן גמילות חסדים שומרי שבת" לחבוש את כובעם שטריימל לראשו ולהכריז מתי והיכן תתקיים ה[[מלווה מלכה]] של ההגמ"ח{{הערה|ראה [[קוזאקיםאוצר מנהגי חב"ד]] מנהג שנשתמר עד היום אצל חסידות פוליןאדר, וכן סוף מגילת אסתר שבהוצאת 'היכל מנחם' עמ' רלב-ג}}.
==השטריימל וחב"ד==וב[[קובץ:מכירות תשלט.png|שמאל|ממוזער|250px|מכירת המצוות אצל הרבי, בצד שמאל נתן לראות את המוכר כששטריימל לראשוהתוועדות]] בפועל [[חסידות חב"ד|חסידי חב"דשבת בראשית]], כמו כל שאר החסידויות האחרות שמוצאן בסבביות [[רוסיהתשמ"ח]] ו[[אוקראינה]] נהגו ללכת התבטא על כך הרבי מפורשות, ואמר {{ציטוטון|וכרגיל בכל שנה – תינתן רשות הדיבור לגבאים שיסדרו את מכירת המצוות, לאחרי אמירת "לחיים" ואמירת "דבר-תורה", וכל זה – כנהוג – עם "שטריימל בשבתות ובמועדים", ובמגבעתשעל ידי-זה נעשה "א שטריימל איד"... דבר המדגיש שהוא למעלה מענייני חול, ומה שמתעסק ב"מכירת" המצוות, הרי זה רק מפני שמדובר אודות צרכי ציבור}}{{הערה|כיום לא ידוע איזה מגבעת הייתה לחסידים לפני [[גזירת הלבושהתוועדויות (ספר)|התוועדויות]]תשמ"ח כרך א' עמ' 339}} בימי חול, אך בעקבות [[גזירת הלבוש]] שגזר הצאר ניקולאי .. עוד התבטאות אמר הרבי בשנת [[תרתש"דנ]] החליפו [[חסידות חב"ד|חסידי חב"ד]] את המגבעת בקסקטבהקשר למעלה של השטריימל {{הערהציטוטון|כמו כן החליפו את וכרגיל – תהיה מכירת המצוות על ידי ה"גבאי", ובחבישת "שטריימל", להדגיש המעלה והחשיבות של המינוי ל"גבאות"}}{{מונחוןהערה|קפוטה|ז[[ספר השיחות]] תש"נ עמ'קט ארך שאותו נוהגים כיום ללבוש מרבית החסידויות}} ב85; [[סירטוקהתוועדויות]]תש"נ כרך א' עמ' 296}}, אך המשיכו עדיין ללכת עם שטריימל בשבתות ובמועדים..
הרבי התבטא אף בשנת [[אדמו"ר המהרתשמ"שח]] הורה לבנושלעתיד לבוא {{ציטוטון|יהיה גם ענין הציבור בתכלית השלימות, קהל גדול, כולם יחדיו, [[אדמוהן אלו שלובשים "שטריימל"ר הרשבגשמיות והן אלו שלובשים "ב]] שילך עם שטריימל רק ב[[ליובאוויטש]]. וכך נהג הוא ובנו [[אדמו"ר הרייברוחניות, ישובו הנה לארצנו הקדושה}}{{הערה|התוועדויות תשמ"צ]], ובשבת החתן של [[הרבי]] החל ללכת באופן תמידי עם השטריימל, גם כשלא נכח בעיירה [[ליובאוויטש]].ח כרך א' עמ' 339}}
בעת שקיבל ב[[הרבי]] את הנשיאות הוא סירב ללבוש על ראשו את השטריימל של [[אדמוהמרפסת#י"ט כסלו תשנ"ר הרייג|י"צ]] על ראשו. חסידים צמביעים על מספר סיבות, סיבה אחת היא שמפני שאשת [[הרשט כסלו תשנ"ג]] רצה שבעלה הרש"ג יקבל בין שלל ההצעות שהוצעו לרבי היה שיבוש את השטריימל, ולכן סירב הרבי לכחתו ללא הסכמתה. סיבה אחרת מצביעה על כך שאשת של [[אדמו"ר הרבי הריי"צ]] חפצה להביא לרבי את השטריימל במתנה, אך הרבי סירב וזאת מפני שחפץ לקבל אותו בירושה, ולא במתנה. עוד סיבה שהצביעו עליה חלק מהחסידים שהרבי לא חפץ להיות לבוש כאדמו"ר, אלא העדיף לבוש פשוט כשל אחד החסידים{{הערה|עדות מא' התמימים ששהו שם}}.
==רבותינו נשיאנו =חסידים עם השטריימלשטריימל==={{להשלים}}<gallery>קובץ:הגרח נאה והאדמור מבולגריה.jpg|ר' [[אברהם חיים נאה]]קובץ:הרב שלמה זלמן הבלין.jpg|ר' [[שלמה זלמן הבלין]]קובץ:אורנשטיין.jpg|ר' [[יצחק אביגדור אורנשטיין]]קובץ:נחמן יוסף.jpg| ר' [[נחמן יוסף טברסקי]]קובץ:ר זושא עם שטריימל.jpg|ר' [[זושא וילימובסקי]]קובץ:בנימין זאב סגל.jpg|ר' [[בנימין זאב סגל]]קובץ:יוסל בלוי.jpg|ר' [[יוסף ישראל בלוי]]קובץ:צבי גרינוולד2.jpg|ר' [[מרדכי צבי גרינוולד]]קובץ:דוד זושא אלכסנדר קעניג .jpg|250px|שמאל|ממוזער|ר' [[אלכסנדר דוד זושא קעניג]]</gallery>
==ראו גם==
*[[מגבעת קנייטש]]
*[[קסקט]]
 
==לקריאה נוספת==
*'''מתי ומדוע הפסיקו חסידי חב"ד ללכת עם שטריימל? - סיפורו של השטריימל החב"די''' - [[שבועון כפר חב"ד]], גיליון 1401, י' טבת תשע"א
*'''פארך חבוש עליך''', גליון 'המבשר תורני' ערב שבת פרשת נשא ה'תשפ"א
 
==קישורים חיצוניים==
*[https://www.jdn.co.il/video/943255/ המנהג, השם ותהליך הייצור: סודות השטריימל נחשפים] באתר jdn
*[[מרדכי מנשה לאופר]], '''[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=11461&CategoryID=1956 חבישת שטריימל בשבת ויום-טוב]''', מתוך מדור 'ניצוצי רבי' במוסף [[התקשרות (גיליון)|התקשרות]], באתר חב"ד.
*[https://col.org.il/news/132966 כשהרבי התבטא על השטריימל – "יבוא הזמן גם לזה.."] - {{COL}}
 
{{הערות שוליים}}
 
[[קטגוריה:לבושים חסידיים]]
12,344

עריכות